Jan Boots: berg brieven over
de hersen
gymnastiek
(fyWa/K/aaa...
RADI0\/3rQQ!naynma
...en gisteren
Voor beter museumbeleid
toegeljcht
KAMERCOMMISSIE:
Chef omroeper met pensioen
a
HMonn-
M0IW
Vaste tv-avonden
voor EO en VPRO
DINSDAG 22 FEBRUARI 1977
RADIO - TV - KUNST
DEN HAAG - Minister Van Doorn
van CRM kreeg gisteren zes mo
ties voorgelegd naar aanleiding
van zijn plannen voor een nieuw
museumbeleid. Dat gebeurde in
de openbare vergadering van de
tweede-kamercommissie, die het
er nagenoeg geheel over eens
was, dat er een nieuw evenwicht
komt tussen de diverse taken van
de musea. Daarbij komt dan meer
nadruk te liggen op het presenta-
tieve en educatieve dan nu het
Dit zou ten koste gaan van de ver
zamelende en conserverende ta
ken. Minister Van Doorn liet er
geen twijfel over bestaan, dat een
en ander feitelijk de komende ja
ren zijn beslag moet krijgen bij
"budgettaire neutraliteit". Het
valt nl. te betwijfelen of er extra
geld is om kwaliteitsverbetering
te bereiken.
De bewindsman wees eèn van de
zes moties af. Het was die van af
gevaardigden van VVD, CHU en
CPN om een museumwet voor te
bereiden. Die wet moet dan in
overeenstemming zijn met de
beginselen van een nog in te die
nen kaderwet voor het specifieke
welzijn. Minister Van Doom oor
deelde, dat deelwetten niet zo'n
goede zaak zijn. Als men een an
dere totaalstructuur wenst, zoals
de wet voor het specifieke welzijn
beoogt, kan het best zijn dat er
aan de museumwet geen be
hoefte is.
De andere vijf moties gaven hem
aanleiding om op te merken, dat
er nog gedacht moet worden over
de kwesties die daarin werden
aangesneden. Daartoe is ook het
thans op schrift gestelde verzoek
een nadere beleidsnota op te stel
len na overleg met betrokkenen
en deskundigen in het museale
gebeuren.
Vertegenwoordigers van dezelfde
partijen aangevuld met leden van
de PvdA onderschreven dit. Zij
waren van mening, dat de nota
van minister Van Doorn nader
uitgewerkt moet worden voordat
het een goede basis kan zijn voor
het beleid van de rijksoverheid.
PvdA, D'66, CPN en VVD vonden
elkaar in de kamercommissie ook
in de opvatting, dat er geen nood
zaak is om goed functionerende
stedelijke musea onder meer ge
centraliseerd beheer te brengen.
Zonder de WD oordeelde men, dat
het de taak van de rijksoverheid
ook is om een actief verzamel- en
museumbeleid te voeren op het
gebied van de moderne beel
dende kunst, mede in relatie tot
internationale ontwikkelingen.
Voor de meeste musea is het na
melijk onmogelijk, volgens deze
volksvertegenwoordigers, een
representatieve keuze te verwer
ven uit het aanbod.
De heer J. Wolff (CPN) diende twee
moties in die de bewindsman wel
sympathiek voorkwamen. De
daarin genoemde kwesties vond
de bewindsman wel ingewikkel
der dan het kamerlid veronder
stelde. In elk geval wenste de
heer Wolff, dat zonder proef en op
korte termijn de entreegelden
worden afgeschaft. De grote mu
sea moeten worden verplicht
tenminste ook één avond per
heer Wolff.
Duidelijk werd tijdens de uren
lange discussies wel, dat geen
overwegende bezwaren bij de
commissieleden bestaan tegen
de strekking van de nota "Naar
een nieuw museumbeleid". Mi
nister Van Doorn wees de vrees
van de hand, dat de presentatieve
en eudcatieve taken van de mu
sea in zijn visie te veel beklem
toond worden. Hij meende
evenwel, dat een museum be
hoort tot de zaken die er ook zijn
voor wie niet of nauwelijks weten
wat
advertentie
Finale Northgo Cup 23 februari
ten bate van de Ned. Inv. Sportbond
in de Northgo-hal te Noordwijk
20.00 uur finale 3e en 4e plaats
tussen oud-Feyenoord en v/d Plas BMW
21.00 uur finales 1 e en 2e plaats
F.C. Faase—Glasbergen/De Best
Deze advertentie is aangeboden door café restaurant De Nachtegaal
Gooweg 48, Noordwijk.
