N"
Knappe docnmentaire
over i ;-
Wernher von Brann
RADIOpröaramma i
Liedjes redden actrice Georgette
Hagedoorn uit menig dieptepunt
toegelicht
'ATERDAG 30 APRIL 1977
RADIO - TV - KUNST
ester-
ijver
geti-
haar
recht
e het
iabu-
telte-
melt
wak-
aten
Dit schreef Gerrit Komrij in
"Horen, Zien en Zwijgen",
waarin zijn televisiekritieken
zijn verzameld, over Kees van
Kooten en Wim de Bie:
"Stelling: Van Kooten en De
Bie zijn de indrukwekkendste
hoogvliegers die onze tv heeft;
opgeleverd. Hun kritiek is zon
der uitzondering onafhankelijk,
inventief, snugger. Zelfs binnen
het Simplisties Verbond, die
parodie op het Nederlandse
club- en verenigingsleven, we
ten ze een hoeveelheid varia
ties, onverwacht- en dubbel
zinnigheden aan te brengen, die
niemand, hoe opgeblazen van
zichzelf ook, ze nooit zou kun
nen nadoen".
Ik citeer dit om drie redenen. In
de eerste plaats omdat dit zowat
de enige lof over de Neder
landse televisie of televisiema
kers is die in het hele boek
voorkomt, in de tweede plaats
omdat ik het er hartgrondig
mee eens ben, en in de derde
plaats omdat ik altijd genood
zaakt ben deze rubriek op don
derdagochtend door te seinen,
zodat ik nooit over het pro
gramma van donderdagavond
kan schrijven, tenzij ik ruim een
week wacht. Welnu, het totaal
programma dat Koot en Bie
donderdagavond op het scherm
brachten, was weer een genot
om te zien (dat voel ik aan m'n
water), zonder weerga (dat voel
ik aan m'n klomp), en van een
zeldzame inventiviteit (m'n ek
sterogen). Eventuele correcties
op deze vingertoppenmening
krijgt u dan de volgende week
wel te lezen.
Ik weet trouwens wel zeker dat
ik in "Dr. Wernher von Braun",
een Panoramiek-special van 1
uur en 35 minuten, een heel bij
zondere documentaire heb be
keken. De samenstelling was
van Rudolf Spoor en Klaas-Jan
Hindriks, de regie van Rudolf
Spoor, en de prodüktie van Fe
rial Roelse, zoals de voornaam
al aangeeft van het vrouwelijk
geslacht, een vrouw dus om
bewondering voor te hebben,
want er moet "Riesenarbeit"
verricht zijn voor deze docu
mentaire. Dikwijls ligt voor een
documentaire van Nederlandse
hand over een buitenlands on
derwerp het materiaal voor een
deel al geordend op de bekende
adressen, waarna alleen nog een
Nederlandse pater ter plekke
geinterviewd hoeft te worden
om aan de documentaire een ei-
\zijn medewerkers.
Braun tussen
gen tintje te geven, maar in dit
geval moest alles zelf opge
spoord en gerangschikt wor
den.
Zo was er een grote hoeveelheid
filmmateriaal uit Peenemunde
waar Wernher von Braun en zijn
medewerkers de eerst V-2 ont
wikkelden (op alle filmbeelden
staat hij altijd, en vaak als enige
in burger, vertelde Rudolf
Spoor me, een sympathiek
trekje dat helaas enigzins ver
duisterd wordt door het feit dat
hij door eigenmachtig ingrijpen
via een slimme montage van ge
lukte afvuringen Hitler van
diens besluit kon afbrengen om
de experimenten met de V-2
stop te zetten, zodat je rustig
kunt zeggen dat Von Braun per
procuratie een van de gevierd-
ste massamoordenaars in de
wereld is), al dat materiaal lag in
Washington opgeslagen, maar
zonder de daarbij behorende
gegevens. Spoor c.s. hebben
daarom eerst foto's van dat
filmmateriaal gemaakt, die op
gestuurd naar generaal Dom
berger, Von Braun en anderen
om te weten waarover h«
genlijk ging, en daar kwam
weer zoveel onbekende er
voerige informatie uit, dat be
sloten werd al die overlevende
Peenemunde-geleerden ter
plekke te gaan interviewen.
