in gebracht beeld Leids Vrije Tijdscentrum blikt terug op de woelige en rumoerige jaren zestig {lesprogramma i toegelicht Russische dirigent naar Westen TV- ZATERDAG Vara-televisieserie Voorwaarts en niet vergeten Door Ton van Brussel LEIDEN - Het Leids Vrije Tijds centrum staat volgende week za terdag in het teken van de jaren zestig. Tussen zeven uur 's MOSKOU (UPI) - Rudolf Barsjai, één van Ruslands bekendste diri genten, is gisteren per vliegtuig naar Wenen vertrokken nadat hij van de autoriteiten een uitreisvi sum had gekregen. Voor zijn vertrek uit Moskou zei de 52-jarige musicus nog niet te weten waar hij zich gaat vestigen. Parijs, Londen en New York behoren tot de mogelijkheden, zo zei hij. Barsjai richtte in 1956 het kameror kest van Moskou op. Hij dirigeerde dit orkest 20 jaar lang. avonds en twee uur 's nachts or ganiseert het centrum samen met het Cultureel Jongeren Paspoort een grootse happening, een "re turn of the sixties", waaraan me dewerking wordt verleend door Robert Jasper Grootveld, provo van het eerste uur, Simon Vinke noog, Johnny-Herenleed-the selfkicker- van Doorn, de pianist Loek Dikker en de Orange Suns hine Band. Het is de bedoeling van de organi satie om terug te blikken naar die woelige, rumöerige periode, met het idee in het achterhoofd om niet alleen aan te geven wat er toen gebeurde, maar ook hoe groot het stempel is geweest dat dit alles op de jaren zeventig heeft gedrukt, en hoe rustig het in ver gelijking nu is. Erik, één van de organisatoren: "Er gebeurt nu niets meer. We zitten in een soort dal van passiviteit. Iedereen is ingedut. De provo's van toen zijn het klootjesvolk van nu geworden. Ze zijn nu ook in gekapseld. Er is meestal weinig meer van hun idealisme overge bleven. Dat willen we laten zien. En ook hoe groot de invloed is geweest. Hoe dingen die we nu heel normaal vinden, bij -provo zijn begonnen". Erik doelt daarbij bijvoorbeeld op het denken in alternatieven, de medezeggenschap van de burger in het beleid van de overheden, het milieubewustzijn en de lu dieke acties die werden opgezet om voor deze visie aandacht te krijgen. Amsterdam was in die jaren het bolwerk van provo, maar ook de uit San Fransisco overgewaaide "flower power", de psychedeli sche light shows en de under ground muziek krijgen er in cen tra als Paradiso poot aan de grond. Het was de bloeitijd van een blad als "Hitweek". Voortbrengselen van deze cultuur vond je, hoewel veel minder sterk en meestal pas veel later, ook op andere plaatsen in het land. In Leiden bijvoorbeeld presen teerde zich op vindingrijke en lu dieke wijze onder de naam "Leefbaar Leiden", een gezel schap binnenstadsbewakers, die fraai uitgedost in de vorm van een lijkstoet over de Breestraat trok ken en zich daarmee wilde beij veren voor een autovrije, meer leefbare binnenstad. Een van hun successen was overigens de op richting van het Kreatief Sen trum, het huidige Vrije Tijds Cen trum, waar de terugblik volgende week vorm moet krijgen. Het programma gaat niet zo zeer in op de situatie destijds in Leiden, maar vooral op de ontwikkelin gen op nationaal niveau. Tussen zeven en acht wordt muziek uit die tijd gedraaid en om acht uur begint het hoofdprogramma met een optreden van avant-garde pianist Loek Dikker en consor ten, vergezeld van een light show. Robert Jasper Grootveld, die feite lijk aan de wieg