Kerk in Vietnam gaat door met zending IN DE WESTERN ZIT DE KLAD "Wan Pipel": verdeeldheid in Suriname VRIJDAG 7 JANUARI 1977 Minder mogelijkheden op het platteland De communistische regering van Zuid-Vietnam heeft zich uitgesproken voor het beginsel van godsdienstvrijheid; godsdienstoefeningen kunnen zonder moeilijkheden ge houden worden en men is vrij om tot het rooms-katholieke geloof over te gaan. Zo schrijft de aartsbisschop van Ho- Tsji-Minh-stad (Saigon), mgr. Nguyen van Binh, in een brief aan het Franse tijdschrift „La vie catholique". De aartsbisschop deelt mee, dat er in sommige provincies wel moei lijkheden zijn; er hebben zich daar „betreurenswaardige voorvallen" voorgedaan. Hij licht deze niet toe, maar schrijft ze toe aan het feit, dat „bij sommige plaatselijke leiders de oude vooroordelen tegen de kerk nog niet zijn weggeruimd". Collaboratie Tegelijkertijd publiceert het Ita liaanse missieblad „Mondo e Mis- sione" (wereld en missie) een rap port over de situatié van de kerk in Zuid-Vietnam, samengesteld door de Canadese jezuiet Andrè Gelinas, die bijna 20 jaar in Zuid-Vietnam heeft gewerkt en Chinese geschie denis en filosofie in Ho-Tsji-Minh- stad heeft gedoceerd. Gelinas werd een halfjaar geleden het land uitge zet. Hij beschuldigt aartsbisschop Nguyen van Binh van collaboratie met de communisten. Inmiddels hebben 90 Amerikanen, bekend om hun verzet tegen de Amerikaanse deelneming aan de oorlog in Vietnam, drie bisschop pen en tal van andere bekende figu ren uit de beweging tegen de Viet- namoorlog, een brief gebonden aan de regering in Ho-Tsji-Minh-stad. Daarin protesteren zij tegen geval len van onderdrukking. Het protest ■vordt echter geuit in het besef, dat de Verenigde Staten grote schuld dragen aan de situatie in Vietnam. Meewerken Aartsbisschop Nguyen van Binh verklaart in „La vie catholique", dat de rk kerk ih Vietnam de ver klaring der regering uiterst serieus neemt dat zij een eind wil maken aan de uitbuiting van mensen en een rechtvaardige maatschappij wil opbouwen, waarin niet de grote arme meerderheid wordt over heerst door een kleine rijke min derheid. „Wij constateren, dat deze doeleinden allerminst in strijd zijn met de geest van de bijbel. Ook wij hebben in vereniging met de uni- vérsele kerk gewenst, dat de Viet namese maatschappij op deze cri teria wordt opgebouwd". Aldus de aartsbisschop, die verklaart, dat de kerk aan de wederopbouw van het land wil meewerken en daarbij de wettige autoriteiten wil respecte ren. „Natuurlijk", zo voegt de aartsbisschop eraan toe, „willen wij niets doen dat strijdig is met ons geloof." Aartsbisschop Nguyen van Binh doet een beroep op de hulporgani saties in het Westen om het ver woeste Vietnam te blijven helpen. Hij zegt te hebben gehoord, dat een aantal rk prganisaties zou weigeren Vietnam verder te helpen, omdat het nu onder communistisch be- Het jaar is nog maar nauwelijks begonnen, of de vakantiemakers komen van alle kanten opzetten om met luxueuze folders te bewijzen, dat voor hen het nieuwe seizoen begint zodra het oude is afgesloten. Zomer 1977 is al helemaal "georga niseerd". Wie weg wil, moet er gauw bij zijn. Ook niet- commerciële instellingen spannen zich in om rond de jaarwisseling hun aanbiedingen te kunnen spuien. De eerste gids die we deze week kregen was van de Leidse Chr. Kampeervereniging, wier voorzit ter, de heer G. Knotter, in zijn inlei ding tot het 34 kampen tellende programma meedeelt