De denkfout van 'Duizendschoon' Jeugdserie gebaseerd op adat tjH|l prggimmm CHEHM33Z3 'DE KRIS PUSAKA": ZATERDAG 5 MAART 1977 PAGINA 5 Heel wat VARA-programma's zijn niet door Ellen Blazer be dacht, maar zondagavond zond de VARA er toch drie uit die wel aan haar puzzelzin ontsproten zijn: "Duizendschoon", "VA- RA's Internationale" en "2 voor 12". De laatste twee program ma's zijn voltreffers, maar ik vrees dat "Duizendschoon" eenzelfde wisselvallig, dat wil zeggen door de een geprezen en door de ander verworpen be staan zal leiden als een vorige Ellen Blazercreatie: "Spelen met muziek" met Polo de Haas als presentator. Ik geloof dat "Duizendschoon" een denkfout als uitgangspunt heeft, name lijk dat kunst iets is waar men sen van kunnen genieten als zij maar eenmaal over de drempel naar de tempel der kunst zijn heengeholpen. Ik betwijfel dat. Ik ben een groot liefhebber van sommige takken van kunst, maar andere takken laten me onverschillig. Zo houd ik ook van sommige takken van sport, en weer niet van andere takken van sport. Waarom zouden mensen die noch van kunst, noch van sport houden, dan tot waardering voor een of meer takken van kunst (of sport) kunnen worden opgeschroefd, als je ze er een keertje kennis mee laat maken? Wat schieten wij er als kijkers mee op geconfronteerd te wor den met de onwennige reactie van mensen die voor het eerst van hun leven naar een muzie kuitvoering of toneelvoorstel ling zijn geweest, behalve dan dat het hoogst curieus is een jongen van een jaar of achttien ongeveer de volgende dialoog met regisseur Ton Lutz over het toneelstuk "De kersentuin" van Tsjechow te horen voeren: "Ik vond het erg mooi. Maar gaat het die spelers nu niet ver velen, om elke avond hetzelfde te spelen?" "Jij moet elke dag de koeien melken. Gaat jou dat dan verve len?" "Nee, maar dat doe ik om de kost te verdienen!" "Die acteurs toch ook?" "Oh, doen ze het voor hun be roep!????" Het is immers niet zo dat deze "onbevoegden" op het terrein van de kunst in een totaal onbe kend niemandsland komen, zoals de Papoea die recht streeks vanuit de rimboe naar New York wordt overgevlogen. Je kan meermalen per week, in de een of andere vorm, toneel en muziek op de tv zien, en ook de andere takken van kunst ko men regelmatig op het scherm. De mensen die de Campari van de kunst moeten leren drinken, hebben deze drank dus altijd al onder handbereik in hun zelfge- timmerde bar voorradig gehad. Ze hebben er alleen geen zin in, en geen behoefte om er naar te reiken. Maar je kan niet zeggen dat ze nooit de kans hebben ge had een gewenningskuur te on dergaan. Goed, een echt concert en een echte toneelvoorstelling zijn anders, maar toch niet zo veel anders dat je alleen door het bijwonen ervan gaat denken dat de acteurs en actrices, de bloem van ons toneelleven, overdag bij de Bijenkorf achter de toonbank staan en 's avonds bij wijze van hobby Tsjechow onder de mensen versprei den Mijn vader was accountant. Ik heb nooit de geheimen van het boekhouden kunnen doorvor sen. Mijn broer is computer deskundige. Van techniek heb ik nooit iets begrepen. Een scheikundige of een timmer man kan uren op mij inpraten over zijn vak zonder dat ik daar na afloop iets anders over kan zeggen dan dat