GOED TONEELSPEL IN BITTER LEMON "flULJFüIL "ASTERIX VEROVERT ROME" JE VERBORGEN TEMPEL'' EL MAANDAG 25 APRIL 1977 VARIA Grieken hebben vergeleken met Nederlanders één geluksfactor meer: Mikis Theodorakis en zijn muziek. Afgelopen vrijdag gaf hij in Parijs in de Salie de la Mutualité een concert voor Cy prus, een gebeurtenis die ik zonder aarzeling toevoeg aan mijn archief van Grote Momen ten die nooit meer afgepakt kunnen worden. Zaal en balkon waren tjokvol, men stond achte rin men zat in de gangpaden op meegesleepte cocacola-kratjes, en de brandweer hield zich wij selijk gedeisd, in de hoop dat de vlam niet letterlijk in de pan zou slaan. Drie kwartier voor het begin sprak ik Mikis Theo dorakis nog even. We kennen el kaar sinds 1966 en ontmoeten elkaar gemiddeld eens in de twee jaar, zodat het weer een hele opluchting voor me was toen hij, na even gepuzzeld ge keken te hebben toen hij me zag naderen, de wachtwoorden nog kende: Amsterdam en het com munisme. Nadat hij, na gevan genschap en verbanning, door het Griekse kolonelsregime was vrijgelaten, had hij zich nogal op de vlakte gehouden over de Russische dissidenten, hoewel Boekowski een persoonlijk be roep op hem had gedaan. De eerste keer dat hij na zijn vrijla ting naar Nederland kwam, heb ik hem daar een verwijt over gemaakt, en hij verweerde zich toen met te zeggen dat in de hui dige situatie het lot van Grie kenland voor hem op de eerste plaats kwam, en dat hij boven dien eigenlijk niets van die Rus sische dissidenten afwist. Ik heb hem toen in allerijl wat boeken in het Frans) van die Russische dissidenten bezorgd, en de vol gende dag verklaarde hij zich op een persconferentie voor het eerst solidair met ALLE poli tieke vervolgden, ook met die achter het IJzeren Gordijn. Het eerste wat hij nu dan ook vroeg was of ik zijn huidige situatie kende? "Je bedoelt je conflict met de communistische partijen in Griekenland?". Hij knikteen wreef twee vingers over elkaar, blijkbaar een Grieks teken voor wrijving. Mijn schuld, dacht ik weinig schuldbewust: als ik hem indertijd niet die boeken van Amalrik cs. had gegeven Toch uxls het, behalve een muzi kale manifestatie, ook een zeer linksgerichte politieke meeting, waarop het Amerikaanse impe rialisme als hoofdschuldige werd aangewezen voor de situa tie op Cyprus, waar de Grieken momenteel inderdaad de onder liggende partij zijn. Toen voor de aanvang van het tweede deel van het concert een boodschap van Makarios werd voorgele zen, werd er door het publiek, dat half uit Fransen en half uit Grieken (en voor het overgrote deel uit jongeren) leek te be staan, al spottend gelachen en boe geroepen toen Makarios iets vriendelijks zei over de Franse regering, en het gejoel en gefluit bereikte een hoogtepunt toen daarna een keurig geklede der tiger van Franse origine enkele solidaire dingen zei, want blijkbaar steekt de Franse over heid geen poot uit voor de Cy priotische Grieken. Toen het gejoel bedaard was en de Fransman was uitgesproken stapte één van de organisatoren naar de microfoon om te zeggen dat de zojuist weggehoonde Fransman geen regenngsverte- gewnoordiger was, maar een afgevaardigde van de socialis ten die solidair zijn met de Cy priotische GriekenHet applaus en hoerageroep dat daarna op steeg, deed niet onder voor het boegeroep en gefluit van even daarvoor. Gelukkig begreep ie dereen meteen dat de Turkse student, die zich vervolgens so lidair verklaarde met