NEDERLAND I
18.15 - Inleiding tot de Ontwikkelingsproblematiek (TELE-
AC)
Bereboot (NOS)
Journaal (NOS)
Van Nature (NCRV)
The California kid (NCRV)
Pat Boone in Nederland (NCRV)
Journaal (NOS)
NCRV-Springtrofee (NCRV)
Onder behandeling (NCRV)
Ja, maar, programma over zending en derde wereld
problemen (NCRV)
Journaal (NOS)
18.45 -
18.55 -
19.04 -
19.54 -
21.05 -
21.35 -
21.50 -
22.55 -
23.30 -
23.40 -
NEDERLAND II
18.45 - Kortweg (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
19.05 - AVRO's Toppop (AVRO)
20.00 - Journaal (NOS)
20.25 - Voor de vuist weg (AVRO)
21.35 - Edward VII (AVRO)
22.27 - Televizier Magazine (AVRO)
23.12 - Den Haag vandaag (nos)
23.27 - Journaal (NOS)
„Hoe is de stand Mieke?"
„De Verenigde Blikfabrieken twaalf pun
ten, Werkspoor negen punten."
Applaus en beschaafd gejuich. Nog altijd zendt
de AVRO eens in de veertien dagen een „Hersen
gymnastiek" uit, maar zo populair als in de eerste
jaren na de oorlog is het programma al lang niet
meer.
Luistert er nu nog maar twee procent van de bevolking naar dit weetspel-
letje, in zijn meest succesvolle jaren was het percentage vierentachtig De
opgewekte herkenningstune met de slag op de trommelrand tegen het eind
en de vertrouwde stemmen van Mieke Melcher, Jan van Herpen en Jan
Boots leven in de herinnering van vroegere generaties voort als elementen
van huiselijke gezelligheid'.
De „Hersengymnastiek" is een be
langrijk onderdeel van het gesprek
met Jan Boots, chef omroepdienst
van de AVRO die op 1 maart met
pensioen gaat. Zodra hij zijn mond
opent komt die sfeer van vroeger
weer boven. Een nette stem, keurig
gemoduleerd, goed van articulatie
en vooral beheerst in zijn ritme.
Beheerst is de totaalindruk van Jan
Boots, die in kleding en gebaar de
uitstraling heeft van een procura
tiehouder. Onberispelijk ge
knoopte stropdas, smetteloos
tweedjasje, pantalon met scherpe
vouw, zegelring links, trouwring
rechts, dunne bril op strak gezicht.
Zijn optreden is vormelijk. Soms
schiet hij even spontaan in de lach,
buigt dan een beetje naar voren,
maar neemt onmiddellijk weer de
houding aan van de bedachtzame
heer. Zijn vrouw - vroeger Ans
Heydendaal van de „Swinging
Nightingales" - gaat zachtjes rond
met thee en plakjes cake, voert
bijna geruisloos de duiven op het
balkon en verontschuldigt zich als
zij vlees gaat braden in de keuken.
Geen bim-bam in de kamer met so
nore slagen zoals het bekende ge
luid van de AVRO-klok waar Jan
Boots zijn leven lang met gecon
centreerde aandacht naar geluis
terd heeft. Want "vooral tegen het
einde van de zendtijd, zo rond het
Wilhelmus van twaalf uur, moest
elk woord op de seconde worden
getimed.
In 1936 stuurde Boots - toen nog
adjunct-secretaris van het Instituut
Schoevers - een gesproken sollici
tatie naar Guus Weitzel, de omroe
per met de zilveren stem. De „brief'
was een wasplaat waarop Jan Boots
zijn stem in verschillende soorten
tekst had opgenomen. Aardig ge-
ADVERTENTIE
Zeg Mona-man.