er meer dingen tussen hemel en aarde zijn, Ho- ;T -*** Door Nico Scheepmaker ratius, dan ik ooit had durven dromen. Voor het een heb je nu eenmaal wat meer feeling dan voor het andere, en ik geloof heus wel dat je mensen op het spoor kan zetten van iets waar ze geen weet van hebben (drank, sigaretten, ballet), maar daarna toch verslaafd aan ra ken. Maar of de aanpak van "Duizendschoon" daarvoor de meest geëigende is betwijfel ik, want ten eerste wordt de film kunst (de kunst die nog het dichtst bij de kunstontbeerders ligt) geheel niet in de opzet be trokken, hoewel ik er een lieve duit om durf te verwedden dat de laatste drie deelnemers nooit een film van Fellini, Bergman, Truffaut of Cassavetes hadden gezien. En ten tweede blijft men vol harden in het laten zingen van gedichten die daar niet voor ge schreven zijn. De laatste keer door een kunstartiest, maar door Rob de Nijs zelf, die na ge lezen zingen van een gedicht van Jan van Nijlen ruiterlijk toegaf ook maar "een gewone jongen" te zijn, en de voorkeur bleek te geven aan gezongen poëzie omdat poëzie die gelzen wordt zo En toen zei hij iets waarvan ik overtuigd was dat ik het tot op mijn sterfbed zou onthouden, maar zie, een paar minuten later bleek ik het toch weer te zijn vergeten! Zei hij "hoogdravend" of "onbegrijpe lijk", ik weet het echt niet meer, ik weet alleen maar dat ik dacht: hoe eenvoudig is een gedicht van Jan Nijlen niet als het ge woon wordt voorgelezen, en hoe volstrekt onbegrijpelijk, half onverstaanbaar, en uit zijn voegen gerukt wordt het niet, als het plompverloren op mu ziek wordt gezet en gezongen! Ik ken heel wat dichters, en daar zijn percentgewijs net zo veel "gewonen jongens" onder als onder slagers, boekhouders en wiskundigen. "Duizend schoon" zou misschien interes sant kunnen worden als de slachtoffers (zal ik maar zeggen) geconfronteerd worden met de kunstenaars voordat zij hun kunstuitingen moeten consu meren. Als een boer of arbeider of notaris (wantje hoeft het on benul voor kunst heus niet al leen te zoeken bij mensen met alleen lagere schoolopleiding) een dagje optrekt met een mu sicus of schrijver of schilder, zodat hij in de gaten krijgt dat die kunstenaar ook maar een man is die een vak uitoefent, dan zou hij heel anders tegen de sonate, het boek of het schilde rij aankijken dan wanneer hij er, zoals nu, zonder meer mee geconfronteerd wordt, om pas later, in de studio, even iets aan de maker te mogen zeggen of vragen. De beste manier om kunst te le ren waarderen verschilt weinig van de beste manier om de wer king van een wekkertje te ach terhalen: je haalt het ding uit el kaar, en laatje voordoen hoe het weer in elkaar gezet moet wor den. Schilderen, componeren, dichten, toneelspelen, beeld houwen, schrijven, - het een is niet minder een vak dan het an der, elk met wat extra eigenaar digheden weliswaar, maar toch: een vak. Zodra je dat aan ie mand duidelijk kan maken die zelf ook een vak uitoefent, is er al veel gewonnen. KRO-regisseur Bram van Erkel is bijna klaar met de nieuwe jeugd-televisieserie „De kris Pusaka", waarvoor afleveringen werden opgenomen in Indonesië. Bram heeft de afgelo pen seizoenen naam gemaakt met de serie „Q en Q", reden waarom er met enige spanning