DE GELE SPIN WOENSDAG 5 JANUARI 1977 PAGINA 19 De volgende stelling bij het proefschrift van dr. Yap Kioe Sheng, die aan de Vrije Univer siteit in de sociale wetenschap pen promoveerde, verdient enige nadere toelichting: ,X>e belangstelling voor Fran stalige literatuur zou wellicht toenemen indien de wijze van rugbetiteling van in Frankrijk uitgegeven boeken in overeen stemming zou worden gebracht met de in Nederland, Engeland en Amerika gebruikelijke wijze van rugbetiteling of indien de Franse boeken op hun kop in boekenkasten zouden worden geplaatst, waardoor de lees baarheid van de titels wordt vergroot." ZEVENDE SLUIER Het probleem kwam me bekend voor. Waar en wanneer was mij dit verschijnsel ook eens opge vallen? Als een geoloog groef ik in mijn geheugen, aardlaag na aardlaag wegspittend, of mis schien kan ik het nog beter ver gelijken met de sluierdans, waarbij ik de ene na de andere sluier afwierp, totdat de blote feiten zichtbaar werden. Was het voor mijn eigen boekenkast? Nee (eerste sluier). Viel het me dan op in een boekwinkel? Nee (tweede sluier). Ha, ik weet het al, ik stond voor zo'n boekenmo len.' (derde sluier). En dat was ergens in het buitenland, maar waar? (vierde sluier). Niet in een boekhandel,maar ineen ho tel! (vijfde sluier). Het had ook iets met sport te maken, Mon treal misschien? (zesde sluier). O nee, nu weet ik het. In Frank furt, in 1972, in het hotel waar IMJFItL alle FIFA-bonzen en het organi satiecomité van de wereldkam pioenschappen voetbal waren ondergebracht, had men in een boekenmolen pockets in allerlei talen neergezet, maar niet taal bij taal, maar door elkaar heen zodat je je hoofd beurtelings naar links en naar rechts moest buigen om de rugtitels te kun nen lezen! (zevende sluier, het geheim is ontraadseld!). RUGTITELS Nu herinner ik mij ook waar ik erover geschreven had: in het voorwoord van het boek „De paus? Daar krijg ik een kind van", waarin ik in 1975 een keuze uit mijn verzamelde werk samenbracht. Ik leg in dat voorwoord uit, aan welke ele mentaire wetten een boek moet beantwoorden. „Vervolgens be kijken we de rug. U zet het boek nu rechtop voor u neer, u kijkt tegen de smalle „dichte" kant aan, u kantelt uw hoofd op uw nek een graad, of 45 naar rechts, en u leest dan, van boten naar beneden: Nico Scheepmaker De Paus? Daar krijg ik een kind Ik zal niet zeggen dat de wereld vergaai als u diezelfde tekst van beneden naar boven zou moeten lezen na eerst uw hoofd naar links te hebben gekanteld, maar het is nu eenmaal wél zo dat Ne derlandse boeken, inclusief de pockets, titel en schrijver van boven naar beneden vermelden zodra zij rechtop staan. Zij heb ben dat gemeen met de Engelse en Amerikaanse boeken al zijn daar,net ah bij de Nederlandse uitzonderingen die de regel be vestigen. Franse, Duitse en bij voorbeeld Russische boeken hebben voor het andere systeem gekozen: hoofd naar links, lezen van onderen naar boven. Als je iemand goed gek wil hebben, dan moetje hem in zo'n draai- molen in de boekhandel een mooie pocket voor zijn verjaar dag laten uitzoeken, en dan af wisselend een Nederlands boek. een Frans boek,een Engeh boek. een Duits boek, een Nederlands boek,een Russisch boek, etcetera naast elkaar zettenDat is erger dan naar tafeltennis kijken MINDERHEID Ik weet niet of er tijdens de pro motie tegen