KRO-tv biedt in de zomer groot aantal nieuwe programma's r/fijjlprogremma) Joan Crawford (69) overleden vandaag Toegelicht ...en gisteren i Koken en Stoken. WOENSDAG 11 MEI 1977 Komische series, O lichte muziek, RADIO - TV - KUNST films De KRO in de zomer. Een groot aantal nieuwe programma's, zowel aankopen als eigen produkties. Vanaf donderdag 26 mei wekelijks vijftig minuten Engelse en Amerikaanse humor met de comedies „Stanford and Son" en "Billy de Bluffer". "Stanford and Son is de Amerikaanse versie van Stiefbeen en Zoon. Sinds januari 1972 genieten zij grote populari teit in de States. Als handelaren in tweedehands goederen proberen Fred en Lamont Stanford zich staande te houden in een volkswijk in Los Angelos. Keith Waterhouse en Willis Hall, auteurs van de roman "Billy the liar" (op welk gegeven de musical "Billy" en in 1963 een speelfilm werd gemaakt) schreven voor Lon don Weekend TV ook de scripts voor de 26-delige comedy-serie „Billy the liar". De 22-jarige Jeff Rawle speelt de held van de serie Billy Fischer. Met zijn bazige vader, zeurderige moeder en broze groot moeder woont Billy in een Noord engels provinciestadje waar hij een somber baantje heeft bij een begra fenisonderneming. Geen wonder dat hij via zijn grenzeloze fantasie aan zijn naargeestige en weinig in spirerende omgeving probeert te ontsnappen. In zijn dagdromerij sleept Billy zijn familie, zijn vrien dinnetjes en ook de kijker mee, wat tot veel hilariteit aanleiding geeft. Muziek In een 18-delige tv-serie onder de titel „All you need besteedt de KRO deze zomer aandacht aan het ontstaan en de ontwikkeling van de diverse stromingen in de lichte mu ziek van deze eeuw. De serie kwam tot stand na driejaar research door de Engelse journalist Tony Palmer. Hoewel Nederland bij die ontwik keling internationaal geen toon aangevende rol heeft vervuld, heeft Theo Stokking, de bewerker van de serie, een aantal voor Nederland be langrijke gegevens aan de serie toegevoegd. Elke tv-uitzending van "All you need...." zal worden on dersteund door twee radio- uitzendingen, waarin het op de te levisie aangereikte materiaal nader aan de orde zal komen. Cabaret Op zondag 29 mei het programma „Wie in Nederland wil zingen" kro niek van het Nederlands cabaret tussen 1960 en 1975 samengesteld en gepresenteerd door Han Peekei Peekei koos 1960 als vertrekpunt omdat er toen maatschappelijk een en ander begon te veranderen. Die veranderingen werden ook duide lijk in het cabaret, de spiegel van de maatschappij. Cabaret werd iets voor een groot publiek en via dat cabaret werd een groot aantal wat verzwegen zaken "bespreekbaar" zoals de sexuele revolutie, God, monarchie, abortus, milieu, de con sumptiemaatschappij en de eman cipatie. Aan het programma wordt meegewerkt door o.a. Kees van Kooten en Wim de Bie, die speciaal voor dit programma een liedje schreven over cabaret, Seth Gaai- kema, Don Quichocking, Hans van Deventer, Gerard Cox en Dimitri van Toren. Daarnaast brengt het programma een groot aantal getui genissen en veel historisch mate riaal van o.a. Wim Kan, Wim Son- neveld. Ivo de Wijs, Gerard Cox en Neerlands Hoop. Films De KRO brengt ook een aantal speelfilms deze zomer. Zij staan in het teken van Doris Day, Danny Kaye en Bing Crosby met titels uit een grijs verleden, zoals "Bv the light of the silvery moon", „Birth of the blues" en "The kid from Brook lyn". Kirk Douglas verschijnt in "Young man with a horn" en "Gun- fight at the O.K. Corral". „They shoot horses don't they?" van Syd ney Pollack brengt de KRO terug en voorts valt op de in 1963 met een Oscar onderscheiden film "Sun days and Cybele" met Hardy Krü- ger en Nicole Courcel. Naleven Op 6 juni, 19 juli, 16 augustus en 13 September een vijfdelige