The Who: "een bedrijf" Vermeulen: nu erkend Tv-tunes als goede achtergrond-muziek Tè lange "Songs" van Stevie Wonder Rake elpee Kenny Murray Pakkende treurnis in reggae-ritme jIeL Dylan's Hard Rain: voordeverstokten NIEUWSTE PRODUKT VAN JOOST NUISSL IJZERSTERK Jim Groce: liedjes voor op een stille avond DONDERDAG 18 NOVEMBER 1976 PAGINA 13 Stevie Wonder - Songs in the key of life (Tamla Motown) Met de elpee Music of my mind begon het. Stevie Wonder, schudde totv grote schrik van zyn bazen bij platenmaat schappij Tamla Motown het "Little Stevie"-image van zich af. Complexer Verruilde de mondharmonica voor de synthesizer en brak de finitief met de gladde, wat fa brieksmatige soul waarmee hij zijn Motown-chefs zulke goede financiële diensten had bewe zen. De muziek die hy nu maakt en waarmee hij uitgroeide tot één van de allergrootsten van de popmuziek is moeilijker te om schrijven. Nog wel soul maar oneindig complexer en met veel meer inhoud dan we gewend zijn van bijvoorbeeld de inge blikte negermuziek die de hit parade teistert. Bombarie Via de al genoemde Music of my mind, Talking Book, Innervi- sions en Fulfillingness first fi nale zijn we nu in 1976 aange land bij de nieuwste Wonder- el pee Songs in the key of life. Gezien de bombarie en de poespas waarmee de verschij ning van deze dubbelelpee gep aard ging rees de indruk dat dit de kroon op het werk van Won der moet zijn. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat er niet helemaal aan hoor. Okè, de plaat is van werkelijk uit zonderlijk hoge kwaliteit, maar wie Stevie Wonder de laatste ja ren heeft gevolgd -had waar- schijnlek weinig anders ver wacht. Vergelijk ik echter "Songs" met Talking Book dan geef ik toch aan de laatste de voorkeur. M'n bezwaar tegen "Songs" is dat een aantal nummers te zeer zijn uitgedijd. Een song als Isn't she lovely? is op zich ontzettend leuk maar duurt veel en veel te lang. Vooral als je de plaat een .paar keer hebt gedraaid gat dat irriteren. Korter Het raadzaam geweest als de vier nummers die voorko men op het singletje dat bij "Songs" is ingesloten, op de ei genlijke elpee waren ingepast. Isn't she loveley? bijvoorbeeld had dan korter moeten duren. Dat was Songs in the key of life beslist ten goede gekomen. B.J. Kenny Murray Kenny Murray: "City lights" (Negram) Kenny Murray is eenBchot van geboorte maar vertoeft al onge veer vijf jaar in Nederland. Hij zwierf samen met de zanger- gitarist Pete O'Rourke uit Li verpool door Europa en het duo belandde na veel omzwervin gen in Amsterdam, waar men in het levensonderhoud voorzag door als straatmuzikanten op te treden. Ontdekken Het tweetal maakte ook nog eens een singletje getiteld "Do what I ask", maar het liep alle maal op niets uit. Pete haakte op een gegeven ogenblik af en Kenpy maakte kennis met Ted Bouwens, disc-jockey in de Fietsotheque van het Amster damse Hilton Hotel. Een jongen waarvan verteld wordt dat hij de ontdekker is geweest van het inmiddels weer gescheiden duo Mouth and Mc Neal. Na een aantal mislukte pogin gen is er tenslotte een elpee uit de bus gerold "City lights". Het is een opmerkelijk goede plaat geworden, dankzij een achttal sterke ballads waarvoor Kenny Murray steeds zelf tekende. Ter afwisseling bevat het album ook nog twee rocknummers namelijk "The Other" en "Va lentine's Sees". Dat laatste nummer zou zeker niet mis staan hebben op een van de vroegere elpees van de Stones. Maar de grote kracht van Kenny Murray ligt op het tèrrein van de langzame melodieuze composi ties. Erg sterk is bijvoorbeeld een nummer als "With your eyes" en natuurlijk mag de ti telsong "City lights" niet verge ten worden. Verder verdienen nummers als "How can I say that I love you" en "Where the days" vermelding. Foutjes Twee kleine schoonheidsfou tjes: de hoes vermeldt een an dere volgorde van de nummers dan de plaat: "With your eyes" en "She's away" zijn