deze stelling geop poneerd is, maar ik hoop het wel. Want als de Franse uitge vers de Nederlandse en Engel stalige lezers zouden willen ge rieven door de rugtitels voort aan andersom te laten lezen, dan zouden ze ongeveer 323 mil joen potentiële lezers een plezier doen (USA, Groot-Brittannië, Canada voor een deel, Nieuw- Zeeland, Australië, Nederland, de helft van België), maar tege lijkertijd ruw geschat 700 mil joen lezers afstoten, want alle Oostbloklanden lezen de rugti- teh van onder naar boven, de meeste Spaanse boeken titelen op de Franse wijze, kortom: we zijn domweg in de minderheid met onze van boven naar onder-rugtitels! NICO SCHEEPMAKER De "verstilde wereld" in een zaal van het Schiedams Museum is aan de rechterkant helder, aan de lin kerkant donker. Rechts hangen schilderijtjes van Karsper en links van diens zoon Eduard Karsen. De vader wordt doorgaans alleen ge noemd in verband met de zoon. Zo is het ook in het boek, dat prof. A.M. Hammacher in 1957 over deze kun stenaars publiceerde. Pas - de Schiedamse tentoonstelling (tot 23 jan, nadien in het Arnhems Mu seum) stelt beiden naast elkaar. Terecht, want onder de schilders van het stadsgezicht in de tijd van de Nederlandse Romantiek, neemt Karsper een eigen plaats in. Hij is niet, zoals Springer, gezellig - daar was hij ook de man niet naar. De geliefde schilderachtigheid van het verval, met vermolmde muurtjes of zelfs met een ietwat beurse voor dracht, kon hij niet altijd en zeker niet in de jaren van zijn grootste geldzorgen vermijden: dat spul was verkoopbaar. Maar zijn beste wer ken hebben de gedisciplineerde helderheid die even aan die van de De verstilde wereld van de Karsen-familie Symboolwaarde Nu is Knip van een vroegere generatie, maar Karsper is toch niet "ouder wets", want zijn seizoenloze licht zonder scherpte is anders dan bij Knip. Zijn beste schilderijen zijn slotsommen uit vele, gedistilleerde waarnemingen, ook wat de keuze en schikking van gebouwen be treft. Het stadslandschap is voor hem klaarblijkelijk in de totale ruimte een deel dat met werken van mensenhand zo gemarkeerd is, dat er een verwijzing in te zien is naar regionen boven de menselijke be perktheid. Het stadslandschap is voorwerp van beschouwing: in zijn vroege werk plaatst Karsper dikwijks op het voorplan - maar onopvallend - een beschouwer, soms ook een schetsende schilder. Hij kiest het gezichtspunt laag, zodat we tegen de gebouwen opkijken. Zijn "Duitse vestingkerk" is daar een extreem voorbeeld van. De drie hoek of diagonaal van weg of rivier naar het verschiet zijn uiteraard de ruggegraat van zijn composities. Soms laat hij door een bootje, een veerpont, als bij Ruysdael of Van Goyen, een horizontaal aan duiden. Maar hij wijst niet alleen terug naar de 17de eeuw: bij utzondering ont moeten we een schilderijtje, waar mee hij tipt aan de sfeer van Casper David Friedrich. Hij tipt, maar houdt het net niet sober genoeg. Onmiskenbaar is er echter de ge spannenheid van het bijna, maar net niet kunnen formuleren van een woordloos groot besef. Galerie-bibliotheek, Luifelbaan 1, Was senaar. Tentoonstelling Aimée Crince le Roy - houtsneden, Wim Fraeyhoven - poppen. Openingstijden van de biblio theek. Van 18 dec. tot 13 jan. De Lakenhal, Oude Singel"20-32. Ten-! toonstelling "Geschildert tot Leyden Anno 1626". Van 