naar zijn nieuwe produktie wordt uitgezien. Die produktie begint in oktober. Zij omvat dertien afleveringen en werd geschreven door Anton Quintana, een van de meest talent volle televisie-dramaschrijvers in Nederland. Siem Vroom en Peter Tuynman mee. Eric van 't Wout kreeg de toebedeeld van het jong< broertje. Hij heeft in de serie „Q wachten staan. Ik geloof het niet", 't Wout kreeg de rol Het betrekken van de Indonesiërs jongere in deze produktie is een verhaal apart. De Nederlandse ploeg kwam Q" al de nodige ervaring opgedaan, tijdens de voorbereidende bespre- u weet wel die jongen met dat bril- kingen in contact met een overkoe- letje. Bram van Erkel denkt met enige weemoed terug aan zijn bevindin gen in het Verre Oosten o.a. aan de voortreffelijke samenwerking met de Indonesische autoriteiten, ac teurs en technici die hem terzijde stonden. Die oprechte belangstel- ling van Indonesische kant houdt Op het moment dat het verhaal zich dingen verzorgt overigens een compliment in voor de schrijver die een onderwerp aanroert dat zo verweven is met de cultuur van dat land dat zelfs de Door Paul van Beckum kleinste misstap daar als een ern- stige blunder zou worden aangere kend. Indonesië verplaatst zijn al leen Willem en Eric nog over. „De kris Pusaka" is een avontuur lijk verhaal. Het gaat uit van de „adat", het gewoonterecht. De kris wordt geroofd en komt via duistere wegen in Nederland terecht. Wil lem Nijholt is de Hollander die sa men met zijn jongere broertje de kris wil terugbrengen bij de men sen waar hij hoort. Volgens de oer- cultuur van Indonesië is een kris een familierrelikwie, dat in ander mans handen nooit enig voordeel zal opleveren. Als de kris wordt ge bruikt voor doeleinden waarvoor hij niet is gemaakt zal hij zich tegen je keren. Van Erkel: „KRO-directeur Ri chard Schoonhoven heeft het ^C1, script gelezen. Hij vond het adem- Haag hadden gewend waaruit vol- pelende organisatie, die de oplei- r filmers, dan sers, beeldende kunstenaars en ac teurs. Volgens Bram van Erkel een uniek instituut, waar hij als Neder lander jaloers op is. De directeur van die stichting be schouwde onze serie als een hecht doortimmerd verhaal. Omdat wij ons tot de culturele attaché in Den Van Erkel: „De idee is van Carl Te- wes. In samenwerking met Anton 'Van Erkel: „De kris Quintana hebben we dat idee ver- bedoeld als wapen der uitgewerkt. Het is een span nende serie geworden met mys tieke elementen. Omdat we ons geen buil wilden vallen zijn we een paar keer naar Indonesië geweest, want om uit andere culturen een verhaal te lichten is bijzonder ge vaarlijk. De eerste zes delen van de serie spe len in Nederland. Daarin doen be halve Willem Nijholt ook Eric van 't Wout, Dore Smit, Peter Arians, benemend. Dat is het ook. Er is bij voorbeeld de antiekhandelaar San tos die de kris ook wil hebben. Er zijn reeksen verwikkelingen met die kris, die op een bepaald mo ment zelfs verdwijnt. Willem en zijn broertje slagen er dan weer in op het spoor van de kris te komen die zij vervolgens in het bezit stellen van de familie waar hij behoort." „Pusaka" wil zeggen kris met hei lige lading. Elke kris is het persoon lijk eigendom van de man voor wie de krissensmid hem heeft gemaakt. Krissen worden