Joan Sutherland 'redt opera 'Maria Stuarda' toegelicht Ned. Operastichting met Cimorosa: knutselwerk [.lesprogramma Peggy Lee zingt in Nederland WASTE OF TIME: ONBEGRIJPELIJK Omroepen claimen Shakespeare serie VRIJDAG 11 MAART 1977 RADIO - TV - KUNST LEIDEN - Onder de vlag van de Nederlandse Operastichting werd gisteravond in de Leidse Schouwburg Cimarosa's 'Matri- monio segreto' uitgevoerd, en historisch gezien liet de combina tie van deze opera buffo en dit gebouw niets te wensen over. Het decor van Nico Out was echter zo grof uitgevoerd, dat het geen re miniscenties kon oproepen aan de oorspronkelijke entourage, hoewel men aan een multifunc tioneel reisdecor uiteraard geen al te hoge eisen mag stellen. De kostuums leken op goed geluk gekozen uit wat er toevallig voor radig was. Men had helaas gebruik gemaakt van een Nederlandse vertaling, die bij voorbaat gedoemd was de mist in te gaan: het Italiaans kenmerkt zich door het veelvul dig gebruik van open klinkers, waardoor zelfs de snel gezongen passages redelijk verstaanbaar blijven, iets waartoe onze arme rijke taal zich moeilijk leent. De verstaanbaarheid was bij deze bezetting trouwens toch een zwak punt: ofwel zij ontbrak of wel er werd gearticuleerd met zachte g's en welhaast tegen de neus aangeslagen I's. Hoe het wèl kan (en dus moet) demonstreerde Thea van der Putten, „de enige overigens, die alle vereiste kwaliteiten voor dit genre in zich heeft: haar stem is helder van timbre, de omvang, het volume en de techniek ervan veelbelo vend, veelbeloven, en haar stijl gevoel ging samen met een over tuigend acteertalent. Het Mirandakwartet, dat onder lei ding van de stilistisch weinig im ponerende dirigent John Fisher voor de instrumentale ruggegraat zorg droeg, kweet zich gaande weg steeds beter van zijn taak, die met name bii de vocale sextetten geen sincure was. De indruk van de totale voorstelling moet echter een negatieve zijn. Indien de Ne derlandse Operastichting, het enige landelijk opererende ope ragezelschap dat we hebben, geen betere krachten dan deze heeft, kan zij wel inpakken, In dien zij wel betere krachten heeft, maar de „regio" meent te kunnen afschepen met dit knutselwerk (de hierboven genoemde positief beoordeelde medewerkers bui ten beschouwing gelaten), ge lieve zij in de toekomst Leiden niet tot deze regio te rekenen. In dien het echter te doen was, om jonge vocalisten een reële kans te geven wat ervaring op te doen, dan had men dit in het pro gramma moeten vermeiden; in dat geval beoordelen publiek en kritiek beduidend welwillender. RON HARMS ADVERTENTIE DEN HAAG - Zonder Joan Sutherland was er gisteravond in het Circustheater geen redden aan geweest. Toen zij eindelijk in de tweede acte van Donizetti's „Maria Stuarda" haar entree maakte brak de zon door. Wat er gedurende een uur aan vooraf ging stond in het teken van de grauwe- routine. Allereerst Huguette Tourangeau, een omhoog geduwde protegee van het echtpaar Bonynge- Sutherland: zij zong grover, onbeheerster en naar het leek ook onverschilliger dan ooit in haar vroegere rollen bij de Nederlandse Operastich ting is waargenomen en dat wil wat zeggen. Haar vocale mankementen (het keihard gebruikte en lelijke lage register vorrrjt geen eenheid met de rest van haar stembereik) bleken al lerminst te zijn geelimineerd. Bo vendien heeft zij er blijkbaar nog wat vervelende maniertjes bij ge leerd. Tweede obstakel: de Italiaanse te nor Vittorio Terranova. Hij zingt schaapachtig en hij slaagt er steeds weer in zijn rollen (ook hij is niet voor het eerst bij de Nederlanse Operastichting) belachelijk te ma ken. Geen wonder dat deze dooie diender