18 nov. t/m 9 jan., geopend dag. van 10-17 uur. zo. van 13-17 uur (25 dec. en 1 jan. gesloten). Galerie Denise Stephan, BakRersteeg .18. Tentoonstelling Kees van Roemburg - schilderijen. Geopend za. van 14-1.8 uur, tot 30 jan. Atelier "De Scherf', Nassaulaan 41, Oegstgeest, tel. 150220. Ans d. Hei- de-Kort exposeert eigen werk glasbui- gen, houtwerk, tegels en mozaïeken. Galerie De Oude Rijn 40. Tentoonstel ling Ans Wortel - gouaches en Geert Jan van Meurs - beeldhouwwerk. Van 17 dec. tot 20 jan., geopend di. t/m zat. van 10.30-17 uur, do. ook van 19—21 uur. >l-5i Galerie Pulchri Studio, Passage 10, Oegstgeest. Tentoonstelling Jan Vegter - tekeningen. Van 3 t/m ?0 jan., dag. geopend van 10-16 uur,, zo. gesloten. Galerie JA, Sportfondsenbad, Wasse naar. Tentoonstelling Sinemus - ge mengde techniek, Ton Pape - aquarel len, Ben Hoezen - perspex objecten en Guus van Lummel - kinetische lichtob- jecten. Van 6 t/m 23 jan., geopend do. t/m zo. van 10-17 uur en woe. van 20-22 uur. (9uc/ 01 te iet/uw 5 januari 1977 Honderd jaar geleden stond in de krant: - In Engeland en Frankrijk ver vaardigt men tegenwoordig ke tels, bestaande in een cilinder van 45 centimeter hoogte en 20 centimeter middellijn. In dezen cilinder liggen koperen buizen, spiraalvormig omgebogen. Wanneer nu een of meer gas vlammen of eenig ander verhit- tingsmiddel de warmte in den cilinder voert, zijn de buizen onmiddellijk aan de vlammen blootgesteld. Men laat nu boven in de buis water vloeien. Op den langen en zeer heeten weg, dien het doorloopt, wordt het snel verwarmdDeze toestel geeft per minuut een liter kokend water of2llz liter van 45 gr. C. In pho- tographische ateliers gebruikt men deze inrichting reeds vrij algemeen. Vijftig jaar geleden: - De "Times" (Londen) ver neemt uit Toronto, dat in Niéuw-Schotland een 55-jarige man zijn geheugen teruggekre gen heeft, dat hij 25 jaar kwijt was geweest. Bij het houthakken in een bosch werd hij door een vallenden boom getroffen en verloor het bewustzijn. Toen hij bij kwam, was hij blind, maar na eenigen tijd kreeg hij zijn ge zichtsvermogen èn zijn geheu gen terug. Hij herinnert zich nu, dat hij op een scheepswerf te Hantsfort (Nieuw-Schotland) gewerk{had en als zeeman Aus tralische en Zuid- Amerikaansche havens had be zocht. Deze zomer teas hij te Bos ton afgemonsterd en had hij zich naar Nieuw-Schotland be geven. Zijn moeder, die nog leeft, verklaarde dat haar zoon 25 jaar geleden naar zee was gegaan. Zij geloofde tot dusver, dat hij kort daarna te Gibraltar aan aele koorts bezweken was. - Te New-York raakte Maandag zekere Lubetkin in twist met een kleermaker in diens winkel over de kwestie of hij voor het repa- reeren van zijn overjas 1.60 of 1.80 moest betalen. In zijn drift greep Lubetkin een schaar en stootte die den kleermaker in de borst. De man was binnen enkele minuten dood. Een detec tive, die door het opgewonden gesprek opmerkzaam was ge worden, kon den dader arres teeren, juist toen deze den win kel verliet. De man was diep on der den indruk van het voorge vallene. (Kleine vaart) Celtic Prince 3 40 n Tunis nr Setubal Cornells Broere 4 vn Rotterdam Dutch Engineer 4 vn Rotterdam Gerda Smits 31 te Setubal Groesbeek 3 te Shoreham Inger Smits 2 te Algiers Isabel 4 te Manyluoto Jenny Smits 31 te Lagos Makiri Smits 1 te Savona verw