Erkenning voor het Mendelssohn Trio C/RAD Bljaggggamw»1 Drifters na 24 jaar nog altijd een hitgroep en gisteren 1 Golijnkomt! Gewestelijk Orkest DONDERDAG 21 APRIL 1971 door Bert Koekebakker De Amerikaanse groep The Drif ters in één van hun vele optredens in het programma Toppop. "The Drifters" waren on langs om opnamen te ma ken voor het AVRO- televisieprogramma "TOP POP". In Hilversum hadden ze even tijd voor een inter view. Hoewel alle leden van de Amerikaanse groep (Joe Blunt, Billy Lewis, Johnny Moore en Clyde Brown) aanwezig waren tijdens het gesprek, werden de vragen, uitsluitend beantwoord door het oudste lid van "The Drifters": Johnny Moore. The Drifters hebben in de vierent wintig jaar van hun bestaan vele verschillende bezettingen gekend. Merkwaardig genoeg heeft het ge luid van The Drifters daardoor nauwelijks enige verandering on dergaan. Het langst bij de groep is Johnny Moore. Hij is wat kalend en loopt tegen de veertig. Hij is dege ne, die toch voornamelijk het ge zicht van The Drifters bepaalt. De andere leden zijn er veel later bij gekomen. Men heeft ook regelma tig van producer gewisseld. In het begin werd het geluid voorname lijk bepaald door producer Jerry Wexler, die in een later stadium vervangen werd door Gerry Leib- ner en Mike Stoffer. The Drifters zijn door de jaren niet steeds dezelfde platenmaatschap pij trouw gebleven. Aanvankelijk waren ze verbonden aan het Atlantic-label en later is de groep overgestapt naar Bell Records. Volgens de leden van de groep heeft die verandering van platen maatschappij er in belangrijke mate toe bijgedragen, dat ook het geluid van The Drifters steeds in opbouwende zin veranderde. Ze hebben opgetreden in alle be langrijke clubs van de wereld In het "London Palladium", in "Talk of the Town", Las Vegas en in Lake Tahoe. De bezetting van "The Drifters" heeft in de loop der jaren wel enige wijzigingen ondergaan? Johnny Moore: "Er zijn ongeveer vijfenveertig verschillende leden in de afgelopen vierentwintig jaar aan de. groep verbonden geweest". Werkt dat niet verwarrend voor het publiek? Johnny Moore: "Wij maken tour nees over de wereld en komen nu ook naar Nederland om het publiek met onze gezichten vertrouwd te maken. Wij, Joe Blunt, Billy Lewis, Clyde Brown en ikzelf vormen op het ogenblik de enige, echte Drif ters en dat is op het ogenblik alleen belangrijk. Wat verwarrend voor ons is, is het feit, dat zoveel andere groepen ook onze naam gebruiken. Vaak zijn het oude leden van de originele formatie "The Drifters", die de groep verlaten hebben en een nieuwe groep vormen onder dezelfde naam. Aangezien de naam niet beschermd is, kunnen we er niets tegen doen. We proberen met onze muziek, onze platen en onze personality-shows op de televisie duidelijk over te laten komen, dat wij de enige, echte "Drifters" zijn. Maar soms is dat wel eens moei lijk". De begeleidingsgroep van Cliff Richard heette oorspronkelijk ook "The Drifters". Toen Cliff ontdekte, dat er in Amerika een groep was met dezelfde naam, heeft hij de naam veranderd in "The Shadows". Johnny Moore: "Ja, dat vond ik zeer sportief van Cliff. Hij wilde gewoon alle moeilijkheden uit de weg gaan en heeft zijn groep toen "The Shadwos" genoemd.Cliff was beslist te goeder trouw. Kun je iets vertellen over jullie laatste hit "You're more thans a number