dat het aantal kampen voor de groep jongens en meisjes van 8 tot 11 jaar (samen), gezien de zeer goede ervaringen, is uitgebreid. Voor jongens en meis jes van 12 tot en met 15 zijn er dit jaar kampen in Diever. Het pro gramma vermeldt ook een veer tiendaags kamp voor jongens en voor meisjes. Het gemengde kampwerk voor jongeren van 14 jaar en ouder biedt weer veel keus, zowel in binnen- als buitenland. Jonge mensen in de leeftijd van 18 tot 25 jaar die een week van hun vakantie beschikbaar willen stellen voor de leiding van een kinder kamp zijn welkom om hierover te praten. Op maandagavond tussen half 8 en kalf 9 kan men zowel voor aanmeldingen als voor inlichtingen terecht op Nieuwe Rijn 91 Leiden, telefoon 071-140127. Uitwisseling Ook het Chr. Jongerenverbond (postbus 115 Driebergen) is met een uitgebreid binnenlands en buiten lands vakantiepakket voor de dag gekomen. Kinderkampen voor8 tot 11 jaar, tienerkampen voor 10 tot 12, litot 15 en 14 tot 17, kampen voor 16 jaar en zeilkampen, o.a. in Hen gelo, Heusden, Renesse, Hulshorst en Ulvenhout en op Schiermonni koog en Vlieland. De zeilvakanties zijn voornamelijk in Friesland. Het buitenlandprogramma ver meldt zelfs een vakantie voor 16- tot 18-jarigen in Amerika (juli). De banden van het CJV met de YMCA (Young Men's Christian Associa tion) geven ruime mogelijkheden voor internationale uitwisseling. In meer dan 80 landen is de YMCA present. Zo wordt eind juli een uitwisselings-zeilkamp gehouden waar de YMCA uit Birmingham en het CJV uit Enschede aan deelne- Kwetsbaren Het Algemeen Diakonaal Bureau van de Geref. Kerken organiseert dit jaar ruim 5000 mensen die an ders waarschijnlijk niet met vakan tie zouden gaan. Men denkt aan li chamelijk gehandicapten, even tueel met partner, bejaarden, men sen met een kwetsbare gezondheid, overbelaste huisvrouwen en echt paren, alleenstaanden beneden 65 jaar en één-ouder-gezinnen. Aan deze weken werken ruim 750 vrij willige stafleden mee. De vakantieweken zijn van begin mei tot eind september op "De Blije Werelt" in Lunteren en op "Kerk en Wereld" in Driebergen. De folder met uitvoerige informatie kan men aanvragen bij genoemd bureau, postbus 2211 Leusden, telefoon 033-43244. Reizen Óver reizen gesproken: het Vati- kaan heeft zijn kardinalen gepolst of zij het recht op vrij reizen in aparte coupé's van de Italiaanse treinen willen opgeven. De reactie van de kerkelijke hoogwaardig heidsbekleders is nog niet bekend. Het initiatief is afkomstig van één van de kardinalen zelf. Hij wil van dit privilege af, nu de Italiaanse spoorwegen van plan zijn voor be paalde groepen burgers, zoals eigen personeel, ambtenaren en journa listen met hun gezinsleden, de la gere tarieven af te schaffen. De bewteging "Christenen voor het socialisme" richt zich met een verklaring in het Madrileense dag blad "El Pais" tot de als ultrarechts bekend staande Spaanse bisschop Angel Temino van Orense waarbij zij hem in de spiegel van zijn eigen In het vakantiepakket van de Leidse Chr. Kampeervereniging is - voor de zesde maal - weer een zestal boerderijkampen opgeno men. Ze worden gehouden in het Overijsselse dorp Markelo. kerstpreek laat kijken. In die preek wees de monseigneur op het ver schil tussen de stal van Bethlehem en het paleis van Herodes. De "christenen voor het socialis me" zeggen dat hij er beter aan doet, een eind te maken aan zijn ei gen "luxe leventje in het enige pa leis dat de stad rijk is". "Terwijl