Punk Rock teistert en verbijstert Engeland Ptetfirfelft) IIS> IKON NIET OP HILVERSUM 3 C/H\Rmgmmmaj ...en gisteren 1 toegelicht UW DAF 33 FILMS één telefoontje aan uw fleurop bloemist MAANDAG 27 DECEMBER 1976 LONDEN - Ringen door de neus. Veiligheids spelden en haarpennen door het oorlelletje. Scheermesje aan een ketting op de bij voorkeur met leer beklede borst. De nauwsluitende broe ken van het alweer bijna vergeten „kachelpijpty pe" en het opvallend korte haar, geverfd in alle kleuren van de regenboog, maar met een duide lijke voorkeur voor oranje en paars. 1 1977 een gouden inves- RADIO - TV - KUNST Door Haye Thomas Ziedaar de passende entourage voor een r^ieuwein de eerste plaats muzikale rage die kortweg Punk Rock" heet. De muziek is voorname lijk luidruchtig, snel en ongecom pliceerd, maar aan de oostkust van Amerika neemt de belangstelling snel toe, terwijl in Engeland .funk Rock" in enkele dagen tijds zoveel publiciteit heeft losgeslagen, dat ook daar voorlopig wel van een blijvertje gesproken kan worden. Als het inderdaad de bedoeling van de „Punk-beweging" is om te rebel leren en vooral te shockeren, dan kan wat Engeland betreft op zijn minst gesproken worden van een daverende start. Want sinds het op treden van de Punk-band „Sex Pis tols" in het populaire avondpro gramma „To Day" van Thames Television weet iedereen hier wat de bedoeling is. Geheel in overeenstemming met de vuile kleding, de T-shirts met obs- dat Punk i tering wordt. Hoe meer aversie en protest, des te beter, denkt de handel en wat dit betreft is er in Engeland nu volop bruikbare termiek. Ineens kent ie dereen het bestaan van van bands als „The Buzzcocks", „The Dam ned", „Vibrators", „Stranglers", „The Dogs" en „Eddie and the Hot Rods", wiens laatste succesnum mer „Teenage Depression" hier al triomfantelijk de Top-30 is binnen gemarcheerd. Het begin van deze rage is niet eens meer typisch te noemen. De ken ners zullen zich herinneren hoe The Rolling Stones zich aanvankelijk nadrukkelijk als rebellen presen teerden. Hoe „The Who" alles ver morzelden wat maar binnen hun bereik kwam en hoe Alice Cooper lieve poppen met behulp van een bijl aan stukken sloeg. Punk heeft voor het shock-effect zo zijn eigen methodes ontwikkeld. Behalve het uiterlijk: kort, veel kleurig geverfd haar, de ringen, de kettingen, de scheermesjes, de vei ligheidsspelden, de gescheurde, betekenis van het woord „punk", dat achtereenvolgens staat voor gemeen, goor, smerig, waardeloos en slecht, onthaalden de leden van de Sex Pistols de aanvankelijk ver baasde en later vooral verbijsterde die °°k kijkers op een indrukwekkende reeks yan obsceniteiten singen. ceniteiten erop en de vaak bontge kleurde gezichten, is ook het ordi naire spugen een vast onderdeel van het ritueel. En gespuugd wordt veelvuldig, vooral naar degenen het geringste teken afkeuring tonen. De volgelingen van deze nieuwe rage komen voornamelijk uit de i Na afloop regende het telefoontjes beidersklassen. Het zijn late teen van woedende kijkers aan het adres agers en begin-twintigers, die vol- van Thames Televison en vooral de gens hun woordvoerders vooral toch zo respectabele Bill Grundy, van tuchtscholen komen en in de de man die de leden van de band huidige maatschappij als werklo- introduceerde en interviewde, zen hun plaats niet meer kunnen Sindsdien worden Punkbands vinden. Als een soort goeroe van de overal geweerd, maar