'Bevrijding' mag niet worden vergeestelijkt Naam KERKDIENSTEN LATIJNS AMERIKA HEEFT NU EEN EIGEN THEOLOGIE In alle landen van Zuid-Amerika vindt men op het ogenblik kerkleiders die kritisch staan tegen over de politieke en maatschappelijke werkelijk heid in hun land, waar een bovenlaag van bevoor rechten, gesteund door een gestreng politie apparaat, de macht vast in handen houdt. De mogelijkheden om de juist in dit deel van de wereld opgekomen „theologie van de bevrijding" politieke vorm te geven, zijn vooralsnog beperkt. Er is hier en daar zelfs een terugslag in die kansen waar te nemen. Toch zet het proces van bewustwording door. Het is niet meer tegen te houden. De kerk heeft haar houding in vele opzichten ge wijzigd en er zijn tal van geestelijken die fundamentele maatschappelijke veranderingen voorstaan. Dr. Koetsier: „te onkritisch tegenover het kapitalis me". Het kan wel eens gebeuren dat we met iemand te maken krij gen die zijn naam verborgen houdt. Dat kan iemand zijn die heimelijk het een of ander in zijn schild voert. Dat kan ook iemand zijn die onge merkt het één en ander wil spuien en daarom een ano nieme brief schrijft. Het is in elk geval iemand die zich aan de openbaarheid en daarmee aan de verantwoor delijkheid voor zijn daden tracht te onttrekken. Een der gelijke anonimiteit is hoogst bedenkelijk en afkeurens waardig. Meer niet Als mensen elkaar voor het eqrst ontmoeten, beginnen ze dan ook met zich aan elkaar voor te stellen. Ze noemen hun naam. Met hun naam maken ze zich bekend. Treden ze uit hun anonimiteit te voor schijn. Maar we komen dan alleen hun naam te weten. Meer niet. Die naam zegt niet, wie ze zijn. Alleen hoe ze he ten. Als we willen weten wie iemand is, wat we aan hem hebben, dan is het niet vol doende dat we alleen maar zijn naam kennen. Een na dere kennismaking is nodig. Ook God heeft een naam. Maar anders dan bij mensen zegt die naam niet alleen hoe God heet, maar wie Hij is en wat wij aan Hem hebben. Hij is niet maar een godheid, zo in het algemeen, nee, Hij heeft een naam en onderscheidt zich door Zijn naam van alle andere goden. En die naam heeft Hij ons be kendgemaakt. Daarmee heeft Hij Zijn wezen ons getoond. Ik denk aan het gesprek dat Mo- zes met God heeft als het gaat om de bevrijding van het volk Israël uit Egypte. God draagt Mozes op de leiding van deze bevrijding op zich te nemen. Maar Mozes voelt dat hij er zonder God niets.van te recht zal brengen. Hij wil we ten wie God is en wat hij aan Hem heeft. Wie bent U, zo vraagt hij, en wat mag ik van U verwachten? En dan noemt God hem Zijn naam. Jahweh. Dat wil zeg gen: Ik ben die Ik ben. Ik ben bij u zoals Ik bij u ben. Mozes' weet nu dat hij op God mag vertrouwen. Dat hij vol ledig op Hem kan rekenen. God toont in Zijn daden wat Zijn naam inhoudt: de waar achtige en getrouwe, die ons liefheeft en die altijd bij ons is. Vervuld Zo hebben Mozes en zijn volk het ook ervaren. God heeft al Zijn beloften vervuld. Hij heeft het volk uit de slavernij bevrijd, in de woestijn bewaard en heeft het in Kanaan een nieuw vaderland geschonken Wij kennen God aan Zijn naam Die naam zegt ons, dat alles wat Hij doet is ingegeven door Zijn liefde, waarmee Hij ons omringt, en door Zijn trouw waarmee Hij in onze noden wil voorzien. ZATERDAG 27 NOVEMBER 1976 Nu is de kerkelijke situatie in Zuid-Amerika vrij