honderden burgers in krotten wo nen, die niet veel beter zijn dan de grotten van 2000 jaar geleden". De beweging verwijt de bisschop dat hij zich stelt achter de rijken die hun vermogen ten koste van de ar men hebben vergaard. Goederen Het Vatikaan heeft de beschul digingen van één in Milaan ver schijnend weekblad dat het een "ongehoord imperium van onroe rende goederen" heeft, krachtig van de hand gewezen. "Het is on bekendheid of onwil als pastorieën en huizen van religieuze orden als bezit van het Vatikaan worden be stempeld". Er zijn 241 mannelijke en 1173 vrouwelijke rk orden en congrega ties. De meeste hebben in Rome hun bakermat. Veel van deze instel lingen staan met scholen en tehui zen ten dienste van de bevolking van Rome, aldus de reactie van het Vatikaanse blad "Osservatore Ro mano" op de beschuldigingen. Het is ook onjuist dat voor deze on roerende goederen geen belasting betaald zou worden. Belastingvrij zijn alleen de aan het Vatikaan be horende exterrotoriale gebouwen in Rome die in het verdrag van La- teranen van 1929 worden genoemd. Dit verdrag maakte een eind aan het conflict tussen het Vatikaan en de Italiaanse staat naar aanleiding van de bezetting van de kerkelijke staat in 1870. Het zou het Vatikaan slechts ten dele schadeloos hebben gesteld voor de omvangrijke ontei gening van kerkelijk bezit. Een Amerikaans protest tegen gevallen van onderdrukking in Vietnam wordt geuit in het besef, dat de Verenigde Staten grote schuld dragen aan de situatie in dit land. Op deze foto van een paar jaar geleden het vertrek van Amerikanen. Een Viet-Cong soldaat ziet regelend toe. stuur staat. „Ik deel deze opvatting op, dat er duidelijk twee richtingqn niet", aldus de aartsbisschop; bestaan onder de Vietnamese bis- „christelijke liefde bekommert zich schoppen. De groep niet om nationaliteit of overtuiging, maar probeert mensen te helpen", die zeer ver gaat in di Pater Gelinas merkt in zijn rapport king met de regering, Ho-Tsji-Minh-stad, de groep van kardinaal Trin Nhu Khue van Hanoi, die wel zoveel mogelijk met de regering samenwerkt, maar weigert om, zoals de aartsbisschop van Ho-Tsji-Minh-stad doet, pries ters en zusters te laten opdraven voor regeringsdemonstraties. Ook vermijdt de aartsbisschop van Ha noi steeds officiële bijeenkomsten van de regering bij te wonen. Volgens pater Gelinas wordt mgr. Nguyen van Binh gemanipuleerd door een groep communistisch ge zinde priesters, en is hij in de val getrapt van het „voortdurende compromis". Kampen Pater Gelinas, die ruim een jaar on der de communistische regering heeft gewerkt, vermeldt in zijn rap port dat er 700.000 tot 1 miljoen Zuidvietnamezen naar zoge noemde „heropvoedingskampen" zijn gestuurd, voornamelijk voor malige militairen, maar ook artsen, leraren, onderwijzers, bestuur sambtenaren enz. De pater rapporteert verder, dat de corruptie in Zuid-Vietnam teel nog veel groter is dan Thieu-tijdperk. De corruptie komt vooral voor bij de gedwongen mas sale evacuatie van stedelingen naar „nieuwe economische zones". Rijke mensen slagen erin daaraan te ontkomen door flink te spekken, aldus Gelinas, die de levensom standigheden in de „nieuwe eco nomische zones" ontstellend slecht noemt. Vastbesloten Het persagentschap Kathpress meldt uit verschillende bronnen, dat de rk kerk in Vietnam vastbes loten is haar zending voort te zet ten, maar dat de moeilijkheden aanzienlijk zijn. Al kan men vrije lijk gelovig zijn en