Wieteke van
Dort met
eerste grote
expositie
"Zonder een orkest doe je niets
[[^[programma i
Originele vondsten in 'Mattheus Passie'
WOENSDAG 12 JANUARI 1977
Oud-Lesko dirigent Ed Spanjaard:
RADIQ - TV - KUNST
99
„De eigenschappen van een goede
dirigent?" vraagje. Om dit nu zo
een, twee, drie te zeggen, 't Is ge
loof ik, een vreemd mengelmoes
je, hoor."
Ed Spanjaard, voor een korte va
kantie terug in Nederland, nadat
hij vijf jaar geleden de dirigeer
stok van het Leids Studentenor
kest „Lesko" aan de wilgen hing
en naar Londen vertrok om zijn
directiestudie te voltooien, zit nu
tegenover mij.
Hij is veranderd: geen bril meer, en
langer dan in mijn herinnering
van vijf jaar geleden.
Opvallend is zijn gelijkenis met
Gustav Mahler. Zijn karakteris
tieke handen liggen ontspannen
over een opgetrokken knie. Rus
tig en weloverwogen kiest hij zijn
woorden, dikwijls met een ge
baar geaccentueerd..
„Ja, die eigenschappen - in de eer
ste plaats: hoe doe je het gewone
huiswerk - het uitdiepen van een
partituur en het ontdekken waar
de kneepjes liggen. Hoe bereid je
alles voor. De aantekeningen die
je maakt, zijn dikwijls summier,
zoiets als een verkeersbordje met
„rechtshouden" op een ver
keersweg. Maar als ie met een nr.
kest aan het werk gaat dan pas
wordt alles doordrenkt met je
bloed. Bepaalde inzichten kun
nen zich weer wijzigen. En dan
wordt een partituur je „eigen-
Door Bep Rijnders
dom".Ik ken nu bijvoorbeeld die
partituur van Ariadne auf
Naxos" van Richard Strauss van
binnen en van buiten. Zaterdag,
16 januari gaat het gebeuren in
Covent Garden in Londen - ja,
die ga ik dirigeren.
Verder moetje stijlen kunnen aan
voelen en je moetje bedoelingen
kunnen overbrengen op de men
sen, met wie je samenwerkt. Je
mag natuurlijk nooit met lege
handen komen. Ze verwachten
meer van je dan het kennen van
een partituur. Ze verwachten een
bepaalde visie. Dat had ik ook
met de Ouverture van de „Ariad
ne". Er komt een passage voor,
die veerfig bladzijden verder
wordt herhaald. Daar moet je
naartoe werken, anders wordt 't
vervelend.
Moed
En dan is er nog iets. 't Klinkt gek,
maar ik hoop datje me begrijpt.
Je moet moed hebben, 't Heeft
niets te maken met een compo
nist of met een bepaalde parti
tuur. Voor een symphonie van
Beethoven heb ik meer moed no
dig dan bijvoorbeeld voor een
„Poème" van Chausson. In dat
laatste werk kan ik mijzelf niet
meer zijn. Maar met Beethoven
heb ik alleen met Beethoven te
maken.
Hoe het gegaan is al die jaren? Ik
heb in Londen een dirigenten-
cursus gevolgd, waarbij ik het
voordeel had dat er een orkest
Zonder een orkest doe je niets,
hooguit een beetje Brahms slaan,
thuis. Begrijp je? De manier van
dirigeren, de slag van bepaalde
maten, is erg belangrijk. Iedere
dirigent heeft daar een eigen op
vatting over. Ik houd niet van on
rustige, driftige gebaren. Maar
om verder te gaan, ik studeerde
bij Colin Davis en werd zijn assis
tent. Ik solliciteerde voor een
baantje als repetitor bij de opera
in Londen en tot mijn stomme
verbazing namen ze mij uit al die
gegadigden aan. Ik heb zangles
genomen en Italiaans geleerd,
want vraag me niet, wat je alle
maal moet doen. En het grote
voordeel was, dat ik veel opera's
leerde kennen."
Ed Spanjaard vergat te vertellen,
dat hij een grote tournee door Ita
lië heeft gemaakt als opera-
dirigent, de afgelopen zomer.