verwis seld. Verder had er wat meer aandacht besteed kunnen wor den aan het bijgevoegde tek stenblad, want er klopt soms werkelijk geen barst van. Waarmee overigens niets ten, nadele is gezegd van hetgeen, waarom het in de eerste plaats gaat: de muzikale prestatie. En daarop valt weinig af te dingen. B.v.L. The Who - verzamelelpee - (Po- lydor) Natuurlijk best leuk zo'n ver zamelelpee van The Who maar eigenlijk is het een teken aan de wand. Het ly kt erop dat de crea tiviteit en de inspiratie binnen de Who na al die inspannende en succesvolle jaren is weg geëbd. Op zich is de plaat erg fraai. Zeer smaakvol, leuke fo to's en ook de nummers (het be langrijkste tenslotte) zijn uit stekend gekozen. Op chronolo gische wijze gerangschikt, waarbij de derde kant is gevuld met nummers uit de popopera Tommy. En het is goed dat je met zulke elpees er nog eens aan wordt herinnerd dat de vier mannen van The Who verant woordelijk 'waren voor een klassieker als My Generation. Maar je vraagt je wel af of Bryan Ferry niet gelijk heeft. Hij zegt in een interview met Vrij Neder land dat popgroepen na een paar jaar zichzelf moeten ophef fen, omdat na die tijd de creati viteit en inspiratie zijn wegge vloeid. „The Who is een bedrijf geworden", aldus Ferry. Zolang het renderend is zal de firma voorlopig nog wel niet worden opgedoekt, denk ik. I B.J. Henry Gross: toevallige uitschieter? *enry Gross: "Release" (Lifesong) Met zijn hit "Shannon" heeft Henry Gross het nieuwe Amerikaanse lable Lifesong een vliegende start bezorgd. Na zonder succes di verse platen gemaakt te hebben bij enkele grote maatschappijen werd het eerste produkt van Gross voor Lifesong een zeer grote hit in vele landen. Gross heeft een scherp en hoog stemgeluid. Het is zeer goed voor stelbaar dat hij ooit nog deel uitmaakte van de parodiërende rock groep Sha Na Na. In het gedragen en aangenaam sentimentele liedje Shannon (net als de negen andere nummers op de elpee zelf geschreven) komt de wat gemanierde wijze van zingen goed van. pas, evenals bijvoorbeeld in het rustige "Someday'maar by de snellere en hardere nummers zou je wensen dat Henry nou einde lijk weer eens gewoon ging zingen en niet zo aanstellerig. De toe komst zal moeten uitwijzen of het wondermooie Shannon, veruit het beste nummer van de elpee een toevallige uitschieter is geweest van deze verder als middelmatig overkomende muzikant. T.M. Hij heet nu „de man achter Anita Meijer". Nota bene. Jaren draaide hij als de muzikale mo tor van de Haagse Sandy Coast, een groep die om onbegrijpe lijke redenen nooit echt „door stootte". Maar dankzij de hit uitvoering die dat achtergrond- zangeresje maakte van „The al- ternative way" krijgt Hans Vermeulen nü toch eindelijk waar hij al jaren het volste recht op heeft: de erkenning één van de beste songschrijvers van ons land te zijn. Van de 8 nummers op zijn nieuwe solo-elpee heeft hij er 6 geschreven, die leuk klinken, maar toch niet zijn voorgaande produktie overtreffen. Hans Vermeulen is daarbij wat al te zeer verliefd op zijn zelf ge schapen „Anita Meijer stijltje", en dat maakt deze elpee toch wat eenheidsworsterig van klank. Misschien heeft Vermeu len weer de impulsen van een groepsverband noVig óm - nu de goodwill er is rond zijn per soon - echt met een „dijk" van een plaat te komen. Aan zijn creativiteit ligt het niet. H.d.K. "Reggae" en (Pink Elephant) en Jah Lion: "Colombia Colly" (Island). Hoewel het bestaan van de reggae-muziek al langer bekend was, heeft een tijdje geleden de commercie deze muziek (vooral van Jamaica afkomstig) ont dekt en dat wil dus zeggen dat de markt nu overspoeld wordt ermee. Vooral met rotzooi na tuurlijk. Een mooi voorbeeld van zulke troep is te beluisteren op de zeer commerciële verza melelpee Reggae. Het nummer Midnight Rider was ooit een hit en die titel staat dus groot op de hoes vermeld. Wie dat een leuk