.Begeleiders creeren mee Volle bak dit weekend. Vandaag staking bij de BRT INSPANNENDE MUZIEKAVOND &ad in%ran toegelicht CjfiÜ /xsg&mma i Jansen Warmondse jazzagenda VRIJDAG 11 FEBRUARI 1977 RADIO - TV - KUNST PAGfNA 5 LEIDEN/AMSTERDAM - Rudolf Jansen zal zondag 13 fe bruari in Leiden voor het eerst als solist optreden in het koffieconcert van K. en O. Hij heeft grote bekendheid, zo wel in eigen land als buiten onze grenzen, door zijn kunst zinnige begeleiding van vele instrumentale en vocale solis ten. We hebben hem "het woord vooraf' gegeven, nu hij zich hier met een recital presenteert. In zijn mooie grachtenhuis in Am sterdam vonden wij hem al heel gauw levendig in zijn praatstoel. "Ja, ik heb het razend druk - zo'n 150 tot 200 concerten per jaar, die ook voorbereid moeten worden, gaan je niet in je kouwe kleren zit ten. Tegenwoordig ook, zoals je weet, recitals, en concerten met or kest, die heel veel tijd vergen. Maar ja, dat heb ik ook met begeleiden. Ik heb natuurlijk een groot reper toire, maar iedere solist brengt zijn of haar eigen programma mee, en je hebt met verschillende mensen en opvattingen te maken. Je begint al lebei met die van jezelf, en het is heel merkwaardig dat je tijdens de repetities naar elkaar toegroeit. Als het goed is, tenminste. Een heel en kele keer blijft er wel eens iefnand star óp een eigen presentatie staan, maar dat zijn over het algemeen mensen met nog niet zoveel erva ring. Of ik vind dat een begeleider op de tweede plaats komt? Nee, ik ben al tijd mijzelf. We creëren mee. Denk maar eens aan Schubert, en meer nog aan Wolf, Schumann en Brahms. In de pianopartij ligt een stuk harmonische sfeertekening, die gewoon niet weg te denken is. Daarom is het fijn met anderen te werken. Er ontstaat een eenheid die je een' geweldige muzikale ontroe ring geeft. Dat ervaart de ander ook, waar je ter wereld ook bent,en met wie ook. Muziek is een universele taal, die door een ieder begrepen wordt. Dat geeft een binding. Wel is de ongelijkheid in honore ring ten opzichte van de solist nog steèds een stuk discriminatie maar daar komt al verandering in. Een begeleider kun je niet weg denken, daarvoor heeft Gerald Moore al ge zorgd. Ik krijg nu ook wat meer bekend heid met solistisch optreden. Ik heb het eigenlijk altijd gedaan, maar voor begeleiden werd ik zo veel gevraagd, dat het ongemerkt mijn beroep is geworden. Ik vind het fijn, om ook vaak in het buiten land op te treden met begeleiden. Maar ik zou er niet aan denken om als pianosolist van het ene land naar het andere te trekken. Ik zou mij hopeloos eenzaam voelen". Gespannen Rudolf Jansen lacht een beetje ver legen: "Zo ben ik nu eenmaal". Hij gaat verder. "Vóór een concert ben je enorm gespannen. Als je ergens voor het eerst komt weetje niet met welk publiek je te maken krijgt. Zijn ze spontaan of alleen critisch. Ik ben erg gevoelig voor contact met toehoorders. Dan komt daarbij datje toch wel angst hebt voor fou ten maken, of datje geheugen je in de steek zal laten. Op den duur groei je daar wel overheen - het is al een stuk minder. Ik weet dat ieder een wel eens een steekje laat vallen, zo erg is dat niet. Maar na het con cert, en dat heeft ook iedereen, heb je een enorme kater, een psychi sche. een emotionele ontlading. Sommigen zijn schuw en willen al leen zijn. Maar ik heb altijd anderen nodig met wie ik kan praten. Als je dus met z'n tweeën bent is er geen probleem. Maar als ik alleen zou Overigens is het natuurlijk heerlijk om met orkest te speleri. In het vol gende seizoen doe ik de "Variations Symphoniques" van Franck met het Brabants Orkest. Het is een ge weldig werk. Weetje, dat ik dit