Van dit jaar zal hij in februari het
Rotterdams Philharmonisch Or
kest leiden in een Promenade
concert, hetgeen hij al een keer
heeft gedaan. Hij is in Nederland
al lang geen onbekende meer. Zo
heeft hij het Nederlands Blazer
sensemble geleid en waarschijn
lijk zal hij dit binnenkort weer
doen, maar dit was nog niet zeker.
„In september kom ik voorgoed
naar Nederland. Ik heb een aan
bod aangenomen om voor één
jaar assistent bij Haitink te wor
den. Ik krijg dan wel twee concer
ten met het Concertgebouwor
kest, een in Amsterdam en een in
Den Haag of Rotterdam. Daar
naast mag ik, indien zich daartoe
mogelijkheden voordoen, ook
andere concerten aanvaarden. Ik
heb dit vooral
"Soms werk ik er een half jaar aan
ED SPANJAARD.
Ed Spanjaard is nu 28 jaar, een
jonge dirigent die bezig is aan
een, naar wij stellig verwachten,
NEDERLAND I
18.15 - Moderne elektronica, les 1 (TELEAC)
18.45 - Bereboot (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
19.05 - Van gewest tot gewest (NOS)
19.50 - Uitzending van DS'70 (POL. PARTIJEN)
20.00 - Een wilde roos, tv-serie (NOS)
20.55 - MAP, informatie progr. (NOS)
21.35 - Journaal (NOS)
21.50 - Panoramiek (NOS)
22.30 - Studio Sport (NOS)
22.55 - Sprekershoek (NOS)
23.10 - Journaal (NOS)
NEDERLAND II
18.45 - Staatsloterij, le trekking (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
19.05 - Jossy wordt een indiaan, een filmverhaal (NOS)
19.30 - Kenmerk (IKON)
20.00 - Journaal (NOS)
20.25 - Maatschappij tot Redden van drenkelingen, film (So-
cutera)
20.30 - Mary Hartman, Mary Hartman, tv-serie (VPRO)
22.30 - Journaal (NOS)
Het NOS-televisieprogramma Panoramiek doet vanavond om 21.50
uur via Nederland I verslag van de gisteren gehouden ontmoeting
tussen de nieuwe president van de Europese commissie Roy Jenkins
en journalisten van de negen EG-landen.
Ook via Nederland 1 om 20.00 uur de tweede aflevering uit de vierde
lige serie Een wilde roos, naar de roman van Iris Murdoch. In dez$
aflevering zijn de liefdesaffaires, waar in het eerste deel al duidelijk
naar toe werd gewerkt, niet van de lucht.
De werkgroep 'Ouders van homofiele kinderen' pleiten vanavond om
2255 uur via Nederland in het programma Sprekershoek voor ver
sterking van onderlinge contacten om elkaar bij te staan in het di
kwijls moeilijke proces van verwerking en acceptatie van homofilie
bij hun kinderen. Verder zal het Nederlandse Studenten Orkest zich
presenteren.
Kenmerk besteedt om 1950 uur op Nederland 2 aandacht aan de rol
van de Amerikaanse zending in Ecuador. Aan het woord komt bis
schop Proano over zijn kerk onder de boeren in Ecuador. En verder in
Kenmerk de politieke ontwikkelingen in Tsjecho-Slowakije
Nu Mary Hartman is gegijzeld, leek het de VPRO een goed idee om een
complete kijkavond voor het drama uit te trekkenZodoende kunnen
we om 2050 uur via Nederland 2 getuige zijn van de actie van de
mysterieuze massamoordenaar ,die al sinds het eerste deel door
Femwood spookt. Een klein voorproefje: in een mengeling van door
merg en been gierende spanning en dolle situaties treden zowel men
selijk falen als individuele heldenmoed op de voorgrond.
HILVERSUM I
Woensdag 12 januari
TROS: 18.30 Nws. 18.41 (S) De een ziet
het zus en de ander zo, lichte muziek.
19.00 Muziektriptiek, van zeven tot tien,
met om 19.00 (S) Jazz-Sir. 20.00 Eight
o'clock en om 21.00 (S) Kruis en mol.
22.00 Een mondje Frans. 22.30 Nws.
22.40 Aktua III (S) Coulissen, een luch
tig kunstprogramma 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM n
VARA: 18.00 Nws. 18.11 Dingen van de
dag. P.P.: 18.20 Uitzending van het Gere
formeerd Politiek Verbond. VARA:
18.30 (S) Tussen start en finish: sport en
muziek. 19.30 (S) Brassband Magazine.
