Ierse vredesbeweging geprezen en verguisd Menten kan hier alleen komen door "verkapte" uitlevering Bedrog met de fruitkast Rentewijziging bij de RPS per 13 december a.s. Eerlijk is eerlijk. Hg Rijkspostspaarbank ZATERDAG 11 DECEMBER 1976 "Het is jammer van mijn vrije zaterdagmiddag; ik had lie ver met wat vrienden een partijtje rugby gespeeld, maar nu alle verloven ingetrokken zijn, kan ik dat mooi vergeten". Woorden van een Engelse "bobby" die de optocht van de Noord-Ierse Vredesbeweging niet zo ziet zitten. Hij is één van de 2.000 politie agenten die de vier kilometer lange rij flankeren, op weg van het uitge strekte Hyde Park, via de Big Ben naar Trafalgar Square in Londen. Het is een rustige processie van duizenden supporters van de Vre desbeweging. Door Fred Janssens Drie dagen na de begrafenis van drie kleine kinderen, slachtoffers van de nu al bijna acht jaar durende burgeroorlog in Ulster, mobiliseer den Betty Williams en Mairead Cor- rigan uit Deny de vrouwen uit de Britse provincie om een einde te maken aan het geweld dat het leven daar schier ondraaglijk maakt. Er werden enkele bijeenkomsten georganiseerd in alle grotere steden van het gehele Ierse eiland, van Belfast tot Cork, en van Dublin tot Galway. Vooral in de eerste paar maanden trok zo'n tocht gemiddeld 1500 mensen. Gelijksoortige mar sen werden gehouden in Engeland en Schotland, de meest indru kwekkende die zonnige zaterdag in november. Zo'n 15.000 deelnemers legden het verkeer lam in het cen trum van Londen. Niet alleen Ieren en Britten namen deel aan de tocht, van het Europese vasteland waren tientallen mensen overgekomen om hun steun aan deze jonge bewe ging te betuigen. Onder hen waren er supporters uit Frankrijk, Noor wegen en Nederland. Goed teken Op het eerste gezicht is er de steun van iedereen voor het initiatief van Betty Williams en Mairead Corri- gan. Merlyn Rees zei in augustus, toen hij nog minister voor Noórd- Ierland was, dat hij de oprichting van de Vredesbeweging een goed teken vond, rnaar hij geloofde tege lijkertijd dat de "vrouwen van Der- ry" nooit alleen voor vrede konden zorgen. Daar was meer dan alleen spontane bijeenkomsten voor no dig. De hulp aan de paramilitaire groeperingen, zoals de Provisio nele IRA en de loyalistische (Pro testante) Ulster Volunteer Force, moest drastisch verminderen, al dus Merlyn Rees. Onder de Vredesbeweging is zeker weinig sympathie voor de para militaire organisaties. Op Trafalgar Square, onder het toeziend oog van Admiraal Nelson, waar behalve de leiders van de Vredesbeweging on der andere de aartsbisschop van Canterbury, Dr. Donald Coggan en actrice Diana Rigg spraken, waren er kleine tegendemonstraties. Deze demonstraties waren georgani seerd door de "Troops Out Move- ment", die de Britse troepen uit Noord-Ierland teruggetrokken wil len hebben. Deze, voor het meren deel jonge Engelse mensen, maak ten wat herrie, maar ze werden weggehoond door Betty Williams. Onder de deelnemers van de tocht is totaal eeen svmnat.hie voor de "Troops Out Movement". Bijna ie dereen met wie ik gedurende de lange mars door Londen spreek, vindt dat het Britse leger in Noord- Ierland moet blijven. "Het is naïef om te denken dat er geen bloedbad volgt in Belfast en in de andere ste den, als het leger zich terugtrekt", zegt een ordebewaker van de Vre desbeweging. Op de vraag of een vredesmacht van de Verenigde Naties niet beter geschikt was om de strijdende par tijen uit elkaar te houden, ant woordt hij dat dat "niet veel uit maakte". "Zolang er maar troepen zijn die een afschuwelijk bloedbad voorkomen". Over het algemeen vinden de sup porters dat de Vredesbeweging nooit een politieke partij moet worden, omdat de politiek nooit iets heeft opgelost in Ulster. "De politieke leiders in Belfast en Lon den hebben gefaald; het is nu tijd dat wij, de mensen van de straat, ons land de vrede teruggeeft, die zij verdient, dat wij ons land terug brengen tot een plaats waar ieder een normaal met elkaar kan samen leven, zonder