Welk een gratis en leuk
geheugenspel, dat
„Zoek de tweede" niet
afbeeldingen van
Veilig-Verkeersposters.
vonden moet AVRO-directeur Wil
lem Vogt hebben gedacht, want de
jongeman kreeg een uitnodiging
zich te melden in het bastion aan de
Keizersgracht, waar Vogt volgens
de feodale normen van die tijd ze
telde in een kamer waarvan de deur
slechts een knop telde: aan de bin
nenzijde.
Jan Boots werd goed genoeg be
vonden en doorgestuurd naar Guus
Weitzel die het jongmens zou bin
nenleiden in de radiowereld.
Jan Boots: „In het begin kreeg ik
nog heel weinig te doen. Artiesten
ontvangen, muziek uitleggen, rode
lampje aandoen en meer van dat
soort zaken. Als omroeper mocht ik
soms zeggen: „Hier is Hilversum,
de AVRO". Meer niet. In de oorlog
dook ik onder en keerde in 1945 bij
de AVRO terug omdat ik me daar
thuis had gevoeld. Omdat mijn va
der een Limburger was, mijn moe
der een Brabantse en omdat ik tot
mijn twintigste in Amsterdam had
gewoond moest ik spraaklessen
nemen. Leren de vocalen goed
open te maken en de uitgangen te
laten klinken. Bovendien sprak ik
door mijn neus wat ik trouwens nog
doe. Van Guus Weitzel had ik een
gedegen opleiding gekregen. Ik
werd spoedig chef van de omroep
dienst en dat ben ik altijd gebleven.
Sindsdien zijn er heel wat mensen
de revue gepasseerd bij ons. Jan
van Herpen, Ger Lugtenburg,
Netty Rosenfeld, Henk van den
Berg, Emile Kellenaars en Lex
Braamhorst. Misschien vergeet ik
er wel een paar."
We zitten in de laatste week van
februari en voor ons gevoel als
kijker nog midden in het win
terse tv-seizoen, maar in Hilver
sum denken ze daar toch anders
over. Want series, „Songs vrij
hoge kijkcijfers en niet ongun
stige kritieken oogsten eindig
den deze week alsof de zomer al
voor de deur staat en wat er voor
in de plaats komt, moet zijn
plaatsje bij de kijkonderzoeken
nog verdienen. Overmorgen af
scheid van Pleisterkade 17, en
r afwachten of Annie M.G.
Schmidt ooit nog eens voor de
tv-veelvraat zal willen schrij-
En gisteravond was er het
slot van 'Teder zijn deel", een
vaak geslaagde poging van
Alexander Pola en Chiem van
Houweninge in samenwerking
met regisseur Nico Knapper
een Engelse comedy-serie te
imiteren. Op de wat kneuterige
Hollandse toer is dat in door
snee aardig gelukt, zodat er
vrijwel steeds een vermelding
afkon bij de vijftien toppers op
het wekelijkse tv-rapport van
het weekblad TeleVizier. "Dat
ik dit nog mag meemeken", de
tot uitzending naar Montreux
uitgegroeide Seniorenshow van
de VARA, verwierf zelden de
populariteit om het zover te
brengen, maar tot de laatste af
levering gisteravond kon regis
seur Frans Boelen met wat
langzamerhand een hecht team
was geworden een redelijk sati
risch niveau handhaven.
J. A. FRENKEL
Gezapig
In die dagen werd radio op een ge
zapige, gemakkelijke toer gemaakt.
Als Guus Weitzel een spreker had
afgekondigd en zich naar de andere
studio repte om bijvoorbeeld het
orkest van Elzar Kuhlmann aan te1
kondigen, dan zei hij altijd: „Het
programma wordt terstond voort
gezet." Dat woord terstond was ei
genlijk niet goed, want dat bete
kent onmiddellijk. Maar in de tijd
dat Guus onderweg was naar de
andere studio tikte alleen de
AVRO-klok. Iets dergelijks ge
beurde ook als een programma te
vroeg was afgelopen.
