Birgit: een pientere radio-presentatrice r/Mïl mgmmmM] Songfestival ook niet in Nederland toegelicht Lorenzaccioeen weelderig kijkspel Tapijt zonder spijt DeAnnakliniek isverhuisd. WOENSDAG 16 MAART 1977 Den Haag - Shakespeare's „Ham let" uit 1604 en Alfred de Mussets „Lorenzaccio" uit 1834 hebben zo op het oog veel gemeen, voorname lijk waar de titelrollen voor de vraag gesteld wofden vanuit hun nobel levensbesef krachtdadig te reageren op een misdadige situatie, een zweer, „something rotten". De Engelse auteur zowel als de Fransman grepen terug naar een historische gebeurtenis elders in een ander tijdvak. De Elizabethaan beschreef met een renaissance- instelling de middeleeuwse Deense prins, De Musset als romanticus bezag de troebele corruptie van de beruchte De Medici's in het Flo rence van drie eeuwen verder. Voor beiden gold dat hun eigen tijd meer bepalend werd voor de formulering van de inhoud van hun drama dan het tijdperk, dat zij kozen. „Hamlet" is van alle tijden geble ken, „Lorenzaccio", afgelopen weekeinde door de Haagse Come- die dan eindelijk voor Nederland ten d^op gehouden, viel die eer niet te beurt. De belangstelling interna tionaal kwam pas de laatste jaren op gang, voornamelijk in de hang naar nieuwe romantiek en in verzet tegen een toenemende verstande- lijking in onze wereld. Romantiek De romöntiek is altijd veel beperk ter gebleven, haar drama's waren al bijna historische curiosa voor dat de inkt, waarmee zij geschreven waren, opdroogde. En zo is de ge ringe interesse voor het werk van De Musset wel te begrijpen. Hamlet bleef als een verontrust individu twijfelen tot de ontwikkelingen hem geen andere keuze meer lieten, een intrigerender (verstands)pro- ces dan bij de Italiaanse held, die zich vanuit zijn emoties eerst met het kwaad heeft vereenzelvigd om zijn zuiverende daad te stellen. Als thriller heeft „Lorenzaccio" dan ook aanmerkelijk minder werking omdat de hoofdpersoon in zijn dubbelzinnig handelen al spoedig aan de toeschouwer duidelijk wordt. Het hele spel van De Musset over een door intriges, onderdruk king en moord belaagd Florence komt over als een nogal opera achtig gegeven van dertig taferelen. Om het ook voor deze tijd te verde digen koos de Belgische regisseur Pierre Laroche voor een rijkse soms haast magische montage, die vooral het gevoelsmatige, het elan van het hart wil benadrukken. Waar dat zich laat gelden en nog meer waar dat afwezig blijft in een kon- krete consequentie. Want De Mus set met de ervaringen van een Franse revolutie juist achter zich, laat pijnlijk voelen hoe laf en aloyaal we zijn als het erop aan komt een front te maken. Verzet bloeit vaak pas op als we persoon lijk getroffen zijn als het al te laat is en gewetenloze onderdrukkers elk van hun tegenstrevers afzonderlijk onschadelijk hebben kunnen ma ken. Daarom blijven er aan het slot 'van het drama als Lorenzaccio vermoord is, als vogelvrije door een laffe burgerij, geen illusies over. De Haagse voorstelling werd een grootscheepse produktie, die meer dan veertig acteurs en actrices op de been bracht om deze symfonie van het kwaad aan te strijken. De aankleding en de muzikale illustra tie als heftige ondertoon waren soms op het exuberante af gebruikt om het emotionele te versterken. Jurriaan Andriessen componeerde muziek met een Strawinsky- achtige kleur, die de toeschouwer- luid en onontkoombaar zijn me debetrokkenheid wilde inscher- peq. Zo was het ook in de