Residentie-Orkest boeit MMAJUÜ mmnFniL Tegenvallende Van der Linden ASTERIX EN HET IJZEREN SCHILD DE GELE SPIN MAANDAG 10 JANUARI 1977 In de laatste aflevering van McCloud repte McCloud zich naar de telefoon op het moment dat de ober bij hem en zijn vriendin Chris kwam informe ren wat zij wilde eten. Bestel jij maar voor mij", zei McCloud. Chris, gepikeerd, bestelde een bord Mexican jumping beans", wat in de ondertiteling werd vertaald als Mexicaanse boontjes". Alsof er sprake was van een variatie op Brusselse spruitjes of prinsessenboontjes. McCloud keek raar op, toen hij bij terugkomst een bord vol met harde, ongekookte knikkertjes vond, de de zogenoemde Mexi caanse springende boontjes, waarvan staatssecretaris drs. W. Meijer van CRM vorige week gezegd heeft dat hij de invoer ervan als speelgoed ,op ethische gronden volstrekt verwerpelijk vindt". WERKEND HOUT? We springen nu als een jumping bean een halfjaar terug in de tijd. Ik zit op een perstribune van het Olympisch Stadion in Montreal, als een Nederlandse collega een klein doorzichtig plastic doosje op mijn tafel legt met vier boontjes erin. Ze zijn bruin en zo hard als hout, maar niet rond, want ze hebben de vorm van een derde partje x)a7i een appel. ..Wat zijn dat?" vraag ik. ,JCijk maar goed", zegt hij. Ik zie hoe een van de boontjes met een droog tikje gaat verliggen. Het beweegt! Even later blijken ook de andere drie zich schoksgewijs, bijna springend te verplaatsen. „Hoe werkt dat?" vraag ik. ,J4iet magnetisch, volgens mij", zegt hij, „want als je ze eruit haalt doen ze het ook". Hij doet het doosje open, zet de vier boontjes ver van elkaar op mijn desk, en inderdaad, ze bewegen nog steeds. Is er misschien sprake van „werkend hout", inkrim ping en uitzetting? Zodra de tijd het toelaat rep ik mij naar Woolworth, want wie zou niet graag uit den vreemde thuis komen met een onbegrijpelijk wonder op zak? Bij Woolworth, de Hema van Canada, bleken ze jumping beans" te heten, en niet duurder dan 69 dollarcenten, dus onge veer twee gulden per doosje. Ik kocht meteen tien doosjes, want kleine cadeautjes onderhouden de vriendschap. Ik vroeg of er nog een gebruiksaanwijzing bij zat, en de juffrouw stopte een handvol bedrukte papiertjes bij de doosjes in het zakje. Ik begaf me naar het universiteitsge bouw waar we waren inge kwartierd, en maakte op mijn kamer het zakje nieuwsgierig openOp de papiertjes werd het raadsel onthuld: binnen in elk boontje zat een wormpje, dat erin was gekropen op het mo ment dat het boontje zacht was. Zo'n boontje valt af, verhardt zich, en het wormpje is gedoemd m de rest van zijn leven in gevan genschap door te brengen, zich nog enige maanden voedend met het binnenwerk van het boontje. De adem stokte in mijn keel toen ik besefte dat ik voor twintig gulden eigenaar was geworden van een kennel met veertig le vende schepsels! Toen ik ging slapenbleken zij in hun plastic doosjes zoveel lawaai te maken (veel luider dan het getik van mijn wekker, bovendien u;ist ik wel zeker dat er geen specht in mijn wekker opgesloten zat), dat ik het zakje met de jumping beans in een handdoek wikkel de, de handdoek in een koffertje stopte, en het koffertje zover mo gelijk in een hoek zette. Vervol gens legde ik mijzelf uit dat Moeder Natuur het zo gewild had, dat het zelfs hun dood zou betekenen als ik de boontjes openpelde en