mumi
Boeiend toneelspel over
telefonische hulpdienst
DE
GELE
SPIN
ASTERIX
EN
HET
IJZEREN
SCHILD
MAANDAG 7 FEBRUARI 1977
Iemand op wie ik absoluut niet
boos kan worden is Willem Olt-
mans, de hoge-heren-interviewer
en boekenschrijverdie de
Sowjet-Unie prijst om haar sys
teem en in Amerika woont. Zijn
charme schuilt hierin, dat hij met
onbewimpelde flair en met kracht
van citaten een voetbalveld als
een rechthoekige witte kalkvlakte
beschrijft met hier en daar een
plukje blauw gras. Nu weer in een
lang interview in het Belgische
weekblad Humo: je kijkt je ogen
werkelijk uit! De censuur in de
USSR vindt hij eigenlijk prach
tig want doelmatig .Op devraag:
"Moord, diefstal, verkrachting
komen waarschijnlijk ook niet in
de krant"?, antwoordt hij:
"Nooit. En als het er in komt, dan
is het overdacht, wetenschappe
lijk verantwoord"
Wetenschappelijk verantwoord
mon cul! Omdat iedereen wel
weet dat luchtrampen slechts bij
hoge uitzondering in Russische
kranten vermeld worden maar
slechts weinigen wéten wat die
censuur in de USSR nu eigenlijk
precies inhoudt, vertel ik even in
het kort na wat John Lowenhardt
daarover schrijft in het januari
nummer van de Internationale
Spectator. Het gaat dus om wat
officieel de "Index van informa
tie die niet in de open pers mag
worden gepubliceerd" heet, een
boekwerk van 300 klein bedrukte
pagina's, in de wandeling "het
groene boek" of spottend "de
Talmoed" genoemd. Eén van de
boeken die in deze Talmoedin
de index staat is dit boekwerk zelf
natuurlijk, maar dat is geen no
vum, in de vorige eeuw stond ook
de katholieke Index zelf al in de
Index!
Hoe werkt de
Sowjet-Unie, bijvoorbeeld bij een
maandblad? pe censor krijgt
twee proefdrukken, en wordt
geacht in negen dagen met zijn
speurwerk klaar te zijn. Daarna
wordt de hoofdredacteur, zijn
plaatsvervanger of de "verant
woordelijke secretaris" (de enige
drie die officieel contact met de
censor mogen hebben) uitgeno
digd voor een "gedachtenwisse-
ling". De censor heeft dan aante
keningengemaakt in rood pot
lood (dat zijn zaken die in de
"Talmoed" verboden zijn); en in
groenofblauw potlood, die in zijn
ogen ideologisch niet aanvaard
baar zijn. Ik laat nu een keuze
volgen uit de zaken die volgens
"de Talmoed" voor publikatie
verboden zijn, tenzij er speciale
permissie van bovenaf wordt ge
geven:
Gegevens over aardbevingen,
lawines, aardverschuivingen en
andere natuurrampen op het ge
bied van de USSR;
gegevens over branden, explo
sies, vliegtuig-, zee-, mijn- en
treinrampen;
gegevens over het inkomen van
leden van de regering en partij
functionarissen;
enige vergelijking tussen het in
komen van Sowjetrussische bur
gers, en de prijzen van goederen
informatie over prijsverhogin
gen, zelfs als die van tijdelijke of
plaatselijke aard zijn;
verslagen over stijging van de
levenstandaard buiten het socia
listische kamp;
verslagen over voedseltekorten
in de USSR (men mag slechts
schrijven over "plaatselijke fles-
sehalzen in de levering van be
paalde goederen";)
statistische gegevens over de
Sowjet-Unie als geheel voorzover
deze niet afkomstig zijn van de
Centrale Dienst voor de Statis
tiek;
de namen van KGB-agenten,
met uitzondering van de voorzit
ter van het Comité;
de namen van medewerkers van
het voormalige Comité voor Cul
turele Betrekkingen .met het Bui
tenland, met uitzondering van de
voorzitter;
luchtfoto's van steden en de
exacte geografische coördinaten
van enig bewoond gebied in de
Sowjet-Unie;
mededelingen omtrent het storen
van buitenlandse radio
uitzendingen;
de namen van politici die op een
speciale lijst staan, o.a. Rikow,
Molotow, Malenkow, Boelganin,
Chroesj tsjorij Wetenschappetij k
Verder is het volgens "de Tal
moed" verboden;
absolute getallen over aantallen
arbeiders en produktiviteit van
bedrijven te publiceren;
absolute getallen over oogsten
aan de openbaarheid prijs te ge-
te publiceren over schade en ver
liezen veroorzaakt door erosie,
droogte, stofstormen, overstro
mingen, veeziekten;
het aantal traktoren van een
landbouwbedrijf te vermelden
als tegelijk melding wordt ge
maakt van de oppervlakte;
het bestaan van valutawinkels
(voor de elite), speciale regerings
sanatoria en vakantiehuizen te
melding te maken van het ope
nen of sluiten van kerken, het
aantal kerkgangers, de stand van
de goudreserves, het aantal misd
rijven van enige soort voor wat
betreft het hele land of grote ge
bieden, enz. enzovoort.
