Jolanda Boer
wil haar
foto's niet
verstoppen
r/lil mmmmaj
Publiek moet een beetje meer
discipline kunnen op brengen
vandaag...
...en gist I
toegelicht
Vrolijke Paasdagen...
VRIJDAG 1 APRIL 1977
Expositie aan de Morsstraat, want
LEIDEN - Jolande Boer (25) gaat
een groot aantal van haar foto's
exposeren. Erg mooie foto's, die
voorlopig tot en met eind mei ge
durende de weekeinden en op de
donderdagse koopavond te be
wonderen zijn. Ze hangen in de
voormalige wijnhandel van Ton
en Nelleke Kabel aan de Mors
straat (nr. 13). Keurig gerang
schikt naar hun karakter: portret
ten, landschappen, stillevens,
straattafereeltjes. Eerlijke foto's
zijn het, de meeste in zwart-wit.
Leuke kindersnuitjes, verweerde
mannenkoppen, Hollandse luch
ten, donkere dennenwouden.
Geen moeilijkdoenerij dus met
dubbeldruk, onscherpe beelden
of overbelichting. Wat jeugdige
Jolande laat zien zijn zuivere ob
servaties van dagelijkse dingen.
Simpele dingen ook, zoals de
structuur van een sinaasappel-
schijfje of de glans van een goed
gevuld glas. Jolande, de met een
zitje en een piano gezellig inge
richte expositieruimte vlak voor
de opening op zaterdagmiddag
nog even inspecterend: "Ik hou
van dingen, die mooi zijn om naar
te kijken en niet van allerlei tru
cages hoe knap ze in technisch
opzicht ook in elkaar zijn gezet.
En ik probeer steeds opnieuw de
werkelijkheid te zoeken. Zo'n
stilleven bijvoorbeeld, het is voor
mij een accentuering van de
waarheid. Een waarheid die je zo
mooi kunt vergroten".
De Leidse (beroeps)fotografe heeft
bovendien een duidelijke voor
keurvoor licht en donker, althans
voor de contrastwerking ervan.
De kinderportretten en vooral de
landschapsfoto's vormen daartoe
het bewijs. Jolande, die
leiding aan de Nederlandse Foto
vakschool heeft gevolgd en gedu
rende zeven jaar in de Haagse
studio van hoffotograaf Max
Koot heeft gewerkt, geeft het
trouwens grif toe. "Het heeft mis
schien een beetje met mijn karak
ter te maken. Het is bij mij altijd
ja of nee, goed of slecht, wit of
zwart. Een tussenweg bestaat
•voor mij niet en woorden als ta
melijk en nogal komen in mijn
vocabulaire niet voor". Dat de
exposerende fotografe een per-
fectioniste is hoeft dus geen ver
bazing te wekken. "Ik hou er van
om onderwerpen vast te leggen
die simpel lijken maar moeilijk te
maken zijn. Ik zie daar een soort
uitdaging in. En ik ben erg kri
tisch ook wat betreft de onder
linge samenhang van de door mij
gekozen onderwerpen.
Waarom eigenlijk deze expositie?
Jolande Boer, die sinds enige tijd
werkzaam is in een Leidse fotos
tudio, heeft de vraag kennelijk
i zijn c
verwacht. "Omdat", zegt ze zon
der ook maar een spoor van aarze
ling, "ik mijn werk niet wil ver
stoppen en het fijn vind om het te
laten zien". Gelukkig maar, want
omgekeerd is het fijn om naar Jo-
landes foto's te kunnen kijken.
De komende weekeinden dus
van 11 tot 5 uur en op de koop
avonden van zeven tot negen uur
in de Morsstraat.
PIETER C. ROSIER
ADVERTENTIE
Jubilerende cantor-organist Simon C. Jansen:
Simon C. Jansen aan de speeltafel van het grote orgel in de Westerkerk
Joseph Levine:
'Filmpremière
zonder pers'
DEVENTER - Filmproducent Jo
seph Levine blijkt zijn belofte om
half juli in Deventer de wereldpre
mière van de film "Een brug te ver"
te houden nog steeds gestand te
willen doen. Hij heeft daar echter
een voorwaarde aan verbonden, die
voor het Deventer gemeentebes
tuur absoluut onacceptabel is.
Bij die wereldpremiere in Deventer
zou namelijk de pers geweerd moe
ten worden. Wethouder K. H. Vos
die de Deventer filmzaken behar
tigde: "Levine wil alle publiciteit in
New York concentreren waar de
film een week later in première zal
gaan. Maar een première zonder
aanwezigheid van de pers pruimen
we niet, want juist de promotionele
aspecten zijn voor ons interessant."
