geweer tegen Hitlerfilm GROUCHO MARX INZET VAN KORT GEDING Films "Cross of iron": een eindeloze reeks van ongedoseerd geweld Film van hoog niveau jCL'ZZLT Weldadige eenvoud bij Skolimowski sikkens Ikbenerwel, maar u ziet me nog niet Coftjfc VRIJDAG 22 APRIL 1977 PAGINA 11 LOS ANGELES (Reuter - Rond Groucho Marx, de 86-jarige film komiek en enig overlevend lid van de legendarische „Marx Bro thers" speelt zich dezer dagen bij de rechtbank van Los Angeles een onverkwikkelijk onderzoek af, dat moet uitwijzen of zijn le ven gevaar loopt. De procedure is aangespannen door Groucho's 56-jarige zoon Arthur en is gericht tegen de 34- jarige mevrouw Erin Fleming. Vader en zoon Marx zijn volledig van elkaar vervreemd en me vrouw Fleming, Groucho's secretaresse-gezelschapsdame, treedt reeds zeven jaar op als cu rator voor het Marx- miljoenenbezit. Zoon Arthur wil haar mandaat via een rechterlijke uitspraak ont nemen, bewerend dat mevrouw Fleming het op Groucho's leven heeft voorzien. Centraal in de hoorzittingen, die nog voortduren, staat de getuige nis van een particulier detective, Norman Perle. Zijn hulp was aanvankelijk inge roepen door mevrouw Fleming, die van mening was dat Grou cho's familie het woonhuis van de komiek voorzien had van elek tronische afluisterapparatuur. Op zoek naar eventuele micro foontjes ontdekte Perle echter een kastje met een grote hoeveel heid medicijnen - pillen en spui tjes - die zijn argwaan opwekten, ook al omdat mevrouw Fleming tegenover hem de vrees had uit gesproken dat Groucho werd „gedrogeerd". Perle drukte een hoeveelheid me dicijnen achterover en leverde ze af bij de politie van Beverly Hills, waar ze thans worden onder zocht. Hij vertelde de rechtbank maandag dat mevrouw Fleming, inmiddels op de hoogte van zijn ondekking, was begonnen de res terende medicijnen door het toi let weg te spoelen. Niettemin verklaarde ze tegenover Perle dat het geen echte medicijnen waren, maar „placebo's" - „nep"-spullen zonder geneeskrachtige werking en slechts bedoeld om de patiënt door auto-suggestie een gevoel van „beterschap" te geven. Perle's compagnon, Fred Wolfson, beschreef de rechtbank hoe me vrouw Fleming Groucho ertoe bracht zijn handtekening te zet ten onder de cheque ter betaling van hun diensten. De komiek lag te bed, herstellend van een opera tie aan zijn heupgewricht. „Ze sjorden Groucho overeind in de kussens, zijn benen bungel den buiten boord en er werd een tafeltje naast het bed geschoven", vertelde Wolfson. „Toen zei me vrouw Fleming: „Vooruit Grou cho, we gaan nu oefenen in het schrijven van je naam". „Daarop", vervolgde Wolfson, „deed hij iets fout en ze (Fleming) begon tegen hem te schreeuwen. Tenslotte Dakte ze ziin hand en Armzalige poging van Lommei BONN (SP) - Marlène Dietrich heeft zich hevig verbolgen getoond over een film van de Duitse regis seur Uli Lommei, waarin een soort romance tussen haar en Adolf Hit ler wordt gesuggereerd. Lommei heeft zich kennelijk laten inspire ren door geruchten dat in de nog niet gepubliceerde memoires van de Duits-Amerikaanse ster onthul lingen zouden staan over plannen van Hitiers propagandist Goebbels om de reeds geëmigreerde Dietrich naar het Denie Rijk terug te halen, omdat Hitier bijzonder op dit sexi- dool van de jaren '30 en '40 gesteld zou zijn geweest. Adolf en Mariene is de weinig dub belzinnige titel van een dubbelzin nige film die een groteske voorstel ling beoogt van hoe het eventueel tussen die twee had kunnen toe gaan wanneer Mariene de lokstem van Goebbels was gevolgd. In de film wordt zij voorgesteld door de actrice Margit Carstensen - een bleke Marleneschim, met volgens Der Spiegel de sexapeal van een kapstok. Dit alles moet niet erg aangenaam zijn voor de vedette, die destijds uit atkeer voor de bruine horden het Derde Rijk heeft verlaten. Lommei weigerde aan het verzoek van Die- trichs advocaten