'De peetmoeder': onbeholpen reeks platvloersheden Bogdanovich vlucht in het verleden L Innocente boeiend afscheid van Visconti L Empire des sens: de ene na de andere copulatie Films deze week VRIJDAG 11 MAART 1977 FILM PAGINA 11 Debuut van Manders jr. Teddy Schaank (midden) is de peetmoeder. schien moet je wel een voorliefde voor Italiaans imiterende heren hebben, die nog slechter zingen dan onze eigen tenore napolitano. Of schuift het in het ondubbelzin nige lied wat ene mevrouw Blonde Greet te berde brengt. De lach? Het enige wat er te lachen viel waren de vrij spitsvondige op merkingen van het zich duidelijk ergerend publiek. Daar kunnen Manders jr. en oom Kees nog wat van leren. Een traan? Ja de tranen springen je in de ogen bij een dergelijk staaltje wansmaak. Actie? Misschien het draaien van de camera waar de regisseur zijn "acteurs" overigens niet van kon weerhouden voortdurend in te kij ken? Geweld? Mogelijk het geweld dat de toeschouwer zichzelf aan moet doen om de zaal niet voortijdig te verlaten. Sensatie voelde ik slechts in me opkomen toen ik de vrijheid zag naderen op het ogenblik dat de afti teling op het doek verscheen. Sex? Een stel dames, dat van kle ding en acteertalent ontbloot ken nelijk slechts werd gecontracteerd Nieuwste film regisseur Nickelodeonin Nederland Regisseur Peter Bogdanovich. Titel: "De Peetmoeder"; regie: Tom Manders jr; hoofdrol: Teddy Schaank; theater: Lido 1; 18 jaar. "Een film bedoeld als puur amu sement met een lied, een lach, een traan, actie, geweld, sensatie en sex". Nou, nou, dat moet wel wat zijn, dacht ik hoopvol toen ik deze reclame voor Neerlands jongste filmprodukt las. Maar helaas kwam ik voor de zoveelste keer bedrogen uit. Want de "peetmoeder" in wel zo'n bijeengeraapt rommeltje van wansmaak, dat het zweet je na een kwartiertje al in de handen staat. Een kleine twee jaar heeft het ge duurd voordat Luchino Visconti aan de regie van zijn veertiende film "Conversation Piece" kon be ginnen en dat eigenlijk om redenen die buiten hemzelf lagen. Veel pro ducenten waren bang om geld te steken in een regisseur, die door zijn slechte conditie vermoedelijk niet in staat zou zijn een acceptabel product af te leveren. Na de pre mière van "Ludwig" immers werd Visconti getroffen dooreen hersen- tromboze, die hem voor een be langrijk deel verlamde. Toen het geld er eenmaal was, draaide hij "Conversation Piece", echter, geze ten in een rolstoel, in nog geen drie maanden. Het werd een ongekend succes, een volwaardig testament van deze zo belangrijke Italiaanse cineast, opera- en toneelregisseur, vond men. Visconti hield daarna niet op, maar verraste integendeel nog meer met zijn vijftiende film "L'innocente", waarvan hij de première niet meer heeft kunnen mee maken, omdat hij tijdens de geluidsmontage aan een hartaanval overleed. Precies een jaar na zijn dood is "L'innocen te" in Leiden te zien. Visconti ten voeten uit kun je wel zeggen, want zijn grenzeloze pessimisme heeft vermoedelijk nooit sterker vorm gekregen. Visconti filmde, zoals hij zelf zei, vrij naar het gelijknamige, boek van zijn landgenoot D'Annunzio, een Romeins milieu van aristocra ten tegen de vorige eeuwwisseling. Tullio (Giancarlo Giannini) is ge- Blijvers CAMERA - "Murder by death", een komische thriller met Peter Sellers en David Niven. LIDO III - "Silent Movie", een "stomme" film van en met Mei Brooks. TRIANON - "Een stille liefde" van René van Nie met Cor van Rijn