Romantiek en folklore Zomer 1977 ZATERDAG 5 FEBRUARI 1977 Yves St. Laurentmaakt voor de avond een romantische maar weinig te raden overlatende jurk i zwarte crêpe georgette, zo mouwen en hals zijn rijkelijk voorzien van franje. •k Voor i moeilijk kunnen kiezen tussen mini of lang maakte Pierre Cardin deze jurken met een van mini naar kuitlange lopende rok. Ook liet hij gebloemde schortpakjes jdragen met lange wapperende zijpanden. Het wordt een romantische en fol kloristische zomer 1977. Dat heb ben de Franse Haute-couture- ontwerpers beslist. Nou ja be slist Ze hebben met hun collec ties de voorspellingen van de confectie-ontwerpers, die hun modellen al in oktober klaar moesten hebben, min of meer be vestigd. Niet een haute-couture- man heeft de knuppel in het hoen derhok durven gooien door met iets compleet nieuws te komen. Tijdens de Prêt a Porter (confec- tiebeurs) bestaat er tegenwoordig meer kans op een „modesensatie" dan tijdens de shows van huizen als Cardin, Dior, Balmain én Courrèges. Niemand heeft een bepaalde lijn durven kiezen, misschien het huis Chanel, dat al jaren de typische Chanelpakjes maakt. Die pakjes en jurken zijn er weer. De rok is wat korter geworden, de snit wat ruimer maar Chanel is Chanel gebleven. Die roklengte varieert in Parijs nogal, van mini tot kuitlang en 's avonds enkellang, met hier en daar de terugkeer van de korte avondjurk. André Courrèges, de man die de mini-mode lanceerde, voorziet de vrouwen weer van grappige korte kleding. Kleine gebreide badpakjes, korte shor tjes en hier en daar een kniebroek. Voor de avond houdt hij het op rechte jurken met grote zijsplitten en doorkijkstukken. Het is alle maal plezierigei sportieve kle ding waar de schoenen met platte hakken echt bijhoren. Zijn favo riete kleuren zijn rose, gifgroen en wit. Rose is de favoriete kleur in Parijs dit seizoen. Van fel tot ba- byrose was te zien tijdens de shows. Kleine-meisjes-jurkjes waren de troef van Balmain, met kleine pofmouwjes en smockwerk. Bij hem ook folklore zoals bolero's, doorgestikte jasjes en Dirndl- blouses. Wel is het voor deze zomer weer slablaadjes eten geblazen want alle ontwerpers houden het op een wespentaille. Wat natuur lijkwei logisch is, want destebeter komen de wijde rokken (aange- rimpeld of geplisseerd) ruime blouses (vaak met boothalsmet ceintuurs en sjaals tot hun recht. Die wijde rokken en blouses ko- Men uit de Oosteuropese folklore, maar ook China en Ja pan hebben weer modelgestaan Bij Ungaro zijn kimono's en jur ken met heel wijde mouwen aan de orde van de dag. Hij bedient zich voor de meest ge klede ontwerpen van geraffi neerde prints zoals afbeeldingen van de ark van Noach, Perzische motieven en als tegenhanger wol kenkrabbers. Zijn kleuren zijn rose, rood, geel en paars. Lanvin liet Indische sarongs dragen op rokken van Afri kaanse stof. Zijn folklore kleding sierde hij op met grote gebloemde sjaals. Het meeste applaus kreeg hij ech ter v'oor zijn wijdvallende avondpyama's die vanaf het middel geplisseerd waren en voor zijn eveneens geplisseqrde avond jurken. Guy Laroche verraste door een se rie kleding geïnspireerd op de Hongaarse folklorekleding te brengenmet fel gekleurde rokken en hesjes. Veel ruches en strikjes bij Yves St. Laurent. De „uitvinder" van de folklore-mode liet zelf onder zijn zeer sportieve broekpakken, blou ses met ruches en pierrot-kragen dragen. Zijn kleuren waren pauwblauw, groen en rood. Dior was het enige huis dat de pantalon, tegen alle tendensen in, echt trouw bleef. Ook haalde men daar de hoes jurk weer van stal. Voor 's avonds omgeboord met goudband en een goud-kleurige brede ceintuur. Feraud maakte zijn collectie voor een groot deel uit katoen en linnen vooral zijn hemdjurken deden het erg goed. Een nieuw gezicht in haute couture wereld was Hanae Mori een Japanse. Bij haar na tuurlijk kleding met een oosterse inslag. Veel plissé, bloesende tu nieken en wijde mouwen. De slang schijnt haar lievelingsdier te zijn want dit motief kwam veelvuldig voor in de prints van haar kleding als wel in de assec- coires als ceintuurs en oorringen. En omdat niemand iets uitge sproken nieuws heeft durven lan ceren is het voor deze zomer aan de vrouwen zelf overgelaten hoe ze er bij willen lopen. In de mode zaken zal folklore heel harmo nisch naast oerklassieke kleding handen. En al die mijheid houdt in dat de spijkerbroek plaats zal behouden want geen 'kledingstuk is zo populair. Chanel: links een tweedpakje uitgevoerd in rose en wit; rechts een wollen pakje in rood, wit, blauw met een witte katoenen kraag met grote strik. Pakjes om je jaren prettig in te voelen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 23