gecompliceerd. Wie van de geschiedenis niets af weet, zit al gauw met een vertekend beeld van die kerk. Inlijving Na de ontdekking door Columbus sloten de koningen van Spanje en Portugal een concordaat met de paus die hun deze streken toewees voor de verbreiding van het chris tendom. De koningen kregen de leiding bij de kerstening. Dr. C. H. Koetsier, secretaris voor ontwikkelingssamenwerking van de Gereformeerde Kerken in Ne derland, die deze week de Leider- dorpse werkgroep Interkerkelijk Vredesberaad informeerde over Latijns-Amerika, vond het woord „inlijving" in dit verband beter. Het christendom presenteerde zich daar met geweld. Er waren maar weinig geestelijken die enig besef hadden van het onrecht dat de in heemse bevolking - de Indianen - werd aangedaan, die begrepen, dat dit de weg van het evangelie niet kon zijn, en die dan ook een recht vaardig bewind bepleitten. Bevoorrecht Het nieuwe geloof kreeg vaste voet, maar onderhuids bleef het oude ge loof voortleven, zodat men een ka tholicisme kreeg, dat Uiterlijk ka tholiek was - de Maria- en heiligen verering, die hier een goede voe dingsbodem vond, incluis - en in nerlijk elementen behield van de eigen volksreligie. De positie van de kerk was die van een bevoorrechte. Zij stond aan de kant van de koloniale macht. Het instituut en de officiële hiërarchie waren doof voor het pleidooi ten gunste van de armen. In de 18de en 19de eeuw bouwde de kerk een be schaving op van barok, waarvan de imposante heiligdommen uit die tijd nog getuigen. Zij stralen rijk dom en de dominante positie van de kerk uit. Tegelijkertijd werd deze via haar instituten groot grondbezitter. staat, meer en meer op Rome terug te vallen. Westers Het tekort aan opleiding en aan priesters was er in de 20ste eeuw oorzaak van, dat Zuid-Amerika na een oproep van de paus opnieuw tot missiegebied werd verklaard. Ook Nederland leverde met hon derden priesters zijn aandeel in het onderwijs en pastoraat. Door deze ont-nationalisering kreeg de kerk, anders dan in Azië en Afrika, een meer westers karakter. Het bracht haar in een positie van afhankelijk heid, aangewezen als zij was op bui tenlandse krachten en buitenlands geld. Dr. Koetsier, die als staflid is toege voegd aan het Algemeen Diakonaal Bureau van de Geref. Kerken en vijf weken door Zuid-Amerika heeft gereisd, noemde drie vormen van katholicisme nu: lende bewegingen, zoals die van 'Christenen voor het socialisme', en dat een hoopgevende betrokken heid toont met het streven naar vernieuwing van de samenleving. Een middel daartoe is de politise ring van het evangelie, die afrekent met doffe berusting en slaafse ge hoorzaamheid. Naar Europa .De beweging „Christenen voor het socialisme" is inmiddels naar Eu ropa overgeslagen. Een paar weken geleden .hield ze op Woudschoten een driedaags Europees congres. De Delftse studentenpredikant Rochus Zuurmond is een van haar voormannen. De positie van de revolutie-gezinde geestelijken in Zuid-Amerika is, naardr. Koetsier verklaarde, uiterst moeilijk. Ze zijn gedwongen om „onder de grond" te gaan of uit te wijken. Medewerkers bijvoorbeeld van de Braziliaanse bisschop Dom Helder Camara staan regelmatig bloot aan intimidatie en andere vormen van geweld. De omvang van de progressieve beweging is moelijk te schatten, maar haar toenemende invloed is duidelijk merkbaar, tot in