20.00 Nws. 20.10 VARA-klassiek: Eu-
ryanthe, opera van Weber. NOS: 22.30
Gamma van Alpha en Beta: nieuws uit
de wereld van wetenschap en technolo
gie. 23.00 (S) Met het oog op morgen, met
om 23.05 Aktualiteitenoverzicht. 23.20
Den Haag vandaag en om 23.50 Even
ontspannen voor het slapen gaan, yoga.
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM Hl
NOS: 18.03 De Vakaturebank. 18.10 (S)
NOS-maal. 19.30 (S) Langs de lijn: sport
en muziek. (19.38 Paardenkoersen).
23.02 (S) NOS-Jazz. 0.02 (S) Metro's mid
night music. 1.02 (S) Take it easy. 2.02 <S)
NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende
woord. 7.08 (S) Te Deum Laudamus: ge
wijde muziek. 7.30 (S) Vandaagdon
derdag: gevarieerd programma. (7.41
Hier en nu). 8.24 Op de man af, evange
lisch commentaar bij de tijd. 8.30 Nws.
8.36 Gymnastiek voor de huisvrouw.
8.45 (S) Tot uw dienst. Klassieke muziek
9.45 (S) Onder de hoogtezon. Muzikaal
12.00 (S) De Kilima Hawaiins
Show. 12.15 Boer en tuinder. 12.26 Me
dedelingen voor land- en tuinbouw.
12.30 Nws. 12.41 (S) Hier en nu. 12.55 (S)
Middagpauzedienst. 13.15 (S) Metropole
Nws. 17.32 (S) Hier e
HILVERSUM 2 -
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnas
tiek. 7.20 Op blote voeten: vraag- en ant
woordspel. (8.00 Nws. 8.10 Radiojour
naal). 8.50 Morgenwijding. 9.00 Op het
eind van de rit, interview. 9.35 Water
standen. 9.40 Schoolradio. 10.00 Radio
Lawaaipapegaai. 10.10 Arbeidsvitami
nen: populair verzoekplatenprogramma
(11.00 Nws. 11.03 Radiojournaal). 11.30
Rondom twaalf: een uur allerlei voor ie
dereen. 12.30 De Derde Kamen pro
gramma over landspolitiek en het rand-
gebeuren. 13.00 Nws. 13.11 Radiojour
naal. 13.25 Beursplein 5. 13.30 's Mid
dagje AVRO: muziek, informatie en ser
vice. (16.00 Nws. 16.03 Radiojournaal).
17.00 (S) 13-Speciaal jeugdprogramma.
17.40 Uitzending van het Nederlands-
Israëlisch kerkgenootschap. 17.55 Me
dedelingen.
Pep op drie. 11.03 (S) Verzoekplaten.
12.03 (S) Boter, Klaas en prijzen. 14.03 (S)
Polderpopparade. 16.03 (S) Europarade.
HILVERSUM IV -
KRO: 7.00 Nws. 7.02 (S) Badinerie: klas
sieke kamer- en orkestmuziek. 9.00 Nws.
9.02 (S) Aan woorden voorbijge
dachten ter overweging. 9.10 (S) Bariton
en piano. 9.30 Ik sta hier niet voor de
banken te praten: de vele aspekten van
het onderwijs. 10.00 (S) Aubade: klas
sieke en moderne muziek. 12.00 (S) Ron
dom Ravel (2). 14.00 Nws. 14.02 Hoog
achtend herhalingen van program-
t alle-
Woensdag 12 januari
DUITSE TV
NDR: 9.30-10.00 Kinderpro
gramma. 18.00 Documentaire. 18.30 Ak-
tualiteiten. 18.45 Kinderprogramma.
18.55 Regionaal magazine. 19.26 Amu
sementsprogramma. 19.59 Program
maoverzicht. WDR: 8.05-8.20 TV-cursus
Frans. 9.39-10.00 Kinderprogramma.
18.00 Regionaal nieuws. 18.05 Schaurige
Geschichten, tv-serie. 18.40 Julia von
Mogador, tv-serie. 19.15 Aktualiteiten.
