Massenet
opnieuw
ontdekt
toegelicht
'Medea': geen magistrale voorstelling
(lesprogramma
Neem een kind
voor uw rekening
TY
WOENSDAG
Défilé op tv
Stichting
Foster Parents Plan Nederland
DINSDAG 26 APRIL 1977
RADIO - TV - KUNST
PAGINA 5
Amsterdam - Kan de „Medea" van
Euripides zonder ingreep of uit
voerige schriftelijke begeleiding
voor moderne toeschouwers wor
den gespeeld? De antieke tragedie
worstelt in een sacrale, religieuze
bodem, die voor de antieke toe
schouwer zonder verdere toelich
ting begrijpelijk was; in latere eeu
wen bleef een zekere vertrouwd
heid met de antieken bij de toe
schouwers bestaan; als nu het Am
sterdamse Publiekstheater de Me
dea speelt, is het voor een gehoor,
dat totaal vervreemd is van die an
tieke wereld en het Griekse den
ken. Men kan dan, zoals Erik Vos
deed met de Agamemnoon en an
dere toneelmakers ook met de Me
dea hebben gedaan de tegenstel
ling tussen bij voorbeeld het bar
baarse gevoelsleven van Medea en
de afschuw, die dat primitieve sen
timent in de Griekse wereld wekte,
zichtbaar maken.
'Ton Lutz koos een andere weg, die
van het begrijpelijk maken van de
tekst, het „vermenselijken" van het
gegeven. Het blijkt uit deze voor
stelling, dat daar de oplossing niet
moet worden gezocht. De vertaling,
die Pe Hawinkels maakte, vermen
selijkt de tragedie nauwelijks, maar
verburgerlijkt haar wel, het con
centreren op die tekst levert een re
toriek op, waartegen zelfs het
unieke toneeltalent van Annet
Nieuwenhuyzen niet is opgewassen.
Medea, kleinkind van de Zon, is
door Jason op zijn tocht naar het
Gulden Vlies tenslotte uit de bar
baarse Kaukasus als vrouw naar
Griekenland gebracht. Zij helpt
hem verder zich te wreken op de
moordenaar van zijn vader, zij ko
men tenslotte vredig in Korinthe
aan, en daar verstoot Jason haar en
hun beide kinderen en zal de ko
ningsdochter trouwen. Medea
doodt de koning, de bruid en tens
lotte haar beide kinderen.
Dat vond ook de Griekse, Atheense
wereld een letterlijk „barbaarse"
handeling, in scherpe tegenstelling
tot de menselijke gerechtigheid die
Athene als richtsnoer had geno
men. Diezelfde probleemstelling
vindt men in de Oresteia van Ai-
schylos: „Zo handelden de mensen
voor Athene het licht der gerech
tigheid deed schijnen". Diezelfde
Atheense propaganda vindt men
ook in de Medea, maar met een uit
zondering: Medea twijfelt, zij wil op
het kritieke moment toch haar kin
deren sparen, maar dan dwingen
duistere krachten haar toch tot haar
gruwelijke daad.
Daar ligt voor ons het belang van de
tragedie: die duistere drang tot
zelfvernietiging, tot vernietiging
van wat ons het liefste is. De twees
trijd van Medea is de onze, haar on
dergang onze ondergang. Euripi
des geeft die strijd andere namen,
mythologische: hij plaatst het
drama in een half-politiek kader
(het derde standlied, dat in deze
voorstelling is vervallen en vervan
gen door een zedepreek van de
hand van de vertaler roemt de wijs
heid en de harmonie van Athene),
hij lokaliseert de barbarij van Me
dea buiten haarzelf maar haast on
danks deze vooropgezette bedoe
ling geeft hij Medea in haar mo
ment van twijfel die algemeen-
geldende menselijke conditie mee.