de be sluiten en verklaringen van bis schoppenconferenties toe. Protestanten Het protestantisme in Zuid- Amerika dateert uit de 19de eeuw, toen het veld winnende liberalisme ruimte eiste voor vrijheid van me ningsuiting. Met name voor de pro testantse kerken in de Verenigde Staten van Noord-Amerika was dit het sein om in het Zuiden zending te gaan drijven. Een voornaam mo tief was, dit continent aan het, in de Noordamerikaanse opvatting van toen, verfoeilijke rooms- kathoLicïsme te onttrekken.In de tweede helft van de 19de en het be gin van de 20ste eeuw is een stroom van zendingsarbeiders in de zuid elijke landen terechtgekomen. Steun vonden zij in kringen van Europese immigranten. De protestantse beweging had ech ter niet de taal en de cultuur om aansluiting te vinden bij de lagere bevolkingsgroepen. Ze kreeg vooral weerklank in de midden klasse, en de uit deze zending ont sproten kerken hechten dan ook aan een situatie waarin de midden klasse en de hogere klasse zich wel bevinden. Sommige van deze ker ken vertonen nauwelijks enige be trokkenheid met het maatschappe lijke gebeuren; ze sluiten zich af voor zaken als het betrachten van gerechtigheid en herverdeling van arbeid en inkomen. Zaad Wie wél de taal van de minder be voorrechten en de armen spreekt, dat is de Pinksterbeweging. Die mag dan een vorm van evangelie verkondiging voorstaan die meer 'gericht is op het persoonlijke ziele- heil dan op maatschappelijke ver anderingen, maar de steun die men daar elkaar geeft, en de sterke ge- meenschapsbeoefening zouden wel eens het zaad kunnen worden van een bewustwordingsproces naar maatschappelijke verander ingen. Er worden daar nu al maatschappij-kritische tonen ge hoord. In deze kentering proberen katho lieke en protestantse theologen tot een gemeenschappelijke theologie te komen. Eeuwenlang is Europese theologie wereldtheologie geweest. Nu wordt de westerse theologie ge confronteerd met andere inzichten. Voor het eerst is er sprake van een Latijns-Amerikaanse theologie. Analyse De theologen van de bevrijding hebben ongetwijfeld kennisgeno men van de politieke theologie in het Westen, maar zij willen toch hun inzichten als een oorspronke lijke theologie presenteren. Die is gebouwd op een analyse van de samenleving. Men begint niet bij Gods openbaring, mens en zonde val, Christus en verlossing, maar bij de samenleving zelf, en komt van daaruit bij de dogmatiek. Een theo logie dus, die een christelijke re flectie is op het menselijk handelen en die ook de structuren van dat handelen kritisch doorlicht. Heil Evangelisch heil en historisch pro ces staan daarbij niet tegenover el kaar. Het heil grijpt niet voöruit naar een onzichtbare toekomst, maar is gekoppeld aan veranderin gen hier en nu. Kort gezegd: bevrij ding mag niet worden vergeeste lijkt. Men vereenzelvigt zijn situatie met het volk van Israël onder de slavernij van Egypte. En uittocht is er niet alleen uit het diensthuis van zonde, maar ook uit politieke en economische onderdrukking. De inlichtingen, waarover dr. Koet sier beschikt, wijzen erop, dat er tussen de revolutionaire en piëtisti sche (gericht op het persoonlijk heil) stromingen nog maar weinig contact bestaat. Tekenen van toe nadering zijn er overigens wel. In de Billy-Graham-beweging bij voorbeeld lopen tegenwoordig, theologen mee, die wel degelijk be langstelling