Pratend over die goeie ouwe tijd
vallen er reeksen namen. Die van
de violiste Nina Dolce en de accor
deonist en orkestleider Frans van
Capelle, die iedere keer naar Parijs
ging om de nieuwste musettewals-
jes mee terug te nemen naar Neder
land. En in de meer ontwikkelde
gezinnen moest iedereen stil zijn op
zondag half twee want dan hield
drs. P. H. Ritter jr. zijn literaire
praatje. Boots: „Ach ja, detaalvorst
zoals wij hem noemden. Tot aan
zijn dood is hij junior gebleven.-Rit-
ter, die steeds meer zichzelf ging
imiteren, was een man van de dag.
Op het laatst kwam hij dan ook
steeds met een dokter de studio
binnen. Hoe begon hij ook weer?"
„Geachte toehoorders, het boek
waarvoor ik uw aandacht vraag".
.en het slot„Ik dank u voor uw
aandacht". „Ja, ja, zo was het".
Jan Boots: leren de vocalen goed
Populair
„u bent vanwege de „Hersengym
nastiek" erg populair geweest."
„Ja, dat is zeker. Ik hoefde nooit te
wachten in winkels. Als de mensen
mijn stem hoorden werd ik onmid
dellijk geholpen. Ik heb het zelfs
meegemaakt in Amsterdam, dat ik
van een sigarenwinkelier een pakje
sigaretten voor niets kreeg omdat
Jan Boots bij hem binnen was ge
weest. Bijzonder aardig. Ik kreeg
1200brieven in de week. De „Her
sengymnastiek" bestond trouwens
al voor de oorlog, dat weten de
meeste mensen niet. In 1946 begon
ik met Bob Wallagh. Het pro
gramma zat echt'in het spitsuur van
de zondag dus iedereen luisterde.
De melkboer sprak er 's morgens
over en in de tram werd er over ge
praat. Behalve het omroepen waren
er - en dat is nog zo - allerlei organi
satorische karweitjes op te knap
pen zoals het bijhouden van het da
grapport waarin de omroeper zijn
bevindingen schreef over het ver
loop en de kwaliteit van de pro
gramma's. Bovendien moest minu
tieus worden bijgehouden welke
muziek was gedraaid als verant
woording tegenover de Buma en de
Stemra. Omdat nooit precies be
kend was wanneer bijvoorbeeld
een orkest ophield met spelen hield
de omroeper steeds een passende
plaat bij de hand.
Trefwoorden
„Had u alle tekst op schrift staan?"
„O nee, ik werkte met trefwoorden.
Als omroeper moet je uit die luid
spreker komen, het mag geen dood
element zijn. Vogt zei altijd „hoffe
lijk en krachtig." Persoonlijk zou ik
er nog ,blij" aan toe willen voegen.
Herman Emmink leest wel alles
van papier, maar hij maakt zijn
tekst zo gebekt dat het lijkt op im
provisatie. Heel knap. We hebben
trouwens'toch heel knappe mensen
bij de radio tegenwoordig. Denk
maar aan Felix Meurders. Wat die
jongen allemaal niet doet. En denk
eens aan een programma als
„Langs de lijn", dat is geweldig pro
fessioneel."
Een vernieuwer bij de AVRO was
zeker Ger Lugtenburg. Zijn aan
kondigingen bij „de Skymasters"
met een Havankachtige tekst wa
ren bijzonder vooruitstrevend en
hadden al de sfeer van de moderne
disc-jockey. Boots: „Wij zagen een
omroeper nog als iemand die kran
tekoppen las. Lugtenburg wilde
meer. Vogt zei altijd van hem dat hij
de platgetreden paden schuwde.
Op zondagmiddag zonden wij altijd
een carillonconcert uit dat vooraf
was opgenomen. Ger wilde de in
druk wekken dat het live was, ging
met een opgerold boek op de grond
liggen en riep dan door de denk
beeldige toren naar boven: „Ben je
klaar?" Hij liet dan zogenaamd oo
het antwoord van boven komen."