Via advertenties in de kranten
werden Nederlandse getuigen
opgetrommeld, die het een een
ander konden vertellen over het
afschieten van de V-2's in Den
Haag en omstreken, en de deco
rafdeling reconstrueerde een
V-2 op ware grootte, waardoor
de Nederlandse ooggetuigen
zich er nog eens van bewust
konden worden hoe gigantisch
groot die dingen voor die tijd
eigenlijk waren: 14 tot 15 meter
lang!
Het verbazingwekkendste van
de documentaire vond ik, dat er
uit die tijd zoveel filmmateriaal
bewaard was gebleven, niet air
leen uit de Peenemunde-tijd,
maar bijvoorbeeld ook van het
moment waarop Von Braun,
Dornberger (de voormalige
commandant van Peenemun
de) en enkele anderen zich aan
de Amerikanen overgaven. Von
Braun, een lachebek, stond op
dat moment ook alweer te la
chen, ik dacht nog: wat benjij er
doorheen gezwijnd, vader! Dat
hij en zijn makkers door hun
werk voor de Amerikanen "het
vurig begeerde militaire even
wicht" wisten te bewérkstelli-
gen is natuurlijk een prettige
bijkomstigheid maar ik zou de
sterren van de hemel liegen als
ik zei dat hij me daardoor
opeens veel sympathieker is
geworden. Met dat doel was
deze documentaire, neem ik
aan, ook niet opgezet. Het enige
doel waarmee documentaires
moeten worden opgezet is: een
goede documentaire te maken
over een belangwekkend on
derwerp, en daar zijn Hindriks,
Spoor en Ferial Roelse uitste
kend in geslaagd. Ze zal onget
wijfeld haar weg wel 'vinden in
het buitenland.
Ik vrees dat ik ook nog iets moet
zeggen over "Bevrijding", oor
spronkelijk televisiespel door
Ben Bos, uitgezonden door de
KRO, met medewerking var. de
toneeladviseurs van het Neder
lands Centrum voor het Ama
teurtoneel. Misschien ben ik
niet de aangewezen persoon om
over dit spel te oordelen, omdat
het over mensenvivisectie ging
die sensitivity training, rollen
spel en groepstherapie ge
noemd wordt (om maar een
paar aspecten ervan te noe
men). En ik haat dit soort vivi
sectie uit de grond van mijn
hart, omdat ik ervan overtuigd
ben dat het een vorm van fa
scisme is die nog niet als zoda
nig herkend is. Heb je dan wel
eens zo'n sensitivity training
meegemaakt, zult u (veront
waardigd) vragen? Nee, ik kijk
wel mooi uit! Ben je er dan bang
voor misschien? Ook dat, zoals
ik bang ben voor fascisme. Ge
bruik je nu niet wat al te grote
woorden, die je niet verant
woorden kan? Kük naar je eige,
want bij welke gelegenheid
worden er grotere woorden ge
bruikt dan bij zo'n sensitivity
training-sessie? Trouwens, ik
herinner me nu opeens dat ik
twee jaar lang sensitivity train
ing heb meegemaakt, in het le
ger als dienstplichtige, al was
die niet zo rauw, niet zo meedo
genloos, niet zo mensonterend
als in de doorsnee sensitivity
training waarvan we af en toe
staaltjes op de televisie zien (en
waarover ik af en toe wel eens
iets hoor).
Goed, ik hou dus niet van dat
soort werk, maar betekent dat
ook dat ik niet de juiste man ben
om erover te oordelen, zoals je
een hater van voetbal niet een
voetbalwedstrijd moet laten
beoordelen? Dit was een tv-
spel, zelfs een "oorspronkelijk
tv-spel", en ik hou ook niet van
moord, maar ik voel me deson
danks gerechtigd de Hamlet te
beoordelen. Welnu, dit tv-spel
leek geen moment echt. Ver
moedelijk moet je zoiets niet
door toneeladviseurs laten spe
len, maar door amateurs, zoals
dat indertijd zo voortreffelijk
gebeurde in de TV-rechtbank
van Milo Anstadt. En je moet de
acteurs dan niet scripten, waar
door ze dingen moeten zeggen
die een normaal mens met uit
de bek zou krijgen, maar ze,
zoals Gerben Hellinga dat wel
gedaan heeft, niet meer dan het
stramien van hun tekst meege
ven. Het was nu bar en boos.
Italiaans volkstheater uit de
achttiende eeuw.