in my little red book"? Johnny Moore: "Het is een goed nummer met een goed ritme en goede "lyrics". Ik geloof, datje onze muziek het beste kan vangen onder de noemer "easy-listening-modern pop songs". Het is beslist geen soulmuziek, Rhytmn en Blues of rock and roll-muziek". Jullie hebben grote successen ge had, zowel in Amerika als in Eu ropa. Word je wezenlijk door die successen beïnvloed of kun je de relativiteit van dergelijke schreeuwende menigten makke lijk inzien? Johnny Moore: "Ik geloof, dat het ADVERTENTIE 010-2647 56 enthousiasme van het publiek ons drijft naar steeds betere vocale prestaties. Het geeft mij in ieder ge val een "kick" om steeds weer door te gaan. Als ik al die swingende mensen voor het podium zie staan, die ook nog op de maat van onze muziek meerocken, dan realiseer ik me, dat onze muziek eigenlijk heel veel voor ons betekent. Hij is wel eens gevraagd, uit wat voor soort mensen ons publiek bestaat. Dan antwoord ik altijd, dat het "Drifters-publiek" beslist niet uit jongeren bestaat. Vaak bestaat ons publiek, vooral op matineé- concerten of in nachtclubs uit men sen tussen de dertig en de vijftig jaar. Er komen ook wel jongere mensen onze concerten bezoeken, maar meestal schommelt de ge middelde leeftijd van ons publiek rond de dertig, vijfendertig jaar. Ik zou onze groep een "Middle of the Road-group" willen noemen, om dat we eigenlijk zowel vanuit de jongere generatie als uit de oudere generatie ons publiek betrekken". Een nummer dat grote indruk heeft gemaakt was "Kissing in the Back Row Of The Movies". Kun je iets over dat liedje vertellen? Johnny Moore: "Dat nummer is gemaakt door Roger Greenaway. We hebben dat nummer opgeno men in het voorjaar van 1974. Het nummer kreeg een hoge notering in Amerika, werd tweede in Engeland en heeft, dacht ik, ook veel in Ne derland gedaan". The Drifters hebben ook veel sa mengewerkt met Gerry Leibner, Mike Stoller en Phil Spector. Dat zijn toch bepaald geen kleine na men in de popmuziek. Nederlandse toonkunstenaars moeten eerst hun roem verwerven in het buitenland, willen zij in eigen land gewaardeerd worden. Zo is het min of meer ook het Mendelssohn Trio vergaan. Het buitenland als eerste heeft hun kwaliteit herkend, resulterend in een "klinkend" aan tal tournee's in het komend sei zoen. Maar voorlopig zijn ze in Neder land, Jan van der Meer, Richard Kilmer en Elias Ariscuren, en op zondag 24 april te beluisteren in het Groene Kerkje in Oegstgeest. Violist Jaring Walta heeft het Men delssohn Trio om gezondheidsre denen moeten verlaten, en zijn plaats is ingenomen door Richard Kilmer. Wie is hij, Richard Kilmer? "Een geweldige violist" zeggen de ken ners. Hij kreeg bekendheid als tweede violist in het Amati- Kwartet. Nog spreekt hij zijn spijt uit, dat dit ensemble is opgeheven, juist nu het zoveel bekendheid had gekregen en overal werd gevraagd. Hij is Amerikaan en kreeg zijn op leiding in eigen land, waar hij enige tijd als viooldocent werkzaam is geweest. Maar dit werd hem te be nauwd. Hij voelde zich opgesloten. Toen hij met een orkest een tournee door Europa maakte, stond zijn be sluit vast hij wilde zich hier vesti gen. "Ik ontdekte namelijk dat de oplei ding over het algemeen technisch beter is in Amerika. Maar in Europa hoorde ik dingen, waarvan men in Amerika geen notie heeft. Ik be