gemaakt naar het karakter van de man die hem krijgt. het innerlijk. niet zozeer i evenmin kostbaar uitgevoerd. Het mystieke element is dat alles wat mensen doen door de kris wordt geïnspi reerd. Het vreemde is dat er in In donesië nooit een film over ge maakt is. Men heeft het wel gepro beerd maar de producent die er mee bezig was overleed tijdens de voorbereidingen. Sommigen ver binden daar de conclusie aan dat de kris in die dood de hand heeft ge had. Er kan me dus nog wat .te gens hen onze serieuze bedoelin gen bleken, kregen wij van alle kan ten grondige informatie en. mede werking. Over de familieverhou dingen bijvoorbeeld en over Indo nesische namen waarvoor wij ver keerde hadden gekozen. Bijzonder belangrijk was hoe die kris er uit moest zien. Het lemmet heeft de vorm van een slang. De vorm maakt de kris waardevol. Be langrijk is ook van wat voor ijzer hij gemaakt is. Men heeft voor ons op Bali een kopie gemaakt van een be staande kris." „En de acteurs?" „Daar kwamen we even mee in de problemen te zitten. In Indonesië verdienen topacteurs 30 tot 100.000 gulden. Dat is niet zo verwonderlijk want Indonesië heeft een gewel dige filmindustrie. Per jaar maken ze 75 films, die een afzetgebied hebben in heel Azië. Vandaar. De films zijn over het algemeen bij zonder vakmatig gemaakt. De on derwerpen worden wat traag be handeld en spelen op de sentimen ten van het volk maar dat heeft dui delijk te maken met de oosterse mentaliteit. De filmacademie floreert daar uit stekend. Die Indonesische acteurs konden wij natuurlijk niet het ho norarium geven dat zij normaal krijgen. Dat begrepen ze onmiddel lijk, ons budget was klein. Ze ble ken onmiddellijk bereid zich aan te passen en hebben met ontzettend veel plezier aan de produktie ge werkt." Hoewel er afleveringen zijn waarin de handeling domineert heeft An ton Quintana volgens Bram Van Erkel dialogen geschreven met grote spankracht. „Er is één aflevering die in een ka mer is opgenomen. De scène duurt twintig minuten en zegt alles over de betekenis van de kris. Het is, juist dankzij de dialoog, een van de mooiste afleveringen geworden. Misschien vind je het allemaal wat vaag, maar ik kan niets over de plot van het verhaal vertellen. Halver wege het verhaal, dat kan ik wel zeggen, begrijp je wat er gaat ge beuren. De kris moet terug en gaat ook terug, onafwendbaar. Ik ben er een jaar mee bezig geweest. Men sen die de beelden zagen in de mon tagekamer werden onmiddellijk gegrepen door het verhaal. Natuur lijk zitten er prachtige opnamen tussen, maar ik heb het niet gezocht in mooifilmerij. De Indonesische acteurs hadden een streepje voor op de Nederlandse omdat ze al zo veel ervaring hebben opgedaan in films. Ze weten precies wat voor shot er geschoten wordt en hoe zij dan hun armen moeten gebruiken. Wülem Nijholt had daar heel wat meer moeite mee omdat hij geen filmervaring heeft. De mooiste op namen hebben we gemaakt in de oude haven van Djakarta, waar NEDERLAND I 15.30 - Journaal (NOS) 15.32 - De holle bolle boom (AVRO) 16.10 - Weetje wel, informatief programma (AVRO) 16.30 - Stuif es in (AVRO) 17.30 - Gitaar spelenderwijs cursus (TELEAC) 18.00 - Lied van de week (IKON) 18.15 - Parlement en politiek les 2 (herh.) (TELEAC) 