\ils ik zing ben ik helemaal mezelf
iedjes: ze lopen als een rode draad
aver oor haar leven. Redden haar uit
hij lenig dieptepunt, maakten haar
oven Nukkig en bezorgden haar succes.
rwel u no6 trouwens. "Het is een ver-
nsen Wling en het enige moment dat ik
iren elemaal mezelf ben is als ik zing",
alle eorgette Hagedoorn: een kleine,
s in yperslanke, goed verzorgde
iclu- :ouw van 66 jaar. Een gesprek bij
ge. aar thuis. Zo'n zalig oud hofje in
^je et centrum van Den Haag. Het is
leen slopen gedoemd en daardoor
iden 'aakte een grote woede zich mees-
x de ;r van Georgette. Ze ging ervoor
iaar 3?r een gemeenteraadszitting
jgen aar onderwerp op de agenda
r 5e_ ond, kreeg vijf minuten het
,p je oord en voerde een vurig plei-
iten. a°i- Maar de beslissing viel: slo-
he- en- En de grote onzekerheid voor
s je 'evr°uw Hagendoorn is: wanneer
naar dat zÜn? Weer zo'n dieptepunt
l00rt i haar leven: het slopten van haar
vas °°k n°6 geen werk en belas-
ngproblemen. En juist op die
5EN 'omenten is er altijd wel iemand
ie tegen haar zegt: "Waarom ga je
niet een solo-programma
'engen". En zo kwam Georgette
art; itaagedoorn na vijftien jaar solo te-
ubgetfg- "Weerzien met Georgette" is
Gerefc titel van het programma, waarin
zang. cabaretliederen brengt van on-
ïkXr^r anc*eren Louis Davids en Pi-
10 f"sse' kreef? zeer lovende kri-
8 ^ken en trekt volle zalen. Me-
'ouw Hagedoorn: "Ik ben dank-
Brujiar dat het is gelukt. Wat me
1. Heu)0ral zo bhJ maakt zijn de corn
el, 6.3'imenten van jonge toeschouwers.
1. Hei£ komen achter het toneel of
rk 9.3thrijven brieven. En ik heb juist zo
;endyl
9.30 d
tegen hun reacties opgezien". Ze
begon in 1928 als actrice, woonde in
België en werkte bij het Vlaamse
toneel. Dochter van een Franse
moeder en Nederlandse vader. Het
lot bepaalde haar zangcarrière. "In
het begin van de oorlog heb ik mijn
twee zoontjes naar Nederland ge
bracht. Later wilde ik zelf ook hier
naar toe. Maar ik kon alleen naar
Nederland komen als ik tegenover
de Duitsers kon bewijzen dat in een
contract met een Hollands gezel
schap had". Haar goede vriend Cor
Ruys bood haar een fictief contract
aan. Georgette werd door de Duit
sers ter verantwoording geroepen:
haar naam stond niet op de aan
plakbiljetten vermeld. Hoe zat dat?
Ze .wist zich eruit te redden. Ruys
raakte lichtelijk in paniek, voorzag
grote moeilijkheden en stelde voor
dat ik wat in zijn programma zou
gaan doen. Zing maar Franse lied
jes, zei hij. Misschien heeft je moe
der wat teksten. Zingen! Ik, die al
leen kon acteren!"
Met behulp van de musicoloog
Pierre Verdonck had ze binnen en
kele dagen een repertoire van drie
liedjes die ze "ziek van de zenu
wen" voor het voetlicht bracht. Die
zenuwen maakten al rap plaats
voor "een gevoel van verwonder
ing: dit was wat ik altijd had be
doeld". Die oorlogsjaren in Neder
land. Zingen bij mensen thuis op
een zeepkistje bij één kaars. "Me
vrouw Hagedoorn, we hebben
vanmiddag de oorlog vergeten, het
waren magische woorden die me
stimuleerden om verder te gaan".