gisteravond door Suther land en zelfs door Huguette Tou- AMSTERDAM - De Amerikaanse zangeres Peggy Lee komt zondag 27 maart voor een optreden naar Amsterdam. Zij zal zingen in het theater Carré voor de jaarlijkse Gala of the Year. Haar Europese optreden zal zich beperken tot het Londense Palladium op 13 maart en de voorstelling in Carre. Peggy Lee zal in Nederland worden bege leid door een groot orkest onder leiding van Petemoore. rangeau permanent tegen de vlakte werd gezongen. Maar zoals gezegd, Joan Suther land nam in de tweede acte het in itiatief en daarmee veranderde het klimaat. Haar stem vertoont niet de minste slijtage, is zelfs warmer en rijker aan nuances dan vroeger en krijgt een sterkere uitstraling. Van een wat popperige manier van zin gen waarom Sutherland (terecht) wel eens is bekritiseerd was hier geen sprake. Donizetti wilde de grote tegenstel ling tussen koningin Elisabeth en de op haar bevel onthoofde Maria Stuart duidelijk laten uitkomen in de keuze van de stemtypes: Elisa beth (Tourangeau) donker van klank en sterk dramatisch, Maria Stuart (Sutherland) lichter en meer lyrisch van karakter. In dat opzicht moet deze productie heel goed met Donizetti's bedoelingen overeen stemmen. Maar naast dat karakter verschil tussen die twee hoofdrol len was hier ook sprake van een on- anvaardbaar niveauverschil. En Sutherland mag dan speciaal in deze muziek geweldig zijn, zij al leen kan die hele poppenkast om haar heen niet acceptabel maken. Dat „Maria Stuarda" niet tot Doni zetti's sterkste opera's behoort is al vaak gezegd. Duidelijk dus dat zwakke plekken in de hoofdrollen voor deze muziek desastreus zijn. De Deccaregistratie op drie gram- ADVERTENTIE Huguette Tourangeau, Vittorio Terra i Joan Sutherland in "Maria Stuarda" van Donizetti. mofoonplaten, ook met Sutherland en Tourangeau, heeft tenminste het voordeel dat er een voortreffelijke tenor (Luciano Pavarotti) aan heeft meegewerkt. Er was overigens gis teravond toch nog wel iets positiefs aan Nederlandse zijde: John Bro cheier zong en speelde heel mar kant de rol van Talbot. Over Sutherland's echtgenoot en permanente dirigerende partner Richard Bonynge is al jarenlang veel pro en contra gezegd en ge schreven. Duidelijk is dat hij zich geweldig verdienstelijk heeft ge maakt bij de keuze van het reper toire van zijn vrouw en in verband daarmee het herontdekken en be werken van opera's uit Barok en Romantiek. Een ware opera- industrie, dit echtpaar, waaraan we heel wat interessant materiaal op grammofoonplaten te danken heb ben. Het dirigeren van Bonynge getuigt niet van een sterk persoonlijke aanpak, maar deze behendige Aus traliër (ook van de partituur van „Maria Stuarda" maakte hij een ei gen revisie) weet ontegenzeglijk heel god wat hij met dit genre mu ziek aan moet en met het Omroe porkest en het Nederlands Opera koor bereikte hij een meer dan ac ceptabel resultaat. Over regie (Tito Capobianco) en decors (Mario Van- arelli) valt eigenlijk niet veel bij zonders te zeggen: vakkundig, de gelijk, niet opvallend. „Maria Stuarda", herontdekt in 1958 en nu voor het eerst in Neder land opgevoerd, is morgenavond in de Rotterdamse Schouwburg te zien, dinsdagavond weer in het Cir custheater en op 22. 