verschijnen beweging in Engeland geldt de 27- er telkens uitgebreide artikelen in jarige Hugh Cornwell, gitarist van de pers, die voor zo'n grote publici- de Stranglers, oud-student en afge- teit zorgen dat alle grote platen- studeerd in de biologie. Hij be- maatschappijen zich met honge- schouwt zich zeker niet als een rige voortvarendheid op de Punk vreemde eend in de bijt. En ook- hebben gestort, in de vurige hoop niet als te oud. De punkrock-groep „Ser Pistols" Zijn eigen woorden: „Ik ben nog steeds niet volgroeid en volwassen. Pas als mijn eigen vorming vol tooid is, stap ik eruit. Want dan heb ik het vanzelf gehad ook. Net als de Rolling Stones. De mensen kunnen nu zeggen wat ze willen, maar Punk is helemaal niet nieuw. De Stones waren Punk toen ze begonnen. Dat gold ook voor de Beatles en voor Salvador Dali in de twintiger jaren. Punk betekent voor mij de mensen shockeren, wakker schudden als het ware, hen bevrijden van de ta boes en de moordende apathie waarin zij vastgeroest zitten. Lang haar, bepaalde kleding, hebben wat dit betreft hun functie gehad. Wij gaan door op een andere manier. Onze manier!". Ter verduidelijking beschrijft Hugh Cornwell de inhoud van zijn song: „School Man", een ietwat monotone „rocker" over een on derwijzer die een verhouding heeft met een van zijn leerlingen, waar van het schoolhoofd via een geslo ten tv-circuit getuige is en daarvan zo van streek raakt dat zij aan een hartverlamming overlijdt. „Voor mij is dat meer hedendaagse reali teit dan de opgaande zon en mooie bloemetjes in de wei en al die an dere rommel". Hugh Cornwell praat snel en ge makkelijk. Even vlot eigenlijk als het Punk-ritme, dat beheerst wordt door de knallende intensiviteit van drums en basgitaar. „Sex is goed, liefde waardeloos", is ook een typi sche Punk-slogan en de opzettelijk platvloerse manier waarop die wordt uitgedragen heeft in Enge land al vele oortjes doen kleuren. Punk festival Voor zover men het precies heeft kunnen nagaan is het allemaal be gonnen in september, met een be scheiden Punk-festival in Enge land. In verschillende pubs in Lon den en Manchester is het daarna uitgedragen. Maar verder dan wat verbaasde blikken naar de vreemde „geverfde vogels" zaterdagsmid dags op de Kings Road - sinds de lancering van Mary Quant's mini rokken de typische flaneerstraat voor alles wat gek en nieuw is in de Britse hoofdstad - kwam Punk vooralsnog niet. Het zeer omstreden tv-interview met de Sex Pistols heeft daar radi caal verandering in gebracht. En plotseling gaan alle oerkiemen van de beweging bloot. Zo schrijft men de geboorte van de Punk-beweging in Engeland toe aan een zekere Malcolm McLaren, de 28-jarige manager van de Sex Pistols. Deze voormalig student aan de kunsta cademie, had in Chelsea's World End, bij de Kings Road, aanvanke lijk een boetiek in typische Teddyboy-kleding. Toen het suc ces hiermee niet snel genoeg kwam, veranderde hij drastisch van koers. Malcolm McLaren werd de grote promotor van de „Ameri can College Look", compleet mei grote bontgekleurde truien en baseball-shirts. In 1975 veranderde hij de naam van zijn boetiek in Sex en handelde voortaan, uit pure verveling zoals hij ons verzekerde, in de meest bi zarre kledij, compleet met maskers voor aanranders en een T-shirt met de afbeelding van twee homo- sexuele cowboys, die tot de arresta tie van een van zijn kopers leidde. Ditmaal gingen