EEN FILM ALS EEN PLAATJE "Het debuut" boeit ondanks tal van schoonheidsfoutjes Blindgangers valt goed bij buitenlanders Films deze week "Python 357": in het begin is het even doorbijten VRIJDAG 20 MEI 1977 FILM PAGINA 13 'The last tycoonmaakt sterbezetting waar "The last tycoon"; hoofdrollen: Robert de Niro, Robert Mitchum en Ingrid Boul- ting; regie: Elia Kazan; theater: Luxor; 14 jaar. In oktober 1939 schreef de auteur F. Scott Fitzergald aan zijn uitgever Edmund Wil son: "Ik geloof dat "The last tycoon" een goed boek wordt. Het is helemaal Holly- wood zoals ik het zie". Ruim een maand later schreef hij zijn vrouw dat zijn novelle voor drie-kwart vol tooid was. Een week later stierf Fitzergald. "The last tycoon" kwam er toch. Door toe doen van Wilson verscheen het boek in 1941 en wordt ondanks (of dankzij) dat het onvoltooid is. gezien als één van zijn betere werken. Wellicht omdat "The last tycoon" niet af is en en er rond de figuur van Fitzer gald een soort van mythe hangt, had tot nu toe niemand zich aan de verfilming van het boek gewaagd. Een ook niet geïinge op gave waarvoor producent Sam Spiegel vo rig jaar terecht erkende vakmensen aant rok. De regie was voor Elia Kazan, een bij zijn leven al legendarische regisseur, met wie Spiegel in '69 de met een Oscar be kroonde "On the waterfront" maakte. Het scenario kwam in handen van Harold Pin ter, een man die behalve zijn zeer bekende toneelstukken "De huisbewaarder" en "De thuiskomst" ook op filmgebied met scenario's voor "The servant" en "Acci dent" al ruimschoots zijn sporen heeft verdiend. Robert de Niro tenslotte kreeg de hoofdrol. Marlon Brando zei eens over hem: "De Niro is één van de allergrootste acteurs, hij beseft het zelf alleen nog niet". De Niro maakte die faam eigenlijk al waar in „1900" en "Taxidriver", maar toont in "The last tycoon" zijn grote veelzijdigheid in de rol van the last tycoon (letterlijk: de laatste magnaat), filmproducent Monroe Stahr. In Fitzergald's boek staat de figuur van Monroe Stahr centraal, maar via hem geeft hij ook een beeld van Hollywood. Hij kan daarover meepraten, want hij was zelf in de beginjaren dertig als groot schrijver binnengehaald voor het maken van films cenario's. Fitzergald had in Hollywood onder andere te maken met de legendarische Irving Thalberg, in de jaren dertig hoofd van de MGM-studio, naar wie Fitzergald Monroe Stahr schiep. Een filmproducent die niet alleen geïnteresseerd is in het maken van kassuccessen. Harold Pinter heeft zich voor het scenario veel vrijheden veroorloofd, natuurlijk ook moeten veroorloven omdat het boek geen afgerond geheel is. Maar bovendien heeft Pinter zich weinig aangetrokken van het schema dat Edmund Wilson aan het boek had toegevoegd. Aan de hand van de aan tekeningen van Fitzergald had Wilson het verloop van het verhaal geschetst, waarin Stahr aan het eind door een vliegtuigonge luk om het leven komt. In de film laat Pinter echter Monroe Stahr na ruzie met baas Pat Bradv en zijn ontslag een studio inlopen en in het donker ver dwijnen. Ook op andere punten wijkt Pin ter af van het oorspronkelijke werk, wat de verwoede Fitzergald-adepten hem niet in dank af zullen nemen. Ten onrechte, want Pinter is er wel in geslaagd - en dat tekent zijn grote kwaliteiten - in de film dezelfde waardige ingetogen sfeer te scheppen, die Fitzergald's "Last tycoon" kenmerkt. Dat is natuurlijk niet alleen de verdienste van Pinter, maar zeker ook van regisseur Elia Kazan. Hij heeft "The last tycoon" op een vloeiende, wat trage maar daardoor juist zeer indringende wijze gefilmd zoals we die kennen van de produkties uit de