AbVERTENTIE
Frisse tinten en speelse lijnen op het
lentefeest van alles nieuw. Bij Couture Riël
een zonnige keus in voorjaarsmantels,
costuum mode - 'n stuk leuker terug van
^^weggeweest - en de nieuwe Engelse collectie
Cfp van Daks, jasjes en rokken in enige
combinatie mode. Het lentezonnetje schijnt
•j* natuurlijk ook in de Rodier shop en de Pierre
Cardin hoek.
(Souture^>
Breestraat 135-Leiden-telefoon 071-130489
LEIDEN - "Als iedereen nu een
beetje naar voren gaat zitten", zei
Marnix Kappers gisteravond in de
Leidse Schouwburg tegen de der
tig mensen (voornamelijk jonge
ren), die zijn publiek vormden, dan
is het voor ons ook een stuk gezelli
ger spelen. Dus zat het publiek,
volgzaam als het is, na de pauze en
bloc op de eerste vier rijen. Het ge-
bodene stelde ook ditmaal niet
teleur, al kun je je wel afvragen in
hoeverre de declamatie van een
stuk proza, dat "Lijmen" toch is,
nog wel beantwoordt aan het doel
van een stichting, die de naam
"Poëzie Hardop" voert. Wat decla
matie betreft zat het, evenals de
overige stukken fantastisch in el
kaar en de "bijgeleverde dia's"
Poezië Hardop
nog poëtisch?
werden functioneel door Jeanneke
Stam en Marnix in de teksten inge
past. Maar toch lijkt het, alsof "Poë
zie Hardop" steeds meer gebruik
gaat maken van andere teksten dan
louter dichtregels (al dan niet rij
mend). Vaak worden gedeelten uit
dagboeken of briefwisselingen
voorgelezen, terwijl gisteravond,
behalve de hierboven genoemde
passages uit boeken van Willem
Elsschot, ook dialogen tussen Els-
schot en Carmiggelt en hun indivi
duele reactie daarop in de declama
tie waren opgenomen. Nogmaals:
het zat allemaal uiterst vakkundig
in elkaar en "De Toneelcriticus"
van Simon Carmiggelt, dat als laat
ste werk na de pauze werd ge
bracht, was van een spitsvondig
heid, die zijn weerga niet kent
Maar toch lijkt de opmerking ge
rechtvaardigd, dat "Poëzie Har
dop" zich teveel van niet-poètische
hulpmiddelen bedient om een op
timaal toon- en taaltechnisch resul
taat te bereiken. Het diende even
gesignaleerd.
Bert Koekebakker
Simon C. Jansen, kort geleden ge
huldigd in verband met zijn zilve
ren jubileum als cantor-organist
aan de Westerkerk in Amsterdam,
blijkt in tegenstelling tot zij n streng
en gesloten uiterlijk, met veel ge
voel voor humor te kunnen vertel
len.
„Over dat pianistschap - ik trad
enige keren met het Utrechtse or
kest op en verder nog in Haarlem en
Arnhem. Ik zag daar wel toekomst
in. Maar de dingen kunnen veran
deren. Ik speelde al van mijn acht
tiende jaar orgel in Utrecht - ik
werd daar organist. Later dirigent
van verschillende koren en hoofd
leraar aan het Conservatorium in
Amsterdam in de vakken orgel en
koordirectie - twee hoofdvakken
dus, dat komt niet zo veel voor. Dit
laatste is nu voorbij omdat ik, zoals
dat heet, de pensioengerechtigde
leeftijd heb bereikt. Maar nog
steeds heb ik zitting in examen
commissies, en ik ben lid van de
Orgeladviescommissie van de stad
Amsterdam. Als ik dit zo bij elkaar
optel, lijkt dit al rijkelijk veel. Ik
heb veel koordirecties gehad - ook
in Leiden: tien jaar bij ,,Con Arno-
re", voordat Jan Pasveer kwam. De
banden zijn er nog steeds want ze
vragen me nog wel eens voor orgel- -
Door Bep Rijnders
begeleidingen. Ik begon dus als or
ganist in Utrecht, aan de Wilhelmi-
nakerk, ging toen naar Arnhem,
naar de St. Eusebiuskerk, weer la
ter naar Alkmaar naar de St. Lau-
renskerk, om tenslotte in 1952 in
Amsterdam te belanden bij de Wes
terkerk, waar ik regelmatig orgel
concerten geef en de cantatedien
sten leid."
Simon C. Jansen veert ineens op:
,,Ik heb daar toch een paar prach
tige sopranen staan ik wou dat
ze nooit ouder werden, nou ja, ik
bedoel natuurlijk die stemmen.