Ton Lutz koos als regisseur voor
een conventionele voorstelling: een
simpel toneelbeeld met op de ach
tergrond een guldenvlies, geen ex
perimenten met mise en scene, een
zeer beperkte dynamiek in de be
weging, een koor van twee vrou
wen. Alle aandacht dus voor de
tekst, en de individuele dynamiek
van de acteurs. Pe Hawinkels heeft
geprobeerd de tekst te ontdoen van
„hoogdravende" formuleringen, er
een „gewone" tekst van te maken.
„Maar ik - door deze onverwachte
slag ben ik mezelf niet meer. Ik geef
het op. Ik heb geen levensvreugde
meer, nee, ik wil dood. Mijn man,
bij wie ik zekerheid gevonden had,
heeft zich ontwikkeld tot de laagste
schoft die er maar kan bestaan".
Medea treurend om haar „zeker
heid"..„Deze sló$ bij heldere hemel
heeft mijn leven gebroken, zijn
glans vernietigd. De man, die alles
voor mij betekende, blijkt een el
lendeling", zegt Euripides. Hawin
kels maakt van de meer dan men
selijke Medea een verbitterde ali
mentatietrekster.
Hoe deze tekst tot leven te bren
gen? Annet Nieuwenhuyzen zette
heel haar formidabele talent in: zij
moet tenslotte de voorstelling dra
gen. Maar die voorstelling wordt
geen eenheid, de kwaliteit van de
bezetting loopt teveel uiteen, en
daardoor moet deze Medea zich van
het begin af aan te breed en te zwaar
maken, de inzet is fortissimo,
nuances zijn bijna niet aan te bren
gen. Het is niettemin een uiterst be
zienswaardige prestatie. De Jason
van Eric Schneider is goed pralend
en egocentrisch, een goede Kreon
als invaller voor Jules Croiset van
Ton Lutz zelf, Petra Laseur en Jo-
see Ruiter ongelijk van toon en
wisselend van kwaliteit. Geen
magistrale, wel interessante voor
stelling.
Door Jaap Joppe
Nederland I
18.15 - Inleiding tot de Ontwikkelingsproblematiek, les 11 (TELE-
AC)
18.45 - Bereboot (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
19.05 - Tom en Jerry (KRO)
19.20 - Piste (KRO)
20.05 - Pak de pen en smeer 'm, misdaad-comedie (KRO)
21.35 - Journaal (NOS)
21.50 - Bevrijding, tv-spel (KRO)
22.50 - Journaal (NOS) L .,Tr.c.
22.55-23.35 - Wereldkampioenschappen ijshockey groep A (NUo)
Nederland II
18.45 - Kortweg (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
19.05 - AVRO'S Toppop (AVRO)
20.00 - Journaal (NOS)
20.25 - AVRO'S Wie-Kent-Kwis (AVRO)
21.45 - Mozes de Wetgever (AVRO)
22.35 - Televizier Magazine (AVRO)
23.20 - Den Haag vandaag (NOS)
23.35-23.40 - Journaal (NOS)
Vanavond zendt de KRO-televisie "Bevrijding" uit, een oorspron
kelijk televisiespel door Ben Bos, geregiseerd door Joes Odufré.
Centraal in dit spel staan Petra en Jacob, een echtpaar met huwe
lijksmoeilijkheden dat samen met nog drie andere paren in therapie
is bij de zenuwarts Markus. Aanvankelijk lijken de problemen tussen
Petra en Jacob hun oorzaak te vinden in de door Petra niet geaccep
teerde relatie tussen Jacob en Ineke. Tijdens verschillende therapeu
tische zittingen blijken de oorzaken dieper te liggen. Jacob heeft als
jongen de oorlog beleefd in een kamp. Drie jaar lang was hij bij
Marcus in therapie om zijn ervaringen te verwerken.
