omnium»)»
Youth for Christ:
beweging vol leven
Warmond
huldigt
zondag
koster Jan
Van Damme
begraven
DINSDAG 4 JANUARI 1977
PAGINA 11
"Youth for Christ is een beweging
met een beperkte opdracht en met
beperkte mogelijkheden. Zij is zich
daarvan bewust, maar probeert de
eigen taak zo goed mogelijk te ver
vullen". Dat zegt de 35-jarige Mar-
kense predikant Pieter Boomsma,
die dit jaar algemeen directeur van
Youth for Christ Nederland wordt
De beperking van Youth for Christ
blijkt ook daarin, dat men niet alle
jongerengroepen bereikt en niet
alle leeftijdsgroepen kan dienen.
Alleen al vanwege dit laatste is,
volgens ds. Boomsma, samenwer
king met de plaatselijke kerken
nodig. Waar blijven de mensen met
wie er enige tijd contact is geweest?
Hoe ontstaat er een zo goed moge
lijke doorstroming? Hoe kunnen de
kerken gebruik maken van de
training die jongeren hier hebben
ontvangen?
In het blad "Kerkinformatie" van
de Geref. Kerken geeft ds. Boom
sma antwoord op de vraag waarom
hij directeur van Youth for Christ
Nederland wilde worden.
Hij leerde deze interkerkelijke
evangelisatiebeweging van jonge
ren kennen door zijn kerkelijke
functie voor evangelisatie in de re
gio Zaandam. De classis Zaandam
van de Geref. Kerken schiep de ge
legenheid tot een werkelijke ken
nismaking door een gedeeltelijk
dienstverband met de regioleider
van Youth for Christ voor Noord-
Holland. Vier jaar geleden had Pie
ter Boomsma nog een "tamelijk
kritische houding" tegenover
Youth for Christ, maar dat was
meer de aarzeling van iemand die
op afstand bekeek wat anderen be-
ploeterden.
Groeiend
Wat hij in Youth for Christ vond,
was een groeiende groep, in het al
gemeen toegewijde jongeren, bezig
om te delen wat zij zelf hadden ont
vangen. Jongeren die zochten naar
wegen om zo verstaanbaar moge
lijk leeftijdgenoten te bereiken. Di
kwijls struikelend en strompelend,
maar oprecht en enthousiast. Nogal
eens met gebrek aan gerijpte wijs-
V>
"Youth for Christ is een beweging
vol leven. Vol enthousiasme om Je
zus Christus en zijn werk. Daarmee
ook een beweging vol vragen. Zo
wel het enthousiasme en de zegen
als de zorgen wil zij graag delen.
Laat daar ruimte voor zijn. Ik denk,
dat daarmee allen gediend zijn. Dat
zo nog beter de volheid van het le
ven met onze Heer zichtbaar
wordt".
Het contact van Pieter Boomsma
resulteerde bij het ontstaan van de
vacature van ds. George Brucks,
die directeur van Youth voor Christ
in Europa wordt, in het verzoek van
het bestuur om diens plaats in te
nemen. Gezien zijn ervaringen en
de betekenis die Youth for Christ
kan hebben voor jongeren van deze
tijd en ook voor de kerken, leek
hem dat "alle moeite waard".
Oog op kerken
"Bij alles wat zij doet houdt Youth
for Christ het oog op de kerken.
Men twijfelt of men zich moet noe
men "brug naar de kerken" of "arm
van de kerken". In dit zoeken wordt
in ieder geval duidelijk wat het ver
langen is. Evangelisatiebeweging-
zijn houdt in, dat men in een voort
durend heen-en-weer bezig is met
de opdrachten zoals Jezus die
geeft gaat heen, maakt de volken
Negentigjarige
misdienaar
maakt promotie
WASHINGTON - Toen Frank
Gross tien jaar oud was, zei hij
tegen zijn vader, dat hij mis
dienaar wilde worden. Ak-
Dat was in 1896. Nu, tachtig
jaar later, staat Frank Gross
nog elke dag om vijf uur op om
de mis van zes uur te dienen.