18.45 - Bereboot (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.04 - De man van zes miljoen, tv-serie (TROS) 19.55 - André van Duin solo, showprogramma (TROS) 20.50 - Music all in - Gladys Knights and The Pips, muzikaal show- programma (TROS) 21.35 - Jounaal (NOS) 21.50 - Baretta, politieserie (TROS) 22.40 - TV-privé 23 gesprek (TROS) 23.20 - Tros Sport (TROS) 23.40 - Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.00 - Wereldkampioenschappen kunstrijden voor heren vanuit Tokio (NOS) 18.45 - TV-informatie voor Marokkanen (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.04 - Bolke de beer, kinderserie (NCRV) 19.14 - Tweekamp, spelprogramma voor scholieren (NCRV) 20.00 - Journaal (NOS) 20.25 - Sam, tv-serie (NCRV) 21.15 - Hint NCRV) 22.00 - Hier en Nu, actualiteiten (NCRV) 22.40 - Hier en Nu Sport (NCRV) 23.05 - Muzikale meditatie (NCRV) 23.20 - Journaal (NOS) ZONDAG NEDERLAND I 11.00 - Eucharistieviering te amersfoort (KRO) 13.30 - Wij en het weer, les 1, (herh.) (TELEAC) 14.00 - Wetenschap in beweging II, les 9 (TELEAC) 14.30 - Parlement en politiek, les 3 (TELEAC) 15.00 - Moderne elektronika, les 21 (herh.) (TELEAC 15.30 - Dierenverzorging, les 2 (TELEAC) 16.00 - Journaal (NOS) 16.27 - Rugbywedstrijd Wales-Engeland (NOS) 16.55 - Voetbal en toto-uitslagen (NOS) 17.00 - Vesper vanuit Utrecht (IKON) 17.30 - Wilde Ganzen (IKON) 18.15 - Engels voor beginners, les 22 (TELEAC) 18.55 - Bereboot (NOS) 19.00 - Journaal (NOS) 19.05 - Leeuwen van Serengeti, natuurfilm (NCRV) 19.55 - Ruimte; geestelijke muziek (NCRV) 20.30 - De man met de witte bloem, tv-spel (NCRV) 22.00 - Ander nieuws, informatie over geloof en samenleving (NCRV) 22.35 - Humanisme als daad I (HUM. VERBOND) 22.55 - Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.30 - TV-informatie voor Turken (NOS) 18.35 - Flockton Flyer, tv-serie (NOS) 19.00 - Van gewest tot gewest (NOS) 19.15 - Studio sport (ca. 20.00 trekking van de Lottogetallen (NOS) 20.30 - 58miljoen Nederlanders en hun bejaarden (NOS) 21.10 - Soundtrack; bekende filmmelodieen (NOS) 21.35 - Journaal (NOS) 21.40 - Frontaal: discussieprogr. (NOS) 22.40 - Beeldspraak (NOS) 23.05 - (NOS) "Boksen is een gezonde sport". Deze stelling staat ter discussie in het NOS-televisieprogramma frontaal"dat morgenavond van 21.40 tot 22.40 uur via Nederland 2 wordt uitgezonden. Voorstanders van de bokssport worden niet graag herinnerd aan dodelijke ongelukken tijdens bokswedstrijden. Onvoldoende medis che begeleiding en kwalijke commerciële invloeden zien ze bij dat soort ongelukken als boosdoeners. Ze wijzen op de strenge medische) bepalingen voor boksers in West-Europa en op de veelzijdige trainin gen. In frontaalkrijgen zij steun van de beroemde Engelse boks- deskundige dr. Blonstein, die met harde cijfers aantoont dat de „no ble art of self defence" tot de veiligste takken van sport behoort. Dat neemt niet weg, dat bokswedstrijden bij velen op medischlethi- sche bezwaren stuiten. Volgens schrujver Henri Knap, die tegen de stelling ,foksen is een gezonde sport" pleit, hoeft men geen deskun dige te zijn om het boksen te verwerpen. Na het bijwonen van twee wedstrijden had hij het wel gezien. "Ik hoef tenslotte ook niet met een krokodil te slapen