Hollywood-fabriek van weleer. Bovendien geeft zijn uitgekiende -camera-regie het juiste accent aan Pinter's indringende dia logen. Kazan's grootste kracht is zonder twijfel zijn acteurs-regie. In zijn handen groeit Robert de Niro, en met hem alle an deren, naar grote hoogte. De Niro's per fecte timing geven de eenzame solist Mon roe Stahr een extra-dimensie. Met name de confrontatie De Niro-Nicholson is ge denkwaardig. Jack Nicholson is in "The last tycoon", de vertegenwoordiger van de schrijversvakbond, Brimmer. De twee filmgroten hoeven elkaar in de spannende dialogen geen duimbreed toe te geven. Superlatieven schieten te kort om "The last tycoon" te prijzen. Een film als een plaatje die je, al klinkt dat wat pathetisch, gewoon moet ondergaan. En bovendien een film die zijn sterbezetting op alle fron ten meer dan waar maakt. BART JUNGMAN Titel: "Het debuut"; regie: Nouchka van Brakel; hoofdrollen: Marina de Graaf, Gerard Cox, Pleuni Touw, Kitty Courbois en Dolf de Vries; theater: Studio; 18 jaar. Eigenlijk komt aan het slot van "Het debuut" de meest overtuige nde scène. Die waarin de moeder (Kitty Courbois) het grote geheim van haar dochter (Marina de Graaf) raadt. Maar dan zijn er al heel wat dingen te zien geweest die op zijn zachtst gezegd als schoonheidsfou tjes kunnen worden aangemerkt. '"Het debuut" is een film naar een verhaal van Hester Albach, waarin een veertienjarig meisje voor het eerst in aanraking komt met de liefde. Een niet alledaagse verhou ding ontstaat tussen haar en Hugo (Gerard Cox), een 41-jarige vriend van haar vader. Als Hugo na jaren in Zambia te hebben gewoond met zijn vrouw naar Nederland overkomt, is Caro line nog een halve jongen, die van vriendjes niets moet hebben. Ze is gekker op haar racefiets en het uit halen van heldhaftige stuntjes dan op feestjes en mooie jurken. Een puber, die manieren en etiquette al leen maar lastig en onzinnig vindt. Wanneer Hugo dan toch niet de saaie vergrijsde man blijkt te zijn, die zij dacht, wordt Caroline ver liefd op hem. Zij krijgt Hugo zover, dat hij een verhouding met haar begint en als een verliefde school jongen achter haar aanloopt. Dit geeft natuurlijk de nodige moei lijkheden. Allereerst is daar Hugo zelf, die eigenlijk met de situatie niet goed raad weet. Hij sleept Ca roline mee in allerlei genoegens, waar zij nog helemaal niet aan toe is. En verlangt van haar een gedrag, dat met haar leeftijd niet in over eenstemming is. Vervolgens ver troebelt de verhouding met haar vriendinnetje, dat er niets van be grijpt dat zij zich met zo'n "vieze, ouwe vent" afgeeft. En op de derde plaats komt zij in conflict met haar ouder?. Haar va der, huisarts, snapt niet waarom zij zo plotseling en zo jong al de pil nodig heeft. Haar moeder, die zij al tijd in vertrouwen neemt, heeft verdriet omdat zij haar niets over haar "vriendje" vertelt. Kortom, een opeenstapeling van problemen, dié te zwaar zijn voor de schouders van het meisje. De AA Marina de Graaf e Gerard Cox: ongewone liefdesverhouding bom barst wanneer blijkt, dat d'e verhouding tussen Hugo en diens vrouw ondanks alles steeds hechter wordt. Caroline laat Hugo stikken. Wanneer hij met zijn vrouw weer naar Zambia vertrekt om hem op Schiphol uit te Op het laatste ogenblik echter komt ze toch en in de vertrekhal vleigt ze hem voor het laatst in de armen. Een handelswijze die haar moeder de ogen doet opengaan. Dit heeft de bovengenoemde over tuigende scène tot gevolg, waarin de moder haar dochter in de armen sluit. Een mooi einde aan een niet geheel geslaagde film. Al moet gezegd worden, dat hij meestentijds toch wel boeit. Niet in