nummer vond, zal wellicht ook vrede hebben met de rest op de elpee die van mindere kwaliteit is maar wel even glad. Heel andere muziek maakt,Jah Lion op Colombia Colly. Hoe wel hij een zanger is met zeer beperJUfe mogelijkheden (hij moet zich dan ook steeds met dezelfde uithalen en kreetjes behelpen) maakt Jah Lion uit zonderlijk boeiende muziek. Uiterst primitief en met een mi nimum aan instrumenten is deze produktie in elkaar gezet. Maar wel met overgave en eer lijke overtuiging. De tien num mers lijken erg veel op elkaar maar dat isjuist het aardige: van de steeds herhaalde deun gaat een welhaast exotische betove ring uit, 'n beetje macaber. Het is allemaal echt geen grote kunst, maar juist door z'n be perktheid is deze muziek erg indringend, getuigend van een grote treurigheid. Het enige voordeel van het commerciële succes "van de reggae is dat zulke rare platen als Colombia Colly ook een kans krijgen. Island heeft deze elpee uitgebracht, omdat de naam reggae alleen al de kassa doet rinkeleh. T.M. Joost Nuissl met Harry Emmery en Nard Reijnde elpee van Joost Nuissl is met één woord te type ren, namelijk „ijzerst'erk". Tek sten en muziek vormen een vloeiende combinatie, zorgen op de plaat soms voor opmerke lijke contrasten en leiden op andere ogenblikken weer toi een grote harmonie. Het album „Joost Nuissl en Zo" is eigenlijk een logisch vervolg op het thea terprogramma dat Joost Nuissl op het ogenblik brengt samen met zijn begeleiders Harry Emmery en Nard Reijnders. De samenwerking met Nard kwam tot stand dankzij de suc cesrijke single van vorig jaar ge titeld „Ik ben blij, dat ik je niet vergeten ben", waarop de Vor- ster Kapel figureerde, een ge zelschap dat onder leiding stond van Nard Reijriders. De plaat wordt gekenmerkt door een soms opmerkelijke combinatie van instrumenten,, die wonderwel blijken te pas- sen bij elkaar. Zoals de gitaar, de klarinet en de cello in het nummer "Mijn vriend,waar heen"? of het speelse gebruik van de mondharmonica in bij voorbeeld '-'Een geheim". De liedjes zijn vaak ragfijne spin- seltjes, die herinneringen op roepen aan de eerste elpee van de Engelse protestzanger Do novan getiteld "Fairy tale". De plaat "Joost Nuissl en zo" ademt eenzelfde sfeer al hebben de teksten een duidelijk andere inhoud. Contrasten zijn er veel op de plaat. Het ene ogenblik zijn de teksten liefelijk en har monieus, dan. weer hard en staccato. Dat laatste is bijvoor beeld het geval in het nummer "Gek, zei de gek". In het laatste nummer van de A-kant "Het - land van nu of hooit" horen we naast het omfloerste stemge luid van Joost ook het frêle stemmetje van zijn vrouw Tielke Engels. Dat nummer roept een beetje de sfeer op van Elly en Rikkert Zuijdervelt in hun beginperiode. Erg aardig is het instrumentale nummer "Linda" waarin korte, afgebeten gitaarklanken, plot seling worden afgewisseld met een harmonieus pianospel. De elf composities op de plaat zijn op twee na van Joost Nuissl zelf .of van hem samen met zijn vrouw. De elpee wordt gecom pleteerd met Nuissls interpreta tie van Tim Hardin's Reason to believe en het al eerdere geme moreerde instrumentale "Lin da" van Harry Emmery. B.v.L. Medewerkenden: \muziek/ Bart Jungman Henk de Kat Bram van Leeuwen Tom Maas Jim Croce: "Photographs and Memories" (Lifesong). Jim Croce heeft een groot aan tal mooie luisterliedjes nagela ten die in het verleden al tal van grote artiesten hebben ge bruikt. Daarnaast maakte de bij een vliegtuig-ongeluk omge komen Croce zelf ook enkele elpees waarmee hij in de loop der jaren succes verwierf. Op deze verzamelelpee staan tal van aangename luisterliedjes die Croce terecht tot een be roemd muzikant hebben ge maakt. Voor sommigen zal het allemaal iets te lief en te zoet zyn, maar het is bij uitstek ge schikt voor een rustige avond. T.M. Hobo Stringband: opgewekte elpee Na de geflopte single "Sally-G" heeft