aankle ding van Germinal Casado, welke in haar bizarre weelderige ge moedsbewegingen extra accent zocht te geven, toetsen van expres sionisme, maar ook verwijzingen- naar andere stijlen. Een gedenkwaardige voorstelling in de poging om deze Musset alsnog vleugels te geven. Die kreeg onder meer vorm in een verrassende ver tolking door Eddy Brugman als Lo renzaccio in de dubbelzinnigheid van het heilig moeten en het aan sluipend besef, dat ook hij reeds te veel door het kwaad was aangevre ten. Het doel heiligt niet alle midde len. Van de vele, vele rollen mogen hier die van Anne-Wil Blankers als de berekenende minnares, Guido de Moor als de onbekommerde des poot Allessandro, Anne-Marie Hey- ligers als de moeder van Lorenzo worden genoemd, die net als vele andere vertolkers wisten te beves tigen hoe de hand van een vreemde regisseur ongedachte mogelijkhe den losmaakt. PIET RUIVENKAMP. ADVERTENTIE Het Tapi jtcentrum Boudewijn Klap via de intercom: „Luister Bir, je hoort nu een gesprek op de band van een meisje dat precies weet wat haar vader voor beroep heeft. Maar er zijn natuurlijk veel kinderen die dat niet weten. Haak daar straks even op in ja! Het laatste wat zij zegt is „hartstikke leuk". Oke? Ik geef wel een teken." Een van de omroepcellen in de AVRO-studio. Achter de microfoon Birgit Gantzert, presentatrice van het populaire jeugdprogramma „13Speciaal", iedere donderdag middag van 17.00 tot 17.40 uur op Hilversum III. Door Paul van Beckum Birgit is twaalf jaar oud. Voor haar op tafel liggen drie velletjes waarop de onderdelen van het programma staan aangegeven. Drie woordjes per onderdeel, verder geen tekst. Rustig spelend met een balpen kijkt zij naar Boudewijn in de con trolekamer achter de geluiddichte glazen wand. „Hartstikke leuk", zegt het meisje op de band. De arm van Boudewijn gaat naar beneden. Birgit valt in, heel ontspannen en verbazingwekkend professioneel. „Ja, dit was dan een meisje dat wel weet wat haar vader precies doet. Maar velen van jullie weten dat niet. Jullie zien vader 's morgens om acht uur de deur uitgaan, maar het blijft een groot raadsel wat ie op zo'n dag allemaal uitspookt. Vraag eens aan je vader wat voor beroep hij heeft en vertel het ons dan per brief. Je weet het postbusnummer. Ik herhaal het nog even: Negen, drie, drie. En dan nu de plaat: „One apon a star." Klaar. Birgit heeft even tijd voor een babbel. Hoewel het haar eerste interview is bekijkt ze de verslaggever met een blik van „Zeg maar eens wat je weten wilt". Intussen blijft ze de studioklok in de gaten houden, want voor de plaat staat een tijdsduur van twee minuten, vijftig seconden. Daarna moet een telefoongesprek volgen met mevrouw Strooi over het kin derspreekuur van burgemeester André van der Louw van Rotter dam. Is Birgit een veel te vroeg volwas sen meisje of gewoon een natuurta lent? Boudewijn Klap, hoofd afde ling jeugdprogramma's van de AVRO later op de middag: „Wij doen natuurlijk net of het allemaal heel gewoon is wat zij maakt maar in feite is het heel knap Birgit Gantzert, wier achternaam voor de radio nooit wordt genoemd om geen stardom te kweken, blijkt een heel lief meisje te zijn, uitzonderlijk pienter maar buiten de studio even kinderlijk als haar leeftijdsgenoten. Zij vertelt hoe de AVRO via via bij haar terecht kwam. Na een stern- proef en een gesprek met Boude wijn Klap werd ze vorig jaar okto ber voor de leeuwen geworpen. „Wat ik allemaal doe? Ik kondig het