Dat lieve jongetje' ben ik niet meer Hoes dient aanklacht in "(jV) vandaag.. ...e/i gisteren I föëgëjicht Adamo onlangs in Nederland: N m DONDERDAG 20 JANUARI 1977 RADIO - TV - KUNST PAGINA 5 ■*- Adamo, de vroeger zo populaire Italiaans-Frans-Belgische zanger, was onlangs een dag in Nederland om op te treden in het "life" uit te zenden televisieprogramma van Mies Bouwman "Eén van de Acht". Het prograrpma werd uitgezonden vanuit het Jaarbeurscongrescentrum in Utrecht. Daar had onze medewerker Bert Koekebak- ker een gesprek met hem. Er gaan veel geruchten, dat je gescheiden zou zijn of van plan bent te gaan scheiden, omdat je niet meer van Nicole zou houden, maar verliefd zou zijn 1 op het Duitse fotomodel An- nette Dahl. Adamo: "Dat is beslist niet Het gerucht is in de we- reld gekomen door een artikel t van een onbetrouwbare Duitse journalist, die het met de waar- heid niet zo nauw nam. Natuur- lijk ken ik het Duitse fotomo del, dat in het artikel wordt ge- noemd. Maar het denkbeeld, dat ik voor haar mijn huidige ding met hem zou hebben". Dat was voor mij een zeer pijnlijke opmerking en ik heb toen alles in het werk gesteld om haar er van te overtuigen, dat ik die ge ruchten niet in de wereld had geholpen. Maar elke keer als ik in een interview die geruchten tegensprak, gaf dat de boulevard-pers meer reden om juist te veronderstellen, dat die relatie tussen prinses Paola en mij wel degelijk bestond. Door Bert ïla- 1 Er gaan zelfs berichten, dat je t Nicole het luxueuse bui ten "Malmaison", het vroegere eigendom van Joséphine de i Beauharnais, resp. vrouw en maitresse van Napoleon, zou hebben gekocht. i Adamo: "Ook dat is niet waar. Als je "Malmaison" kent, zul je onmiddellijk begrijpen, dat een 1 dergelijk kasteel, zelfs voor ie- mand met redelijke financiële middelen als ik, onbetaalbaar is. Nee, ik heb het jachthuis, dat op de terreinen van "Malmai son" ligt, voor Nicole gekocht. Het jachthuis is wel een groot huis, maar "Malmaison" zal waarschijnlijk nooit mijn ei gendom worden". f Er ging vroeger ook het ge- f rucht, dat je een verhouding zou hebben met prinses Paola. Adamo: "Dat is ook al niet waar. i De boulevard-pers, waar ik erigens een hardgrondige hekel aan heb, is ook verant- 1 woordelijk geweest voor dat ge- rucht. Ik heb prinses Paola hoogstens driemaal, in aanwe- zigheid van vele mensen, tij- dens officiële plechtigheden ontmoet. Nooit is er een ro mance tussen ons geweest. Wel herinner ik me, dat prinses Paola tijdens zo'n gelegenheid eens tegen mij heeft gezegd: "Ik heb opdracht gegeven alle lang speelplaten van u te kopen. Tenslotte wil ik wel weten hoe n zingt, van wie alle kran ten zeggen, dat ik een verhou- Koekebakker Je vindt het dus niet leuk, als journalisten zich met je privé- leven bemoeien? Adamo: "In principe vind ik dat niet zo erg, omdat het nu een maal hoort bij het bekend wor den. Maar als er dingen van mij verteld worden, die helemaal niet waar zijn, dan kan ik soms verschrikkelijk kwaad worden. Zo is er ooit eens door Italiaanse journalisten geschreven, nota bene toen mijn vrouw in ver wachting was, dat de kans groot was, dat zij een ongelukkig kind ter wereld zou brengen. Wat