27 en 30 maart in de (uitverkochte) Amsterdamse Stadsschouwburg. AAD VAN DER VEN ADVERTENTIE Woonwinkel Leeuwin Haarlemmerstraat 113 Leiden Tel 071-122074 Vele van de 37 toneelstukken van William Shakespeare die de BBC- televisie op het scherm wil brengen zullen ook in Nederland te zien zijn. Drie omroepen, te weten de NOS, de NCRV en de VARA hebben reeds een groot aantal drama's geclaimd. Hoe de uiteindelijke verdeling zal worden valt nog met geen enkele zekerheid te zeggen. Wie het eerste claimt heeft ook het eerste keuzerecht. In dit geval is dat de NOS, die een claim op alle 37 stukken heeft gelegd. Dat wil overigens niet zeggen dat de andere omroepen geen kans meer maken. Van de zijde van de NCRV bestaat belangstelling voor dertien stukken waaronder Hamlet, Macbeth en King Lear. De voorkeur van de VARA gaat eveneens uit naar deze drama's en noemt daarnaast nog Much ado about nothing, Midsummernightsdream, Loves Labour Lost, As you like it, Comedy of Errors. Wintertale, Troilus en Crassida, Richard II, Richard III en Othello. uelet op de doorgaans voortreffelijke Engelse televisieprodukties mag worden aangenomen dat dit gigantische projekt een culturele daad betekenis zal worden. Men mag zich niettemin afvragen of de 37 afleverin gen zonder meer op het Nederlandse televisiescherm kunnen worden gebracht. Zonder begeleiding vooraf, zonder duidelijke informatie over de toneel schrijver Shakespeare, de aard van zijn werk en vooral het tijdperk zijn stukken gestalte kregen, zullen grote delen van de kijkers moeten afhaken. Dat zou jammer zijn van de hoge kosten die stellig aan deze onderneming - waaraan zes jaar wordt gewerkt - zijn verbonden. LEIDEN - Wat doe je dan? Je g~at in het rond kijken of er misschien onder het publiek nog meer men sen zijn, die zich mateloos ergeren aan hetgeen ze zien. Of je kijkt wat wezenloos in de diepe duisternis, die de spelers omhult. Je kijkt op je horloge om te constateren, dat er weer vijftien seconden voorbij zijn. In elk geval zitje niet ontspannen te kijken. Dit overkwam me gistera vond bij het aanschouwen van het projekt 'WLcf Of Time - 5', dat in langdradigheid en zouteloosheid alle vorige negatief gerecenseerde toneel- en cabaretmanifestaties naar de kroon stak. Bewust een dergelijke negatieve woordkeus, omdat het werkelijk onbegrijpelijk is, dat 'W Of Time' met dit pro jekt op de planken durft staan. Zelfs het argument, dat het hier om een try-out ging, kan niet als ver zachtende omstandigheid worden aangemerkt. Ook een try-out moet immers aan minimale artistieke ei sen voldoen. Om de symbolieken rond het thema 'evenwicht' in rede lijkheid te kunnen recenseren, heb ik alle trage minuten, waarin het stuk zich voortsleepte aandachtig naar de spelers gekeken. Naar Fran Waller Zeper, naar Dennis Malher- be. naar Ellen Uitzinger en naar de andere mensen, die het allemaal weg erg goed bedoelen, maar die niet in staat blijken die bedoelingen achter de manifestatie op het pu bliek over te brengen. Tweemaal tien minuten moest het publiek zich laten welgevallen, dat (naar ik meen) Chaim Levano een passage uit een zin ongeveer honderd keer herhaalde. Het begrip 'Evenwicht' was het uitgangspunt voor de groep om deze produktie te maken. Er be staat een onderverdeling in rust- chaos; evenwicht; uit evenwicht raken en balans. Het programma vermeldt: 'In alle onderdelen is voortdurend gekozen voor meer of minder herkenbare evenwichtssi- tuaties, niet alleen abstrakt, tussen personen en in de opbouw, maar ook konkreet, als balans'. Zo'n zin geeft even de indruk, dat daar niets meer aan valt toe te voegen. Na enig nadenken constateert de toe schouwer vervolgens, dat er ge woon burleske onzin staat. In feite staat er namelijk niets. En die in druk wordt op het toneel gehand haafd. Ook daar staat niets en ge beurt er niets. Er wordt zelfs geen illusie opgehouden. Ik hoop, dat ik duidelijk genoeg ben geweest. Ho pelijk had de VPRO meer te bieden. BERT KOEKEBAKKER ADVERTENTIE NEDERLAND I 18 15 - Engels voor beginners, les 22 (herh.) (TELEAC) 