programma aan, vertel wat er alle maal komt en leidt het thema in op de helft van de uitzending. Ik lees ook de brieven voor, geef daar soms commentaar op, maak korte inter viewtjes via de telefoon en kondig de plaatjes aan waaronder de elpee van de week. Tot nu toe hebben we al heel wat onderwerpen behan deld zoals mode, zakgeld, op tijd thuis zijn, hobbies, toekomstplan nen, nou ja, allemaal dingen die da gelijks gebeuren." Waarschuwing via de intercom. „Bir, we gaan het programma nu afsluiten. Je krijgt dertig seconden voor de afkondiging. Precies he, geen seconde meer. We krijgen eerst nog een jingletje. Opgelet." Opnieuw arm naar beneden. Birgit maakt de afkondiging, kiest haar woorden zo dat ze precies binnen de dertig seconden blijft. Boude wijn steekt zijn duim omhoog. De technicus achter de knoppen: „Knap hoor! Hoe speelt dat kind het klaar." Birgit, gewapend met een wat jongensachtig, nuchter stemmetje, zit in de brugklas en gaat daarna naar het gymnasium. En dan? „Niet bij de radio. Nee, ik vind het leuk om te doen hoor, maar ik word liever kinderarts. Dat weet ik al van mijn vijfde jaar. Ik lag toen in het ziekenhuis om geopereerd te worden. Toen ik wakker werd zag ik een vrouw in een witte jas naast mijn bed staan. Ze had een plaatje op d'r jas. Ik dacht: een vrouwelijke dokter, dat kan dus ook. Toen wist ik wat ik worden wilde." „Paarden en ponnies. Paarden aaien, praten met paarden, paarden voederen, rijden op paarden, nou ja alles met paarden. Waarom? Omdat je met paarden iets kunt doen. Wat moet je met een hond? Je kunt er mee spelen, je kunt hem kunstjes leren, maar verder niets. Op een paard kun je zitten, al moetje pro beren je evenwicht te bewaren. Een paard lijkt op een mens. Hij heeft ook vier benen." Het programma zelf, voor wie is het bedoeld en wat wil de AVRO er mee? Boudewijn: „Het is een pro gramma voor de brugklassers, voor kinderen van twaalf, dertien jaar die dus aan het begin van de puber tijd staan. Zij vertonen alle ken merken van die groep. Als zij eens de gevierde held waren, populari teit bezaten, dan komen ze plotse ling in een scholenfabriek terecht waar niemand hen kent, waar ze onder gaan in de massa. Ze worden gekleineerd door de ouderen, pro beren zich aan die sfeer te ontwor stelen en gaan dan stoer doen. Het is ook de tijd dat de meisjes hun eerste BH gaan dragen." „Hoe weerspiegelt zich dat in het pro gramma?" „Ik maak dit pro gramma samen met Jos Aarnoudse Zij heeft op de School voor de Journalistiek gezeten, maar wil er niet meer naar terug. Ze maakt bij ons de interviewtjes en brengt leuke ideeen aan. Toen we in okto ber vorig jaar begonnen richtten wij ons op drie facetten van het be staan van de brugklassers: de- school, de straat en thuis. Vooral de straat leverde een aantal interessante uitzendingen op, zoals winkeldiefstallen. Er wordt op grote schaal gestolen uit de winkels en wij hebben dus kinderen opge roepen die dat geregeld doen. Daar hebben we mee gepraat en er een winkelier bij gehaald die aan die diefstallen volledig failliet is ge gaan. kijk, dan wordt zo'n onder werp duidelijk. We hebben ook knokploegen voor de microfoon gehaald en o.a. ge vraagd waarom ze zoveel vernielin gen aanbrengen in treinen en zo. 