lie ver doe, dan wanneer ik. in een pro gramma én als begeleider, én als so list moet optreden. Je weet niet hoe moeilijk dat is. Je hebt bijvoor beeld met iemand een bepaalde sfeer gecreëerd. Dan plotseling moetje die afbreken. Je moet alleen iets gaan opbouwen, een nieuw contact leggen - ontzettend moei lijk. Het is een enorme omschake ling. Ik verheug me erop in Leiden te komen. Denk nu niet, dat ik zomaar iets zeg. Jullie zijn muzikaal - dat contact, waarover ik zoeven sprak, dat heb ik bij jullie direct. Heel merkwaardig. Dat is lang niet altijd zo. Tot zondag. In de foyer". Hitkrant mag Top 40 niet publiceren AMSTERDAM - De president van de rechtbank in Amster dam, mr. M. R. Wijnholt, heeft gisteren de eis ingewilligd van de Stichting Nederlandse Top 40 uit Hilversum om de Natio nale Hitkrant in Amsterdam te verbieden de zogenaamde Ne derlandse Top 40 (lijst van meest verkochte grammofoon platen in het populaire genre) te publiceren. De gedaagde Hitkrant werd een dwangsom van 50.000 gulden opgelegd voor elke overtreding van dit verbod. Voorts werd de Hitkrant veroordeeld in de kos ten van het geding. De president was van oordeel, dat de Hitkrant de top 40 lijst onder dezelfde naam en vrijwel integraal pleegt over te nemen en deze door de publikatie openbaar maakt zonder toe stemming van eiseres. Dit noemt de president een hande ling in strijd met het auteurs recht. De eisende stichting stelt namelijk 'wekelijks de top 40 lijst samen. Daartoe enqueteert zij wekelijks een duizendtal de taillisten over de verkoop van de platen. Vervolgens stelt zij telkens de top 40 lijst op en pu bliceert die zelf. Zij dekt de kos ten van dit werk uit de op brengsten van de afgedrukte advertenties en van 'de ver leende licenties. LOS ANGELES - Peter Finch is pos tuum voorgedragen voor de Oscar voor de beste filmacteur voor zijn rol van een krankzinnige televisie omroeper in .JSJetwork"Finch over leed een maand geleden aan een hartaanval. Network" en de sentimentele boks film „Rocky" kregen de meeste aan bevelingen voor de Oscar voor de beste film. Behalve Finch zijn ook Robert de Niro („Taxi driver"), Giancarlo Giannini („Seven Beauties"), Wil liam Holden" Network") en Syl vester Stallone („Rocky") voorge dragen voor de onderscheiding voor de beste acteur. Voor de Oscar voor de beste actrice werden aanbevolen Marie- Christine Barrault, nicht van de bekende Franse acteur Jean Louis Barraultj voor CousinCousine Faye Dunaway (Network"), Talia Shire („Rocky"), Sissy Spacek („Carrie") en Liv Ullmann („Face to face"). De Oscars zullen op 28 maart wor den uitgereikt. t Op de fotocombinatie v.l.n.r. Robert de Niro, Giancarlo Giannini, Syl vester Stallone, Peter Finch en Wil liam Holden. WARMOND - De Warmondse Jazz Sociëteit zet haar zondagmidda gactiviteiten in "Meerrust" onverd roten voort. De agenda voor de ko mende weken ziet er als volgt uit:. 13 februari Down Town Jazzband o.l.v. Roefie Hueting, 20 februari Dutch Swing College Band o.l.v. Peter Schilperoort, 27 februari op treden van de'Amerikaanse musi cus Tony Scott m.m.v. het kwartet Frits Katee, 6 maart Swing Society o.l.v. Jan Pieters (met solisten). Het) programma van TROS- Aktua ,}iet dossier Pieter Menten heeft op het tv- actualiteitenconcours in Monte Carlo de hoofdprijs in de categorie reportages gewonnen.Ook de derde prijs ging naar Nederland. Deze werd toegekend aan het pro gramma over de Lockheed-affaire, gemaakt door de samenwerkende actualiteitenrubrieken van de om roepen. NEDERLAND I 18.15 - Engels voor beginners, les 19 (herh.) (TELEAC) 18.45 - Bereboot (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.05 - Ben ik blij dat ik rij? Inform, progr. (AVRO) 19.30 - Eén van de acht (AVRO) 21.15 - Gesprek met de Minister-President (AVRO) 21.35 - Journaal (NOS) 21.50 - AVRO's Sportpanorama (AVRO) 22.30 - Mash, tv-serie (AVRO) 22.55 - Ambon door de eeuwen, docum. serie (IKON). 