van provo heeft gestaan en het brein was achter acties als het "witte-fietsen- t Provo's bezig met het 'wit-maken' van Amsterdam. plan", zal vanaf een uur of tien over zijn ervaringen van toen ver tellen en ook ingaan op wat hij tussen toen en nu heeft gedaan en in de toekomst voor plannen heeft. Johnny van Doorn is uiteraard weer te zien in zijn "Electric Je zus Act", leest verder voor uit ei gen werk en doet stukjes uit Her enleed. Loek Dikker, ook bekend van het poëzie festival "Poetry in ternational" treedt dan nog een keer op, weer met de light show. Bij deze show wordt gebruik ge maakt van zeventien projectoren. Vinkenoog is er vanaf half twaalf met een gitarist en zal vermoede lijk opnieuw, emotioneel explo deren bij het lezen van eigen werk en het oprakelen van oude belevenissen. Een kwartier na middernacht be gint het optreden van Henk Werkhovens "Orange Sunshine Band", een Leidse viermans for matie die vijfjaar geleden, echter in een andere bezetting dan nu, voor het eerst concerten gaf, en het ware "San Fransisco-geluid" bracht. Kaarten zijn pas die avond te koop aan de zaal. Ze kosten vijf gulden. Voor leden van het Vrije Tijds Centrum en houders van een Cul tureel Jongeren Paspoort drie gulden. Er bestaat die avond ook alle kans om geïnformeerd te worden over het bezit van een Cultureel Jongeren Paspoort. HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.11 (S) Embargo (P.P.: 18.20-18.30 Uitzending van de Politieke Partij Radikalen). NOS: 20.00 Nws. 20.05 (S) Europees Concertpodium: Symfonie Orkest van de Beierse Omroep. Klas sieke muziek. (20.45-21.05 Een kleintje cultuur). 22.15 NOS-Cultuur. 23.00 (S) Met het oog op morgen, met om 23.05 Aktualiteitenoverzicht. 23.20 Den Haag vandaag en om 23.52 Even ontspannen voor het slapen gaanyoga). 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III 18.03 De vacaturebank. 18.10 (S) NOS- maal. VERONICA: 19.02 (S) De Neder landse top 40. VPRO: 20.02 (S) VPRO- vrijdag-op-drie. 23.02 Radio Vrij Belgiè. 24.02 (S) Amigos de Musica. AVRO: 1.02 (S) Radio Pandora. 2.02-7.00 (S) 'n Nachtje AVRO. Zaterdag 8 januari HILVERSUM I VARA: 7.00 Nws. 7.02 (S) ZO het za terdagochtendprogramma voor ieder een. (7.30 Nws. 7.41 Dingen van de dag). 8.30 Nws. 8.36 Gymnastiek voor de huis vrouw. 8.45 (S) ZO, het zaterdagoch tendprogramma voor iedereen. 10.30 Nws. 10.33 ZI: Een programma dat voor zichzelf spreekt. 12.26 Mededelingen t.b.v. land-en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 (S) In de Rooie Haan. Zaterdagmiddag- café met hitwerk en aktualiteiten. 14.30 (S) Orkest Malando en zangsolisten. 15.00 (S) Het zout in de pap. Programma over kunst en kuituur. (15.30 NwsJ 17.00 (S) Zing zomaar simpel een melodie. Een half uur vrolijke liedjes. 17.30 Nws. 17.32 Dingen van de dag. HILVERSUM II TROS: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnas tiek. 7.20 Rustig bijkomen. 8.00 Nws. 8.11 Aktua-ochtendeditie. 8.45 Kom er maar eens bij (9.35-9.40 Waterstanden). 10.00 Tien om kindershow. 10.30 Aktua- sportcafé (11.00 Nws.) 11.30 Hartje Schijndel: gevarieerd programma. Overheidsvoorlichting: 12.49 Werk en welzijn. TROS: 13.00 Nws. 13.11 Aktua II. 13.30 Familie-snipperdag, kwis. 14.30 Met een knipoog naar het theater (15.10-15.30 De een ziet het zus en de ander zo). 15.30 Organist Stef Meeder speelt op uw verzoek. 