HUMOREN VAART IN
'COSI FAN TUTTE'
Qlie
MUFI
"ASTERIX VEROVERT ROME"
DE
GELE
SPIN
lo°' DINSDAG 23 MAART 1977
VARIA
PAGINA 19
Op zondagmiddag 27 maart
zendt de NOS onder de titel
,£ven geduld a.u.been boe
kenweekprogramma in spel
vorm uit, dat vorige week vrij
dag al is opgenomen. Ik weet
dat toevallig omdat ik, door een
reeks van misverstanden, sa
men met de dichter Gerrit Kom-
rij in de jury zit. Er is een tv-
panel, bestaande uit Adele
Bloemendaal, Elles Berger,
Viola van Emmenes en Ageeth
Scherphuis; een schrijverspa
nel, bestaande uit Herman Pie-
ter de Boer, Henk Bernlef, Kees
Budding' en Simon Vinkenoog,
en een van de dringende vragen
die deze deelnemers kregen
voorgelegd, was deels van lite
raire, deels van culinaire aard,
namelijk: wat zat er in het pan
netje van Kniertje?
Nu hadden we eerst een keertje
„droog" proefgedraaid met
studenten Nederlands, die als
antwoord op deze vraag met
gissingen kwamen als .soep",
„vis" want die werd immers zo
duur betaald) en .stamppot"
Maar dat werd door ons alle
maal afgekeurd. Want hoe luidt
immers de tekst van Herman
Heyermans in het 21e en laatste
toneel? Mathilde Bos, de vrouw
van de reder, roept (onzicht
baar): ,Jiaps! Kaps!" De to
neelaanwijzing luidt dan: ,JDe
boekhouder staat op, verdwijnt
een ogenblik, keert terug met 'n
schaaltje en een geëmailleerd
pannetje". Kaps, de boekhou
der, legt vervolgens Kniertje's
willoze handen om schaaltje en
pannetje, en sloft naar z'n kruk,
waarna Kniertje het kantoor
uitstrompelt.
Daaruit blijkt niet, zoals u ziet,
wat er in dat pannetje zit. Er is
ook geen enkele voorstelling be
kend waarin de regisseur
Kniertje de deksel van het pan
netje liet optillen om haar
daarna verheugd te laten uit
roepen: ,JIa, lekker, kaantjes!",
of zoiets. Of, na een blik vol wal
ging in het pannetje: ,Jk bid
niet voor bruine bonen!" Ik
noem maar een paar mogelijk
heden. Berend Boudewijn, die
het tv-programma presenteert
'en heel, heel lang geleden „Op
Hoop van Zegen" nog heeft ge
regisseerd, herinnerde zich da*
het phnnetje domweg leeg was
in de praktijk zoals koffers die
meegezeuld worden op toneel en
in tv-spelen ook altijd zichtbaar
leeg zijn). Blijkbaar reikte de
invloed van Stanislawski in
Nederland nog met zo ver. dat
er metterdaad voor elke voor
stelling een kwak verse „boe
renkool" werd klaargemaakt,
die onzichtbaar maar o zo aan
wezig in het geëmailleerde pan
netje moest meespelen. Enfin,
toen zei Gerrit Komrij, met die
ingebouwde echoput in zijn
stem, tijdens de proefopname
dat er natuurlijk twee kotele
tten in dat pannetje zaten, en
dat sloeg als grap zó in, dat we
besloten het er in te laten.
KOTELETTEN
De vraag wat er in Kniertje's
pannetje (of eigenlijk het pan
netje van vrouw Bos) zat, was
daarmee natuurlijk nog niel
opgelost. En daarom besloot ik
Hermine Heyermans, de doch
ter van de sch rijver, op te bellen
in de hoop dat zij, als argeloos
meisje, thuis wel eens aan pa
gevraagd had wat er nu eigen
lijk in dat pannetje zatJCotele-
tten", zei Hermine Heyermans
onmiddellijk, dat zegt Mathilde
toch?" En jawel, de grap van
Gerrit Komrij bleek onderbe
wust op grote kennis van de Ne
derlandse literatuur te stoelen,
want in het 19e toneel zegt de
vrouw van reder Bos: .faat 'r
nog effe wach te, Clémens. 'k Heb
'n paar kouwe koteletten - die 'r
op zulle knappe
SCHAALTJE
Dus toch koteletten! Hoewel
Zitten die dan in dat pannetje,
of liggen ze op dat schaaltje dat l
Kaps aan Kniertje aanreikt,
samen met het pannetje? Hebt u
trouwens ooit een voorstelling
gezien waarin Kniertje met zo
wel een pannetje als een
schaaltje van het toneel af slof
te? Nu ze er over nadacht,
meende Hermine Heyermans
zich te herinneren dat haar va
der deze scène zelf zo regisseer
de, dat het schaaltje onder de
deksel van het pannetje hing.