naar de kerk gaan, feit is, aldus Kathpress, dat ieder verplicht is deel te nemen aan bijeenkomsten voor heropvoeding, waarin ouderen, jongeren en kin deren worden onderworpen aan een systematische anti godsdienstige beïnvloeding. De zielzorg, vooral op het platte land, is moeilijk. Ongeveer 200 Vietnamese priesters zitten in de heropvoedingskampen, terwijl de buitenlandse priesters zijn uitge wezen. De gaten in de pastorale voorziening zijn niet of nauwelijks op te vullen. Een grote handicap is, dat niemand zonder officiële toe stemming van de autoriteiten zich vrij in het land kan bewegen. Paro chies die nog over een priester be schikken kunnen priesterloze pa rochies in de buurt niet helpen, omdat de priester er niet naartoe kan gaan en de priesterloze paro chianen niet naar de parochies, waar nog wel een priester is. Willekeur De zielzorg in Ho-Tsji-Minh-stad is vrijwel normaal, maar buiten de hoofdstad ligt, volgens Kathpress, de situatie veel ongunstiger, omdat het kerkelijke leven daar veel meer onderworpen is aan de willekeur van plaatselijke leiders. De moge lijkheden voor zielzorg en onder richting zijn op het platteland veel minder groot. Een eucharistievie ring mag maar een half uur duren en moet bovendien zo gepland zijn, dat het verplichte werken op de velden en de samenkomsten voor heropvoeding niet in het gedrang komen. In de Western zit de klad.In ternationaal. Het publiek ziet niet veel meer in de klas sieke Amerikaanse cowboy film. de Italiaanse westerns, die met de overproduktie een indigestie hebben ver oorzaakt, zijn zelfs praktisch verdwenen of doen met twee komieken voorop hoogstens een beroep op de persiflage. In het land van herkomst probeert men het de laatste jaren met kostbare kwali- teitsprodukties, waarin een of meer grote namen, maar ook dat heeft niet geholpen. Voor Nederland althans is er een merkwaardige uitzon dering: de reprises van Serge Leone-Westerns als „Once upon a time" hebben een lang geprolongeerd leven. De Amerikaanse deskudi- gen hebben een hard hoofd in nieuwe projecten in het prairiegras. In de opgaven van „Variety" over 1975 kwam bij de eerste 45 suc cesfilms van dat jaar geen western voor. Sindsdien zijn er alweer verscheidene nieuwe flops in de annalen bijgeschreven. Financieel gezien dan. „Butch Cassidy and the Sundance Kid* was in 1969 de laatste grote geldmaker. Recenter bleken „Bite the Bullet" van Richard Brooks met Gene Hackman en Can- dice Bergen het niet te kun nen rooien, de grote namen van Katherine Hepburn en John Wayne bleken niet vol doende net zo min als „Buf falo Bill and the little In dians", met Paul Newman nog wel, in de regie van Ro bert Altman het tot een draaglijk resultaat kon brengen. De hoop was ge vestigd op „The Missouri Breaks" met topsterren als Marlon Brando en Jack Ni cholson onder regie van Ar thur Penn. De film kostte 8.6 miljoen dollar en er volgde een publiciteitscampagne van nog eens drie miljoen dollar op. Het geld zal niet worden terugverdiend. Charlton Heston heeft er een filosofie Over - na het wan- succes van „The last hard men" - „Negatieve films over welk onderwerp dan ook halen het niet, het pu bliek wil iets positiefs zien". Verklaringen worden er ge noeg gezocht, maar de pas sende sleutel blijft zoek. „The outlaw Josey Wales" van Clint Eastwood was dit Sinds de eerste western, „The great train robbery" in 1903 zijn intrede deed, zijn er vooral in de perioden voor en na de tweede