sloot eerst naar Brussel te gaan voor een "meestercursus" bij Gru- miaux, waartoe ik tot mijn geluk werd toegelaten. Daarna kwam ik naar Nederland. Dat is nu twaalf jaar geleden. En nog bevalt het mij hier uitstekend, zij het dan ook dat het niet gemakkelijk is om als mu sicus een goed bestaan te vinden. Ik wil geen vaste verbintenis met een orkest, hoewel ik vrij veel gevraagd word om in te vallen in geval van ziekte of zo. Maar kamermuziek is mijn ideaal. En dat is veel moeilij ker. Want je moet voor een ensemble veel meer studeren. Je moet om te beginnen, je eigen partij solistisch voorbereiden, dat doen we alle maal. En daarnaast studeer je veel met elkaar om tot een geheel te ko men. Je moet je repertoire steeds uitbreiden, want je kunt niet steeds met hetzelfde programma op de proppen komen. Zie je, daaraan is het Amati- Kwartet te gronde gegaan. De meeste tijd moesten we aan studie besteden, en die tijd wordt niet ver goed, zoals bijvoorbeeld bij orkest leden, die een vast honorarium hebben. Bestaan alleen van de concerten die we gaven? Dat is onmogelijk! Daar kun je niet van leven. Doe je er iets anders bij, dan heb je niet genoeg tijd over om te studeren. En zo is het cirkeltje weer rond. Toen ik verleden jaar tot het Men delssohn Trio toetrad, heb ik mij eerst aan hun repertoire aangepast, en toen begonnen we natuurlijk aan onze gezamenlijke studie. Dat was voor de anderen dubbel werk, omdat de concerten met Jaring Walta gewoon doorgang vonden. Het is voor ons allemaal een heel moeilijk jaar geweest. Maar ik vind het iets geweldigs, zoals we nu naar elkaar toegegroeid zijn. We hebben een vrij groot repertoire opge- Het Mendelssohn Trio (van links naar rechts), violist Richard Kil mer, cellist Elias Ariscuren en pia nist Jan van der Meer. bouwd, waarmee we voor den dag kunnen komen. Maar het moet nog steeds worden uitgebreid en de grote zorg is tijd te vinden om ons niveau te handhaven. Deze achter grond kent het publiek helemaal niet. Ook niet wat er allemaal aan vast zit. In verhouding tot ons vele werk worden wij beslist onderbe taald. Het is van ons met recht lief dewerk en idealisme. Daar kun je niet van bestaan. Muziekmensen hebben als ieder ander ook recht op een redelijk in komen, en de liefde kan niet altijd van één kant blijven komen. Van daar dat er zo weinig ensembles zijn. Nee, ik ben beslist geen mate rialist, want dan zou ik een andere kant gekozen hebben. Ik heb mijn ideaal waargemaakt - het spelen van kamermuziek en daarin voel ik mij gelukkig. De moeilijke rest neem je dan maar voor lief', aldus Richard Kilmer. ADVERTENTIE Cdf- LEIDEN - Hoe zorgvuldig er in het Leidse muziekwereldje ge coördineerd wordt, moge blij ken uit het volgende staatje, be trekking hebben op de voorstel lingen van de Nederlandse Operastudio. 7 december, Stadsgehoorzaal: Donizetti's Nachtschei, m.m.v. Sempre Crescendo, 4a 500 bezoekers; 11 maart, Schouwburg: Cimaro- sa's Matrimonio segreto, met continuo, 60 bezoekers; 16 april, Schouwburg: (o.a.) Nachtschei, pianobegeleiding, 80 bezoe kers; 20 april, Stadsgehoorzaal: Matrimonio, met Gewestelijk Orkest, 80 bezoeker- Toch was deze (ongetwijfeld geldverslindende) produktie de moeite waard. Bij een meester-arrangeur als Ci- marosa was, is het trouwens niet te verwonderen, dat deze opera nu heel wat meer rugge- graat