19.45 Amusementsprogramma). 20.00
Journaal en weerbericht. 20.15 Aktuele
documentaire. 21.00 Amusementspro
gramma. 22.30 Journaal, commentaar en
weerbericht.
DUITSLAND II -
17.00 Journaal 17.10 Kim en Co., jeugd
serie. 17.40 Aktualiteiten en muziek.
18.20 Percy Stuart, tv-serie. 19.00 Jour
naal. 19.30 Filmreportage. 10.15 Infor
matief programma. 21.00 Journaal. 21.15
Karl May, tv-film. 22.45 Journaal.
WOENSDAG 12 JANUARI
BELGISCHE TV -
18.15 The Wombles, tv-serie. 18.20 Re
portage. 18.40 Dokumentaire film. 19.40
Mededelingen en weerman. 19.45 Jour
naal. 20.15 Nationale loterij. 20.20 Rhoda,
20.45 Het ouderlijk huis, tv-spel.
TV-
DONDERDAG
Rust voor
Dick van Rijn
Dick van Rijn gaat het rustiger aan
doen. De nu 63-jarige sportverslag
gever zal op 9 februari voor het
laatst een grote wedstrijd verslaan
voor de radio. Het wordt de vriend
schappelijke voetbalwedstrijd tus
sen Engeland en Nederland in het
Wembley-stadion. Van Rijn mocht
voor dit afscheid zelf een mede-
commentator uitzoeken. Hij heeft
gekozen voor Eddy Poelman van
de TROS.
De AVRO biedt Dick van Rijn op 11
februari een receptie aan wegens
het feit dat hij precies veertig jaar
actief is in de wereld van de sport en
de lichamelijke opvoeding.
Het "rustiger aan doen" van Dick
van Rijn betekent niet dat hij na 9
februari nooit meer op de radio te
horen zal zijn. Hij blijft actief voor
zijn eigen omroep, de AVRO. "En
mocht de NOS een beroep op me
doen dan ben ik altijd bereid", al
dus Van Rijn.
Boetes voor
medewerking
aan Mi Amigo
AMSTERDAM (SP) - De Amster
damse kantonrechter heeft giste
ren drie mensen veroordeeld die
hun medewerking hadden ver
leend aan het illegale radioschip Mi
Amigo.
De 21-jarige Ellen K. uit Den Haag,
die disk-jockey van het zendschap
was, kreeg drie weken voorwaarde
lijk en een boete van 1000 gulden.
De 27-jarige machinist T. V. uit
Scheveningen, die eind 1975 als
machinist op de Mi Amigo had ge
werkt, werd veroordeeld tot twee
weken voorwaardelijk en 5000 gul
den boete. De voormalige disk
jockey-nieuwslezer R. H. (22) uit
Harderwijk kreeg vier weken
■voorwaardelijk en 1000 gulden boe
te.
Deze zaken waren de laatste tegen
de Nederlanders die hadden mee
gewerkt aan de etherpiraat, die bui
ten de Engelse territoriale wateren
bij de Thames-monding ligt.
Concert in de
Stadsgehoorzaal
LEIDEN - Het beroemde
Rheinisches Kammerorches-
ter verzorgt donderdagavond
om 20.15 uur in de grote zaal
van de Stadsgehoorzaal een
concert. Op het programma
staan werken van Boccherini,
Mozart en Haydn. Solist is de
in Boedapest geboren Albert
Kocsis. Hij trad als solist op bij
alle grote Europese orkesten.
Wie zondagavond gekeken heeft nomen door de zich aanvankelijk twijfeling bracht, dat hii meende het publiek. D
Wie zondagavond gekeken heeft
naar een aflevering van 'Beeld
spraak', heeft ook de scène kunnen
zien, waarin Lola Jezus aan haar
rechters onderworpen wordt en
vastgebonden aan een deksel, naar
een bekentenis wordt gedreven.