de zaken beter en de winst stopte hij spontaan in de opzet van de Sex Pistols-band, waarover hij nu de leiding heeft, samen met de zanger Johnny Rot ten, dit zich naar zijn eigen zeggen volslagen verveeld voelt in de maatschappij van vandaag. Spu gen, sex-promotie, vloeken, veilig heidsspelden en felle roffels op drums en gitaren, het hoort er al lemaal bij. Promotie De eerste concerten van Punk Rock zijn geen onverdeeld succes gebleken. Maar de platenmaat schappijen denken er nadrukkelijk anders over. Zij geloven oprecht in een stevige promotie-campagne en op korte afstand liggen de trendset ters van de mode op de loer. Psychologen en sociologen houden voorlopig een slag om de arm. Be halve dan prof. Laurie Taylor van de universiteit van York. Hij vindt het Punk-verschijnsel in feite heel gewoon. „Nieuwe ontwikkelingen in de rock-muziek beginnen altijd met iets opmerkelijks. Maar in korte tijd is men van de verbazing bekomen en wordt de nieuwe rage geaccepteerd. Kijk maar naar Da vid Bowie's „Glam Rock Cult", waarvan de „Punkers" de erfge namen zijn. Bowie begon op de zelfde manier. Met een shock! En dat gold destijds ook voor de Rol ling Stones. Hoelang is het eigen lijk geleden dat velen zich zo vrese lijk opwonden over de hitsige bib- berbewegingen van Elvis Presley op de televisie?". Prof. Taylor blijft de Punk Rock af standelijk bekijken. Maar velen in Engeland zien het anders en hou den vol dat er toch grenzen zijn. Voor hen is het omstreden televisie-interview een onverteer bare zaak gebleven. Want zonder dat, zo houden zij vol, waren de vei ligheidsspelden, de kachelpijp broeken, de paarse en oranje haren en de onuitstaanbare monotone muziek beslist een natuurlijke dood gestorven. De Duits-Amerikaanse filmster Marlène Dietrich viert vandaag haar vijfen zeventigste verjaardagOf ze dat zelf toe wil geven is de vraag. ADVERTENTIE VLIETWIJK VOORSCHOTEN onderhoud! hem, en goed! Vertrouwde Vakmensen bij een bekend Bedrijf! G. Douplantsoen 22 01717—4455 v. Beethovenlaan 67 01717-5941 DAF en Volvo Dealer Nieuwjaarsconcert in teken Joseph Strauss De traditie van het Nieuwjaars concert door het Weens Phil- harmonisch Orkest onder lei ding van Willy Boskovsky wordt ook dit jaar voortgezet. Voor de 23ste achtereenvol gende maal dirigeert. Bosko vsky dit concert, dat voor de negentiende maal in geheel Eu ropa, tot ver achter het Ijzeren gordijn, wordt uitgezonden. De traditie van het jaarlijkse con cert zelf is veel ouder en gaat terug tot 1 januari 1942 toen het onder Clemenz Krauss voor de eerste maal werd uitgevoerd. Ook toen al in de fraaie grote zaal van de Wiener Musikverein met zijn kristallen kroonluch ters. Ook toen al hoofdzakelijk de onsterfelijke melodieën uit de tijd van de Strauss-dynastie. Dit jaar wordt het concert voor het overgrote deel gewijd aan werken van Joseph Strauss omdat het in 1977 (op 22 augus tus) 150 jaar geleden is dat hij werd geboren. Het programma wordt via Ne derland I uitgezonden van 12.15 tot 13.30 uur. DEN HAAG - De Interkerkelijke Omroep Nederland (IKON) krijgt geen zendtijd op Hilversum 3. De IKON had hierom gevraagd om in de nacht van zaterdag op zondag omroeppastoraat te kunnen bedrij- Meer cultuur bij TROS dan bij AVRO, NOS en VARA HILVERSUM - De programmalei ding van de TROS beklaagt zich erover, dat de TROS wordt misver staan in haar programmapakket. Er wordt steeds gezegd dat de TROS geen