Gemakkelijke kleding zet door PARIJS ECHT HET CENTRUM VAN DE MODE Herfst- en wintermode '77 VRIJDAG 22 APRIL 1977 EXTRA PAGINA 19 PARIJS - De mode voor de kofnende winter - en wie denkt daaraan nu de zomer nog moet beginnen - hoeft niemand te ve rontrusten. Er zijn zeker geen spectaculaire veranderingen te verwachten. Wellicht dat de col lecties van de mode-ontwerpers eind juli wat opwindender zullen zijn, maar tenslotte koopt het merendeel van de vrouwen geen haute couture maar con fectie. Inkopers uit de gehele wereld 2ijn daarom ook naar Parijs gekomen om daar tijdens de vijf dagen durende damesconfec- tiebeurs hun keus te maken voor de komende herfst en win ter. Een ruime keus, dat wel, maar zonder opzienbarende creaties. Het sleutelwoord voor de mode '77 is comfort, en daaruit valt al af te leiden dat de ruime en ge makkelijke mode van de zomer wordt doorgezet. En dat geldt dan vooral voor de mantels, ruim vallend in de rug, veel cape-modellen, jassen met pe lerines en zeer wijde mouwen. De blousons, de bloezende truien en jacks blijven zeer in trek, vooral van molton. Voor overdag is de,lijn zeer klassiek: plooi- en plisse-rokken met bl* ouses, bijpassende colbertach tige jasjes of blazers, sommige met' vest èn vaak ook een mantel die daar weer overheen gaat. Een beetje Engels en een beetje a la Max Heymans. Voor de gekleurde jurken blijven de soepele dunne jerseys favoriet, hier veel, ook al klassieke, ch- emisiers. De folklore-look komt men al leen nog tegen in de avondkle ding, een beetje Spaans, ook al wat kleur betreft, zwart en rood. De kleuren voor het najaar zijn ook al niet schokkend; camel, grijs, bordeaux-rood, wit en zwart. Ook de lengte is bijna kl assiek, net over de knie, keurig dus. Extravagante kleding vindt men op de beurs nauwe lijks. In de sportieve sector blijven de blouson en het wijd vallende jack de aandacht trekken; in alle mogelijke materialen en kleuren. De broeken die er onder worden gedragen zijn of recht en smal of een golfbroek poffend net onder de knie en dan verdwijnend in de laars of de ruiterbroek; extra wijd tot op de knie, daarna heel strak om het been. Voor wie er uit wil springen het komende jaar het volgende: dikke wollen maillots, hele kl eine shortjes daarover en daarop een enorme grote wijde trui. De maillots kunnen ver vangen worden door lieslaarzen; een soort page dracht. De middeleeuwen zijn dan ook het nieuwe tijdperk, waarop ontwerpers zich zullen gaan richten. Dat is dan waar schijnlijk eind juli te zien als Yves St. Laurent en zijn collega's op zullen treden en dat wil dan ook weer zeggen dat het in oktober op de confectiebeurs volop is te zien. De schoenmode voor de winter; heel sportieve laarzen met sp- ekzolen en platte hakken of hele sjieke zwarte lakpumps met hakken van zo'n zeven centime ter. Andere accessoires: heren hoeden, kleine gebreide mutsjes en alpinopetten. Als ook het twintigste hotel meldt dat het helemaal vol is, ga je je realiseren dat er toch wel iets groots in Parijs aan de hand moet zijn. De receptioniste van het volgende hotel reageert bijna verontwaardigd op de vraag wat er dan wel in Parijs staat te gebeuren. "Maar mevrouw, de pret a por ter is er toch. Er zijn mensen die al een jaar van te voren reser veren". Ja, dan is het nielzo vreemd dat je een week voor de opening van die damesmodebeurs, die twee keer per jaar in de Franse hoofdstad wordt gehouden, niet zo gemakkelijk een hotel vindt. Gebouw Zuid, de grootste hal van het tentoonstelling complex, drie verdiepingen, 1200 expo santen uit 23 landen, totale op pervlakte 78.000 m2. Tijdens deze 33ste editie komen er zo'n 50.000 mensen in vijf dag en. Een getal dat niet helemaal zuiver is, want mensen met een vaste kaart komen elke dag, dus het aantal bezoekers per dag ligt hoger dan 10.000. Vooral op zondag, als de inko pers uit de dichtbij zijnde lan den het weekeinde gebruiken\ om hun orders voor het nieuwew seizoen te plaatsen. Het lijkt wel', het Feyenoord-stadion op een zondagmiddag. Van alle kan ten stromen de mensen toe, in dikke rijen schuifelen ze naar de ingangen. Binnen verdwijn je al snel in de menigte en hoewel er overal borden hangen om je te kunnen orienteren slaag ik daar niet in. Vooral omdat er meer liften en roltrappen zijn dan je denkt. Door Ria Schuurhuizen In de keurig in vakken en gan gen verdeelde ruimtes hebben de standhouders hun plekje ge huurd. Aan de inrichting van de stand is over het algemeen niet veel aandacht besteed. Het gaat tenslotte om de kleertjes en die hangen er dan ook volop. Verder zijn er nog wat kramen met accessoires, die je wel me teen kunt kopen. Maar wel per dozijn óf per gros. En 12 licht blauwe haarkammetjes is toch wel wat veel. Tussen de 1100 ex posanten zijn er zes uit Neder land; zo blijkt uit de dubbel