16.00 Nws. 16.03 De Europarade (vanaf 17.00 Stereo). 17,55 Mededelingen. HILVERSUM III NCRV: 7.02 (S) Popstation. 8.02 (S) Happy sound, gospelprogramma. 8.54 Eerlijk gezegd. 9.02 (S) In. 10.03 (S) Mu ziek bij de koffie. 12.03 (S) Los Vast. 14.03 (S) Bij Barend. 16.03 (S) Sportshow. Duitse tv Vrijdag 7 januari DUITSLAND I 17.55-18-00 Journaal. (Regionaal pro gramma: NDR: 18.00 Sport. 18.30 Aktua liteiten. 18.45 Zandmannetje. 18.55 Re gionaal magazine. 19.26 lm wilden Wes ten, tv-sene. 19.59 Programmaoverzicht. WDR: 18.00 Regionaal nieuws. 18.05 Ein Fall fur Mandli, tv-sene 18.40 Julia von Mogador, tv-serie. 19.15 Aktualiteiten. 19.45 Amusementsprogramma). 20.00 Journaal en weerbericht. 20.15 Erben ist menschlich, tv-spel. 21.30 Informatief programma. 21.35 Reportage. 22.00 Journaal, i weerbericht. 17.40 Aktualiteiten en muziek. 18.20 Slapsticks. 19.00 Journaal. 19 30 Repor tages uit het buitenland. 20.15 Notwehr, tv-film. 21.45 Journaal. 22.00 Kunstier. und Mythen, tekenfilmshow. 22.30 Die San Francisco, Stic 23.15 Journaal. BELGIË NEDERLANDS 18.00 Kinderserie. 18.15 Documentaire. 18.35 De Flintstones, tekenfilm. 19.00 eprogfamma van het welzijnswerk. 22.40-22.50 Journaal. NEDERLAND I 15.00 - N.K. Schaatsen - As sen (NOS) 15.30 - Journaal (NOS) 15.32 - Kijkdoos, kinderpro gramma (NCRV) 16.05 - Lappenkat, tv-serie (NCRV) 16.20 - Het raadsel van het Silvercrona-Kasteel (NCRV) 16.55 - Professor Vreemde ling, tv-serie (NCRV) De aflevering uit de serie over de Franse commissaris Maigret van vanavond (Ned. I 19.55) heet niet alleen „Een moord in Holland" maar is ook in ons land opgenomen. Begin dit jaar bezette regisseur René Lucot met zijn hele Rloeg het rustige Friese havenstadje Makkurn en maakte de inwoners in een paar dagen compleet dol. Speciaal voor deze aflevering moesten bijvoorbeeld een aantal vissersbo ten uitvaren, de plaatselijke VW werd ingeschakeld voor figu ranten en het opnamecentrum werd gevestigd bij - letterlijk- de rijkspolitie in huis. Het verhaal van „Een moord in Holland": Maigret reist naar „een" Fries havenstadje om in samenwerking met zijn Neder landse collega Pijpekamp een moord op te lossen waarbij de brave lector van een Franse universiteit betrokken zou zijn. Taalproblemen staan duidelijkheid in deze moordzaak tot het laatste monent in de weg. Jean Richard als Maigret heeft onder meer André van den Heu vel (Pijpekamp) en Femke Boersma als tegenspelers. Ook een Makkumse palingvisser, Femme Bootsma, komt nadrukkelijk in beeld. De opname werd indertijd bemoeilijkt door het feit dat Jean Richard nog aan het bijkomen was van een auto-ongeluk. Het bleek dat hij zijn teksten nauwelijks kon onthouden, waardoor de filmploeg uitermate geïrriteerd raakte. Precies om 22.00 op Ned. I een vijf kwartier durend pro gramma van de VARA over Wolf Biermann, de Oostduitse poli tieke zanger die geen Oostduitser meer mag zijn. Onder meer worden beelden vertoond van Bierman's veelbesproken optre den in Keulen, november vorig jaar. TROS-actua zal vanavond veel aandacht besteden aan het veertigjarig huwelijk van koningin Juliana en prins Bemhard. Er is onder meer een reportage uit het Oostenrijkse Lechwaar de koninklijke familie verblijft. Verder zal er informatie zijn over de afgesprongen cao-onderhandèlingen in de metaalsector en over de meningsverschillen tussen minister van Doom van CRM en