het minst door de bijrollen van Kitty Courbois en Pleini Touw (als Hugo's vrouw). Graaf is spontaan en natuurlijk in haar spel. Gerard Cox als Hugo is ronduit slecht. Als hij de verliefde man moet spelen, komt hij over als een vunzige geilaard, wanneer vliegt emotioneel moet zijn is hij lachwekkend. r. De synchronisatie is dan ver te zoeken, maar wordt ver derop wel beter. Maar vooral hin derlijk zijn de gesprekken, die Nouchka van Brakel zomaar door elkaar laat lopenActeurs die elkaar niet laten uitspreken, waardoor een Babylonische spraakverwarring ontstaat en de toeschouwer niets verstaat. Zoiets doet veel af aan deze film, die naarmate hij vordert aan kwaliteit wint. Maar die je met gemengde ge voelens achterlaat. ANNEMIEK RUYGROK J? CANNES (SP) - Op vrijdag de der tiende is het filmfeest dan toch echt van start gegaan, zij het in een on zekere sfeer. Niet alleen vanwege het boze voorteken, maar ook om dat de organisatoren nog snel moesten gaan schuiven in het pro gramma. Er hangt namelijk alweer een staking in de lucht, op 24 mei, en dat zal op zijn minst inhouden dat op die dag de mannen van het licht alle schakelaars op nul gaan zetten. Cannes heeft dus nu nog maar een paar dagen om zich te laten zien. Inmiddels weten de kenners al te vertellen dat de openingsdag ge sneuveld is omdat toen premier Barre en oppositieleider Mitter rand op de televisie met elkaar in de slag moesten. En daar dient alles even op te wachten. De heren heb ben inmiddels hun zegje gedaan: de laatste wil best een roer omgooien en Barre heeft de boeman opge voerd. In Nederland ziet de verkie zingsstrijd er au fond niet anders uit. Maurice Bessy, die al meer pess imistische uitspraken deed over de toekomst van de cinema, heeft ge suggereerd om van deze dertigste samenkomst aan de Rivièra vooral een dispuut te maken over de dra matische ontwikkelingen waarbij de groeiende onverschilligheid van het publiek voorop staat. Al te zwaar moet men overigens aan de woorden van Bessy ook weer niet tillen. Als Fransen met algemene noodlotsprofetieén komen aandra gen, kan men ervan opaan dat zij het voor 99 procent over hun eigen nationale situatie hebben. Er zijn dan ook in het afgelopen wintersei zoen opvallend veel Franse films op de thuismarkt geflopt. Risi Voor Dino Risi was het inmiddels een bof, dat er uitvallers in het pro gramma waren, want hij kreeg nu met zijn "De kamer van de bis schop" de eer van de ouverture. Door Piet Ruivenkamp Had hij dat geweten, dan had deze bedreven Italiaanse komediema ker misschien toch nog iets beters bedacht. Heus, het is geen teleur stelling over het missen van onthul lingen over een katholieke ge zagsdrager. Want daar heeft de film, anders dan de titel doet vermoeden, niets mee te maken. Risi brengt ons naar het Lago Maggiore, waar Ugo Tognazzi in een fraai oud huis zit uit te blazen van een oorlogsavontuur, lang geleden in Abessinië. In de nabijheid van zijn strenge, kille echtgenote en een mooi nichtje, een onbestorven oorlogsweduwe, is hij een piekerende kikker, die op vluchtmogelijkheden aast. Die vindt hij bij Patrice Dewaere, die met zijn jacht bij deze en gene aan legsteiger nieuwe schatjes zoekt. Hij wordt bij Tognazzi thuis genood - in de kamer van de bisschop - en een half uurtje blijkt het een smeuïge komedie. Daarna weet Risi eigenlijk niet goed meer welke kant hij heen zal laveren. Een ge heimzinnige thriller is het dus maar geworden, maar dat die overtui gend uit de verf kwam, is beslist teveel gezegd. Nederland Nu er eigenlijk niet erg veel grote Nederlandse films voorhanden zijn en alleen een Frans-Nederlandse co-produktie, "Le