De beëindiging van een serie beenmergtransplantaties bij volwas-
het Leids Academisch Ziekenhuis is het uitgangspunt voor
het NCRV-programma Onder behandeling" dat vanavond om 22.55
Nederland I wordt uitgezonden De zes beenmergoperaties in
Leiden, de eerste in ons landhebben tot dusver niet tot positieve
resultaten geleid. De behandelde patiënten die leden aan bloedkan-
ker zijn overleden. De kwestie van de transplantatie heeft vooral veel
indruk gemaakt op het verplegend personeel. Verschillende ver
pleegkundigen die bij de transplantaties waren betrokken hebben
inmiddels ontslag genomen. Zij hadden vooral veel kritiek op het
ontbreken van menselijke begeleiding van de patiënten gedurende de
uiterst zware behandelingsperiode
Een reportage over cocaineproduktie in Colombia en de smokkel
ervan naar de VS is vanavond te zien in Televizier Magazine. Er zal
ook een gesprek zijn met een Amsterdamse cocaïne-gebruiker. De
in zaken bij de stakingen wordt gevolgd. Verder een repor-
r mensen uit Brabant en Limburg, die het carnavalsgewoel
ontvluchtten en hun intrek namen in Zeeuwse hotels en vakantiehuis-
De radiotechniek was nog broos in
die dagen. Jan Boots vertelt het
verhaal van zijn zoontje, dat in het
programma „Kleutertje luister"
zo'n klap op de trommel gaf dat de
zender uitsloeg. Dat gebeurde vrij
vaak en dan hoorden de luisteraars
een half uur lang niets. Harde tonen
kon die ene beschikbare zender nu
eenmaal niet verdragen. Klank
beelden werden er in die dagen wel
uitgezonden, maar zij jyjn niet te
vergelijken met de soms perfecte
documentaires van nu. Ministers
kwamen niet naar de studio om
commentaar te geven op hun be
leid. Die waren hooggezeten
en onmogelijk te benaderen.
„En Vogt?"
„Ik heb hem altijd een menselijke
man gevonden. Hij was een paus
he, deed erg nors, maar
ach. Het gedonder was soms
niet van de lucht. Dan liep hij met
grote passen door de studio."
Jan Boots schreef indertijd het
boekje „Het zakje voor de omroe
per". Hij zou veel meer boeken over
de radiogeschiedenis kunnen
schrijven, maar hij zegt zelf erg lui
te zijn. Hij vindt oo zijn eigen stem
niet mooi en begrijpt niet dat de
mensen zoveel jaren naar hem heb
ben geluisterd. Jan Boots neemt
utvoerig afscheid. Op 8 maart
wordt door de AVRO een ouder
wetse „Bonte Dinsdagavondtrein"
uitgezonden waarin Snip en Snap
zullen optreden.
„Men heeft mij gevraagd of ik het
programma wil presenteren.
Vooraf krijgen de bezoekers een
kopje koffie en speelt Tom Erich. In
Exact.
Kost de mensen niks.
Je spaart het bij de
dubbelpaks magere
yoghurt met vruchten
en puddinkjes met
saus (6 smaken)."1
vroeger dagen werden de bezoe
kers van de trein gehaald met de
AVRO-vlag voorop. Daarachter de
Postharmonie die per keer
È5,voor de pot kreeg. En als het
programma uitliep, dan waar
schuwden wij het station. Of de
trein kon worden vastgehouden.
Dan antwoordde de chef laconiek:
„Ja hoor, dat doen we".
HILVERSUM - Als het NOS-
bestuur zijn goedkeuring geeft aan
een nieuw schema voor de televi
siezendtijdindeling, zal met ingang
van 1 oktober worden voldaan aan
de wens van de c-omroepen EO en
VPRO, ook een vaste uitzendavond
te krijgen. De c-omroepen hebben
allang geklaagd over het feit, dat zij
met verdeling van hun zendtijd
over de woensdag- en de donder
dagavond achterstaan bij de
a-omroepen, die wel elk een vaste
avond hebben.