hadden "de heren" gedaan? Ze hadden de stamboom van mijn vrouw en van mij tot rond 1500 nagegaan en waren toen gestuit op een vermoeden van bloed verwantschap. Daarop hadden ze hun artikel gebaseerd. Je kunt je voorstellen, wat dat ar tikel bij mijn vrouw Nicole, die toen geloof ik zes maanden zwanger was, heeft losgemaakt. Ze is er weken kapot van ge weest en we hebben avonden lang gesprekken moeten voe ren om haar ervan te overtui gen, dat het allemaal maar ver- je ook het liedje "Mariene", dat een hommage lijkt aan de Duitse zangeres/actrice Mar iene Dietrich. Het arrangement van dat nummer ontdekte ik deed op een leuke manier den ken aan "Lilli Marlène". Adamo: "Ja, ik heb een grote bewondering voor die vrouw. Wat zij in de tweede Wereldoor log en vlak daarna allemaal niet voor de soldaten heeft gedaan, grenst aan het ongelofelijke. Bovendien is het de vrouw, die zo langzamerhand als een mon diaal symbool geldt voor de in ternationale showbusiness. Een tweede vrouw als zij moet nog geboren worden". Je stijl is sinds "La Nuit", "Vous permettez", "Tombe La Neige", "Dolce Paola" en "Quand Les Roses" wel erg veranderd. Meer chansonach tige liedjes. Adamo: "Ja, ik geloof, dat ik met mijn tijd meegegroeid ben. Vroeger zag iedereen me als de "lieve, zoete jongen", die zo goed was voor zijn ouders en broertjes en zusjes. Ik kreeg toen echt het imago van "de oudste zoon, die iedere ouder zich wenste". Dat vond ik eigen lijk helemaal niet zo leuk, maar het etiket werd me opgeplakt zonder dat ik dat wilde. Het ge beurde automatisch en ik moest steeds maar in mijn liedjes die indruk bevestigen. Op den duur werd ik dat goed zat en besloot ik, in overleg met mijn mana ger, mijn stijl te wijzigen. Op mijn nieuwste elpee vind je veel meer gevoelige, melodieuze liedjes. Het liedje "Voyage Jus- que'a Toi" (dat hij ook vrijdaga vond heeft gezongen in "Eén van de Acht", samen met het enigszins-swingende "Je Dan- se", dat tevens de titel van zijn elpee vormt, geeft die nieuwe richting, die ik ben ingeslagen heel duidelijk aan. Je moet maar eens goed luisteren naar het eerder genoemde "Marlè ne" en naar "Fichue Samba". Zulke liedjes had ik drie, vier jaar geleden nooit kunnen ma ken". Je hebt bij de opname van je laatste langspeelplaat gebruik gemaakt van de artistieke ta lenten van o.a. Peter Robinson en Paul Buckmaster, het duo, dat ook verantwoordelijk is voor veel hits van Crocodile- Rock-Koning Elton John. Daarnaast heeft Shawn Phil lips op de plaat de "backing- vocals" gedaan en speelde Leon Russell piano. Adamo: "Ja, ze hebben me wel eens gevraagd, of het nu een eer was voor Leon om op mijn elpee mee te spelen of voor mij, om zo'n begaafde pianist als Leon in de begeleiding te hebben. Het gekke is echter, dat ik tij dens de opnamen voor die, overigens geheel Franstalige, elpee, me niet gerealiseerd heb, dat Russell achter de piano zat. We waren van tevoren niet be hoorlijk aan elkaar voorgesteld en ik herinnerde me Leon Rus- ADVERTENTIE tioneel artikel te kunnen schrij- Ja, want je zoontje Anthony is toch volkomen gezond? Adamo: "Ja, natuurlijk. Wat dacht je! Nicole en ik zijn hard- stikke gek op hem. Ik heb zelfs op mijn