had dan een maand gele den. Mijn bezwaren tegen de verta ling en de slechte tekstuit spraak moet ik helaas handha ven. Tijdelijk toevend op een van de slechtste plaatsen in de gehoorzaal bleken alleen Thea van der Putten en Elise Galama enigszins verstaanbaar. Laatst genoemde was zowel zang- als acteertechnisch in haar rol ge groeid, Thea van der Putten moet zich echter hoeden voor al te veel Schmiere, met zo'n stem moetje zuinig omspringen. RON HARMS ADVERTENTIE Miljoenen bloemen in volle bloei De Keukenhof is nu op z'n mooist. En steeds weer helemaal anders, hele maal nieuw. Dat is de krachten de pracht van de natuur, 't Beste idee voor een dagje uit: de Keukenhof in Lisse. (jy?) vandaag... NEDERLAND I 18.15 - Gesprekken met hulpverleners, les 8 (TELEAC) 18.45 - Bereboot (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.04 - De kinderkrant (EO) 19.30 - 10 jaar Stichting „De Evangelische Omroep" (EO) 21.00 - Nader bekeken (EO) 21.35 - Journaal (NOS) 21.50 - Erotikon, speelfilm (VPRO) 23.00 - Journaal (NOS) NEDERLAND 2 18.45 - Toeristische Tips (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.05 - Tom en Jerry, tekenfilm (KRO) 19.20 - Peppi en Kokki (KRO) 19.35 - Cijfers en letters (KRO) 20.00 - Journaal (NOS) 20.25 - Centraal Station, tv-spel (KRO) 21.15 - Harry Belafonte zingt, showprogramma (KRO) 21.45 - Brandpunt (KRO) 22.45 - Mgr. Tarcisius van Valenberg, filmportret (KRO) 23.15 - Den Haag vandaag (NOS) 23.30 - Journaal (NOS) De IKON boog zich gisteravond via 'zijn "speciale verslagge vers" over de krant. De repor tage was het resultaat van een dag lang filmen bij het Leidsch/Alphens Dagblad, hoofdzakelijk op de redactie en heel even bij de techniek. In 25 minuten kan slechts een fractie aan de orde komen van de za ken die bij het maken van een krant een rol spelen. Maar de IKON streeft ook niet naar vol ledigheid, hij geeft via zijn jeugdige speciale verslaggevers slechts een impressie. En die was, voor zover wij daar als be trokkenen over mogen en kun nen oordelen, zeker geslaagd. Het was een fleurige reportage. AD INTERIM Johnny Moore: "Ja, we hebben vooral veel met ze samengewerkt in de zestiger jaren. Maar we hebben de afgelopen vijftien jaar niets meer met hen gedaan. We maken nu veel gebruik van de artistieke talenten van Roger Greenaway, die ik al eerder noemde, maar ook schrijven Tony MacColly en Harry Bottom veel songteksten voor ons. We ma ken eigenlijk sinds 1971 gebruik van hun teksten omdat we in dat jaar het Atlantic-label verlieten.". Kun je zeggen, welke artiesten "The Drifters" het meeste aan spreken? Johnny Moore: "Ik geloof, dat ik nauwelijks voor mijn drie collega's kan spreken, al ken ik hun muzi kale voorkeur wel zo ongeveer. Ik houd erg veel van Stevie Wonder. Zijn laatste elpee "Songs Through The Key Of Life" vind ik een staaltje van grote klasse. Maar na tuurlijk ook de "Genius Ray Char les" en Gladys Knight en The Pips". Ook een in Nederland waar schijnlijk minder bekende groep als "Harbour" vind ik erg goed". "Under the Boardwalk", een be kend nummer van jullie, is ook ge coverd door de "Stones". Johnny Moore: "Ik vind het een grote eer voor The Drifters, dat de Rolling Stones dit nummer op een elpee hebben opgenomen. Ik heb hun versie vele malen beluisterd en ik moet toegeven, dat het vol "soul" zit. Het heeft