wereldoorlog grote toppen geweest. Hes ton houdt de inzinking voor een tijdelijk verschijnsel, de critici zijn het er overigens wel over eens dat oorspron kelijkheid kan helpen de impasse te overleven. Mis schien begint men genoeg te krijgen van het allersimpel ste piefpafpoef. Maar ook de zogenaamde edelwestern blijkt het vooralsnog niet te kunnen halen. De opvattingen van de tegenwoordig in Amerika opererende Dino de Lauren- tiis vormen een uitzonder ing. Hij blijft zonder meer vertrouwen in acteurs, die bij het publiek een heldei- mage hebben. In Californië zijn inmiddels de eigenaars van de grote paardestallen bezig hun col lecties uit te dunnen. De fi guranten en stuntmannen - en niet te vergeten de India nen - zoeken elders werk. Leerstuk van De la Parra Titel: "Wan Pipel"; regie: Pim de la Parra; hoofdrollen: Willeke van Ammelrooy, Diana Gangaram Panday en Borger Breedveld; Trianon; 14 jaar. Toen Pim de la Parra, die in Suri- ftame geboren is, indertijd met zijn "Wan Pipel" begon, vertelde hij, dat kleurlingen daarmee de inge wikkelde gevoelens van de Suri- namers op hechte wijze zou tonen. Een droom, die hij al tien jaar koes terde, zou uitkomen. Het is niet overdreven te zeggen, dat De la Parra redelijk in zijn opzet is ge slaagd. Hij mag met recht trots zijn op deze füm, die wellicht niet zijn makkelijkste werkstuk is. "Wan Pipel" betekent "één volk". Het is net zo'n grote wensdroom van de Surinamer, die het goed met z'n land meent, als het een wensd room van De la Parra was deze film te maken. Een land, met zo'n rijke schakering aan bevolkingsgroe pen, negers, hindoestanen, Chine zen, kleurlinge, enz. is slechts door enorme inspanning tot een hecte eenheid te smeden. En daarover gaat deze film. Over de verscheurdheid tussen de volke ren, de verdeeldheid tussen jong en oud, maar vooral het onbegrip van niet-Surinamers tegenover de Su rinamer. En al tekent De la Parra het wel erg scherp en simpel, al maakt hij van de Hollandse vrien din van de Surinamer een vreselijk domme trut, hü geeft wel duidelijk aan waar de moeilijkheden zitten. Roy is de Surinamer, die in Neder land studeert, maar door het over lijden van zijn moeder terugkeert naar zijn land. Dan komen de pro blemen als hij wordt geconfron teerd met zijn verleden, als hij de oude sfeer van thuis weer proeft. Dat wordt alleen nog erger doordat Borger Breedveld en Willeke van Ammelrooy met regisseur Pim de la Parra. Het team hij verliefd wordt op een hindoes- taans meisje. Ook dan steekt ras sendiscriminatie de kop op, zowel van de kant van haar ouders, als bij zijn vader. Zijn Nederlandse vriendin kan het niet begrijpen, dat hij haar in de steek laat voor een ander. Hij wil niet uitleggen, dat het niet alleen een andere vrouw is, maar dat zijn eigen land hem terugroept. Ook al scheldt de bevolking zelf op Suri name en wil men zo snel mogelijk de biezen pakken naar Nederland, het beloofde land. Eigenlijk best een leerstuk van Pim de la Parra. In elk geval een film die je niet zo snel vergeet. ANNEMIEK RUYGRO MUNCHEN - De Zweedse actrice Britt Eklund speelt de hoofdrol i Westduitse film "Slavers". ASTA: "Wie dan leeft, wie dan zorgt", dag. 2.30, 7.00 en 9.30 uur, zo. 1.30, 4.00, 7.30 en 9.30 uur, AL. BIJOU: "Cousin, cousine", dag. TS N 2 00'7-30 en 945 uur'zo-ook k" t i 4.15 uur. 14 jaar. CALYPSO: "Assepoester", dag. 2.15, 7.15 en 9.15 uur, zo. Blijvers 1.45, 3.45, 7.15 en 9.15 uur. AL. CAMERA: "l'Empire des