De moeilijkheden van een opmerkelij k filmer Alternatieve film zit in een impasse "Meanstreets" van Scorsese in Leiden Films deze week VRIJDAG 18 MAART 1977 Nadat „Alice doesn't live here anymore" en vooral ^-Taxidriver" het in Nederland goed de den, is nu ook „Meanstreets", een vroegere film van de jonge Amerikaanse regisseur Martin Scor sese, hier in roulatie gebracht. Eerder werd deze, in '73 gedraaide film, door de nationale vestiging van distributeur Warner Brothers wegens gebrek aan belangstelling naar Amerika teruggestuurd. Dit ondanks succes op filmfestivals in New York en Cannes. gespeeld door Harvey Keitel) probeert tevergeefs Johnny (Robert de Niro) c Veel toekomstperspectief was er voor de kinderen in zijn wijk niet. Het was echter al vroeg een uit drukkelijke wens van Scorsese om priester te worden en op zijn veer tiende ging hij dan ook naar het seminarie. Hoewel zijn katholieke opvoeding nog steeds een belang rijke plaats in zijn leven inneemt, bleef hij er niet lang. Hij studeerde aan de universiteit van New York en werd later op grond van zijn eer ste eigen fims toegelaten als docent aan de afdeling film van die univer siteit. Hij sloot zich aan bij een groep jon gere Amerikaanse regisseurs, die af wilde rekenen met de „glamour- filmerij" van Hollywood. Tot deze groep behoorde bijvoorbeeld ook Francis Ford Coppola (The Godfa ther). Met hem stuurde hij films in voor het festival in Knokke. Van Scorsese was daar „The Big Shave" te zien, een filmpje dat zich afspeelt op een plee ergens in New York, waar een man binnenkomt die zich begint te scheren en zich naarmate de tijd vordert, steeds dieper snijdt, te halen zijn totdat er uiteindelijk een bloeder- Grofweg kun je Scorsese's werk in twee groepen verdelen. De 16 mm- films (behalve de uit 1972 date rende „Boxcar Bertha") van voor '73 en de drie al genoemde films uit de periode daarna. Door Bart Jungman en Ton van Brussel Met dat vroegere werk viel hij bij kleinere festivals in het buitenland, bijvoorbeeld in Knokke en Ober- hausen, al voortdurend in de prij zen, terwijl in zijn geboorteland nog niemand iets van hem wilde weten. Dat veranderde na het grote succes van „Meanstreets" in Amerika. In alle filmbladen en ook in veel kran ten werd daar uitvoerig over be richt. Daarmee kwam niet alleen, zoals dat in een „roman-voor-onder de-droogkap" hoort, een einde aan de miskenning van zijn talent, maar dat betekende ook dat Scorsese voor het laatst in zijn eentje, met zoals hij dat gewend was, de hulp van zijn vrienden, familie en ken nissen een film maakte. Meer lijn in de scenario's, minder krakkemik kig camerawerk, geen onbekende acteurs meer (hoewl vroegere on bekende spelers als) Harvey Keitel, Robert de Niro en Jodie Foster door het werken met Scorsese gewaardeerd en ook door andere regisseurs ontdekt werden), maar ook zoals veel critici schreven, geen oorspronkelijk en zuiver werk meer. En al die kwalificaties zijn dan met name van toepassing op „Meanstreets", wellicht zijn be langrijkste film tot nu toe, in elk geval zijn meest autobiografische. „Meanstreets" speelt zich af in de New-Yorkse wijk Little Italy, waar Scorses opgroeide Charley, de hoofdpersoon, heeft een verhou ding met Theresa, de zus van zijn jeugdvriend Johnny Boy. Dit tot ergernis van zijn oom, een klein maffia-baasje, die hem de over name van zijn restaurant in het vooruitzicht heeft gesteld. Voor waarde is dan wel dat hij een punt zet achter zijn contacten met The resa en Johnny Boy, die nergens voor deugt, en overal mooi weer speelt en daardoor diep in de schulden zit. Zelfs als hij met de dood bedreigd wordt, wijkt Char ley niet van Johnny's zijde en vluchten zij samen met Teresa, maar