Een hele moeilijke keuze
fij
deMelktvi;
r/iiij\jwogmmma)
...en gisteren l
t gëgëljcht
Caro van Eyck zoekt opvolgster Theo Bouwmeesterring
JAN van den BROEK
m
Beker hopjesvla
halve liter van 99
Erfgenamen Pieasso delen fortuin
(fylvancfaacr
WOENSDAG 19 JANUARI 1977
Nog nimmer lijkt een nationaal bekend actrice
zich zo verbonden te voelen met de problematiek
van een provincieplaats als juist Caro van Eyck
deze afgelopen maanden met Leiden. Ze blijft in
de eerste plaats Amstelveense (zij woont daar in
een riante flat aan het Meander), al is ze in Batavia
geboren en heeft ze een groot deel van haar jeugd
doorgebracht in Den Haag. In Amstelveen vierde
zij immers op 17 oktober 1975 in het "Cultureel
Centrum" haar 40-jarig toneeljubileum als actrice
met het door haar zelf geschreven voordracht
sprogramma "Allemaal Mensen".
Twee mannen maakten dat pro
gramma mogelijk. In de eerste
plaats natuurlijk Caro's man, de in
ternationaal bekende filmer en
voetbalscheidsrechter Hans
Boekman, die men beslist niet de
éénentachtig jaar geeft, die hij on
langs is geworden en die Caro
steeds artistiek stimuleert en an
derzijds de Parool-columnist Si
mon Carmiggelt. Carmiggelt heeft
Caro van Eyck gezegd, dat ze door
moest gaan met schrijven, nadat hij
,,'t Is Maar Geleend, Je Mag Het
Even Vasthouden" (waaruit "Al
lemaal Mensen" is ontstaan) had
gelezen. Hij was degene degenen,
die zei, dat Caro de door haar ge
schreven teksten van buiten moest
leren, omdat dat op het toneel veel
gevoeliger en overtuigender zou
klinken. Vervolgens heeft Caro
"Het zijn allemaal mensen" ge
schreven, een vervolg op ,,'t Is Maar
Geleend", dat onder de titel "De
Kringloop" door Caro van Eyk bin
nenkort op de planken zal worden
gebracht. Wie weet overigens, dat
Caro van Eyck in Leiden haar
kandidaats-Rechten heeft gehaald?
Voor het gesprek met de op 27 no
vember 1915 in Batavia geboren ac
trice bestonden eigenlijk twee re
denen. Enerzijds het gerucht, dat
zij zou overwegen met haar nieuwe
theaterprogramma "De Kringloop"
in Leiden niét te bezoeken, indien
de theaterfaciliteiten niet verbeterd
zouden zijn (de telefoon zou ook 's
avonds de bereikbaarheid van de
Leidse Schouwburg moeten ga
randeren (en anderzijds om over
dat nieuwe programma te praten.
Vanzelfsprekend kwamen tijdens
dit gesprek ook andere onderwer
pen uit de rijk-geschakeerde to
neelloopbaan van de actrice aan de
orde.
Caro i
i Eyck
Zo herinneren velen zich waar
schijnlijk de op 11 maart 1960 door
Minister Cals in de Amsterdamse
Stadsschouwburg aan Caro van
Eyck overhandigde "Theo
Bouwmeester-Ring de hoogste to
neelonderscheiding. Ooit zal Caro
deze ring doorgeven aan een veel
belovende, jonge actrice. Ook dit
facet was in het gesprek aan de or
de.
Kunt u iets vertellen over uw
nieuwe theaterprogramma "De
Kringloop"?
Caro van Eyck: "Ja, na "Allemaal
Mensen", ben ik, mede op instigatie
van Simon Carmiggelt, met wie ik
uitvoerig over mijn theatervoor
stelling van gedachten heb gewis
seld, doorgegaan met schrijven.
Daaruit kwam "Het Zijn Allemaal
Mensen", dat als "De Kringloop"
door het land zal gaan. Ook in "De
Kringloop" gaat mijn sterke, ge
richte interesse uit naar "De Mens"
in de mensen achter het voetlicht.