Na 1945: talloze voorstellingen hier
en in het buitenland. "Ik werd als
broodjes gevraagd". Ze scheidde
van Den Rooyaards, hertrouwde
met de dichter Martinus Nijhoff,
haar jeugdliefde. Maar hij stierf al
vrij snel na haar huwelijk. En het
waren weer de liedjes, die haar over
het verdriet heen hielpen. Haar be
geleider Pierre Verdonck werd
ziek. Georgette Hagedoorn woonde
een jaar in Amerika, kwam terug,
werkte bij de Haagse Comedie en in
een aantal vrije produkties. Ze
miste haar solo-programma wel:
"Ik had het gevoel dat mijn vleu
gels waren afgeknipt. Jarenlang
was ik eigen kapitein geweest". Het
solo-programma kwam weer. Dit
jaar. In het Haagse Diligentia is op
21 mei voorlopig haar laatste voor
stelling. Daarna een rol in de
nieuwste musical van Annie M. G.
Schmidt "Foxtrot". "Geweldig",
zegt ze. Knarsetandend heb ik naar
vorige musicals gekeken: Waarom
word ik niet gevraagd?"
En dan met enig medelijden tegen
mij: "Ik praat veel en vlug hè? De
Belgische televisie is hier geweest.
Een interview in "Ten huize
van .",een praatprogramma "Met
een grimas: "Ik heb zóveel gekwekt
dat ze er twee uitzendingen van
hebben gemaakt", zegt Georgette
Hagedoorn: een enig mens.
Georgette
Hagendoorn
11 ILVERSUM I
leentQterdag 30 april na 18 uur NOS: Nws.
'diensjARA: 18.41 (S) Proeflokaal. 19.30 (S)
W'erachte grammofoonmuz. NOS: 20.00 (S)
t, Me;|aak, wat maak je me nou? Bespiege-
mtrumgen over Koninginnedag. (22.30-22.40
17 ds \ws.). 23.55-24.00 Nws.
^'•ILVERSUM II N0S. Nws
üoncHOS: 18.11 Aktua. P.P.: 18.20 ARP.
*OS: 18.30 (S) Toeraktua. 19.00 (S)
3.30 d oss-Country. 20.00 Nws. 20.05 (S) Con-
jeugdrt a la carte: klassiek wensprogr. 21.30
ibosch) Woorden in de avond. E O 22.00 (S)
1. zondat ons de rustdag wijden. 22.45 (S) Re-
fctor. 23.00 (S) Postludium: klassieke
te: 9.3Uz- 23.45 (S) Goéd nws. 23.55-24.00
rouwe"5-
zat 1LVERSUM III NOS. (S) De
)ck en rollmethode. NCRV: 19.02 (S)
10 d.'rs Vers. 20.02 (S) After eight. 22.Q2 (S)
it. 7.30ortshow. 23.02 (S) Strictly country
r, zond-Ie. 23.30 (S) Late date. 2.02 (S) Nach-
zat. ?cpress. 6.45-7.00 Zondagmorgen.
ILVERSUM I
9.30 ePdag 1 mei VARA: 8.uu inws. 8.10 Weei
dsv. d geen weer (9.00 Sportmeded.) 9.30
,en tmanistisch Verbond. IKON: 10.00 (S)
>rte kerkdienst met kinderen uit de
laskerk te Amstelveen. 10.45 Wilde
Ganzen. 10.50 (S) De andere wereld van
zondagmorgen. Inform en muz. AVRO:
12.00 (S) Muzikaal Onthaal. Muzikale
show. 13.00 Nws. 13.10 De toestand in de
wereld. 13.19 Radiojourn. 13.30 Delta,
commentaar en muzikale illustraties.
KRO: 14.00 Kruispunt. 14.30 (S) Zin in
muziek. Muz. voor amateurs. 15.00 (S) D
hutsgeklutste kinderspelen. 15.?0 (S)
Springplank. 15.50 Schrijvers op zon
dag 16.00 (S) Aan de lijn. Over eten en
drinken gesproken. 16.45 Hoe gaat het.
Progr. voor zieken. IKON: 17.00 Kerk
dienst van de Gereformeerde kerk (vrij
gemaakt), Oostermeenthe te Steenwijk.
17.58 Wilde Ganzen. 18.00 (S) Van klok
en klepel 18.15 Mensen. NCRV: 18 30
Nws. 18.40 (S) Zondagavondzang. 19.10
Er valt voor recht te strijden. Zondaga
vondlezing. 19.25 (S) Kerkorgel-concert.
20.05 Musica Sacra. Klass. koorzang.
AVRO: 20.30 (S) In de kaart gespeeld.
Klass. wensconcert. 22.30 Nws. 22.40
Radiojourn. 23.00 Vanavond laat sport.