de inzittende de vrijheid gaf, en gerustgesteld ging ik slapen DIERENPESTERIJ Ten dele ten onrechte natuur lijk, want hoe heeft Moeder Na tuur het bedoeld? Een nacht vlindertje legt een eitje in vruchtje van de een of andere boom, uit)iet eitje komt een larf- je,het vruchtje valt van de boom af, het larf je voedt zich met het vruchtvlees en zorgt er, al springend voor dat het uit de warmte in de schaduw en op een vochtige plaats terecht komt, en na verloop van tijd breekt het door het omhulsel heen en ont popt zich als een eendags- nachtvlinderdie weer een eitje legt in een vruchtje, etcetera. Die laatste fase ontbreekt dus in de speelgoedindustrie(de springende boontjes- werden overigens al omstreeks 1860 voor het eerst in Nederland tot vermaak van de burgers inge voerd). Vandaar de afkeuring van de staatssecretaris en de dierenbescherming: ,je reinste dieren pesterij". Jammer is het wel. Het waren ideale huisdie ren, weliswaar met een lage aaibaarheidsfactor, maar heel zindelijk: je hoefde nooit hun hok te verschonen, ze nooit te voeden of uit te laten ,en ze beten ook nooit terug NICO SCHEEPMAKER LEIDEN - Bij het Residentie- Orkest is het vriezen of dooien: de ene keer geven ze een concert om op te schieten, bij een andere keer moet je op het puntje van de stoel gaan zitten om maar niets te hoeven missen. Zaterdagavond speelden de Hagenaars in een uitverkochte Stadsgehoorzaal onder leiding van de Zwitserse dirigent Matthias Aeschbacher, met als trekpleister de pianist Daniel Wayenberg. Vooropgesteld zij, dat het orkest- spel verre van homogeen was, waarbij om te beginnen het stem men al op zijn jan-boerenfluitjes werd aangepakt. En Aeschbacher bleek allerminst het type van een sergeant die zijn afdeling in het ga reel weet te laten marcheren: zijn capaiteiten lijken eerder tot hun recht te kunnen komen, indien hij kan bouwen op een hechte basis, want hoe zijn muzikale bouwwer ken er uit zouden moeten zien weet deze architect drommels goed. Het gaan langs platgetreden paden kan hem niet verweten worden: zijn vi sie op de Eroica getuigde van een weldoordachte oorspronkelijk heid. Dat hij bij de realisatie ervan niet geheel op drijfzand bouwde was te danken aan het feit, dat de Hagenaars zich wel als indivudu in zetten. De interpretatie van Aeschbacher verraste niet alleen, zij liet ook vele vragen open. Waarom bijvoorbeeld het vermijden van al het heroïsche, waarvan het onderdrukken van de "Beethoventrompet" slechts een - zij het saillant-detail was? Waartoe het bijna tergend langzame tempo van het tweede deel, waar tal van figuratieve motiefjes anderszins suggereren? Dergelijke boeiende eigenzinnig heden treft men slechts aan bij grote persoonlijkheden, zo ook bij Daniel Wayenberg, wiens opvat ting van Ludwigs 4e pianoconcert aanvankelijk lijnrecht tegenover die van de dirigent stond, waarbij de laatste tenslotte de eer aan de pianist liet. Waar Wayenberg op aanstuurde was retrospectief van meet af aan duidelijk: de totale ont luistering van het vrouwelijke as pect, dat deze compositie op den' duur is aangekleefd. Tegenover het gebruikelijke was het spel van Wayenberg als katalysator nuttig en aandachtkluisterend. RON HARMS LEIDEN - "De vlo had zeer goede manieren. Hij was gewend met mensen om te gaan", was wel de leukste opmerking van de toneel manifestatie "De Tuin van het Pa