1H WÈÊBUÊBBm ZATERDAG 5 MAART 1977 PKPJi, (Oj® (O (O V©© Alnn)©^©©^17 taffiM? fe© j©©ff ©Dl? dl© p)MCo)coirrcojrnnrCQ A;/«f In april zal van Boudwijn de Groot een elpee verschijnen onder de titel "Het beste van Boudewijn". Phonogram is van plan de verschijning van deze verzamelplaat met een grote promotie-campagne te begeleiden. Het wordt een curieuze elpee: èèn van de nummers is nooit eerder door Boudewijn op de plaat gezet. "De dominee van Amersfoort" werd meer dan tien jaar geleden op de band opgenomen en opgeborgen in de archieven, want de reperoire- commissie van Phonogram achtte het werkje te scabreus. Wel bleef Boudewijn het indertijd zingen op het podium, met het gevolg, dat de concurrerende firma Bovema, die minder strakke morele maatstaven hanteerde, de componist en tekstschrijver van het liedje, Jaap Koopmans, vroeg een plaat te maken. Hetgeen geschiedde: na een singeltje verscheen er bij Bovema een elpee met twaalf cabarateske nummers, volgezongen door de schrijver. Nu, na meer dan tien jaar, blijken de grenzen te zijn verlegd: Phonogram acht de Dominee van Amersfoort rijp voor de plaat. Zodat er tussen de grote platen-successen één zaalsucces prijkt op "Het beste van Boudewijn". Door Frans Happel dood klinken is het he lemaal van z'n helahola. 'We want more we want more", scanderen de zeshon derd. Het lijkt wel of er een bekende popgroep op het po dium staat. Een reprise van "Het Land van Maas en Waal. "Onder de gouden hemel in de zilveren zon, speelt een harmonie-orkest in een grote regenton Afgelopen. Nog na-vibrerend dringt ie dereen naar de uitgang. Wantrouwen Twee uur later praten we met Boudewijn in een restau rantje langs de weg, waar naast een immense hoeveel heid wapentuig uit de Eerste Wereldoorlog en globaal tien miljoen verschillende bier pullen ook halve kippen uit het vuistje in ere worden ge houden. Boudewijn heeft nog steeds die ijle glimlach. Die nu de voor post is van wantrouwen, ,,'n Heel eind hè, naar Poperinge zegt hij ironisch. Waarom na zeven jaar toch weer "live" optreden en waarom dan wel in België en niet in Nederland? Boudewijn de Groot (33 jaar nu) formuleert afgepast. "De laatste tijd heb ik weer de sterke behoefte gekregen om zelf weer eens met muziek bezig te zijn". Als producer bij Phonogram had je daar toch alle kans toe? Hij: "Met muziek van mezelf. En deze toernee is het gevolg van aanvragen die steeds dringender werden. België heeft altijd grote belangstel ling voor mij gehad. Ook in de tijd dat in Nederland mijn platen prima verkochten, was er nooit de ruimte voor een optreden alléén. Je werd al tijd als een onderdeel in een programma verwerkt. Eerst een kwartiertje Willy en Wil- leke, dan het orkest en ver volgens drie nummertjes van Boudewijn de Groot. In Bel gië was er toen onmiddellijk publiek dat een hele avond naar je wilde luisteren". Een toernee als nu door België had dus in Nederland niet ge kund? Boudewijn: "Dat kun je uit mijn vorige antwoord wel opma ken". Twee maanden lang repeteren met vier musici voor enkel een toernee van een maand door België; een opmerke lijke investering, de op brengst schatten" we tenmin ste navenant. Boudewijn: "Als je na zeven jaar behoorlijk tevoorschijn wilt komen, dan zal er tevoren eerst grondig gewerkt moe ten worden". Gelukzoeker Binnenkort vertrekt Boude wijn de Groot inderdaad naar Amerika. Als Muzikale ge lukzoeker. Hij heeft een paar vriendjes in New York en die zullen hem wel verder op weg helpen. Boudewijn: "In Amerika wil ik meer leren over het arrange ren van muziek, over het pro duceren van platen en mis schien zal ik er zelf optreden, of een plaat maken. Ik zal Wel Een flink met alcohol gevulde dame ziet Boudewijn, her kent hem blij en vraagt om honderd frank. Zoveel kost een lot voor de een of andere carnavalsloterij en hoe meer loten ze verkoopt, hoe groter haar kans om tot carnaval sprinses gekroond te worden. Boudewijn wil geen lot. "Maar mijn dochter betaalt wel tweehonderdtwintig frank om u te zien optreden, zun- ne", zegt mevrouw venijnig. Boudewijn scheept haar af met een glaasje bier. Zijn laat ste woorden tot ons: "België is een gezellig land. Morgen naar