de angst van de kogel en de bom", zegt een andere orde bewaker hartstochtelijk tegen me. Terwijl ik met hem praat wordt er in de voorste gelederen van de rij het lied "Abide With Me" gezongen. Het klinkt ontroerend, zo tussen de hoge kantoorgebouwen bij het Victoria-station. Een 50-jarige slager uit Lurgan is van mening dat deze Vredesbewe ging wel de politieke kant opgaat. "Dat is onvermijdelijk meneer, on vermijdelijk". Ik vraag hem of hij eventuele ver kiezingen voor deze (nieuwe) partij zal stemmen, zei hij: "Dat hangt er van af, als de beweging een meer concrete politiek zou hebben, dan zou ik zeker mijn stem op haar uit brengen". "En wanneer niet?" "Kijk meneer", legt hij uit, "vrede in Ierland is heel mooi. Ik bid er elke dag voor. Maar om die vrede te bereiken komt er veel meer kij ken". Beginnen Omstandig zet hij uiteen dat eerst de diepere oorzaken van het con flict in Noord-Ierland ("daar wil ik nu niet op ingaan, u begrijpt wel wat ik bedoel", zegt de man, duide lijk niet in de stemming om tussen Deze hond liep ook mee in de vier kilometer lange vredesprocessie i Londen: "Ik raakte gewond bij een bomexplosie. Stop het geweld!" duizenden landgenoten een inge wikkelde discussie te beginnen,) weggenomen moeten worden. "Dan pas ontstaat er een situatie in onze zes graafschappen, waarin wij vreedzaam met onze buren kunnen samenleven". Hij loopt toch mee met deze demonstatie omdat hij vindt dat "je toch ergens moet be ginnen met het zoeken naar een op lossing voor Ulster". De leiders van de Vredesbeweging denken er trouwens niet over om zich in de partij-politiek te begeven. Ze vinden dat er steun genoeg is; dat het niet nodig is om via partij- propaganda hun stem te laten ho ren. In een interview voor de BBC echter laat de enige man in de top van de Vredesbeweging, Ciaron McKeown, weten dat hij het niet uitgesloten acht dat de Vredesbe weging een "echte" politieke partij zal worden. De eerder genoemde "Troops Out Movement" is van mening dat eerst alle Britse soldaten uit Ierland te ruggetrokken dienen te worden, voordat er gepraat kan worden over vrede. De TOM vindt de Vredesbe weging niet oprecht. Betty Williams en Mairead Corri- gan worden gezien als "handlan gers" van het Britse leger, en (dus) van de regering in Londen, aldus de "Troops Out Movement". "Door psalmen te zingen bereik je geen vrede", zegt een woordvoerder van de TOM. "Wat bedoelt de Beweging precies met vrede? Is het er één van voor 1968, toen de burgeroorlog begon? Dus een vrede met slechte werk- en1 woonomstandigheden- voor zowel katholieke als protestante arbei ders, met discriminatie bij verkie zingen, bij het toewijzen van wo ningen, kortom een vrede in een onrechtvaardige plaatschappij? Is het een vrede die gehandhaafd dient te worden door Britse troe pen?" Vele vragen gesteld door de TOM aan de Vredesbeweging, waarop de TOM geen bevredigend antwoord heeft gekregen. Martelingen De kritiek van de "Troops Out Mo vement" is dat de Noordierse Vre desbeweging nooit met een woord gerept heeft over de methoden die de veiligheidstroepen in de inter neringskampen gebruikt heeft en kele jaren geleden. Methoden die enkele maanden geleden onder ernstige kritiek kwamen van het Europese gerechtshof in Straats burg. Deze methoden (de gebruike lijke martelpraktijken) werden ge bezigd om de activisten "klein" te houden. De TOM ziet graag een einde aan de strijd in Noord-Ierland. Maar, zo zegt de TOM, dit kan alleen bereikt worden door erkenning van het zelfbeschikkingsrecht van de Ieren om zelf hun toekomst te bepalen. Tegenstanders van de "vrede-vrouwen" hingen posters langs de weg: "Verleen geen steun aan Ierlands ondrdrukkers. Boycot de vredesbewe ging"- Dit kunnen zij alleen het best, zon- van de vrede, vliegen verschrikt op. der "hulp" van vreemde inmen- De menigte gaat opvallend rustig ging. Aldus de Troops Out Move- uiteen. Er zijn volgens de politie ment, die de strijd in Ulster verge- c slechts negen personen gearres- lijkt met een