Trouwens ze zijn allemaal door de
zeef gegaan - iedereen moet een
test afleggen voordat ze worden
aangenomen. Ik ben er erg trots op.
want het is een mooi en select
koor." Simon C. Jansen kijkt alsof
hij een „gemengd engelenkoor"
hoort.
Dan verandert hij van onderwerp,
vertelt over zijn leerlingen die nog
wel eens het een en ander hebben
„uitgevreten", de geintjes, die hem
wel eens met de handen in het haar
hebben doen zitten", „ook al heb
ben ze daar niets van gemerkt."
„Bij al die werkzaamheden heb ik
steeds tijd gevonden om naar con
certen te gaan. In Amsterdam zit ik
het liefst op het podium om die
snuiters eens goed te bekijken. Ook
in het buitenland ga ik graag naar
de groten luisteren. Daa- gaat het
wel even anders dan bij ons. Or
kestleden komen als één man het
podium op, stemmen even bij en
dan is het stil. Van de weeromstuit
zijn de mensen in de zaal ook stil, en
NEDERLAND I
18.15 - Engels voor beginners, les 25 (herh.) (TELEAC)
18.45 - De bereboot (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
19.05 - 't Spant erom: kinderspelshow (VARA)
19.55 - Commissaris Maigret, politieserie (VARA)
21.35 - Journaal (NOS)
21.50 - Haagsche Kringen (VARA)
22.40 - De volgende patient, komische tv-serie (VARA)
23.05 - Napraten met Rembrandt, een historisch „interview"
(IKON)
23.30 - Journaal (NOS)
NEDERLAND 2
18.45 - TV-informatie voor Spanjaarden (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
19.04 - Koning Bolo, jeugdprogramma (TROS)
19.29 - Run, Joe, run, jeugdserie (TROS)
20.00 - Journaal (NOS)
20.25 - "Aan de rand van de afgrond", natuurdocumentaire (NOS)
21.25 - De Jordaches (TROS)
22.15 - TROS-Aktua (TROS)
23.05 - Journaal (NOS)
De tijd heelt alle wonden. Zo ook
in het laatste deel van de door
Willy van Hemert voor televisie
bewerkte ,JAarseillaanse trilo
gie" van Marcel Pagnol.
Dat geldt voor het verhaal, eind
goed al goed, maar dat wisten
we al. Dat geldt ook - door een
plezierig toeval, zou je kunnen
zeggen - voor de totale spelpres-
tatie. Doordat het slot van het
verhaal 20 jaar later speelt dan
deel twee, moest de rolbezetting
steeds worden „verouderd"cq.
uitgedund. Voor Ko van Dijk
maakt dat niets uit. Die laat je
bij de grimeur grijs haar halen
en hij is zo oud als hij wil. Ook
Canci Geraedts kan zich flexi
bel van jong meisje naar rijpe
vrouw spelen. Maar Peter Ro
mer moest - voor de rol van Ma-
rius - plaatsmaken voor zijn
vader Piet.
En dat was opruiming nummer
een. Coen Flink hoefde gewoon
niet terug te komen omdat het
verhaal zijn rol tussentijds liet
sneuvelen. Dat was opruiming
twee. In de rol van
Mimi Kok werd verder ook niet
voorzien. Opruiming nummer
drie. En zo werden er hier en
daar nog een paar figuren an
ders ingevuld, dan wel opgelost,
die in de twee eerste afleverin
gen nogal irritant verbeeld-
werden.
Dat Van Hemert ene Theu
Boermans in de finale voor een
dragende partij inzette was bij
zoveel voordeel het ergste niet
hoewelook een jong acteur
moet toch tenminste verstaan
baar kunnen spreken). De de
cors waren nog uitgebreider
dan voorheen, aan wisseling
van lokatie geen gebrek, al met
al toch alle bewondering voor
wat er in de studio bij elkaar
getimmerd werd. Maar vooral
een aantal prima spelscenes -
zoals het kaartpartijtje ter her
denking van de dierbaar over
ledene - een punctuele, naar het
einde toe mooi spanning krij
gende regie van Van Hemert
maakte deze aflevering het kij
ken waard.
FRANS HAPPEL
AMSTERDAM/LEIDEN - „Het kan merkwaardig gaan in
je leven. Omstandigheden kunnen je levensloop volkomen
veranderen. Je maakt in je jonge jaren plannen, waaruit
later iets heel anders groeit. Zo ben ik als pianist begonnen,
en werd organist. Vreemd genoeg werd mijn zoon Rudolf
pianist, hoewel hij een Prix d'excellence voor orgel heeft."
dat is het ideale moment voor een
dirigent om binnen te komen. Von
Karajan een van mijn favoriete di
rigenten, maakt er een show van.