te voldoen de sug gestieve titel te veranderen. Wel zegde hij toe enkele scènes te ver anderen. Klucht Dat deed Lommei dan ook - maar alleen om in deze film Mariene nog meer ten prooi te maken aan zijn streven het volk met een bizarre klucht te verblijden over een Hitier die niet in staat is zijn Mariene te veroveren. Of de advocaten het er bij zullen laten zitten is nog niet ge heel duidelijk. Misschien dat zij er beter aan zouden doen dit werk over Hitier als consument van tapij ten en taarten en als vrolijke jode- laar in het Beierse hooggebergte maar te laten voor wat hij is. Een proces en kort geding zou voor dit maakwerk toch wel te veel eer zijn. Hetzelfde kan gelden voor de bekende regisseur Rainer Werner Passbinder, die ondanks al zijn vakbekwaamheid kennelijk niet heeft kunnen voorzien dat Dommel i het abominabele gegeven een abominabele film zou maken. Fassbinder, die bereid was in de film een SS-man te spelen, is nu over het resultaat zó ontstemd, dat ook hij overweegt de vertoning ge rechtelijk onmogelijk te maken. Golf? Van Lommei heet het dat hij een scherp instinct heeft voor wat het publiek op een gegeven ogenblik verlangt. Feit is dat de Bondsrepu bliek nog enkele Hitlerfilms te wachten staan, zij het van geheel andere makelij. Hans Jürgen Sy- berberg komt na zijn films over de Beierse koning Ludwig II en over Karl May nu ook met een dramati sche verbeelding over het leven van Hitler. En Joachim Fest die onbet wist een van de beste Hitier- biografieën heeft geschreven, is bijna gereed met de verfilming van zijn boek. Vooral van dit laatste werk mag men grote verwachtin gen koesteren. In de Duitse pers klinkt al veron trust de vraag of weldra een Hitier- hielp hem bij het zetten van zijn -■ handtekening - Volgens de detective maakte Grou- »-■ W A-A cho een verwezen indruk. „Vol- V^L gens mij was hij ergens anders en realiseerde hij zich niet wat er ge beurde. Hij zat maar te knikken", aldus Wolfson die ook vertelde dat Groucho's personeel hem, na TA T /T\ I 7~ het zetten van de handtekening, i y „tracteerde op een applausje". Het lijkt aannemelijk, dat het labo- ratoriumonderzoek van Grou- _r, cho's medicijnen een beslissende x3ilj VerS factor zal worden in de zaak Ar- thur Marx contra mevrouw Fie- LUXOR - "The enforcer", een ming. soort politiefilm met Clint Eastwood. CAMERA - "Cousin cousine", liefdeskomdie met een toch wel ondergrond. Terug in Leiden LIDO I - "De man in het ijzeren masker" naar een verhaal van Alexandre Dumas over een man die een ijzeren masker om zijn hoofd krijgt en daarin - door de groei van zijn baard - stikt. Wel wat ongeloofwaardig, dit verhaal, maar toch wel boeiende film. LIDO II - "Papilion" is niet zo lang weg uit Leiden. Nu weer terug om te genieten van het uitstekende spel van Dustin Hoffman en Steve McQueen. Kindermatinee CAMERA - "Laurel and Hardy als brokkenpiloten". REX - "Peter en de vliegende autobus". f ».TrS. ;»WBWi. MMB» Nachtfilms CAMERA -"Some like it hot". REX - "Sexspel der brave bor sten". Kurt Raab en Margit Carstensen spelen de rollen van Hitler en Mbrlene Dietrich in een film van Uli Lommel. Rex golf over de bondsrepubliek zal grondiger met het verschijnsel Hit- van Syberberg kan daartoe bijdra- spoelen. Voor een antwoord is het Ier te confronteren dan op de gen - beter te laat dan nooit. Gom- "Inslikken en doorgeven" net nog te vroeg. Zeker kan het geen meeste scholen en in de bioscopen nrels poging, zo mag men hopen en als de appelmoes, die moetje óf kwaad de in doorsnee jeugdige bio- tot nu toe is gebeurd. Een film als veronderstellen is tot mislukken voorbij laten gaan öf doorge- scoopbezoekers uitvoeriger en die van Fest en mogelijk ook die gedoemd. ven. En zo hoort het ook. Diana Dors en John Moulder Brown in ,J)eep end Het wordt ongetwijfeld een trend. Western-specialisten die de strijd op de prairie tussen