een geheel eigen ka rakter gekregen maar het nummer heeft diezelfde vreemde sfeer, die wij ook in het nummer hebben ge legd. Het de bühne een fantastisch nummer, dat wij nog regelmatig op debühne brengen". toegelicht Na de feestviering van de tienjarige EO op het eerste net in de VPRO-cyclus "Mijlpalen in de filmhistorie" de Zweedse huwelijks komedie "Erotikon", een zwijgende film uit 1920 van Maurits Stiller (2150 uur). ■k Op Nederland 2 weer een aflevering van "Centraal Station" met Maxim Hamel als een drugs smokkelende architect in "Marseille Retour". In de hoofdrollen weer Cor Witschge en Romain de Koninck. (Nederland II, 2025 uur). In Brandpunt (21.45 uur, Nederland II) is premier Den Uyl de hoofdpersoon. Verder in Brandpunt de resultaten van een enquête onder 1200 kiesgerechtigden. Keukenhof Kleuren vragenom Kodaffilm ADVERTENTIE voor korte en langere termijn nieuwe Opeis Kadett Special, Kadett City en Ascona bij het autoverhuurbedrijf van uw bekende Opel-dealer Motorhuis Verhuur een naam die borg staat voor kwaliteitsverhuur: uitsluitend nieuwe auto's, alle auto's met autoradio, zeer gunstige voorwaarden bij verhuur op langere termijn, snél een auto voor u klaar,- ook met automatische versnellingsbak verhuur met zekerheid: verhuur volgens de voorwaarden van het nieuwe BOVAG- verhuurcontract, kosteloos reserveren. vraag inlichtingen aan: JPJ Motorhuis Verhuur Vondellaan 80/Postbus 44 ..Leiden/tel. 071-769313 •vragen naar de heer Th. W: de Goede (na 18.00 uur 071-891195) HILVERSUM 1 Van onze corresp. 18.30 Nws. 18.41 We reldpanorama. 18.53 Zojuist verschenen. 19.00 (S) Leger des Heilskwartier. 19.15 (S) De wereld zingt Gods lof. 20.00 (S) Goed gestemd: gevar. zang. 20.40 Een, twee, uit de maat. 21.00 Liever geen be zoek, geen bloemen...maar daarna? (3). 21.20 (S) Kerkorgelconcert. 21.45 (S) Spraakmaken. 22.25 Avondoverden king. 22.30 Nws. 22.40 (S) Hier en nu. Aansl.: Politiekweekoverz. 23.00 Ron dom het Woord. 23.25 (S) Jazztime. 23.55 Nws. HILVERSUM H NOS: 18.00 Nws. AVRO: 18.11 Radio- joum. P.P.: 18.20 Uitz. van de A.R.P. IKON: 18.30 Kleur; inform, en commen taar over zaken van kerk en samenle ving. AVRO: 19.00 AVRO's sportpano- rama. 20.00 Nws. 20.05 (S) Hollands Glo rie, hoorspelserie. 21.00 (S) Jazzspec- trum. 22.00 (S) Internationaal Gaudea- mus Concours voor vertolkers van muz. van onze tijd; verslag van de finale. 22.20 Aspecten; kunstrubr. NOS: 23.00 (S)Met het oog op morgen met om 2305 Ak- tual.overz. Radio-Tv; 23.20 Den Haag Vandaag; 23.52 Even ontspannen voor het slapen gaan...yoga. 23.55 Nws. HILVERSUM III NOS: 18.03 De vacaturebank. 18.10 (S) NOS-maal. TROS: 19.02 (S) Poster. 20.02 (S) Ferry Maat's soul show. 22.02 (S) Ses- jun. 23.02 (S) Close-up. 0.02 (S) De Hugo HILVERSUM I VRIJDAG 22 APRIL KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.08 (S) Hans van Willigenburg. (7.30 Nws.) 8.30 Nws. 8.35 Gymnastiek voorde huisvrouw. 8.45 (S) Anne van Egmond. (10.30 Nws.) 11.00 (S) Sportjournalisten, gisteren en vandaag. 12.00 (S) Hans van Willigenburg. (12.22 Wij van het land. 12.26 Mededelingen. 12.30 Nws. 14.00 (S) Edvard Niessing. (15.30 Nws.) 16.00 (S) Spreekuur. 17.00 (S) In de hutsge- klutste kinderwinkel. 17.30 Nws. 17.32 (S) Echo magazine. HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnastiek. 