voor maatschappelijke vraagstukken hebben. Marxisme Is in de „theologie van de bevrij ding" de marxistische tendens geen struikelblok voor met name de westerse landen? Dr. Koetsier meent dat deze theo logie zich van marxistische begrip pen, als klassenstrijd en meer waarde van de arbied, bedient om dat zij bij haar analyse van de sa menleving de diepe kloof ziet tus sen rijk en arm. Maar men onder scheidt daarbij wel degelijk het marxisme als totale ideologie of als een manier om tot een scherpe ana lyse van de samenleving te komen. Wij in het Westen doen dat niet. Om zijn ideologie is het marxisme al veroordeeld. Bovendien vindt Koetsier dat de westerse christenen te onkritisch tegenover het kapita lisme zijn geweest. Pretentie Is het niet pretentieus, de theolo gie zo'n belangrijke rol te laten spelen? Koetsier wil niet zeggen dat de theologie zo ontzettend gewichtig is voor de koers van de wereldsa menleving. Elke ketter heeft zijn letter. Men construeert een theolo gie die bij zijn eigen doelstellingen past Maar het bijzondere van de be vrijdingstheologie is nu juist, dat ze geen aanpassing predikt maar kri tisch is. Ze dient niet als onder bouw van de bestaande orde, maar leidt al tot een bewustwordings proces in talrijke basisgroepen die op hun beurt elkaar weer helpen in het doordenken van de situatie. Het kan deze theologen lijf en goed kosten. S. J. DE GROOT Johanneskerk - deze is verkocht - De gospelgroep „Manna" uit Maarssen werkt morgenavond om half 8 mee in een speciale dienst in de Baptistenkerk te Leiden, Oude Rijn 3. "Manna" is een drietal en-, thousiaste jongelui die en een ge heel eigen stijl Nederlandstalige liederen zingen. Hun instrumenta rium bestaat uit piano, bas, gitaar en vibrafoon. Ze treden regelmatig op in koffiebars en kerken. De evangelist A.P. van der Sande uit Zwijndrecht zal spreken over "Waar hebben wij het over?" In de Wassenaarse Dorpskerk wordt morgenavond om 7 uur een cantatedienst gehouden. Koor, or kest en solisten geven een uitvoer ing van Bachs cantate "Nun komm der Heiden Heiland". Het fotootje in deze rubriek toont de kerk in Bussum die aan de Joodse gemeente aldaar is ver kocht. Deze week publiceerden wij een verhaal over het lot van de Ne derlandse synagogen en de ver koop van enkele kerken aan Joodse gemeenten. Daarbij stond een foto van een kerk, maar dat was de Ver- losserkerk in Bussum en die is juist niét verkocht. Het is de kleine Jo hanneskerk, vlakbij de huidige sy nagoge, die aan de Joodse ge meente is overgedragen Dat vertelde ons de warmondse predikant Den. Tonkelaar, die van 1955 tot 1972 predikant in Bussum is geweest. De Johanneskerk - voorheen Engkerk - werd kort na de oorlog hervormd, toen het gere formeerde kerkgenootschap "in hersteld verband" samensmolt met de Hervormde Kerk Het Friese comité „Beleidsom buiging IKON" gaat een brief stu ren naar 2500 kerkeraden in het hele land om te proberen van deze interkerkelijke omroep weer een representatieve kerkelijke omroep te maken. Actieleider F. Wesseling verwijt de IKON eenzijdig beleid. Golf Humanisme en liberalisme schoten echter in de 19de eeuw ook wortel in de Zuidamerikaanse geest. De golf van „vrijheid, gelijkheid en broederschap" was niet te stuiten. Er ontstonden zelfstandige repu blieken en vanuit de maatschappe lijke bovenlaag klonk kritiek op de kerk als