"De Kringloop" handelt over een
oudere actrice,' die na een toneel-
loze periode wordt gevraagd om
een gastrol te spelen. De actrice
ontmoet in het theater allemaal
mensen, die in mijn eerste pro
gramma ook al aan de orde zijn ge
weest. De jonge actrice komt aan
bod, evenals de toneelkapper en de
oudere acteur, die zo nodig 's
nachts nog zijn stuk moet voorle
zen. Maar ook de toneelrecensent,
die altijd steevast van mening ver
schilt met zijn collega van de krant
met de afwijkende politieke kleur.
Ook "een repetitie thuis", de
"Joodse souffleur", die de wanho
pige actrice raad geeft, de "arties
tenvlo" en het publiek komen in
mijn nieuwe programma aan het
woord. In "De Kringloop" komt
een toneelbegrafenis voor. Ik vind
namelijk dat de begrafenis van een
toneelpersoonlijkheid geen ver
drietige vertoning is. Volgens mij
heeft het het "statige" van een
Grieks drama Ik heb deze tweede
voorstelling "De Kringloop" ge
noemd naar het verhaal van de ou
dere acteur, die na vroeger anderen
te hebben weggehoond, nu zelf het
slachtoffer wordt van spot en vro
lijkheid. De jeugdige, ambitieuze
acteur of actrice, die minzaam af
geeft op acteurs en actrices "van de
oude stempel", realiseert zich on
voldoende, dat ook voor hem of
voor haar de dag zal aanbreken, dat
"De Kringloop" voltooid zal zijn".
"De Kringloop" heeft een symbo
lisch einde?
Caro van Eyck: „Ja, "De Kring-
loop" eindigt met een scène, waarin
de oudere actrice bovenaan een
trap staat en langs de eindeloze tre
den naar beneden kijkt. Heeft die
trap altijd zoveel treden gehad"?,
vraagt de oude actrice zich met
enigszins vermoeide stem af. Veer
tig jaar geleden had een heel oude
actrice (of leek die alleen toen maar
zo oud?) tegen haar gezegd: "Ga
maar vast vooruit, kindje, ik kom
wat langzamer na". "U kunt ook
met de bagagelift, mevrouw", had
het toen geklonken. Maar de trotse
actrice had geweigerd. Half voor
zichzelf, half voor haar omgeving
had ze zichzelf herhaald: "Ga maar
vast vooruit, let niet op mij, ik kom
wel wat langzamer na
We kunnen natuurlijk niet om de
perikelen rond de Leidse Schouw
burg heen. Er gaat het gerucht, dat
u weigert met "De Kringloop"
naar Leiden te komen, als de faci
liteiten niet verbeterd zijn.
Caro van Eyck: "Ik heb enige
maanden geleden een brief ge
schreven naar het Bestuur van de
Bijna zeventien jaar geleden overhandigde minister Cals behalve
Bouwmeesterring aan de actrice Caro van Eyck.
Leidse Schouwburg en op die brief
heb ik tot heden nog steeds geen
antwoord gekregen. Ik vind het al
leen al in de intermenselijke relatie
onbehoorlijk, dat ik daarop hele
maal geen reactie heb vernomen.
Bovendien zouden er veel gebre
ken kleven aan de nieuwe Leidse
Schouwburg. Er zou op de hoogste
balkons een spotopstelling be
staan, die haast belachelijk is. Bij
staand applaus, worden de lichten
door het publiek afgedekt. Voorts
was er tijdens mijn voorstelling van
"Allemaal Mensen" geen volgspot,
een essentieel onderdeel voor het
theater, zoals ik dat maak. Daar
naast heb ik allemaal klachten ge
hoord van suppoosten, die in een
onderbezetting veel te veel werk
nïoeten doen: kaartjes afscheuren,
mensen naar hun plaatsen begelei
den, doek ophalen, décorop- en af
bouw, etc., etc. Voorts was ik
hoogst verbaasd, dat schouwburg
directeur Van Dam bij de eerste
professionele voorstelling na de
musicalcyclus van amateurs in de
nieuwe Schouwburg niet aanwezig
was om mij te ontvangen. Dat is
toch wel het minste, dat je mag
verwachten. Er was een lieve secre
taresse, maar ik had Van Dam zelf
verwacht. Maar mijn grootste grief
was en is het afwezig zijn van een
telefoon. Ik heb inmiddels begre
pen, dat ook Liselore Gerritsen zich
daarover zeer kwaad heeft ge
maakt. Maar het ergste is wel, dat
ondanks alle protesten er niets ver
andert. Als mijn man iets zou ge
beuren ben ik niet bereikbaar. Maar
dat geldt evenzeer voor de sup
poosten en de schouwburgbezoe
kers. In zo'n duur theater, toch
werkelijk één van de liefste thea
ters in Nederland, mag zoiets toch
niet voorkomen!