Hij komt binnen: ovaties in de zaal -
loopt door en staat weer stil - de
geschiedenis herhaalt zich; dan in
één ruk, bestijgt hij .eh .dié bok
nou ja .en dan meteen begint hij.
Dit heeft psychologisch een gewel
dig effect.
Heksenketel
Moet je bij ons komen. Een hek
senketel soms op dat podium. Ie
dereen komt binnen als hij zin heeft
en speelt zijn riddeltjes. In de zaal
natuurlijk ook lawaai door het vele
praten. En als de dirigent binnen
komt, moet hij meestal eerst nog
even wachten tot de verhaaltjes
daar zijn uitverteld. Ik wil niet kin
derachtig doen. We zijn met zijn al
len dol op onze vrijheid, zoals dat
heet, en we willen niet bedild wor
den. Maar een beetje meer disci
pline komt ook de concentratie ten
goede.
Kijk, dit is nu één van mijn wensen.
Daar hoef je heus niet ouderwets
voor te zijn. Gewoon een beetje
meer aandacht hebben voor die
mensen op dat podium, en vooral
begrip voor hun werk. Je krijgt er
misschien een verrassend fijn con
cert voor terug."
Aldus Simon C. Jansen, die ont
spannen op zijn praatstoel zit en
besloot met: „Ik had nooit gedacht,
dat ik zo veel en zo lang zou vertel
len. Je weet iemand wel de mond
open te breken."
Artistiek leider voor
het Residentie-Orkest
DEN HAAG - Piet Veenstra, voor
heen cellist en programmacoördi
nator bij het Residentie-Orkest, is
bij dit orkest benoemd tot artistiek
leider. De musici van dit orkest zijn
gedurende de afgelopen maand in
de gelegenheid gesteld schriftelijk
eventuele bezwaren tegen het
voorstel om Veenstra in deze func
tie te benoemen kenbaar te maken.
Hierop is geen reactie binnenge
komen.
De met deze benoeming gecreëerde
post van artistiek leider bij het R.O.
is gelijkwaardig aan die van de di
recteur mr. H. B. van der Meer, die
de zakelijke leiding heeft.
Acteur McGinn
verongelukt
HOLLYWOOD - De Amerikaanse
karakterspeler Walter McGinn is op
40-jarige leeftijd bij een auto
ongeluk om het leven gekomen. De
opnamen voor de filmversie van
Joseph Wambaughs bestseller
"The choir boys", zijn er voor stop
gezet moeten worden tot voor
McGimm een opvolger is gevon
den.
Het wekelijkse televisiegesprek met minister-president Den Uyl
wordt vrijdagavond gehouden in het VARA-programma "Haagsche
Kringen". Ter ondervraging zullen ook aanwezig zijn de demissio
naire ministers Boersma en Duisenberg en de fractieleiders Aantjes
(ARP), Andriessen (KVP) en Van Thijn (PvdA). Getracht wordt een
schakelverbinding te maken met Boskoop, waar fractieleider Wiegel
van de VVD die avond spreekt,zodat ook hij bij de uitzending wordt
betrokken.
HILVERSUM I
VRIJDAG 1 APRIL 18.30
Nws. 18.41 Marktber. 18.44 (S) Film-
klapper. 19.30 (S) Edwin, praten en zin
gen. 20.00 (S) In antwoord op uw schrij
ven. 21.00 (S) Sir 5 one. 21.15 (S) Dr.
Grol en de internationale lol. 21.45 (S)
Jazz 298. 22.25 Overweging. 22.30 Nws.
22.40 (S) Goal. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
18.00
Nws. 18.11 (S) Embargo. (P.P.: 18.20-
18.30 Uitz. PPR(. NOS: 20.00 Nws. 20.05
(S) Europees Concert Podium: Fins Ra
dio Symfonie Orkest en piano; klass.
muz. (20.40-21.05 Een kleintje kuituur).
22.15 NOS-Cultuun alles wat cultuur in
teressant maakt. 23.00 (S) Met het oog op
morgen, met om 23.05 Aktoverz.; 23.20
Den Haag vandaag en 23.52 Even ont
spannen voor het slapen gaan..., yoga.
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM III
18.03
De vakaturebank. 18.10 (S) NOS-maal.