alle de mocratische krachten in Tur kije en Griekenlanden zich af zette tegen het imperialisme van zijn eigen rechtse regering, moest worden toegejuicht, waarna het concert weer kon worden voortgezet. En ja, die muziek van Theodo rakis kent zijn weerga natuur lijk niet, dat ben ik geheel met Den Uyl eens. Theodorakis, zeg ik wel eens, is de open wonde van Griekenland, waaruit on onderbroken muziek naar bui ten stroomt. Zijn wijze van di rigeren lijkt wat onorthodox, maar ook als het de schijn heeft dat hij, met zijn rug naar het jmbliek en zijn rechtervoet naar voren, een fietsband staat op te pompen, werkt hij blijkbaar zo inspirerend op zijn musici dat zij, hoewel zij zijn muziek uit en te na kennengeen oog van hem afhouden. Hij zou er zelfs nog muziek uit weten te persen als het de musici van regerings wege verboden werd muziekin strumenten te hanteren, of, wat nog erger zou zijn, als de electri- citeit uitviel. Gezegend, Het slotlied zong Mikis zelf. Zijn stem is minder zuiver dan die van zijn adepten, maar wel zo machtig en imponerend. Bo vendien zingt hij graag,zoals ik gemerkt heb na een concert in Den Haag toen hij, na afloop te gast bij een Haagse familie.niet wist hoe gauw hij achter de piano moest kruipen om weer een uurtje voor zijn eigen ple zier te kunnen zingen. Ik schat het aantal afgedwongen toegif ten in de Mualité op twintig, en daar was Zorba de Griek niet eens bij' Böse Menschen haben keine Lieder! Gezegend het land dat zijn liederen van Mikis Theodorakis betrekt, en niet van Vader Abraham NICO SCHEEPMAKER. LEIDEN - „Ik ben blij, dat ik voor het succes van mijn toneelstukken niet meer uitsluitend aangewezen ben op de nukken en grillen van de drie toneelrecensenten van de grootste dagbladen van Neder land". Dat zei Dimitri Frenkel Frank gisteravond 'in de kleedka mers van de Leidse Schouwburg. Frenkel Frank was naar Leiden ge- komen om te kijken naar de acteer prestaties van Jenny Arean, Lou Landré en Carol van Herwijnen. In de eerste plaats dient hier Jenny Arean genoemd, omdat Frenkel Frank haar opvallende acteertalent m een door hem zelf geschreven to neelstuk tot zijn recht wilde laten komen. Dat werd dus het stuk „Bit ter Lemon". Nu ligt dat gelukkig allemaal erg eenvoudig. Jenny Arean. Lou Landré en Carol van Herwijnen speelden één voor één zeer verdienstelijk. Vooral Van Herwijnen leek incidenteel in staat de afstandelijkheid, waarmee Frenkel Frank de gebeurtenissen om hem heen observeert haarzui- ver gestalte te geven. Landré (zoon van de oud-directeur van de TROS), die eerder in Voorschoten een opvallende Villon-vertolking bracht, heeft een heerlijk-ordinaire intonatie. Copulatiebewegingen worden door hem nog echt ouder wets in de daarvoor beschikbare termen en uitdrukkingen gevat. Jenny Arean (Polly) en Carol van Herwijnen (Axel), regelrecht af komstig uit een bij een Avenue interieur zwerende, bezittende klasse, kijken uiterst vreemd aan tegen Lou Landré (John), die bier drinkt i.p.v. gin-tonic of wodka- bitter lemon en vam voetballen en Marx meer afweet dan van klas sieke muziek en omgangsvormen. Axel wil Polly eigenlijk toch niet uit zijn leven laten verdwijnen, zo dat er een competitie tussen de ru we, bonkige John en de beschaaf de, geaffecteerd zijn gedachten on der woorden brengende. Axel ont staat. Dat Polly hierbij de lachende Lou Landré. is, staat dan inmiddels al BERT KOEKEBAKKER. Mendelssohn Trio Oegstgeest - Het