23.20 - Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.45 - TV-informatie voor Spanjaarden (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.04 - Koning Bolo, tv-serie (TROS) 19.30 - Run Joe, run, tv-serie (TROS) 20.00 - Journaal (NOS) 20.25 - Op losse groeven (TROS) 21.25 - De Jordaches, tv-serie (TROS) 22.15 Aktua TV (TROS) 23.05 - TROS Sport (TROS) 23.25 - Journaal (NOS) Hoe speelt ze het klaar, Netty Rosenfeld, om in haar twintig minuten durend programma „Landgenoten" mensen zo zichzelf te laten zijn. Netty komt niet binnen bij kamerleden, aan de weg timmerende groot industriëlen, vakbondsleiders of artiesten, die door hun gere gelde verschijning op de buis gewend zijn geraakt aan het oog van de camera, de felle lampen en het microfoontje aan de stropdas. Wie Netty Rosenfeld ontvangt leeft meestal in een klein wereldje, ver verwijderd van de stad, verstild soms door de natuur die nog reikt tot aan de horizon. Vreemdelingen uit eigen land worden daar nog af standelijk bekeken, zeker wan neer ze uitgerust zijn met uitge breide apparatuur die het effect heeft van een gericht kanon. Toch ontdooien al die mensen wanneer ze met de bekwame VPRO-redactrice worden ge confronteerd. Het is stellig een maniertje van h'aar, de camera man, de geluidstechnicus en de regisseur om iedereen zo te doen ontspannen dat zij zelfs- niet schromen ruzie met elkaar te maken in het volle bewust zijn dat elk woord en gebaar worden geregistreerd. Dat gebeurde gisteravond in het kleine cafe, waar een klant, naar het leek iets te roekeloos met het consumeren van jonge klare, beschuldigende woorden sprak tegen de wat zielige fiet senmaker, die zich heftig ver dedigde, daarbij gesteund door zijn tachtigjarige moeder. Pin ter had voor deze dialoog geen betere tekst kunnen bedenken. Daardoor kwam dit kleine drama zo indringend over, zo levensecht dat je nauwelijks in het „spontaan" reageren kon geloven. Dat is dan ook de charme van het programma. Dat het zo menselijk en oprecht is, zo zon der glamour en facades Een verademing met landgenoten kennis te maken die geen lood zware verantwoordelijkheden, duidelijke standpunten en ge wichtige functies met zich mee torsen. „Machiavelli" toonde het ge zicht van de in de jaren zestig overleden Axel Wennergren, de uitvinder van de stofzuiger, die vanuit Zweden een imperium opbouwde dat tenslotte ineen stortte. Een lugubere man die ondanks zijn kwalijke betrek kingen met nazi-Duitsland de hele wereld aan zijn voeten kreeg en hield. Een voortreffe lijk werkstuk van de VPRO met een ingebouwde waarschu wing. Miljoenen mensen bleven geloven in de maskerade van een man, wiens ijdelheid en eerzucht tenslotte miljarden verslonden. PAUL VAN BECKUM BRUSSEL - De Frans-talige Belgi sche radio* en televisie staken van daag. De journalisten v'an de RTB protesteren tegen de inmenging van de Belgische overheid. Sedert kort eist premier Tindemans dat al les wat voor radio of televisie is ge zegd dezelfde dag nog zwart op wit bij hem wordt ingeleverd. De socialistische en liberale mede werkers van de RTB nemen dit niet en staken daarom nu. De christe lijke bond van radio-tv-personeel doet niet mee. Premier Tindemans riep vorige week de directeur van de RTB op het matje, omdat deze zich kritisch over hem had uitgela ten. Volgens de RTB-topman is de premier ongeschikt voor recht streekse televisie-interviews, aan gezien hij altijd