7.20 Vandaag, vrijdag; gevarieerd progr. (8.00 Nws. 8.11 Hier en nu). 8.30 Op de man af. 8.35 Te Deum Laudamus. NOS 9.00 Indonesië anno nu; dokumentaire. 9.35 Waterstan den. 9.40 Schoolradio. 10.00 Wat heeft dat kind?. 10.15 Duidelijke taal. Ge sprek. 10.30 NOS Jazzportret. 11.00 Nws. 11.03 Meer over minder. De stem van de sprekende minderheid. 12.30 Toerismo. OVERHEIDSVOORLICHTING: 12.49 Uitzending voor de landbouw. NCRV 13.00 Nws. 13.11 Hier en nu. NOS 13.30 Vonken onder de as: Nederlandse volksverhalen en -gebruiken. 13.45 On der de Groene Linde: oude liedjes en bal laden. 14.00 Repertorium van de NOS- koren en -orkesten. 15.00 Zoeklicht op Nederland. Regionaal nws. (16.00 Nws.) 16.30 Kijk op buitenland. VPRO 17.00 (S) Welingelichte kringen. 17.45 Symbiose. 17.55 Mededelingen. HILVERSUM IH EO: 7.02 (S) Gos pelsound. 8.03 (S) Tijdsein. 9.03 (S) De muzikale fruitmand. TROS: 11.03 (S) Gerard de Vries draait op verzoek. 12.03 (S) De Nederlandstalige top-10 en Kwiswijs. NCRV 13.30 (S) Pop-contact. Nationale tip-30. 15.03 (S) Elpee-pop. HILVERSUM IV NOS: 7.00 Nws. 7.02(S) Vroeg klassiek. 9.00 Nws. 9.02 (S) Stof van eeu wen. 10.30 (S) Vocalise: A. Russische lie deren. B. Operette-verzoeken. 12.00 (S) Van het Nederlands Concertpodium: Pianorecital. EO: 13.00 (S) Klankspiegel. 14.00 Nws. 14.02 (S) Klankbord. 14.20 (S) Sefer T'hillim. Programma rond psal men. 14.45 (S) Woord der Waarheid. VPRO. 15.00 (S) Muziek door en van SKUM (2). DUITSE TV DUITSLAND I 17.30 Joum. 17.35 In form. progr. (Region, progr. NDR: 10.30 Sesamstrasse. WDR: 10.30 Sesamstras- se. 12.15 Inform, progr. 12.50 Inform, progr.) (Region, progr. NDR: 19.00 Zei alte Fo tografen, film. 19.30 Aktual. 19.45 Zandmannetje. 19.55 Nordschau-Magaz. 20.26 Ifnrom. progr. 20.59'Progr.overz. WDR: 19.00 Region, nws.- 19.05 Progr.overz. en tekenfilm. 19.10 Unmog- licher Auftrag, tv-serie. 20.15 Hier und heute. 20.45 Amus.progr.) 21.00 Journ. en weerber. 21.15 Discussie. 22.00 Der Regen bringt es an den Tag, tv-film. 23.05 Cultuur-magaz. 23.50 Journ., taar en weerber. 0.10-0.50 Sport. DUITSLAND H 18.00 Journ. 18.10 Tekenfilmserie. 18.40 Aktual. en muz. 19.20 Der Anwalt, tv- serie. 19.55 Doing Pfiff Trooot. 20.00 Journ. 20.30 Spelprogr. 21.50 Balans van de Aktion Sorgenkind. 22.00 Journ. 22.15 Inform, progr. 23.00 Der unanstan- dige Profit, tv-spel. 0.15 Journ. DUITSLAND ÏÏI 18.00-18.30 Schooltelelvisie. 19.00 Se samstrasse. 19.30 Progr. overz. 19.35 Progr. voor Turkse werknemers. 19.45 Rockpalast. 20.15 Aktueel inform, progr. 20.30 Tv-cursus opvoeden. 21.00 Journ. en weerber. 21.15 Filmreportage. 22.00 Wetenschap en techniek. 22.45 Con- 18.00-18.30 Schooltelevisie. 19.00 Se samstrasse. 19.30 Tv-cursus Duits. 20.00 Zandmannetje. 20.05 Progr. voor Turkse werknemers. 20.15 Tv-cursus voor werknemers. 20.45 Region, nws. 21.00 Journ. en weerber. 21.15 Thema van de dag. 21.30 Familienrat. 22.00 Emily, ver haal. 22.45 Ein Schloss in New York, speelfilm. 23.50 Inform, progr. Ca. 24.00 Journ. BELGISCHE TV BELGIË VLAAMS 18.00 Tekenfilm. 18.05 Progr. voorjonge ren. 18.30 Kim en zijn vrienden, jeugdse rie. 18.55 Korte film. 19.05 Filmfragm. 19.35 Inform, progr. 19.40 Meded. 19.45 Nws. 20.15 Coronation Street, tv-serie. 20.40 Panorama. 21.30 Lachtertjes. 21.35 Lezing. 22.00 Filmfragri}, 22.25 Journ.,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 5