ontkomen echter niet aan een op een stevig bloedbad uitlopende schietpartij. Nou niet zo'n bijster indrukwek kend gegeven, dat je vooral in het eerste deel van de film wat onrustig op je stoel doet draaien. Van een duidelijk verhaal is nauwelijks sprake en dat met name heeft veel kritiek opgeroepen. ïge r i ontstaat. Waarom dan toch de loftrompet van zolder gehaald, opgepoetst en gestoken? Wel, wat Scorsese wel heeft gepro beerd en wat hem zeker is gelukt is een sfeertekening maken, van een leven waar hij bijzonder veel ver wantschap mee heeft. Improvisatie heeft in verschillende theatervor men een niet meer weg te denken plaats ingenomen. By film ligt dat nog wat anders. Maar het is juist dat middel, waarmee Scorsese zijn ac teurs tot verrassende prestaties brengt. In „Meanstreets" komt dat zeer duidelijk naar voren, bijvoor beeld in de dialogen tussen Charley (Harvey Keitel) en Johnny Boy Daarbij krijg je het gevoel dat de dus ook de bioscoopbe- len Burnstyn berekt Scorsese Opvallend zoeker in het gevecht is betrokfc Daarnaast ls er dan het werk. Op het eerste gezicht mis schien amateuristisch, maar daar door (ook door het opvallend fre quente gebruik van de handcame ra) van een enorme directheid en intensiteit. Een voorbeeld is de vechtpartij in een café, waarbij hij geen totaalbeeld geeft, maar louter de vechtenden op de voet volgt. goede sfeertekening noodzakelijke keuze van de filmfragmenten. De betrokkenheid van Scorsese bij Little Italy is in „Meanstreets" overduidelijk. In die wijk kwam hij als kleuter te wonen, maar vond hij nauwelijks aansluiting bij leef tijdsgenoten. Hij had astma, was daardoor tot weinig fysieke in spanning in staat en bracht vanaf zijn vierde jaar veel van zijn vrije tijd door in de bioscoop. Die film wordt gezien door Firn de la Parra, die later Scorsese mee laat schrijven aan zijn scenario voor „Obsessions". Martin Scorsese is dan in Amsterdam, waar hij recla mefilms maakt en waar hij met on der meer Marijke Boonstra een sex-scène opneemt voor „Who's that knocking at my door" om deze, overeenkomstig de wens van zijn producent, beter verkoopbaar te maken. De la Parra gevraagd naar zijn erva ringen met Scorsese: „Het is na tuurlijk een vreselijk neurotisch iemand, slikt de ene pil n£ de ande re, moet bezig zijn. Een typische Schorpioen. Geobsedeerd door sex en dood. Hij is vreselijk onzeker, maar is nu in het filmwereldje op genomen. Dat betekent het ene script na het andere aangeboden krijgen en werken met vakbe kwame mensen. Maar „eigen fims" als „Meanstreets" zitten er natuur lijk niet meer in". Na het succes van „The Exorcist", mag hoofdrolspeelster Ellen Burn styn voor haar volgende film naar een gegeven van Robert Getchell van Warner Brothers, zelf een re gisseur zoeken. Ze ziet „Mean streets", is zeer onder de indruk en wil per se met Scorsese werken. Die beschouwt dat als een eer, de film „Alice doesn't live here anymore" wordt gemaakt en levert haar een Oscar op. Ook in die film zit Scor sese met het oude probleem, het vertellen van een verhaal in zijn maag. Van het aanvankelijke eindresul taat moet een' uur worden weggek nipt. Pas dan is „Alice" verkoop baar. Maar Burnstyn komt in de improvisatie volledig tot haar recht en dit geeft de film, samen met we derom zorgvuldig gekozen muziek, een opmerkelijke spontaniteit. Zelfs in „Taxidriver", de film, die we van het laatste drietal het eerste in Leiden te zien kregen, heeft Scorsese, zijn oude moeilijkheden nog niet kunnen overwinnen. Maar ook hier is het vooral de sfeer, de suggestieve manier van filmen en het overtuigend acteren van hoofd rolspeler Robert de Niro, die je als kijker bijblijven. De soundtrack van „Taxidriver" (Bernard Her rmann voltooide de muziek vlak voor zijn overlijden) is inmiddels ook in Nederland verkrijgbaar. Het is duidelijk dat Scorsese's kracht vooral gezocht moetworden in zijn acteursregie. Harvey Keitel, die nu in vier van zijn films mees peelde, deed dat steeds weer in vol strekt uiteenlopende gedaanten, en telkens weer overtuigend. Het zelfde geldt voor De Niro, die voor zijn rol in „Taxidriver" op de nomi natie staat voor een Oscar. De hoogste onderscheiding voor een acteursprestatie, waar Scorsese zonder twijfel een belangrijk aan deel in heeft gehad. Titel: Meanstreets"; regie: Martin Scorsese; hoofdrollen: Robert de Niro en Harvey Keitel; theater Camera; 18 jaar. 3Blijvers LIDO II - "L'Empire des sens", een Japanse man en vrouw die copuleren tot het bittere eind. DU MIDr - "The party", dag. 8.15 uur, zat. 7.00 en 9.30 uur, zo. 4.00, 7.00 en 9.30 uur, al. EURO - "Irma la Douce", dag. 1.45 en 7.45 uur, zat., zo. en woe. 3.45 en 7.45 uur, al. METROPOLE 1 - "Sex o'clock USA", dag. 2.00, 6.45 en 9.15 uur, zo. 1.30, 4.00, 6.45 en 9.15 uur, 18 jaar. STUDIO - "L'Innocente" laat ste meesterwerk van de overle- den Luchino Visconti. METROPOLE 2 - "The Pink Panther strikes again", dag. 2 3Q 7 00 en 9 3Q UUFi ZQ 2.00, Terug in Leiden 4 30-7 00 en 9 30 uur-aL METROPOLE 3 - "De nacht LIDO I - "Dr. No", James Bond van inspecteur Tibbs", dag. nog gespeeld door Sean Conne- 2.30, 7.00 en 9.30 uur, zo. 2.00, ry- 4.30, 7.00 en 9.30 uur, 14 jaar. METROPOLE 4 - "Future -* T i 4.Z-1 world", dag. 2.15, 7.15 en 9.45 JNaCntlllm uur, zo. 1.45, 4.15, 7.15 en 9.45 UUFi 14 jaar. REX^'Prono'toer in Bang- 6 45 e^O^u" kok» man dag. 2.15,6.45 en 9.30 uur, zo. 1.30,4.15,6.45 en 9.30 uur, 18 jaar- Kindermatinee odeon i - "Sodom en Gomor- ra", dag. 1.30 en 8.00 uur, 14 jaar. W^1eBRuffeI""WinnetOU 16660 ODEON 2 - "Bestemmmg Las- niy Sandra", dag. 2.00, 6.45 en 9.15 uur' z0- 130. 40°. 6 45 en 915 REX uur, 14 jaar. ODEON 3 - "Silent movie", dag. "Valdez de halfbloed", ook al 5"®» en 9 45 uur. zo- ook een film met Charles Bronson. 4 40 uur« a^ brek aan werkje klagern^ g8' f APOLLO 1 - 'Tlsa, wolvin van ook 445 "ur' ..P°™toer jaar. ïïrMiMss*? ?So0U;:^."'das- uur, 18 jaar. APOLLO 2 - "Madhouse", dag. PASSAGE - "De Peetmoeder", 2.00, 7.30 en 9.45 uur, zo. 2.30, dag. 2.00,7.00 en 9.30 uur, zat. en 4.45, 7.30 en 9.45 uur, 18 iaar. z0- 13(>. 4 0°. I-00 en 9-30 uur, 18 ASTA - "Patton", dag. 2.00 en Jaar' 8.00 uur, 14 jaar. REX - "The enforcer", dag. 1.30, BIJOU - "Lumière", dag. 2.00, 4.00, 7.00 en 9.30 uur, 18 jaar. 7.30en9.45uur,zo.ook4.15uur, 14iaar ROYAL*70-"Duet inbed", do., 1 J zat. en zo. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, CALYPSO - "De verloren eer vrij. 2.00 en 6.45 uur, ma. 2.15 en van Katharina Blum", dag. 2.15, 8.00 uur, di. en woe 2 15 uur 18 7.00 en 9.30 uur, zo. 1.45, 4.15, jaar 7.00 en 9.30 uur, 14 jaar. CAMERA - "Wie is er bang voor ROYAL - "De meiden van het Virginia Woolfdag. 2.15, 6.45 moordcommando", ma., di. en en 9.30 uur, zo. 1.45,4.15,7.00 en woe. 2.15 en 8.00 uur, do., vrij., 9 30 uur 18 jaar zat- en z0- en 9-30 uurv CINEAC - "On her majesty's 2at en 2°' ook 4 30 uur' 18 Jaar' secret service", dag. 1.30, 4 .00, STUDIO 2000-"Belle de jour", 1®® en 9'3 rtUur' Zfi" Z°' en WOe' dag. 7.00 en 9.30 uur, do. t/m di. 7.00 en 9.30 uur, 14 jaar. ook 2 00 uur_ 18 jaar CORSO - "Two minute war ning", dag. 2.00,7.00 en 9.45 uur, DE UITKIJK - "Cousin, cousi- zo. 1.30,4.15, 7.00 en 9.45 uür, 14 ne", dag. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, jaar. 14 jaar. Film International in Rotterdam bijna ten einde ROTTERDAM - Film International is over de helft heen, de vermoeidheidsverschijnselen gaan een woordje meespre ken, het bijna bij uitsluiting jonger publiek wordt kieskeu riger. De openingsschoten klinken nu, vijf dagen later, nog luide na, want het zijn vooral de eerste films als „l'Affiche Rouge" van Cassenti, „Der sterke Ferdinand" van Kluge en „ForfiniijCani" van Jean Marie Straub, die iets hebben losgewoeld. De laatste, zelf aanwezig om zijn weerbarstige oeuvre in een eigen zinnige stijl te verdedigen heeft vele discussies opgeroepen. Belangrijke regisseurs, die als gas ten in Rotterdam met hun komst werden verbeid, lieten het helaas nogal eens afweten. Huub Bals heeft ze niet aan een touwtje en dat zou men in zijn onvermoeibaar streven toch moeten toewensen. Telkens als er weer een vliegtuig op Zestienhoven of Schiphol neer ploft hoopt men dat er weer een nieuwe filmeminentie uit zal stap pen, liefst met zijn film onder de arm, want sommige titels worden met veel improvisatiezwier telkens een dagje verder geschoven tot het gordijn zaterdag definitief over de zesde festivalaflevering zakt en het arriveren van welke film ook geen zin meer heeft. Door Piet Ruivenkamp en Jacques Frenkel Ondertussen valt het in Rotterdam wel op, zoals in sommige eerder ge houden festivals al bleek, dat het pioniersbloed internationaal aan het stollen is. Gevolg: weinig echte kwaliteit en het tenslotte toelaten van films, die geen festivalniveau hebben. Nederland Bij deze wat ontmoedigende situa tie, die voor het alternatieve circuit in het komend jaar weinig belooft, is het plezierig te weten dat een aan tal Nederlandse prestaties in het programma een goed figuur slaan. Het is woensdag bijvoorbeeld de dag van de Palestijnen geweest, een probleem waar nu al diverse Neder landse cineasten zich de laatste tijd toe ge%nspireerd hebben gevoeld. Met zijn zeer bezienswaardige film „A reason to go" heeft George Slui- zer als een van onze bekwaamste cineasten kans gezien aspecten te tonen, die in oppervlakkige, snelle journaalopnamen niet aan de orde komen. Een dag voor de Syrische troepen Beiroet bezetten was hij ter plaatse om te zoeken naar twee Pa lestijnse families, die hij twee jaar eerder filmisch ontmoette. Er ont staat een open, ontspannen beeld van wat hen in hun revolutie be zielt. Het is niet alleen een politieke, maar evenzeer een menselijke film. Hoezeer een perfecte filmtechniek daarbij mede dienstbaar wordt, is iets dat vele geengageerde filmers graag vergeten. Dat merkte men bijvoorbeeld in „l'Olivier" gemaakt door een kollektief in het Franse Vincennes van zes Palestijnen. Hun aandacht vragen voor het Pa- le~tijnse probleem is uiteraard legi tiem, maar er komt slechts een zweem van objectivering over in de diverse beeldenreeksen. Men ge bruikt wat in de redenering te pas komt en laat gemakshalve weg wat niet dienstbaar is. Zonder objecti vering wordt geen probleem opge lost. Men ziet bijvoorbeeld beelden van Piet Nak, die tot de februari staking in 1941 aanzette en die later zijn Israëlische onderscheiding te- Bel Ami: De Maupassant? Niet veel meer dan ondeugend zijn de televisiebewerkingen die de TROS-televisie regelmatig uitzendt van de verhalen van de Franse schrijver Guy de Maupassant. Blijft .het daarin veelal beperkt tot de overigens uiterst forse bilpartij van actrice Mimi Kok; in de film Bel Ami, gebaseerd op de gelijknamige roman van De Maupassant wordt wel iets verder gegaan. Zover zelfs dat de Franse auteur bij het zien van al dat lijf-aan-lijf-werk zich met wellicht enige walging in zijn graf zou omdraaien. Alle subtiliteit is verdwenen en zelfs de in het begin gedane poging tot enige relativer ing van al die sex wordt ook al vlotweg onder het matras wegge moffeld. Het gaat allemaal om een keurige journalist, George