Daags voor zijn negentigste
verjaardag heeft hij promotie
gemaakt mgr. Hermann, de
bisschop van Columbus,
Ohio, wijdde hem tot de eerste
permanente akoliet in de Ver
enigde Staten. Hij mag nu ook
uitreiken en deze
huis brengen bij zieken
Een koster moet kunnen im
proviseren. Ik noem een voor
beeld. We verplaatsen ons even
naar Warmond, waar in de Mat-
thiaskerk zojuist een uitvaart
dienst is geëindigd. Familiele
den en priester begeleiden,
langzaam lopend, de lijkkist
met de overledene naar het
kerkhof. Koster Jan van Ame-
rongen luidt de klok. Dat is
maar een deel van zijn taak. Er
wordt van hem ook verwacht
dat hij zo dadelijk het wf. .wa
tervat naar het kerkhof brengt
zodat de priester de laatste ze
gen kan geven.
Dat betekent haasten voor de
koster. Terwijl de torenklok zijn
laatste slagen produceert ver
laat koster Jan de kerk en slaat
snel de weg naar de begraaf
plaats in. Maar dan struikelt hij.
Het wij watervat valt om. Leeg.
Dat is 'm nog nooit gebeurd.
Wat nu? Een snelle blik in het
rond. Zijn oog valt op een smal
slootje vlak in de buurt. Een
kort sprintje en koster Jan staat
aan de waterkant. Gaat op zijn
hurken zitten, schuift met zijn
hand het deklaagje kroost opzij
dompelt het lege wij watervat
onder water, haalt 'm boven en
kijkt achterom. De stoet is nu
bijna op het kerkhof. Koster
Koster Jan van Amerongen.
A.s. zondag, na de plechtige
hoogmis, wordt hij door de pa
rochie in het zonnetje gezet.
Want hij is nu 25 jaar in dienst.
"Ik had liever geen feest ge
had", zegt hij. "Van al die tam
tam met een pot muziek voor de
deur en een ereboog moet ik
niets hebben. Het is onverant
woord om voor mij iets te orga
niseren. Die kwart eeuw is ge
woon een sterretje in mijn le
ven. Van een 25-jarig priester
jubileum maken ze tegenwoor
dig toch ook geen ophef meer.
Moet het dan wel bij mij? In
Warmond is men echter niet
van plan het zilveren kosteiju-
bileum zo maar voorbij te laten
gaan. Zondag is het feest, of Jan
wil of niet.
Inzet
Als koster is Van Amerongen
niet te evenaren, vinden veel
parochianen. Zo'n toewijding,
zo'n inzet, dat kom je toch ner
gens meer tegen. Toegegeven,
als je hem voor het eerst ziet
"optreden" maakt hij een wat
Ds. Pieter
Boomsma,
de nieuwe
directeur
Wat in stad, dorp of streek door de
plaatselijke jongeren zelf wordt
georganiseerd, is de kern van het
werk. Hoewel er duidelijke afspra
ken worden gemaakt voordat men
zich Youth for Christ-groep mag
noemen, en er ook wordt gewerkt
aan een nogal sterke centrale bepa
ling van de inhoud van het werk,
blijft de jongen of het meisje ter
plaatse de sleutelfiguur.
Zij beschikken gewoonlijk over
een koffiebar als ontmoetings
plaats. Hier zijn bijbelstudies en
besprekingen met de medewer
kers, worden werkende jongeren
en studerenden uitgenodigd en
wordt een programma geboden van
muziek, korte toespraken en per
soonlijk contact. Dat is de basis van
het werk. Landelijk wordt die aan
gevuld met een zo breed mogelijk
service-pakket, zowel in het per
soonlijke als in het organisatori
sche vlak.
Voor de zomer heeft Youth for
Christ een breed aanbod van kam
pen en in Utrecht beschikt de be
weging over een opvangcentrum
voor jongeren die, om welke reden
dan ook, enige tijd hulp nodig heb
ben. In juni vorig jaar opende
Youth for Christ in Driebergen een
nieuw trainingscentrum.
Pieter Boomsma constateert, dat
bij dit alles voortdurend wordt ge
zocht naar andere wegen en naar
verbetering van de bestaande.
Moeite
Contact met anderen zal, naar de
mening van de aanstaande nieuwe
directeur, ten eerste plaatselijk
moeten worden opgebouwd.