totaalprogramma biedt aldus een woordvoerder. Maar de cijfers uit het NOS-onderzoek betreffende de programmering van het derde kwartaal 1976 wijzen uit dat de TROS in die tijd 20 procent van haai- zendtijd besteedde aan infor matieve programma's. Bij de an dere zendgemachtigden waren deze percentages: NOS 53 procent, EO 45, VPRO 42, VARA 32, KRO en AVRO 25 en NCRV 23 procent. Het aandeel culturele programma's be droeg bij de EO 16 procent, bij de NCRV 8, de TROS 6, de KRO 4, de VPRO 3, de AVRO en de NOS 1 procent en bij de VARA niets. De programmaleiding van de TROS voert deze rappertcijfers aan om te tonen dat haar programma pakket niet achter staat bij dat van de andere omroepen en op cultu reel gebied zelfs als derde in de rij staat, aldus de woordvoerder. "NEDERLAND I 18.45 - Bereboot (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.05 - Dit is uw leven (TROS) 19.55 - So lange du da bist (TROS) 21.35 - Journaal (NOS) 21.50 - Alles of niets (TROS) 22.40 - Harry Mulisch (TROS) 23.30 - Uitzending van Symbiose (TROS) 23.24 - Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.45 - TV-informatie voor Surinaamse Nederlanders (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.05 - Addams Family (VARA) 19.30 - Een heel dun laagje aarde (VARA) 20.00 - Journaal (NOS) 20.25 - De Onedin Lijn (VARA) 21.15 - Koning Klant (VARA) 21.40 - Volgende patiënt (VARA 22.05 - Achter het nieuws (VARA) 22.55 - Tekenfilm van Voorlichtingsbureau voor de voeding (SOCUTERA) 23.05 - Journaal (NOS) Een kerstweekeinde op de beeldbuis zonder veel verras singen, omdat aan vele pro gramma's flink wat voorpubli- citeit was gegeven. Dit gold met name voor de zaterdagavond, toen de KRO met drie eigen produkties kwam waarover de kijker al uitvoerig was inge licht, maar stuk voor stuk kon den zij ook met de voorkennis de aandacht best geboeid hou den. Het duo Harry Geelen en Joop Stokkermans staat altijd garant voor een frisse, moli- dieuze musical; „Hansje en het welbehagen" was bovendien apart van aanpak met nogal wat technische foefjes, die aardig overkwamen. Bob de Lange was een vreemdsoortige ker stengel en Leen Jongewaard zagen we toch liever als opa in „Ja zuster, nee zuster". Tineke Roeffen tekende voor de regie van het onderhoudende „Welkom thuis"-programma met de drie emigrantenparen, een herhaling van het succes van vorig jaar, toen Berend Boudewijn eveneens heimwee en herinneringen in goede ba nen leidde. Het kwis-karakter bleef gelukkig achterwege, na dat duidelijk werd hoe weinig het zestal van de huidige vader landse vedetten wist (Van Agt werd voor een goochelaar aan gezienen de nadruk viel op het verleden. Hieruit volgde een optreden van Pia Beek en een kostelijke voordracht van Wil lem Nijholt en Wieteke van Dort met een Indonesische Ot en Sien-bewerking. Het verleden herleefde ook in de serie oude amateurfilms met frappante stadsbeelden uit Den Haag en Rotterdam voor de oor log. Het accent lag duidelijk op voorspoed en welvaart, filmen was kostbaar en tragedies legt men niet gauw vast. Maar on gewild tragisch was natuurlijk wel de verfilming van een joodse bruiloft in 1942. waar de gasten (met Davidsster) schijn baar onbekommerd feest vier den, terwijl de meesten kort daarna slachtoffers van de na zi's zijn geworden. Gisteravond vormden twee bui tenlandse produkties hoogte punten in een afwisselend pro gramma. „Peege" was in al zijn