Ongewild legt toneelgroep 'Baal'
hier een parallel met de vanaf 27
januari a.s. in premiere gaande film
'Marathon Man'. Dustin Hoffman
wordt in die film steeds als hij niet echter
wil bekennen in het water van zijn moeder
badkuip ondergedompeld. Lola tóch Theofilus?) in de bizarre
Jezus, de vrouw met het 'het exoti- onderstelling geleefd, dat haar zoon
sche voorkomen' en met de 'Joodse trouw zijn dispuutavonden van zijn
naam' overkomt iets vergelijk- faculteit bezocht. In plaats daarvan
baars. Alleen wordt haar plaats, lag hij regelmatig aan de borsten
door de zich aanvankelijk
als theologiestudent voordoende
Theophilus Godhelf, die volgens
zijn rechter Pontus is uitgegroeid
tot een jodenvriend. Wanneer
Theophilus tenslotte wordt ver
oordeeld en het kruis draagt, is het
Simon, de pandhuishouder, die
hem aan een touw door de straten
trekt. Deze rol wordt goed vertolkt
door Hans Dagelet. Voordat het
is, heeft Maria, de
Theophilus (of i
zoals het oude gegeven wil, inge-
i Lola, die hem zelfs zo in ver
twijfeling bracht, dat hij meende
haar liefde met geld te moeten ko
pen. 'Mattheus Passie', dat bol staat
van symbolieken (het is ondoenlijk
ze op deze plaats te noemen) kent in
de dramatische ontwikkeling een
aantal originele vondsten. Zo is
Simon de pandhuishouder gesig
naleerd 'onder het volk'. Dagelet
had zich daartoe gisteravond onder
de begeleidende musici begeven.
Luisterend in de orkestbak hoorde
hij op het toneel zijn naam noemen.
Was hij immers niet schuldig?
Diane Lensink en Elja Pelgrom
speelden met een inzet, die deed
denken aan 'Baal', de eerste to
neelmanifestatie van de groep en
tevens de eerste confrontatie met
het publiek. Dat door regisseur
Leonard Frank ingezette en bege-
léide 'toneelfanatisme' zette zich
gisteravond in de Leidse Schouw
burg voort. En het was daarmee
onmiddellijk onbelangrijk, dat
Diane Lensink niet in het stuk
'Baal' zat om die eerste intense be
leving te verlengen. Zijn het de spe
lers of is het Frank, die immers
stelt, dat toneel niet bestaat, maar
steeds weer gemaakt moet worden,
die het succes van 'Mattheus Pas
sie' bepalen? Het is vermoedelijk
een samensmelting van beiden. Als
talent getalenteerd begeleid wordt
ontstaat 'Baal'. Zo eenvoudig ligt
dat.
BERT KOEKEBAKKER
Als Wieteke van Dort ergens een
nieuwe school moet openen, her
kennen de mensen haar nauwe
lijks. „Ik word zo'n beetje onder de
voet gelopen. Ik heb geen aanwe
zigheid. Wel in een rol, maarniet op
manifestaties waar ik een lint moet
doorknippen of op recepties. Bij
radio-interviews val ik dan ook
onmiddelijk door de mand. Ik sta
blank, weet bij God niet wat ik op
bepaalde vragen moet antwoorden.
Maar daar heb ik toch iets op ge
vonden. Ik stap in de rol van de def
tige of de Indische dame en dan
herkennen de mensen me weer.
Het is geen domheid van Wieteke,
geen gebrek aan belangstelling
voor de wereld om haar heen. Het
ontbreekt haar alleen aan gevoel
voor publiciteit. Zij mist het ver
mogen zich nadrukkelijk te mani
festeren, kent de foefjes niet om te
zorgen dat de omringende omge
ving zegt „kijk, daar staat Wieteke
van Dort."
Wieteke is 33 jaar oud, gelukkig ge
trouwd met een psycholoog, moe
der van een paar leuke kinderen en
constant creatief bezig. Op zaterdag
22 januari wordt de eerste grote ex
positie van haar schilderijen
geopend. Twee jaar geleden werd
zij toegelaten tot het Haagse kun
stenaarsgezelschap Pulchri en
mocht als introductie twee doeken
exposeren. Hetzelfde jaar schreef
zij in voor de Biennale „Young Ar
tists 1975" in New York.
„Per land werden er twee schilde
rijen uitgekozen. De ballotage was
bijzonder zwaar. Ik moest vooraf al
lerlei papieren invullen met vragen
als: „Waar heeft u zoal geëxpo
seerd, hoeveel prijzen heeft u ge
wonnen," enz. Ik schreef terug dat
ik nog nooit geëxposeerd had, laat
staan prijzen gewonnen. Ik re
kende dus nergens op. Kun je je
voorstellen hoe verbaasd ik was
toen mij gevraagd werd een doek in
te sturen?"