Geconcentreerd als hij was op zijn eigen angsten en onzekerheden,
raakte hij in die periode steeds meer geïsoleerd van Petra. Petra
reageerde daarop met irritatie en verwijten. Jacob's vlucht naar
Ineke is geen oorzaak, maar deel van de spanningen tjissen hem en
Petra In hun gezamenlijke thearapie kunnen Petra en Jacob voor het
eerst sinds lang zoeken naar de oorzaken van die spanningZe stran
den niet langer op hun muur van verwijtenmaar ontdekken hoe hun
ervaringswerelden uit elkaar zijn gegroeid en hoe ze weer naar een
edeelde realiteit kunnen werken. Die ervaring betekent voor hen
eiden-zo lang na de oorlog-'bevrijding"
Het stuk is tot stand gekomen met medewerking van de toneeladvi
seurs van het Nederlands Centrum voor het Amateurtoneel.
De AVRO wijdt vanavond in de actualiteitenrubriek Televizier
Magazine veel aandacht aan een politiek forum dat wordt gehouden
in de Rotterdamse Erasmus-universiteit. Twee panels zullen het
tegen elkaar opnemen over het kabinetsbeleid in de afgelopen vier
jaar. Verdedigers zijn de demissionaire ministers Boersma, Lubbers
en Duisenberg alsmede staatssecretaris Van Dam en in het aanval
lende panel zitten drie hoogleraren en dr. W. Drees jr., fractie-leider
van DS'70 in de Tweede Kamer.
AVRO. 18.41 Per Saldo. 18.55 Tussen
Helsinki en Belgrado. (4). NOS: 19.15 (S)
Accoord - muz. door amateurs. AVRO:
20.00 (S) Hoogtepunten uit operettes.
21.00 De laatste visite, hoorspel. 21.35 (S)
Yesterday, gr.pl. 22.30 Nws. 22.40 Radi
HILVERSUM I NOS: Nws
KRO: 18.11 Echo. 18.30 (S) Op Vleugels.
18.50 Verkenning. 19.00 (S) Zin in mu
ziek: klassieke muz. 19.30 Gezinskate-
cheseprogr. 19.45 Kerk in meervoud.
20.00 Nws. 20.05 Overweging. 20.15 (S)
Moderne muz. 21.00 (S) Pianorecital.
21.30 Cultureel magaz. NOS: 23.00 (S)
Met het oog op morgen, met om 23.05
Actualiteitenoverz. 23.20 Den Haag van
daag en 23.52 Even ontspannen voor het
slapen gaan. 24.00 Nws.
HILVERSUM II NOS: 18.03 De
vacaturebank. 18.10 (S) NOS-maal. VA
RA: 19.02 (S) Poprekonstruktie. 20.02 (S)
Nashville. 21.02 (S) Popdonder. 23.02 (S)
Wachten op middernacht. 0.02 (S)
Nacht-drie-draai. 2.02 (S) Help! Voor de
werkers in de verzorgende en verple
gende beroepen. 3.02 (S) Peter Holland.
5.02-7.00 (S) Truck.
HILVERSUM II
TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Rustig
bijkomen. 7.30 Nws. 7.41 (S) Aktua-
ochtendeditie 8.30 Nws. 8.36 Gym. voor
de huisvrouw. 8.45 (S) Kom er maar eens
bij. 10.00 (S) Een oude hit in een nieuwe
snit. 10.30 Nws. 10.33 (S) Toerja-toernee.
11.45 (S) Cafe-chantant. 12.26 Meded.
voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws.
TROS: 12.41 Aktua II. 13.00 (S) Gaarne
uw mening. 13.30 (S) Sport na sport.
14.00 (S) Specialiteiten a la carte. Muzi
kaal wensprogr. 15.00 (S) Als dat zou
kunnen. Verzoekplaten. (15.30 Nws.)
16.30 (S) Kernpunt. OVERHEIDS-
VOORL.: 17.20 Tekst en uitleg. NOS:
17.30 Nws. TROS: 17.32 (S) Aktua-
HILVERSUM II VARA: 7.00
Nws. 7.11 Ochtendgym. 7.20 In de Roode
Cirkel. (8.00 Nws.) 9.35 Waterst. 9.40
Schoolradio. 10.00 Radioweekblad.