een bolwerk van conserva tisme. In het verbond tussen natio nale elite en kerkelijke hiërarchie kwamen breuken. Het gevolg was, dat de kerk zich min of meer op sloot achter een dam tegen de nieuwe ideeën. Ze werd een anti- vernieuwingsinstituut. En de be tere verbindingen stelden haar in een volkskatholicisme dat zijn wortels heeft in de tijd van de ker stening, met bestanddelen van oude religies en met een devotie die nauwelijks enige verwantschap heeft met de maatschappelijke werkelijkheid; het burgerlijk katholicisme van de middenklasse, westers georiën teerd, dat het merendeel van de scholen, instituten en medische en sociale instellingen beheerst en zich in de bestaande toestand wel bevindt; een revolutionair katholicisme, dat zich manifesteert in verschil- LEIDEN - Herv. Gemeente Hooglandse kerk 10 ds. Pannekoek, 11.45 oec. stu- dentendienst; Marekerk 10 ds. De Jong HA, 5 ds. Meijers; Maranathakerk 10 ds. Hemmes; Bethlehemkerk 10 ds. Wagen voorde; Bevrijdingskerk 9 ds. Boogert; Vredeskerk 10 dr. Lamping HA; Waalse kerk 10.30 ds. Ribs; Acad. Ziekenhuis 10 ds. Bakker; Diac. huis 10.30 prof. dr. Be rkhof; jeugdkapel Vredeskerk 10 mevr. Westera; jeugdkapel G. Herder, Oude Vest 13, 10.30 hr. Burggraaf; Merenwijk 10 ds. Langenbach. Geref Kerk: Zuid- erkerk 10 ds. Sijtsma, 5 ds. Bovenberg; Petrakerk 10 ds. Koolstra, 5 ds. Winter Den Haag; Oude Vest 10 ds. Winter. 5 ds. Sijtsma; Mar.kerk 10 ds. Hemmes, 5 ds. Hortensius; Bevrijdingskerk 10.30 ds. Bovenberg, 5 ds. Koolstra; Groenhoven 10 ds. Hortensius; De Mirt L. Rijndijk 10 hr. v. d. Velden; Mierennest, Morsweg 10 mevr. Owèl. Dolerende Noodgemeente Groot Leiden (Herengr. 70): 8.30 en 7 hr. Oosting Leersum. Geref. Kerk Vrijg.: 10 ds. Gootjes, 5 ds. Schreuder. Chr. Geref. Kerk: 10 dienst, 3 ds. Van Dijk Gouda. Geref Gemeente 10 en 4.30 ds. Boog aard. Geref. Gemeente in Ned.: 11.30 en 5.30 leesdienst, in Betlehemkerk Drift- straat. Evang. Luth. Gemeente 10.15 ds. Happee. Rernonstr.-Doopsgez. Gemeen te dr. Meijering, 10.15 Pieterskerkstr 1. Baptistengemeente 10 ds. v. Mameren, O. Rijn 3. Evang. Christengemeente (Middelstegr. 3) 10 hr. Dikkes. Zen dingswerk Middernachtsroep (Zoe- terw.singel 21): 5. Evangeliecentrum Zijlsingel 2: 10 hr. Grootveld, di. 8 evang. Zijlstra. Pinkstergemeente (O. Rijn 3) 3 ds. v. Twillert. Nieuw-Apost. Kerk (H. Rijnd. 24Y. 9.30 en 4, wo. 8. Leger des Heils, Hooigr. 10 en 7.30. Soefie-bew., zaal Pieterskerk, 11 mevr. Duyster, ond.: „De Weg". Chris tian Science (Steenschuur 6) 10.30; Kerk van J. Chr. v. d. Heiligen d. Laatste Da gen (Steenschuur 6) 10.15. Oud.-Kath. Kerk: zat. 7 nam. h. dienst. Vrij-Kath. Kerk: 10.30 h. mis, Vreewijkstr. 19. Rk kerken; Haagweg zat. 7, zond. 9,10.45,12 en 6.30; Steenschuur zat. 7, zond. 10, 11.30, 6 en 7; Lammenschansweg zat. 7, zond. 9,10.30,12 en 6; Haarlemmerstraat zat. 7, zond. 9, 10.30, 12 en 6.30; Rijndijk 281: zat. 7, zond. 9.30 en 11.30; Boshuizer- laan zat. 7, zond. 9.30 11 en 12.15; Heren- AARLANDERVEEN: Herv. Gem.: 10 ds. Wolthaus, 7 hr. Christ Leiden. Geref. Kerk; 10 ds. Boonstra te Wassenaar, 6.30 ds. Vree. Chr. Geref. Kerk: 9.30 dienst. 