Het zou een typisch voorbeeld
zijn van de „eigenaardige pre
ciesheid" van haar vader (die
ook blijkt uit het feit dat het
pannetje geëmailleerd is. want
alleen de rijken hadden geë
mailleerde pannen, de armen
hadden ijzeren pannen), dat
Mathilde eraan denkt dat
Kniertje de koteletten niet uit
het pannetje kan eten, reden
waarom zij er een schaaltje bij
doet? „Of je de schale bij gele
genheid anreikt", zegt Kaps,
blijkbaar pannetje èn schaaltje
wat slordig samenvattend tot
.schalen". Zou Mathilde
Kniertje echt een schoon
schaaltje meegeven om daarop
de koteletten te kunnen opeten
Dan had een bord meer voor de
hand gelegen. Ik zelf voel toch 1
het meest voor de gedachte dat
de koteletten (twee) op het
schaaltje liggen, en niet in het
pannetje. In het pannetje zit
bouillabaisse.
NICO SCHEEPMAKER
Amsterdam - Er werd gisteravond
in de Amsterdamse Stadsschouw
burg diverse malen smakelijk gela
ng chen tijdens de reprise van Mozarts
||!,,Cosi fan tutte" door de Neder-
landse Operastichting. De ironie
van het originele gegeven eist in
deze opera een subtiele aanpak en
Iook nu weer viel, bij de nieuwe in
studering van deze productie, op
hoe goed vooral regisseur Jan
|Bouws de juiste toon wist te tref
fen: spitse, goed getimede effecten
len bepaald geen humor van lach-
f|fiof-ik-schiet.
i Als men zo omspringt met dit ver
haal van twee vrienden, die met een
(cynische vrijgezel een wedden
schap afsluiten aangaande de
trouw van hun geliefden (welke
weddenschap ze, via een ongewilde
partnerruil, grandioos verliezen) is
deze Mozart-opera zeker niet min
der dan de „Figaro" of de „Don
Juan", alleen anders, lichter, er
gens ook gevaarlijker. Dit werk
wordt veel sneller onbenullig, maar
dat gevaar is er bij deze productie
nauwelijks: er werd met vaart geac-
Iteerd en dezelfde levendigheid
Jvond men ook in het musiceren te-
Vug. De manier, waarop dirigent
Hans Vonk met het Radio Kame
rorkest uiterst licht en snel de ou
verture realiseerde was tekenend
voor de zorg en het inzicht, waar
mee ook op dit gebied te werk was
gegaan. In de ensembles rammelde
er nog wel eens wat, maar is dat niet
de hebbelijkheid van veel premie-
Twee nieuwe gezichten waren er in
deze productie. De tenor David
Kuebler, die we onlangs in „Don
Pasquale" al konden beluisteren,
viel vocaal in zijn rol van de officier
Fernando wat tegen: zijn timbre
klinkt in het hoge register vaak wat
kaal. Qua allure was hij echter de
meerdere van bariton John Vier-
kens, die de andere officiersrol
(Guglielmo) met een opvallend so
noor geluid vertolkte.
Echt nieuw was in dit verband al
leen de Engelse sopraan Lillian
Watson, die een prachtige, pittige,
bijdehante Despina op de planken
zette. Maar deze rol van het gewiek
ste kamermeisje is dan ook een bij
zonder dankbare, ook vocaal. Ook
in dit laatste opzicht maakte Lillian
Watson veel van deze creatie, al was
de zuiverheid van haar mooie lichte
stem in de hoogte niet vlekkeloos.
De twee dames, waar alles in dit ge
raffineerde spel om draait, Dora-
bella en Fiordiligi, kwamen vocaal
beduidend minder uit de verf. Het
eerste duet van dit tweetal was zelfs
hier en daar een angstige belevenis.