Huis
In het huis van Wieteke wordt nad
rukkelijk geleefd. Lekker romme
lig, hollebolderende kinderen in
lange, hoge kamers met een vleu
gel, boeken, pick-up, televisie, vi
deo, planten en forse schilderijen
aan de muur.
„Mijn man schildert ook, is ook lid
van Pulchri. Het staatzo oenig als je
dat zegt, maar aan hem heb ik alles
te danken. Op de uitnodigingskaart
voor die expositie had ik dan ook
eerst geschreven:„toen trouwde'
ik en ging bij mijn man in de leer."
maar dat kon niet in deze tijd van
emancipatie vond men. Toen he-
b ik het maar geschrapt."
„Je hebt zo'n druk televisiebes-
taan, wanneer vind je tijd om te
schilderen?"
„Elk vrij kwartiertje overdag en 's
avonds. Ik kan onder alle omstan
digheden werken, zelfs in het half
donker. Dan zit ik urenlang te pie
tepeuteren. Aan sommige doeken
heb ik een halfjaar gewerkt."
De bel
Het gesprek wordt voortdurend
onderbroken door het gerinkel van
de telefoon en de buitenbel. Wie
teke verontschuldigt zich een
beetje beklemd, schakelt de tele
foon uit. Tenslotte de fotograaf. De
deftige dame snelt naar boven om
haar opgestoken haar lang te kam
men. Ze gebruikt geen make-up.
Toegegeven, het riekt naar goed
kope dameslectuur, maar zij straalt
werkelijk iets heel liefs uit. Haar
reacties doen vaak heel kinderlijk
„Mijn leraar Nederlands vond dat
ik naar de toneelschool moest en
mijn tekenleraar Jan van Heel
drong er op aan naar de academie te
gaan. Ik heb een diploma reclame
tekenen en op de vrije academie
heb ik zeefdrukken geleerd. Vroe
ger, in Indonesië, bracht ik het
grootste deel van de dag door met
tékenen en ballet. Tekenen deed ik
op briefpapier van mijn vader. Nee,
die was directeur van een rubber
fabriek. De grote stimulans ging uit
van mijn moeder, die zelf met scho
len kinderoperettes instudeerde.
Te jong
Toch wilde ik liever naar de toneel
school. Maar ze vonden me daar
nog te jong. Ik werd kleuterleidster
en toen ik uiteindelijk toch op.de
toneelschool terecht kwam, werd
ik er na twee jaar weer afgestuurd.
Ik was niet aangepast, deed maar
wat. Ik was er nog niet aan toe,
maakte altijd grapjes, echt verve
lend doen weet je wel. Op mijn
overgangsrapport stond: „Aanleg
voor acrobatiek." Die sfeer op de
toneelschool hé dat hoogdravende
en opmerkingen als: „Wat was Ank
weer goed gisteravond", op de een
of andere manier paste ik er niet
tussen."
„Toch werd je aangenomen bij De
Nieuwe Komedie, van Erik Vos."
„Ja dat is een heerlijke tijd geweest.
Ik heb daar de rol van Julia ge
speeld in „Romeo en Julia. „Ik
vond dat ik daarmee voor mij het
allerhoogste had bereikt. Toen ik
trouwde ben ik opgehouden met
toneelspelen en ik moet je zeggen
dat ik het niet mis. Dat reizen en
trekken kon niet meer, hoewel ik er
nooit een hekel dan heb gehad. Op
tournee had ik altijd een koffertje
bij me met tekenspullen en een
elektrisch kacheltje, want ik ben
nog al kouwelijk." „Ik dacht als ik
zwanger raak moet ik toch de kost
kunnen verdienen met tekenen. Ik
illustreerde die tijdschriften."
Wieteke heeft ook nog een tijd bij
Wim Kan gewerkt. „Wim Kan en
Corry zijn als ouders voor me ge
weest, heel schattig. Kan was ook
getuige bij mijn huwelijk. Hij heeft
mij in de gelegenheid gesteld van
alles in zijn cabaret te doen. In een
bepaald programma speelde ik zijn
dochtertje. Dat was ik eigenlijk ook
zo'n beetje."
