Debuut jong regisseur 'Battle of Midway' kan bepaald niet imponeren Films deze week Zulawski verfilmt noodlot van drie personen op zeer bekwame wijze FILM Blijvers CAMERA - "Cousin cousine", Franse liefdeskomedie TRIANON - "Het ijzeren kruis", de strijd van een Duitser met zichzelf om een onder scheiding te bemachtigen Terug in Leiden LUXOR - "Reis naar het mid delste der aarde", fantastische avonturen gebaseerd op een booek van Jules Verne. LIDO II "Papillon" de ont snapping van een gevangenisei land. Steve McQueen en Dustin Hoffman in de hoofdrollen. LIDO III - "Cabaret" Liza Mi- nelli in de film waardoor zij haar bekendheid kreeg. Let ook op Joel Grey. Kindermatinee CAMERA - "Het raadsel van de spookplaneet" REX - "Peter en de vliegende autobus." Nachtfilms CAMERA - "Manken van Nieumweghen". REX - "In het zondige klooster gaan de rokjes omhoog". "Zwoele vakantiedagen" - en dat komt niet alleen door de weersomstandigheden. Goede films in an dere steden "Casanova" van Federico Fel- lini met Donald Sutherland in de hoofdrol, Calypso en Saskia, Amsterdam, Lumière I, Rotter dam. "Loflied op de zonde" van Mi- klos Jancso, Kriterion, Amster dam. APOLLO 1: "Silver streak ex presse", dag. 2.30, 7.00 en 9.30 uur, zo. 2.00, 4.30, 7.00 en 9.30 uur. 14 jaar. Apollo 2: "Vrolijke ontucht in Tirol", dag. 2.30, 7.30 en 9.45 I uur, zo. ook uur. 18 jaar. ASTA: "Casanova", dag. 2.00 en 8.00 uur, woe. 2.00 en 8.30 uur. 18 jaar. BIJOU: "De verleiding van Mimi de bankwerker", dag. 2.00, 7.30 en 9.45 uur, zo. 2.00, 4.15, 7.30 en 9.45 uur. 18 jaar. CALYPSO: "The last tycoon", dag. 2.15, 7.00 en 9.30 uur, zo. 1.45, 4.15, 7.00 en 9.30 uur. 14 jaar. CAMERA: "Network", dag. 2.15, 7.00 en 9.30 uur, zo. 2.00, 4.30, 7.00 en 9.30 uur. 14 jaar. CINEAC: "The enforcer", dag. 7.00 en 9.30 uur. 18 jaar. CORSO: "Sex o'clock USA", dag. 2.00, 6.45 en 9.15 uur, zo. 1.45, 4.15, 6.45 en 9.15 uur. 18 jaar. DU MIDI: "One flew over the cuckoo's nest", dag. 8.15uur, vr. en za. 7.00 en 9.30 uur. 18 jaar. Euro: "Battle of the bulge", dag. 1.45 en 7.45 uur, za., zo. en woe. M^TROPOLEL "Rocky", dag. 2.00, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4.00, 6.45 en 9.30 uur. 14 jaar METROPOLE 2: "A star is born", dag. 2.00,6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15,4.00,6.45 en 9.30 uur. 14 jaar. METROPOLE 3: "Network", dag. 2.15, 7.15 en 9.45 uur, zo. 1.45, 4.15, 7.15 en 9.45 uur. 14 jaar. METROPOLE 4: „The big bus", dag. 2.15, 7.15 en 9.45 uur, zó. 1.45, 4.15, 7.15 en 9.45 uur. 14 jaar. METROPOLE 5: "The eagle has landed", dag. 2.15, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4.00, 6.45 en 9.30 uur. 14 jaar. ODEON 1: "Cross of iron", dag. 2.00 en 8.00 uur (woe. 8.30 uur). 18 jaar. ODEON 2: "The go-between", dag. 2.00, 6.45 en 9.15 uur, zo. ook 4.30 uur. 14 jaar. ODEON 3: "The lady killers", dag. 2,15, 7.15 en 9.45 uur, zo. ook 4.45 uur. 14 jaar. ODEON 4: "For fake", dag. 2.15, 7.15 en 9.45 uur, zo. ook 4.45 uur. 14 jaar. OLYMPIA: "Lady sings the blues", dag. 2.00 en 8.00 uur. 14 jaar. PASSAGE: "Blazing mag num", dag. 2.00,7.00 en 9.30 uur, za. en zo. 1.30, 4.00, 7.00 en 9.30 uur. 18 jaar. REX: "Von Ryan's expre- strein", dag. 1.30, 4.00 7.00 en 9.30 uur. 14 jaar. ROYAL '70: Een goede haan is niet vet", do., za. en zo. 2.00,7.00 en 9.30 uur, vr. 2.00 en 6.45 uu, ma. 2.15 en 8.00 uur, di. en woe. 2.15 uur. 18 jaar. ROYAL: "Helse vechters van het Hemelse rijk", ma.,di. en woe. 2.15 en 8.00 uur. do., vr., za. en zo. 2.00, 7.00 en 9.00 uur. 14 jaar. STUDIO 2000: Cross of iron", dag. 8.00 uur, do., vr., zo. ma. en di. ook 2.00 uur, woe. 8.30 uur. 18 jaar. DE UITKIJK: "Un elephant te trompe énormément", dag. 2.00, 7.00 en 9.30 uur. 