het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Er wordt ook gespro ken over de morgen in Assen te beginnen Nederlandse kam pioenschappen schaatsen. Mogelijk komt de zaak Menten nog aan bod. Op het eerste net kan men vrij laat op de avond, vanaf 23.15, de eerste aflevering zien van een documentaire serie die Henk Biersteker, Aart Staartjes en Ben van Kaam voor de IKON maakten over de Molukkers. In totaal zeven afleveringen staan twee facetten centraal: de historische identiteit van de Moluk kers en hun relatie tot Nederland. Vanavond: de Verenigde Qos- tindische Compagnie bereikt Ambon. 18.15-18.45 Introduktie Vooijaar 1977 (TELEAC) 18.45 - De bereboot (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.05 - 't Spant erom, kinderspelshow (VARA) 19.55 - Commissaris Maigret (VARA) 21.35 - Journaal (NOS) 21.50 - Gesprek met de minister-president (VARA) 22.00 - Het land waarin wij leven, filmportret (VARA) 23.15 - Ambon door de eeuwen, documentaire (IKON) 23.40-23.45 Journaal (NOS) 18.45 - TV-informatie voor Spanjaarden (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.05 - Calimero (TROS) 19.18 - Run, Joe, run (TROS) 19.42 - Kleine wonderen van de grote natuur, film (TROS) 20.00 - Journaal (NOS) 20.25 - Op losse groeven (TROS) 21.25 - De Jordaches (TROS) 22.15 - Aktua TV (TROS) 23.05 - O moeder, wat is het heet (TROS) 23.35-23.40 Journaal (NOS). Door Geert van Someren "Het vervloekte gemene vee trouwt voor hun achttiende, vreet aardappelen, maakt teringach tige kinderen, komt aan de armenkas of gaat uit bedelen". Dat schreef de Leidse hoogleraar Jacob Geel in het midden van de vorige eeuw. Vroeger, vroeger was alles beter. Het is een platgetreden uitspraak, een cliché, nostalgische herinne ringen oproepend. Maar dat beter, kan niet slaan op de jaren tussen 1850 en 1918. Van die periode maakte de VARA een fraaie negen- delige serie over het leven van de arbeiders en de opkomst van het socialisme. „Voorwaarts en niet vergeten", waarvan de eerste aflevering aan staande dinsdag op het scherm komt (Nederland I, 19.20 uur), maakt één ding glashelden de ge wone man leidde in die jaren een beroerd leven, als hij in leven bleef. Rond 1850 stierf één op de drie kin deren. Wie overleefde, werd aan het werk gezet. Soms al als ze zes jaar waren. Zin of geen zin. Zelfs de wet waarbij kinderarbeid verboden werd, bracht daarin weinig veran dering. Als voorbeeld toont de VARA in de tweede aflevering de aardewerkfabriek Regout in Maas tricht. Voor het gebouw staat nu een standbeeld van de man die daar eind vorige eeuw de scepter zwaai de. Maar wat het VARA-team opte kende uit de mond van mensen wiens ouders daar toen werkten, blijkt geen enkele verdienste die een dergelijk blijvend monument rechtvaardigt. Het is een schrij nende aanklacht tegen de toen heersende toestanden, waarbij de tussenliggende jaren niet hebben gezorgd voor het afvlakken van de scherpe kantjes. De arbeiders waren eigenlijk niet meer dan lijf-eigenen van de heer Ragout. Als ze hun kinderen niet meenamen naar de fabriek om te werken, hoewel dat bij de wet ver boden was, werden de mensen ont slagen. En wie ontslagen werd, stond de zelfde avond nog op straat, omdat de eenvoudige huisjes waarin men woonde eigendom wa ren van Ragout. Een dwangpositie waaruit geen ontsnappen gril was. Jeugdherinnering Tegen dit soort achtergronden