En mocht er af en toe toch iets van
deze brandgevaarlijke zaken in
de Sowjetrussische pers komen,
dan gebeurt het natuurlijk altijd
"overdacht en wetenschappelijk
verantwoord"
NICO SCHEEPMAKER
Bij Imperium
LEIDEN - Voor
het door regisseur Kees Visser
bewerkte toneelstuk van Fran
cois Robert Roure "S.O.S.,
spreekt u maar", dienen we twee
dingen duidelijk te onderschei
den. Enerzijds het gegeven, dat
de door het rijk, de gemeente en
het centraal orgaan studenten
voorzieningen financieel onder
steunde Leidse telefonische
hulpdienst in de vijfjaar van haar
bestaan niet meer weg te denken
is uit onze maatschappij, waarin
het, zoals de jaarverslagen tel
kens weer ondubbelzinnig aan
tonen, een duidelijke functie
heeft, en anderzijds in hoeverre
Visser met dit stuk tegemoet zou
komen aan een blijkbaar be
staande behoefte de dagelijkse
(en nachtelijke) werkwijze van de
telefonische hulpdienst drama
tisch voor den volke te verwoor
den.
Zoals gezegd, is het bestaan van de
telefonische hulpdienst een
aanvaard en alom gerespecteerd
gegeven; de noodzaak derhalve
om de werkwijze van de dienst in
een toneelspel te verwerken.
In een vertaling van Gerard Ha
mers werd zaterdagavond in het
Micro-theater de première gege
ven van dit door de toneelgroep
"Imperium" als tweede stuk van
dit seizoen gekozen maatschap
pijkritische spel. Onmiddellijk
nadat ik een paar dialogen had
gehoord tussen Kees Visser, Ans
Alting, Wim Boer en een onge
neeslijke zieke, een dierenlief-
hebster, een buitenlandse werk-
Copernicus", bekroop me het ge
voel, dat dit spel een zeer werk-
het veelal improviserende
"Werktheater".
Wellicht werd die gedachte medé
sshpe
Kees Visser en Clara Smit in "SOS".
gevoed door het vaak zeer "losse
spel" van de mensen achter de
telefoon van de hulpdienst.
Over Ans Alting en Kees Visser is al
vaak in positieve zin geschreven,
zodat het redelijk lijkt de drama
tische spelprestaties van Clara
Smit (vooral wanneer zij de door
het verlies van haar kind tot wan
hoop gedreven vrouw van Kees
speelt) eens nader te belichten.
De aarzeling aan het begin van het
stuk na de geduldig herhaalde
aansporing van de dienst om
vooral "iets" te zeggen, kwam
zeer overtuigend over. Verras
send werkt na de pauze dat Kees
moet ontdekken, dat de vrouw,
die hij telefonisch moed heeft in
gesproken, zijn eigen vrouw is
geweest, die inmiddels een zelf
moordpoging heeft ondernomen.