23.55 Nws
HILVERSUM II KR0;
8.00 Nws. 8.10 Overweging. 8.15 Éadine-
rie: klass. muz. 9.00 Nws. 9.10 Waterst.
9.15 Laudate: oude kerkmuz. 10.00 Eu
charistieviering. 11.00 Da Capo: klass.
liederen voor sopraan en piano. 11.50
Buit. commentaar. 12.00 Nws. 12.10
Echo. NOS: 12.20 Voor de Surinaamse
Nederlanders. 13.20 Progr. voor de buit.
werknemers. VARA: 17.00 (S) VARA
Klassiek. Radio Kamer Orkest: moderne
muz. 17.30 (S) 1-mei 1977( reportages,
17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.15 (S) 1-mei
1977 (vervolg). NOS: 20.00 (S) Prome
nade Orkest: amus.muz. 20.30 Gastcol
lege. Is er sprake van klassejustitie in
Nederland? 21.10 Het blijft natuurlijk
knokken geblazen (III): docum. serie
over lichamelijk gehandicapten. 21.45
Handigheidjes, hoorspel. 22.25 (S) Over
musici gesproken... 22.55 (S) Hobby-
scoop. 23.25 (S) NOS-Jazz. 23.44
HILVERSUM III
AVRO:
7.02 (S) Ko de boswachtershow. 8.02 (S)
Postbus 1965: verzoekplaten voor de
schoolgaande jeugd. 9 02 (S) Juist op
zondag 10.02 (S) Muziek-Mozaiek 1102
(S) AVRO's Sportpanorama. VARA
11.30 (S) Tekst en muz.: cabaretprogr.
12.02 (S) Klink Klaar. 13.02 (S) Muz. uit
Studio I. NOS: 14.00 (S) Langs de lijn:
sport en muz. 18 02 (S) NOS-Jazz: de ja
ren 1935-1955. KRO: 18.30 Souvenirs.
19.02 (S)Tombola. (ca. 20.55 Omroeppas
toraat.) 23.02 (S) Voer voor Vogels (1).
0.02 (S) Voer voor Vogels (2), oftewel
meer muz. 1.02-7.02 (S) De week in met
Theo Stokkink en Vincent van Enge
len.
HILVERSUM IV
VOO:
8.00 Nws. 8 02 (S) Veronica klassiek.
NOS: 9.00 (S) Vroeg klassiek. 10.05 (S)
Musica Religiosa. 11.00 (S) Fur Elise.
13.00 (S) Zondagmiddagouverture: ope-
ramuz. 14.00 Nws. 14 02 (S) Concertge-
bouwokrest en solist klass. muz. In de
pauze: (ca. 15.00 a. Sport in het kort. b.
Praten over muz.). 16.00 (S) Musica No-
HILVERSUM I
Maandag 2 mei voor 18 uur TROS: 7 00
Nws. 7.02 (S) Ontbytsoos. 7.30 Nws. 7.41
Aktua-ochtendeditie. 8.30 Nws. 8.36
Gym. voor de huisvrouw. 10.00 Open
school, voorlichtingsprogr. RVU. 10.20
(S) Sphinx, voor haar, voor hem en de
kleintjes. (10.30 Nws. 10.33 Kabouter-
tijd). R.V U.: 11.40 Pijn. teer punt
VPRO: 12.00 Piet Ponskaart presenteert
(12.26 Meded. 12.30 Nws.) 13.30 (S) Muz.
15 00 Permanent Wave. 15.30 Nws 15 33
(S) Nova Zembla. EO: 16.15 (S) Licht en
uitzicht. 17.00 (S) Eigen Wijs, kleuter-
progr. 17.15 (S) EO-Metterdaad en
grammofoonmuz. OVERHEIDS-
VOORL 17.20 Uitz. voor de landbouw.