18.45 - Bereboot (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.04 - Wie van de drie, spelprogramma (AVRO) 19.35 - Een van de achtmet Mies Bouwman (AVRO) 21.20 - Gesprek met de Minister-President (AVRO) 21.35 - Journaal (NOS) 21.50 - Vandaag: kort kommentaar (AVRO) 21.55 - AVRO's Sportpanorama (AVRO) 22.35 - MASH, tv-serie (AVRO) 23.00 - Ruzie, dood en verdriet (IKON) 23.30 - Journaal (NOS) 23.35 - Indoor Brabant, beelden van het concours hippique (NOS) NEDERLAND II 18.45 - Informatie voor Spanjaarden (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.04 - Calimero, tekenfilm (TROS) 19.17 - Disco Circus (TROS) 20.00 - Journaal (NOS) 20.25 - De Jordaches, tv-serie (TROS) 21.15 - Totenmetnu-2; Henk Elsink's One Man Show (TROS) 22.00 - Aktua-tv (TROS) 22.50 - Tros Sport (TROS) 23.10 - Journaal (NOS) De TROS-televisie zendt vanavond het tweede deel int van "To- tenmetnu"de jubileumshow van de cabaretier Henk Elsink. Het eerste deel van deze show, die werd opgenomen in het Circustheater in Scheveningenis vorig jaar al door de TROS uitgezonden. •k In TROS-Sport vanavond een filmportret rond de autocoureur Boy Hayje, de eerste Nederlander sinds jaren die deelneemt aan de races om het wereldkampioenschap in de formule-I categorie de meest tot de verbeelding sprekende tak van autoracesport Minister Stemerdink zal vanavond in TROS-Aktua worden geïn terviewd over de Nederlandse defensie. Er is ook een vraaggesprek met Mosje Dayan over de situatie in het Midden-Oosten. Verder schenkt TROS-Aktua aandacht aan de Belgische verkiezingen, aan ongenoegen in Oudewater over het plaatsen van een beeld ter nage dachtenis van Herman de Man en aan het sluiten van de fabriek Veldkoning in Roermond na miljoenen overheidssteun. Eventueel zal de kwestie van de Nederlandse grondpolitiek aan bod komen. Het contract voor het Europese titelgevecht middengewicht bok sen tussen de Europese kampioen Alan Minter (Engeland) en de Nederlandse Rudie Koopmans zal vanavond worden getekend in de tv-uitzending van AVRO's Sportpanorama De AVRO onder handelt over de uitzendrechten van de wedstrijddie op 9 mei in het Rotterdamse sportpaleis Ahoy' wordt gehoudenDe laatste maal dat in Nederland een Europees titelgevecht werd gehouden was op 28 november 1955 toen de Fransman Dionne zijn weltergewichttitel verdedigde tegen de Nederlander Bep van Klaveren. In Mies Bouwman's televisieprogramma "Een van de acht" treedt vanavond de Engelse zanger Cliff Richard als speciale gast Interviews van Oltmans gaan naar Washington HILVERSUM - De NOS heeft op verzoek van de Nederlandse jour nalist Willem Oltmans een aantal kopieën van op film vastgelegde in terviews, die Oltmans hield met be trokkenen in de Kennedy-zaak en die in Nederland werden uitgezon den, voor verzending naar Was hington gereed gemaakt. De spe ciale commissie van het Ameri kaanse Huis van Afgevaardigden die zich bezighoudt met het onder zoek naar de mocrd op president Kennedy, heeft Oltmans om deze kopieën gevraagd. De NOS-radio zal op de avond van dinsdag 15 maart in het programma "Met het oog op morgen" aandacht besteden aan de verklaringen, die Willem Oltmans die dag in Washington heeft afgelegd. HILVERSUM I VRIJDAG 11 MAART P.P.: 18.19 Uitz. CPN. KRO: 18.30 Nws. 18.41 Marktber. 18.44 (S)Filmklapper Nws uit de bioscoop- en filmwereld. 19.30 (S) Edwin, praten en zingen. 20.00 (S) In antwoord op uw schrijven: Verzoekpla- tenprogr. 21.00 (S) SIR 5 one. 21.15 (S) Dr. Grol en de intern, lol, satirische spreekbeurt. 21.45 (S) Jazz 298. 22.25 Overweging. 22.30 Nws. 22.40 (S) Goal, progr. vanuit en rondom de sport. 