laatste langspeelplaat "Voyage Jusqu'a Toi" een liedje aan hem gewijd. Dat liedje heet "Le Cirque d'Antony". Deze langspeelplaat (CBS-81585), is de eerste langspeelplaat bij mijn nieuwe platenmaatschap pij". Op die langspeelplaat zing een miljoen gulden aan prijzen ZANUSSI N 30 Deze kompaktdro- ger heeft een kapa- is uiterst geschikt voor plaatsing op een wasautomaat, maar kan ook aan de muur worden bevestigd. KEMA- KEUR voor vol maakte veiligheid, maatschappij ZA NUSSI B.V., Post bus 120, Alphen aan den Rijn. Te winnen In de Nationale Puzzelaktie t.b.v. Nationaal Fonds Beter Leven sel bovendien maar van foto's op de Joe Cocker-elpee "Mad Dogs and Englishmen", waar hij staat afgebeeld met zijn be kende "hoge hoed" en witte ge zicht. Het was dus voor mij een grote veirassing, toen ik hoor de, dat hij me op de piano had 1 begeleid. Je moet namelijk ten, dat veel artiesten studio muzikanten als een "gegeven" beschouwen en er verder eigen lijk niet bij stilstaan, wie die mensen dan wel mogen zijn". Er is verteld, dat je, na twee succesvolle concerten Amerikaanse Carnegie-Hall i een langspeelplaat met Paul Simon (van het vroeger zo sue- cesvolle duo "Simon and Gar- funkel") gaat maken. Adamo: "Ook dat is niet hele- maal waar. Paul Simon zal langspeelplaat van mij gaan produceren. Dat is heel iets c ders. Natuurlijk heb ik in Ame- rika contact met Paul gehad, anders zouden die geruchten j niet in de wereld gekomen zijn. Maar samen een langspeelplaat maken zit er voorlopig niet in. In Japan ben je ook nog zeer populair, evenals in Canada. Adamo: "Ja, in Japan zijn mijn^ concerten altijd uitverkocht. Ze zijn daar helemaal gek op i Alleen is het opvallend, dat e Japan van mij foto's v/orden J verspreid, waarop ik een wat j Japanse uitdrukking heb. Dat] retoucheren ze geloof ik. Ze 2ouden het liefste zien, dat ik een Japanner was. In Canada heb ik ook veel succes. Daar ga ik vaak naar toe, omdat de 4 Franse taal daar bijzonder hoog j staat aangeschreven. Ik heb i dat land, in de loop der jaren veel 4 vrienden gemaakt". Mis je de warme blijken 1 aanhankelijkheid, die jaren 4 1 geleden (ten tijde van de "Duys-familie-séance") regel matig uitgroeiden tot hysterie, eigenlijk niet? Adamo: "Nee, integendeel, ik j vond, dat er altijd wat beklem mends vanuit ging. Die duizen- i den gillende meisjes beangs- tigden me eerder, dan dat ze me een gevoel van superioriteit ga- 1 ven. Het is nu weliswaar wat i i rustiger om me heen geworden, maar de belangstelling van mijn trouwe fans is constant. Mijn 4 1 fanclub in Nederland is bij- j voorbeeld nog steeds z« tief. Ik hoop dan ook spoedig n hit in Nederland tejj hebben". Zusjes Yerlaan op de buis afgelopen weekeinde beslag legde op de Nederlandse titel, werden gisteren gefilmd door de KRO-televisie. Op de ijsbaan van Ton Menken aan de Leidse Vondellaan, waar de dames vaak 's ochtends vroeg trainen, werden opnamen gemaakt voor een uitzending op 28 januari in het programma: Spel zonder knikkers. In zaak met Zangeres Zonder Naam WEERT (ANP) - Johnny Hoes van de grammofoonplatenmaatschap pij Telstar in Weert heeft via zijn advocaat mr. J. Houbrechts bij de officier van justitie in Roermond