serie over naieve schilderkunst door de KRO in co-produktie met Rainer Moritz Productions gemaakt in "De Lage Landen", Duitsland, Israël, Joegos lavië en Amerika. De serie is een kennismaking met de meest boeiende figuren uit de naieve schilderkunst die steeds meer in de belangstelling komt. Met name be gint de laatste tijd de idee post te vatten dat de "naïeven" een belang rijke en onderscheiden richting in de schilderkunst vormen. Eerder werden zij gezien als zondagschil ders, amateurs die echter geen stijlgroep vormden. In "De naïeven in de lage landen" (6 juni) wordt aandacht besteed aan het werk van "Cornells Kaaij, Willem Westbroek, Mariet L'Herminez, Joop Smits, Micheline Boyadjian en Ernest van den Driesschen. Onder water Vanaf 14 juli wekelijks dertien afle veringen van "De wondere wereld onder water". In deze natuurfilm serie verkent een duikef-echtpaar de onderwaterwereld van vele zeeën. Niet alleen de wrede, bizarre of wonderlijk mooie fauna krijgt de aandacht, ook andere zaken zoals koraalriffen, planten en scheeps wrakken worden bekeken. Tenslotte het Artiestengala 1976. Op donderdag 26 mei uitzending van een groot spektakel - naar Frans voorbeeld - dat in het kader van Amerika's 200-jarig bestaan in Californië op touw werd gezet. Dat spektakel had oorspronkelijk plaats in de nacht van 21 op 22 no vember. De introductie is van Liza Minnelli, als opperspreekstal- meester fungeert Jack Cassidy. De nieuwe Nederlandse speelfilm Het debuut" is giste- ren in het Amsterdamse Tuschinski-theater voor de pers vertoond. In de film, die waarschijnlijk volgende week ook in Leiden te zien zal zijn, treden als hoofdrolspelers op Ge rard Cox en de jeugdige Marina de Graaf. Na de voorstel ling werden beiden in de bloemetjes gezet. NEW YORK - Joan Crawford, de vroegere Hollywood-diva wier carrière begon in het tijdperk van de stomme film, is in haar Newyorkse woning overleden. Zij was 69 jaar. Joan Crawfords dood als gevolg van een har taanval werd bekend gemaakt door een zegsman van het frisd rankenconcern "Peps- ico". De vroegere ac trice zat in de directie van deze maatschappij sinds het overlijdert van haar vierde echt genoot, Alfred Steele, een vroegere topman van Pepsi. Met Crawford is een van de laatste hog le vende glamourkonin- ginnen van Hollywood heengegaan. Haar car rière begon ze als re vuemeisje om deze loopbaan te bekronen met een Academy Award ("Oscar") voor haar rol in "Mildred Pierce" (1945). Joan Crawford werd geboren op 23 maart 1908 in.San Antonio in Texas. Haar echte naam was Lucille Le- sueur. Als tiener kreeg ze haar eerste contract bij een rondreizend toneel- en revuege zelschap. In 1924 maakte ze, nog steeds als Lucille, haar Broadway-debuut met een rolletje in de show "Innocent eyes". Het volgende jaar te kende ze een contract met Metro Goldwyn Mayer, bij welke pro ducent ze debuteerde in de stomme film "Pretty ladies". Het was maar een klein rol letje. maar MGM zag veel in de jonge actrice en gaf haar onder de naam "Joan Craw ford" een nieuw en be ter contract. Binnen drie jaar rukte ze uit de figurantenschare op naar het eerste plan. Crawford behoorde reeds binnen korte tijd tot de tien best verkopende namen in Hollywood. Zij schitterde in dra matische successen uit die rijke periode van het filmmekka - "Humoresque", "Daisy Kenyon", "Possessed", "The damned don't cry", "This woman is dan gerous", "Sudden fear" en "Johnny Gui tar" om er maar een paar te noemen. Toen de tijd van de romantische rollen voor Crawford voorbij was, schakelde ze over op "cowboyfilms" en griezelfilms, zoals "Whatever happened to Baby Jane?", waarin haar tegen speelster Bette Davis Met Karllieinz Böhm Geslaagde ,AnatoV LEIDEN - Nadat ik het boek „Nacht und Nebel", waarin