om moeilijke vra gen heendraait. De Nederlands-talige BRT staakt niet mee. Deze omroep is meer ge zagsgetrouw en levert al enige jaren alle teksten van uitzendingen bij de minister van Voogdij (cultuur) af. Tindemans eiste onlangs van de Vlamingen dat dit niet langer ééns maar drie keer per dag zou gebeu ren, maar na protesten is hij daarop teruggekomen. ADVERTENTIE W.K. Schaatsen 1977, Heerenveen. Heerlijk,helderHeineken. LEIDEN - Het Leids Studenten Orkest „Lesko" presenteerde zich onder leiding van Benjamin Asch- kenazy met werk van Hendrik Andriessen, Webern en Marius Flo- thuis. De laatste beloofde heel wat in zijn proloog tot z'n Concertino voor Klein Orkest; goed bespraakte welluidendheid, temperament, or kestrale kleurzin, maar kon die be lofte in het vervolg niet waar ma ken. De dirigent wist zich wel on voorwaardelijk waar te maken en zal ook een beetje trots zijn op de kwalitatieve muzikale potentie van zijn ensemble. Dit is vérgaand doorgedrongen op de velerlei we gen die. de vertolkingskunst hier spreidt. In dit samendoen zit niets zwaks, niets leegs, geen greep die aan 't plichtmatige hangt. Hier overtuigt Von Webern's Konzert op. 24, denktechnisch consequent in de twaalftonenreeks gesteld, evenveel als dat de Variaties doen op een Thema van Couperin, ge schreven door de aartsvader van ons componistengilde: Hendrik Andriessen, die er zijn orkestrale topwerk de Kuhnau-variaties bijna in evenaart. De speelcharme daar bij van fluit en harp (Inge van Eerde en Taetske Kleyn) verhoogden de luistervreugde in niet geringe mate. De wel inspannende avond toonde stalen kleinkamermuziekkunst - yx&dro ,Rikswaardig' pianorecital LEIDEN - Dat de rijksdaalser- concerten van K O nog steeds in een behoefte voorzien mocht gisteravond weer blijken, toen een extra pianorecital werd ge geven door Marjes Benoist. Haar beste prestaties vielen aan het begin van de avond in de sonate op. 28 van Beethoven en de Davidsbündlertanze van Schumann; Beethoven kwam in deze vertolking naar voren als een krachtige en energieke persoonlijkheid, een beetje stürmisch nog en extravert. Schumann, die in deze compo sitie zijn stokpaardje bereed, werd door de pianiste impulsief benaderd: de steeds wisselende gemoedsstemmingen kwamen ten volle tot hun recht. Minder gelukkig was ik- met Ravels sonatine en Debussy's études, die naar mijn smaak te onstuimig, te primair klonken, waar er eerder een diffuse sfeer tekening voor de hand lag. Ook de totaal anders geaarde Regard de l'esprit de joie van Messiaen zou er met meer ver fijning begrijpelijker op zijn geworden. De toegift, een pre lude van Rachmaninow, was echter een kolfje naar de hand van de pianiste, die momenteel in Moskou studeert. RON HARMS TROS-Aktua rapporteert vanavond over het onderzoek, dat de justitiële commissie in de Sowjet-Unie instelt in verband met de zaak-Menten. Er wordt geïnformeerd over de stakingsacties en over het experiment van het KNMI waarbij weerkundige amateurs wor den ingeschakeld voor controle op de weersvoorspellingen. De ver leden week uitgestelde reportage over een nieuwe therapie voor autistische kinderen komt nu aan bod. kunst, die er in de boezem van het orkest voorhanden is. Vooreerst te noemen, om de verklankingsbe- heersing zowel als om de musische waardè. Milhaud's Strijkkwartet no. 7 en Webern's op. 5 (Van wie de pianist Frank Nijhoff nog de Varia ties op. 27 weergaf). Een fluit-alt- gitaar-Sonate van Jurriaan And riessen kon wisselend wel en niet interesseren, zoals ook een inge voegd klarinet-piano-duo,-van wie is ons ontgaan). KEES VERHOEF. HILVERSUM I PP: 18 19 CPN. KRO: 18.30 Nws. 18.41 Marktberichten i.s.m. KNBTB. 