Werk sociale werkplaats is te weinig aangepast MORS KRUGT MEER WINKELS Sowjet-Unie rijp voor christendom -QSBBIHGB- Kerken steken hand in eigen boezem Kerk stelt geen eisen en onderdrukt niet VRIJDAG 1 APRIL 1977 Leidse promovendus: te veel het produkt, te weinig de mens LEIDEN - Het werk in de sociale werkplaatsen is in het algemeen teveel gericht op het produkt en te weinig op de mensen die er werken. Daarom zou er meer aandacht moeten worden besteed aan de individuele begeleiding van werknemers in de sociale werkplaatsen. beeld het switchen van de ene naar de andere afdeling. En dat resulteert in een hoog ziektever- Dat is - globaal weergegeven - een van de belangrijkste conclusies in een proefschrift, getiteld "De terminanten van ziekteverzuim in produktieorganisaties voor gehandicapten", waarop dr. Atze Dijkstra gisteren aan de Leidse universiteit promoveerde tot doctor in de sociale wetenschap pen. Dr. Dijkstra, die werkzaam is bij het instituut voor Praeventieve Ge neeskunde TNO in Leiden, stelde in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken een onderzoek in naar de achtergronden van het ziekteverzuim bij werknemers van 56 sociale werkplaatsen in ons land. Hij constateerde dat er tussen de sociale werkplaatsen onderling grote verschillen bestaan in het ziekteverzuim. Vooral in de gro tere sociale werkplaatsen, waar veelal met een grote verschei denheid aan produkten wordt gewerkt, bleek het ziekteverzuim hoog te zijn. Het ziekteverzuim was daarentegen lager bij werk plaatsen met een mindere varië teit in produkten. Dr. Dijkstra: "Die produktiehete- rogeniteit vind je bij de sociale werkplaatsen terug in bijvoor beeld een montage-afdeling, een inpakafdeling, een houtafdeling. En dat stelt zeer hoge eisen aan de organisatie. Men moet ervoor zorgen dat er orders zijn en hoogwaardige produkten, en de produkten moeten op tijd wor den afgeleverd. Bovendien is er soms tussen de verschillende af delingen in een sociale werk plaats een statushiërarchie. De ene afdeling wordt hoger aange slagen dan de andere afdeling. Dat leidt allemaal tot allerlei or ganisatorische en sociale fricties, die hun weerslag hebben op de werknemers. Factoren als onte vredenheid gaan dan een rol spe len, onzekerheid over bijvoor- "Het grote probleem", meent Dijk stra, "is dat de sociale werkplaat sen vaak moeten opboksen tegen het bedrijfsleven. Ze moeten meedraaien op de arbeidsmarkt, en bovendien oefent het ministe rie van sociale zaken druk uit op de sociale werkplaatsen om tot goede bedrijfsresultaten te ko men. Daar zit een duidelijke pa radox in. Men wil de werknemers het gevoel geven dat ze in een echt bedrijf werken. Maar de consequentie daarvan is dat ze een identieke organisatie moeten hebben. Dat betekent dat men de mensen in de sociale werkplaat sen gaat aanpassen aan het werk, terwijl het juist andersom zou moeten zijn". Sociale moeilijkheden De ongeveer 175 sociale werkplaat sen in ons land bieden, zoals be kend, aangepaste arbeid aan ge handicapten voor wie in het be drijfsleven geen plaats is. Het gaat om lichamelijk gehandicap ten, zwakzinnigen, psychiatri sche patiënten, maar in toene mende mate ook om oudere werknemers, die niet meer aan de slag kunnen komen. Al deze werknemers werken bij de so ciale werkplaatsen in WSW- verband (Wet Sociale Werkvoor ziening). Door Wim Wirtz Het ziekteverzuim in sociale werk plaatsen is bijna tweemaal zo hoog als in het gewone bedrijfs leven, namelijk gemiddeld 19 procent. Er zijn echter grote ver schillen, schommelend van 8 tot 38 procent. Deze verschillen zijn, zoals gezegd, voor een belangrijk deel te verklaren uit allerlei orga nisatorische en sociale moeilijk heden in de sociale werkplaatsen. Een verscheidenheid aan pro dukten, waarvan aanvankelijk verondersteld werd dat die heil zaam zou werken voor de werk nemers, bleek een ongunstig ef fect te hebben op het ziektever zuim. Bovendien bleek, dat in so ciale werkplaatsen meteen goede personeelsbegeleiding, een de mocratische