soleil des hyè- nes" tenminste één van de talrijke parallelfestivals haalde, de Quin- zaine des realisateurs, heeft men de presentatie van onze nationale mo gelijkheden over een andere boeg gegooid. Het eerst valt op dat het grote blad van het internationale vermaak, Variety, in zijn lijvige Cannes-editie niet minder dan vijf tien pagina's aan Nederland wijdt. Ook als Nederlander wordt je daar wijzer van. De cijfers, die men bin nen onze grenzen soms niet kwijt wil, staan braaf afgedrukt in het Amerikaanse blad. Zo is "Soldaat van Oranje" nu vastgepind op twee miljoen Amerikaanse dollars aan produktiekosten en "Wan pipel" van Pim de la Parra heeft in Neder land maar 125.000 bezoekers ge trokken, wat toch wel tegenvalt voor deze levenswarme Surina amse film. Laten we naar de licht puntjes kijken. Jeugdige Ate de Jong, die kortgeleden zijn eerste ling "Blindgangers" gedoopt zag worden - en het publiek komt kijken, vooral in Groningen, is nu inmiddels Skoop-redacteur in Cannes. Tot zijn verrassing werd "Blind gangers" er voor de kritische direc teuren van de artbioscopen ge draaid. Met veel waardering en ach teraf een levendige discussie, waar De Jong snel bij werd gehaald. n buiten- Grootste verbazing bij de elk jaar nog groeiende Nederlandse kolo nie bracht de ex-operateur van de Amsterdamse Uitkijk, Pieter Goe- dings, op zijn naam. De eigenaar van The Movies in Amsterdam bleek in het festivalpaleis tegen over de Belgen en naast de Polen zelf een stand te hebben gehuurd. Zo strijdvaardig zijn de grote Ne derlandse concerns nog nooit ge weest. "Scrim" van Jacob Bijl, in Neder land verguisd maar in Parijs stellig niet, wordt daar aan de man ge bracht met een aantal andere Ne derlandse films. Titel: „Python 357"; regie: Alain Corneau; hoofdrollen: Yves Mon- tand en Simone Signoret; CAME RA: 18 jaar. Het komt maar zelden voor dat je een film op verschillende fronten in tweeën kunt delen. Maar „Python 357" is er zo een. Het eerste deel vertelt Corneau het verhaal om de toeschouwer „erin" te laten komen. Maar dat gebeurt op dermate trage wijze, datje bijna geneigd bent weg te lopen. Slecht gefilmd, details tot in het oneindige uitgediept, het is om er bij in slaap te vallen. Maar in het tweede deel lijkt het wel of er een heel andere regisseur aan het werk is geweest. Er wordt knap gefilmd, maar vooral uitstekend geacteerd. En het gege ven wordt dan pas echt boeiend. Een psychologische thriller, die je met spanning volgt. Of Corneau met opzet dat verschil erin heeft gebracht is niet bekend. Maar de scheiding is in elk geval zeer opvallend. Hoofdfiguur is Mare Ferrot, een vrijgezel die leeft voor zijn beroep: inspecteur van politie. Dan ontmoet hij een meisje op wie hij verliefd wordt. Maar hij weet niet dat dit meisje een verhouding heeft met commissaris Ganay. Deze is getrouwd met een rijke, maar invalide dame en met haar goedkeuring gaat hij met het meisje om en richt zelfs een flat voor haar Door de verhouding met Ferrot be sluit het meisje om met Ganay te breken. Deze wordt echter zeer boos en in een ogenblik van razernij slaat hij haar de hersens in. Hij wist alle sporen uit en verlaat haar flat. Een ogenblik erna komt Ferrot de flat binnen, denkt dat ze niet thuis is en schrijft een briefje, waarin hij haar zijn liefde verklaart Vanaf dat moment is alle schijn te gen Ferrot gericht. Ganay weet we liswaar niet, dat hij degene is door wie zijn geliefde het uitmaakte, maar hij stelt alles in het werk om zijn vijand als moordenaar te ont maskeren. Ferrot wringt zich in allerlei boch ten om in elk geval zo lang mogelijk uit het voorarrest te