Mendelssohn Trio, voor het eerst in deze buurt met de nieuwe samenstelling, pre senteerde zich gistermiddag in het "Groene Kerkje" in Oegstgeest. Violist Dick Kilmer, vervanger van Jaring Walta, heeft zich in een korte tijd met het spel van de beide part ners vertrouwd moeten maken. Hij heeft dit vooral in Ravel overtui gend gedaan. Hij is in feite een ro manticus, zich verdiepend in een fraaie strakke toon, die het won derbaarlijk mooi deed in het Trio in a kl.t. van Ravel, reeds lang een "paradepaardje" van het Mendels sohn Trio. Wat zij hier opriepen aan sfeer, was adembenemend. Anders lag dit bij Haydn en Dvof- rak. In artistieke beweeglijkheid en temperament hebben Jan van der Meer en Elias Ariscuren hetzelfde niveau, levendig vooral binnen de kleine contouren van de frasering van een Haydn Trio. Dick Kilmer denkt en speelt hier uit een andere visie, met een minder beweeglijke en een strakke toon. Het "Dumky" Trio van Dvorrak heeft vele aspecten van de volks muziek met tintelende dansritmen. De componist denkt verder dan al leen aan kamermuziek. Misschien zal het nog een kwestie van groei zijn, maar er was een duidelijk ver schil in temperament, van pianist en cellis enerzijds, en de violist an derzijds. Dansmuziek is een bewe ging van "binnen-uit", en juist die momenten in het "Dumky"-trio hadden wij ons in de vioolpartij wat sprankelender en levendiger ge dacht. In het grote geheel heeft het Men delssohn Trio zijn hoge niveau ge houden in een sublieme afwerking. De toegift - hoe kon het anders - werd het Scherzo uit het eerste Trio van Mendelssohn BEP RIJNDERS ARS, Pieterskerkgracht 9. Tentoonstel ling van het werk van leden van de Kunstkring "De Zevenster". Geopend dag. van 14-16.30 uur, di., woe. en do. ook van 19.30-21.30 uur. za. en zo. van 12- 16.30 uur, van 9 t/m 22 apr. Galerie "Ja". Prinsenweg/Zanderijlaan (Sportfondsenbad), Wassenaar schilde rijen, gouaches en tekeningen van Joop Hoogerbrug, beeldhouwwerk van Jan van Ipenburg. Van 21 april t/m 8 mei. Openingstijden: woensdagavond 20- 22.00 uur. dond. t/m zond. 10-17.00 uur. Galerie v. d. Vlist, Boternfarkt 3, Leiden: Bettien Scherft (tek), Jan Bos (gouaches) en Ine van Oudenhoven (metaal plastie ken) van 19 april - 21 mei, dinsdag t/m zaterdag 10-17 uur. Galerie De Oude Rijn, Oude Rijn 40. Tentoonstelling Louk van Meurs - beeldhouwwerken. Hans Eschauzier - inkttekeningen en Betty Hubers - wan dkleden. Geopend di. t/m za. van 10 30- 17 uur. do. van 19-21 uur, van 25 mrt. tot 22 apr. Galerie Ja, Sportfondsenbad, Wasse naar tentoonstelling schilderijen, teke ningen en gouaches van Joop Hooger brug en beeldhouwwerken van Jan van Ipenburg. Openingstijden: woensdag Galerie Denise Stephan, Bakkersteeg 18, Leiden: Ronald Tolman exposeert bronsplastieken en etsen. De tentoon stelling duurt tot en met 12 juni. Geopend: zaterdag- en zondagmiddag van 2-6 uur. Lakenhal, Oude Singel 28-32, Leiden: schilderijen en tekeningen van Fer Hak kaart. Tot en met 1 mei. Galerie Kerkdam in Wassenaar Ten toonstelling van olieverfschilderijen van Hendrik Valk ter ere van zijn 80ste ver jaardag 16 april t/m 7 mei. Woe. t/m zat. Galerie de Poort Herensteeg 11, Leiden: Greet Rosin (keramiek) en Leny Noyen (obeverf, aquarel, pastel, etsen). Van 16 april tot 14 mei: di. t/m zat. 12-17.30 uur, do. 19-21 uur. Galerie De Ouden Rijn, Oude Rijn 40, Leiden: schilderijen en gouaches van Lucia Steinbach. Van 22 april t/m 25 mei. Openingstijden: di. t/m zat. 10.30- 17.00, dond. 19-21.00 uur. De Ruif, Janvossensteeg 59. Tentoon stelling Kathleen Butler - schilderijen «n tekeningen. Van 4 tot 29 april. Rijksmuseum van Oudheden (Rapen burg 28). Werkd 10 uur voorm.