Kijk, bij uitkopen is dat niet zo be
langrijk, maar bij vrije verkopen,
zoals bij mij, is het toch erg belang
rijk, dat mensen 's avonds het thea
ter kunnen bellen om te vragen, of
er nog plaatsen zijn. Moeten de
mensen soms op mijn lijfgeur het
theater kunnen vinden? Ik vind het
een onhoudbare situatie en ik
overweeg daarom ook ernstig,
wanneer mijn nieuwe programma
éénmaal in de theaters staat en er in
Leiden niets is veranderd, om dan
maar niet te komen. Op die manier
wordt de kans, dat er veel publiek
komt kijken, gereduceerd tot nul.
Bovendien vind ik het een belab
berde service tegenover de belas
tingbetaler, die tenslotte ervoor
heeft gezorgd, dat dit theater er is
gekomen. Die zes miljoen gulden
moesten toch ergens vandaan ko-
Wat moet er naar uw mening ver-
"Ik overweeg
om niet meer
naar Leiden
te komen"
Caro van Eyck: Kijk, ik vind, dat
een capabele, enthousiaste
schouwburgdirecteur ervoor kan
zorgen, dat zijn theater elke avond
'volzit. Kijk maar naar ons "Cultu
reel Centrum", hier in Amstelveen.
Je komt er geen avond in. Alles is
uitverkocht. En wat Van Dam be
treft ja, in het LAK-theater bij
de eerste voorstelling van "Alle
maal Mensen" was hij de vriende
lijkheid zelve. Maar bij mijn tweede
voorstelling heeft hij mij gewoon
voorgelogen, wat het aantal plaat
sen betrof, dat verkocht zou zijn.
Wellicht werd dat veroorzaakt om
dat de secretaresse van John de
Crane-theaterbureau had gezegd,
dat ik bij te weinig belangstelling
niet zou komen. En dat hij er niet
wasnou ja, afwezig bij je eerste
professionele voorstelling in een
theater, waar je vijf jaar naartoe
hebt geleefd. Moet ik daar nog iets
aan toevoegen"? Kunt u wat rollen
noemen die u zoal heeft gespeeld?
Caro van Eyck: "Mijn eerste rol was
die van prostituée in een schoolto
neelstuk op het gymnasium aan de
Laan van Meerdervoort. Een jour
nalist merkte toen op, dat ik die rol
"verontrustend overtuigend"
speelde. Zoals dat vroeger altijd
ging, vonden mijn ouders het maar
niets. Toneelzoiets deed een net
meisje niet. Daarom ging ik eerst
voor spraaklerares studeren, maar
het bloed kruipt nu eenmaal waar
ADVERTENTIE
r«£lj0ml
.VICTORIA" Radiaal
AUTOBANDEN:
aavoor tedett -Dalsun-To^ta.
i'éairoi'fiijs:
liSörJii/ Jiv
i inclusief Ww-monlage-setvice
voor 85*
KOGEL - Joeri Sólowjow, lid van
het Kirow-ballet, is vorige week
door een ander lid van het gezel
schap in zijn woning buiten Lenin
grad dood aangetroffen. Hij had
een kogel in het hoofd en óp korte
afstand lag een revolver.
Solowjow is 36 jaar geworden en
droeg de titel 'volksartiest van de
Sowjet-Unie'.