de Ne derlander Floris Bakels vertelt van zijn gruwelijke ervaringen in de Konzentrationslager Natzweiler en Dachau en de Aussenkommando's Dautmergen en Vaihingen-Enz, had uitgelezen, bezocht ik gister avond de Leidse Schouwburg om te kijken naar het toneelstuk „Ana- tol van Arthur Schnitzler. Nog he- lemaal onder de indruk van de be schreven taferelen, bespeurde ik een neiging bij mezelf om dit to neelstuk reeds a priori, omdat het geheel in het Duits zou worden op gevoerd, volstrekt negatief te be naderen. Het boek had zijn uitwer king niet gemist. Bewust deze inleiding, omdat nog steeds geconstateerd moet worden, dat er onder het Nederlandse thea terpubliek regressie optreedt, wanneer men wordt geconfron teerd met een toneelstuk, dat ge heel in de Duitse taal wordt ge speeld. Waarvoor inmiddels alle begrip. De toeschouwers, veel Duits-studerenden, die ik ernaar in de pauze vroeg, konden voor die te- rughoudenheid alle begrip op brengen. Verwonderlijk was het daarom, dat de combinatie van het verrassend goede spel van Karl- heinz Böhm (die vroeger op het witte doek naast Romy Schneider als Sissi vele vrouwenharten snel ler deed kloppen), de mooie décors, de opbouw der intrige en den ver bale kracht van Schnitzler ervoor zorgde, dat mijn aanvankelijke sub jectiviteit in negatieve zijn omsloeg in bewondering. Bewondering voor de manier, waarop Böhm, maar ook Herbert Kucera, Anna Tardi, Brigitte Kamer, Dietlindt ONTSTOPT I fhTEX uw gootsteen I Tn«n handomdraai^ Stex hoort thuis in elk huis. Chemische Fabr.'Schiedam' 010-26.47.56 Daar heeft u dagelijks mee te maken. Wilt u meer weten, over de mogelijkheden, de kosten, de plaatsingseisen, de capaciteiten van uw apparatuur? Probeer ons dan eens als gesprekspartn Wij zijn er voor. Uw Gas- of Energiebedrijf (ook voor advies en documentatie) Vanavond Ned. I 23.15 uur SOCIALISTISCHE PARTIJ Lijsttrekker Remi Poppe (MAN) over de aktie tegen de milieubelas ting. P.S. Stem s.p. 15 Voor raambiljetten en informatie Haug, Ernst Princz en Renate Bernhar din staat bleken de Duitse taal op een subtiele manier onder- geschiktte maken aan de dramati sche ontwikkeling. Door een duide lijke atnculatie was het hele stuk niet alleen begrijpelijk voor diege nen, die de taal van onze Oosterbu ren maar maarsmatig beheersen; het droeg er ookTtoe bij, dat het „snauwerige element", dat onlos makelijk met het Duits lijkt ver bonden, volledig naar de achter grond werd geschoven. Hierdoor kon een situatie ontstaan, waarin "Anatol" vrij 'schadeloos' (om eens een Germanisme te gebruiken) zijn relaties met verschillende dames uit de doeken kon doen. Het ge beurde allemaal zo beschaafd, overbeleefd en met respect voor wederzijdse gevoelens, dat het stuk hierdoor onmiddellijk naar niveau werd gespeeld. Wel moest duidelijk worden geconstateerd, dathet pu bliek opvallend graag bereid was om de meest banale flauwiteiten hartelijk zo niet uitbundig te lac hen. Dramatisch en artistiek een geslaagde theatervoorstelling. Een ander oordeel wordt hier niet ver langd. Bert Koekebakker Driemaal Joan Crawford. De fo to's van de overleden Amerikaanse filmster dateren resp. uit de jaren vijftig (boven) en zestig (beneden). 18.15 - Duits les 6 (TELEAC) 18.45 - Barbapapa (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.04 - Van gewest tot gewest (NOS) 19.55 - Concert op het Internationaal Muziekfestival Luzern 1976 (NOS) 20.10 - Finale Europa Cup II (NOS) 22.15 - Journaal (NOS) 22.30 - Den Haag vandaag (NOS) 22.45 - Panoramiek (NOS) 23.25 - Socialistische Partij (Politieke Partijen) 23.35 - Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.35 - Staatsloterij (NOS) 18.40 - Gereformeerd Politiek Verbond (Politieke Partijen) Journaal (NOS) 19.04 - Van onze speciale verslaggevers (IKON) 19.29 - Kenmerk (IKON) 20.00 - Journaal (NOS) 20.25 - 5-minuten film van AVO-Nederland (Socutera) 20.30 - Ilonka en Maria, documentaire (NCRV) 21.55 - Springtrofee (NCRV) 22.45 - Ja. maar (NCRV) 22.55 - Journaal (NOS) De NOS-nibriek Panoramiek schenkt vanavond opnieuw aan dacht aan de Israëlische verkiezingen die op 17 mei worden gehou den. Ook komt een beschouwing aan bod over de economische topcon ferentie in Londen. DUITSE TV DUITSLAND I (Regie progrNDR: 19.00 Filmreportage. 