11.00 Nws. 11.03 Johan van Minnen -
Ombudsman. 11.15 Even "terug"-
draaien. 12.00 Oudenaarde - Centraal.
13.00 Nws. 13.11 Dingen van de dag.
13.30 Een middagje Stoomradio. 16.00
Nws. 16.03 Kind van de rekening, klank
beeld. 16.35 Lichte grammofoonmuz.
17.00 (S) Promenade Orkest. 17.35
RVU-TELEAC: Kinderen uit taalarme
milieu's 16) Wetenschap in Beweging II.
17.55 Meded.
HILVERSUM III KRO: 7.02 (S)
Drie op je boterham. 9.03 (S) Pep op drie.
11.03 (S) Drie draait op verzoek. Ver-
zoekverhalen. 12.03 (S) Drie tussen de
middag: om de KRO-Kiesschijf. 14.03 (S)
Popkontakt. De Theo Stokkinkshow
met in het 2e uur een special over Her
man Brood. 16.03 (S) De Hitmeesters: De
Vincent van Engelenshow met ak-
tual.
HILVERSUM IV NCRV: 7.00
Nws. 7.02 Het levende woord. 7.08 (S) Te
Deum Laudamus. Gewijde muz. 7.30 (S)
Preludium: klass. muz. 9.00 Nws. 9.02 (S)
Onder schooltijd. 10.00 (S) Orkestpalet.
11.10 Platennws. 12.00 (S) Pianowerken
uit de Romantiek. 12.30 (S) Internatio
naal NCRV Opera Concours. 14.00 Nws.
14.02 (S) Een uur natuur, radiomagaz.
over het buitenleven. 15.00 (S) Ulf Hoel-
scher, viool en Michel Beroff, piano:
klass. muz. 16.10-17.00(S) Werken van de
Amerikaanse komponist Morton Feld-
DUITSE TV
DUITSLAND I
17.15 Journ. 17.20 Verhalen en liederen.
(Regionaal progr.: NDR: 10.30-11.00 Se-
samstrasse. WDR: 9.05-12.50 School
televisie. 10.30-11.15 Sesamstrasse).
dinsdag 26 april na 18 uur (Regionaal
progr.: NDR. 19.00 Inspektion Lauen-
stadt. 19.30 Aktual. 19.45 Zandmannetje.
19.55 Nordschau-magaz. 20.26 Inspek
tion Lauenstadt. 20.59 Progr.overz.
WDR: 19.00 Nws. uit Noordijnland-
Westfalen 19.05 Progr.inform. en teken
film. 19.10 Reportage. 19.40 Reportage.
20.15 Aktual. 20.45 Hit urn 4tel vor 8).
21.00 Journ. en weerber. 21.15 Liederen.
22.00 26 April 1977, tv-film. 23 55 Journ.,
komment. en weerb. 0.15-0.25 26 April
1977, vervolg.
DUITSLAND II 18.00 Journ.
18.10 Filmreportage. 18.40 Aktual. en
muz. 19.20 Kimba, der weisse Lowe, te
kenfilmserie. 19.50 Barbapapa. 20.00
Journ. 20.30 Familienzauber, tv-film.
22.00 Journ. 22.15 Informaties en me
ningen over een aktueel onderwerp.
23.00 Fragmenten wereldkampioen
schappen ijshockey. 24.00 Journ.
DUITSLAND III
sesamstrasse. 19.30 Progr.overz.
19 35 Progr. voor Griekse werknemers.
19.45 Informatieve serie. 20.15 Gym. en
muz. 20.30 Kursus voor werknemers.