een klacht wegens smaad laten in dienen tegen de Zangeres Zonder Naam. Volgens hem is de klacht het gevolg van interviews die de Zan geres Zonder Naam heeft gegeven. Eerst aan het blad Weekend en ver volgens aan het TROS-programma TV-Privé. Daarin heeft de Zangeres Zonder Naam zich, aldus Johnny Hoes en mr. Houberechts, schuldig ge maakt aan smaad door Hoes te be schuldigen van bedrog en leugens. Zij zou hem er ook voor aansprake lijk hebben gesteld dat haar man momenteel ziek is van „alle ellende met Hoes". Mr. Houbrechts noemde het volkomen onjuist dat de Zangeres Zonder Naam dit soort ADVERTENTIE PEPERZAK bêheerst 't vak/ Ontmoet onze kollekties waardeer onze prijzen REPAREREN - MODERNISEREN sn I NEDERLAND I 18.15 - Wereldgodsdiensten, les 11 (Teleac) 18.45 - Bereboot (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.05 - Popeye, tekenfilm (VPRO) 19.15 - Landgenoten (VPRO) 19.30 - Mary Hartman, Mary Hartman tv-serie (VPRO) 20.10 - Machiavelli, magazine over politiek en cultuur (VPRO) 21.35 - Journaal (NOS) 21.50 - Nader bekeken (EO) 22.15 - Ars Musica, klassieke muziek (EO) 22.50 - Journaal (NOS) NEDERLAND II c 18.00 - Inauguratie Jimmy Carter 18.45 - Toeristische tips (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.05 - Wickie de Viking (KRO) 19.25 - Daar vraag je me wat, populair wetenschappelijk pro gramma (KRO) 20.00 - Journaal (NOS) 20.25 - Koningen en Paupers, tv-serie (KRO) 21.15 - Voor een briefkaart op de eerste rang, filmkwis (KRO) 22.02 - Heel de mens, gesprek met psychiatrische patiënte (KRO) 22.35 - Brandpunt (KRO) 23.15 - Den Haag vandaag (NOS) 23.30 - Journaal (NOS) riet gevaar is niet denkbeeldig dat de programmamakers van „Ot.... en hoe zit het dan met Sien?" zich in de naast toe komst moeten afvragen: „Sien, waar is Ot?" Onder redactie van Caroline Euwe maken acht in telligente vrouwen sinds ge ruime tijd een uitstekend pro gramma waarin de vrouw als gelijke van de man ruimschoots de gelegenheid krijgt te getui gen voor emancipatie en te dis cussieren over haar eigen speci fieke problemen. Er is op die terreinen nog heel wat werk aan de winkel, want hoewel Dolle Mina's, Rooie vrouwen en an dere groeperingen door haar veelvuldige activiteiten de in druk wekken als zouden alle Nederlandse vrouwen op de bres staan voor gelijkberech ting en een zelf gekozen leefpa troon met eigen verantwoorde lijkheden, de werkelijkheid is anders. De vastgeroeste huis moedertjes en keukenprinses sen vormen nog steeds de- meerderheid. „Ot en Sien" om het zo maar even te noemen, heeft niet het oogmerk die zwijgende meer derheid met krachtige leuzen de straat op te sturen. Wat zij wel doet is werken aan een be wustwordingsproces, aan het verstrekken van deugdelijke in formatie waarmee vrouwen hun eigen leven kunnen verrij ken en in kleine kring een bij drage kunnen leveren aan de doorbreking van een door mannen beheerste maatschap pijstructuur. Ook het pro gramma van gisteravond sloot daar goed bij aan. Dat met name de Surinaamse vrouwen in Ne derland - die soms met grote moeilijkheden kampen - het woord kregen was een goede Maar zo langzamerhand ga je je toch ófvragen: Waar blijft Ot? Zou het niet boeiend