Geldig t/m zaterdag 22 januari
GRASSE - De zes erfgenamen van
Pablo Pieasso hebben gisteren
voor een rechtbank in Grasse ver
klaard dat zij het eens zijn gewor
den over de onderlinge verdeling
van de nalatenschap van 1.200 mil
joen frank. De helft is bestemd voor
Picasso's twee kleinkinderen, Ma
rina van 26 en Bernard van 17.
Marina en Bernard zijn de kinderen
van Picasso's enige wettige kind
Paolo, die in 1975 is overleden.
Paolo was geboren uit Picasso's
eerste huwelijk met de Russische
danseres Olga Kolkova.
De nalatenschap omvat 1.885 schil
derijen 7.000 tekeningen, 1.200
sculpturen, 30.000 etsen en 3.222
keramieken, naast onroerend goed
in Frankrijk.
Behalve Marina en Bernard zijn de
erfgenamen Picaaso's weduwe
Jacqueline, de 29-jarige Claude en
de 27-jarige Paloma, geboren uit
Picaaso's relatie met Francoise Gil-
lot, en de 42-jarige Maya, geboren
uit de relatie met Marie-Therese
Walter.
Carl Zuckmayer
overleden (80)
GENÈVE - De bekende Duitstalige
toneelschrijver Carl Zuckmayer is
gisteravond op 80-jarige leeftijd in
het ziekenhuis van Visp, in het
Zwitserse kanton Wallis, overle
den. Nadat hij daar op 11 december
jl. was opgenomen in verband met
een zware longontsteking en een
storing in de bloedsomloop, werd
hij getroffen door enkele hersen
bloedingen.
Zuckmayer die op 27 december
1896 te Nackenheim aan de Rijn
werd geboren, werkte in het begin
van de jaren twintig als dramaturg
bij theaters in Kiel, München en
Berlijn. In 1925 oogstte hij zijn eer
ste succes als toneelschrijver met
„Der Fröhliche Weinberg" dat 25
jaar later werd verfilmd. Wereldbe
roemd werd hij met het uit 1931 da
terende satirische stuk „Der
hauptmann von Köpenick". In 1933
werden zijn werken in Duitsland
verboden. Vijf jaar later week hij
via Zwitserland uit naar de Ver
enigde Staten. Daar schreef hij o.a.
een autobiografie, „Second wind".
Na de oorlog vestigde hij zich in
Zwitserland en verkreeg in 1966 het
Zwitserse staatsburgerschap.
In Zürich vond in 1946 de première
plaats van zijn stuk „Des Teufels
General". Hij schreef voorts ro
mans, novellen en gedichten.
NEDERLAND I
18.15 - ELEKTRONICA, LES 15 (TELEAC)
18.45 - Bereboot (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
19.05 Van gewest tot gewest (NOS)
19.50 - Uitzending van D'66 (POL. PARTIJEN)
20.00 - Een wilde roos, tv-serie (NOS)
20.52 - Ot, en hoe zit het dan met Sien. Over Surinaamse vrouwen L
ons land (NOS)
21.35 - Journaal (NOS)
21.50 - Den Haag vandaag (NOS)
22.05 - Panoramiek (NOS)
22.35 - Studio Sport Wintersport II (NOS)
23.00 - Sprekershoek (NOS)
23.15 - Journaal (NOS)
NEDERLAND II
18.45
18.55
19.05 -
19.30
20.00 -
20.25
20.30
20.32
21.20
21.25
22.13
22.30 -
23.25 -
23.30
Trekking Staatsloterij (NOS)
Journaal (NOS)
Arno, een jongen op Curacao, Film (IKON)
Kenmerk (IKON)
Journaal (NOS)
Film van de Stuurgroep Sociaal Kulturele Aktiviteiten t.b.v.