om zeker te weten dat dit onaangenaam zal zijn", is zijn redenering. De in 1901 in Antwerpen geboren schrijver en beeldend kunste naar Michel Seuphor - aan wie het NOS-televisieprogramma Beeld spraakmorgenavond (22.40 uur, Nederland 2) is gewijd - heeft sinds het begin van de jaren '20 een aktieve rol in het internationale kunst leven gespeeld. In het leven van Seuphor heeft de vriendschap altijd een grote rol gespeeld; vele van zijn creatieve bijdragen vloeiden regelrecht uit zijn vriendschappen voort. In Parijs ontmoette Seuphor o.a. Pieter Mondriaan, over wie hij in 1956 een eerste grote monografie zou publiceren. Met Mondriaan zwierf Seuphor in de jaren '20 rond op Montparnassetwee anonieme en meestal straatarme herendie filo sofische gesprekken hielden in Le Dóme en La Coupole, beroemde cafés waar kunstenaars en artiesten uit geheel Europa elkaar trof fen. honderden houten zeilschepen lig gen, waar prachtig geklede mensen rondlopen. De verschrikkelijkste ervaring was in een hotelkamer waar we opnamen maakten onder een temperatuur van negentig gra den. Air-conditioning uit, lampen aan." Elke aflevering duurt zevenentwin tig minuten. VARA: 18.30 Nieuws. 18.41 (S) Proeflokaal: Stemmingen koersen in de samenleving. 19.30 (S) VARA feliciteer Verzoekplatenprogramma. 21.00 (S) Voor wie niet kijken, wil...: Muziek en informatie. (22.30 Nieuws.) 23.55-24.00 Nieuws. Hilversum II TROS: 8.11 Aktua III. P.P.: 18.20 Uitzending van de A.R.P. 18.30 (S) Toeraktua. 19.00 (s) Tross-Country. 20.00 Nieuws. 20.05 (S) Concert a la carte, klas siek wensprogramma. 21.30 (S) Woorden in de avond, voordracht en muziek. EO: 22.00 (S) Laat on de rustdag wijden, me ditatie en gewijde muziek. 22.45 (S) Re flector. Informatie met het oog op de gemeente. 23.00 (S) Postludium: klas siek muziekprogramma. 23.50 (S) Leest U mee?, bijbellezing. 23.55-24.00 Nieuws. Hilversum III na 18 uur NOS: 18.03 (S) De rock and roll methode. NCRV: 19.02 Pers vers: nieuwe grammofoonplaten. 20.02 (S) Af ter eight: (na het eten). 22.02 (S) Sports- how. 23.02 (S) Strictly Country Style. 23.30 (S) Late Date. 2.02 (S) Nachtex press (1). 4.02 (S) Nachtexpress (2). 6.45- 7.00 (S) Zondagmorgen. ZONDAG 6 MAART Hilversum I VARAj 8.00 Nws. 8.10 Weer of geen weer, met om 9.00 Sportmededelngen. Hum. Verbond: 9.30 Aktualiteiten vanuit Hum. Oogpunt. IKON: 10.00 (S) Korte kerkdienst uit Amstelveen. 10.45 Wilde Ganzen. 10.50 (S) De andere wereld van zondagmorgen AVRO: 12.00 (S) Mu zikale show. 13.00 Nws. 13.10 De toe stand in de wereld. 13.19 Radiojournaal. 13.30 Delta; Commentaar vanaf de basis naar de top en v.v. KRO: 14.00 Kruis punt, magazine over kerk en samenle ving. 14.30 (S) Zin in muziek. 15.00 (S) De hutsgeklutste kinderspelen. 15.20 (S) Springplank: Jong talent. 15.50 Schrij vers op zondag. 16.00 (S) Aan de lijm Over eten en drinken gesproken. 16.45 Hoe gaat het? programma voor Zieken. Zendtijd voor de kerken: 17.00 Geref. kerkdienst vanuit Eindhoven. IIKON- KAHl 8 AWi de Ganzen. 18.00 (S) Van Klok en Klepel, kinderprogramma. 18.15 Mensen, ge sprek van mens tot mens. NCRV: 18.30 Nws. 18.40 (S) Zondagavondzang. 19.10 De dode god van het westen, zondaga vondlezing. 