19.30 Aktual. 19.45 Zandmannetje. 19.55, Nordschau magaz. 20.26 Lokalseite un- ten Links. 20.59 Progr.overz. WDR: 19.00 Nws. uit Noordrijnland-Westfalen. 19.05 PRogr.-inform, en tekenfilm. 19.10 Na tuurfilmserie. 19.40 Reich und Arm. 20.15 Aktual. 20.45 Tip urn 4tel vor 8.). 21.00 Journ. 21.15 Sportrep. 22.45 Film- rep. 23.45 Journ. DUITSLAND U 18.00 Joum. 18.10 Amusementsprogr. 18.40 Aktual. en muz. 19.20 Kein Pardon fur Schut- zengel. 20.00 Journ. 20.30 Auf der Suche nach dem Gluck. 21.15 Inform, progr. 22.00 Journ., aansluitend; Verslag van de voorjaarsconferentie van de NATO in Londen. 22.20 Pfarrer Sommerauer antwortet 22.50 Es muss nicht immer Kaviar sein. Wie alles begann, tv-film. 23.50 Journ. voor Spaanse werknemers. 19.45 Tv- cursus voor tuiniers. 20.15 Tv-cursus Frans. 20.45 Wekjourn. 21.00 Joum. 21.15 Sein Engel mit den zwei Pistolen, speel film. 22.45 Boekenjourn. 23.30-24.00 In formatieve serie. WDR 18.00-18.30 Schooltelevisie. 19.00 Sesamstrasse. 19.30 Tv-cursus Engels. 20.00 Zandman netje. 20.05 Progr. voor Spaanse werk nemers. 20.15 T-cursus machine- schrijven. 20.45 Nws. uit Noordnjnland-Westfalen. 21.00 Joum. 21.15 Joum. 21.30 Diebe haben's schwer, speelfilm. 22.55 Inform, progr. 23.40 Ut- zending voor jonge mensen. 0.25 BELGISCHEfTVl8.15 Teken- filmserie. 18.20 Inform, serie. 18.50 Space 1999, tv-serie. 19.40 Meded. en weerber. 19.45 Joum. 20.10 Sport. 22.15 Filmnws. 23.05 Joum. en Wetstraat. Het Amerikaanse Congres kon Richard Nixon niet grijpen om dat deze vrijwillig als president aftrad voordat hij in een afzet tingsprocedure hiertoe ge dwongen zou worden. Open bare aanklager Jaworski kreeg geen kans omdat het pardon van president Ford hem belette Nixon net zo goed als diens me dewerkers in het Watergate- proces strafrechtelijk te vervol gen. De Britse journalistieke duivelskunstenaar David Frost is er aan te pas moeten komen om de ontluisterde president van de Verenigde Staten bijna driejaar na zijn val voor de tele visie eindelijk tot een soort schuldbekentenis in het Watergate-schandaal te bren gen. Een soort schuldbekentenis. Want nog steeds gaf Richard Nixon niet toe, dat hij gewoon juridisch schuld heeft aan het verdoezelen van de ware toe dracht bij de beruchte inbraak in het democratische hoofd kwartier en alle kwalijke za ken die daarop volgden. Haast smekende slotvragen van Frost: „Kunt u niet zeggen - en niet omdat ik het zo graag wil - dat u heeft meegedaan aan het verdoezelen van een misdrijf, kunt u niet verder gaan dan het toegeven van „fouten" want dat is een woord dat de mensen niet begrijpen, kunt u niet zeggen dat u als president uw macht heeft misbruikt, de eed niet heeft nageleefd, twee jaar lang het Amerikaanse volk heeft j kweld en daarvoor aanbieden? Ik weet dat het moeilijk is, maar hier wacht men op en als u dit niet zegt zal dit spook u voor de rest van uw leven vervolgen". Toen ging Nixon door de knieën. Zeer dramatisch: „Ik heb het Amerikaanse volk in de steek gelaten en die last zal ik tot mijn einde moeten dragen. Mijn politieke leven is voorbij.' Technisch heb ik geen misdrijf gepleegd dat reden zou geven tot afzetting, maar van de aan pak moet worden gezegd: het was een knoeiboel. Een presi dent