cowboys en in dianen verruilen voor die van Hitier tegen de rest van de wereld in het Europa in de periode '40-'45. On langs was van John Sturges "The Eagle had landed" te zien, nu is "Cross of iron" van Sam Packinpah hier gearriveerd. Films, die elk één van de twee manieren laten zien, waarop de Tweede Wereldoorlog sinds de afloop door de film is aan gepakt. De eerste categorie neemt één van de facetten van die oorlog bij de kraag en verfilmt die tegen de ach tergrond van het grotere geheel (In "the eagle had landed" was een van de talloze pogingen tot kidnapping van belangrijke strategen, in dit ge val Churchill, het onderwerp). De tweede categorie geeft een beeld van de oorlog an sich, meestal met het accent op het geweld, waarvan de zinloosheid dan altijd moet uit komen door het geweld te projecte ren tegen een gemeenschap (dorp of groepje frontsoldaten), bezoeker zich kan herkennen en waar het dus vooral de identificatie is, die voor een waardering door de kijker moet zorgen. Een Pruisische aristocraat, de kapi- teitn Stransky laat zich uit Frank rijk naar het Oost-front overplaat sen, omdat hij daar bij bewezen diensten beloond zal worden met het "ijzeren kruis", een onder scheiding, die hij nodig heeft om door zijn familie voor vol te worden aangezien. Voor hij die onder scheiding krijgt moet hij twee men sen laten getuigen dat hij zich held haftig heeft gedragen. Eén collega-kapitein krijgt hij vrij snel zo ver, omdat hij hem chanteert met zijn homosexuele gevoelens voor een soldaat. Een ander, sergeant Steiner, kiest echter minder snel zijn zijde. Deze is niet van Strans- ky's kunnen overtuigd en be schouwt hem integendeel als een nietszeggende figuur. Steiner, de leider van een groep verkenners die voortdurend de moeilijkste klus sen moeten opknappen, weigert zijn handtekening te zetten, zodat Stransky zijn kruis misloopt. Een poging van Stransmy om hem te la ten vermoorden mislukt en de film eindigt op een moment dat Steiner Stransky uitdaagt om te bewijzen wat hij kan. Dat blijkt dan heel weinig: hij is niet eens in staat om een geweer op de goede manier te laden. De bekende race om het in de oor log tot een lintje te brengen om daarmee bij thuiskomst de held uit te hangen. Daarnaast was laten zien van het Oost-front in een stadium dat de daar gelegerde Duitsers door be gonnen te krijgen dat zij voor een verloren zaak vochten en dat men niet, zoals Hitier bij voortduring eu femistisch op de radio liet meede len, "uit tactische overwegingen" terug trok. Het had een aardige film kunnen zijn. Sam Peckinpah heeft echter al zijn kruit verschoten, zonder een we zenlijk doel te bereiken. De run om het lintje, die best een centraal thema had kunnen zijn, wordt bijna zijdelings aangestipt (al doet de ti tel anders vermoeden), terwijl aan de andere kant ook weinig wordt gedaan om een beeld te geven van de gang van zaken aan het front in Rusland. Dat betekent dus niet al leen, dat Peckinpah een duidelijke keuze voor het een of het ander ach terwege laat, maar ook dat hij in geen van de twee categorieën een goede film maakt. Wat hij wel heeft gedaan en voor hem als western-fabrikant ligt dat misschien meer voor de hand, is een twee uur durend bloedbad aan richten, een aaneenschakeling van geweld, zonder enig gevoel voor dosering, zonder een greintje subti liteit gebracht en ik dacht nog wel dat we daar zo langzamerhand op uitgekeken waren. "Cross of iron" van Sam Peckin pah, met James Coburn en James Mason, Trianon, 18 jaar. TON VAN BRUSSEL ADVERTENTIE Titel: "Deep end"; regie: Jerzy Skolimowski; hoofdrollen: Jane Asher, John Moulder-Brown; mu ziek: Cat Stevens; theater: Studio; 18 jaar. Het is eigenlijk verwonderlijk dat de Poolse regisseur Jerzy Skoli mowski na 1971, het jaar waarin zijn "Deep end" tot stand kwam, nau welijks meer iets van zich heeft la ten horen. Na een vrij