vriiheidsstrijd elders in de (Derde) Wereld. Een gelijksoortige actiegroep, de "British Withdrawal From Nor thern Ireland Campaign" ("Britse terugtrekking uit Noord-Ierland"), heeft een zelfde standpunt ten op zichte van de Vredesbeweging. De werkelijke oplossing van het Ierse conflict ligt bij de Ieren zelf. Zowel de TOM als de BWFNIC (en andere groeperingen, zoals de poli tieke vleugel van de IRA de Sinn Fein) zien de Vredesbeweging als een "stunt" van de Britse regering, als een afleidingsmanoeuvre van de werkelijke situatie, waarin de poli tici, geen oplossing kunnen bieden. Gedurende de bijeenkomst op Tra falgar Square worden er inderdaad psalmen gezongen. De aartsbis schop van Canterbury, Dr. Coggan houdt een korte toespraak, waarin hij de Noordierse Vredesbeweging prijst. Hij gaat voor in het "Onze Vader". Hierna zingt de Ameri kaanse folk-zangeres Joan Baez enkele nummers, zoals "Morning has broken" en natuurlijk "We shall overcome". Duiven Onderwijl schreeuwen de aanhan gers van de "Troops Out Move- ment" hun leuzen, maar die vallen in het niet bij het massaal meege zongen "When Irish eyes teerd, allen supporters van de "Troops Out Movement". Wat gaat er nu met de Noordierse Vredesbeweging gebeuren? Dat is eigenlijk niemand nog geheel dui delijk. Deze demonstratie trok het grootste aantal deelnemers sinds de oprichting van de Beweging. Uiteraard willen Betty Williams en Mairead Corrigan, die direct na af loop van de bijeenkomst naar Oslo vlogen om er geld in ontvangst te nemen, doorgaan met hun activitei ten. Politiek of geen politiek? Lo kale leiders in Ulster hebben al programma's opgesteld, en een paar hebben zich zelfs al kandidaat gesteld voor de volgende, plaatse lijke verkiezingen. Concreter Willen de twee ondernemende vrouwen uit Derry bereiken waar voor ze afgelopen maanden actief geweest zijn, dan zullen ze toch iets concreter moeten bieden dan al leen bijeenkomsten, hoe indru kwekkend de deelname ook mag zijn. Mocht het inderdaad een poli tieke partij worden, dan zou het één van de zeer weinige partijen in Ul ster zijn, die zijn oorsprong vindt in de werkende klasse, in de ge mengde werkende klasse, van Bel fast en Derry. En dan: zou deze nieuwe partij een lang leven be schoren zijn? ling". De middag eindigt met het Veel vragen, die nu nog niet beant- traditionele Schotse lied "Auld woordt kunnen worden; er kan Lang Syne". Iedereen zingt mee en slechts gespeculeerd worden. De wiegt mee, wanneer Betty Wil- meeste mensen op de Britse eilan- liams' schelle stem over het plein den wensen de Vredesbeweging klinkt. Alle duiven, een symbool veel succes. DEN HAAG - Met bepaalde typen "fruitautomaten", zoals die tegenwoordig in de meeste cafè's en snack-bars staan, wordt bedrog gepleegd. Sinds enige weken zijn zij het doelwit van in groepjes van drie opererende jongelui, die op simpele wijze deze automaten we ten te beïnvloeden. In enkele mi nuten tijd verdienen ze daarmee bedragen tussen de honderd en tweehonderd gulden. Hoewel in strijd met de wet keren vrijwel alle houders van zo'n "fruitkast" geld uit voor behaalde punten. Deze zijn te behalen door drie of vier rollen met fruitafbeel- dingen in beweging te brengen. Als deze rollen tot stilstand ko men en er verschijnen gelijke af beeldingen naast elkaar worden er punten gescoord. Bij bepaalde typen van deze au tomaten blijkt een simpele truc mogelijk, waardoor men rollen kan "vasthouden" of afremmen en op het juiste moment tot stilstand brengen. Het betreft die "fruitkasten", die zijn voorzien van een groot rui- toppervlak, zonder metalen om lijsting. De valsspelers gaan ge drieën voor zo'n automaat staan, waardoor het zelfs in een stamp vol café niet goed zichtbaar is wat ze doen. Rollen Ze dekken de kast vrijwel volledig voor het zicht af. Onopvallend leunen de twee buitenste jongens tegen de automaat en trekken daarbij enigszins aan de zijkan ten. Een van de "spelers" drukt in tussen zachtjes tegen de ruit en kan op die manier tegelijk twee rollen