VERONICA: 19.02 (S) De Nederlandse
Top-40. VPRO: 20.02 (S) VPRO-vrijdag-
op-drie. 22.02 Radio Vrij Belgie. 23.02 (S)
Amigos de Musica. AVRO: 1.02 (S) Radio
Pandora. 2.02-7.00 (S) 'n Nachtje
AVRO.
HILVERSUM I
ZATERDAG 2 APRIL
VARA: 7.00 Nws. 7.02 (S) Z O. - VARA's
Zaterdagochtendshow. (7.30 Nws. 7.41
Dingen van de dag. 8.30 Nws. 8.36 Gym
voor de huisvrouw.) 10.30 Nws. 10.33 (S)
Z.I. 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.30 Nws. 12.41 (S) In de Rooie-
Haan. 14.30 (S) Licht orkest met zangs
olisten. 15.00 (S) Het zout in de pap.
(15.30 Nws.) 17.00 (S) Zing zomaar sim
pel een melodie. 17.30 Nws. 17.32 (S)
Dingen van de dag.
HILVERSUM II
TROS: 7.00 Nws.
7.11 Ochtendgym. 7.20 Rustig bijkomen.
8.00 Nws. 8.11 Aktua. 8.45 Kom er maar
eens bij: gesprek en klass. muz. (9.35 Wa
ters!) 10.00 Tien om kindershow. 10.30
Aktua-Sportcafe. (11.00 Nws.) 11.30
Hartje Cuyck: gevar. muz.progr.
OVERH.VOORL.: 12.49 Werk en wel-
zijn.TROS: 13.00 Nws. 13.11 Aktua. 13 30
Familie-Snipperdag: kwis. 14.30 Met een
knipoog naar het theater. 15.10 De een
ziet het zus en de ander zo. 15.30 Orkest-
muz. 16.00 Nws. 16.03 De Europarade
(vanaf 17.00 Stereo.) 17.55 Meded.
HILVERSUM III
NCRV: 7.02 (S)
Pop Station. 8.03 (S) Gospelprogr. 8.54
Eerlijk gezegd. 9.03 (S) In. 10.03 (S) Muz.
hij de koffie. 12.03 (S) Los Vast. 14.03 (S)
By Barend. 16.03 (S) Sportshow.
HILVERSUM IV
AVRO: 7.00 Nws. 7.02 (S) Reveil
le. 9.00 Nws. 9.02 (S) Viola da Gamba en
klavecimbel; klass. muz. 9.40 AVRO
thema. Zo hoor je nog eens wat, dokum.
serie. 10.00 (S) Het Residentie Orkest
met solisten. 12.00 (S) Pistache. 14.00
Nws. 14.02 (S) Pistache, vervolg. 14.30 (S)
Residentie Orkest met koren en solisten;
Oratorium van Honegger. 16.00 In de we
tenschap dat. 16.20 (S) The Choir of St.
John's College Cambridge; Motetten
van Bruckner (gr.pl.) 16.40 AVRO's Ra-
diojourn.
DUITSE TV
DUITSLAND I
17.05-18.00 Journ. (Re
gion, progr. NDR: 18.00 Sport. 18.30 Akt.
IS.45 Zandmannetje. 18.55 Nordschau
magazine. 19.26 Die Madchen aus dem
Weltraum, tv-serie. 19.59 Progr.overz.
WDR: 18.00 Nws uit Noordrijnl.-Westf.
18.05 Progr.overz. en tekenfilm. 18.10
Der Anklager, tv-serie. 18.40 Filmrubr.
19.15 Akt. 19.45 Hit urn 4tel vor 8). 20.00
Journ. en weerber. 20.15 Otto der Treue,
klucht. 21.55 Die Kriminalpolizei rat.
22.00 Bericht aus Bonn. 22.25 Journ. en
weerber. 22.40 Sport. 23.15 Tatort, mis
daadserie. 0.55-1.00 Journ.
DUITSLAND II
17.40 Akt. en muz. 18 2o
Slapstick. 18.40 Slapstick. 19.00 Journ.
19.30 Report, van buitenl. corresp. 20.15
Der Privatsekretar, comedie. 21.45
Journ. 22.00 Kult. magaz. 22.30 Der Ma-
gier, een duet met Jane, tv-film. 23.15
Journ.
BELGISCHE TV
VRIJDAG 1 APRIL 18.00
Beertje Colargol. 18.15 Open school.
18.45 Overz. van de kult. aktualiteit in
Vlaanderen. 19.10 Prot.-godsd. uitz.
19.40 Meded. en weerman. 19.45 Journ
20.15 Geheimen van het dierenleven,
tv-serie. 20.40 Vera Cruz, speelfilm. 22.05
K.T.C.R. 22.35-22.45 Journ.