manier van leiding Een van de stellingen bij het proefschrift van dr. Dijkstra luidt: "Er wordt te veel gepraat over men sen die arbeidsongeschikt zijn en te weinig over ar beid die ongeschikt is voor mensen". Op grond van deze en andere on derzoeksresultaten pleit dr. Dijk stra voor een modern sociaal be leid in de sociale werkplaatsen, dat gericht is op de kwaliteit van het werk en op de arbeidssituatie. Hij vindt dat economische mo tieven een ondergeschikte rol moeten gaan spelen en dat er meer moet worden ingespeeld op de behoeften van de werknemers in sociale werkplaatsen. Dr. Dijk stra: "En volgens mij is het best mogelijk om in sociale werk plaatsen produkten te maken, waarmee je niet hoeft te concur reren. Je kunt bijvoorbeeld speelwerktuigen gaan maken voor speelgelegenheden in de wijk. Op die manier hoef je je niet zo sterk te richten op de econo mische Dijkstra: werk aanpassen LEIDEN - Het Morskwartier krijgt meer winkels. Of tot een uitbrei ding van het huidige winkelcen trum aan het Diamsntplein wordt overgegaan of tot nieuwbouw el ders in de wijk, is nog niet duide lijk, aldus wethouder Van Aken van economische zaken gistera vond tijdens een wijkhearing van de PvdA in het Morskwartier. Hij beantwoordde daarmee vragen van een aantal wijkbewoners, die vonden dat de winkelvoorziening in de wijk te beperkt is en dat er te weinig keuzemogelijkheden be staan. Van Aken stelde daarop dat B en W hebben besloten een uit breiding van het winkelbestand in de Mors te stimuleren, maar dat voordat daarover gesprekken kun nen worden gevoerd met winkeliers-vereniging en wijkco- mités, eerst de resultaten van een onderzoek moeten worden afge wacht. Dat onderzoek moet inzicht geven in de mogelijkheden die er voor nieuwe winkels zijn en bestaat onder meer uit een consumente nenquête. Van Aken sprak van de mogelijk heid om eventueel een aantal win kels op te nemen in de nieuw- bouwplannen Boekhorst en Kop- pelfteyn, maar wees er op dat de zekerheid moet bestaan dat de be staande winkels de concurrentie met nieuwe zaken moeten aankun nen. "We kunnen wel nieuwe win kels openen, maar als er een aantal na een paar maanden door de con currentie weer moet sluiten, zijn we nog geen stap verder", aldus de we thouder. teraad op niet al te lange termijn een beslissing zal nemen over de Rijn, tussen Haagweg en Damlaan, ter hoogte van de Churchilllaan. De wijkbewoners benadrukten dat zodra deze brug klaar is, ook de aangrenzende Dr. Lelylaan moet zijn gereconstrueerd en dat onder meer op de Damlaan verkeers maatregelen moeten worden ge nomen, om de verkeersstroom in goede banen te leiden. Waal kondigde aan dat er gedacht wordt aan maatregelen om de ge luidshinder die zal gaan optreden zoveel mogelijk tegen te gaan en dat er vermoedelijk ook één of twee voetgangerstunnels zullen worden aangelegd om de schoolgaande kinderen veilig te laten oversteken. De Storm Buisinghstraat zal op korte termijn worden herbestraat, zo deelde de wethouder mee. Dat is nodig geworden, zoals onlangs in deze krant werd bericht, vanwege de gevolgen van het neerstorten van een kraaninstallatie, nu acht maanden geleden, waardoor het wegdek aanzienlijk werd bescha digd en op bepaalde plaatsen slecht begaanbaar is geworden. In de Sowjet-Unie bestaan christendom en marx isme naast elkaar, maar de christenen worden er door het sovjetnet verstrikt. Vorig jaar verscheen in Moskou bij de staatsd rukkerij voor politieke literatuur de brochure "Wetenschappelijke wereldbeschouwing en atheïstische opvoeding", geschreven door A. F. Okoelov, direkteur van het instituut voor weten schappelijk atheïsme van de communistische partij. Baokovski rwa ti-, HeóstUinds* pasthe# Wate.iik. (m; a&okomst os Sshïphof In dit boekje wordt het officiële Russische partijstandpunt uit de doeken gedaan, dat marxisme en godsdienst niet zijn te verenigen. Officieel mogen door de overheid toegestane kerkgenootschappen funktioneren, maar ze mogen niet werven. Priesters mogen preken, maar niet over wereldse