Het nieuwe schema hema, dat de
NOS heeft ontworpen in overleg
met de omroepen, bepaalt dat de
NOS een deel van haar zendtijd op
zondag verplaatst naar blokken op
dinsdag- en donderdagavond op
Nederland 1. De NOS begint op die
avonden op 21.50 uur, na de uitzen
ding van het journaal.
Op zondag gaat de NOS met het
kinderuur naar Nederland 2. Zij
heeft dan op dit net aaneengesloten
zendtijd van 16.00 tot 20.30 uur.
Daarna volgt het totale programma
van de VPRO.
De EO krijgt zijn gehele zendtijd op
dinsdagavond van 19.00 tot 21.30
uur op Nederland 1. De VOO blijft
eenmaal per drie weken op woens
dag via Nederland 2 uitzenden.
De overige gehele woensdagavon
den op Nederland 2 worden evenals
de donderdagavonden van 19.00 tot
20.30 uur op Nederland 1, wissela
vonden voor de a-omroepen. De
a-omroepen behouden hun vaste
avonden op Nederland 2 de NOS
haar vaste woensdagavond op Ne
derland 1. De NOS OVERLEGT
NOG, WELKE PROGRAM
MAONDERDELEN VAN DE
ZONDAGAVOND ZULLEN
WORDEN VERPLAATST NAAR
de dinsdag: of donder
dagavond.
Vaststaat alleen, dat Studio Sport
op zondagavond blijft.
Hilversum I
P.P. 18.19 Uitzending van de Partij van
de Arbeid. 18.30 Nws. 18.41 Per Saodo
18.55 Spectrum Buitenland. NOS 19.15
(S) Accoord AVRO 20.00 (S) Lichte or
gelmuziek. 20.17 (S) Hoogtepunten uit
operettes. 21.00 Onrust op De Olmen.
2139 Ratatouille. 22.30 Nws. 22 40 Ra
diojournaal. 23.00 (S) Dichter bij muziek.
23.20 (S) AVRO Skymaster Show. 23.55
Hilversum II
uur 18.00 Nws. KRO 18.11 Echo. 18.30 (S)
Op vleugels. 18.50 Verkenning. 19.00 (S)
Kerk in meervoud 20.00 Nws. 2.05
Overweging. 20.15 (S) Pianomuziek van
Beethoven en Weber. 21.30 Spektakel.
NOS. 23.00 (S) Met het oog op morgen,
met om 23.05 Aktualiteitenoverzicht.
23.20 Den Haag vandaag. Om 23.52 Even
ontspannen voor het slapen gaan, yoga.
23.55 Nws.
Radio Hilversum III dinsdag 22 februari
na 18 uur NOS. 18.03 De vakaturebank.
18.10 (S) NOS-maal. VARA. 19.02 (S)
Poprekonstruktie. 20.02 (S) Nashville.
21.02 (S) Jazz Blues. 22.02 (S) Popdon-
der. 23.02 (S) Wachten op middernacht.
0 02 (S) Nacht-drie-draait. 22.02 (S) Help.
Voor werkers in de verzorgende en ver
plegende beroepen. 4.02 (S) De rode da
geraad. 5.02 (S) Truck, programma voor
vrachtwagenchauffeurs.
Hilversum I
TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Rustig bijko
men. 7.30 Nws. 7 41 (S) Aktua-
ochtendeditie. 8.36 Gvmnastiek voor de
huisvrouw, 8.45 (S) Kom er maar eens
bij: klassieke muziek en gespïek. 10.00
(S) Een oude hit in nieuwe snit. 10.30
Nws. 10.33 (S Toerja-Toernee, Streek-
in. 11.45 (S) Cafè-Chantant. 12.26 Mede
delingen voor land- en tuinbouw. 12.30
Nws. 12.41 Aktua II. 13.00 (S) Hoogte
punten uit musicals. 13.30 (S) Sport na
sport voor jongens en meisjes. 14.00 (2S)
Specialiteiten a la carte, muzikaal wen-
sprogramma. 15.00 (S) Als dat zou kun
nen, verzoekplatenprogramma. (15.30
Nws.) 16.30 (S) Keerpunt. OVER
HEIDSVOORLICHTING: 17.20 Tekst
en uitleg, rubriek van het Ministerie van
Onderwijs en Wetenschappen. 17.30
Nws. TROS: 17.32 (S) Aktua-
magazine.