radijs", gespeeld door APPEL- acteur Peter van der Linden en mu zikaal begeleid door Jan Erik Noske en Jörn Plas. Over Noske en Plas kan ik kort zijn. Dat was magi straal. Hun spel bevatte een tast baar vermoeden naar (o.a.) het gi taarspel van Baden Powell en Harry Sacksioni. Ook op andere in strumenten (wind toverend, of bij het muzikale intro vlak ia de pau ze) Waren zij in hun muzikale een voud ongemeen boeiend. Hun kracht is het verstilde accoord, de haast rimpelloze beroering van de snaren. Maar Peter van der Linden mocht me nauwelijks boeien. Met "De Knecht van Twee Meesters", vele jaren geleden opgevoerd in de zelfde schouwburg tijdens een voorstelling voor leerlingen van middelbare scholen, was dat be paald anders. Was ik toen minder kritisch? Of is Van der Linden altijd al een begaafd acteur geweest? Ik neig tot het laatste, zijn dramati sche prestaties in "Peer Gynt" (met Carol Linssen en Nell Koppen) in herinnering roepend. In de pauze ontstond een wezenlijke discussie over het feit, of Van der Linden mag eisen, dat de toeschouwer de sprookjes van Andersen kent. Of moet hij in staat zijn ook dié toe schouwers te boeien, die "De Sneeuwkonigin", "De Kranige Springertjes" en "De Theepot" niet als geestelijke bagage met zich meetorsen naar een zaterdagavond redelijk bezette Schouwburg. Dat in de pauze wat mensen weggingen mag nooit een argument zijn. Maar als verschijnsel in de marge is het intrigerend. Het bewijst, dat ik za terdagavond niet de enige was, die vol verwondering keek naar een Van der Linden, zich verliezend in obligate, gedateerde grapjes over auto's, wanneer hij in "De Vlie gende Koffer" zit. Maar "De Ton deldoos", het sprookje na de pauze over de soldaat, die moet afdalen in een holle boom en daar drie honden tegenkomt, kende ik. Toch werd de betrokkenheid daardoor niet gro ter. "Modern toneel", zegt Van der Lin den in "De Tuin van het Paradijs" is als nat hout, dat geen vlam wil vat ten". Daarom bleven ook zaterda gavond de lucifers in de zak. Het resultaat was immers tevoren be kend. BERT KOEKEBAKKER Galerie-bibliotheek, Luifel baan 1, Was senaar. Tentoonstelling Aimée Crince le Roy - houtsneden, Wim Fraeyhoven - poppen. Openingstijden van de biblio theek. Van 18 dec. tot 13 jan. De Lakenhal, Ouae SingeI*2B-32. Ten toonstelling "Gesehildert tot Leyden Anno 1626". Van 18 nov. t/m 9 jan., geopend dag. van 10-17 uur, zo. van 13-17 uur (25 dec. en 1 jan. gesloten). Galerie uenise Stephan, Bakkersteeg 18. Tentoonstelling Kees van Roemburg - schilderijen. Geopend za. van 14-18 Atelier "De Scherf', Nassaulaan 41, Oegstgeest, tel. 150220. Ans d. Hei- de-Kort exposeert eigen werk glasbui- gen, houtwerk, tegels en mozaïeken. Galerie De Oude Rijn 40. Tentoonstel ling Ans Wortel - gouaches en Geert Jan van Meurs - beeldhouwwerk. Van 17 dec. tot 20 jan., geopend di. t/m zat. van 10.30-17 uur, do. ook van 10-21 uur. l zondag 1-5 uur nam. Galerie Pulchri Studio, Passage 10, Oegstgeest. Tentoonstelling Jan Vegter - tekeningen. Van 3 t/m 20 jan., dag. geopend van 10-16 uur,, zo. gesloten. Galerie JA, Sportfondsenbad, Wasse naar. Tentoonstelling Sinemus - ge mengde techniek, Ton Pape - aquarel len, Ben Hoezen - perspex objecten en Guus van Lummel - kinetische lichtob- jecten. Van 6 t/m 23 jan., geopend do. t/m zo. van 10-17 uur en woe. van 20-22 uur. (§uc/ 9ln reu uM 10 januari 197 7 