3 ds. Kok Eemdijk. Rk. kerk: zat. 7, zond. 7.30 en 10.30. ALPHEN AAN DEN RIJN - Herv. Ge meente Adventskerk 10 ds. Hane- maayer, 6.30 ds. Fokkema; Kruiskerk 10 ds. Gerssen Utrecht; Opst.kerk 10 ds. Lefeber, 4.45 zang, 5 ds. Batelaan Voor schotenjeugddienst; Nabij 10 ds. Bogers jeugdkapel; G. Herderkerk 10.30 dr. v. Santen; De Bron 9 dr. v. Santen, 5 ds. Verploeg, 6.30 zangdienst, voorg. Sipke v. d. Land; Driehoorne 7 interk. dienst, dr. v. Santen; Oudshoomseweg 10 ds. Oort; Sionskerk 9.30 ds. v. Eijk Gouda, 6.30 ds. Verploeg. Ger.kerk: Mar.kerk 10 ds. Vree, 6.30 ds. v. Harmeien; Salv.kerk 10 ds. v. Harmeien, 6.30 hr. Tenyenhuis; G. Herderkerk 9 ds. Verheul, 6.30 ds. v. d. Ree; De Bron 9.30 ds. v. d. Ree, 10.30 ds. Verheul, 6.30 S. v.d. Land. Geref. Kerk Vrijg.: 8.45 dienst, 2.30 ds. Feenstra, HA. Geref. Kerk Vrijg. Buiten Verband: 10.30 ds. v. d. Brink. Overschie, 4.30 hr. v. d. Hout. Chr. geref. Kerk: 9.30 dienst, 2.30 ds. v. d. Ent. Oud. Geref. Gemeente 9.30 en 4. Baptistengemeente 10 en 6.30 ds. Koekkoek; Noord (Sportlaan) 10 hr. Vel- lekoop. Leger des Heils: 10 en 6.30 sa menkomst Volle-Evangeliegemeente (geb. Kindervreugd): 10 hr. De Jong. Remonstr. Kring: 10 ds. Bongartz. Mo luks Evang. Kerk: 11 ds. Sitanala. Mo luks Prot. Kerk: 9.30 ds. Molle Den Bosch. Rk. kerken: Bonifacius zat. 7, zond. 8.30 10 en 11.30; Piuskerk zat. 7, zond. 9. 10.30 en 11.45; De Bron zat. 6.30, zond. 9 en 11. BENTHUIZEN - Herv. Gemeente: 9.30 en 6 ds. Den Dikken. Geref. Gemeente: 9.30 en 6 leesdienst, 1 dec. 7.30 stud. Vo gelaar Mijdrecht. BODEGRAVEN - Herv. Gemeente Dorpskerk 10 ds. Droogers, 6.30 ds. Cnossen Woerden; Salvatorkerk 10 ds. Verwey Krimpen aan de IJssel, 6.30 ds. De Vreugd; Bethlehemkerk 10 kand. Plaisier Utrecht, 6.30 ds. Wieman Vlaar- dingen. Geref. Kerk: 10 en 6.30 ds. Bui tenhuis. BOSKOOP - Herv. Gemeente: 9.30 en 6.30 dienst. Geref. Kerk: 9.30 em 5 ds. Dijkstra; De Stek 9.30 ds. Heymans. Chr. Geref. Kerk. 9.30 en 4.30 ds. Carlier Lei den, HA. Geref. Gemeente: '9.30 en 6 dienst. Opwekkingsgemeente (geb. Concordia): 9.30 dienst. Vergadering van Gelovigen (Nieuwstraat): 9.30 en 5. Rk kerk: kerk zat. 7, zond. 8.45, 10 en 11.30; Ontmoeting zat. 5.30, zond. 10.30. HAZERSWOUDE - Herv. Gemeente: 9.30 en 6.30 ds. Geertsema. Geref. Kerk: 10 ds. Versluys, 5 ds. Huizebosch Wou- brugge. RK kerken: Michael zat. 7, zond. 9; Bemardus zat. 7. zond. 10.30; Ridder- hof 10.30; Haz. dorp zat. 7, zond. 8, 10 en 11.30. dienst in herv. kerk. Chr. Geref. Kerk: 10.30 ds. v. d. Kamp, 7 zie geref. Kerk. RK kerk: Martinus zat. 7, zond. 8.30,10,11.30 en 12.45; Jozef zat. 7, zond. 8.30, 10 en 11.30. HOOGMADE - Herv. Gemeente: 10 10 ds. Blenk Woubrugge. RK kerk: zat. 7, zond. 8 en 10.30. DE KAAG - Herv. Gemeente: 10 ds. Jan sen Noordwijk, 7 ds. Carstens. RK kerk: zat. 7, zond. 8, 10 en 7. KATWIJK AAN ZEE - Herv. Gemeente:1 N. Kerk 10 ds. De Vos, 6 ds. Hovius; O. Kerk 10 ds. Catsburg, 6 ds. Boer; Ich- thuskerk 10 ds. Hovius, 5 ds. Harteveld R.dam; Pniëlkerk 9.30 ds. Boer, 6 ds. Catsburg; Gr. v. Pr.sch. 10 ds. Vroegin- dewey; Hoeksteen 10 dovendienst; Overduin 2 ds. Baas. Geref. Kerk: Vre deskerk 10 ds. Bouma Noordwijk HA, 5 ds. Snoey te Noordwijk HA, Triumf.kerk 10 ds. De Vries HA, 5 ds. De Vries HA. Geref. Kerk Vrijg.: 10.15 en 3.30 ds. Hoff. Geref. Kerk Vrijg Buiten Verband: 8.45 dienst, 7 ds. Waagmeester Den Haag. Chr. Geref. Kerk: 10 en 5 ds. v. d. Ent. Volle-Evangeliegemeente (Voorstr. 