als de gescheiden vader. REX - "King Kong" in een nieuwe jas, spectaculaire reu zenaap teistert grote stad en klein meisje. Kindermatinee CAMERA - "Lang leve Sneeuwwitje". REX - "Sneeuwwitje". Wat meer afwisseling in onder Kennelijk heeft de hele penose zijn zwarte geld bij elkaar geschraapt om ook eens mee te kunnen doen in het steeds groter, maar daarom kwalitatief nog niet beter wor dende Nederlandse cineastenwe reldje. Een scenario, dat kop noch staart heeft, dat rammelt aan alle kanten. De ene onlogische stunt na het andere kronkelige verzinsel. Wat maakt de jonge Manders nu ei genlijk van al zijn reclame waar? Een lied? Als je van vals gezongen gospels, toonloze "schlagers" en lallende meedeiners houdt. Of mis trouwd met Giuliana, maar heeft overeenkomstig een afspraak voor de bruiloft een vrij huwelijk en neemt dan ook de ruimte voor een relatie met de weduwe, gravin Te resa, die haar schoonheid aan uit eenlopende mannen aanbiedt. Tul lio wil met haar weg, hetgeen zijn drijft van de door haar bewonderde schrijver D'Arborrio, van wie zij zwanger raakt. Tullio komt op zijn besluit terug, wil met Giuliana op nieuw beginnen, vermoordt de pasgeboren baby, van wie hij denkt dat zijn vrouw hem haat. Met het doden van het kind, maakt hij ech ter ook een einde aan zijn huwelijk, omdat Giuliana hem slechts kan verdragen door haar op de baby ge projecteerde liefde voor de dan al overleden schrijver. Zelden is een zo scherp beeld gete kend van mensen, die niet in staat zijn om greep te krijgen op hun ei gen emoties en op die van anderen, waardoor voortdurend noodlottige stappen worden genomen. En hoewel met superlatieven niet voorzichtig genoeg kan worden omgesprongen is "L'innocente" door het voortreffelijk spel, de op vallende enscenering en de schitte rende aankleding, van een zeld zame compleetheid. Een jammer lijk, maar imponerend afscheid van een groot filmer. "L'innocente", regie: Luchino Vi sconti. Hoofdrollen: Giancarlo Giannini, Laura Antonelli en Jen nifer O'Neill. Studio, 18 jaar. TON VAN BRUSSEL werpen zou ook voor kinder films wel gewenst zijn. Nachtfilms CAMERA - "The gambler" met James Caan. REX - "Pornotoer in Bangkok". L0-0-P-Q-QJ-Q.i?.0.0-0.0-Q-0.g-0-Q-Q-Q.Q-fl Haagse bioscopen JLSUL! til 8 8 ».a.g.a.9_a_8JLiULajU APOLLO 1 - "De duivel hale je", dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. 2.00,4.15,7.00 en 9.15 uur, al. APOLLO 2 - "De verschrikke lijke man uit Saffie", dag. 2.00, 7.30 en 9.45 uur, zo. 2.30, 4.45, 7.30 en 9.45 uur, 18 jaar. „Is het waar dat Claudette Colbert maar van één kant kon worden ge filmd? Ja. Van de linkerkant? Neen. Van de rechterkant dus? Dat heb ik niet gezegd" Een deel uit een interview dat de filmcriticus Peter Bogdanovich had met regisseur John Ford. Met vele Hollywood- groten had hij gesprekken tot hij zelf regisseur werd. Alles wat hij tot dan toe over roemrijk verleden had gehoord, heeft blijkbaar zo diep op hem gewerkt, dat zijn hele filmoe- vre sindsdien een grote eredienst is geworden aan de weemoed der her innering, zijn eersteling „Targets" uitgezonderd. Men herinnert zich „The last picture show en „Paper Moon" als afspiegelingen van voorbije periodes. Vanwege de Ne derlandse première van zijn jongste film „Nickel-odeon" was Bogda- noviéh een dagje in Amsterdam. Keurig in het grijze pak (met vest), een grote bril op zijn neus, bijna de verschrikte komiek uit de jaren twintig, maar uiteindelijk te scep tisch