14 jaar. -VRIJDAG 29 APRIL 1977 ^Provinciaal' Ate de Jong Inmaakt eerste —speelfilm I^^Binnen enkele weken maakt Ate de ittljong met zijn eersteling „Blind gangers" als 23-jarige zijn speel- llmdebuut. De jongste Nederlam ier, die dat ooit lukte. Zelfs interna- ïonaal gezien is dat een vroege itart. Een cineast mag al blij zijn als lij na lange leerjaren en talrijke as- ;istentschappen voor zijn dertigste ie verantwoordelijkheid over zo'n mderneming krijgt. De Italiaan 3emardo Bertolucci was één van ie weinigen, die De Jong nog voor vas: op zijn 2- ï-ste „La commare secca". \te de Jong - achter een jongen- jachtig gezicht toch een bewuste a|. doelgerichtheid - komt uit Aar- ienburg in Zeeuws-Vlaanderen. 3e zoon van een tv-winkelier ter Hoo>iaatse had maar een film in de bio- i. ;coop gezien, „Het wonder der lief- ie" van Oswald Kolle, toen hij in 1970 naar Amsterdam ging om zich - net honderden anderen te melden [)I<iroor de Nederlandse Filmacade- Qprfnie. Ate de Jong was toch niet he- 6 emaal een onbeschreven blad pa lier. Hij keek veel naar de Belgi- 'or >che tv, waar toen zeer veel speel- Statr,ims op werden vertoond. Voor school schreef hij cabaretteksten ?.o. un toneelstukjes en deed mee aan adioprijsvragen. Dat hij met 24 jinderen uit vierhonderd gegadig- len werd gekozen schrijft hij nu toe tan „een naïeve onschuld, die ver- °ederend moet hebben gewerkt", adnujoe dan ook, hij werd vooral door :rÖg?mile van Moerkerken en Anton zaal koolhaas als onervaren provinciaal 1.00 tn „de flinke overgang naar de barre ir. Wmtucht van de grote stad" opge- taar «rangen. Maar verbaasd was hij ei- 'delilen^jk n'et* ^et 's meer verwon- taat ing °*at k'J omkijkt naar zijn ja- en op het platteland. De zaken, die OIl .ïjn eerste speelfilm hebben be- 1 "^aald zijn ook voornamelijk stads jericht. Ue de Jongs afstudeer-project was n 1974 „De omgekeerde god" naar len gegeven van Lodewijk de Boer net Hans van der Gragt, Sacco van Ier Made, Wim Kouwenhoven, ..iesbeth Versluys en Wim de Haas. 3e eerste kans buiten de beschutte ™"™.feer van de academie kwam met le regie van de titelepisode van ,AUe dagen feest", naar de verha- ^y^en van Remco Campert. Achteraf vas hij daar niet zo gelukkig mee. 'Blindgangers' over relatie tussen twee jonge mensen voor het scenario - bereikt door de deelname van de meest jonge me dewerkers van „Blindgangers", waarin Ansje Beentjes en Derek de Lint de titelrollen spelen, jonge mensen die blind gaan. Zij vechten ervoor om hun verhouding goed te houden. „Ze gaan al anderhalf jaar met elkaar om. Maar als zij de eerste charme van de kennismaking heb ben geproefd, moet er net als in het huwelijk een echte basis zijn." „De film gaat over de dagen dat zij een beslissing moeten nemen om ver der te gaan of niet." Ate de Jong en Wanda Reisel brachten elk hun ideeën in voor het verhaal, die wel eens ruzie oplever den en een half uur dreigende stilte. Maar er werd overeenstemming be reikt. In achttien dagen werd „Blindgangers" opgenomen, onder meer in de Amsterdamse Leidse- straat, waar de feestverlichting in december een nacht voor hen bleef branden, zodat er weinig extra licht nodig was voor een nachtscene. Karakters Werken met acteurs is een van de leukste aspecten van het filmen, vindt Ate de Jonge. Zijn doel is de psychologie van de karakters te peilen. Daartoe schrijft hij de spe lers voor de opnamen lange brie ven, waarin hij onder meer vertelt wat er na het verhaal gebeurt. De jonge regisseur is een groot be wonderaar van Ingmar Bergman, hij zoekt echter een iets absurder stijl met veel Pinteriaans langs el kaar tasten van de figuren. Voor alsnog leeft Ate de Jong nu in het vacuüm tussen het moment dat „zijn film" af was en het moment dat het publiek gaat beslissen of zijn film geaccepteerd zal worden. Horizon Films, de jonge firma van Olga Madsen en Frans Rasker had de produktie, Willem Breuker ver zorgde de muzikale illustraties, waar Ate de Jong zeer blij mee is. „Zijn muziek levert een zelfstandig commentaar, is niet mythe onder steunend. Ansje Beentjes en Derek de onder steunend." De Amerikaanse acteur Charlton Heston (rechts op de foto), die laatst nog was te zien in de rampenfilm „Two-minute warning" speelt ook een hoofdrol in de even spectaculaire oorlogsfilm ,JBattle of Midway" Romy Schneider, die zich sinds haar Sissi-films heeft ontwikkeld tot één van de beste Europese actrices speelt een voorname rol in de Franse Film "L'important c'est d'aimer". terecht gekomen en maakt een serie foto's van haar, waarin hij haar onmacht vastlegt. Tegelijker tijd voelt hij zich zeer sterk aange trokken tot Nadine. Hij achtervolgt haar en vraagt haar nog meer foto's te mogen maken. Zij weigert, juist omdat zij zich ook tot hem aangetrokken voelt, maar dit niet wil toegeven. Haar echtge noot, een impotente filmgek, uit wiens handen niet veel goeds komt, vormt een belemmering voor haar, omdat zij medelijden met hem heeft. Rond deze drie personen laat Zu lawski dan angstwekkende, vaak gruwelijke en bizarre dingen ge beuren, die een rol op zichzelf spe len in het zich ontwikkelde drama'. De fotograaf "koopt" een rol in een toneelstuk voor Nadine. Het stuk wordt een reusachtige flop, ook al door het miserabele spel van de in het dagelijks leven wél geëmotio neerde vrouw. Een vriend van de fotograaf pleegt zelfmoord. En tenslotte pleegt ook de man van de vrouw zelfmoord. Dit feit zal aan vankelijk een reusachtige belem mering voor Nadine vormen om de fotograaf haar liefde te bekennen. Noodlottige gebeurtenissen aan het slot zullen haar daartoe uitein delijk wel in staat stellen. De cirkel is dan gesloten, maar voor allen is het dan te laat. Prachtig spel van Romy Schneider en Fabio Testi maken dat je met toegeknepen adem naar dit werk stuk kijkt. Jammer is dan datje wordt afgeleid doordat de ondertiteling halver wege de film wegzakt. Een tech nisch falen, dat te laat door de tech nici werd opgemerkt, zodat je je al een half uur hebt zitten ergeren. Maar zelfs dat kon het kijkgenot in zijn totaliteit niet bij mij wegne men. ANNEMIEK RUYGROK Het lijkt er een beetje op alsof de filmproducenten zich weer realise ren dat er enkele tientallen jaren ge leden ("Was het niet tussen 1939 en 1945, opa?") een oorlogje woedde. Kregen we eerst "The eagle has landed" van John Sturges en Sam Peckinpah's "Cross of iron", nu is in Leiden de beurt aan Jack Smight met zijn "Battle of Midway". Ver der staat ons nog te wachten "Sol daat van Oranje" en als klapstuk "A bridge too far". Van al die oorlogsfilms zou "Battle of midway" zeker niet de onaardig ste hoeven zijn, want het onder werp is op zich best interessant. Het gaat namelijk om het Amerikaanse eilandje Midway dat van strate gisch zo groot belang was dat de Amerikaanse Pacific-vloot (wat daar althans nog van over is want in vorige slagen werden fikse verlie zen geleden) en een gigantische Ja panse invasie-vloot er in 1942 slag leverden. Het bijzondere van deze slag was dat voor het eerst in de geschiedenis beide vloten geen schot op elkaar vuurden, maar ew- kaar uitsluitend via de lucht met vliegtuigen bestookten. Het hal verwege Japan en Haiwaii gelegen Midway was zo belangrijk dat de Japanners maar liefst acht vlieg dekschepen naar het eiland stuur den. De Amerikanen konden daar slechts drie tegenover stellen, maar hadden het voordeel dat ze de Ja panse code hadden doorbroken en