Twee opmerkingen ter afronding.
Opvallend was, dat de toneel
groep had gekozen voor het ge
bruik van de eigen namen van de
spelers (zelfs de hond van Alting
behield de eigen identiteit) en
daarnaast de vermelding, dat de
T.H.D.-Leiden in het stuk be
paalde basisprincipes geweld
vond aangedaan.
Nadrukkelijk dient overigens ver
meld, dat dit stuk, dat u zeker
moet gaan zien, één ding mist.
Een evaluatie (a la het "Werk
theater") na afloop met het pu
bliek. Het vraagt erom. Vele pro
blemen worden halverwege de
oplossing verlaten. Dat kan zo
niet.
BERT KOEKEBAKKER
Atelier "De Scherf', Nassaulaan 41,"
Oegstgeest, tel. 15022Ö. Ans v. d. Hei-
de-Kort exposeert eigen werk'glasbui-
gen, .houtwerk, tegels en mozaïe.ken.
Prentenkabinet/Kunsthistorisch Insti
tuut (Kloksteeg 25): Fototentoonstelling
"Meinard Woldringh", tot 9 februari, da
gelijks geopend van 9.00 - 17.00 uur. Za.
en zo. gesloten.
Galerie van der Vlist, Botermarkt 3. Ten
toonstelling Nel van Dijkhuizen - goua
ches en Gerda van Leeuwen - grafiek.
Geopend di. t/m za. van 10-15 uur, do. tot
21 uur, tot 5 febr.
'fRyk
burg 28). Werkd. 10
«nam. zondag 1-5 uur napj.
Galerie JA, Sportfondsenbad, Wasse
naar. Tentoonstelling Diane Lekkerker-
ker- karamiek-etsen, Koosje Wagenaar-
kleuren etsen en Sjoerd Bakker - kleu
ren etsen. Van 27 jan. t/m 13 febr.,
geopend do. t/m zö. van 10-17 uur, woe.
van 20-22 uur.
Galerie De Oude Rijn, Oude Rijn 40.
Tentoonstelling Jean Tomassen - olie
verfschilderijen, David Allan Binns -
zeefdrukken, Rob van 't Zelfde - beeld
houwwerk in hout en Ab Steenvoorden -
etsen. Van 21 jan. tot 17 febr., geopend di.
t/m za. van 10.30-17 uur, do. van 10-21
Oudheden (Rapen-> Galerie Kerkdam, Lange Kerkdam 113,
Wassenaar. Tentoonstelling Bernard
Lutz en Tom van As, aquarellen en olie
verfschilderijen. Van 22 jan. t/m 12 febr.,
geopend woe. t/m za. van 10—16 uur, di.
van 14-20 uur.
De Lakenhal, Oude Singel 28-32. Ten
toonstelling Floris Verster en Menso
Kamerlingh Onnes, akwarellen en teke
ningen 1885-1900. Van 21 jan.-21 mrt.,
dag. geopend van 10-17 uur, zon- en
feestdagen van 13-17 uur.
Pulchri Studio, Passage 10, Oegstgeest.
Tentoonstelling Ronald Lindgreen -
aquarellen en olieverven. Van 21 jan. t/m
10 febr., dag. geopend van 10-18 uur, zo.
gesloten.
(Sud ¥)lit
leuwo
7 FEBRUARI 1977
Honderd jaar geleden stond in
de krant:
- De bedelaar, die geen geld
vraagt, maar slechts een stuk
brood, is een bekende verschij
ning in Parijs. Men treft hem
gewoonlijk aan in het Bois de
Boulogne of op eene andere
plaats, waar men een half uur
van een-bakker verwijderd is.