zijn hier en daar Ot in het programma te be trekken? Niet als programma maker, maar als partner in de discussies. Dat gebeurde en kele weken geleden wel in het KRO-radioprogramma „Gaan jullie maar lekker een sigaartje roken, dan wassen wij wel af'. De regelrechte confrontatie van mannen en vrouwen leverde in teressant materiaal op. Het voorkomt eenzijdigheid, een gevaar dat „Ot en Sien" bijna ongemerkt begint te besluipen. PAUL VAN BECKUM Nadat de KRO maandag al in een documentaire van Han van der Meer aandacht besteedde aan Cuba, komt het land van Fidel Castro vanavond ook bij de VPRO aan bod. Het programma Machiavelli is in zijn geheel (en dat is van 20.10 tot 2135 uur, via Nederland 1) gewijd aan Cuba. In het KRO-filmprogramma Voor een briefkaart op de eerste rang, fragmenten uit de Marathon Man en Walter and Harry qo to New York (21.15-22.05, Ned. 2). interviews weggeeft aangezien nog steeds een gerechtelijk geding tus sen haar en Johnny Hoes loopt. „In verband daarmee heb ik Hoes ont raden om te reageren op uitlatingen van de Zangeres Zonder Naam maar zij maakt het thans te bont en daarom zwijgen wij ook niet lan ger." Van leugen en bedrog is geen spra ke, aldus mr. Houberechts. De kwestie is alleen dat de Zangeres Zonder Naam, die nog tot 1981 on der contract staat bij Hoes, hiervan af wvl omdat zij bij Bovema wil gaan werken. Ze had een contract bij Hoes. Dat liep in 1973 af en werd toen verlengd tot 1976 en maakte het mogelijk dat Hoes het weer met vijfjaar, dus tot 1981 kon verlengen. Een eenzijdige clausule maar niet ongebruikelijk. Misverstand LEIDEN - Door een misverstand is gisteren de naam van de intervie werweggevallen bij het verhaal van Caro van Eyck dat gisteren in het Leidsch Dagblad stond. Vragen steller was Bert Koekebakker. Donderdag 20 januari HILVERSUM 1 NCRV: 18.00 De kerk vandaag. Informa tie over kerk en samenleving. 18.20 (S) Van onze correspondenten. Wereld nieuws. 18.30 Nws. 18.41 Wereldpano rama. 18.53 Zojuist verschenen. 19.00 (S) Leger des Heilskwartier. 19.15 (S) De wereld zingt Gods lof. Verzoekplaten. 20.00 (S) Goed gestemd. 20.40 Een, twee uit de maat. Programma over onderwijs en opvoeding. 21.00 Roken. U was er toch vanaf? 21.20 (S) Orgelconcert. 21.45 (S) Spraakmaken. 22.25 Avondoverden king. 22.30 Nws. 22.40 (S) Hier en nu. 23.00 Rondom het woord. 23.25 (S) Jazz- time. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM 2 AVRO: 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal. P.P.: 18.20 Uitzending van de Boeren partij IKON: 18.30 Kleur. Informatie en mCTlevrngar TvROk™lToOke AVRCTs Sportpanorama. 20.00 Nws. 20.05 Radio journaal. 20.10 (S) Het Omroeporkest: moderne muziek. 21.20 (S) Alert, op het vlak van muziek en maatschappij. 21.45 (S) Francois Villon, de voorloper van het chanson (II). 22.20 Aspecten. NOS: 23.00 (S) Met het oog op morgen, met om 23.05 Aktualiteitenoverzicht. 23.20 Den Haag vandaag. 23.52 Even ontspannen voor het slapen gaan, yoga. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM 3 NOS: 18.03 De vacaturebank. 18.10 (S) NOS-maal. TROS: 19.02 (S) Poster. 20.02 (S) Ferry Maat's Soul Show. 22.02 (S) Sesjun: jazz en blues. 