vasthouden, of wanneer hij op de geoorloofde manier twee rollen met de daartoe bestemde knop heeft vastgezet, de stand van de wel draaiende rol beïnvloeden. Om snel te kunnen reageren is het wel noodzakelijk de volgorde van de afbeeldingen te. kennen. Uiteraard was het een aantal kas teleins en verhuurders van derge lijke automaten de laatste weken opgevallen, dat met name de "fruitkasten" van het type "Super Gamble" abnormaal hoog uit keerden. Ofschoon op de rollen wel krasjes werden waargenomen stond men toch voor een raadsel. Sommige caféhouders hebben de afgelopen maand al enkele keren zo'n trio op bezoek gehad. Foefje De automatenverhuurders heb ben het foefje nu ontdekt en een aantal van hen heeft reeds maat regelen getroffen, hetzij door de rollenhouder zo ver mogelijk naar achteren te plaatsen, hetzij door achter de glasplaat een metalen stangetje te zetten. De valsspelers kunnen de truc alleen toepassen op "fruitkasten" van de Britse ACE-fabriek. De Nederlandse im porteur "Hobea" uit Rotterdam heeft er over het gehele land zo'n 2500 via verhuurders in omloop gebracht. Door de verlaging van de rente op de kapitaalmarkt is de RPS genoodzaakt de rente op nieuwe spaargelden die voor lange tijd worden vastgezet - beleggingsbewijzen en spaardeposito's - te verlagen. Alle rentepercentages van de vóór 13 december afgegeven beleggingsbewijzen en gestorte spaardeposito's blijven ongewijzigd. De rente op nieuw te storten bedragen is thans voor: Beleggingsbewijzen Spaardeposito's 3 jaar vast7p 4 jaar vast 7p 5 jaar vast 8 2jaarvast7 3 jaar vast 7| 4jaarvast8 5 jaar vast 6 jaar vast 84% De rentetarieven van de overige spaarvormen zijn niet gewijzigd. Meer informatie? Ook de hypotheekrente is Q 3/0/ verlaagd en bedraagt thans OX I Bel 020 - 5 89 31 37 0017 bellen kan ook Vraag folder bij het postkantoor Of schrijf, zonder postzegel, naar de Rijkspostspaarbank, Amsterdam. ?Wpc3 uw nationale spaar- en hypotheekbank LEIDEN - Reeds spoedig na de arrestatie van Menten werd duidelijk dat Nederland zijn hoop beter op uitzetting dan op uitlevering kon vestigen. De belangrijkste reden daar voor ligt in het verbod van uitlevering, dat zowel in het Europese uitleveringsverdrag als in de Zwitserse uitlever ingswet is vastgelegd. Daarnaast echter leverden, zij het minder onoverkomelijk, een eventueel beroep op het politieke karakter van de feiten die Menten aangewreven worden en concur rerende aanspraken om uitlever ing van de zijde van Rusland enijof Polen problemen op voor de uitlevering naar Nederland. Vooral de Russen en/of Polen zou den, naast het nadeel van de af wezigheid van een uitleverings verdrag, voordeel kunnen putten uit de regel van het Zwitserse uit leveringsrecht, dat bij concurre rende uitleveringsverzoeken de voorkeur wordt gegeven aan het land binnen welks grondge bied de feiten zijn gepleegd. Men kan zich afvragen waarom de zojuist genoemde redenen zwaarwegend genoeg zijn om de uitlevering ontoelaatbaar te ach ten, maar een uitzetting niet in de weg staan. Voor het antwoord op die vraag moeten wij ons verdiepen in het verschil tussen de uitlevering en de uitzetting. Uitlevering vindt slechts plaats nadat het land waar de verdachte of veroordeelde zich bevindt, daartoe een verzoek ontvangen heeft en is bedoeld om het land dat het verzoek tot de verbüjfsstaat richtte in staat te stellen tegen de opgeeiste per soon een strafvervolging in te stellen, dan wel een tegen hem uitgesproken vrijheidsstraf ten uitvoer te leggen. Uitzetting daarentegen geschiedt slechts in het belang van het land dat daartoe overgaat en drukt slechts uit dat het uitzettende land op dat moment niet is ge steld op de aanwezigheid van de buitenlander binnen zijn lands grenzen. De redenen daarvoor kunnen van velerlei aard zijn. Gezien dit ver schil in karakter wordt duidelijk waarom de eisen van uitlevering zoveel zwaarder zijn. Daar wordt immers medewerking verlangd aan een strafrechtelijke vervol ging in een andere staat, zonder dat de uitleverende