dus wisten van de plannen van de Japanners, die zelf in de overtui ging verkeerden dat de Ameri kaanse vloot nog bij Haiwaii lag. Best aardig gegeven voor een spannende film, zou je zeggen. Maar dat is "Battle of Midway" niet Voornaamste reden daarvoor is dat de nadruk te veel ligt op het takti- sche steekspel dat aan de werke lijke slag vooraf ging. Pas in de laat ste, pakweg drie kwartier beelden van het eigenlijke gevecht. Niet zo verwonderlijk want wat die beel den betreft waren de makers van "Battle of Midway" grotendeels af hankelijk van eerder gemaakte ver filmingen. Zo zijn er scènes te zien uih John Ford's "Battle of Mid way", uit "Tora, tora, tora" van Ri chard Fleischer en uit de tv-swrie "World at war". Een duidelijker bewijs dat de filmproducenten de Tweede Wereldoorlog nu maar eens moesten vergeten, valt nauwe lijks te leveren. En als ze het nu he lemaal niet kunnen laten, valt er vast nog wel een spannende film te maken over de oorlog in Vietnam. Maar ja, die oorlog verloren de Amerikanen."Battle of Midway"; regie: Jack Smight; hoofdrollen: James Coburn, Charlton Heston en Gleen Ford; theater: Lido 1; 14 jaar. BART JUNGMAN Persoonlijk „Ik moet mijn nek wagen en iets maken dat persoonlijk is" over woog hij nadat hij de sfeer van de jaren vijftig niet bevredigend had kunnen oproepen - hij was tens lotte zelf in '53 geboren - en hij zou graag aantonen dat je voor twee, drie ton in Nederland een film kan maken, die niet al te veel commer ciële concessies vraagt. Door zeer sober te leven had hij wat geld op de spaarbank verzameld na te hebben geassisteerd bij „Elckerlyc", „Keetje Tippel", „Flanagan" en „Max Havelaar"! Met Wanda Reisel, die nu de regie cursus aan de Toneelschool volgt, reisde Ate de Jong naar Cannes, vo rig jaar mei om over het festival in het filmblad „Skoop" te kunnen berichten. Uit het verlangen om cortditie te krijgen voor het filmen zijn toen onderweg de plannen voor „Blindgangers" geboren: een zeer eigen situatie, niet biografisch, met weinig lokaties en weinig hoofdrol spelers. Of de twee tijdens de reis naar Cannes veel van het landschap hebben gezien is de vraag, maar de vangrails heeft ze bij de discussies in elk geval niet hoeven opvangen. In de festivalstad is het idee zoveel mogelijk rondgebazuind in cafe's, in bioscopen. Het hielp. Tijdens een receptie van Burt Lancaster werd ook Leo Tilmans van CFM-film erover aangesproken en daar groeide een overeenkomst uit. „Als je het niet al te bont maakt is er best interesse voor" kan Ate de Jong nu vast stellen. Honderdduizend Als er maar zo'n honderdduizend Nederlanders voor „Blindgangers" aan de bioscoopkassa's willen ver schijnen is zijn voornaamste zorg voorbij. Het lage budget is mede - het Produktiefonds bleek gevoelig Ate de Jong en Wanda Reisel bedachten het verhaal voor blindgangers" onderweg naar Cannes. 35,78 44,53 itel: "L'important c'est d'aimer"; gie: Andrzej Zulawski:, hoofd- njaen^ien: Romy Schneider, Fabio ïsti en Jacques Dutronc; STU- 10; 18 JAAR. tavond )a's in een klassieke tragedie het >odlot een onafwendbaar gege- m is, zo is dat ook het geval met /important c'est d'aimer" Liefde is het belangrijkste").Zu- wski heeft een tamelijk drakerig rhaal door bekwaam filmwerk •geblazen tot een tragedie, die en boeiend is als de meeste "iekse. Juist door dat onafwend- re noodlot waarin een ieder zich Drt. :n derderangs actrice Nadine omy Schneider) kan het tijdens mopnamen niet opbrengen haar ïoties te uiten. Ze moet "ik houd n je" zeggen tegen haar ster- nde medespeler, maar is daartoe ?t in staat. •n pornograag (Fabio Testi) is ïgs slinkse wegen bij de filmop-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 11