zaken. Het atheïsme regeert als ideologische macht, de kerken hebben geen recht op antwoord. "Bescherming" Aleksej Bitsjikov, algemeen secre taris van de Raad van Evangelische Baptisten, zegt dat hij een lijst bezit met de namen van zestig gevangen baptisten. Volgens dissidenten is dat aantal in werkelijkheid aanzien lijk groter. De bekendste onder hen is Georgi Vins, leider van de afge zette baptisten. Hij kreeg vijf jaar gevangenisstraf en vijf jaar ver banning, wegens "belastering" van de staat. Ook leden van de Pinksterge meente worden vaak veroordeeld, omdat ze op religieuze gronden dienst weigeren. Dissidenten, zoals dr. Sacharov, maken soms melding van gevallen waarin de autoriteiten kinderen weghalen van gelovige ouders, omdat de "gezondheid en welvaart" van de kinderen moeten worden beschermd. Dat gebeurt vooral bij fundamentalistische pro testanten, die hun kinderen ver bieden te dansen of naar de televi sie te kijken. Andere gelovigen zit ten gevangen of moeten boetes be talen wegens het houden van niet aangekondigde religieuze dien sten. De overheid reageert gewoon lijk scherp op elke aktiviteit die jonge mensen naar de kerk doet gaan. Edvard Fedotov, een 28-jarige moskoviet, zei onlangs in een inter view dat hij door de politie in juni 1976 naar eeri psychiatrisch zie kenhuis werd gebracht, omdat hij had meegewerkt aan een bijeen komst voor jonge mensen die zich voor de orthodoxe kerk interesse- Afhankelijk De Russische grondwet scheidt kerk en staat. De wet en de struk- tuur van de maatschappij geven de overheid grote macht bij het in dammen van de invloed van de kerk. Geen enkel religieus genoot schap mag zich organiseren, dien sten houden, publikaties uitgeven of aan liefdadigheid doen zonder toestemming van de staat, die daarvoor de Raad voor Religieuze Aangelegenheden heeft ingesteld. Religieus onderwijs is verboden. De kerk is voor bijbels, gebouwen en land afhankelijk van de staat. In nieuwe industriële steden wor den geen kerken gebouwd, volgens Overheid let scherp op activiteiten die jongeren naar de kerk deer gaan Voctor Titov van de Raad omdat daar niet om wordt gevraagd. Bij bels worden onregelmatig en in kleine oplagen gedrukt. Het Nieuwe Testament werd onlangs in een oplage van 75.000 exemplaren uitgegeven en een hele bijbel kwam ter gelegenheid van de 100ste ver jaardag van de eerste bijbeluitgave in het Russisch in een oplage van 100.000 exemplaren uit. Volgens Nicolai Petrov van het Moskous pa triarchaat kostte die bijbel 30 roe bel (1 roebel is bijna vier gulden), rond vijftien keer zo duur als een gewoon boek. Gewone burgers Het aantal gelovigen is op de totale bevolking van 250 miljoen mensen niet bekend. Kerkelijke autoritei ten in het Westen hebben naar hun beste weten berekend, dat de or thodoxe kerk zo'n 40 miljoen leden telt - meer dan het dubbele van het aantal leden van de communisti sche partij. Verder zijn er vijf mil joen rooms-katholieken en luthe ranen en waarschijnlijk twee mil joen leden van de baptistenkerk, de pinksterbeweging, de zevendedags-adventisten en an dere protestantse groeperingen. Sommigen zijn openlijk ander sdenkend, maar velen zijn gewone burgers, misschien wel partijlid, die naar de kerk worden getrokken door de sterke banden van traditie, nationalisme en esthetische gevoe lens en vooral ook om te zoeken naar de zin van het leven, anders dan de communistische ideologie propageert. Anderen dragen kruisen als zij op hoogtijdagen de officieel goedge keurde kerken bevolken. Weer an deren lezen thuis de bijbel en ho pen op die manier hun kinderen dichter bij de kerk te brengen. Nog weer anderen trotseren de wet door het oprichten van geheime zon dagsscholen en het houden van diensten in hun huizen. Een grote groep onofficiële baptisten heeft een eigen drukkerij om tijdschrif ten en bulletins te laten verschij nen, die er buitengewoon verzorgd uitzien. Humanitair In de kerken neigt men ertoe, het ideologische conflict tussen marx isme en lenisme enerzijds en het christendom