Marguérite Duras vertelt haar film in huiskamersfeer Vraagtekens bij Roeky auto bierman Ongezouten kritiek Widerberg op Zweedse politie „Le camion"in Cannes: Films deze week CANNES - Een filmfestival blijft een merkwaardig fenomeen. Duizenden uit de hele wereld reizen naar één plaats om hun mooiste dromen uit te wisselen, dat zou misschien met een paar rieten stoelen en enkele glazen wijn te regelen zijn, ware het niet dat die dromen ook, als het kan, nog op moeten levereen. Daarom zijn ze maar op lange stroken genoteerd. Wat het bezwaar heeft dat er invoerrechten moeten worden betaald. Echte dromen zijn gratis, zonder heffing. Marguérite Duras en Gérard Depardieu in de film ,X-e camion", zelf aan de huiskamertafel verteld. Niet de bedenkers van de dromen, maar de dikke mannen met sigaren, die niet aan dromen maar aan hun portefeuille geloven, doen met die stroken zaken. Soms al lang voor ze tneer dan vage aanzetten zijn, als bluf eventueel. Mijnheer Alexan der Salkind bijvoorbeeld laat al drie jaar vliegtuigjes met sjerpen over Cannes vliegen. Hij kondigt de film van de jaren zeventig aan. Twee jaar geleden wisten we dat die "Superman" ging heten, later be vonden we dat Mario Putzo het script schreef en Richard Donner zou regisseren, ditmaal bleken Gene Hackman en Marlon Brando voor ongetwijfeld vele dollars ge strikt om in de toekomst voor de camera te verschijnen. Sneller werkende geesten wonen in China. Toen Joseph Levine zich aan het karwei voor "Een brug te- ver" zette, was men in Hong Kong bereid een graantje mee te pikken uit de onderneming met veel ster ren. Bliksemsnel heeft men daar "The longest bridge" als een kardi naal moment uit de Japans Chinese oorlog in 1937 in elkaar gezet, met ook een brug, waaar hard om moet worden gevochten, met als die van Arnhem. Hij heeft er veel voor overeind ge haald, Ting Shan-Si. Er lijkt door hem een scheutje "Langste dag" bijgemengd. En hij was eerder klaar dan zijn sympathieke concur rent sir Attenborough. De Japan ners en Chinezen spreken Engels '('let's go on') om het voor het pu bliek gemakkelijker te maken De kleine aardige Franse schrijfster Marguérite Duras leverde vroeger volop stof aan filmers met bijvoor- beeld"Hiroshima, mon amour' en 'Moderato Cantible', haar steeds in troverter schrijfwijze heeft de liefde bekoeld. Dat is niet erg, im mers de cinema is nu bij uitstek haar eigen uitdrukkingsmiddel geworden. Haar stijl vergt weinig geld en zo blijft zij geregeld aan het werk. Het festival koos haar "De vrachtauto uit, voor minder dan een ton gemaakt. Ze verschijnt voor het eerst zelf in een film als hoofdrolspeèlster. Maar wat heet hoofdrolspeelster? Het brengt de vraag naar boven wat film zou moeten zijn. Film blijkt in elk geval het medium dat de breedste uitdrukkingsmogelijkhe den kan bezigen. De toeschouwer is niettemin door de praktijk van de bioscoop aan vooroordelen toegeraakt. Hij is ge wend aan de emoties opgeroepn door kleurige schimmen, die hij heeft leren vertalen als bijvoor beeld dartelende Musketiers. Hij beleeft pittige aktiemomenten uit hun avonturen. Maar waarom zou anderhalf uur prettige jeuk, om maar iets te noe men, niet evenzeer voor filmgenoe gen kunnen doorgaan? in die ruimere grenzen moet bij het kijken en luisteren naar Duras in elk geval gedacht worden. Men ziet haar met Gerard Depardieu thuis aan tafel en zij legt hem zijn rol als vrachtwagenchauffeur