-5 uur nam. zondag 1-5 uur nam. Morsstraat 13 Foto-expositie Jolande Boer. Geopend gedurende de weekein den en op donderdagavond t/m 31 mei. LAK-foyer, Le/endaal 150. Tentoonstel ling E. Runia - tekeningen. Van 1 tot 29 Akademiegebouw, Rapenburg 73. Ten toonstelling Lotje Krieg - Poppen en pastels. Van 1 tot 29 april. (§U(/ QUeillM 25 april 1977 Honderd jaar geleden stond in de krant: De nieuwe manier van adver- teeren, door middel van licht beelden, is Donderdag-avond te Amsterdam in toepassing ge bracht door een magazijn van heerenkleedingstukken in de Kalverstraat. Een tooverlan- taarn, onderaan van een lens voorzien, was aan het balkon bevestigd en projecteerde den naam Oostmeyer in flinke licht letters in een halven cirkel op het trottoir. Dat deze nieuwigheid gedurende den geheelen avond een aantal nieuwgierigen trok, laat zich denken. Op eene openbare verkooping van kostbaarheden, te Londen gehouden, is eene oude klok in blauw Sèvres-porselein aan den man gebracht voor 2000 guinjes d.i. f25 200. Vijftig jaar geleden: Uit China wordt gemeld, dat de nieuwe regeering van Tsjang Kai-sjek te Nanking die van Hankau volkomen heeft ver drongen. De communistische adviseur Borodin en zijn hel pers zijn ontslagenevenals drie communistische ministers. Het onmiddellijke doel van Tsjang Kai-sjek is de communisten ter zijde te schuiven en de bedrei ging van Tsjang Tso-lin's offen sief te bezweren. De nationalis ten verklaren, dat Tsjang Tso- lin in nijpenden geldnood ver keert en dat zijn leger door on derlinge twisten verdeeld is. Omtrent het treindrama in Mexico wordt gemeld, dat ver scheidene personen krankzin nig zijn geworden door het doorgestane lijden. Onder de vermoorden zijn twintig kinde ren. Verscheidene gewonden hebben zware brandwonden gekregen. O HEEL EEiJVOUDlfc. |U HET HOIS PAT 6«K maakt noen AllAf PANDA EN DE MEESTER-REIZIGER 61-136 Sir Reginald begon te begrijpen dat Panda graag uit de onder aardse ruimte geholpen wilde worden. Hij knoopte dan ook een touw om een rots en liet het uiteinde in de put vieren. ,Het spijt me, dat we het je zo lastig maken" .sprak lord Master,die achter Panda aan naar boven klom. „We hebben je toch niet te veel gestoordhoop ik?" Graag gedaan en zo, hoor" .antwoordde Sir Reginald. „Vertel me - dat was een aardige shot vanuit die put. Wat voor ijzer heb je gebruikt?" De beide heren begaven zich babbelend naar buiten,en toen Panda hen opgelucht volgde zag hijdat de taxi nog steeds op hen wachtte. ,JDat is raarmompelde hij.Joris is dus niet weggereden, en moet hier nog ergens zijn. Maar waar?" De chauffeur kon hem ook niet verder inlichten. „Uw reisleider heb ik niet gezien",zei hij. ,Maar ik heb de tijd. Hoe langer hij wegblijft, hoe hoger mijn taxi-meter en hoe meer hij moet betalen". ,£n betalen is niets voor Joris...bedacht Panda bevreemd. „Trouwens-hij krijgtnog geld van lord Master .Waar zou hij zijn?" DEEGKUSSENTJES UIT INDIA Vermeng 250 g ge zeefde bloem met wat zout en 50 g weke bijna gesmolten bo ter. Werk er geleide lijk 6 a 7 eetl Bul gaarse yoghurt door en blijf 10 min kne den tot het deeg soe pel en elastisch is geworden. Fruit 1 gesnipperde ui in 50 g boter boven laag vuur, samen met 2 theel