NOS: 17.30 Nws EO: 17.32 Klank-
HILVERSUM II
NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend-
gym. 7.20 Vandaag ...maandag. (8.00
Nws. 8.11 Hier en nu.) 8.30 Het levende
NEDERLAND 1
18.15- -Parlement en Politiek, les 10 (herh.) (TELEAC)
18.45 - Bcreboot (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
19.04 - Wij hebben allemaal wel eens geheimpjes, jeugdfilm
(TROS)
19.50 - Het kind van de buurvrouw, tv-spel (TROS)
21.35 - Journaal (NOS)
21.50 - Het kind van de buurvrouw, vervolg (TROS)
22.20 - All Star Swing Festival, jazzmuziek (TROS)
23.15 - TROS Sport (TROS)
23.35 - Journaal (NOS)
23.40 - Wereldkampioenschappen ijshockey Groep A en Wereld
kampioenschappen bandstoten (NOS)
NEDERLAND 2 -
17.30 - Wereldkampioenschappen biljarten (NOS)
18.15 - Samenvatting van het défilé op Soestdijk (NOS)
18.45 - TV-informatie voor Marokkanen (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
19.04 - Bolke de beer (NCRV)
19.14 - Tweekamp (NCRV)
20.00 - Journaal (NOS)
20.25 - Michel Strogoff, tv-serie (NCRV)
21.20 - Hint (NCRV)
22.05 Hier en nu (NCRV)
22.45 - Hier en nu, studio sport (NCRV)
23.10 - Betsy Smit in Nederland (NCRV)
23.25-23.30 - Journaal (NOS)
NEDERLAND I
11.00 - Eucharistieviering (KRO/RKK)
13.30 - Wij en het weer (herh. 9) (TELEAC)
14.00 - Wetenschap in beweging II (17) (TELEAC)
14.30 - Parlement en politiek (11) (TELEAC)
15.00 - Duits (herh. 4) (TELEAC)
15.30 - Dierenverzorging (10) (TELEAC)
16.00 - Journaal (NOS)
16.02 - Sesamstraat (NOS)
16.27 - Volleybal (NOS)
16.55 - Voetbal- en totouitslagen (NOS)
17.00 - Vesper in Purmerend (IKON)
17.30 - Wilde Ganzen (IKON)
17.32 - W.K. Bandstoten (NOS)
18.15 - Engels voor beginners (29) (TELEAC)
18.55 - Barbapapa (NOS)
19.00 - Journaal (NOS)
19.05 - In de tuin van Hare Majesteit (NCRV)
19.55 - Andrea Crouche and the Disciples, gospelgroep (NCRV)
20.30 - Wierook en tranen, tv-speelfilm (NCRV)
21.55 - De natuur en de maestro (NCRV)
22.15 - Ander nieuws (NCRV)
22.50 - Ze zeggen dat we ons moeten beschaven (HUM. VER
BOND)
23.30 - Journaal (NOS)
NEDERLAND II
16.30 - 1 mei bijeenkomst Partij van de Arbeid Rotterdam (VA
RA)
18.30 - TV-informatie voor Turken (NOS)
18.35 - Polly in Spanje, jeugdserie (4) (NOS)
19.00 - Van gewest tot gewest (NOS)
19.15 - Studio Sport (NOS)
20.30 - 1 mei bijeenkomst Partij van de Arbeid Rotterdam (VA
RA)
20.50 - VARA's Internationale (VARA)
22.00 - Journaal (NOS)
22.05 - Weggewerkt, politiek theater (VARA)
23.05 - Journaal (NOS)
woord. 8.35 Te Deum Laudamus: ge
wijde muz. 9.00 Wat is er aan de hand op
Ameland?, met om 9.35 Waterst. 11.00
Nws. 11.03 Plein muz. 12.00 Het nuttigen
van etenswaren is toegestaan. 13.00 Nws.
13.11 Hier en nu. 13.30 Onder schooltijd.
NOS: 14.30 Boerenbont. 14.50 Den Haag
deze week. 15.00 Kijk op buitenland.
NCRV: 15.30 NCRV-Leerhuis. 15.42 Een
goed kwartier. 16.00 Nws 16.03 Roze-
geur en prikkeldraad. 17.55 Meded.
HILVERSUM III
KRO: 7.02 (S) Drie op je boter
ham: muz. met inform, voor de werk-
mens. AVRO: 9 03 (S) n Goed begin
10.03 (S en M) Pep-op-drie: Arbeidsvi
taminen. 11.03Radiojourn. U.06(S)Drie
draait op verzoek: Postbus 700. 12.03 (S)
Joost mag niet eten. 14.03 Radiojourn.