Vooral de sopraan Hanneke van
Bork viel als Fiordiligi nogal tegen
- vaak onzuiver en onbeheerst -
maar de Dorabella van Cora Canne
Meijer kreeg gaandeweg meer allu-
Als we over allure spreken, dan was
de onbetwiste heerser op het opera-
toneel deze avond wel de bas Hu-
bert Waber. Zo hoort het trouwens
ook: want de door hem vertolkte
vrijgezel Don Alfonso is in deze
opera degene, die de hele intrige
beheerst en leidt. Zo'n karakterrol
ligt Hubert Waber geweldig en hij
maakte er dan ook een creatie van,
die boeide door zijn directheid en
humor. En daarbij heeft deze bas
vocaal ook veel te bieden. Voegen
we bij dit alles het pittig zingende
Omroep Kamerkoor en de functio
nele decors van Harry Wich, dan is
er alle reden om deze sprankelende
„Cosi" nog eens te gaan zien, op 22
en 24 maart in Scheveningen (Cir
custheater) en op 29 maart in de
Rotterdamse Schouwburg,
door Peter Visser
ARS, Pieterskerkgracht 9. Tentoonstel
ling van werk'van ARS-leden. Geopend
'dag. van 14-16.30 uur en van 19.30-21.30
jiur, zat. en zo. van 12-16.3
'Molenlaan 3, Voorschoten. De 2.x 1
weekend-tentoonstelling van Victor
Bouter, aquarellen en tekeningen en
j Ronnie Meerts, grafiek. Geopend 18 t/m
i 20 en 25 t/m 27 mrt. van 11-17 uur.
Galerie Kerkdam, Lange Kerkdam 113,
Wassenaar. Tentoonstelling van de
Vlaamse schilder Jan Hoogsteyns.
Geopend woe. t/m za. van 10-16 uur, di.
van 14-20 uur, van 19 mrt. t/m 9 apr.
Museum Boerhaave, Steenstraat 1 a.
Tentoonstelling "Komeet van 1680". t/m atelier, tot 1
Galerie Denise Stephan, Bakker-
steeg 18, tel.132319. Tentoonstel
ling Kees van Roemburg - stille
vens. Van 11 febr.t/m 11 apr.,
geopend za. en zo. van 14-18 uur,
overige dagen na tel. afspraak.
LAK-foyer, Levendaal 150 en Acade
miegebouw, Rapenburg 73. Tentoon
stelling schilderijen en collages en Die-
derik Gerlach, Jeroen Gerlach en Jean
Marie Mersmans. Van 4 mrt. tot 1 apr.
De Ruif, Janvossenstceg 59. Tentoon
stelling Canal - gouaches en penteke
ningen. Tot 1 april.
Werkplaats De Bange Duivel, Rijndijk
straat 4, exposeert eigen werk in eigen
Rijksmuseum van Oudheden (Rapen
burg 28). Werkd. 10 uur voorm -5 uur
zondag 1-5 uur nam.
Pulchri Studio. Oegstgeest. Tentoon
stelling Paul van Eeden - schilderijen en
aquarellen. Dag. geopend van 10-16 uur,
zo. gesloten van 4 t/m 24 mrt.
Galerie De Oude Rijn, Oude Rijn 40.
Tentoonstelling Jan van der Veer - olie
verfschilderijen en aquarellen met
houtskool, Hans Gorter - keramiek.
Geopend di. t/m za. van 10.30-17.00 uur,
do. van 19-21 uur, t/m 23 mrt.
Galerie v. d. Vlist, Botermarkt 3. Ten
toonstelling Rob Clous - kleuretsen.
Geopend di. t/m za. van 10-17 uur, do. tot
21 uur, t/m 9 apr.
Galerie-Bibliotheek, Luifelbaan 1, Was-
Tentoonstelling Jan van Geem - aqua
rellen, tekeningen en grafiek en Frans
Hoek - aquarellen en tekeningen.
Openingstijden van de bibliotheek, tot
14 apr.
Galerie JA, Sportfondsenbad, Wasse
naar. Tentoonstelling Joop en
Alexandra - keramiek en tapijten.
Geopend woe. van 20-22 uur, do. t/m zo.
leium
22 maart 1977
Honderd jaar geleden stond er
in de krant:
Gedurende de laatste stormen
zijn 36 vrij groote vissersschui
ten uit Yarmouth, Lowestoft,
GrimsbyHull en Ramsgate met
man en muis vergaan. Het aan
talomgekomenen bedraagt 215,
die 88 weduwen en 164 kinderen
nalaten. Twee oorlogsschepen,
de "Valorous" en de "Seamew"
hebben drie weken lang tever
geefs naar de vermiste vaartui
gen gezocht. Een enkele masU
looze schuit, uit Grimsby, is niet
ver van deze haven aangetrof
fen. De lord-mayor heeft cene in
schrijving voor de overgebleven
betrekkingen geopend.