uit.Die neemt een dametje met koffers mee als liftster. Zij heeft geen uitge sproken reisdoel, geen doel in het leven zij bestaat gewoon. Het blijft allemaal onbestemd, Duras duidt sferen aan, maar niet veel indenti- teiten als Depardieu daar bereid willig naar informeert. De vrach tauto ziet men heel even, het dame tje in het geheel niet, Depardieu al leen bij Duras thuis. De inter- vieuws zijn afgewisseld met beel den van schemerige landschappen, die de autopassgiers geacht worden aan zich voorbij te zien trekken. Die 'bijna kleurloze panorama's gaan vergezeld van Diabelli-variaties in het geluidspoor. Wie zich aan "Le jambon" wil overgeven, herkent er een unike ervaring in. Tot film gestolde litera tuur over de liefde en de nutteloos heid. Of "Le gamion" de weg opent naar nieuwe mogelijkheden voor een groot publiek, zoals Duras hoopvol veronderstelt, lijkt mij de vraag. Werklozen Minder moeite zal stellig het lang ste relaas van Hall Ashby opleve ren. De Amerikaanse inzending "Bound for glory" wijdt zich aan de armzalige sappelaar in de crisisja ren, voor wie Californië een mooie droom leek. Vele Amerikanen trokken westwaarts, vonden even wel in de landbouw rond Los Ange les nauwelijks werk. Eén van hen was Woody Cuthrie, later bekend als folksinger, In vier beslissende jaren vindt Cuthrie zichzelf in het onder meer gezongen gevecht om zijn lotgenoten tot gezamelijke be wustwording te brengen. Een aan sprekende kroniek in de vele ont moetingen, die David Carridine in de hoofdrol beleeft. Het bewogen tijdsbeeld van de crisisjaren kon mede ontstaan uit de subliem be heerste fotostijl van Haskell Wexler en de zorgvuldig, opgebouwde de cors van de jaren dertig. Daardoor houdt "Bound for glory" zich verre van opgeklopte bioscoop- flauwekul. De gebroeders Taviani hebben zich in Nedereland bemind gemaakt met "Allonsanfan", een geestige spotternij met Mastroianni als een vermoeide held. Met "Padre padrone" zullen deze twee Italia nen het bij ons niet zover schoppen. Het gaat om de strijd in Sardinië tussen een herdersknaap en zijn vader, die hem heerszuchtig en onwetend onder de duim houdt. Gavino schreef het verhaal van zijn eigen leven: hoe hij onder het juk uitkwam. De film bleef te veel in een boerse stijl steken. VRIJDAG 27 MEI 1977 Rocky en zijn trainer bereiden zich voor op het grote gevecht. Relaas van een derderangs bokser „Rocky"; regie: John Avildsen; hoofdrol: Sylvester Stallone; Lido; 14 jaar. Juist op het moment dat de inhoud van mijn maag aanstalten maakte zich via andere dan de normale we gen te bevrijden, veerde enkele ri jen verderop in het Amsterdamse Tuschinski theater enige potige he ren op, om zich in spontane be moedigingen tot het boksende tweetal voor ons op het scherm te wenden. Een in Nederlandse bio scopen niet alledaags voorval. Heb ik tijdens een regenachtige vakan tiedag in Italië nog wel eens delen van de inventaris van een dorps bioscoop door de lucht zien zweven bij de projectie van een of andere Kung-Fu belevenis, wij Nederlan ders houden ons doorgaans wat rustiger en geven ons slechts zel den over aan dergelijke uitingen van betrokkenheid. Bij het zien van „Rocky" ligt dat kennelijk anders en dat komt echt niet alleen omdat het bloed in technicolor net even roder is dan op de beeldschermen van de heren gloeilampenfabrikan ten. Nu ben ik zelf nooit iemand ge weest die de nachtelijke rustplaats