14.06 (S) De Hitmeesters met de
Telefoon-toD-5. (17.30 Radiojourn
HILVERSUM IV
VARA: 7.00 Nws. 7.02 (S) Begin de
en thuis. 9.27 Wonen, verschil tussen
huis en thuis. 9.50 Schoolradio. 10.00 Ri
chard Hickox Kamerorkest. 11.00 (S)
Muz. van formaat moderne en klass
muz. 13 00 Cello en piano 14 00 Nws.
14.02 Keuren en kiezen: ons koop- en
leefgedrag. 14.30 San Francisco - stad op
een breuklijn (S). 15.00 (S) Slagwerk,
piano en saxofoon: hedendaagse muz.
15.45 (S) Moderne muz. 16.15 Klass. ka-
DUITSE TV
DUITSLAND 1
17.55 Reportage. 18.25 Journ.
18.28-20.15 Sport. (In de pauze ca. 19.15-
19.25 Region progr.) (Region, progr.:
NDR; ca. 19.15 Aktual. 20.15 Amuse-
mentsprogr. 20.50 Progr.overz. WDR:
20.15 Aktual. 20.15 Amusementsprogr.).
21.00 Journ. en weerb. 21.15 Dokum
21.20 Spelprogr. 22.50 Trekking van de
lottogetallen, aansluitend: journ. en
weerb., daarna: Het woord voor de zon
dag. 23.10 Wereldkampioenschappen
dansen. 0.4C-0.45 Journ.
DUITSLAND II
17.00 Kwis. 17,59 Spelprogr. 18.00 Journ.
18.05 Informaties en meningen uit de
Bondsrepubliek, aansluitend tips voor
konsumenten. 19.00 Peter Voss der Mil-
lionendieb, tv-serie. 20.00 Journ. 20.30
Disco '77. 21.15 Das Gluck in seinen Ar
men, Engelse speelfilm. 22.45 Journ.
22.50 Sport. 0.40 Der Liebhaber, een
akter. 1.30 Journ.
DUITSLAND III 18 qo Week-
magaz. voor slechthorenden. 1830
Weekjourn. in het Frans 18.45 Gym.
19.00 Sesamstrasse 19.30 Tv-cursus au
torijden. 19 45 Informatieve serie. 20.00
Amusementsprogr. 21.00 Journ. en
weerb 21.15 Weekjoumaals uit 1937.
21.30 Muziekprogr. 22.45 Vrouwen in de
showbusiness. 23.30 Reportaee.
Duitsland 3 WDR 18 00 Mathe-
matik - Geometrie, tv-cursus. 18 30 Wee-
kovefz. voor slechtorenden. 19.00 Tv-
cursus reden und reden lassen. 19.30
Schrijfmachinecursus. 20.00 Zandman
netje. 20.05 Uit bedrijfsleven en maat
schappij. 20 45 Region, nws. 21 00 Journ.
en weerb. 21.15 Tv-spel. 22.45 Dokum.
23.15 Gesprek. 0.00 Journ.
DUITSLAND I Zondag me,
10.30 Progr.overz. 10.55 Inform, serie.
11.45 Kleuterprogr. 12.15 1-mei progr.
13.00 Journalistenforum. 13.45 Journ.
Aansl.: Weekjourn. 14.15 Reportage.
14.45 Region, journ. 15 50 Pan Tau wird
untersucht, filmserie. 16.20 Van der Valk
und die Reichen, misdaadfilm. 17 55
Little house on the prairie, tv-serie. 18 45
Volksmuz. 19.30 Journ. 1933 Sport.
20.20 Buit. reportages.21.00 Journ. en
weerber. 21.15 Toespraak tgv. 1 mei.
21.20 Film over het Leger des Heils. 22.05
Die Lachbombe (Knock Wood). Ameri
kaanse speelfilm. 23 45 Sport extra.
0.15-0.20 Journ. en weerber
DUITSLAND II 11.0G
Progr.overz. 11.30 Der Postmeister. tv-
film. 13.00 Das Sonntagskonzert. 13.50
Wetensch. progr. 14.00 Journ. 14.02 Ak
tual. en muz 14 45 Kleuterprogr 15.15
Tekenfilm. 15.40 Inform, jeugdprogr
16.10 Journ. 16.15 Charitatief progr
16.20 Reportage. 17.05 Sport. 1800
Joum. 18.02 Sport. 19.00 Dagboek uit de
katholieke kerk. 19.15 Die Waltons, tv-
sene. 20.00 Journ. 20.10 Bonner Per-
spektiven. 20.30 Zo woont men in Flo
rence. filmreportage. 21.00 Der Alte,
detective-serie. 22.00 Joum. en sport.