Vijftig jaar geleden:
De Londensche "Times" meldt,
dat de Italiaanse regeering aan
tal van andere regeeringen
heeft medegedeeld dat op
Joeg o-Slavisch terreinvoorbe
reidingen worden getroffen
vooreen inval op grooten schaal
in Albanië, met het doel de re
geering in Tirana omver te
werpen. Italië heeft onlangs in
Tirana een verdrag gesloten
met Achmed Bey Zogu.den pre
sident van de Albaansche repu
bliek; om deze reden kan Italië
niet onverschillig blijven over
het lot van Albanië. Volgens het
Joego-Slavisch Telegraaf
Agentschap "Avala"is "de in
houd van een artikel in een Ita-
liaansch blad over zoog
enaamde milrtaire voorberei
dingen van Joego-Slavië tegen
Albanië van het begin tot het
einde
LEIDEN - De kalender sprak
duidelijke taal: 21 maart. Het is
lente.
Op de Leidse kleuterschool "De
Kleine Wereld" aan de Pasteur-
straat heeft men het begin van het
nieuwe seizoen op weg naar de
aangename temperaturen op een
bijzondere wijze herdacht. De kleu
ters maakten gisteren in de klas een
feestelijke hoed, in de lentekleuren.
En gisteren bij het verlaten van de
school kregen alle leerlingetjes een
plantje mee naar huis.
Als tastbaar bewijs voor het feit,
dat tal van bolbloemen uit hun
knoppen zijn gebarsten en bomen
en heesters alom uitbotten.
PANDA EN DE MEESTER-RE1ZIGER
33-136 - Panda slaagde er in om een gedeelte van het tentzeil los te
trekken, en hij stak zijn hoofd door de kier naar buiten. Tot zijn
verbazing waren de bewakers verdwenen, maar inplaats daarvan
kwam een een muur van zandwolken over de horizon naderbij
rollen. Hij trok zijn hoofd dan ook haastig terug.
„We kunnen wel weglopen," zei hij-. ,J£r is niemand meer te zien.
Maar er komt een raar soort wolk aan, zoals ik nog nooit eerder heb
gezien. Het lijkt me g-gevaarlijk, eigenlijk
„Werkelijk?sprak lord Master oplevend,J<an hetzijn datwe dan
toch een verrassing krijgen? Dat zou nogal aardig zijn, wat? Laat
me eens kijken
Maar daar kreeg hij geen gelegenheid voor. Want de zandstorm had
het kamp bereikt - en de wind floot met zóveel kracht door de
opening die Panda had gemaakt, dat hij hem temidden van een
wolk zand tegen de edelman aan blies.
EIEREN SUZETTE
Zoek 4 stevige en vooral
grote aardappelen uit.
Kook ze in de schil gaar
en reken daarvoor op
zeker 30 min. Prik er
niet in, maar wacht af tot
de schil begint te bar
sten. Snijd de kapjes
eraf en hol de aardappe
len ietwat uit. Strooi er
een mengsel van zout,
versgemalen peper en
een mespuntje noot
muskaat in.
Smelt 1 eetl. boter en
roer er een afgestreken
eetl. bloem door. Blijf
roeren tot de witte
meelkleur geheel is ver
dwenen. Voeg geleide
lijk 7 eetl. melk toe en
boven laag vuur,
een dikke saus is
Meng er 1 eetl.
;raspte kaas door, 1
snufje zout en een theel.
paprikapoeder. Breek
in elke aardappel 1 rauw
ei en schep de saus ero
ver. Zet de aardappelen
10 min. in
FRED BASSET
1 1/ 1
AtsjesugsT, jfg%,
SCHirrsRBW.le&'n"££31
volmaakte huisvrouw! j y
APNOLDU
AWIEC Voot?
MEI9JEA DlE
HEEBEaJ
HEX JO MC) EAJ$
IK BEX) <3Efc OP EE/0
DIE Mli c LOOI
I/IHVT. HOET IK
van «exr akzjea?
for AIEE! v/OW^EAK
AI ET 2o'M SAMAK-
LOöf JE A/Cr PAZ)E-
CWfcC teq&J Y CMF.'
Ox_ ca "JA
A9e ad a
LUXOR: "St. Yves", dag. 2.30, 7.00 en
iur, zo. 2.15,4.30,7.00 en 9.15 uur. 14
CAMERA: "Meanstreets", dag. 7.00 en
Kindermatinee: "Winnetou tegen Witte
Buffel", za. en woe. 2.30 uur, zo. 2.00 en
4.15 uur. AL.