"Te vaak komt men daar niet aan
toe. De jongeren van Youth for
Christ worden opgeslokt door hun
bezigheden of zien om andere re
denen geen kans contact te leggen
met plaatselijke predikanten en
kerkeraden. Maar de grootste rem
is toch wel de moeite die een predi
kant of kerkeraad heeft met het
aanvaarden van deze jongeren en
hun geloofsbeleving en activitei
ten".
Pieter Boomsma vraagt zich af, of
dit een vooroordeel is. "Of ligt de
zaak alleen maar nog buiten de ho
rizon? Dat speelt uiteraard ook mee
aan de kant van de jongeren. Het
feit ligt er, dat vele jongeren intens
betrokken zijn bij evangelisatie
werk en bijbelstudie via het kanaal
van Youth for Christ. Dat velen
door dit werk worden geconfron
teerd met het evangelie en de con
sequenties daarvan".
Het getuigt, volgens Boomsma, van
werkelijkheidszin zowel als van
goed bestuur om de mogelijkheden
die hier liggen te benutten.
Directieteam
Ds. Brucks brengt op het ogenblik
een verlofjaar ("sabbatsjaar") door
bij zijn familie in Canada. Dit jaar
hoopt hij wel in ons land terug te
keren, maar niet in het Nederlandse
werk. Ds. Boomsma, gereformeerd
predikant te Marken, gaat nu met
de adjunct-directeuren Arnold van
Heusden en Johan Vink het direc
tieteam vormen. Hij heeft de Geref.
Kerken gevraagd, hem hiervoor
vrij te stellen. Ervaring in Youth for
Christ heeft hij al; hij is lid van de
nationale raad van Youth for Christ
en bestuurslid van het opvangcen
trum in Utrecht.
Het is de bedoeling, dat hij in juni
van dit jaar zijn nieuwe werk be
gint.
LEUSDEN - Ongeveer 65 Neder
landse bedrijven, die een vestiging
hebben,in Brazi.ië hebben een brief
ontvangen van de commissie Ont
wikkelingssamenwerking van de
Gereformeerde Kerken in Neder
land, waarin zij vraagt bij de Brazi
liaanse regering aan te dringen op
beëindiging van de schending van
de mensenrechten. Eerder schreef
het bestuur van de Gereformeerde
synode een brief
naar Nederlandse bedrijven met
belangen in Zuid-Afrika, waarin
werd aangedrongen op erkenning
van de zwarte vakbonden.
De commissie Ontwikkelingssa
menwerking zegt zeer bezorgd te
Gereformeerde
brief voor
bedrijven
in Brazilië
zijn over de ontwikkelingen in Bra
zilië, met name de martelingen van
politieke gevangenen. De president
lijkt niet in staat te zijn hieraan een
einde te maken, aldus de brief. Ze
meent dat de Braziliaanse overheid
de buitenlandse ondernemingen
begunstigt, terwijl de economische
groei niet ten goede komt aan de
armste bevolkingsgroepen.
De commissie vraagt in haar brief
een reaktie van de bedrijven,
waarin het bedrijf zelf een visie
geeft op de situatie in Brazilië en op
zijn plaats in dat land.
In de Lokhorstkerk inLeiden,
Pieterskerkstraat 1, wordt in de
komende maanden weer een serie
godsdienstige lezingen gehouden,
waarvoor de organisatoren ditmaal
het motto "Leven we nu in de eind
tijd"? hebben gekozen. Vrijdag is
de eerste. Dan spreekt de Wasse-
naarse evangelist D. Jan Bruijn (om
8 uur) over "Israël als teken van de
eindtijd".
De heer J. Ph. Fijnvandraat uit
Sneek spreekt op 21 januari over de
evolutieleer als over een "zinsbe
goocheling van de eindtijd" en op 4
februari over "occulte machten in
de laatste tijden". De heer J. G.
Fijnvandraat te Leeuwarden komt
op 18 februari en 4 maart naar Lei
den. Hij spreekt dan respectievelijk
over "Schrift-verloochening in de
eindtijd" en "Anti-christelijke
stromingen van het laatste uur". De
heer J. van Stormbroek uit Beek
bergen hoopt de serie op 18 maart te
besluiten met een voordracht over
"Het geloof, eenmaal aan de heili
gen overgeleverd".