blijven. Daarbij spaart hij. zichzelf niet en gaat zelfs zover dat hij zich verminkt om maar niet door een getuige te zullen worden herkend. Heel sober, maar zeer indringend schildert Corneau de strijd die Fer rot (Yves Montand) heeft te voeren. Hij leidt de film aan het slot naar een verrassende climax, waardoor het hele verhaal nog eens extra aan kracht wint. Aan het begin is het echt even doorbijten, maar tenslotte krijgt de toeschouwer een zeer onalledaagse film voorgeschoteld. Yves Montand Blijvers Lido 1 - "Silver streak ex presse", een "rustige" treinreis Gene Wilder ontaardt in een spannende race. Lido 2 - "Network", wantoe standen bij de televisiemakers. Terug in Leiden Lido 3 - "Merlijn de tovenaar", oudje van Walt Disney. Leuk voor iedereen. Nachtfilms Camera - "Numéro deux" vai Jean-Luc Godard. Rex - "Pornobekentenissen". Kindermatinee Camera - "Modern Times" met Charlie Chaplin. Rex - "Peter en de vliegende autobus. Trianon "In Tirol gaat de ontucht nooit verloren" - In de serie jodel-sex de zoveelste aflevering. Rex "In de klauwen van de tijger" - Avonturen vol gevechten. HAAGSE BIOSCOPEN Apollo I - "De gebochelde van de Notre Dame", dag. 2.30, 7.00 en 9.30 uur, zo. 2.00,4.30,7.00 en 9.30nur. Apollo 2 - "Ik zie het niet meer zitten", dag. 2.00, 7.30 en 9.45 uur, zat. 2.30, 4.45, 7.30 en 9.45 uur, 14 jaar. Bijou - "Bretonse peper", dag. 2.00, 7.30 en 9.45 uur, zo. ook 4.15 uur, 18 jaar. Calypso - "Bad", dag. 2.15, 7.15 en 9.30 uur, zo. 1.45,4.15,7.15 en 9.30 uur, 18 jaar. Camera - "Het debuut", dag. 2.15, 7.15 en 9.30 uur, zo. ook 4.30 uur, 18 jaar. Cineac - "Donald Duck in 't Wilde Westen", dag. 1.30, 3.30, 7.00 en 9.30 uur, al. Corso - "Wie 'n kuil graaf voor 'n ander", dag. 2.00, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.15 uur. al. Du Midi - "Irma la Douce", dag. 8.15 uur, zo. 4.00 en 8.15 uur, 14 JAAR. Euro - "The sound of music", dag. 1.45 en 7.45 uur, zat., zo. en woe. 3.45 en 7.45 uur, al. Metropole 1 - 't Is een gekke, rare, dolle, dwaze wereld", dag. 2.00 en 8.00 uur. al. Metropole 2 - "A star is born", dag. 2.00, 6.45 en 9.30 uur. zo. 1.15, 4.00, 6.45 en 9.30 uur, 14 jaar. Metropole 3 - "Het debuut", dag. 1.15, 6.45 en 9.15 uur, zo. 1.30, 4.00, 6.45 en 9.15 uur, 18 jaar. Metropole 4 - "Rocky" - dag. 2.15, 6.45 èn 9.30 uur, zo. 1.45, 4.00, 6.45 en 9.30 uur, 14 jaar. Metropole 5 - "Network", dag. 2.15, 7.15 en 9.45 uur, zo. 1.45, 4.15, 7.15 en 9.45 uur, 14 jaar. Odeon 1 - "Gulliver's reizen", dag. 1.45, 6.45 en 9.30 uur, zo. ook 4.15 uur, al. Odeon 2 - "Blindgangers", dag. 2.00, 6.45 en 9.15 uur, zo. ook 4.30 uur, 14 jaar. Odeon 3 - "Cross of iron", dag. 2.00, 6.45 en 9.30 uur, 18 jaar. Odeon 4 - "Go-West", dag. 2.15, 7.15 en 9.45 uur, zo. ook 4.45 uur, Olympia - "Jesus Christ Su perstar", dag. 2.00 en 8.00 uur. Passage - "Tentacles", dag. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, zat. en zo. 1.30, 4.00, 7.00 en 9.30 uur, 14 jaar. Rex - "My name is r.obody", dag. 1.30, 4.00, 7.00 en 9.30 uur, 14 jaar. Royal'70 - "De genieters", zat. en zo. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, vrij. 2.00 en 6.45 uur. ma. 2.15 en 8.00 uur, di. en woe. 2.15 uur, 18 jaar. Royal - "The Chinese dragon", zat. en zo. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, ma., di. en woe. 2.15 en 8.00 uur, zat. en zo. ook 2.00 uur, 14 jaar. Studio 2000 - "Silver streak ex presse", dag. 7.00 en 9.30 uur, vrij., ma. en di. ook 2.00 uur, 14 jaar. De Uitkijk - "Un elephant ca trompe énormément", dag. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, 14 jaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 13