Duroy, die werkt voor het al even keurige blad "Nieuwe Moraal" (ethisch re veil?). Deze Duroy slaat helemaal op hol. Hij komt bij een sexblaadje terecht en zoekt zijn heil voortaan bij rondborstige, bij voorkeur naakte dames. Van Agt op het slechte pad dus eigenlijk. *4 "Bel Ami"; regie: Bert Thorn; hoofdrol: Harry Reems; theater: Trianon; 18 jaar. BART JUNGMAN De timmerman en zijn pleegzoon in "Pinocchio" van Luigi Comencini, een regisseur die op het Rotterdamse Film International onverwacht hoge ogen gooide. rugstuurde. Met het na eve besef dat hij geen slachtoffer zou zijn van een grotere politieke manipulatie. Fons Grasveld heeft in „De straat veger" een sober onopgesmukt beeld van een Amsterdamse rein igingsman gegeven. Vooral te waarderen naast de in zwang zijnde (televisie)portretten, waarin intel lectuelen met een soort kneukel spot hun eenvoudige slachtoffers proberen te pakken. Grasveld bleef daar verre van en identificeerde zich in zijn beelden sympathiek met zijn hoofdpersoon. Altmans team Film International had de primeur van een Amerikaanse film, waaraan de naam van Robert („MASH", „Thieves like us", „Nashville", enz.) verbonden is, maar niet als re gisseur. Altman gunde zijn assis tent Alan Rudolph namelijk zijn regiedebuut van een film, „Wel come to L.A.", waarvoor dit jonge talent het scenario had geschreven. Zelf bleef Altman op de achter grond als producent, maar wel haalde hij er zo ongeveer alle pro minente acteurs en actrices bij, die in voorgaande films van zijn hand een rol hadden gespeeld, van Keith Carradine, Harvey Keitel en John Considine tot Sally Kellerman, Ge- raldine Chaplin en Sissy Spacek. „Welcome to L.A." maakt een wat rommelige indruk, maar geeft uit stekend de sfeer weer in het kwasi-artistieke wereldje van de commerciële muziekindustrie aan Amerika's westkust. Richard Bas kin, die de muzikale leiding van „Nashville" had en nu de muziek en songs schreef, waarmee hij af en toe ook zelf in beeld komt, laat Keith Carradine in diens afsluitende song het klimaat van Los Angeles en de film goed karakteriseren:waar de lucht dik en geel is met de muffe smaak van verval. De film is een goede aanloop tot de twee aan Alt man gewijde weken in 't Venster tussen 24 maart en 6 april, gedu rende welke zes films van hem ver toond zullen worden („McCabe Mrs. Miller", „Images", „The long goodbye", „Thieves like us", „Cali fornia Split" en „Nashville"). Vandaag zal het festival zeker in het teken staan van Agnes Varda's te rugkeer in de bioscoop met ,,1'Une chante, l'autre pas", een wereld première met twee Franaaises, die in Amsterdam een abortus onder gaan. "St. Ives" is best amusant Titel: "St. Ives"; hoofdrollen: Charles Bronson en Jacqueline Bisset; theater: Luxer; 14 jaar. De nogal verlopen kop van Charles Bronson zou je de indruk kunnen geven, dat hij het met de maat schappelijke normen niet zo nauw neemt. In "St. Ives" is het tegendeel hier van waar. Hij mag dan een dooden kele keer zijn vuisten gebruiken; maar dat gebeurt slechts wanneer bepaalde figuren hem geen andere keus laten. Voor het overige is hij een uiterst nauwgezet man. die een goede vriend van de politie is. Dat moet ook wel, want hij is ex- misdaadverslaggever en nu bezig een misdaadroman te schrijven. Helaas laat zijn fantasie hem in de steek en trekt hij het rauwe leven in om daar stof voor zijn verhaal uit te putten. Met alle complicaties van dien. Op het eind worden de ver wikkelingen vaak wat al te moei lijk, maar ach, dat mag de pret niet drukken. "St. Ives" zorgt voor ge noeglijke ogenblikken en meer moet je van deze film dan ook niet verwachten. ANNEMIEK RUYGROK

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 21