produktieve periode in de jaren zestig, waarin hij onder andere met Polanski werkte aan "Het mes in het water", is er na "Deep end" geen film meer van hem in de bioscopen geweest. En dat is erg jammer. Want "Deep end" is een produktie, die je nieuwsgierig maakt en hongerig naar meer films van zijn hand. Skolimowski schildert daarin op sobere, maar bijzonder indrin gende wijze de grauwe mufheid van een oud zwembad annex bad huis in het al even grauwe Londen. Tegen die achtergrond ontrolt zich een geschiedenis tussen twee jonge mensen, die weliswaar tragisch zal eindigen, maar met een grote hel derheid wordt neergezet. Hij is een jongen van vijftien jaar, die verliefd wordt op de sexy Su zanne. Deze heeft totaal geen be hoefte aan de jongen, omdat ze het te druk heeft met haar verloofde en haar minnaar. Maar in de sombere grauwheid van het badhuis is zij het enige lichtpuntje, waar de jongen zich met onverzettelijke hardnek kigheid aan wil vastklampen. Tens lotte krijgt hij haar zover, dat zij toegeeft. Maar dit gebeurt op een wijze, die alles in hem doodslaat en hem tot een wanhoopsdaad brengt. De grauwheid van het begin van de film wordt steeds kleurrijker, al lengs wordt er een opdringerig rood in verwerkt, dat op het einde een onontkoombare hoofdrol gaat spelen. Het rood van de verf, waar mee het grauwe badhuis wordt ge schilderd en het rood van het bloed, dat een einde maakt aan de illusies van de jongen. Skolimowski heeft het einde van een bijna onwezen lijke afstand geschilderd, in een leeg zwembad. Daardoor neemt de toeschouwer bijna geen deel meer aan de gebeur tenissen, is er een te grote afstand geschapen tussen de jonge mensen en de kijker. Maar dit werkt aller minst relativerend. Integendeel, je voelt je als het ware naar de diepte, die symbolisch is voor de leegte van het moment toegetrokkén. En dit resulteert in een benauwend be trokken worden met wat zich voor je ogen afspeelt. Een werkelijk prachtige film van een eenvoud die weldadig aandoet. ANNEMIEK RUYGROK "Foxtrot' van regisseur Ripstein: Verhoog de waarde van uw huis Laat uw huis schilderen dooreen vakman-schilder metSikkens produkten. Dat betekent verfraaiing en bescherming voor jaren. "Terwijl de wereld in brand stond bleven zij dansen". Dat is het op merkelijke thema van de film 'Fox trot'. Centraal in het verhaal staan de Roemeense graaf Liviu Milescu en zijn jonge ten en hun leven verder te slijten op een onbewoond eiland. Maar net als Simon Carmiggelt huldigt de Roe meense aristocraat het standpunt dat "de natuur mooi is maar wel «««*- Julia. Samen aangekleed moet zijn'. Een bevoor- ^apTHljvertertLiv^udaTEusebio haar heeft vermoord. Liviu gelooft tijen. Eusebio en Larsen aan de ene kant en Julia en Liviu aan de an dere kant. Julia kan de hele situatie niet meer aan en verdrinkt zichzelf. Larsen blijkt dan i r door met hun huisknecht en een ver- radingsschip moet er dus niet al- trouweling, Eusebio en Larsen be- leen voor zorgen dat er voldoende sluiten zij het geweld van d€ Tweede Wereldoorlog te ontvluch goed voedsel aanwezig moet zijn, maar ook dat er volgens de maatstaven van de graaf te wonen valt. Dat schip arriveert nooit. Wel een mysterieus zwart jacht, waarop zich de ex-vrouw van Liviu blijkt te bevinden. Zij heeft wat vrienden meegenomen die het vredige eiland binnen korte tijd onleefbaar ma ken. Ook als ze uiteindelijk ver trekken keert de idylle van het vier tal niet terug. Verstoken van luxe en levensmiddelen en door het hem en schiet Eusebio neer. Als hij later in de gaten krijgt dat hij be drogen is, doodt hij zonder veel omwegen ook Larsen. Dan is zeer duidelijk dat hun vlucht uit de oorlogvoerende wereld niet geslaagd is. Met een beetje goede wil zou je ze zelfs als de personifica ties kunnen zien van een maat schappelijke klasse. Larsen (het fa scisme) bespeelt Julia en Liviu (de bourgeoisie) waarvan