Werkeloze Jongeren (SOCUTERA)
Veronica Totaal met de Keuze Top 5 (VERONICA)
Starsky en Hutch (1), politieserie (VERONICA)
De Nederlandse Top 5 (VERONICA)
Starsky en Hutch (2) (VERONICA)
Veronica Aktueel (VERONICA)
Vincent van Gogh (VERONICA)
Veronica's agenda (VERONICA)
Journaal (NOS)
handkus ook de Theo Mann-
het niet gaan kan en spoedig
speelde ik bij de destijds bekende
acteur Adolf Engers. Daarna bij het
"Haagsche Hofstadtoneel" onder
Cor van der Lugt Melsert. Ook heb
ik veel geleerd van Johan de Mees
ter, die onlangs nog in Leiden stond
in Schnitzler's "Alles over Liefde"
met Paul Steenbergen, Jaap Wie-
ringa en Ina van Faassen. Daarna
speelde ik bij de Amsterdamse
Stadsschouwburg, het Arnhems
gezelschap "Theater" en bij het
"Rotterdamsch Toneelgezelschap
Ensemble". Van de door mij ge
speelde rollen noem ik Vondel's
"Lucifer", waarin ik Rafaël speel
de; Brechts "Drie Stuivers Opera"
en "De Liefde van Simone Ma-
chard". Ook stond ik als "de Lucht
geest Ariël" in Shakespeare's "De
Storm" en als "Doortje Scheurla-
ken" in "Hendrik IV". Goede her
inneringen bewaar ik aan "Julia" in
Romeo en Julia", "Paulina" in
"Een Wintersprookje" en "Gone-
ril" in "Koning Lear". De laatsten
natuurlijk allemaal van Shakespea
re. Van Tsjechow spelde ik "Waja"
in "De Kersentuin" en "Nina" in
"De Meeuw".
Heeft u al een idee aan wie u de
Theo Bouwmeester-Ring zal gaan
geven?
Caro van Eyck: "Ja en nee. Ik heb in
gedachten met verschillende na
men gespeeld. Ik noem geen na
men. Wel kan ik natuurlijk zeggen
welke actrices mijn bewondering
hebben. Dat is bijvoorbeeld Ida
Wasserman, al is ze al wat ouder en
Anne-Will Blankers. Iemand die
hem nooit zal krijgen is Josephine
van Dalsum. De gedaantewisse
ling, die deze communistische to-
matengooister heeft ondergaan
sinds ze met John v.d. Rest is ge
trouwd, heeft mij in hoge mate ver
baasd. Bovendien, wat is ze hele
maal? In "Brain Wave" (een
AVRO-tv-serie, in co-produktie
met de BRT-BK, red.), waar ze met
de haren door Van de Rest bijge
sleept was, was ze toch ook een
duidelijke mislukking. Nee, ik
moet er nog eens rustig over na
denken. Er komen vele jonge actri
ces voor in aanmerking. Daarom is
de keuze ook zo moeilijk. Door een
keuze te maken moet je ongewild
aan andere getalenteerde actrices
voorbij gaan. Het wordt wellicht de
moeilijkste beslissing van mijn le-
Bellini's Norma metMontserrat
Caballé in de hoofdrol, recht
streeks uit de Scala. Dat is nog
eens iets anders dan "Muziek
uit duizenden" of een
televisie-operaconcours met
jong talent dat onwennig schui
felt tussen rekwisieten van de
rommelzolder. Een goede beurt
van de Tros. Het ging hier om
een via Eurovisie uitgezonden
programma van de Radiotelevi-
sione Italiana, maar de omroep
had zich er ook gemakkelijker
vanaf kunnen maken door,
zoals vijf andere landen, het ge
heel op beeldband te zetten
voor uitzending op een later
tijdstip. In dat geval was de aar
digheid er natuurlijk voor een
groot deel af geweest. Juist bij
zo'n altijd wat verhitte Ita
liaanse operapremière. Het ex
periment met de gelijktijdige
Nederlandse ondertiteling-een
primeur - lukte goed. De pre
sentatie in de studio was to-
the-point. Wat de voorstelling
zelf betreft, de Norma-partij
mag dan één van Montserrat
Caballé's glansrollen zijn, toch
werd deze Spaanse diva hier en
daar overschaduwd door haar
Griekse rivale Tatiana Troya-
nos(in 1970-1971 zong zij nog in
Mozarts "Figaro" bij de Neder
landse Operastichting). Het
leek wel alsof Caballé juist door
de geweldige intensiteit van
Troyanos zelf ook steeds meer
los kwam. De duetten van die
twee behoren tot de grote mo
menten in het hedendaagse
opera bedrijf.