staat daarbij een direct aanwijsbaar belang heeft. De vreemdeling heeft er recht op, dat nagegaan wordt of die strafvervolging gerechtvaar digd is, alvorens de verblijfsstaat tot die medewerking besluit. Daarbij komen vragen aan de orde als: ligt het feit niet te ver achter ons? Wordt het gedrag ook door de verblijfsstaat als strafbaar be schouwd? Loopt de uitgeleverde persoon geen gevaar wegens zijn politieke opvattingen vervolgd te worden? Bij Menten stuit de uitlevering dan af op het feit, dat de Nederlandse en Zwitserse wetgever niet op ge lijke wijze regels hebben uitge vaardigd met betrekking tot de verjaring van feiten als vermoe delijk door Menten begaan. Bij uitzetting gaat het er echter m het geheel niet om elders een strafvervolging mogelijk te ma ken: men wil de vreemdeling ge woon kwijt. De vreemdeling is dan in beginsel ook vrij om zelf uit te maken waarheen hij zich begeeft bij het verlaten van het land dat hem uitzet. In beginsel, want dikwijls zijn de redenen die geleid hebben tot de uitzetting voor andere staten re den om de vreemdeling toegang te weigeren, of beschikt de vreemdeling eenvoudig niet over de middelen om zijn keus te reali seren. Slechts het land waarvan de vreemdeling de nationaliteit bezit kan hem de toegang niet ontzeggen. Nu komt het vaak voor dat het enige land dat de vreemdeling zal opnemen, zijn vaderland, tevens geïnteresseerd is in zijn aanwe zigheid in verband met een straf vervolging. Het belang bij de uit zetting en bij de uitlevering wordt door de verwijdering van de vreemdeling gelijkelijk ge diend. Door in dat geval de uitzeuingsoo- ven de uitleveringsprocedure te kiezen, worden de striktere eisen die bij uitlevering gelden ontdo ken. Ditzelfde geldt in feite m net- geval-Menten, mits Menten maar geen derde staat weet aan te wij zen waar hij welkom is en de Zwitserse regering bereid is de uitzetting zodanig in te richten dat Menten hetzij indirect via bij voorbeeld West-Duitsland of di rect per vliegtuig vanzelf in Ne derland terecht komt. Het lijkt er op dat in het geval- Menten slechts met behulp van een dergelijke verkapte uitlever ing het beoogde resultaat bereikt kan worden. Om een eventuele uitzetting minder verdacht te maken wordt wellicht een for meel uitleveringsverzoek niet gedaan. Anders zou immers te duidelijk zijn dat het eigenlij- om uitlevering gaat. Nu kan de Zwitserse regering altijd nog formeel volhouden dat zij zelf de eerste belanghebbende was bij de tegen Menten te treffen maatregel, zij het dat de Neder landse justitie daarvan toeval lig kon profiteren. Tot die eventuele uitzetting kan in Zwitserland direct vanwege de regering besloten worden, indien de Zwitserse binnenlandse of buitenlandse veiligheid door het verblijf van Menten in gevaar ge bracht wordt. Aangezien dit een politieke beslissing is staat daar tegen geen beroep open op enig ander orgaan, zelfs niet op de volksvertegenwoordiging. Dit laatste is ongetwijfeld in Men- tens nadeel. Indien immers de uitzetting door de strafrechter of door bestuurlijke autoriteiten opgelegd zou worden, biedt het Zwitserse recht steeds beroep op een hogere rechter of een hoger administratief orgaan. De tijd die dergelijke procedures zouden vergen doen de termijn van ten hoogste veertig dagen verstrijken gedurende welke Menten van zijn vrijheid kan worden blijven beroofd, in af wachting van het (wellicht nooit volgende) uitleveringsverzoek. Vandaar dat de hoop van Neder land gevestigd blijft op deze zo genaamde politieke uitzetting die de Zwitserse regering op grond van art.' 70 van de Zwitserse con stitutie kan bevelen. Als Menten dan ook nog in Amsterdam aan komt en berecht wordt, kunnen de theoretici zich verder buigen over de vraag of het in beginsel verwerpelijke middel van de ver kapte uitlevering in dat geval door de omstandigheden ge rechtvaardigd was. Mr. A.M.M. Crie wetenschappelijk medewerker straf- en procesrecht Leidse universiteit

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 19