Margaretha Smits 1 te Bahrein Marinus Smits 10 te Oslo ver Norstar 3 vn Rotterdam nr Huil Pallas 4 Andors Island nr Rotterdam Parma 3 rede Latakkia Spray pass 4 Ouessant nr Runcom Stella Nova 3 60 no Tunis nr Doha Viscount 4 in monding Washbay n Kingslynn Abel Tasman 3 vn Suezkanaal nr Ger Achilles 3 1000 no Paramaribo nr Rot terdam Atlantic Star 3 1000 z Ierland nr Liver- Bilderdijk 3 vn Bremerhaven nr Rotter- Calamares 3 580 ozo Bermuda nr Sou- thamton Chevron Amsterdam 3 p San Salvador island nr Panamakanaal Coral Isis 3 700 o Bermuda nr Port Ne- Coral Maeandra 3 te Le Havre Coral Rubrum 4 te Rotterdam Diadema 3 50 z Palenque nr Curacao Duivendrecht 4 te Rio de Janeiro Esso Bonaire 3 128 no Marowijneriver nr Bahrein Flevoland 3 190 w Lissabon nr Santos Gardenia 3 vn Suez nr Carrara Hercules 4 te Ponce Katelysia 4 vn Curacao nr Liverpool Kennemerland 3 100 z Madeira nr Am sterdam Kermia 3 te Teesport Khasiella 3 vn Teesport n Stanlow Leuvelloyd 3 55 ozo Aden nr Damman Mississippilloyd 3 160 ozo Port Sudan nr Rotterdam Neder Lek 4 te Antwerpen Neder Ryn 3 te Lissabon Neder Weser 3 500 o St Helena nr Cher- Nykerk 3 840 zzo Newfoundland nr Port Said Palamedes 3 70 zzo Cape Hanry nr Bal- Philipia 3 60 zw Ouessant nr Port Said Rudolph Peterson 3 te Rastanura Simonskerk 3 325 no Mogadiscio nr Straat Forcados 5 te Kuwait Straat Fresco 3 65 zw Reunion nr Singa pore Straat Futami 3 36 zzw St Helena nr San- Straat Napier 5 te Singapore, Straat Nassau 3 vn Hongkong nr Singa pore, Telena 3 p Valentia nr Fenit, Toloa 4 te Oslo, Viana 3 vn Curacao (wacht op orders), Wonosari 2 700 w Mazanillo nr Manzanil lo. PANDA EN DE OVERMEESTERING 38-135- Een half uurtje later werd er aangebeld bij Hobbeldonk, en Panda sprong opgewonden overeind. "Misschien is dat Pam wel!" riep hij terwijl hij langs Jollipop naar de voordeur snelde. "Ik hoop het niet, meneer Panda," zei de bediende kil. „Uw neef is tot vernielzucht overgegaan - en dat kan niet scherp genoeg afgekeurd worden. Ik stel voor om belet te geven..." Maar dat deed Panda niet toen hij de deur opende. "V/-wat is er met jou gebeurd?!" vroeg hij, onthutst naar zijn neef kijkend die bleek en schichtig in de deuropening stond te wankelen. "De politie zoekt me..." legde Pam uit. "ze hebben m'n portret overal opgehangen... Ik moest heel stiekem hiernaartoe komen - en dat is niks voor mij. Jij bent de enige, die me kan verstoppen... Al weet ik eigenlijk niet, waarom. Ik heb niets gedaan, geloof ik." Panda leidde hem zorgzaam naar de woonkamer - en Jollipop keek hem misprijzend na. "Wel ja," prevelde hij met dunne mond. "Gezocht door de wet! Het verbaast me niet, want niets is zo afkeurenswaardig als geweld en vernielzucht. Het is mijn plicht, de politie te waarschuwen!" GEVULDE PAP RIKASCHIJFJES 1 grote rode paprika. 'li bakje kwark, 50 g. Bluefort, 20 g. boter, zout, peper. Snijd een klein kapje (met het steeltje) van de paprika af. Neem zaadjes en zaadlijs ten er voorzichtig uit. Was en droog hem. Roer de kwark met de Bluefort en de bo ter met de mixer dooreen tot een gladde massa. Maak dit op smaak met zout en peper. Vul de paprika stevig op met dit mengsel. Wikkel hem in folie en laat hem in de koelkast goed opstij ven. Snijd hem vlak plakken en leg deze op een plakje rogge brood. Garneer met wat druiven. pAr ZECIK