en dan toch eerder een man, die een aankomende professor in zich heeft. Een beetje ongemakke lijk kritisch ook in zijn commenta- „Iedereen spreekt over Hollywood, maar er is geen Hollywood meer. Er waren tijden dat Warner een veertig films in produktie had, vandaag zijn het er nog acht" Bogdanovich ASTA - "Voyage of the dam ned", dag. 2.00 en 8.00 uur, 14 jaar. BIJOU - "Cousin, cousine", dag. 7.30 en 9.45 uur, do., vrij., ma. en di. ook 2.00 uur, 14 jaar. CALYPSO - "Le corps de mon ennemi", dag. 2.15, 7.00 en 9.30 uur, zo. 1.45, 4.15, 7.00 en 9.30 uur, 18 jaar. CAMERA - "A clockwork orange", dag. 2.15, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4.00, 6.45 en 9.30 uur, 18 jaar. CINEAC - "On her majesty's secret service", dag. 1.30, 4.00, 7.00 en 9.30 uur, zat., zo. en woe. 7.00 en 9.30 uur, 14 jaar. CORSO - "Two minute war ning", dag. 2.00,7.00 en 9.45 uur, zo. 1.30,4.15, 7.00 en 9.45 uur, 14 jaar. woont zelf in de buurt van Holly wood heeft Bei-Air als thuishavens- wanner hij daar tenminste is. Het zou een lieve wens van hem zijn als hij helemaal geen huis had. Hij ci teert „een man zou eigenlijk niet meer moet bezitten dan hij in een koffer kan dragen". De pupil van talentontdekker Ro ger Corman wenst op reis te zijn. Hij vertaalt kennelijk een onvrede en zijn voorkeur voor glorieuzer ja ren van de cinema, in een vlucht naar het verleden. Ook al verdedigt hij zich voor die passie naar het ver leden. „Stijl is alles, hoe het wordt gedaan. Er zijn maar 36 verschil lende dramtische motivaties te vinden. Oorspronkelijkheid, dat is een typische twintigste eeuwse ge dachte. Vroeger werden door de componisten vaak thema's overge nomen om erop te variëren, daar was nooit kritiek op. Anekdotes Bogdanovich kijkt gedurig terug naar de historie, maar hij heeft een hekel aan het modieuze citeren van befaamde scenes. Wel gebruikt hij de anekdotes dankbaar, die hij in zijn journalistieke carrière hoorde. Een producent vervoegde zich bij John Ford met het verwijt dan hij een aantal dagen achter was op het draaischema van „Wee Willie Win- kie". „Hoeveel bladzijden zijn dat DU MIDI - "Scènes uit een hu welijk", dag. 8.15 uur, 18 jaar. EURO - "The great escape", dag. 1.45 en 7.45 uur, zat., zo. en woe. 3.45 en 7.45 uur, al. METROPOLE I - "Sex o'clock USA", dag. 2.00, 6.45 en 9.15 uur, zo. 1.30, 4.00, 6.45 en 9.15 uur, 18 jaar. op hetgeen ze aan uitbundige vor men te bieden hadden? Nee heren Manders, voor een film, die de naam film werkelijk verdient komt nog wel wat anders kijken dan zo'n reeks platvloersheden. Het zou 'goed zijn als de makers wat meer zelfkritiek hadden gehad en nog wat jaartjes hadden gewacht met dit debuut. Deze heisa en bom barie van een stelletje onbenullen was de toeschouwer dan bespaard gebleven. Want het begint erop te lijken dat de heren Manders zich nu wat al te veel verlaten hebben op uit het script? „vroeg hij, tien? Hij scheurden ze er ui en zei. „Dan zijn we nu weer bij". Een dergelijke scène komt ook voor in zijn nieuwe film „Nickel- odeon", het komische verhaal van de eerste dagen van Hollywood toen de Patent Company en de on- afhankelijken in zware strijd ge wikkeld waren om de vele duizen den filmwinkeltjes te bevoorraden, die voor een nickel toegang ver schaffen tot een kortstondig film- genoegen. Een hutteninsustrie, met opnametafereeltjes of het om kraampjes op de markt ging. Pola Negri en Gloria Swanson stonden toen bijna aan zij in felle