voor iets als een „match of the cen tury" heeft verlaten, maar de tot voor kort zo goed als onbekende Amerikaanse acteur Sylvester Stal lone bleek dat wel. Hij zat dan ook voor de buis ten tijde van het ge vecht tussen Cassius Mohammed Ali Clay en de Belg Jean Pierre - de leeuw van Vlaanderen - Koopmans. Kenners wisten dat het daar om een volstrekt belachelijke strijd om de titel ging en dat de ondergang van de leeuw meer dan voorspelbaar was. Stallone zag er echter een ver haal in. Hij zelf immers deed als acteur al jaren pogingen om boven de grijze middelmaat uit te komen en een plaatsje naast, zo niet voor geves tigde sterren te krijgen, een voor hem bijna net zo'n onbegonnen werk als dat van de Leeuw tegen Clay. In een betrekkelijk korte periode schreef hij geïnspireerd op dat ge geven zijn script voor „Rocky". Het relaas van de van straatvechter tot derde rangs bokser opgeklomen zwaargewicht, die in zijn levenson derhoud voorziet door wanbetalers van een bookmaker af te straffen. Zijn vrije tijd brengt hij door met trainen en de verzorging van kik kers, die hij in de dierenwinkel op de hoek bij de door hem begeerde verkoopster heeft gekocht. Min of meer als stunt krijgt hij van de kampioen der kampioenen de kans om tegen hem in de ring te treden. Voor hem een mogelijkheid zijn armzalig bestaan te beëindigen en met de inmiddels veroverde verkoopster aan een toekomst te bouwen. Er volgen beelden van de voorbe reidingen van de twee boksers en van de reclamecampagnes die voor zo'n match worden opgezet met als uiteindelijk einde en hoogtepunt van de film de wedstrijd in een uit verkocht huis. Stallone heeft lang moeten leuren voor hij zijn verhaal kwijt kon, met name omdat hij de eis stelde dat de titelrol aan hem werd toegewezen. Tegen een beperkte gage, maar wel met de toezegging dat tien procent van de opbrengst ten goede zou komen aan zijn portemonee, lukte hem dat uiteindelijk bij United Ar tists. Het resultaat is inmiddels bekend: kort na de premières in de grote Amerikaanse bioscopen kon met het uittellen van de winst worden begonnen. Zeven Oscarnominaties leverden 3 Oscars op. Stallone werd gebombardeerd tot een nieuw hoogtepunt in de Amerikaanse ci- In bepaalde opzichten is daar mis schien reden toe. Hij zelf is geknipt voor zijn eigen held, dat is tot in de kleinste details merkbaar. Ook het nevenverhaal, de ontluikende liefde tussen hem en de aanvanke lijk zeer kuise en gereserveerde verkoopster in de dierenwinkel, krijgt alle aandacht en vakman schap die het nodig heeft om uit eindelijk te resulteren in de zeer in dringende scène waarin Rocky voor het eerst bij zijn liefde (uitste kende rol van Talia Shire) poot aan de grond krijgt. Maar of dit alles voldoende grond geeft om van een blijvend hoogtepunt te spreken moet nog even worden betwijfeld. En dat geldt dan zowel voor zijn kwaliteiten als scenarioschrijver als zijn prestaties als acteur. De kracht van de film is toch de vrij simpele manier waarop de identifi catie tussen publiek en „underdog Rocky" tot stand wordt gebracht, waardoor geen enkele bezoeker al meer aanstoot zal nemen aan het volstrekt irrationele einde van de film (Rocky verslaat zijn tegen stander). Daarnaast zal het voor een man als Stallone ook niet zo moei lijk zijn geweest zich in de figuur van zijn eigen creatie te verdiepen. Zijn spel in „Rocky" geeft wellicht in eerste instantie reden hem in het