be- Tijdens de grote spoorwegstaking werden werkwilligen beschermd door de politie. Muziek Voortreffelijk is de begeleidende muziek. Harry Mooten speelt op zijn accordeon oude socialistische liedjes, die hij zelf heeft bewerkt. Het schept een sfeertje die voortref felijk past bij de beelden. Minder duidelijk is het optreden van de Het VARA-team (v.l.n.r.): Marga Wolthuis, Johan Frieswijk, Hedda van Gennep, Marjolein de Vries en Wim Kayzer. gon een kleine groep mensen te strijden voor meer rechten, voor vrijheid, op weg naar een nieuwe maatschappij. De socialisten van toen hadden het niet makkelijk. Daar getuigt een jeugdherinnering van een vrouw van, die in het Lim burgse apart werd gezet in de klas, omdat ze een kind van een socialist was, die werd geslagen, een steen tegen het hoofd kreeg, zodat het bloed langs haar gezicht liep. De politie reageerde met: Ja, dan moet je maar geen socialist worden. De rechtzaak tegen de drie broers Hogerhuis was een staaltje klasse- justitie, waarvan de 101-jarige Tjeerd Schoppen nog uit eigen her innering verhaald. De drie broers werden veroordeeld voor een misd rijf die ze niet gepleegd hadden. Toen de zaak voor de Hoge Raad kwam, hanteerde men de motiver ing dat een voorbeeld gesteld moest worden. De drie broers wer den verdedigd door de advocaat Troelstra. erg verhelderend is de VAR A-serie - en met name de vierde aflevering - over de controverse tussen Troel stra en Domela Nieuwenhuis. Do- mela Nieuwenhuis, die op een ze ker moment niet meer gelooft dat het socialistische einddoel via par lementaire wegen bereikt kan wor den; terwijl Troelstra en de zijnen een nieuwe partij, de SDAP oprich ten om via de weg van de geleide lijkheid verder te werken. De negen afleveringen bestaan voor een belangrijk deel uit inter views met mensen die er bij waren, of met hun kinderen. Eigenlijk is dat ook het enige manco aan de voortreffelijke serie. Bewegend beelden, foto's uit de jaren 1850-1918 zijn uiterst spaarzaam, en als ze bestaan tonen ze de kro ning van Koningin Wilhelmina, de zegeningen van één in een rijtuig zittende geestelijke, zelden of nooit de gewone man van toen. Een man co, waar de makers van de serie niets aan konden doen, maar dat het beeld minder levendig, zij het niet minder boeiend, maakt. zangeres Jos Flühr, die af en toe een „sociaal" liedje zingt. Met haar aparte, strak gelijnde gelaat en haar prima ver staanbare stem doet ze dat uitste kend, maar het lijkt net even te veel met de haren er bij gesleept, met als voornaamste doel de serie levendig te houden. Doordat het programma bestaat uit een groot aantal losse beelden van de historie, was een presentator die de serie aan elkaar praatte noodx- zakelijk. Wim Kayzer doet dat in een oud café (nagebouwd in de sut- dio), in zo'n zaaltje waar vroeger de socialisten vergaderen. Wim Kay zer - presentator van het radiopro gramma ZI - studio), een nieuw ge zicht op de televisie, en wat mij be treft mag hij blijven, zo plezierig en rustig presenteert hij. De negen delen zullen op dinsda gen (Nederland 1,19.20 uur) en zon dagen (Nederland I, 21.50 uur) wor den uitgezonden. De serie werd samengesteld door Hedda van Ge nnep, Marjolein de Vries, Marga Wolthuis. Ze werden begeleid door de historicus Johan Frieswijk. De regie is van Jop Pannekoek.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 5