Eusebio (de uitgebuite klasse) het slachtoffer wordt. Een zeer boeiend gegeven dat regisseur Arturo Ripstein mede CANNES - De speelfilm "Soleil des Hyenes", een Nederlands- Tunesische produktie, is geselec teerd voor vertoning in de "Quin- zane des Réalisateurs", één van de drie categoriën van het filmfestival van Cannes, dat van 12 tot 26 mei wordt gehouden. Goede films in an dere steden "The last tycoon" - met Robert de Niro, een film van Elia Ka zan, Calypso 2, Rotterdam, Leidsepleintheater, Amster dam. "Cria cuercos - met Geraldine Chaplin en Mónica Randall, re gie Carlos Saura, De Uitkijk, Amsterdam. APOLLO 1: „Cross of iron", dag. 2.00 en 8.00 uur. 18 jaar. APOLLO 2: „Ilsa, de wolvin van de SS", dag. 2.30, 7.00 en 9 45 uur, zo. ook 4.45 uur. 18 jaar. ASTA: „Silver streak expres se", dag. 2.30, 7.00 en 9.30 uur, zo. 1.30,4.00, 7.00 en 9.30 uur. 14 jaar. BIJOU: „De verleiding van Mimi de bankwerker", dag. 2.00, 7.00 en 9.45 uur, zo. ook 4.15 uur. 18 jaar. CALYPSO: „The last tycoon", dag. 2.15, 7.00 en 9.30 uur, zo. 1.45, 4.15, 7.00 en 9.30 uur. 14 jaar. CAMERA; „Network", dag. 2.15, 7.00 en 9.30 uur, zo. 2.00, 4.30, 7.00 en 9.30 uur. 14 jaar. CINEAC: „Merlijn de toven aar", dag. 1.30, 3.30, 7.00 en 9.30 uur. AL. CORSO: „Russian roulette", dag. 2.00, 6.45 en 9.15 uur, zo. 1.45, 4.15, 6.45 en 9.15 uur. 14 jaar. DU MIDI: „One flew over the cuckoo's nest", dag. 8.15 uur, vr. en za.7.00 en 9.30 uur, zo. 4.00, 7.00 en 9.30 uur. 18 jaar. EURO: „Battle of the bulge", dag. 1.45 en 7.45 uur, za., zo. en woe. 3.45 en 7.45 uur. AL. METROPOLE 1: „Rocky", dag. 2.00, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4.00, 6.45 en 9.30 uur. 14 jaar. Metropole 2: „A star is born", dag. 2.00, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4.00, 6.45 en 9.30 uur. 14 jaar. METROPOLE 3: „Network", dag. 2.15, 7.15 en 9.45 uur, zo. 1.45, 4.15, 7.15 en 9.45 uur. 14 jaar. Metropole 4: „Marathon man", dag. 2.15, 7.15 en 9.45 uur, zo. 1.45, 4.15, 7.15 en 9.45 uur. 18 jaar. ODEON 1: „Cross of iron", dag. 2.00 en 8.00 uur. 18 jaar. ODEON 2: „Seven nights in Ja pan", dag. 2.00, 6.45 en 9.15 uur, zo. ook 4.30 uur. 14 jaar. ODEON 3: „The lady killers", dag. 2.15, 7.15 en 9.45 uur, zo. ook 4.45 uur. 14 jaar. ODEON 4: „Faustrecht der Freiheit", dag. 2.15, 7.15 en 9.45 uur, zo. ook 4.45 uur. 18 jaar. OLYMPIA: „Family plot", dag. 2.00 en 8.00 uur, 14 jaar. PASSAGE: „the eagle had lan ded", dag. 2.00, 6.45 en 9.30 uur, za. en zo. 1.15, 4.00, 6.45 en 9.30 uur. 14 jaar. REX: „Ramp in de diepte", dag. 1.30, 4.00, 7.00 en 9.30 uur. 14 jaar. ROYAL '70: „Aai Foesje", do, za. en zo. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, vr. 2.00 en 6.45 uur, ma. 2.15 en 8.00 uur, di. en woe. 2.15 uur. 18 jaar. ROYAL: „De wraak van de Black Dragon" BERLIJN - In Oost-Duitsland zijn de opnamen voor een film o leven van Karl Marx in volle gang. De rol van de jonge Marx word1 gespeeld door de Bulgaarse acteur Wenzeslaw Kissjow. De regie is in han den van Lew Kulidshanow. raken ze geïrriteerd. Liviu en Julia moeten door de omstandigheden een flink stuk van hun bevoor rechte positie inleveren, maar Eu sebio en Larsen weten zich met die veranderde verhouding eigenlijk niet zo goed raad. Tot een uitbar sting komt het wanneer Larsen Ju lia verkracht. Ze vormen twee par- spel van hoofdrolspelers Peter O'Toole, Charlotte Rampling en Max van Sidow uitstekend heeft uitgewerkt. 'Foxtrot'; regie: Arturo Ripstein; hoofdrollen: Peter O'Toole, Char lotte Rampling en Max von Sy- dow; theater: Lido 3; 18 jaar. BART JUNGMAN ADVERTENTIE r, do., i i 8.00 zo. 2.00, 7.00 zo. ook 4.30 uu STUDIO 2000: dag. 7.00 en 9.30 do., vr., zo., uur. 14 jaar. DE UITKIJK: „Un elephant trompe énormément", dï 2.00, 7.00 en 9.30 uur. 14 jaar. en 14 jaar. „Le sauvage", ir (beh. di.), di. ook 2.00

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 11