Thans is de bedelaar zonder
schoenen opgestaan. Al vriest
het niet, een mensch zonder
schoenen of kousen in dit jaar
getijde maaut toch een pijnlij
ken indruk en er is altijd ten
minste één persoon daags, die
zulk een ongelukkige een paar
schoenen geeft. Het inkomen
van den bedelaar zonder schoe
nen kan geraamd worden op f
35 's weeks. Voor een paar cen
times betuigt deze bedelaar dan
ook zijn dank niet. Toen dit den
bekenden schrijver Jules San-
deau eens overkwam en de bede
laar hem toevoegde: "Wat kan
ik met enige centimes doen?",
antwoordde Sandeau: "Beste
vriend, bewaar ze en geef ze aan
den eersten arme, dien gij ont-
Vijftig jaar geleden:
- De B.B.C. heeft, het initiatief
genomen belangrijke sportwed
strijden draadloos uit te zeil
den. De omroeper bevindt zich
in een geluiddichte cabine ter
plaatse en vertelt het verloop
van den wedstrijd, zoodat alle
luisteraars a la minute op de
hoogte zijn. Zoo krijgen we bin
nenkort de Internationale
rugby-matchesde roeiwed-
strijden tusschen Oxford en
Cambridge en de Derby-rennen
voor den microfoon .In en buiten
Engeland bestaat voor deze ver
slagen groote belangstelling
- De Engelsche kunsthandelaar
'Sir J. Duveen heeft in New York
een schilderij van Rembrandt
gekocht, voorstellende Titus in
een armstoel gezeten. Hij be
taalde 270.000 dollar. Dit is een
nieuwe record-prijs voor een
kunstvoorwerp in de Veree-
nigde Staten. Het schilderij
werd twintig jaar geleden ver
kocht voor 105.000 dollar.
PANDA EN DE OVERMEESTERING.
66-135
Pam had het lang niet prettig - zo hoog in de lucht. Het is er erg
koud, en ook is het moeilijk om daar adem te halen.
,JD-dit is het einde v-van een flinke Pa-panda mompelde hij. „Een
Pa-panda die het goed bedoelde, maar s-soms ineens wat kapot maak
te maar nooit expres ..en ik ben d-de enige, die z-z-zweeft. M-maar
misschien denken ze toch een beetje aardig over me .Ik heb t-tenslotte
een paar lieden gered." Hij had zijn ogen dicht gedaan, en daardoor
merkte hij niet dat zijn zweeftocht bijna ten einde was.
Want, professor Kalker had de moleculen-verdichter op de lucht gericht,
en Panda had het apparaat aangezet; en daardoor daalden alle voor
werpen die op waren gestegen, weer keurig naar de grond terug.
Dat was een hele opluchting voor Panda.
,Pam!" riep hij. ,Je bent weer hier! Pam?! Pam ,Ja,ja," mom
pelde professor Kalker, die zich met heel andere dingen bezig hield.
,Jiet is toch jammer. Dit was het zwaarste stuk metaal dat er op aarde
te vinden was. Maar alle moleculen zijn er weer aan onttrokken .Nu
moet ik opnieuw beginnen
CHAM
PIGNONS
A LA CRÈME
200 g champignons,
20 g boter, 1 sjalotje,
zout, peper, teentje
knoflook, tijm, basi
licum, rozemarijn,
dl slagroom, Hz eetle
pel peterselie.
Was de champig
nons, snijd ze in plak
jes en smoor deze 5
minuten in de boter
met het gehakte sja
lotje.
Voeg zout, peper en
de kruiderij toe met
een uitgeknepen
teentje knoflook.
Schenk de room er al
roerende bij en laat
het geheel even in
dikken op een laag
vuur. Voeg tenslotte
de gehakte peterselie
toe. Serveer deze
champignons a la
crème in kleine souf-.
flépotjes.
FRED BASSET
^Maar soms denlcfc: het\
ito/ tveleens fijn ïyn
TEKX NOC, INEL
EBM beetje
HOREN, OF
Atïlc u» rUJ
LUXOR- „Marathon man", dag. 2.30,
7.00 en 9.30 uur, zo. 2.00,4.30,7.00 en 9.30
uur. 18 jaar.
CAMERA: „Duel op de weg", dag. 7.00
en 9.15 uur. 18 jaar.
Kindermatinee: „Tarzan in New York",
za. en woe. 2.30 uur, zo. 2.00 en 4.14 uur.
AL.