22.15 Filmreportage. 23.00 Muz.progr.
23.45 Joum.
DUITSLAND III 16.00
Tv-cursus voor tuiniers. 16.30 Tv-cursus
Frans. 17.00 Filmreportage. 17 30
Muz.progr. 18.15 Inform, progr. 19.00 Se
samstrasse. 19.30 Inform, serie 20.15 Ar
guments inform, film. 21.00 Joum. en
weerber. 21.15 Toespraak tgv. 1 mei
21.20 Muz.progr. 22.00 Progr. rond
huwelijks- en levensvragen. 23.00
Sport.
TV Duitsland 3 WDR Zondag 1 mei 10 00
Tv-cursus Engels. 10.30Tv-cursus Duits.
11.00 Tv-cursus geschiedenis 18 00 In
form progr 18 45 Postfach 101950. 19 00
Die Katzenbande, Engelse kinderspeel
film. 19.30 Inform, progr 20 00 Zand
mannetje. 20.05 Prisma van het westen.
20.45 Nws en sport uit Noordrijnland-
Westfalen. 21.00 Joum. en weerber 21.15
Toespraak tgv 1 mei. 21.20 Culinaire se.
rie 22.05 Sociale wetenschap en werke
lijkheid. 22.50 Humoristisch fimportret
23.40 Amus.progr. 0.25 Joum.
BELGISCHE TV
TV Belgie Ned. zaterdag 30 april voor 18
uur 14.00 Informatief progr. 14 30 De rui
ter van het Verre Westen. 16.05-16.35
Schooltelevisie.
zaterdag 30 april na 18 uur 18 00 Kleuter
serie 18.05 Disneyland. 18.55 Milieu-
progr. 19.40 Meded. 19.45 Journ. 20 15
Spelprogr 21.15 Show. 22.15 De Jorda-
ches 23.05 Joum. 23 25-23.55 Wereld
kampioenschappen ijshockey.
TV Belgie Ned Zondag 1 mei 9.30 In
form. progr 9 30 Inform progr. 11 00
Confrontatie. 12.00 Nieuwsoverz. voor
gehoorgestoorden 12.30 Overz van de
cultur aktual. in Vlaanderen 14.10 Re
portage wielrennen. 15.45 Zoon van de
Sahara (Sn of the Sahara), tv serie 16 00
Filmkwis. 16 50 Onbekend 17 15 Spor
tuitslagen. 17.18 Lenteconcert 18.30
Bod. kinderserie 1835 Toeristische
kwis. 19 40 Meded. 19 45 Journ 20 00
Sportweekend 1. 20.30 1 mei progr uit
Hasselt 21.30 Aan de voet van het Bel
fort. 22.00 Discussie. 22.50 Joum.
(S)
Het grootste deel van het NCRV-programma van zondagavond is
gereserveerd voor de televisiefilm "Wierook en tranen" naar de ge
lijknamige roman van de Belgische auteur Ward Ruyslinck Het is
een co-produktie van de NCRV en de BRT.
"Wierook en tranen verscheen in 1958 als het tweede boek van Ruys-
71 Cc. Het geldt als een fijnzinnig geschreven oorlogsroman De
1 weede Wereldoorlog wordt er in al zijn ellende in getoond, met als
een politiek of militair gebeuren, maar als een ramp voor het leven
van individuele mensen Ruyslinck schreef "Wierook en tranen" door
de ogen van een negenjarig kind.in wiens ervaringen veel opgesloten
ligt van wat de schrijver zelf heeft meegemaakt toen hij aan het begin
van de Tweede Wereldoorlog met zijn ouders naar Frankrijk vlucht
te. Voor de kleine jongen is deze oorlog de schokkende overgang van
jeugd naar {volwassenheid. (Nederland 1. 2030-2155 uur
De gasten die op 1 met in VARA s Internationale aan het woord
komen (Ned. 2.2050-22.00) zijn politieke vluchtelingen die in Neder
land onderdak hebben gevonden. Koos Postema praat met hen. Er
worden in dit programma liedjesgezongen ui de sfeer van de vluchte-
lingenverhalenMet medewerking van o.a. Robert Long en Liesbeth