De schemerigheid van het to
neelbeeld en de onduidelijk
heid van de gezichten zijn on
vermijdelijk bij zo'n uitzending
uit het theater. Maar honder
dmaal liever dit, dan die gelikte,
speciaal voor de televisie ge
maakte operaproducties.
Een niet bij name genoemde eigenaar van een contactbureau
voor prostitutie zal vanavond om 23.00 uur via Nederland 1 in de
NOS-televisierubriek „Sprekershoek" een pleidooi houden
voor het bespreekbaar maken van prostitutie. Hij zegt de prosti
tutie als maatschappelijk gegeven uit de sfeer van het taboe en
het gegniffel te willen halen.
In het programma Panoramiek (22.05-22.35, Ned. 1) aandacht
aan de op handen zijnde machtswisseling in het Witte Huis.
Onder meer fragmenten uit interviews met Carter en Ford. Ook
de komende en gaande man op Buitenlandse Zaken, Cyrus
Vance en Henry Kissinger, komen ter sprake.
Zuckmayer ontving talrijke lite
raire prijzen en onderscheidingen.
Inauguratie
Carter op tv
HILVERSUM (ANP) -De NOS-
televisie zal morgen in een extra
aflevering van Panoramiek de in
auguratie van Jimmy Carter als
president van de Verenigde Staten
rechtstreeks uitzenden. Dit pro
gramma, dat om 18.00 uur begint
op NederlandU en drie kwartier
duurt, omvat de beëdiging van
Carter en zijn toespraak tot het
Amerikaanse volk.
WOENSDAG 19 JANUARI
HILVERSUM 1
TROS: 18.30 Nws. 18.41 (S) De een ziet
het zus en de ander zo. 19.00 Muziektrip-
tiek, van zeven tot tien met om 19.00 Jazz
Sir, 20.00 Eight o'clock special. Ontdek
kingsreis door de jaren van het swing-
tijdperk. 21.00 (S) Kruis en Mol. 22.00 (S)
Een mondje Frans. Muziek en informa
tie uit het land van Marianne. 22.30 Nws.
22.40 Aktua III. 23.00 De passagier, hoor
spel. 23.49 (S) Lichte grammofoonmu-
ziek. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM 2
VARA: 18.00 Nws. 18.11 Dingen van de
dag. P.P.: Uitzending van D'66. VARA:
18.30 Tussen start en finish, sport en mu
ziek. 19.30 (S) Vrije tijd, blije tijd. 20.00
Nws. 20.05 (S) VARA-Klassiek: Radio
Filharmonisch Orkest: klassieke mu
ziek. 21.20 Herwig Hensen: portret in
Poézie. 21.50 (S) Muziek van deze week.
NOS: 22.30 Gamma van Alpha en Beta:
nieuws uit de wereld van wetenschap en
technologie. 23.00 Met het oog op mor
gen, met om 23.05 Aktualiteitenover-
zicht, 23.20 Den Haag vandaag, 23.52
Even ontspannen voor het slapen gaan,
yoga. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM 3
NOS: 18.03 De vacaturebank. 18.10 (S)
NOS-maal. 19.30 (S) Langs de lyn: sport
en muziek (19.38 Paardekoersen). 23.02
(S) NOS-jazz. 0.02 (S) Metro's Midnight
music. 1.02 (S) Take it easy. 2.02 (S) Dat
wordt weer nachtwerk. 4.02-7.00 (S) De
achternacht.
DONDERDAG 20 JANUARI
HILVERSUM 1
NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende
woord. 7.08 (S)Te Deum Laudamus. 7.10
Vandaag., donderdag. Aktualiteiten,
persoverzicht, informatie en lichte mu
ziek. (7.41 Hier en nu). 8.24 Op de man af.
8.30 Nws. 8.36 Gymnastiek voor de huis
vrouw. 8.45 (S) Tot uw dienst. Klassieke
muziek. 9.45 (S) Onder de hoogtezon.