100): 9.45. Soefie-beweging: woensdag 8.30 KOUDEKERK AAN DEN RIJN - Heiv. GEm Gem. hr. Stroo, 5 interkerkelijke adventviering. Geref. Kerk: 10 ds. Swierts, 5 zie herv. gem. LEIDERDORP - Herv. Gemeente en Geref. Kerk: Dorpskerk 10 ds. Geursen; Hoofdstraaikerk 10 mevr. Sysling, 6.30 ds. Geursen; Scheppingskerk 9 en 10.30 ds. v. Loenen, 5 ds. v. Tuinen Amster dam; Leythenrode 10 ds. Meines en drs. Blonk, HA. Baptistengemeente: 10 br. Lourens, 5 br. De Vries. RK kerk: zat. 7, zond. 8.30. 10 en 11.30. LEIMUIDEN - Herv. Gemeente: 9.30 ds. v. Hoegee te Alphen, 7 ds. De Vree, jeugddienst in geref. kerk. Geref. Kerk: 9.30 ds. Heule te Leiden, zie herv. RK kerk: zat. 7, zond. 7.30, 9.30 en 11.15 LISSE - Herv. Gemeente: gr. kerk 10 ds. Overgauw Valkenburg; Pauluskerk 10 en 7 ds.v.d. Velden. Geref. Kerk: 10 en 5 ds. De Wit. Geref. Kerk Vrijg.: 10 dienst, 5 ds. Simpelaar. Geref. Kerk Vrijg- Bui ten Verband: 9 en 5 ds. Verleur Amers foort Chr. Geref. Kerk: 10 en 4.30 ds. Slofstra Dokkum, HA. Geref. Gemeente: 10 en 4 ds. Hakkenberg, HA, 1 dec. 7.30 ds. Hakkenberg. Oud-Geref. Gemeente: 9.30 en 3. RK kerken: Agatha zat. 7, zond. 8.30,10 en 11.30; Poelhuis zat. 7, zond. 9 en 11.30; Mariakerk zat. 7, zond. 8.30, 10, 11.30 en 5.30; Engelbew. zat. 7, zond. 7.30, 9.30, 11 en 5.45. NIEUWKOOP - Herv. Gemeente: 9.30 en 6.30 ds. Bronsgeest, HA. Geref. Kerk: ds. v. d. Veen Krimpen aan de 10.45 en 7. NIEUWVEEN - Herv. Gemeente: 9.30 ds. Kaai, 6.30 ds. Nicolai. Geref. Kerk: 9.30 en 7 ds. Baas Amsterdam. RK Kerk: zat. 7, zond. 9 en 11. NIEUW VENNEP - Herv. Gemeente: 9.30 ds. Van Winterswijk Bennebroek, 7 ds. Govers. Geref. Kerk: 9.30 ds. Wijn gaarden, 4.30 ds. v. Hall Zandvoort. Chr. Geref. Kerk: 9.30 en 3 prof. dr. Versteeg Apeldoorn. RK kerk: zat. 7, zond. 9.30 en kerk: zat. 7.30 7.30, zond. 7.30,9 en 10.30. NOORDWIJK - Herv. Gem. Zee Hoofd straat 10 ds. Keuning, De Rank 10 ds. v. Vliet, Papendrecht, 5.30 ds. Keuning, 7 ds. v.d. Bergh R.dam, Sole Mio 9 ds. Keuning, Binnen 10 ds. Kool Katwijk aan Zee, 7 dr. Jansen, Geref. Kerk Zee 10 ds. Warner Barendrecht, 5 ds. Elgersma, Binnen 9.30 ds. Bosman, 5^ds. Warner, v.d. Berghstichting, 11 ds. Elgersma, Ned. Prot. Bond 10.30 ds. Zwartendijk Den Haag, in aula Oude Zeeweg, RK Kerken Zee 8, 11 en 7, Binnen 8, 10 en 11.30. NOORDWIJKERHOUT - Herv. Gem. 10.30 ds. Streefland, De Zilk 10 hr. Goedhart Nieuwkoop, RK Kerk Jozef zat. 7, zo. 8.10.11.30 en 6, Viktor zat. 7. zo. 8, 9.30,11 en 6. De Zilk zat. 7, zo. 8.30,10 en 11.30,Bavo9.30,S.Mariazat.7 zo. 10. OEGSTGEEST - Herv. Gem. Groene Kerk 10.30 ds. Callenbach te Nijkerk, Pauluskerk 10 ds. Ter Linden, Gem. centr. 10.30 ds. Noorman Bussum, Gem. centr. 10.30 ds. Sasse, jeugdkerk, Geref. Kerk 10 en 7 ds. Heemskerk, Geref. Kerk Vrijg. 9.30 en 3 ds. Simpelaar, Geref. Kerk Vrijg- Buiten Verband 8.45 ds. v.d. Brink. 4 ds. v.d. Berg. RK Kerk Willi- brord kerk zat. 7, zo. 10 en 12, Bonaventu- rakapel zat. 6.30, zo. 9 en 11. OUD ADE - RK Kerk zat. 7, zo. 8.30 en 10.30 OUDE EN NIEUWE WETERING - Herv. Gem. 9.30 ds. Lalleman, 5 zie Ge ref. Kerk, Geref. Kerk 9.30 drs. Holtrop, 5 ds. Hoornstra, gez. dienst met herv. gem., RK Kerk zat. 7, zo. 8, 9.30 en 11. ROELOF ARENDSVEEN - RK Kerken S. P. Banden zat. 7, zo. 8.9.30,11 en 12.15, M. Presentatie zat. 7, zo. 8, 9.30 en 11. RIJNSATERWOUDE - Herv Gem. 9.30 ds. De Vree, 7 ds. Hoogendijk Alphen, Chr. Geref. Kerk 9.30 dienst, 2.15 ds. RIJNSBURG - Herv. Gem. Grote Kerk 9.30 ds. v.d. Bogerd, 5 ds. Den Olde Rot terdam, Bethelkerk 9.30 ds. Baas Kat wijk, 5 ds. v.d. Bogerd, Geref. Kerk Pe trakerk 9.30 en 5 ds. Damsma, Imma-, nuelkerk 8.30 en 5 dr. v. Oeveren, Mar. kerk 9.30 en 5 ds. Huisman, in alle dien sten HA, Geref. Kerk Vrijg. 