Honderd jaar geleden stond in de krant: - De italiaansche regeering neemt krachtige maatregelen om Sicilië te verlossen van de plaag der rooverbendenIn de laatste dagen zijn verscheidene beruchte roovers öf gevangen genomen öf in den strijd met de gewapende macht omgekomen. Zoo hadden zich, eind. decem ber, vier van top tot teen gewa pende roovers met geweld toe gang verschaft tot de op dat oo- genblik verlaten woning van een rijken boer in Perizzi en zich van eenige zakken graan, een aantal kledingstukken en an dere voorwerpen meester ge maakt Kort na hun vertrek stie ten zij op eene patroulle, be staande uit carabinieri en be reden militie, welke de roovers aanmaande zich over te geven. Vier geweerschoten waren het antwoord. Na een hardnekkig gevecht .waarbij de aanvoerder der roovers gedood werd, gaven twee bandieten zich over. De vierde ontkwam. De boer kreeg het ontstolene terug nog voordat hij kennis droeg van hetgeen in zijne woning was voorgevallen. Vijftig jaar geleden: - De goudzoeker Oscar Otterso- niz uit Little Squaw in Alaska, 90 mijlen ten Noorden van den Poolcirkel, werd kortgeleden op een nacht gewekt door het hui len van een hond, die bovendien tegen de deur van zijn woning krabde. Toen hij de deur open de, zag hij zijn eigen hond, die hij aan twee vrienden op een uitstapje naar de goudmijnen in de Brooksketen had meegege ven Aan de halsketting van den hond hing een briefje met de woorden: ,Kom: beiden ernstig gewond door ontploffing". De hond hond had bij een tempera tuur van veertig graden onder nul een langen weg afgelegd om zijn baas te bereiken. Deze begaf zich met een buurman en een met honden bespannen slee op weg naar de gewonden, van wie er een door de ontploffing blind was geworden. Het draadloze zendstation van Little Squaw bracht de tijding over naar Fairbanks, vanwaar een vlieg tuig de gewonden binnen enkele uren kwam ophalen om ze naar een ziekenhuis over te brengen. zl£k. ik ook, bgn ook 2iek zgcfs onze homo is zigk. lajkj zouoeiM GRflos eeM uol- CGOGG KUUR ONOGRSflfiN. PANDA EN DE OVERMEESTERING!! 42-135- Professor Kalker schoot niet erg op met zijn proefnemingen om metaal zwaarder te maken. Hij had alle mogelijke soorten erts gepro beerd, en stroomstoten van verschillende kracht gegeven,zonder dat de moleculen zich verdichtten "Dit is de laatste keer mompelde hij, terwijl hij zijn apparatuur opnieuw in werking stelde. "Als nu het gewicht niet toeneemt, gooi ik m'n aantekeningen weg en ga iets anders uitvinden. Er is een grens aan alle proefnemingen en men moet niet te ver gaan - want anders verliest men de werkelijkheid uit het oog. Een geleerde moet met de voeten op de grond blijven". Maar toen zette hij grote ogen op. De weegschaal waarop het proef- materiaal lag, gaf een hoger gewicht aan - en bovendien leek het hem toe dat de schaal met werkbank en al naar beneden zakte. Helaas- hij merkte in zijn opwinding nietdat er niets zakte, maar dat hijzelf omhoog ging CHAMPIGNON RISOTTO 2 uién, 50 g. boter, 150 g. champignons, 250 g. rijst, 4 dl. bouillon (van 1 bouillonta blet), 150 g. geraspte kaas, zout, peper. Fruit de fijn gesnip perde uien in de bo ter goudgeel. Doe de droge rijst erbij. Fruit deze goudbruin voeg dan de ge ssen en gehal veerde champignons toe. Laat dit enkele minuten zacht door bakken. Voeg dan de bouillon toe en laat de rijst in circa 30 minuten in een ge sloten pan gaar wor den. Meng alles met vork goed door roer tenslotte de kaas erdoor en maak de risotto op smaak met zout en peper. FRED BASSET rzAAt:, EAJ pAT PlEtEKBO KAM t«!E>eW h,A£TEUt2\/' DAACMSE K paaitepEA) om re p/etazej) t64 TE ^inXSTEft' J I a a /yiFH. O-F. Agenda LUXOR: "Wie dan leeft, wie dan zorgt", dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. 