'EEN STILLE LIEFDE' GAAT NAAR CANNES DEN HAAG - De film "Een stille liefde" van René van Nie is aangemeld voor het filmfestival van Cannes. Het festival wordt van 12 tot 27 mei gehouden. "Een stille liefde" is een speel film, die op 25 februari van dit jaar in première is gegaan.. Hoofdrollen worden gespeeld door Cor van Ryn, Sem de Jong, Marielle Fiolet, Dore Smit en Chris Lomme. De film verhaalt over een gescheiden man, die zijn zoon, die aan de moeder is toegewezen, ontvoert. De film werd over het algemeen goed beoordeeld en is in verschei dene bioscopen geprolongeerd. ADVERTENTIE De afdeling Orthopedie (de Annakliniek, Mezenstraat Leiden) is nu gevestigd in gebouw 38 op het terrein van het Academisch Ziekenhuis Leiden. In dit nieuwe gebouw treft u eveneens vanaf 28 maart de orthopedische polikliniek Te voet gemakkelijk bereikbaar via de ingang Rijnsburgerweg 10. Voor afspraken en inlichtingen kunt u bellen (071) 14 72 22. Vragen naar toestel 2060. Het Academisch Ziekenhuis ligt vlak naast het station. Academisch Ziekenhuis en Medische Faculteit Leiden HILVERSUM - Het Eurovisie-Songfestival zal niet in Nederland wor den gehouden. De kans is nu zeer groot dat er dit jaar helemaal geen liedjesfestijn zal zijn. Nederland heeft moeten afhaken omdat de vakbond van omroepperso- neel gehoor heeft gegeven aan de oproep van de Britse vakbonden het songfestival besmet te verklaren. De Engelse vakbonden besloten het festival te boycotten in verband met de salariseisen van de Britse camera-lieden. De raad van bestuur van de NOS verklaarde zich giste ren in principe bereid om het songfestival op 2 april iri Nederland te doen plaatsvinden echter op voorwaarde dat de vakbonden ermee ak koord zouden gaan. Nu de vakbonden hun leden hebben geadviseerd het festival te boycotten uit solidariteit met de Britse cameralieden gaat het feest definitief niet door. Ook de andere landen, die aan het festival zouden deelnemen, hebben intussen meegedeeld geen kans te zien de organisatie van het festival op zich te nemen. Als laatste redmiddel wordt nog overwogen om de festivaldeelnemers hun liedjes individueel in het eigen land ten gehore te brengen en de uitslag door middel van een schakelprogramma bekend te maken. Het zou de eerste keer in de ge schiedenis van het Eurovisie-Songfestival zijn dat het moet worden afgelast. Concert van Trail en Gimmick De Leidse popgroepen 'Trail' en onlangs nog een concert gegeven in 'Gimmick' treden zaterdagavond ^Paradiso in Amsterdam, op in het Patronaatsgebouw in In de Leidse formatie 'Gimmick' Oegstgeest. 'Trailbestaande uit zitten enige leden van de oude Chris Koenen, Jan Pardon, Ard groep 'Spirit of St. Louis'. Bausch en Harry Verhoeven, heeft NEDERLAND I 18.15 - Moderne Elektronica, les 23 (TELEAC) 18.45 - Bereboot (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.10 - Van Gewest tot Gewest (NOS) 19.55 - Eerste helft RWDM-Feyenoord (NOS) 20.45 - Uitzending Pol. Partijen 21.00 - Tweede helft RWDM-Feyenoord (NOS) 21.45 - Journaal (NOS) 22.05 - Den Haag vandaag (NOS) 22.20 - Panoramiek (NOS) 22.50 - Studio Sport (NOS) 23.00 - Sprekershoek (NOS) 23.15 - Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.45 - Staatsloterij (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.04 - Van onze speciale verslaggevers, reportage (IKON) 19.29 - Kenmerk (IKON) 20.00 - Journaal (NOS) 20.25 - Film van het Nationaal Rheumafonds (Socutera) 20.30 - Het kruis in de asfaltjungle, tv-film (EO) 22.00 - Aardbevingen, informatief programma (EO) 22.50 - Journaal (NOS! Birgit achter de microfoon Wat hoor je dan? Dat ze zich verve len, dat er geen clubhuis voor hen bestaat. En wat