dikke catalogus. De opvallend ste daarvan is wel de Amster damse schoen- en leerontwerper Fred de la Bretonniere. Hij is er al voor het derde jaar en staat nu op de bovenste verdieping, waar de Boutïque-de Luxe, is gevestigd. Behalve naturel- kleurig leer heeft hij het nu óok in lila en wit en daarvoor be staat zeer behoorlijke belang stelling. Zelfs het grote waren huis Printemps heeft tassen en- schoenen bij hem besteld. Het zoeken naar Nederlandse stands mag dan wat moeilijk zijn, Nederlandse inkopers zijn er genoeg. Bij de Japanner 'Kansai Yamamoto die in tegen stelling tot zijn meer beroemde landgenoten Kenzo and Miyake nog steeds in Japan woont, tref fen we Puck en Hans van de ge lijknamige boetieks in Neder land. Hij verkoopt zijn truien (le vensgroot voor de komende win ter) alleen aan ons. Hij wil het exclusief houden en wij ook". Hetgeen Kansai Yamamoto die ook als een der weinigen zelf op zijn stand aanwezig nog eens bevestigt: "Puck en Hans kwamen als eerste uit Neder land naar mij toe, dus dat hou den we zo". Het affiche van de prêt a por- Er zijn nog een paar firma's die huji exclusiviteit op deze ma nier hoog houden. De meeste Franse firma's echter houden het op exclusiviteit per stad. Dwalend tussen al die kleding kom je nogal wat namen tegen die je ook in Nederland ziet, Daniel Hechter, Cacherel, La Squadra, La Chaumiere, More, Garella.Aan wie verkopen ze in Nederland? "Ja, ja, Neder land daar verkopen we ook, maar helaas, degene die daar over gaat is er nu even niet". Het is duidelijk, men ziet liever in kopers dan journalisten. Het beste overzicht van wat er allemaal op de beurs is te zien, krijgt men tijdens de defile's die vijf keer per dag worden gehou den. Shows van anderhalf uur uitgevoerd door zo'n vijftien mannequins in een razend tem po, het heeft meer weg van de bluebeil-girls dan van een mo deshow, maar men krijgt wel een goed beeld van wat het nu voor de komende herfst en win ter m.ode zal worden. Meer dan bij de shows van de grotere en bekendere ontwer pers, waar men toch meer grap pen en grollen uithaalt die nu eenmaal maar geschikt zijn voor een klein percentage vrouwen. De gemiddelde inko per is heel wat conventioneler dan men denktWie zich wel hul len in de creaties van de ont werpers zijn de mode journalisten. Een tien jaar ge leden een groep keurige dames, nu een bonte verzameling van jonge vruwen en mannen die geheel volgens de laatste mode gekleed gaan. Die shows buiten het tentoon stellingsgebouw geven aanlei ding tot krankzinnige volksver huizingen van het persleger, toch zo'n 500 man. Van Salie Wagram bij de Champs Ely- sees) naar het Hilton Hotel aan de buitenkant van de stad) en vandaar weer naar een pavil joen in het Bois de Boulogne. Er zijn een paar bussen voor de pers, maar veel te weinig. Taxi chauffeurs hebben dan ook al jaren door dat er tijdens de mode-shows veel geld is te ver dienen en dus staan bij de uit gang van de zalen waar een show is geweest, rijen taxi's klaar op het moment dat de journalisten naar buiten komen hollen ja, want de shows worden om de twee uur gehouden, dus het is krap aan. Vooral als je na de presentatie die begint en ein digt zonder dat er een woord wordt gesproken, nog even een glas champagne hebt gedron ken of je in het gewoel hebt ge stort om een foto te bemachtigen Wie een klein beetje timide is, krijgt er nooit een. Vier maal per jaar is Parijs het interna tionale centrum van de mode, nog steeds en zelfs weer meer dan een paar jaar geleden .Alles staat in die dagen in dienst van de mode, overal zie je affiches, lopen mannequins rond. Parijs leeft voor de mode en dat is na tuurlijk ook niet zo vreemd, want damesconfectie is een van de belangrijkste export artikelen. Zo werd er in 1976 voor meer dan twee miljard aan dameskleding geexporteerd. EG-landen zijn de belangrijk ste afnemers. Nederland haalde vorig jaar maar liefst 25 pro cent meer uit Frankrijk dan een jaar daarvoor. Een warme wollen trui gedragen op een heel strakke broek die geheel in de hoge lieslaarzen verdwijnt van Jean Paul Gaultier. Dit bonte allegaartje van blouse, broek, kousen, cape en sjaal e komt uit de collectie van Yves St. Laurent. De kleuren zijn grijs, zwart blauw, turquoise en citroengeel. Uit de collectie van Chloe een wijde jurk van mauve cashmere, onder deze jurk worden een paar satijne laarzen gedragen .erg praktisch voor de winter? Een wijde fluwelenbroek, die in de laarzen verdwijnt met daarop een blouse met spencer en fluwelen cape uit de collectie van Miyake. ■k Ook uit de collectie van Chloe deze „vrouwelijke musketier"De witte jurk en cape zijn van chiffon, bij de laarzen worden kousebanden in bijpassende kleur gedragen. Een creatie van de Japanse ontwerper Yamaoto

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 19