Pastoraal, muzikaal ziekenbezoek. 10.00
Nws. 10.33 (S) In 't zilver. Programma
voor bejaarden. 12 00 (S) De Kilima Ha-
waiians Show. 12.15 Boer en tuinder.
12.26 Mededelingen voor land- en tuin
bouw. 12 30 Nws. 12.41 (S) Hier en nu.
12.55 (S) Middagpauzedienst. 13.15 Me
tropoleorkest. Amusementsmuziek.
13.30 (S) Globaal, gevarieerd program
ma. (15.30 Nws). 17.30 Nws. 17.32 (S) Hier
HILVERSUM 2
AVRO. 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnas
tiek. 7.20 Op blote voeten: vraag en ant
woordspel 8 00 Nws. 8.11-8.25 Radio
journaal. 8.50 Morgenwijding. 9.00 Die
werpe de eerste steen. 9.35 Waterstan
den. 9.40 Schoolradio. 10.00 Radio La-
waaipapegaai. 10.10 Arbeidsvitaminen.
(11.00 Nws. 11.03-11.05 Radiojournaal).
11.30 Rondom twaalf, een uur allerlei
voor iedereen. 12 30 Hersengymnastiek.
13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal. 13.20
Beursplein 5. 13.30 'n Middagje AVRO.
Muziek, informatie en service (16.00
Nws. 16.03 Radiojournaal). 17.00 (S) 13-
speciaal, jeugdprogramma. Overheids
voorlichting: 17.40 Den Haag aan de lyn.
AVRO: 17.55 Mededelingen.
HILVERSUM 3
TROS: 7.02 (S) Vaak 's ochtends 9 03 (S)
De Hugo van Gelderen-show. 11.03 (S)
Gerard de Vries draait op verzoek. 12.03
(S) Boter, Klaas en pryzen. 14.03 (S) Pol-
derpopparade. 16.03 (S) Europarade.
HILVERSUM 4
KRO: 7.00 Nws. 7.02 (S) Badinerie: klas
sieke kamer- en orkestmuziek. 9.00 Nws.
9.02 (S) Aan woorden voorby.gedach
ten ter overweging. 9.10 (S) Radiokame
rorkest en solisten: klassieke muziek.
9.30 Ik sta hier niet voor de banken te
praten: de vele aspecten van het onder
wijs. 10.00 (S) Aubade: klassieke en mo
derne muziek. 12.00 (S) Rondom Ravel.
(3). 14.00 Nws. 14.02 Hoogachtend, her
halingen van programma's 15.00-17.00
(S) Kollage van alledaags en zeldzaam.
Woensdag 19 januari
Duitse TV
DUITSLAND I -
17.55-18.00 Journaal. (Regionaal pro
gramma: NDR: 9.30-10.00 Sesamstrasse.
18.00 Maerchen, agenden, Wirklichkeit,
11.15 Schooltelevisie.
9.30-10.15 Sesamstrasse) (18.00 Nieuws
uit Noordrijnland-Westfalen. 18.05
Kwis. 18.40 Julia von Mogador, tv-serie.
19.00 Reportage. 19.15 Aktualiteiten.
21.45 Dokumentaire film.
22.30-22.50 Journaal, kommentaar en
weerbericht.
DUITSLAND 2 -
17.00 Journaal. 17.10 Die drei Klumber-
ger, tv-serie. 17.40 Aktualiteiten en mu
ziek. 18.20 Zum kleinen Fisch, film. 19.00
Journaal. 19.30 Reportage. Aansluitend:
Autotest. 20.15 Informaties en meningen
over aktuele thema's. 21.15 Ds. Somme-
rauer antwoordt. 21.45 Die Abenteuer
des braven Soldaten Schwejk, tv-serie.
22.45 Journaal.
Woensdag 19 januari
BELGISCHE TV -
18.15 The Wombles, tv-serie. 18.20 Maga
zine voor oudere kykers. 18.50 Space
1999, tv-serie. 19.40 Mededelingen en
weerbericht. 19.45 Journaal. 20.15 Na
tionale loterij. 20.20 Beschuldigde sta
op: De zaak Marianne Blonde, tv-spel.
22.00 Kunstprogramma. 23.05-23.25
Journaal met Wetstraat.