die treinen be ceft wie doen dat? Jeugdwerklozen. Want wat moeten ze? Geen werk, geen toekomst. Nou, en wat thuis betreft liggen de onderwerpen ook voor het oprapen. Als je verliefd bent, waarom vertel je dat niet aan je vader en moeder? En wat gebeurt er als vader en moeder ruzie heb ben? Waarom snoepen en roken kinderen? Gewoon lekker, vader en moeder doen het ook. Weet je wat ook een fijn onderwerp was in dit verband? Mode, de uitverkoop. Waarom hebben kinderen daar een hekel aan? Omdat ze dan dingen moeten dragen die uit de mode zijn. Want kinderen van die leeftijd wil len er ook goed uitzien. Weetje wat ons ook zo verbaasd heeft? Dat ze in de liefde beslist niet progressiever zijn dan in onze jaren. Wat is het nou in feite? Tas dragen, handje vasthouden, eikaars agenda's vol schrijven, briefjes uitwisselen met teksten als: „wil je met me gaan?" Maar gedachten over naar bed- gaan? Welnee." De IKON zendt vanavond de eerste aflevering uit van een ser reportages die zijn gemaakt door kinderen tussen de twaalf e veertien jaarDe eerste reportage is gemaakt in een internaat vot thuislozen van het Leger des Heils. Jacqueline van Hensbergen 13 jaar)Anouk Lo-A-Njoe (13 jaar) en Richard Rook (13 jaar) maakten de film onder eindredactie van Yvonne Doets en Wim Neijman. Hoe komt het dat iemand geen huis heeft en bij het Leger des Heils moet wonen? Hoe gaat het daar toe? Wat kunnen de gasten van dit internaatnog van de toekomst verwachten? i dit programma worden beant- Kenmerk, de informatierubriek van de kerken, brengt vanavond een uitgebreide reportage over het anti-racisme programma van de Britse vakbewegingAan het woord komen de voorzitter van de commissie voor rassenverhoudingen van de Britse vakbond, Tom Jackson, en een tweetal gekleurde vakbondsfunctionarissen. In dit programma zijn ook beelden te zien van een bijeenkomst in een Londens postkantoor waarop de werknemers praten over de ras senverhoudingen op hun kantoor. Enkele gekleurde werknemers leggen op deze bijeenkomst verklaringen af over de manier waarop ze op hun werk door hun collega's en hun chefs worden gediscrimi neerd en de betrokkenen reageren daarop. Voor de eerste maal zal een Nederlands televisiegesprek met een Poolse dissident worden uitgezonden. Dat gebeurt vanavond in het NOS-programma Panoramiek. De ondervraagde is de auteur Ja- cek Kuron. Er is ook een interview met hoofdredacteur Rakowski van het weekblad Polityka. Rakowski is lid van het Centraal Co mité van de Poolse Arbeiderspartij. De kunstenaarsorganisatie van het NVV krijgt vanavond in de rubriek Sprekershoek" de gelegenheid uit te leggen welke bezwa ren er bestaan tegen de toneelnota van minister Van Doorn van CRM. Acteurs, die maandag j.l. ook deelnamen aan de protestde monstratie op het Haagse Binnenhof, komen aan het woord. Zilveren Harp voor Anita, Nelleke, Mare en Wieteke Het Comité voor de Nederlandse Amusementsmuziek (Conamus) heeft een aantal Zilveren Harpen toegekend aan artiesten die in 1976 opvallende prestaties hebben gele verd. Het zijn: cabaretière Nelleke Burg, zangeres Anita Meyer, zanger Ad Kraamer (Mare Winter) en actri ce/zangeres Wieteke van Dort. De prijzen zullen worden uitgereikt tijdens de 19e Liedjesbeurs van Conamus, die maandag 21 maart in het Hilversumse "Gooiland" wordt gehouden. HILVERSUM 1 TROS: 18.30 Nws. 18.41 (S) De een ziet het zus en de ander zo. 19 00 (S) Muziek- triptiek van zeven tot tien (19.00 (S) Jazz-sir. 20.00 Eight-o'clock special. 