Hilversum 2
voor 18 uur VARA: 7.00 Nws 7.11 Och
tendgymnastiek. 7.20 In de Roode Cir
kel, nieuwsprogramma. (8.00 Nws.) 9.35
Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00
Radioweekblad, programma voor de
vrouw. 11.00 Nws. 11.03 Johan van Min
nen - Ombudsman. 11.15 Even 'terug'
draaien. Oude grammofoonplaten. 12.00
Biervliet - Centraal: rechrstreekse ge
sprekken. 13.00 Nws. 13.11 Dingen van
de dag. 13.30 Een middagje Stoomradio,
een programma vol goede jeugdherin
neringen en informatie. 16.00 Nws. 16.03
Nathalie, hoorspelserie (1). 16 45 Lichte
grammofoonmuziek. 17.00 (S) Metro-
II: 7. Insektenbestrijding met insekte:
VARA: 17.55 Mededelingen en SOS-
berichten.
Hil
i III
KRO: 7.02 (S) Drie op je boterham: mu
ziek en informatie. 9.03 (S) Pop-op-drie.
11.03 (S) Drie draait op verzoek: ver-
zoekverhalen. 12.03 (S) Drie tussen de
middag. 14.03 (S) Popkontakt. 16.03 (S)
De Hitmeesters.
Hilversum IV
NCRV: 7 00 Nws. 7.02 Het levende
woord 7.08 (S) Te Deum Laudamus: ge
wijde muziek. 7.30 (S) Preludium: klas
sieke muziek. 9.00 Nws. 9.02 Onder
schooltijd. 10.00 (S) Orkestpalet.
duw van de meesters. 14.00 Nws.
(S) Een uur natuur. 14.55-17.00 (S) La
Sonnambula, opera van Vincenzo Belli-
TV Duitsland I 17.55 Journaal. (Regio
naal programma NDR 9.30 Kleuterpro
gramma. 18.00 TV-serie. 18.30 Aktuali-
teiten. 1845 Zandmannetje. 18.55
Nordschau-Magazin. 19.26 Notartztwa-
gen 7. 19 59 Programmaoverzicht WDR:
8.05-11.50 Schooltelevisie. 9.30 Kleuter-
programma. 18.00 Regionaal nws. 18.05
Programmainformatie. 18.10 Inspek-
tion. 19.15 Aktualiteiten. 19.45 Amuse
mentsprogramma).
20.00 Journaal en weerbericht. 20.15
Amusementsprogramma. 21.00 Teer-
osen. 22.15 Filmreportage. 23.00 Jour
naal.
Duitsland II
17.00 Journaal. 17.10 Spelprogramma.
17.40 Aktualiteiten en muziek.
18.20 Tekenfilm. 18.50 Kleuterpro
gramma. 19.00 Journaal. 19.30 Schwin-
delig vor Geld und Liebe. 21.00 Journaal.
21.15 Informaties en meningen over een
aktueel onderwerp. 22.00 Aktualiteiten
uit de filmbranche. 22.45 Journaal.
TV België Ned.
18.00 Kleuterprogramma. 18.05 De witte
steen. 18 30 Open School. 19.00 Korte
film. 19.10 Het Vrije Woord 19.40 Mede
delingen. 19.45 Journaal. 20.15 Show-
programma. 20.50 Kijk mensen, docu
mentaire serie. 21.40 Scenes uit een hu-
welijk. 22 23 Journaal en Wetstraat
TV-woensdag
Nederland I
15.00 - Dierenverzorging, les 4
(herh.) (TELEAC)
15.30 - Die wonderlijke dieren, na
tuurserie, (TROS)
15.55 - Ren je rot, spelprogramma
voor scholieren (TROS)
16.25 - De prins en de arme jongen,
tv-serie (TROS)
17.00 - Popey, tekenfilm (VPRO)
17.06 - Laurel en Hardy in "Scram",
slapstick (VPRO)