Nachtvoorstelling: „Sunset Boulevard",
vr. en za. 11.30 uur. 18 jaar.
LIDO: „The scarlet buccaneer", dag.
2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur. 14
TRIANON: „The Cassandra Crossing",
dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. 2.15, 4.30,
7.00 en 9.15 uur. 14 jaar.
REX: „Salon Kitty", dag. 7.00 en 9.15
uur. 18 jaar.
Kindermatinee: „Asterix verovert Ro
me". za. en woe. 2.30 uur. AL.
Nachtvoorstelling: „Wacht op je beurt,
schafje", vr. en za. 11.30 uur. 18 jaar.
Ongevallendienst
ziekenhuizen Leiden
Ongevallendienst elke dag Academisch
Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00
uur tot woensdag 13.00 uur (Diacones-
senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za
terdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis).
Bezoekuren ziekenhuizen
Diaconessenhuis:
Middagbezoekuur: 13.45-14.30 uur.
Avond bezoekuur: 18.30-19.30 uur. Kin
derafdeling dagelijks van 14.00-19.00 uur
alleen voor ouders zondag 14.00-15.00
uur voor overige familieleden. Kinderen
beneden 14 jaar hebben geen toegang op
de kinderafdeling.
Sint Elizabeth-ziekenhuis:
Volwassenen dagelijks van 14.00-14.45
uur en van 18.30 tot 19.30 uur; klasse
afdelingen ook 11.15 tot 12.00 uur.
Kraamafdeling: dag. van 11.15 tot 12.00
uur (alleen voor echtgen.) v. 15.00 tot
16.00 uur en van 18.30 tot 19.30 uur. Kin
derafdeling dag. van 15.00 tot. 13.30 uur.
CCU (hartbewaking) dag. van 14.15
14.45 i
19.00 tot 19.30 uur. Inten-
sieve verpleging: dag. van 14.00 tot 14.30
uur en van 18.30 tot 19.00 uur.
Sport-Medisch Adviescentrum Spreek
uur, tna. 19.30-20.30 uur in het St.
Elisabeth-Ziekenhuis.
Endegêest: dinsdag en vrijdag 13-14.30
uur 's zondags 1L-12 uur en.4.4-,15 uur;,
eerste klasse: de gehele dag.
18.30 tot 20.00
Derde klasse bezoekuur van 13.00-14.00
uur en 18.30-19.30 uur.
Kinderzaal: van 13.00-14.00 uur. Op
woensdagavond (uitsluitend voor de
ouders) van 18.30-19.30 uur.
Academisch-Ziekenhiiis
Voor alle patiënten (behalve kinderen)
zijn de bezoekuren als volgt:
Elke dag:
14.15-15.00 uur.
18.30-19.30 uur.
Voor de prematurenafdeling gelden de
volgende bezoekuren (alleen voor ou
ders): c
Maandag tlm vrijdag:
18.30-18.45 uur.
Zaterdag en zondag:
14.45-15.00 uur.
Bezoek aan ernstige patiënten:
Wanneer voor- ernstige patiënten door
lopend bezoek wordt toegestaan kan de
hoofdverpleegkundige hiervoor spe
ciale kaarten verstrekken.
Bezoektijden Kinderkliniek:
Dagelijks:
15.00-15.45 uur.
18.30-19.00 uur.
Bezoektijden kinderafdeling:
Elke dag:
.14.15-15.00 uur.
18,30-19.00 uur.
Alphen aan den Rijn
Rijnoord: le en 2e klas 11-11.30; 13.30-
14.15 en 18.30-19.30 uur; 3e klas 13.30-
14.15 en 18.30-19.30 uur; Kraamafdeling
13.30-14.15 uur alleen voor echtgenoten
19-20 uur; Kinderafdeling 15-15.30 uur
alleen voor ouders 18-18.30 uur.
Geluidshinder Schiphol
Klachten over geluidshinder van vlieg
verkeer van en naar Schiphol kunnen
dag en nacht worden'gemeld bij het in
formatiecentrum Geluidshinder Schip
hol (020-175000).
os,
IK