St. Niklaas. Dat wordt weer een groots gebeuren". Soebatten Terwijl de zaal opgetogen met Boudewijn over hoge bergen naar het Land van Maas en Waal gaat. zegt Camille Pau wels tevreden: "Jarenlang hebben we Boudewijn ge soebat om een toernee in Bel gië. Het gelukte steeds niet. Dan weer had hij geen tijd, dan weer zei hij me voor zo'n toernee niet klaar te zijn. Ein delijk is het gelukt. En het re sultaat is ongelooflijk. Overal uitverkochte zalen. Ik wilde Boudewijn hebben. Ik breng vele Nederlandse artiesten in België, zoals Paul van Vliet, Jasperien en Liesbeth List. Maar als u me nu vraagt een toernee van een maand met Liesbeth List te organiseren, dan zou ik daar lang over moeten prakkezeren. Voor List krijg ik de zalen niet vol. Voor Boudewijn wel. Vooral na het succes van zijn plaat "Hoe sterk is de een zame fietser" is de populari teit van Boudewijn enorm ge stegen. De eenzame fietser is in Neder land zelfs de uitverkoop a\ voorbij gereden. Pauwels: "Misschien zijn we bij ons gevoeliger voor het goede luisterlied De pauze neemt ruim een half uur in beslag, omdat alle zes honderd mensen de tijd ge geven moet worden om de ca- fé's van Poperinge voor een versnapering te bereiken. In de gymzaal zeifis niets te con sumeren. Om de tijd te doden doen we een paar oefeningen aan de rekstok en bewonde ren we het uitzicht vanaf ge heel boven in het klimrek. Na de pauze is het eerst Boude wijn een kwartiertje solo. Een handvol eenzame liedjes, het laatste gaat over Boudewijn's moeder. ik ben nu be kend als Boudewijn de Groo mijn moeder weet van niets, want die is namelijk dood Achterin de zaal gaat deze per soonlijke noot geheel verlo ren. Er borrelen allerhande conversaties op, de helft van rij vierendertig begint een ge sprek met de helft van rij vij fendertig. De stemming komt er pas weer goed in als Bou dewijn meldt een nummer te willen opdragen "aan de fans naar wie ik constant onder weg bent". Die leuke leugen gaat er in als koek en als uit "De eenzame fietser" de be kende regels" .als hij maar geen voetballer wordt, ze schoppen 'm misschien half De grens met België, kort na Breda, Tweeëntwintig via- dukten onderdoor. Antwer pen. De grote weg naar Gent. En verder. Naar Kortrijk. Niet rechtdoor, richting Frankrijk en Parijs. Rechtsaf, Kortrijk door. Het is inmiddels donker En het regent. En het stormt. Langs de weg hier en daar een klapperende friettent. De kasseien spiegelen hun hob belige kopjes in vaal natrium- licht. Verder. Het plaatsje Menen. De storm is sterker geworden. Op straat is niemand meer te zien. Vlaanderen zit thuis of in de staminee. Awel meneer ge lijkt wel zot om nu nog en route te wezen. Toch verder. leper. Dat een bijna hemelhoge, solitair staande kathedraal bezit. En een respectabele geest, op tredend in ettelijke legenden, leper is uitgestorven. Zelfs die geest. Nog verder. Ooit in Poperinge geweest? We worden er nu binnengeblazen landen schokkend op de Markt en gaan te voet verder. Op weg naar de Rijks Middelbare School ter plaatse. Wat moe ten twee Hollanders op vrij dagavond met de Rijksmid delbare School te Poperinge? Dat vragen we ons ook ver twijfeld af. Het is een massief gebouwd complex, een kluis der Kennis, slechts toeganke lijk door twee grote, houten deuren, die piepend en kreu nend opendraaien. Voor 't laatst verder. Een bin nenplaats zo groot als een half voetbalveld, vol plassen en granieten paaltjes op plaatsen waar granieten paaltjes nor maliter niet staan. Maar daar! Fel licht achter beslagen ruiten. Vaag zijn touwen en ringen te onder scheiden. Ook een Zweeds rek. De gymnastiekzaal. Er klinkt nu ook geluid. Hoe vertrouwd .een stem, die zingt: arm kind, zestien lengtes zo pril, ach wat lig je hier stil, langs de kant van de weg Opeens warm van geluk strui kelen we de gymnastiekzaal binnen, 't Was even zoeken, maar we hebben hem bereikt. willen voorkomen, nadat zijn assistent hem gemeld had dat een Nederlandse krant het voornemen koesterde om Boudewijn de Groot's Belgi sche toernee uitgerekend in Poperinge te komen bezich tigen. Pauwels: ,,Ik heb nog getracht u te bereiken. Waarom Pope ringe? Het is hier precies de enige keer dat