Nachtvoorstelling: "Klute", vr. en za.
11.30 uur. 18 jaar.
LIDO I: "Dr. No", dag. 2.30, 7.00 en 9.15
zo. ook 4.45 uur. 18 jaar.
LIDO II: 'TEmpire des sens", dag. 2.30,
;n 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur. 18jaar.
LIDO III: "Silent Movie", dag. 2.30, 7.00
15 uur. zo. ook 4.45 uur. AL.
STUDIO: 'Tlnnocente", dag. 2.30, 7.00
15 uur, zo. ook 4.45 uur. 18 jaar.
TRIANON: "Belle amie", dag. 2.30, 7.00
15 uur, zo. 2.15,4.30,7.00 en 9.15 uur.
REX: "Valdez de halfbloed", dag. 2.30,
7.00 en 9.15 uur, zo. 2.15,4.30,7.00 en 9.15
Kindermatinee: "Sneeuwwitje", za. en
voe. 2.30 uur. AL. Nachtvoorstelling:
'Pomotoer in Bangkok", vr. en za. 11.30
uur. 18 jaar.
Ongevalléndienst
ziekenhuizen Leiden
Ongevallendienst elke dag Academisch
Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00
uur tot woensdag 13.00 uur (Diacones-
senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za
terdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis).
Bezoekuren ziekenhuizen
Diaconessenhuis:
Middagbezoekuur: 14.00-14.45 uur.
Avondbezoekuur. 18.30-19.30 uur. Kin
derafdeling dagelijks van 14.00-19.00 uur
alleen voor ouders zondag 14.00-15.00
uur voor overige familieleden Kinderen
beneden 14 jaar hebben geen toegang op
de kinderafdeling.
Sint Elizabeth-ziekenhuis:
Volwassenen dagelijks van 13.30-14.15
uur en van 18.30 tot 19.30 uur; klasse-,
afdelingen ook 11.15 tot 12.00 uur.
Kraamafdeling: dag. van 11.15 tot 12.00
uur (alleen voor echtgen.) v. 15.00 tot
16.00 uur en van 18.30 tot 19.30 uur. Kin
derafdeling dag. van 15.00 tot 18.30 uur.
CCU (hartbewaking) dag. van 14.15 tot
14.45 uur van 19.00 tot 19.30 uur. Inten
sieve verpleging: dag. van 14 00 tot 14 30
uur en van 18.30 tot 19.00 uur
Sport-Medisch Adviescentrum Spreek-
1 do. 19.30-20.30
Elisabeth-Ziekenhuis.
Endegeest: dinsdag en vrijdag 13-14.30
uur 's zondags 11-12 uur en 14-15 uur;
eerste klasse: de gehele dag.
Annakliniek:
Klasse afdeling van 13.00-14.30 uur van
18.30 tot 20.00 uur.
Derde klasse bezoekuur van 13.00-14.00
uur en 18.30-19.30 uur.
Kinderzaal: van 13.00-14.00 uur. Op
woensdagavond (uitsluitend voor de
ouders) van 18.30-19.30 uur.
Academisch-Ziekenhuis
Voor alle patiënten (behalve kinderen)
zijn de bezoekuren als volgt:
Elke dag:
14.15-15.00 uur.
18.30-19.30 uur.
Voor de prematurenafdeling gelden de
volgende bezoekuren (alleen voor ou-
Maandag t!m vrijdag:
Bezoek aan ernstige patiënten:
Wanneer voor ernstige patiënten door
lopend bezoek wordt toegestaan kan de
het St. hoofdverpleegkundige hiervoor spe-
Dagelijks:
15.00-15.45 uur.
18.30-19.00 uur.
Bezoektijden kinderafdeling:
Elke dag:
14.15-15.00 uur.
18.30-19.00 uur.
Alphen aan den Rijn
Rijnoord: le en 2e klas 11-11.30; 13.30-
14.15 en 18.30-19.30 uur; 3e klas 13.30-
14.15 en 18.30-19.30 uur; Kraamafdeling
13.30-14.15 uur alleen voor echtgenoten
19-20 uur; Kinderafdeling 15-15.30 uur
alleen voor ouders 18-18.30 uur.
Geluidshinder Schiphol
Klachten over geluidshinder van vlieg
verkeer van en~naar Schiphol kunnen
dag en nacht worden gemeld bij het in
formatiecentrum Geluidshinder Schip
hol (020-175000).