21.00 Journ. en weerber. 21.15 Week-
journ. 22.00 Reportage. Aktuele landpo-
BELGIÉ VLAAMS 18.00 School
televisie. 18.30 Tv-kursus Spaans. 19.00
Sesamstrasse. 19.30 Tv-kursus
Mathematik- Geomatne. 20.00 Zand
mannetje. 20.05 Progr. voor Griekse
werknemers. 20.15 Tv-kursus retorische
communicatie. 20.45 Nws. uit
Noordrijnland- Westfalen. 21.00 Journ.
en weerber. 21.15 Tagesthema. 21.30 In
formatief progr. 22.00 Informatief progr.
22.45 Dokum. 23.30 Der Tod kommt auf
leisen Sohlen, Amerikaanse speelfilm.
0.50 Journ.
BELGISCHE TV
18.00 Kleuter
serie. 18.05 De witte steen, tv-serie. 18.30
Informatieve serie. 19.00 TienerkJanken.
19.40 Meded. 19.45 Journ. 20.15 Tussen
wal en schip, tv-serie. 21.05 Docum. 21 55
Standpunten. 22.15 Amusementsprogr.
20-23.35 Journ. en Wetstraat.
NEDERLAND 1
15.00 Dierenverzorging, les 9
(herh.).
15.30 De holle bolle boom, kin
derserie (AVRO)
16.10 Symphony Orchestra, se
rie satirische muzikale cartoons
(AVRO).
16.20 Een bezoek aanfilm-
reportage (AVRO).
16.45 Supersonic, pop- en
rockmuziek (AVRO).
17.10 Gitaar spelenderwijs, cur
sus (AVRO).
ADVERTENTIE
ONTSTOPT
uw gootsteen
n handomdraai^
X hootl ihuls in eW huls.
bijster fraaie Ameriaanse stemmen
en de Franse uitspraak is vaak om
te huilen.
"Thaïs is een heel vreemde opera,
vaak suikerzoet en schijnheilig op
het smakeloze af, op andere mo
menten ineens geweldig subtiel,
geraffineerd en schitterend van
klank De stemmen van Anna Moffo
en Beverly Sills hebben duidelijk
hun beste tijd gehad, dus in dat op-
.icht is het kiezen tussen RCA of
HMV een zaak van kiezen tussen
twee kwaden. Maar Lorin Maazel
(HMV) is duidelijk een betere diri
gent dan Juliks Rudel (RCA).
Los van de kwaliteiten van het oeu
vre van Massenet is het wel duide
lijk dat de belangstelling voor zijn
opera's mede voortkomt uit een be
langstelling voor de Franse roman
tische opera in het algemeen. Waar
schijnlijk hebben we hiermee een
reactie gekregen op de sterke he
gemonie van de negentiende-
eeuwse Italiaanse en Duitse opera.
Logisch dat de platenindustrie, die
op klassiek gebied tenslotte toch al
te weinig met „modes" wordt ge
confronteerd, gretig aanhaakt Zo is
jSBS, een maatschappij die nooit
veel aan opera heeft gedaan in dit
genre ineens razend actief. Naast de
opera's van Massenet en de recente
vèrsie van „Louise" van Charpen-
tier krijgen we binnenkort van deze
platengigant"Le Prophete" van
Meyerbeer, nog zo'n componist die
binnen het kader van de roman-
tiekgolf aan een herontdekking toe
HILVERSUM - De NOS-televisie
zal zaterdag tussen 10.30 en 12.30
uur op Nederland 1 een recht
streekse reportage geven van het
traditionele defile in de tuin van
paleis Soestdijk. De verslaggever
is Dick Passchier. Vooraf, om 10.25
uur, zal de demissionaire
minister-president Den Uyl een
gelukwens tot de koningin rich
ten. Via de radio zijn korte repor
tages van de gebeurtenissen op
Soestdijk te horen op Hilversum 3.
Dil is de indringende bood
schap van een programma,
dat AVRO's Televizier
Magazine vanavond uitzendt
over de Stichting Foster
Parents Plan Nederland, een
niet commerciële organisatie
die financiële adoptie van
kinderen in de ontwikkelings
landen ten doel heeft.
Vanavond. Televizier
Magazine, Nederland 2
om 22.35 uur.