soberheid een prachtig mense lijk drama in zakformaat en „De legende van de vierde koning" was een even boeiend als zinvol kerstsprookje. De rol van Her man van Veen in zijn gastpro- gramma's blijft uitermate ge ring; het optreden van Ton Koopman kreeg in het door het Joen Odufré geregisseerde ge heel extra reliëf door het fraaie camerawerk van Jan Huyskens. Twee uur met de onverslijtbare Walden en Muyselaar bewezen opnieuw de kracht van deze komieken, waaraan de Moun- ties, die vrijdag weer met hope loos slechte teksten sukkelden, zich nog wel eens kunnen spie gelen. Ook regisseur Robert Kaesen mag bij Theo Ordeman in de leer gaan. J. A. Frenkel. .Achter het nieuws" zal van (22.05 uur, Nederland II) twee lange reportages uitzenden. De eerste betreft de selectie voor de dienst plicht in Nederland. Aan het woord komen staatssecretaris van De fensie, Stemerdink, het PvdA-kamerlid Klaas de Vries en een aantal vertegenwoordigers van de WDM. De tweede reportage is gemaakt in het Italiaanse Seveso, waar een half jaar na de chemische ramp vele burgers nog niet weten waar zij aan toe zijn en vele zwangere vrouwen niet tot de geadviseerde abortus durven overgaan. Dit is het resultaat van de actie die de IKON had ondernomen bij de Raad van State. De raad heeft in beroep geoordeeld, dat minister Van Doorn van CRM in redelijk heid kon komen tot zijn beslissing het verzoek van de IKON af te wij- Mr. Van Doorn volgde met zijn be sluit het negatieve advies, dat de Omroepraad eerder had gegeven over het verzoek van de IKON. De minister vond, dat ook zonder de IKON de luisteraars in contact kunnen worden gebracht met het omroeppastoraat. Inwilligen van het IKON-verzoek zou bovendien de weg openen voor andere kleine zendgemachtigden om ook via Hilversum-3 uit te zen den. Op deze zender komen de gro tere omroepen aan bod die in het kader van het bieden van een to taalprogramma hun taak vervullen. Toewijzing van zendtijd op Hilversum-3 aan de IKON zou ook een inbreuk betekenen op het spe cifieke karakter van deze zender, aldus minister Van Doorn. MAANDAG 27 DECEMBER HILVERSUM I 18.00 De trekvogels. P.P. 18.19 Uitzen ding van de RKPN. EO: 18 30 Nws. 18.41 (S) De grote opdracht 19.00 (S) Ronduit. 19.40 (S) Bijbels perspectief. 20.00 (S) Anno Domini. 21.15 (S) Avondsluiting. NOS 21.30 (S) Openbaar kunstbezit. 21.40 Voor blinden en slechtzienden. 21.55 Tambu 22.25 Bond zonder naam. 22 30 Nws. NCRV 22.40 (S) Hier en nu. Veronica 22.25 (S) Muziek en informatie. 23.55 Nws. HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.11 (S) Hier en nn. 18.40 (S) Moelek in vrije tijd. 19.45 (S) Met uw inamet uw Instemming. 20.00 Nws. 20.05 (S) Klassieke musiek. 20.52 (S) Pianoconcert. 21.35 (S) Llterama. 22.15 (S) Poerama. 22.27 (S) Warmte, luister spel. NOS 23.00 (S) Met het oog op mor gen (23.05 Akt.-rubriek. 23.20 Den Haag vandaag. 23.52 Even ontspannen voor het slapen gaan.) 23.55 Nws. Op Oudejaarsavond brengen zowel de TROS als de VARA speel films. De TROS, die op de middag van 31 december reeds de komedie "Kid Millions" met Eddie Cantor uit 1934 uitzendt, vertoont 's avonds de bekende musical verfilming "Hello Dolly", geregis seerd door Gene Kelly en met o.a. Barbra Streisand, Walter Matthau en Louis Armstrong. Ruim een half uur eerder begint dè VARA (voor afgaand aan het "eventuele" optre den van Wim Kan) met de detecti vefilm "Quai des Orfèvres" van H.G. Clouzot uit 1947, een bio scoopsucces uit 1947 met Louis Jouvet als speurder. HILVERSUM Hl Ieder heel uur nws. NOS 18.03 De vaka- turebank. 