Beroepingswerk: Hervormde
kerk - beroepen te Oosterwolde
(Geld.) A. Beens Wekerom, te
Boven-Hardinxveld C. A. van der
Sluijs Poederoijen, te Vlaardingen
C. van Evert Steenbergen, Nieuw-
Vossemeer en Halsteren, te Amers
foort G. J. Wisterhof Bergschen-
hoek; aangenomen naar Kesteren
B. Haverkamp Monster; bedankt
voor Hattem W. Kalkman Ameide
en Tienhoven. Geref. Kerken: aan
genomen naar Zevenhuizen-
Moerkapelle kand. W. Davidse
Groningen, naar Groningen-
Helpman J. Geel Baarn.
Hervormde Kerk - Bedankt voor
Sassenheim H. Geurs Broek op
Langedijk (die het beroep uit Oran
jestad, Aruba, aannam).
Opvoeding
Zondag in alle rk kerken van Po
len een bisschoppelijke brief voor
gelezen waarin wordt gezegd, dat
niet de staat maar de ouders de
plicht en het recht hebben hun kin
deren op te voeden. Tegelijk waar
schuwen de bisschoppen de staat
voor aanvallen op het gezin.
"Een vergiftigd gezinsklimaat is
schadelijker dan een vergiftigd bio
logisch klimaat. Geen enkel sys
teem kan de ouders vervangen of
overbodig maken. Wie het gezin
aantast, tast de wortels van de
maatschappij aan. Wie het gezag
van de ouders negeert, verstoort ie
der besef van gezag. Wie de nieuwe
generatie wil opvoeden buiten de
traditie en de cultuur om, is een
grotere barbaar dan iemand die
kunstwerken vernielt".
De bisschoppen wijzen er de ou
ders op, dat zij de christelijke plicht
hebben hun kinderen in liefde op te
voeden. "Als u wilt dat zij het teken
worden van een nieuwe wereld,
dan zult u zelf alle egoïsme, haat,
begeerte en verharding opzij moe
ten zetten".
Abortus
Paus Paul us heeft in zijn nieuw
jaarsboodschap zijn kritiek op ab
ortus herhaald. Hij stelde de landen
in gebreke die abortus legaal heb
ben gemaakt, al noemde hij ze niet.
De paus vroeg: "Is het leven dat di
rect bij de bevruchting in de schoot
van de moeder ontspringt niet we
zenlijk en waarachtig menselijk le
ven? En behoeft dat niet alle zorg
en liefde? Welk medisch middel,
welk legaal vergulsel kan ooit de
wroeging wegnemen van een
vrouw die vrijelijk en bewust de
vrucht van haar schoot heeft ver
moord"?
Tips voor deze rubriek kunt U elke
morgen tot 10.00 uur aan mij kwijt, tel.
071-144941, toestel 38. U mag ook
schrijven.
Van
Amerongen
de boer
o[_) voor
Franse
kerken
„Als ik zie dat er iets mis
gaat in mijn kerk spring ik
er meteen boven op. Ik ben er
één van hup met de hamer".
zonderlinge indruk. Van de Ky
rie tot en met de Agnus Dei
zwiert hij over het altaar en,
toekijkend vanuit de kerkbank
ben je onwillekeurig steeds
weer geneigd met je handen of
voeten de maat aan te geven;
een, twee, drie, hup, twee, drie.
Je zou er zelfs niet gek van staan
te kijken als koster Jan in vol
ornaat, op een gegeven moment
vleugels zou uitslaan om flad
derend door het kerkgebouw
met de collecteschaal rond te
gaan.
Koster Jan leest ook vaak het
epistel voor en als de pastoor
aan het woord is sluit hij de
ogen en bidt, de handen zedig
gevouwen. Als de dienst voorbij
is en de parochianen huiswaarts
keren daalt de koster af in zijn
"heiligdom", de kelder van de
sacrestie, waar hij zijn acolie
tenkleed verwisselt voor een
deftige toog, datje kramp in de
vingers bezorgt vanwege al die
dicht te knopen knopen. Dan
nog het witte boordje en op zijn
hoofd een klotje. En dan aan het
werk.