TOCH NtCT IK- BEAJ PQ.IH*, HA/ V'J EVEAJ ^DED V f-rAAE pe»UK E.ZAAH -l'J BEMT A U&ÉA priha Z&UA, J€ Zoet\T PAT l|c OOK. priHA &LVF nrn. t>Ort)utr. Agenda LUXOR:"Wie dan leeft, wie dan zorgt", dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, za. en zo 2.15, 4.30, 7.00 EN 9.15 uur, oudejaarsavond gesloten. AL. CAMERA "Victorie at Entebbe", dag. 2.30, 7.00 en 9.30 uur, za. en zo. 2.00, 4.30, 7.00 en 9,30 uur, oudejaarsavond geslo ten. 14 jaar. STUDIO - "20.000 mijl onder zee", dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur. zat. en zo. ook 4.45 uur, oudejaarsavond gesloten, 14 jaar. LIDO:"The Pink Panther strikes again dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, za. en zo. ook 4.45 uur, oudejaarsavond gesloten. AL. TRIANON:"Asterix verovert Rome", dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, za. en zo. 2.15, 4.30, 7.00 en 9.15 uur, oudejaarsavond gesloten.AL. REX: "Commando Atak", dag. 2.30, 7.00 15 uur, za. en zo. 2.15, 4.30, 7.00 en uur, oudejaarsavond gesloten. 14 Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis). Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuls: Middagbezoekuur: 13.45-14.30 uur. Avondbezoekuur: 18.30-19.30 uur. Kin derafdeling dagelijks van 14.00-19.00 uur alleen voor ouders zondag 14 00-15.00 uur voor overige familieleden. Kinderen beneden 14 jaar hebben geen toegang op de kinderafdeling. Sint Elizabeth-ziekenhuis: Volwassenen dagelijks van 13.30-14.15 uur en van 18.30 tot 19.30 uur; klasse afdelingen ook 11.15 tot 12.00 uur. Kraamafdeling: dag. van 11.15 tot 12.00 uur (alleen voor echtgen.) v. 15.00 tot 16.00 uur en van 18.30 tot 19.30 uur. Kin derafdeling dag. van 15.00 tot 18.30 uur. CCU (hartbewaking) dag. van 14.15 tot 14.45 uur van 19.00 tot 19-30 uur. Inten sieve verpleging: dag. van 14 00 tot 14.30 uur en van 18.30 tot 19.00 uur. Sport-Medisch Adviescentrum Spreek uur. ma. 19.30-20.30 uur in het St. Elisabeth-Ziekenhuis. Endegeest dinsdag en vrijdag 13-14.30 uur 's zondags 11-12 uur en 14-15 uur; eerste klasse: de gehele dag. Annakiiniek: Klasse afdeling van 13.00-14.30 uur van 18.30 tot 20 00 uur. Derde klasse bezoekuur van 13.00-14.00 uur en 18.30-19.30 uur. Kinderzaal: van 13.00-1400 uur. Op woensdagavond (uitsluitend voor de ouders) van 18.30-19-30 uur. Academisch-Ziekenhuis Voor alle patiënten (behalve kinderen) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15.00 uur. 18.30-19.30 uur. Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ou- Maandarj t/m vrijdag; Bezoek aan ernstige patiënten- Wanneer voor ernstige patiënten door lopend bezoek wordt toegestaan kan de hoofdverpleegkundige hiervoor - spe ciale kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks: 15.00-15.45 uur. 18 30-19.00 uur. Bezoektijden kinderafdeling Elke dag: 14 15-15.00 uur 18.30-19.00 uur. Alphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 11-11.30; 13.30- 14.15 en 18.30-19.30 uur; 3e klas 13.30- 14.15 en 18.30-19.30 uur; Kraamafdeling 13.30-14.15 uur alleen voor echtgenoten 19-20 uur; Kinderafdeling 15-15.30 uur alleen voor ouders 18-18.30 uur. Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vlieg verkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bij het in formatiecentrum Geluidshinder Schip- hol (020-175000).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 19