concurren tie. De film geeft er een indruk van„Je moet altijd de waarheid vertellen" is een devies voor Bogdanovich, een 37-jarige zoon van een Joegos lavische schilder en een Weense moeder. Een schilderachtige stukje filmge schiedenis wordt vertled, dat zijn einde nam toen Griffith's „Birth of a nation" in 1915 de weg opende voor een grote filmindustrie. Ryan O'Neal wordt halsoverkop een filmregisseur, dochter Tatum O'Neal een slimme assistente, Burt Reynolds en Jane Hitchcock ster ren van het eerste uur. Er figureren dus nogal wat Bogdanovich-ontdekkingen bij herhaling in zijn films, daar beho- MEÏROPOLE 2 - "The pink panther strikes again", dag. 2.30, 7.00 en 9.30 uur, zo. 2.00, 4.30, 7.00 en 9.30 uur, al. METROPOLE 3 - „Future world", dag. 2.30, 7.00 en 9.30 uur, zo. 2.00, 4.30, 7.00 en 9.30 uur, 14 jaar. METROPOLE 4 - "Death in Venice", dag. 2.15, 6.45 en 9.30 uur. zo. 1.30, 4.15, 6.45 en 9.30 uur, 14 jaar. METROPOLE 5 - "Marathon man dag. 2.15,6.45 en 9.30 uur, zo. 1.30,4.15,6.45 en 9.30 uur, 18 ODEON 1 - "Een stille liefde", dag. 1.45, 6.45 en 9.30 uur, zo. ook 4.15 uur, 14 jaar. hun naam. En dat is wel een heel gevaarlijke medespeler voor een dergelijk debuut. Over een jaar of vijf moeten ze het nog maar eens proberen. Maar dan wel met een scenario, dat niet op een dronke mansmanier in elkaar gezet is, want daar lijkt het op. Er zijn al genoeg slechte films gemaakt om zo kri tiekloos en onbenullig met dit ma teriaal om te gaan. Die arme Torp Manders sr. zal zich in zijn graf hebben omgedraaid... ANNEMIEK RUYGROK ren trouwens ook Ellen Burstyn, Timothy Bottoms en Jeff Bridges toe. Tot zijn verdriet kost de hulp van hun roem hem steeds meer. De 8.5 miljoen dollar, die „Nickle- odeon" moest kosten ging in de ac teurssalarissen zitten. Peter Bogdanovich geeft de voor keur aan films met een klein bud get. gekozen naar zijn eigen ideeen. In de laatste weken heeft hij vier projecten gewigerd. Dat „Daisy Miller - in Nederland niet uitge bracht, hij acht het zijn beste film - en de musical „At long last love" het financiëel niet haalden, hebben hem nog sceptsicher gemaakt. De laatste film werd door de producen ten snel als een profijtelijk verlies geboekt bij de belastingen. „De oude filmproducenten hielden van film. Bankiers hebben geen ge voel". Het overleven van de cinema hang vooral van dat gevoel af. De regisseur is nog net niet bitter. Hij kijkt nog eens naar het verle den. „John Ford maakte honder dvijftig films in zijn leven, soms drie per jaar. Ik ben al bijna dood bij acht". Voorlopig denkt Bogdano vich nu aan acteren. Dat deed hij recent in Orson Welles's „The other side of the wind". „Bogdanovich is zelfs een beter acteur dan een regis seur" sprak de maker van „Citizen Kane". Het klink bijna als een compliment. ODEON 2 - "Bestemming Cas sandra", dag. 2.00, 6.45 en 9.15 uur, zo. 1.30, 4.00, 6.45 en 9.15 uur, 14 jaar. ODEON 3 - "Silent movie", dag. 2.15, 7.15 en 9.45 uur, zo. ook 4.45 uur, al. ODEON 4 - "The little girl who lives down the lane", dag. 2.15, 7.15 en 9.45 uur, zo. ook 4.45 uur, 18 jaar. OLYMPIA - "Ace high", dag. 2.00 en 8.00 uur, 14 jaar. PASSAGE - "De peetmoeder", dag. 2.00,7.00 en 9.30 uur, zat. en zo. 1.30,4.00, 7.00 en 9.30 uur, 18 jaar. L'Empire des Sens - Lido 2 - regis seur Nagisa Oshima - 18 jaar. Ik wil geen slapende honden wak ker maken maar volgens mij is me neer Van Agt nog absoluut niet op de hoogte van de inhoud van L'Empire des Sens (Keizerrijk der zinnen). Anders zou hij. als hij con sequent is, ongetwijfeld beslag la ten leggen op dit Japanse filmpro dukt. Immers, een tijdje geleden werd de film "Deep Throat" uit de roulatie genomen omdat Van Agt en zijn kuisheids-agenten allerlei dingen absoluut niet door de keel konden krijgen. Nou, de Japanners kunnen er ook een houtje van. De film wordt dan wel aangekondigd als een "erotisch meesterwerk waarbij de liefdesd rift tussen man en vrouw vrij en zuiver wordt weergegeven" maar is in feite niet meer dan een aaneen schakeling van copulaties. Daarbij wordt de geslachtsdaad vanuit di verse invalshoeken bekeken en worden de geslachtsdelen uiter mate vrijmoedig getoond. Het draaiboek van de film berust op een waar gebeurde liefdes geschiedenis uit 1936 die destijds heel Japan schokte. Een vrouw, in de film Sada genoemd, is volkomen afhankelijk van haar minnaar (Kits- jizo) geworden dat ze geen moment meer buiten hem kan. Ze wil elke minuut in zijn gezelschap door brengen en dan nog het liefst copu lerend. Kitsjizo schijnt het allemaal wel best te vinden en als we de filmbeelden mogen geloven is zijn viriliteit onuitputtelijk. Sada drukt zich liefkozend als volgt uit: "Als je klaar bent, sta je al weer voor me klaar". 'Zoals gezegd toont de film de ene na de andere copulatie waarbij Kitsjizo zelfs nog de energie kan opbrengen om zich met bejaarde geisha's te vermeien. Bij het vorde ren van de film overviel mij een toenemende mate van verveling. Je wilt wel eens een andere daad dan die der geslachten. Het slotgedeelte van de film is weer aandacht-trekkend. Sada heeft namelijk ontdekt dat het copuleren nog fijner is als ze gelijktijdig haar minnaar probeert te wurgen. Ook daarin schikt de uiterst plooibare Kitsjizo zich. Het zou mij te be nauwd zijn maar, ala, ieder mens heeft recht op zijn afwijkingen. De film gaat naar een dramatische, nogal bloederige climax toe. Ik vrees dat ook dat slot Van Agt en de zijnen niet zou bevallen. BERT PAAUW Degens flitsen in 'De eenzame ruiter' „De wraak van de eenzame rui ter"; regie: André Colbert; hoofd rollen: Fred Robsam en Eva Ca- merys; Theater: Luxor; 18 jaar. Terreur van een wrede hertogin- vicnhyzhhertogdom Cambyse staat centraal in de film „De wraak van de eenzame ruiter". Deze ruiter blijkt iets te weten eat hertogin Jeanne nou diet direct pleziert. Zij werd namelijk als baby verwisseld met een zekere Francois de Fonte- nois, hetgeen betekent dat zij niet de wettige heerseres over Cambyse maar deze Francois. Nadat dit ge- him is uitgelekt wordt uiteraard al les in het werk gesteld om Jeanne uit haar kasteel te verdrijven. Deze dame, Dana Gillespies speelt de hoofdrol in de film "The people that time forgot", die op het ogenblik in Londen wordt opgeno- REX - "The enforcer", dag. 1.30, 4.00, 7.00 en 9.30 uur, 18 jaar. ROYAL'70 - "Verleidsters rap port", do., zat. en zo. 2.00,7.00 en 9.30 uur, vrij. 2.00 en 6.45 uur, ma. 2.15 en 8.00 uur, di. en woe. 2.15 uur, 18 jaar. ROYAL - "Explosion of the dragon", ma., di. en woe. 2.15 en 8.00. do .'vrij., zat. en zo. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, 14 jaar. STUDIO 2000 - "The front", dag. 7.00 en 9.30 uur (di. beslo ten), do., vrij., zo., ma. en di. ook 2.00 uur, 14 jaar. DE UITKIJK - "Mean streets dag. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, 18 jaar. Scène uit de Italiaanse film L'innocente

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 11