anderzijds te ver kleinen, met als argument dat beide een aanvaardbare humanitaire leer inhouden. Dmitri Doedko, een russisch- orthodoxe priester, die buiten Moskou een parochie heeft, zei dat het verschijnsel dat communisten worden gedoopt een paradox in houdt: zij zijn echte gelovigen en echte communisten. Het is heel goed denkbaar Russen te ontmoe ten wier persoonlijke ethiek en waarden nog in strijd zijn met het communisme, noch met het chris tendom. Aan de andere kant menen velen buiten de kerk dat de huidige be langstelling voor de religie het ge volg is van de geringe ideologische inhoud van het Sovjet communisme. De communistische utopie, waarin geen plaats is voor religie, is als toekomstbeeld ver bleekt. Het partijlidmaatschap en speciaal dat van de veel minder ex clusieve Komsomol, de communis tische jeugdbeweging, waartoe een grote meerderheid van de 14 tot 28- jarigen behoort, vergroot echter di kwijls de kans op een veelbelo vende carrière. Zo kan men het meemaken dat een jong meisje een kerkgebouw bin nengaat, een kruis slaat, een kaars aansteekt en haar hoofd buigt voor een kort gebed. Ze is echter lid van de Komsomol. Zij vertelde dat ze dikwijls na schooltijd een kerk binnengaat. Deze bezoeken moeten voor haar ouders verborgen blij ven. Zij heeft er geen moeite mee, dat ze naast haar lidmaatschap van de communistische beweging ook haar geloof heeft. Zij zegt hierover UTRECHT - In het najaar van dit jaar zal een aantal Nederlandse kerken een kritisch zelfonderzoek houden. Dat is het resultaat van een oecumenisch project over „Zen ding in Nederland" dat nu al twee jaar loopt. Ds R.J. van der Veen van de Neder landse Zendingsraad vertelde op een persconferentie dat er aan dit plan drie opvallende kanten zitten. Ten eerste: voor het eerst zullen rooms-katholieken en protestanten zich buigen over de positie van de kerk in onze samenleving. Ten tweede: een aantal zeer verschil lende opganen werkt in dit project samen, zoals de Dienst aan de in dustriële samenleving vanwege de Kerken (DISK), de werkgroep Ka- rios, de Raad van Kerken, het Al gemeen Diakonaal Bureau van de Geref. Kerken, de Ned. Missieraad, Kerk en Wereld en de Ned. Zen dingsraad. Ten derde: een groep van acht buitenlandse christenen die in Nederland wonen heeft een kritisch rapport gemaakt over de kerken hier en het najaar zal een groep christenen uit verschillende landen een bezoek aan ons land brengen, waarbij zij een aantal re gio's aandoen en daarvan hun in drukken zullen weergeven. Het accent van dit bezoek moet lig gen op het contact met gewone pa rochies en gemeenten en het praten over dagelijkse problemen die de mensen daar ondervinden en de eventuele hulp van de kerk daarin. De buitenlanders komen uit Afri kaanse, Aziatische en Amerikaanse landen. Ze zijn zorgvuldig geselec teerd, hebben een gedegen oplei ding achter de rug en zijn in hun dagelijkse werk toch nauw met ba sisgroepen in het eigen land ver bonden. Ook de in Nederland wo nende buitenlanders zijn academi- Men ziet het enigszins als een na deel dat niet de „gewone man" hier vertegenwoordigd is, maar de opzet van het project vereist, volgens de organisatoren, dat er mensen aan meedoen die op dit gebied al enige ervaring hebben. Het is de bedoe ling, dat de bezoekers in de regio's ook contact hebben met „randker- kelijken" en niet-gelovigen. De zelfkritiek van de kerken spitst zich voornamelijk toe op de vraag of en in hoeverre de kerken hun zendingsopdracht waarmaken. De kerken vragen zich af, hoe het komt dat hun werfkracht de laatste tien a twintig jaar zo sterk is afgenomen. Zijn er al tekenen die wijzen op een nieuw missionair elan? "Het is gemakkelijk. Als ze bij de Komsomol vragen of ik in God ge loof, zeg ik nee". Leegte Het gevoel van leegte verontrust sommige ouders. Een ingenieur die in zijn jeugd niet zo religieus was hoopt, dat zijn kinderen dichter bij de kerk zullen komen. "Zij zullen dan sterker staan tegen vleiers en aanbrengers en zullen een inner lijke