Het schoonhouden van de kerk
neemt koster Van Amerongen
helemaal voor eigen rekening.
Daar heeft hij niemand bij no
dig. Op zijn knietjes boent hij de
kerkvloer, hij poetst de banken,
stoft de heiligenbeelden. Elk
vuiltje, elke veeg gaat hij per
soonlijk te lijf. Zo wordt zijn
kerk brandschoon. "Poetsen en
boenen", heeft hij mij eens ge
zegd", is mijn lust en mijn le
ven. Heerlijk in je eentje in zo'n
grote kerk. Die stilte, die sfeer.
Dat trekt me. Je beleeft er heer
lijke momenten. Vooral 's
avonds, bij het zwakke schijn
sel van de Godslamp. Dan ben
ik in mijn element".
"Maar dan moet niemand me
storen. Ik heb hier eens een ka
pelaan meegemaakt die door
mijn verse boenwas liep te ban
jeren. Ik heb hem toegeroepen
dat hij met zijn poten niet door
mijn was moest lopen. Maar
toen had hij natuurlijk al een
heel spoor achtergelaten. De
hele zaak was verpest. De
schoenen van de kapelaan
trouwens ook. Ja, als ik zie dat
er iets mis gaat in mijn kerk
spring ik er gelijk boven op. Ik
ben er een van hup met de ha
mer. Met een stroopkannetje
lopen kan ik niet. Als koster
moet je niet over je heen laten
lopen. Want voor je het weet
wordt je opgeborgen bij het af
gedankte kerkmeubilair. Men
heeft wel eens de neiging je ach
ter de pilaren te plaatsen. Daar
kan ik nou met mijn pet niet bij.
Dat de heiligen er voor moeten
staan en wij er achter. Want la
ten we eerlijk wezen; zelfs de
grootste heilige is nog goed
voor zo'n 200Q zonden per dag.
Ze zijn geen haar beter".
Huzarenstukje
Zijn toegewijde energie be
steedt koster Jan niet alleen aan
zijn Warmondse parochie. Hij
heeft ook nog een buitenlandse
"missie". Op puur vrijwillige
basis. Een jaar of wat geleden
kwam dat aan het rollen. Ze
kregen toen op de pastorie in
Warmond een Franse pastoor
op bezoek. Die vroeg om wat af
gedankte spullen voor Franse
parochies die slecht bij kas za
ten. Koster Jan sloeg spontaan
aan het verzamelen. Hij kreeg
de kelder van de sacrestie tot
aan de nok gevuld. En een jaar
later herhaalde hij dat huzaren
stukje.
En elke keer kwam de Franse
pastoor het spul met een
vrachtwagen ophalen. Tot hij
ziek werd en de rit naar War
mond niet meer kon maken.
Koster Jan wist wat hem te
doen stond. Hij huurde een
volkswagenbus en met een paar
parochianen reisde hij een aan
tal Nederlandse kloosters af op
zoek naar "afdankertjes". Net
zolang tot de wagen vol zat. En
toen richting Frankrijk.
Hij herinnert het zich nog: "We
gingen naar Betancourt", zegt
hij, "daar hebben we alles uitge
laden. En terwijl de kerkklok
ken voor ons werden geluid zijn
we gaan uitdelen. Het leek wel
een venduhuis". Zo staan er nu
in kerkjes in en om Betancourt
onder meer het oude harmo
nium van de zusters van de
Oude Vest, een sacrestiekist
van de broeders uit Voorhout,
een tabernakel en kaarsen op
lusters uit Hazerswoude en
fraaie kandelaars uit een kloos
ter in Bodegraven. Zo hebben
koster Jan en zijn helpers tien
tallen Franse kerkjes in de spul
len gestoken. En ze gaan er nog
mee door. "Laatst hadden we
hier weer een Franse pastoor op
bezoek", zegt koster Van Ame
rongen, die stopte ik een paar
dekens toe. Een paar weken la
ter ontving ik een dankbrief. Hij
had nog nooit zo lekker gesla
pen".