rijtje van de huidige hoop van de Amerikaanse cinema (Robert De Niro, Al Pacino en Dustin Hof fman) te plaatsen, omdat zijn spel inderdaad veel overeenstemming met de aanpak en het niveau van genoemde acteurs vertoont. Maar toch nog maar voorlopig even wat vraagtekens achter de duurzaam heid van dat succes. Daarvoor wil ik eerst nog eens wat andere rollen zien en dan met de nadruk op ande re, want bij dit soort successen is het risico ingebouwd dat nieuwe films van Stallone, slechts varian ten op het thema „Rocky" te zien geven. TON VAN BRUSSEL "De verschrikkelijke man uit Saf fie"; regie Bo Widerberg; hoofd rollen: Carl Gustaf Lindstedt, Sven Wollter en Thomas Hellberg; theater: Luxor; leeftijd: 18 jaar Oppervlakkig beschouwd is er niet eens zoveel verschil tussen de Amerikaanse film „Two-minute warning" en "De verschrikkelijke man uit Saffie" van de bekende Zweedse regisseur Bo Widerberg. In beide gevallen staat een in het wilde weg schietende maniak cen traal. Identiek is ook dat in beide films om de spanning te verhogen het gezicht van de scherpschutter pas in de laatste scène zichtbaar wordt.Toch is er één doorslagge vend verschil waardoor deze schijnbare overeenkomst wegvalt. In tegenstelling tot „Two-minute warning" tracht Bo Widerberg in zijn bewerking van de befaamde SIMCA-CHRYSLER-MATRA Leiden - Oegstgeesterweg tel. 071 -140447 Voorhout - Jacoba van Beierenweg 31 tel. 02522 -11280 Katwijk - Valkenburgseweg 2 tel. 01718 - 71704 misdaadroman van het Zweedse detective-duo Sjöwahl en Wahloö wel een verklaring te geven voor die zinloze massamoord Is "Two- tninute warning" dan ook een ge woon door puur slechte mensen gemaakte sensatiefilm, "De ver schrikkelijke man uit uit Saffie" is een redelijk goed in elkaar zittende kritiek op het politieapparaat. De verschrikkelijke man is ook niet de zich op het dak van een hoge fiat verschansende schutter, Ake Erikksson, maar een politiefunc tionaris die hij eerder op de dag om zeep bracht. Deze inspecteur had namelijk niet alleen een bedenke lijke faam op het gebied van het in elkaar rammen van verdachten, maar zou door nalatigheid ook schuldig zijn aan de dood van de vrouw van Eriksson. Maar die zaak wordt net als alle andere delicten en daar richt zich dan ook Wider- bergs kritiek op) binnnen het poli tiekorps onder de tafel gescho- ven.De vroeger bij de politie wer kende Eriksson richt de loop van zijn geweer dan ook uitsluitend op in de buurt komende politiemen sen, omstanders laat hij onge moeid. Na vele doden en gewonden te hebben gezaaid kan de man uit eindelijk door een drietal mensen worden overmeesterd. Widerberg weet (overigens kan hier de parallel met "Two-minute war ning,' weer worden doorgetrokken) die schietpartij met maximale sensatie en spanning in beeld te brengen. Iets te goed, zou je haast zeggen want het schuift de kriti sche opzet van de film een beetje naar de achtergrond. Ander punt van de kritiek is dé uiterst trage aanloop tot de schietpartij. Het on derzoek naar de moord op de politie-inspecteur is van dezelfde realistische grondigheid, zoals we die kennen uit Duitse tv-series als "De commissaris". Maar vijftig mi nuten televisie is wel even iets an ders dan anderhalf uur film. BART JUNGMAN Fragment uit ,X>e verschrikke lijke man uit Saffie" Terug in Leiden CAMERA - "De slag om de Pa cific", een oude oorlogskraker. Blijvers LIDO 1 - "Silver streak ex