Boudewijn niet in een echte concertzaal staat, of in een schouwburg. U kunt hier nooit een toffe indruk van zijn optreden krijgen. Waarom bent u niet naar Halle gekomen, of naar Brugge .daar is de accom modatie toch veel plezanter Boudewijn de Groot die, na ze ven jaar op het podium afwe zig te zijn geweest, weer voor publiek optreedt. Zeshonderd De gymzaal zit mudvol. Ruim zeshonderd bezoekers - het merendeel is jonger dan twin tig - op harde, houten stoelen. Ze hebben een entrée betaald van tussen de tien en vijftien gulden. Op het podium, te vinden in een met geplisseerd textiel omkaderd gat in de muur, staat Boudewijn, se reen in een wittig pak, met continu - ook als hij zingt - een ijle glimlach rond de lip pen. Hij beweegt nauwelijks, mompelt zo nu en dan een tussentekst, openbaart het publiek bijvoorbeeld dat hij na zeven jaar een beetje z'n wilde haren is kwijtgeraakt. In een hokje ergens ver achterin de zaal probeert de lichtman amechtig ludiek met de ka rige voorraad schijnwerpers te spelen. Het is fris tot koud in de zaal. Dat is de schuld van de lichtman die - ibbel ge worden van de herrie - de in zijn buurt staande verwar mingsketel heeft „kalt ge- stellt". Het publiek luistert stil zolang Boudewijn verstild zingt. Dat doet hij veel. Alleen als er in het ritme een overduidelijke „biet" zit, wordt er met de voeten gestampt en/of sappig meegezongen. Camille Pauwels, directeur van het Antwerpse impresariaat „Spiraal", merkt ons vrijwel onmiddellijk op en voert ons gezwind naar een hoekje waar gepraat kan worden. Camille is enigszins overstuur. Er moet sprake zijn van een mis verstand. Hij had het erge nog Zeggen Pauwels dat vrijdaga vond ons een geschikte uit gaansavond leek en dat Pope ringe bovendien de aantrek kelijkheid had van het onbe kende. Zeggen Pauwels niet, dat juist Poperinge uit de lijst Van zevenentwintig concer ten geprikt is, om te ontdek ken wat Boudewijn de Groot in deze verre Belgische uit hoek zou klaarspelen. „Goudgeld" De reden voor deze nieuwsgie righeid werd, al weken gele den in Nederland, in feite door Boudewijn zelf aange geven. Een vaag, onduidelijk bericht: Boudewijn de Groot heeft zich met vier muzikan ten op een boerderij in het Brabantse Oisterwijk terug getrokken. Met het viertal studeert hij al zijn oude lied jes in, om tijdens een toernee door België goudgeld te kun nen verdienen. Geld dat hij hard nodig heeft. Want Bou dewijn reist binnenkort naar de Verenigde Staten om daar een nieuwe carrière te begin nen. Of zo. Een telefoontje leert ons, dat Boudewijn geen nadere in formatie wil geven. "Ik heb al genoeg gepraat, ik heb niets meer te zeggen", reageert hij kortaf. "Nee, geen interview,, ook niet even een babbeltje, nogmaals, ik heb niets te ver tellen". In Poperinge schrikt Camille Pauwels: "Ik zal Boudewijn voorlopig maar niet van uw aankomst hier verwittigen, want hij zal dat niet leuk vin den". Camille gaat wel een pintje bier voor ons halen, door de regen en de storm in een café buiten de schoolmu ren. En haast zich verder ons te verzekeren, dat hij Boude wijn na afloop van het concert toch tot een gesprekje zal proberen te bewegen. "Ge zijt van zo ver gekomen", zegt bij, met een lichte haper in zijn stem. Voorlopig dus alle tijd om het concert aandachtig te beluis teren. Het muziekgroepje van Boudewijn - voor de gelegen heid getooid met de naam Je roen Bosch Band - heeft een prima pianist in de gelederen. Jammer voor hem dat de piano ontstemd is. De andere drie musici spelen op basis van voornamelijk enthou siasme. Echter, het publiek vraagt niet om pure muzikali teit, het is voor Boudewijn de Groot gekomen en al was hij met een mandoline-orkest verschenen, dan was het nog goed geweest. Een moeder van een Boude wijn-brevierende dochter: "Is hij bij u niet po pulair meer? Daar sta ik ver steld van. Boudewijn is hier nog een topper hoor. Als we op reis gaan met de auto is het van vertrek tot terugkeer Boudewijn in de cassette recorder. Tussendoor wel eens een nummertje van de Beatles, maar daarna gelijk weer Boudewijn. Mijn man en ik zingen dan om beurten een uurtje mee".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 15