10 dienst, 3 ds. Geelhoed. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 5 hr. Oppenhuizen, stud. Apeldoorn, Evang. Christengem. (aula mavo); 10 dienst, RK Gemeenschap (aula tuin bouwschool) zat. 7, zo. 10.30. RIJPWETERING - RK Kerk zat. 7, zo. 7.30, 9 en 10.30. SASSENHEIM - Herv. Gem. 9 ds. Streefland Noordwijkerhout, 10.30 ds. Batelaan te Voorschoten, 6.30 ds. Teyge- ler Katwijk aan den Rijn, Geref Kerk 10 ds. Korenhoff Heemstede, 5 ds. v. San ten, Chr. Geref. Kerk 10 en 5 ds. Rebel, Ned. Prot. Bond Julianalaan 17,10.30 hr. Den Boeft Voorschoten, RK Kerk zat. 7, zo. 8, 9.30 en 11. TER AAR - Herv. Gem. 10 ds. Linden- burg, 6.30 ds. Lindenburg, open deur- dienst, m.m.v. Looft den Heer, Geref. Kerk 10 ds. Bezemer 6.30 ds. De Wit Lis- se, RK Kerk Langeraar zat. 7, zo. 8, 9.30, 11 en 12.15, Dorp zo. 9 en 12. VALKENBURG - Herv. Gem. 10 hr. Vink Katwijk aan Zee, 6.30 ds. Keuning Noordwijk jeugddienst, Geref. Kerk 9.30 en 6.30 ds. Rooze, 's morgens jeugd dienst, Geref. Kerk Vrijg. 9.30 dienst, 7.15 ds. Hoff. VOORHOUT - Herv. Gem. 10 ds. Bro kerhof HA, RK Kerk zat. 7, zo. 9,10.30 en 11.45. VOORSCHOTEN - Herv. Gem. Dorps kerk 10 ds. Lentz, aula NH 9.30 ds. De Zeeuw, kapel Rijndijk 10 ds. v.d. Schoot, Hulp en Heil 10 ds. Verheule, Geref. Kerk 10 ds. Geel, Baarn 7 ds. Elgerms Noordwijk, jeugddienst, Geref. K. Vrjj- gem. 10 en 5 ds. W. G. d. Vries. RK Ker ken M. Godskerk zat. 7, zo. 8,10 en 11.30, Laurentius zat. 7, zo. 8.30, 10.30 en 12, aula NH 11. WADDINXVEEN - Herv. Gem. Brug- kerk 9.30 ds. Verboom, 6.30 ds. Noorder- graaf Utrecht, Hoeksteen 9.30 ds. Schip per Dordrecht 6.30 ds. v.d. Heuvel, Be thelkerk 9.30 ds. v.d. Heuvel, 5 ds. Ver boom, Geref. Kerk Kruiskerk 10 ds. Modderaar, 5 ds. Groeneveld Gouda, Ontm. kerk 10 ds. Prins Den Haag, 5 ds. Modderaar, Oud Geref. Gem. 10 en 6.30, Chr. Afgesch. Gem. 9.30 en 5 ds. Verloop, Rem. Gem, Volle Evang. gem. (Linden- gaarde 17a) 9.30 hr. v.d. Heyden, RK Kerk Ontm. kerk zat. 7, zo. 8.30,11.45 en 6.30, Viktorkerk zat. 7, zo. 10. WARMOND - Herv. Gem 10 ds. Den Tonkelaar, m.m.v. koor RK Kerk zat. 7, zo. 8.30, 10 en 11.30. WASSENAAR - Herv. Gem. Dorpskerk 10 dr. Frederikse, 7 cantatedienst, Kie- vietkerk 10 ds. Wiersma, Messiaskerk 10 hr. Taal, 4.30 ds. De Jong Leiden, Dorps centrum 9.30 ds. Verploeg Alphen, Ge ref. Kerk 10 kand. Tenyenhuis Alphen, 5 dr. Vlijm Leiden, Zuid 10 en 5 ds. Bech, Ned. Prot. Bond 10.30 ds. Pols Den Haag. WOUBRUGGE - Herv. Gem. 9.30 ds. Hagen Voorburg, 6.30 ds. Blenk, Geref. Kerk 9.30 ds. Huizebosch, 6.30 ds. Ver sluys, Hazerswoude, RK Kerk zat. 7, zo. 10, Ned. Prot. Bond 7 nam., dr. Meijering Leiden. ZEVENHOVEN - Herv. Gem. 9.30 ds. Nicolai 7 ds. Kaai Nieuwveen, in geref. kerk, Geref. Kerk 9.30 hr. v.d. Kraan R.dam, 7 ds. Kaai Nieuwveen, gez. jeugddienst, RK Kerk zat. 7, zo. 9 en 10.45. ZOETERWOUDE - Herv. Gem. 10 ds. Schoch, RK Kerken Janskerk zat. 7.30, zo. 9.30, Chr. Dienaarkerk zat. 7, zo. 10 en 11.30, Rijndijk Meerburgkerk zat. 7, zo. 10, 12 en 6. ZWAMMERDAM - Herv. Gem. 10 hr. Christ, Leiden, 6.30ds. Mostert, in Geref Kerk, Geref. Kerk 10 ds. v.d. Heiden, 6.30 ds. Mostert.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 4