De paus sprak ook zijn afkeuring
uit over de vele misdaden die tegen
het leven worden begaan en die de
wereldvrede bedreigen. "De vrede
is geen hechte rots die het beuken
van stormen doorstaat, maar eerder
een drijvend schip dat voortdurend
door zijn bemanning in de juiste
koers moet worden gehouden". De
paus noemde de formule "Wilt u
vrede, bereidt u dan voor op oor
log" wanhopig en rampzalig. "De
leiders van de wereld zouden als
motto moeten aannemen: "Als u
vrede wilt, bereidt u dan voor op
vrede".
Armen
De Braziliaanse bisschoppen heb
ben een verklaring uitgegeven,
waarin zij zeggen, dat er een eind
moet komen aan de nu al maanden
durende discussies over de ver
houding tussen kerk en staat. In
hun boodschap aan het volk van
Brazilië spreken de bisschoppen
van een hardnekkig en absurd
vooroordeel, dat opkomen voor de
armen, gelijkschakelt met c
"Iedereen moet kunnen
ken aan het tot stand komen van
een goede gemeenschap. Als ieder
een zich stil houdt uit vrees voor
maatregelen, mag je dat geen vrede
Sneldammen
in Alphen
en Katwijk
LEIDEN - Op vrijdag 7 januari zul
len in Rijnsburg en Alphen aan den
Rijn de twee halve finales van het
LDDB-sneldamkampioenschap
gespeeld worden. Er wordt ge
speeld in vier groepen. De eerste
twee in iedere groep plaatsen zich
automatisch voor het sneldam-
kampioenschap van Zuid-Holland
en de eerste vier voor de finale van
de LDDB. Het gebeuren vindt
plaats in de Rijnsburgse Imma-
nuëlkerk en in het wijkcentrum
van de Opstandingskerk te Alphen.
Voorde halve finales zijn geplaatst
Groep A: (Rijnsburg): R. Krom
hout, Joh. Kromhout, T. Noort (al
len Rijnsburg), H. vermin, J. Dek
ker (Wassenaar), P. van Gorkum, P
Kerkvliet, T. Bremmer (Hazers
woude), J. Slingerland (Leiden), A.
Kooloos (Oegstgeest). Groep B: J.
Schijff, P. van Egmond, C. van den
Bosch, W. Leeuwenburg (Rijns-
burg), J. Burgerhout; J. Passchier
(Katwijk), L. Smits, P. Bremmer, T.
Stolwijk (Hazerswoude), F. Noord
oven (Wassenaar), A. van der Zwam
(Leiderdorp). Groep C (Alphen): C.
Zijlstra, R. van Egmond, G. van
Winkel, E. Vermeer, H. Brunt, G.
van Muyswinkel, A. Stapper (Alp
hen), C. van Eenennaam (Bodegra
ven), J. Fase, L. Dorsman (Hazers
woude), J. Uytterlinde (Zegveld).
Groep D: A. Brunt, J. van der Pan
ne, J. P. Baerveldt, K. Vergunst, P.
Kalfshoven (Alphen), G. IJssel
(Bodegraven), A. Huisman, J. Ra-
fiek, R. Fase (Hazerswoude), K.
Kuyer, A. Groenendijk (Zegveld).
VELTEM-BEISEM - Onder over
weldigende belangstelling is giste
ren in Veltem-Beisem de vorige
week bij een verkeersongeval in
Zuid-Frankrijk omgekomen Belgi
sche atleet Ivo van Damme begra
ven. Gistermorgen brachten ruim
5000 mensen in het gemeentehuis
van Veltem-Beisem, waar Ivo van
Damme was opgebaard, een laatste
groet.
Duizenden mensen volgden buiten
de kerk, die slechts plaats biedt aan
300 personen, de plechtigheid. Ver
tegenwoordigers van de hoogste
sportinstanties gaven blijk van hun
belangstelling. Onder hen waren ir.
Ad Paulen, de voorzitter van de in
ternationale amateur atletiek fe
deratie en de prins van Merode ver
tegenwoordiger van het Interna
tionaal Olympische Comité.
Op het kerkhof werd de kist naar de
groeve gedragen door Gaston Roe-
lants, Fons Brijdenbach, Karei
Lismont en Emiel Puttemans. -
door
Herman van
Amsterdam