23.55 Nws. HILVERSUM 2 18 00 Nws. VPRO: 18.11 (S) Embargo. (18.20- 18.30 Simplistisch Verbond.) NOS: 20.00 Nws. 20.05 (S) Harp. Trois dances. Mar tin. 20.15 (S) Europees concertpodium: Concertgebouworkest: klass. muz. (21.08-21.33 Een kleintje cultuur.) 22.15 NOS-kultuur alles wat cultuur interes sant maakt. 23.00 (S) Met het oog op morgen, met om 23.05 Akt.overz.; 23.20 Den Haag vandaag; 23.52 Even ontspan nen voor het slapen gaan, yoga. 23.55 HILVERSUM 3 18.03 De vacaturebank. 18.10 (S) NOS-Maal. VERONICA: 19.02 (S) De Nederlandse Top 40. VPRO: 20.02 (S) VPRO-vrijdag- op-drie, gevar. progr. 23.02 Radio Vrij Belgie. 24.02 (S) Amigos de Musica. AVRO: 1.02 (S) Radio Pandora. 2.02-7.00 (S) 'n Nachtje AVRO. ZATERDAG 12 MAART HILVERSUM 1 VARA: 7.00 Nws. 7 02 (S) Z.O.: VARA's zaterdagoch tendshow. (7.30 Nws. 7.41-7.53 Dingen van de dag. 8.30 Nws. 8.36-8.45 Gym. voor de vrouw.) 10.30 Nws. 10.33 (S) Z.I.: Progr. dat voor zichzelf spreekt. 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 (S) In de Rooie Haan: Zater- dagmiddagcafè met hitwerk en aktual. 14.30 (S) Orkest Malando: Lichte mu ziek. 15.00 (S) Het zout in de pap: Progr. over kunst en kuituur. (15.30 Nws.) 17.00 (S) Zing zomaar simpel een melodie. 17.30 Nws. 17.32 Dingen van de dag. HILVERSUM 2 TROS: 7.00 Nws. 7.11 Och- tendgym. 7.20 Rustig bijkomen. 8.00 N ws. 8.11 Aktua. 8.45 Kom er maar eens bij: gesprek en klass. muz. (9.30-9.40 Wa terstanden). 10.00 Tien om kindershow. 10.30 Aktua-sportcafè. (11.00 Nws.) 11.30 Hartje Maastricht gevar. muz.progr. OVERHEIDSVOORLICHTING. 12.49 Exportiviteiten, Nieuws, wenken en ad viezen op exportgebied. TROS: 13.00 Nws. 13.11 Aktua. 13.30 Familie- snipperdag: kwis. 14.30 Met een knipoog naar het theater. 15.10 De een ziet het zus de ander zo. 15.30 Happy music door het orkest Freddy Golden. 16 00 Nws. 16.03 Europarade. 17.55 Meded. HILVERSUM 3 NCRV: 7.02 (S) Pop-station. 8.03 (S) Happy sound: gospelprogr. 8.54 Eerlijk gezegd. 9.03 (S) In. 10 03 (S) Muz. bij de koffie. 12.03 (S) Los vast. 14.03 (S) Bij Barend. 16.03 (S) Sportshow. HILVERSUM 4 AVRO: 7.00 Nws. 7.02 (S) Reveille: klass. muz. 9.00 Nws. 9.02 (S) Kamermuz. van Franz Schubert. 9.40 AVRO-Thema. Een mond vol gezondheid, docum. serie. 10 00 (S)The Indian Queen, opera. 11.20 (S) Radio Filharmonisch Orkest: klass. muz. 12.00 (S) Pistache. (14.00 Nws.) 14.30 (S) Muz. uit Nederland. 16.00 In de wetenschap: dat..wetenschappelijk progr. 16.20 (S) Omroep Dubbelkwartet klass. muz. 16.40-17.00 AVRO's Radio- DUITSE TV VRIJDAG DUITSLAND 1 (Reg. progr. NDR: 18.00 Sportjourn. 18.30 Akt. 18.45 Zandmannetje. 18.55 Nordschau-Magazin. 19.26 lm Wilden Westen, tv-sene 19 59 Progr.overz. 18.00 Reg. nws. 18.05 Progr.overz. en teken film. 18.10 Sportprogr. 18.40 Die Einge- weihten vor Eleusis, tv-serie. 19.15 Hier und heute. 19.45 Amusem.progr.) 20.00 Journ. en weerber. 20.15 Ein Volksfemd, toneelstuk. 22.00 Der 7. Sinn. 22.05 Re port. 22.30 Journ. en weerber. 22.45 Jagdszenen aus Niederbayern, speel film. 0.10 Journ. DUITSLAND 2 16.45 Journ. 16.55 Journ. voor jongens en meisjes. 17.40 Akt. en muz. 18.20 Slapstick. 18.40 Slapstick. 19.00 «ourn. 19.30 Report. 20.15 De recherche ver zoekt om hulp. 21.15 Journ. 21.30 Liedje- sprogr. 22.30 Sportprogr. 23.00 De re cherche verzoekt om hulp. 23.10 Kunst- progr. 0.10 Journ. BELGISCHE TV VRIJDAG 11 MAART 18.00 Jeugdfilmsene. 18.15 Open school. 18.45 Cult, overz. 19.10 Sportportret. 19.40 Meded. en weerber. 19.45 Journ. 20.15 Inform, serie. 20.45 De beste stuurlui staan aan wal (Please don't eat the Dai sies), speelfilm. 22.30 Relig. progr. 23.00-23.10 Journ.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 5