2.15, 4.30, 7.00 en 9.15 uur. AL. CAMERA- „Victory at Entebbe", dag. 7.00 en 9.30 uur. 14 jaar. Kindermatinee: "Zorro en de drie Mus ketiers", za. en woe. 2.30 uur, zo. 2.00 en 4.15 uur. AL. Nachtvoorstelling: "Rosemary's baby", vr. en za. 12.00 uur. 18 jaar. STUDIO: "20.000 mijl onder zee", dag 2.30, 7.00 en 9.15 uur. zo. ook 4.45 uur. 14 LIDO: "The Pink Panther strikes again", dag. 2.30,7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 i AL. TRIANON: "Wan Pipel", dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. 2.15,4.30,7.00 en 9.15 uur. 18 jaar. REX: "Dolle pret in een Tiroler bed", dag. 7 00 en 9.15 uur. 18 jaar Kindermatinee: "Asterix verovert Ro me", woe. en za. 2.30 uur. AL. Nachtvoorstelling: "Meisjes, die graag Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis). Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis: Middagbezoekuur: 13.45-14.30 uur. Avond bezoekuur: 18.30-19.30 uur. Kin derafdeling dagelijks van 14.00-19.00 uur alleen voor ouders zondag 14.00-15.00 uur voor overige familieleden. Kinderen beneden 14 jaar hebben geen toegang op de kinderafdeling. Sint Elizabeth-ziekenhuis: Volwassenen dagelijks van 13.30-14.15 uur en van 18.30 tot 19.30 uur; klasse- afdelingen ook 11.15 tot 12.00 uur. Kraarpafdeling: dag. van 11.15 tot 12.00 uur (alleen voor echtgen.) v. 15.00 tot 16.00 uur en van 18.30 tot 19.30 uur. Kin derafdeling dag. van 15.00 tot 18.30 uur. CCU (hartbewaking) dag. van 14.15 tot 14.45 uur van 19.00 tot 19.30 uur. Inten sieve verpleging: dag. van 14.00 tot 14.30 uur en van 18.30 tot 19.00 uur. Sport-Medisch Adviescentrum Spreek uur. ma. 19.30-20.30 uur in het St. Elisabeth-Ziekenhuis- Endegeest: dinsdag en vrijdag 13-14.30 uur 's zondags 11-12 uur en 14-15 uur; eerste klasse: de gehele dag. 18 30 tot 20.00 i Derde klasse bezoekuur van 13.00-14.00 uur en 18.30-19.30 uur. Kinderzaal: van 13.00-14.00 uur. Op woensdagavond (uitsluitend voor de ouders) van 18.30-19.30 uur. Academisch-Ziekenhuis Voor alle patiënten (behalve kinderen) zijn de bezoekuren als volgt Elke dag: 14.15-15.00 uur. 18 30-19.30 uur. Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ou- 18.30-18.45 u Zaterdag en zondag: 14.45-15.00 uur. Bezoek aan ernstige patiënten: Wanneer voor ernstige patiënten door lopend bezoek wordt toegestaan kan de hoofdverpleegkundige hiervoor spe ciale kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelyks: 15.00-15.45 uur. 18 30-19.00 uur. Bezoektijden kinderafdeling Elke dag: 14.15-15.00 uur. 18.30-19 00 uur. Alphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 11-11.30; 13.30- 14.15 en 18 30-19.30 uur; 3e klas 13.30- 14.15 en 18.30-19.30 uur; Kraamafdeling 13.30-14.15 uur alleen voor echtgenoten 19-20 uur; Kinderafdeling 15-15.30 uur alleen voor ouders 18-18.30 uur. Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vlieg verkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bij het ii

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 17