21.00 (S) Kruis en mol). 22.00 (S) Een mondje Frans. 22.30 Nws. 22.40 Aktua III. 23.00 (S) En de maan scheen op Ky- lenamoe, hoorspel. 23.40 (S) Gramm. pla ten. 23.55 Nws. HILVERSUM 2 VARA: 18.00 Nws. 18.11 Dingen van de dag. PP: 18.20 DS'70. VARA: 18.30 Tus sen start en finish. 19.30 (S) Brassband Magazine. 20.00 Nws. 20.05 (S) Arturo Toscanini XV (1867-1957). 22.15 Ge sprek. NOS: 22.30 Gamma van Alpha en Beta. 23.00 (S) Met het oog op morgen met om 23.05 Aktual.overz. 23.20 Den Haag vandaag. 23.52 Even ontspannen voor het slapen gaan....yoga. 23.55 HILVERSUM 3 NOS: 18.03 De vacaturebank. 18.10 (S) NOS-maal. 19.30 (S) Langs de lijn, sport en muz. 23.02 (S) NOS-Jazz. 0.02 (S) Me tro's Midnight Music. 1.02 (S) Take it ea sy. 2.02 (S) Dat wordt weer nachtwerk. 4.02 (S) De achternacht. HILVERSUM 1 NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.08 (S) Te Deum Laudamus. 7.30 Nws. 7-.41 (S) Vandaag donderdag: aktual., perso- verz., inform, en lichte muz. (7.41 Hier en nu). 8.24 Werk-Woord, praatje. 8.30 Nws. 8.36 Gym. voor de huisvrouw. 8.45 (S) Tot uw dienst: klass. muz. 9.45 (S) Onder de hoogtezon. 10.30 Nws. 10.33 (S) In 't zilver. 12.00 (S) De Kilima Hawaiians Show. 12.15 Voor boer en tuinder. 12.26 Meded. voor land- en tuinb. 12.30 Nws. 12.41 Hier en nu. 12.55 (S) Middagpauze- dienst. 13.15 (S) Metropole orkest. 13.30 (S) Globaal, gevar. progr. (15.30 Nws.). 17.30 Nws. 17.32 (S) Hier en nu. HILVERSUM 2 AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym. 7.20 Op blote voeten: vraag- en antwoordspel. (8.00 Nws. 8.11 AVRO's Radiojoum.). 8.50 Morgenwij ding. 9.00 Het kind en zijn rechten, do- kum. 9.35 Waterst. 9.40 WSchoolradio. 10.00 Radio Lawaaipapegaai. 10.10 Ar beidsvitaminen. (11.00 Nws. 11.03 Radio joum.). 11.30 Rondom twaalf. 12.30 Her- sengym. 13.00 Nws. 13.11 Radiojoum. 13.25 Beursplein 5. 13.30 'n Middagje AVRO. (16.00 Nws. 16.30 Radiojoum.). 17.00 (S) 13- Speciaal, kinderprogr. OVERHEIDSVOORLICHTING: 17.40 Den Haag aan de lijn. 17.55 Meded. HILVERSUM 3 TROS: 7.03 (S) Vaak 's ochtends. 9.03 (S) Hugo van Gelderen Show. 11.03 (S) Gerard de Vries draait op verzoek. 12.03 (S) Boter, Klaas en prij zen. 14.03 (S) Polderpopparade. 16.03 (S) Europarade. HILVERSUM 4 KRO: 7.00 Nws. 7.0_2 (S) Badinerie. 9.00 Nws. 9.02 (S) Aan woorden voorbij. 9.10 (S) Viool en piano. 9.30 Ik sta hier niet voor de banken te praten. 10.00 (S) Au bade. 11.30 Sylvia Carbonel, piano. 11.59 Bericht Vastenaktie. 12.00 (S) Rondom Ravel (11). 14.00 Nws. 14.02 Hoogach tend, progr. over Kurt Tucholsky. 15.00-17.00 (S) Kollage v zeldzaam. DUITSE TV DUITSLAND 1 17.55 Journ. (Region, progr. NDR: 9.30 Sesamstrasse. WDR: 8.05- 11.15 Schooltelevisie. (9.30 Sesamstras- (Region. progr. NDR: 18.00 Report. 18.30 Aktual. .-.?o zandmannetje. 18.55 Nordschau-Magazin. 19.26 Lokalseite unten links, tv-serie. 19.59 Progr.overz.) (18.00 Region, nws. 18.05 Progr.inform, en tekenfilm. 18.10 Kwis. 18.40 Die Ein- geweihten von Eleusis, tv-serie. 19.15 Aktual. 19.45 Amus.progr.) 20.00 Joum. en weerber. 20.15 Report. 21.00 Tv- DUITSLAND 2 21.00 Joum. 21.15 Gesprek. 21.45 Die Abenteuer des braven Soldaten Schwejk, tv-serie. 22.45 Journ. BELGISCHE TV 18.15 Kleuterprogr. 18.20 Progr. voo zestigplussers. 18.50 Space 1999, t serie. 19.40 Meded. en weerber. 19. Joum. (Avondprogr. eventueel nader te bepalen wegens voetbal.) ....Rhoda, tv-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 5