zekerheid als basis hebben". Voor sommigen betekent een stap in de richting van de kerk een po ging om meer persoonlijke onaf hankelijkheid te verkrijgen. Een wiskundige verklaart "De officiële religie biedt, anders dan het marxisme-lenisme, het enige geoorloofde uitzicht". Óp een ander niveau is de kerk een gemeenschap, waarin men het ge voel van saamhorigheid beleeft. Lev Kopelev, een joodse schrijver (wiens boek "Voor eeuwig bewa ren" onlangs in het Nederlands is uitgekomen) die samen met Solz- jenitsyn tien jaar in een werkkamp heeft doorgebracht, omschrijft dit met het Russische woord "sobor", dat zoveel betekent als: congrega tie, kerk, sociëteit. De partij is ook een "sobor", zegt Kopelev, maar de kerk is de zachtmoedigste; zij stelt geen eisen en onderdrukt niet. Bewaarplaats Voor bepaalde minderheden in de Sowjet-Unie, zoals de rooms- katholieken in Letland en de men sen in Georgie en Armenië, kan de georganiseerde religie een bewaar plaats betekenen voor hun cultuur en erfgoed, teneinde dat tegen de dominerende Russische invloeden te beschermen. Voor de Russen zelf kan de russisch-orthodoxe kerk hetzelfde doel dienen, namelijk hun identiteit als volk onderstre pen en als het ware een lijn trekken tussen de Russische ziel en het Stalin deed in de jaren 1920 en 1930 driemaal een poging de religie door vervolging uit te bannen. Alle drie faalden. In en na de tweede werel doorlog was het toegestaan, nieuwe kerken in gebruik te nemen, waar van in de jaren '60 de helft op last van Nikita Chroestjev weer werd gesloten. Vader Dmitri zei onlangs: "De kerk zal altijd in ons land blijven be staan, omdat ons land, van oor sprong een christelijke natie, juist nu rijp is voor het christendom". Zondagavond om half 8 wordt in de Vredeskerk aan de Burggraven- laan in Leiden een zangdienst ge houden, waaraan de gospelgroepen Grace en Trumpets of the Lord me dewerking verlenen. Grace is een op nationaal niveau samengestelde popgroep van het Leger des Heils. Ze bestaat sinds 1975. In de uitnodiging lazen wij: „Hoe wel muziek de boventoon voert in de aan het publiek aangepaste pro gramma's, wordt niet voorbijge gaan aan de motorische kracht in het leven van jonge heilssoldaten: God". In de maandelijkse gezinsdienst in de kapel van het marinevlieg kamp Valkenburg, voor marinege zinnen en anderen, gaat zondag morgen om half 11 ds H.A. Sche pers, vlootpredikant, voor. Een zanggroep van kinderen uit Kat wijk aan den Rijn verleent mede werking. Cees Wassenaar zit weer achter het orgel. Het jaarlijks eucharistisch zie- kentriduum in deze omgeving wordt dit jaar gehouden op 10,11 en 12 mei in de Christus Dienaarkerk te Zoeterwoude. Aanmeldings formulieren hiervoor zijn van 4 april af verkrijgbaar bij de paro chies en bij het secretariaat, Lam- menschansweg 3 Leiden, telefoon 133474 (na 's middags 2 uur). Beroepingswerk: Hervormde Kerk - beroepen te Tholen J. Jon- gerden Harderwijk. Geref. Kerken: beroepen te Rotterdam-Charlois J. Vlaardingerbroek Leeuwarden te Nijkerk H. Eendebak Dalfsen; aan genomen naar Dinteloord kandi daat K.E. Bras aldaar, naar Willem stad, kandidaat J.M. Wilschut al daar naar Rotterdam-Zuidwijk J. Lens, vlootpredikant aldaar. Over leden: dr. N.J. van Eikema Hom mes te Rotterdam73 jaar, was gere formeerd predikant in IJlst, Mid delburg, Rotterdam-Schiebroek. Geref. Kerken Vrijgemaakt: be dankt voor Den Bosch W. Scherff Marum. Geref. Gemeenten: beroe pen te Middelharnis R. Boogaard Leiden. Eind deze maand komt de hoge raad van het Leger des Heils in Sunbury (Engeland) bijeen voor het kiezen van een nieuwe gene raal, de elfde sinds William Booth in 1865 in Oost-Londen deze orga nisatie stichtte. De huidige gene raal, Clarence Wiseman, een Cana dees, treedt dan af wegens het be reiken van de zeventigjarige leef tijd. Wiseman zal de geschiedenis ingaan als een generaal die altijd op reis was. Vele landen heeft hij be zocht voor het leiden van grote op wekkingssamenkomsten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 17