23.02 (S) Close-up. 0.02 (S) De Hugo van Gelderen Show. 1.02-7.00 (S) De Nachtwacht. Vrijdag 21 januari HILVERSUM 1 KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.08 (S) Lichte muz. en aktual. (7.30 Nws.) 8.30 Nws. 8.36 Gymn. voor de huisvrouw. 8.45 (S) Lichte muziek en ge sprekken met Anne van Egmond. (10.30 Nws.) 11.00 (s) Obers, gisteren en van-- daag. 12.00 (S) Gevar. prog. (12.22 Wij van het land. 12.26 Meded. 12.30 Nws.) 14.00 (S) Gevar. prog. (15 30 Nws.) 16.00 (S) Spreekuur. 17.00 (S) In de hutsgeklutste kinderwinkel. 17.30 Nws. 17.32 (S) Echo magazine. HILVERSUM 2 NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym. 7.20 Vandaag vrijdag, gevar. prog. (8.00 Nws. 8.11 Hier en Nu.) 8.30 Spoorzoeken. 8.35 Te Deum Laudamus. NOS: 9.00 Jo- landa loopt weg II, docum. 9.35 Water standen. 9.40 Schoolradio. 10.00 Wat heeft dat kind? pedagog. rubriek. 10.15 Duidelijke taal, gesprek. 10.30 Nos- Jazz-portret. 11.00 Nws. 11.03 Meer over minder. 12 30 Toerismo, toeristische in form. OVERH.VOORL.: 12.49 Uitz. voor de landbouw. 13.00 Nws. NCRV: 13.11 Hier en nu. NOS: 13.30 Vonken onder de as, Nederl. volksverhalen en -gebruiken. 13.45 Onder de Groene Linde. 14.00 Re pertorium van de NOS-koren en orkes ten. 15.00 Zoeklicht op Nederl. (16.00) 16.30 Kijk op buitenl. VPRO: 17.00 We lingelichte kringen, debatprog. SYM- HILVERSUM 3 EO: 7.02 (S) Gospelsound. 8.03 (S) Tijd sein: muziek en inform. 9.03 (S) De mu zikale fruitmand. 10.03 (S) Te elfder ure. TROS: 11.03 (S) Verzoekplaten. 12.03 (S) De Nederlandstalige top 10 en kwiswijs. NCRV: 13.30 (S) Popkontakt. 15.03 (S) Elpee-pop. NOS: 16.03 (S) Hitmeesters: nation, hitparade met de top-30. HILVERSUM 4 NOS: 7.00 Nws. 7..02 (S) Vroeg klassiek. 9.00 Nws. 9.02 (S) Stof van eeuwen. 10.30 (S) Vocalise: a. klassieke liederen, b. operetteverzoeken. 12.00 (S) Van het Nederl. concertpodium. EO: 13.00 (S) Klankspiegel. 14.00 Nws. 14.02 (S) Klankbord. 14.20 (S) Nederl. orgelcom ponisten en hun orgels. 14.45 (S) Woord der Waarheid. VPRO: 15.00 (S) Muziek- op-vien met Mozart op reis (11). Donderdag 20 januari DUITSLAND 1 17.55-18.00 Journaal. (Regionaal pro gramma: NDR: 9.30-10.00 Sesamstrasse. 18.00 Die Grashupfer. 18.30 Aktualitei- ten. 18.45 Zandmannetje. 18.55 Nord- schau Magazine. 19.26 Die Grashupfer. 19.59 Programma-overzicht. WDR: 8.05 tot en met 11.50 Schooltelevisie. (9.30-10.15 Sesamstrasse). 18.00 Nieuws uit Noordrijnland-Westfalen. 18.05 Part ner gesucht. 19.15 Aktualiteiten. 19.45 Tip um 4tel vor 8). 20.00 Journaal en weerbericht. 20.15 Economisch magazi ne. 21.00 Detektiv Rockford, misdaadse rie. 21.45 Diskussie. 22.30-22.50 Jour naal, kommentaar en weerbericht. heidsprogramma. 21.00 Journaal. Kontrovers. 22.00 Einer kann sich da nicht retten, dokumentaire film. 0.10 Journaal. BELGISCHE TV 18.00 De Wombles, tv-serie. 18.05 Infor matief programma. 18.30 Korte film 18.35 De zevende hemel. 19.05 Informa tief programma. 19.10 Filmrubriek. 19.40 Mededelingen. 19.45 Journaal. 20.15 Co ronation Street, tv-serie. 20.40 Panora ma. 21.30 Laff a bits. 21.35 Standpunten 21.55-22.05 Filmrubriek. 22.20 Journaal 22.30-23.00 Basketbal-wedstrijd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 5