19.25 (S) Orgels van Gott fried Silbermann: klassieke orgelmu ziek. 20.05 (S) Musica Sacra: Gewijde muziek. AVRO: 20.30 (S) In de kaart ge speeld: klassiek verzoekplatenpro gramma. 22.30 Nws. 22.40 Radiojour naal. 23.00 Vanavond laat sport Badinerie: klass. muziek. 9.00 Nws. 9.10 Waterstanden. 9.15 Laudate: gewijde muziek. 10.00 Eucharistieviering. 11.00 Da Capo: Het Adolf Busch Kwartet. 11.50 Buitenland commentaar. 12.00 Nws. 12.10 Echo. NOS: 12.20 Voorde Su- rinamers in Nederland. 13.20 Pro gramma voor de buitenlandse werkne mers. VARA: 17.00 (S) VARA-klassiek. Orlando-kwartet werken van Jachmo en Brahms. 17.55 Mededebngen en SOS-berichten. 18.00 Nws. 18.15 Dingen van de dag. Aansluitend: Hoor nou 'ns: een nieuwe (of oude) lp. 18.30 Boeme rang. 19.00 Het Bolsjoi Theater 1925-1950. IKON: 19.30 Brood en spelen NOS: 20.00 (S) Promenade orkest amu sementsmuziek. 20.30 Gastcollege: dis cussie. 21.15 In focus: Mary Dresselhuys 21.50 Waar halen we straks warmte van daan? informatief programma. 22.25 (S) Over musici gesproken 22.55 (S) Hob- byscoop. 23.25 (S) NOS-Jazz. 23.55-24.00 Hilversum 3 AVRO: 7.02 (S) Ko, de boswachtershow. 8.02 (S) Postbus 1965. 9.02 (S) Juist op zondag. 10.02 (S) Muziek Mozaiek. 11.02 (S) AVRO's Sportpanorama. VARA: 11.30 (S) Tekst en muziek, cabaret. 12.02 (S) Klink Klaar. 13.02 (S) Muziek uit Stu- dioal. NOS: 14.02 Langs de lijn, sport en muziek. 18.02 (S) Jazz uit het historisch archief. 18.30 (S) Souvenirs. 19.02 (S) Tombola. 23.02 (S) Voer voor vogels (1). 0.02 (S) Voer voor vogels (2). 1.02-7.00 (S) Ver- klassiek. NOS: 9.00 (S) Vroeg klas siek. 10.00 (S) Musica Religiosa. 11.00 (S) Fur Elise. 13.00 (S) Zondagmiddagou verture. 14.00 Nws. 14.02 (S) Concerten op de zondagmiddag: het Utrechts Sym fonie Orkest met solist. In de pauze MAANDAG 7 MAART Hilversum 1 TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Rustig bijko men. 7.30 Nws. 7.41 (S) Aktua- ochtendeditie. 8.30 Nws. 8.36 Gym. voor de huisvrouw. 8.45 (S) Kom er maar eens bij: gesprek en klass. muz. 10.00 (S) Sphinx: Programma voor haar en hem en de heel kleintjes. (10.30 Nws. 10.33-10.45 Kaboutertijd.) RVU: Progr. over literatuur en muz. VPRO. 12.00 Piet Ponskaart presenteert. (12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinb. 12.30—12.41 Nws.) 13.30 (S) Muziek De wereld van muziek en geluid op zijn kop of andersom. 15.00 Permanent Wave, progr. voor de huisvr. 15.30 Nws. 15.33 (S) Nova Zembla. EO: 16.15 (S) De EO deze week. 16.20 (S) Licht en uitzicht. 17.05 (S) Eigen wijs, kleuterprogr. Overheidsvoorl. 17.20 Ne derland en de Derde Wereld. EO: 17.30 Nws. 17.32 (S) Klankbord. Hilversum 2 NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym. 7.20 Vandaag maandag, gevar. progr. (8.00 Nws. 8.11 Akt.) 8.30 Het levende woord. 8.35 Te Deum Laudamus gewijde muziek. 9.00 Plein publiek: gespreks thema: verzorging van tanden en kiezen. (9.35 Waterst.) 11.00 Nws. 11.03 Plein Muziek. 12.00 Het nuttigen van etenswa ren is toegestaan, lunchprogr. 13.00 Nws. 13.11 Hier en nu. Aansl.: kunst- en vlieg werk: inf. over aktuele tentoonstellin gen. 13.30 Onder schooltijd: Progr. voor luisteraars in de school en daarbuiten. NOS: 14.30 Boerenbont, progr. over boe ren en tuinders voor burgers en buiten lui. 14.50 Den Haag deze week. 15.00 Kijk op buitenland. NCRV: 15.30 NCRV- leerhuis. Leesoefeningen in de bijbel. 