sens", LUXOR - „Wie dan leeft, wie dag. 2.15, 7.15 en 9.30 uur, zo. dan zorgt", Louis de Funès als ook 4.30 uur. 18 jaar. keurmeester in restaurants. CINEAC: "The Canterburry ta- CAMERA - „Victorie in Enteb- les", dag. 1.30, 4.00, 7.00 en 9.30 be", de eerste in een reeks films our, za., zo. en woe. 7.00 en 9.30 over de verrassingsaanval op uur. 18 jaar. het vliegveld van Oeganda. In- CORSO: "Goldfinger", dag. middels is de tweede versie (van 2.00, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook een ander filmconcern) al in en- 4.15 uur. 14 jaar. kele Nederlandse bioscopen te DU MIDI: "Overval op Enteb- zien. be", dag. 8.15 uur, vr., za. en zo. STUDIO - „20.000 mijlen onder 7.00 en 9.30 uur. 14 jaar. zee", Walt Disney. Nep-haai EURO: "The great race", dag. jaagt oorlogsschepen naar de 1-45 en 7.45 uur, za., zo. en woe. ondergang. Goed zo, maar de 3.45 en 7.45 uur. AL. film wordt er niet beter van. METROPOLE 1: "The Pink LlDO - „De roze panter slaat Panther strikes again", dag. weer toe", Peter Sellers als de 1-30, 6.45 en 9.15 uur, zo. ook langzamerhand legendarische 4.15 uur. AL. Clouseau, de man die zo arro- METROPOLE 2: "1900, deel 2", gant is, dat hij zijn onhandig- dag. 2.00 en 8.30 uur. 18 jaar. heid nog op een aardige manier METROPOLE 3: "1900, deel 1", weet te verkopen. dag. 1.45 en 8.15 uur. 18 jaar. METROPOLE 4: "l'Innocente", dag. 2.30, 7.15 en 9.45 uur, zo. Kindermatinee 4 15, 715 en 945 uur' 18 a tT/tt da _r7 =-=j==_r= METROPOLE 5: "Face to face", CAMERA - „Zorro en de drie dag 21S< 7 00 en 9 30 uur z0 musketiers 2 00 4 3„ en g 3Q uur 18 REX - „Astenx verovert Ro- Jaar me ODEON 1: "Assepoester", dag. 71.45 uur, za., zo. en woe. 1.45 en Nachtfilms 4.15 uur. AL. "Overval op En- tebbe", dag. 6.45 en 9.30 uur. 14 CAMERA - „Rosemary's ba- jaar. by". ODEON 2: "Assepoester", dag. REX - „Meisjes, die graag naar 6.45 en 9.15 uur. AL. "Overval bed willen". op Entebbe", dag. 2.00 uur, zo. 1.30 en 4.00 uur. 14 jaar. ODEON 3: "Wie dan leeft, wie ■p •m V" dan zorgt", dag. 2.15,7.15 en 9.45 tv r iuur zo ook 4 45 uur a t ODÈON/THe' movies: "The Omen", dag. 2.15 7.15 en 9.45 uur, zo. ook 4.45 uur. 18 jaar. olympia: "Hang 'em high", dag. 2.00 en 8.00 uur. 18 jaar. passage: "King Kong", dag. 2.00, 6.45 en 9.30 uur, za. en zo. 1.15, 4.00, 6.45 en 9.30 uur. 14 jaar. REX: "King Kong", dag. 1.30, 4.00, 6.45 en 9.30 uur. 14 jaar. ROYAL'70: "Onder het rokje, stoot het bokje", do., za. en zo. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, vr. 2.00 en 6.45 uur, ma. 2.15 en 8.00 uur, di. en woe. 2.15 uur. 18 jaar. ROYAL: "Blind boxer", ma., di. en woe. Il5 en 8.00 uur, do., vr., za. en zo. 2.00, 7.00 en 9.30 uur. 14 jaar. STUDIO 2000: "Victory at En tebbe", dag. 2.00, 7.00 en 9.30 DE UITKIJK: "Barry Lyndon", dag. 7.30 uur, do., vr., ma. en di. ook 2.00 uur. 14 jaar. „Dolle pret in een Tiroler bed", er wordt dan ook bij gejodeld en zie dat maar eens in een Neder lands, Engels of Zweeds bed voor elkaar te krijgen. Goede films in an dere steden „Mr. Klein" met Alain Delon in een film van Joseph Losey, Kri- terion, Amsterdam. „Bugsy Malone", kindermusi cal van Alan Parker, Cineac, Rotterdam. APOLLLO 1: "The scarlet buc caneer", dag. 2.30, 7.30 en 9.45 uur, zo. 1.30, 3.45, 7.30 en 9.45 uur. 14 jaar. APOLLO 2: "Victory at Enteb be", dag. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, zo. 1.00,3.30, 7.00 en 9.30 uur. 14 jaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 19