Om zijn opera's wordt gevochten
Koninginneweg 184a, Postbus 5000, Amsterdam. Tel. 020-767676.
De dirigerende zakenman Richard Bonynge,
echtgenoot van primadonna Joan Sutherland
heeft het weer goed gezien. Als altijd op zoek naar
geschikte en opvallende rollen voor zijn vrouw
sloeg hij een jaar of vijf geleden een weinig be
kende partituur van de Franse componist Jules
Massenet (1842-1912) op, getiteld „Esclarmonde".
Dat is niet mis, zal hij gedacht heb
ben: een grote romantische opera,
gebaseerd op een middeleeuws rid
derverhaal vol symboliek, met een
aantal dankbare hoofdrollen en een
zelfs voor Massenet ongewoon rijk
orkestaandeel.
Op 23 oktober 1974 werd „Esclar
monde" door de San Francisco
Opera opgevoerd. Bonynge diri
geerde, Sutherland zong de titelrol
en Huguette Tourangeau, protegee
van het echtpaar Bonynge-
Sutherland, stond op het toneel als
Parseis, zuster van keizerin Es
clarmonde. Het succes was gewel
dig. Of het nu voornamelijk aan
deze produktie te danken is of niet,
een feit is dat sindsdien de opera's
van Massenet vooral in de Ver
enigde Staten opmerkelijk in de be
langstelling staan.
Gezien de allure van „Esclarmon
de" is dat eigenlijk niet verwonder
lijk. Als een opera duidelijk kan
maken dat Massenet meer te bie
den heeft dan het zachtaardige sen
timent van „Manon" (zijn enige
Door
Ad van Ven
opera tfie steeds repertoire heeft
gehouden) en het beende Medita
tion" voor viool uit „Tha%s", dan is
het wel „Esclarmonde".
Juist datgene wat nu algemeen in
deze opera wordt bewonderd - de
eenheid van het werk, de krachtige,
dramatische muziek - werd door
tijdgenoten van Massenet aange
merkt als verwerpelijke invloed
van Wagner. Men was toentertijd
(rond 1890) te zeer vertrouwd met
de Massenet van „Manon" om zijn
fellere, meer dramatische latere
werken naar waarde te schatten.
Ook Debussy geeft in een opstel
over Massenet (in het Nederlands
vertaald door Frank Onnen) een
wat eenzijdig beeld van deze eens
zo populaire operacomponist:
„Zijn collega's konden hem zijn
behaagzucht, welke een werkelijke
gave is, moeilijk vergeven. Maar om
rechtvaardig te zijn: deze gave is
zeker voor een kunstenaar geens
zins onmisbaar. Johann Sebastian
Bach bijvoorbeeld heeft zo min als
vele anderen „behaagd" in de be-
teenis die dit woord bij Massenet
bezit. Maar heeft men jonge modis
tes wel eens de Matthaus-Passion
horen neurien? Ik niet. Maar iede-
ren weet dat zij 's morgens Manon
of Werther zingend opstaan. Doch
vergist u daarin niet: dat geldt hier
een charmante roem, die hem be
nijd wordt door meer dan een van
de grote puriteinen die eerst in de
wat kunstmatige eerbiedwaardig
heid van hun graftombes hun ver
kilde harten zullen warmen".
Een vraag in dit verband is of De
bussy late werken van Massenet als
de korte, dramatische opera „La
Navarraise" en „Therese", vol
vlammende muziek, ooit heeft ge
hoord. Meer nog dan in „Esclar
monde" komt Massenet hierin met
zijn vlammende muziek en realisti
sche onderwerpen in de buurt van
het Italiaanse verisme van Ma-
scagni en van Puccini's „Tosca" en
„II Tabarro". Met Puccini heeft
Massenet gemeen dat in zijn meeste
opera's de vrouw centraal staat,
vooral de vrouw in een tragische,
zichzelf opofferende rol. Het lijkt
wel of beide componisten de keuze
van hun onderwerpen voor een
groot deel hierop hebben afge
stemd, een keuze waaraan de voor
keur van het operapubliek in die
tijd bepaald niet vreemd was. Een
paar voorbeelden bij Puccini: Mimi
in „La Boheme", Tosca en Madame
Butterfly in de gelijknamige ope
ra's, Liu in „Turandot". Bij Masse
net: Charlotte in „Werther", Manon
en Therese in de gelijknamige ope
ra's, Anita in „La Navarraise".