Inmiddels heeft Wieteke van Dort
zich tot een specifieke tv-artieste
ontwikkeld. Via een musical met
Rob de Nijs en het kinderpro
gramma „Pinokkio" verzeilde ze in
„Oebele" van de KRO, „Wij en de
wereld", de „Panorama Woens
dagshow" en de veelbesproken
„Stratenmakeropzeeshow". In de
seniorenshow „Dat ik dit nog mag
meemaken" van de VARA heeft zij
weer de rol van een gek mens ge
kregen en daardoor lijkt het er op
dat zij zich in dat genre het beste-
thuis voelt.
„Nee," zegt ze plotseling heel ern
stig, „daar ben ik niet echt in gespe
cialiseerd. Kun je je nog die scène
herinneren, vorig jaar in de senio
renshow van die oude dame die zo
veel geld aan de taxichauffeur moet
betalen omdat ze niet gauw genoeg
beneden kan zijn? Dat was een tra
gisch rolletje. Die oude dame was
ik. Dat was een manke vrouw. Mijn
eigen tante loopt mank. ik heb haar
lang bestudeerd en toen ik die
vrouw moest spelen ging het van
zelf.
Boek
„Waarom doe je het eigenlijk. Heb
je nog andere aspiraties?"
„Vroeger deed ik het vo'or de lol en
ik kreeg nog geld toe. De enige re
den is geloof ik dat ik het niet laten
kan. Dingen die je goed wilt doen,
daar ga je mee door. Daarom wacht
ik ook niet af wat me wordt aange
boden. Kijk, in dit boek schrijf ik
m'n ideeën op. Daar zitten uitge
werkte programma's in die ik zelf
schrijf. Zo heb ik de VARA een idee
aangeboden voor een show waarin
een Indische dame centraal staat.
Ik heb hem „The late, late Liens-
how" genoemd. Dat is altijd een
hartewens van mij geweest en het is
zo goed als zeker dat de VARA het
gaat maken. Meestal ontstaan die
ideeën als ik onderweg ben naar
Hilversum of naar huis. Elke auto
rit is een bron van ideeën Zo is ook
die plaat met liedjes ontstaan die
goed is ontvangen. Er komt ook een
plaat uit van „Ot en Sien"naar aan
leiding van mijn optreden met Wil
lem Nijholt in dat kerstprogramma
van Berend Boudewijn. Het ver
schil is dat we op de plaat de ver
haaltjes in het Nederlands vertel
len. Alleen de toelichtingen van mij
zijn in het Indisch. We hebben vier
boekjes tot een LP verwerkt. Zelf
heb ik er een liedje bij geschreven.
Zal ik het eens laten horen?"
De aardappelen
De bandrecorder gaat aan, tersluiks
kijkt Wieteke even op haar horloge.
„Heb je geen tijd meer?"
„Nou ja, ik heb nog wel een minuut
of twintig. Of zal ik de aardappelen
vast opzetten? Wil je misschien
mee-eten?" Wieteke rent naar de
keuken, komt wat aarzelend terug
en zegt „Nee, het kan nog niet. Er
zitten nog te veel bruine puntjes in.
„Maak ze dan hier schoon".
„He? Nee, nee, dat doe ik niet."
Ineens een vat vol verlegenheid.
„Ja, zo ben ik nou eenmaalIk
weet me vaak geen houding te ge
ven, zeker niet op feestjes. De kan
tine binnengaan van de NOS bij
voorbeeld, uitkijken naar kennis
sen, dat kan ik niet. Ik kan ook he
lemaal geen mop vertellen. En als
ik iets begin te vertellen, dan wordt
er lang weer over iets anders ge
sproken. Als ik ook ergens bén met
collega's, niemand vraagt aan mij
een handtekening. Ik ga gewoon op
in de massa. Daarom vind ik het wel
fijn dat ik nu een agent heb, Paul
Brandenburg, die allerlei zaken
voor me regelt. Mijn man staat veel
meer in de belangstelling op fees
tjes. Dan denk ik wel eens, ik doe
toch ook wat leuks? Nou ja, dan ga
ik de gastvrouw maar helpen, of
zoiets."
haar favoriete schilderij, een veld vol sigarettenpeuken