presse", dwaze gebeurtenissen in een trein. LIDO 3 - "Network" met Peter Finch. Wantoestanden in de te levisiewereld. Studio - "Het debuut" van Nouchka van Brakel met Ma rina de Graaf als het jonge meis je. Kindermatinee CAMERA - "Laurel en Hardy, koninkrijk der humor". LIDO 3 - "Merlijn de tovenaar". REX - "Peter en de vliegende autobus". Nachtfilms CAMERA - "Dorothea's lus ten". REX - "Meisjes die zichzelf be dienen". Rex "Some like it sexy" - En daar kan zelfs Marilyn Monroe niet aan tippen. Trianon "Twee missionarissen voor Mokum" - Missionarissen die hun vuisten kunnen gebruiken. Maar wel tegen bandieten die niet beter verdienen dan een goed pak slaag. Lido 2 „Rocky" Goede films in andere steden "Jour de fète" van en met Jac ques Tati, City 3, Amsterdam. "Casanova" van Federico Fel- lini met Donald Sutherland als Casanova, Saskia, Amsterdam. APOLLO 1 - "Let's do it again", dag. 2.30,7.00 en 9.15 uur, zo. en ma. 2.00,4.15,7.00 en 9.15uur, 14 jaar. APOLLO 2 - "De gebochelde van de Notre Dame", dag. 2.00, 7.30 en 9.45 uur, zo. en ma. 2.30, 4.45, 7.30 en 9.45 uur, 14 jaar. ASTA - "Casanova", dag. 2.00 en 8.0Ó uur, 18 jaar. BIJ OU - "Bretonse peper", dag. 2.00, 7.30 en 9.45 uur, zo. en ma. ook 4.15 uur, 18 jaar. CALYPSO - "Bad", dag. 2.15, 7.15 en 9.30 uur, zo. en ma. 1.45, 4.15, 7.15 en 9.30 uur, 18 jaar. CAMERA - "Je t'aime moi non plus", dag. 2.15,7.00 en 9.15 uur, zo. en ma. ook 4.30 uur, 18 jaar. CINEAC - "Donald Duck in 't Wilde Westen", dag. 11.30, 1.30, 3.30 en 7.00 uur, al. CORSO- "Spartacus", dag. 2.00 en 8.00 uur, 14 jaar. DU MIDI - "Irma la Douce", dag. 8.15 uur, zo. en ma. ook 4.00 uur, 14 jaar. EURO - "The sound of music", dag. 1.45 en 7.45 uur, zat., zo. en ma. 3.45 en 7.45 uur, 14 jaar. METROPOLE 1 - "Het de buut", dag. 2.00,6.45 en 9.15 uur, zo. en ma. 1.30, 4.00, 6.45 en 9.15 uur, 18 jaar. METROPOLE 2 - "A star is born", dag. 2.00,6.45 en 9.30 uur, zo. en ma. 1.15,4.00, 6.45 en 9.30 uur, 14 jaar. METROPOLE 3 - "Op de tip- peltoer", dag. 2.15, 7.00 en 9.15 uur, zo. en ma. 1.30,4.15,7.00 en 9.15 uur, 18 jaar. METROPOLE 4 - "Rocky", dag. 2.15,6.45 en 9.30 uur, zo. en ma. 1.15,4.00,6.45 en 9.30 uur, 14 jaar. METROPOLE 5 - "Network", dag. 2.15, 7.15 en 9.45 uur, zo. en ma. 1.45,4.15,7.15 en 9.45 uur, 14 jaar. ODEON 1 - "De avonturen van "rabbi" Jacob", dag. 1.45, 6.45 en 9.30 uur, zo. en ma. ook 4.15 uur, al. ODEON 2 - "t Is feest vandaag", dag. 2.00, 6.45 en 9.15 uur, zo. en ma. ook 4.30 uur, al. ODEON 3 - "Cross of iron", dag. 2.00, 6.45 en 9.45 uur, 18 jaar. ODEON 4 - "Blindgangers", dag. 2.15, 7.15 en 9.45 uur, zo. en ma. ook 4.45 uur, 14 jaar. OLYMPIA - "Jesus Christ Su perstar", dag. 2.00 en 8.00 uur, al. PASSAGE - "Tentacles", dag. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, za„ zo. en ma. 1.30,4.00,7.00 en 9.30 uur. 14 jaar. REX: „My name is Nobody", dag. 1.30,4.00 7.00 en 9.30 uur. 14 jaar. ROYAL '70: „Laura", do. t/m. ma. 2.0, 7.00 en 9.30 uur, vrij. 2.00 en 6.45 uur, di. en woe. 2.15 uur, 18 jaar. ROYAL - "De superman van Hongkong", di. en woe. 2.15 en 8.00 uur, do. t/m ma. 2.00,7.00 en 9.30 uur, zat. en zo. ook 4.30 uur, 14 jaar. STUDIO 2000 - "Silver streak expresse", dag. 7.00 en 9.30 uur, vrij., zo., ma. en di. ook 2.00 uur, 14 jaar. DE UITKIJK - "Un elephant ca trompe énormément", dag. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, 14 jaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 17