15.42 Een goed kwartier. 16.00 Nws. 16.03 Rozegeur en prikkeldraad, gevar. inform, progr. 17.55 Meded. HILVERSUM 3 KRO: 7.02 (S) Drie op je boterham. AVRO: 9.03 (S) Pep-op-dne: 'n goed be gin. 10.03 (S) Arbeidsvitaminen. 11.03 Radiojourn. 11.06 (S) Drie draait op ver zoek. Postbus 700. 12.03 (S) Joost mag niet eten. 14.03 Radiojourn. 14.06 (S) Pop-kontakt 1: de hitvisser. 15.03 Pop- kontakt 11: Muziek met Meta. 16.03 (S) De Hitmeester met o.a. de Telefoon Top 5. (17.03-17.06 Radiojourn NOS. 18.03 De vacaturebank. 18.10 (S) NOS-Maal. AVRO: 19.02 (S) Let s twist again. 20.02 Radiojourn. 20.05 (S) Super clean dreammachine. 21.02 (S) De negen-uur-jazz-show. 22.02 Radiojourn. 22.05 (S) Blues, ballads en beat. 23.02 (S) Candlelightshow. (0.02-0.05 Radio journ.). NOS: 1.02-7.00 (S) De maandag nachten: van Maart. HILVERSUM 4 VARA: 7.00 Nws. 7.02 (S) Groot en klein: klass. muz. 9.00 Nws. 9.02 (S) Kinderen een kwartje? Progr. over school en thuis. 9.27 Wonen, verschil tussen huis en thuis. 9.50 (S) Schoolradio. 10.00 (S) Rus sische Concert. 11.40 (S) Weense klas sieken. 13.15 (S) Arturo Toscanini XI (1867-1957): klass. muz. 14.00 Nws. 14.02 Keuren en kiezen: over ons koop- en TV buitenland muziek. 23.40 Journaal. 9.30 Programmaoverzicht. 9.55 Weten schappelijk programma. 10.45 Kleuter- programma. 11.15 Amusementspro gramma. 12.00 Journalistenforum. 12.45 Journaal. Aansl.: Weekjournaal. 13.15 Filmportret. 14.00 Regionaal journaal. 14.45 Kinderprogramma. 15.15 Weitere Aussichten. tv-spel. 16.05 Wereldkam pioenschappen kunstrijden. 16.55 Un- sere kleine Farm, tv film. 17.45 Tv- wedstrijd. 18.30 Journaal. 18.33 Sport. 19.20 Reportages van buitenlandse kor- respondenten. 20.00 Journaal en weer bericht. 21.00 Die Stunde der Komo- dianten (The Comedians), speelfilm. 23.25-23.30 Journaal en weerbericht. 10.00 Programma overzicht voor de ko mende week. 10.30 ZDF Matinee: eines Wahnsinnigen tv-film; Poëzie. 12.00 Das Sontags konzert. 12.50 Wetenschappe lijk programma. 13.00 Journaal. 13.02 Weekkroniek. 13.45 Kleuterprogramma. 14.15 Mond, mond, mond. tv-sene. 14.45 Informatieve serie. 15.15 Journaal. 15.20 Liefdadigheidsprogramma. 15.25 In formatief programma. 16.15 Literatur, blijspel. 17.00 Journaal. 17.02 Sportre- portage. 18.00 Dagboek uit de Katho- 14.00 Doe mee. 14.30 26 april. 14.50 Wiel rennen. 16.00 Open school. 18.00 Ivoor het locomotiefje. 18 05 Ontvoerd. 18 55 Morgen wordt het beter, spelprogr. 19 40 Mededebngen. 19.45 Journaal. 20.15 Wies Andersen show. 21.10 Nord-Ring jaar, Zuidamerikaanse muziek. 22 00 De Jordaches. 22.50 Journaal. 9.00 Informatief programma. 9.30 Open school. 10.00 Religieuze uitzending. 11.00 Confrontatie. 12.00 Nieuws voor slechthorenden. 12.30-13.00 Cultureel overzicht. 14.30 Open school. 15.00 De schat op Malta, tv-serie. 15.15 Sesam straat. 15.40 Sportprogramma. 16.55 Filmkwis. 17.40 Sportuitslagen. 17.42 Kinderprogramma. 18.05-18.15 Muzi kaal intermezzo. 18.30 Kinderprogram ma. 18.35 Toeristische kwis. 19.40 Mede delingen. 19.45 Journaal. 20.00 Sport. 20.30 De val der Adelaars, tv-serie 21.20 Gesprek. 22.10-22.35 Journaal en sport.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 5