moet zijn hoofd altijd voorrang geven boven zijn- hart". Een triomf voor Frost? Hij is waarschijnlijk te groot om het als zodanig te beschouwen. Met een ongelooflijke kennis van zaken pareerde hij juridische trucjes van jurist Nixon, met een ijzig beleefde vasthou dendheid drukte hij de steeds verder opgejaagde gespreks partner terug op het spoor van de feiten en van zijn schuld. Het is weinig zinnig om in de tails dit gestage aftakelingspro ces te analyseren. Het was een briljant stuk journalistiek van de zijde van David Frost, het was een afschuwelijke vernede ring voor de man, die eens de wereld in de macht van zijn handen had. Het was grandioos, het was minstens even ver schrikkelijk. ANTON PFEIFFER HILVERSUM I P.P.: 18.19 Uitzending van de R.K. Partij Neder land. NOS: 18.30 Nws. TROS: 18.41 (S) Goed getoetst. 19.00 (S) Muziektriptiek, van zeven tot tien. (19.00 Jazz Sir; 20.00 Eight o' clock special. 21.00 Kruis en mol). 22.00 (S) Een mondje Frans. 22.30 Nws. 22.40 Aktua-III. 23.00 (S) De mana ger, hoorspel. 23.55 Nws. HILVERSUM II NOS: Nws. VARA: 18.11 Dingen van de dag. 18.20 (S) Tussen start en finish. P.P.: 19.00 de CPN. VARA: 19.10 (S) Tussen start en finish, vervolg. 19.30 (S) Vrije tijd, blije tijd. 20.00 Nws. 20.05 (S) Concertgebouw Orkest met zang. 21.05 (S) Tussen hemel en aarde. 21.35 (S) Klassieke pianomuz. 22.10 (S) Open School. NOS: 22.30 Gamma van Alpha en Beta. 23.00 (S) Met het oog op morgen, met om 23.05 Aktua- liteitenoverzicht; 23.20 Den Haag van daag; 23.52 Even ontspannen voor het slapen gaan. 23.55 Nws. HILVERSUM ni NOS: 18.03 De vacaturebank. 18.10 (S) NOS-maal. 19.02 (S) European Music Game, met de EBU-Popkwis. 20.02 (S) Langs de Inn. 23.02 (S) N.O.S.-Jazz. 0.02 (S) Metro's Midnight Music. 1.01 (S) Take it easy. 2,02 (S) Dat wordt weer nachtwerk. 4.02-7.00 (S) De achternacht. HILVERSUM I 1 DONDERDAG 12 MEI NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.08 (S) Te Deum Laudamus, ge wijde muziek. 7.30 Nws. 7.41 (S) Van daag...donderdag, gevar. progr. (7.41 Hier en nu.) 8.24 Werk-Woord. 8.30 Nws. 8.36 Gym. voor de huisvrouw. 8.45 (S) Tot uw dienst; klass. muz. 9.15 (S) Ver kiezingsspecial. 9.45 (S) Onder de hoog- tezon. 10.30 Nws. 10.33 (S) In 't zilver. 12.00 (S) De Kilima Hawaians Show. 12.15 Boer en tuinder. 12.26 Meded. voor land- en tumb. 12.30 Nws. 12 41 Hier en nu. 12.55 (S) Middagpauzedienst. 13.15 (S) Metropole Orkest. 13.30 (S) Globaal, gevar. progr. (15.30 Nws.) 17.30 Nws. 17.32 Hier en nu. HILVERSUM II AVRO: 7.00 Nws. 7.22 Ochtendgym. 7.20 Op blote voeten (8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal). 8.50 Mor genwijding. 9.00 Op het einde van de rit (6), gesprek met de heer van Agt 9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio. 10.00 Radio Lawaaipapegaai. 10.10 Arbeidsvitami nen, verzoekpl.progr. (11.00 Nws. 11.03- 11.05 Radiojournaal). 11.30 Rondom twaalf - een uur allerlei voor iedereen. 12.30 Hersengym. 13.00 Nws. 13.11 Ra diojournaal. 13.25 Beursplein 5. 13.30 'n Middagje AVRO: muz., inf. en service (16.00 Nws. 16.03 Radiojournaal). 17.00 (S) 13-Speciaal, jongerenprogr. OVER HEIDSVOORLICHTING: 17.40 Den Haag aan de lijn. AVRO: 17.55 Me ded. HILVERSUM UI (Cl„ TROS: 7.02 (b) Vaak s ochtends. 9.03 (S) De Hugo van Gelderen Show. 11.03 (S) Verzoek- P aten. 12.03 (S) Boter, Klaas en prijzen 14.03 (S) olderpopparade. 16.03 (S) Eu roparad e. HILVERSUM IV KRO: 7.00 Nws. 7.02 (S) Badinerie. 9 00 Nws. 9.02 (S) Aan woorden voorbij 9 10 <S) Pianorecital. 9.30 Ik sta hier niet voor de banken te praten. 10.00 (S) Aubade: moderne mu ziek. 12.00 (S) Rondom Offenbach (V). 14.00 Nws. 14.02 Hoogachtend... 15.00- 17.00 (S) Kollage - van alledaags en zeld-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 5