Terug naar Richard Bonynge en
zijn belangstelling voor Massenet.
Kort na zijn succes met „Esclar-
ADVERTENTIE
monde" nam hij „Therese", een van
Massenet's laatste opera's ter hand,
een enorm gespannen, tragisch
stuk, zich afspelend in Parijs ten
tbde van de revolutie. Deze keer
was de hoofdrol voor Huguette
Tourangeau. Het werd werd door
Decca in deze bezetting op de plaat
gezet en hetzelfde gebeurde kort
daarop ook met „Esclarmonde".
Intussen had zich een andere be
roemde sopraan op Massenet ge
worpen: Beverly Sills, lieveling van
het operapubliek in New York. His
Master's Voice legde haar creatieve
van zowel Manon als Thais op pla
ten vast. Wat Thaïs betreft was
Anna Moffo haar echter net iets te
vlug af. Vorig jaar verscheen bij de
Amerikaanse platenmaatschappij
RCA deze opera met Moffo in de
hoofdrol. Het werd dringen: zowel
bij RCA als bij CBS werd vorig jaar
een opname van „La Navarraise"
geproduceerd, respectievelijk met
Marilyn Horne en Lucia Popp in
de hoofdrol.
De meest recente aanwinst ver
scheen bij CBS: een uitvoering van
de monumentale, heroische opera
„Le Cid" (naar Corneille), opgeno
men na afloop van een bejubelde
concertuitvoering van het werk
met Grace Bumbry en Placido
Domingo in Carnegie Hall.
In de theaterwereld, minder wer
kend onder concurrentiedwang,
verliepen de zaken wat rustiger. In
West-Duitsland bij voorbeeld krijgt
Massenet nog geen voet aan de
grond. Het Brusselse operapubliek
werd vorige maand getracteerd op
Anna Moffo
een nieuwe productie van Musse-
net's in Frankrijk, nog steeds popu
laire „Werther". Wat ons land be
treft, de Nederlandse Operastich
ting wil in het Holland Festival
1979.
een productie van „Therese" bren
gen met - wie anders dan - Richard
Bonynge als dirigent en Huguette
Tourangeau in de hoofdrol.
Op de plaats
Wat moet de geïnteresseerde mu
ziekliefhebber die nu ineens gecon
fronteerd wordt met een forse sta
pel hem onbekende opera's van
Mussenetop de grammofoonplaat?
Voor een eerste kennismaking le
nen zich bij uitstek de korte en
boeiende opera's „Therese" en „La
Navarraise" waarin geen noot te
veel staat en die elk aan een plaat
genoeg hebben. De keus tussen „La
Navarraise" op CBS of RCA is niet
zo simpel. Lucia Popp en Marilyn
Home doen, hoe uiteenlopend hun
stemmen ook zijn, niet of nauwe
lijks voor elkaar onder. Wel diri
geert Antonio de Almeida (CBS;
pregnanter en duidelijer omlijnd
dan Henry Lewis (RCA). Wie een
werk van langere adem aandurft
zou allereerst "Esclarmonde" moe
ten proberen. De uitvoering op
Decca met Sutherland, Touran
geau en Aragall in de hoofdrollen is
schitterend. Met de recente CBSgi-
stratie van „Le Cid" is het een
beetje behelpen. Bumbry en Do
mingo zingen grandioos, maar in
veel kleinere rollen horen we niet
Deze publikatie is mogelijk dankzij Pohnhonl*
de medewerking van de nOllUUfllSll LUI