18.44 (S) Filmklapper: Nieuws uit de bioscoop- en filmwereld. 19.30 (S) Edwin, praten en zingen. 20.00 (S) In antwoord op uw schrijven. 21.00 (S) Sir 5 en one. 21.15 (S) Dr. Grol en de intern, lol: saftirische spreekbeurt. 21.45 (S) Jazz 298. 22.25 Overweging. 22.30 Nws. 22.40 (S) Goal, progr. vanuit en rondom de Sport. 23.55 HILVERSUM II VPRO: 18.00 Nws. 18.11 (S) Embargo. NOS: 20.00 Nws. 20.05 (S) Eur. concert podium (In de pauze: Een kleintje kui tuur). 22.15 NOS-Cultuur. 23.00 (S) Met het oog op morgen met om 23.05 Aktual. overz. 23.20 Den Haag vandaag. 23.52 Even ontspannen voor het slapen gaan 23.55 Nws. HILVERSUM III NOS: 18.03 De vacaturebank. 18.10 (S) NOS-maal. VERONICA: 19.02 (S) De Nederl. Top-40. VPRO: 20.02 (S) Vpro vrijdag op drie. 23.02 Radio Vrij België. 0.02 (S) Amigos de musica. AVRO: 1.02 (S) Radio Pandora. 2.02 (S) 'n Nachtje AVRO. Zaterdag 12 februari HILVERSUM I VARA: 7.00 Nws. 7.02 (S) Z.O. het zater dagochtendprogramma voor iedereen (7.30 Nws. 7.41-7.53 Dingen van de dag. 8.30 Nws. 8.36-3.45 Gym. voor de huis vrouw). 10.30 Nws. 10.33 (S) Z.I., een programma dat voor zichzelf spreekt. 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinb. 12.30 Nws. 12.41 (S)Inde RooieHaan: hitwerk en aktualiteiten. 14.30 (S) Orkest Ma- lando en zangsolisten. 15.00 (S) Het zout in de pap. Een programma over kunst en kuituur. (15.30 Nws.) 17.00 (S) Zing zo maar simpel een melodie. 17.30 Nws. 17.32 Dingen van de dag. HILVERSUM 2 TROS: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym. 7.20 Rustig bijkomen. 8.00 Nws. 8.11 Aktua- ochtendeditie. 8.45 Kom er maar eens. bij, gesprek en klass. muz. (9.35 Wa- terst.). 10.00 Tien om kindershow. 10.30 Aktua-Sportcafé (11.00 Nws). 11.30 Hartje Den Bosch: gevr. muz. progr. OVERHEIDSVOORLICHTING. 12.49 Inf. voor het bedrijfsleven. 13.00 Nws. 13.11 Aktua. 13.30 Famike-Snipperdag, kwis. 14.30 Met een knipoog naar het theater. 15.30 Het orkest Freddy Golden, amusem. muz. 16.00 Nws. 16.03 De Eu roparade (v.a. 17.00 stereo) 17.55 Meded. HILVERSUM III NCRV: 7.02 (S) Popstation. 8.03 (S) Happy Sound - een gospelprogr. 8.45 Meditatie. 9.03 In. 10.03 (S) Muziek bij de koffie. 12.03 (S) Los Vast. 14.03 (S) Bij Barend. 16.03 (S) Sportshow. HILVERSUM IV AVRO: 7.00 Nws. 7.02 (S) Reveille. 9.00 Nws. 9.02 (S) Kamermuz. 9.40 Zo hoor je nog eens wat. 10.00 (S) Residentieorkest met solisten: klass. en moderne muz. 11.30 (S) Ouvertures. 12.00 (S) Pistache. (14.00 Nws.). 14.30 (S) Edgar, opera v Duitse tv DUITSLAND I Vrijdag 11 februari 17.55 Journ. (Reg. progr. WDR: 8.05 t/m 11.50 Schooltelevisie). (Reg. prog. NDR: 18.00 Sport. 18.30 Aktual. 18.45 Zand mannetje. 18.55 Region, magazine. 19.26 lm Wilden Westen, tv-serie. 19.59 Prog. overz. WDR: 18.00 Region, nws. 18.05 Prog, inform. 18.10 Aus Liebe zum Sport, tv-serie. 18.40 Julia von Mogador, tv-serie. 19.15 Aktua,. en muz. 19.45 Amus. prog). 20.00 Journ. en weerber. 20.15 Amus. prog. 21.05 Romanze mit einem Kontrabass, tv-film. 21.45 Inform, prog. 21.50 Report. 22.15 Journ. en weer ber. 22.30 Labyrinth, speelfilm. 23.55 Journ. DUITSLAND II 17.00 Journ. 17.10 Jongerenjourn. 17.40 Aktual. en muz. 18.20 Dick und Doof, slapsticks. 19.00 Journ. 19.30 Reportages van buitenl. correspondenten. 20.15 Pe- trocelli, tv-serie. 21.15 Journ. 21.30 Klankbeeld. 22.40 Sport. 23.10 Muzikale show. 0.10 Journ. Belgische tv Vrijdag 11 februari 18.00 Kinderserie. 18.15 Open school. 18.45 Cultureel overz. 19.10 Enquête. 19.40 Meded. en weerber. 19.45 Journ. 20.15 Dierenprog. 20.45 Op het spoor van de grote karavaan (The Halleluja Trail), western. 23.05 Journ.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 5