18.10(S) NOS-journaal. AVRO 19.02 Let's twist again. 20.02 Radiojour naal. 20.05 (S) Superclean Dreammachi- ne. 21.02 (S) De negen-uur-jazz-show. Belcantorium 22.02 Radiojournaal. 22.05 (S) Blues bal lads beat. 23.02 (S) Candlelight. (0.02 Radiojournaal) VPRO 1.00 (S) De pop muziek in wezen en tijd. NOS 4.02 (2) de maandagnachten van degember. Nws.) 11.30 Ouder worden we allemaal. 12.00 Vijf tellen na nu. Overheidsvoorl. 12.49 Uitzending voor de landbouw. KRO 13.00 Nws. 13.11 Echo magazine. 13.40 Een mens als jij. 14.00 Promenade- concert. 15.00 In de wachtkamer. 16.00 Nws. 16.03 Spreekuur gesprek. NOS 17 00 Het zal mijn tijd wel duren. 17.20 (S) Eurolight. 17.55 Mededelingen. HILVERSUM Hl Ieder heel uur nws. VARA (7.00 (S) Ak- tualiteiten via Dingen van de dag) 7.02 (S) Gesodemeurders. 9 03 (S) Pep-op- drie. 11.03 (S) Drie draait op verzoek van mensen uit de sportwereld. 12.03 (S) Va ra's zoekplaatje. 14.03 (S) Spitsbeeld. 16 03 (S) LP-Top-20 en de TIP-LP. 17.03 (S) Alfred Lagarde. HILVERSUM rV TROS 7.00 Nws. (S) Capriccio. 9.00 Aktua-klankbeeld. 9.30 (S) Van heinde 10.00 (S) Opus tien tot twaalf. 12 00 (S) Intermezzo. 13 00 (S) De r verkochte „klassieke tien". 13.30 (S) Ko ren en korpsen. 14.00 Nws. 14.02 (S) Om de kunst. 14.30(S)Guitariteiten. 15.00 (S) ADVERTENTIE en u kunt wie, waar dan ook, nog vlug even verrassen. DINSDAG 28 DECEMBER HILVERSUM I AVRO 7.00 Nws. (S) AVRO-klok. (7 30 Nws. 7.41 Radiojournaal) 8.30 Nws. 8 36 Gymnastiek voor de huisvrouw 8.45 De groenteman. 8 50 Morgenwijding. NOS 9.00 Spiegel van Belgié. AVRO 9.30 (S) Gevar. muziek. 10.00 Radio Lawaaipa- pegaai. 10.10 (S) Arbeidsvitaminen. Po pulair verzoekplatenprogramma. (10.30 Nws. 10.33 Radiojournaal) 11 30 (S) Kri tiek op kritiek. 12.26 Mededelingen voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Ra diojournaal. 13.00 Knipperlicht ver- keersmagazine. 13.25 Beursplein 5. 1330 'n Middagje AVRO (15.30 Nws. 15.33 Ra diojournaal). 17 00 Voor ons gemaakt (door ons gekraakt). Jeugdprogramma. Overheidsvoorl.: 17.20 Nws. uit de Ne derlandse Antillen. AVRO 17.30 Nws. 17.32 Radiojournaal. 17.50 Toppers van toen, gr.pl. P P. HILVERSUM n KRO 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnas tiek. 7.20 Het levende woord. 7.25 Badi- 754 Overweging 8.00 Nws. 8 11 DUITSE TV MAANDAG 27 DECEMBER DUITSLAND I 17.55 Journaal. (Regionaal programma NDR 18.00 Sportoverzicht. 18.30 Aktua- liteiten. 18.45 Zandmannetje. 18.55 Nordschau Magain. 19 26 Omaruru. 19.59 Programmaoverzicht WDR. 18.00 Regionaal nws. 18.05 Eddies Vater. 18.40 Die Vogel im Park von Meije Jingu. 19.15 Aktualiteiten. 19.45 Amusementspro gramma. 20.00 Journaal en weerbericht. 20.15 Filmportret. 21.00 Amusement sprogramma. 21.45 Reportage. Journaal, weerbericht. 17.40 Aktualiteiten en mui. 18 20 Fir- becks neues land. 19.00 Journaal. 19.30 Informatief programma. 20.15 Informa tief programma. 21.00 Journaal. 21.15 Film documentaire. 22.45 Journaal. BELGISCHE TV MAANDAG 27 DECEMBER BELGIË NEDERLANDS 18.00 Kleuterprogramma. 18.05 Kleuter- programma. 18.20 Rogier Van Ter Doest. 18 45 Documentaire. 19 15 Sport. 19 39 Mededelingen en weerbericht. 19 45 Journaal. 20.15 Spelprogramma. 20.45 Tadelloser Wolff. 22.25 Journaal.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 5