kerrie, 1 theel fijngestampte of ge malen konander, 1 theel gemberpoeder en Va theel kaneel licht goudgeel. Voeg dan 250 g verkrui meld lamsgehakt toe, 1 afgestr eetl to matenpuree en 1 theel zout. Bak dit al les, boven hoog vuur, onder voortdurend roeren 2 min. Voeg dan 2 eetl heet water toe en laat dit, zonder deksel, weer verko ken. Rol het deeg uit tot een dunne lap en snijd hieruit cirkels. Leg op elk 1 lepel van de afgekoelde vul ling en vouw het deeg dubbel zodat u een halvemaanvorm krijgt. Bevochtig de randen met water en knijp ze met de vin gers of met een vork dicht. Bestrijk de deegkussentjes met ei en bak ze in hete olie snel goudbruin. WINA BORN SjKCÓL £CHT- BAAie WWRÏA I7AAC, PIZES. De avonturen van Join m eke 6-O voor de heren F/ip Staat gelijk met Ebenezer ieder 3punten! Mjn antwoord is toch ook goed t IVas toch een -[ ChristoPfelyt LUXOR: "The enforcer", dag. 2.30, 7.00 en 98.15 uur, zo. 2.15, 4.30, 7.00 en 9.15 CAMERA: "Cousin, en 9.15 uur. 14 jaar. n Hardy als 2.30 uur, zo. Nachtvoorstelling: "Some like it hot", 11.30 uur. 18 jaar. LIDO I: "De man in het ijzeren masker", dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis). Kinderafdeling: dag van 15 00-18 2e KLASSE: Volwassenen dagelijks v 11.15-12.00 uur en van 14.00-14.45 uur van 18.30-19.30 uur. 14 j LIDO II: "Papillon", dag. 2.30 en 8.00 LIDO III: "Foxtrot", dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4 45 uur 18 jaar STUDIO: "Deep End", dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur. zo. ook 4.45 uur. 18 jaar TRIANON: "Het ijzeren kruis", dag. 2.30,7.00 en 9.15 uur, zo. 2 15,4.30,7.00en REX: "Inslikken en doorgeven", dag. Kindermatinee: "Peter en de vliegende autobus", za. en woe. 2.30 uur. AL. Nachtvoorstelling: "Sexspel der brave borsten", vr. en za. 11.30 uur. 18 jaar. Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis: Middagbezoekuur 14 00-14.45 uur. Avondbezoekuur 18.30-19.30 uur. Kin derafdeling dagelijks van 14.00-19.00 uur alleen voor ouders zondag 14.00-15.00 uur voor overige familieleden. Kinderen beneden 14 jaar hebben geen toegang op de kinderafdeling. Sint Elizabeth-ziekenhuis: 3e KLASSE: Volwassenen dagelijks van 14 00-14 45 uur en van 1830-19.30 uur Kraamafdeling: dag van 11.15-12.00 uur (alleen voor echtgenoot) van 15.00-16 00 uur en van 18 30-19.30 uur. Laatste kwar tier van middag- en avondbezoek ba byshow. Academisch-Ziekenhuis Voor alle patiënten (behalve kinderen zijn de bezoekuren als volgt Elke dag: 14.15-15.00 uur. 18.30-19.30 uur. Voor de prematurenafdeling gelden de> volgende bezoekuren (alleen voor ou ders): Maandag tlm vrijdag 18.30-18.45 uur. Zaterdag en zondag: Bezoek aan ernstige patiënten: Wanneer voor ernstige patiënten door lopend bezoek wordt toegestaan kan de hoofdverpleegkundige hiervoor spe ciale kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks: 15.00-15.45 uur. 18.30-19.00 uur. Bezoektijden kinderafdeling: Elke dag: Alphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 11-11.30; 13 30- 14.15 en 18 30-19.30 uur; 3e klas 13.30- 14.15 en 18.30-19.30 uur; Kraamafdeling 13.30-14.15 uur alleen voor echtgenoten 19-20 uur. Kinderafdeling 15-15.30 uur alleen voor ouders 18-18.30 uur. Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vlieg verkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bij het in formatiecentrum Geluidshinder Schap- hol (020-175000).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 19