de Alkmaarse country- groep Hobo Stringband nu een elpee uitgebracht. Het is te ho ren dat deze groep al veel erva ring heeft opgedaan met optre dens in het hele land. Dertien bekende en minder bekende countrynummers sieren dit el peedebuut, zonder onnodige omhaal gespeeld door de veel belovende vijfmansformatie. Het is onzin een vergelyking te maken met de grote Ameri kaanse countrygrx>epen: zover is de Hobo Stringband nog lang niet. Daarvoor zouden meer durf en originaliteit nodig zijn.. Maar als traditionals pittig en goed in stijl gespeeld worden is dat al de moeite van het luiste ren waard. Het is een opge wekte elpee geworden zonder zwakke plekken. T.M. Ray Conniff: "TV Themes" (CBS) en Caravelli: "Fernado" (CBS). Goed nieuws voor de liefheb bers van "easy listening mu sic": de fans van goede achter grondmuziek. Op het label van CBS verschenen twee elpees die by deze categorie een warm onthaal zullen vinden. MASH Ray Conniff is in deze sector van de populaire muziek zeker één van de bekendste. Uit gangspunt voor zijn nieuwste langspeler vormen de heiken- ningsmelodieën van een tiental televisie-programma's. Dat zijn dan thema's van Amerikaanse televisieseries, waarvan er in ons land slechts een klein aantal bekend zijn. Dat geldt bijvoor beeld voor "Suicjde is pain less", de tune van de serie MASH en "Keep your eye on the sparrow", de compositie waarmee een nieuwe aflevering van Baretta wordt ingeluid. Onbekend voör ons land zijn bijvoorbeeld het thema uit "Po lice story", waarmee in de VS altijd produkties van The Co lumbia Pictures" beginnen of "The young and the restless", het hoofdthema uit de films van "The Screen Gems". Verder staat op de plaat onder meer de herkenningsmelodie van The Mary Tyler Moore Show ("Love is all around") en het thema uit Laverne and Shir ley (Making Our dreams come true"). Zonder uitzondering zit ten de thema's muzikaal goed in elkaar. Dat mag ook wel ver wacht worden want het succes van een tv-serie in Amerika wordt mede bepaald door het feit of de herkenningsmelodie aanslaat. Op de plaat neemt or kestleider en arrangeur Ray Conniff zelf de trombone-solo's voor zijn rekening. Caravelli is een helaas nog wat minder bekend grootheid in de wereld van de "soft sweet mu sic". Maar hij is minstèns even als Paul Mau- riat en Raymond Lefevre. Op gezette tijden verschijnt er een elpee van deze Italiaans-Franse orkestleider en arrangeur waarop een aantal bekende songs met een Caravelli-verfje zijn overgoten. Ditmaal treft u op de elpee on der meer aan het winnende liedje van het Eurovisie- Songfestival "Save your kisses from me", "Avant de nous dire adieu", "I love to love" en "1, 2, Abba-hit Van de versie van de Abba-hit "Fernando" ben ik wat minder gecharmeerd. Vooral de trom petjes in het begin, vind ik per soonlijk niet helemaal passen in het geheel. Maar daar staat ge lukkig veel goed orkestraal werk tegenover. Erg fraai zijn byvöorbeeld Les oiseaux de Thailande en het door Caravelli zelf gecomponeerde Le soleil du Palm Beach B.v.L. David Forman Beslist niet onaardig is de de buutelpee van de Amerikaanse zanger David Forman. Hoewel wat monotoon heeft de plaat erg veel sfeer en bovendien weet Forman zich in het bezit van een voortreffelijke stem met erg veel mogelijkheden. Jammer is het dat hij wat dat betreft soms een beetje doorslaat. Op If it take all night gaat hij zo bela chelijk hoog dat de indruk* rijst dat hij de stem achter het af schuwelijke kuikentje Cali- mero was. Maar dat is een schoonheidsfoutje op een ver rassend goede elpee. B.J. Bob Dylan "Hard rain" (CBS) Om maar met de deur in huis te vallen: de oude meester waart weer rond, maar zijn magie is niet meer als vanouds. Deze "live"-elpee van cpncert- opnamen heeft weinig van het overrompelende van de Dylan-platen van destijds. Er staat nogal wat nostalgisch ma teriaal op "Hard rain", uit de ja ren 60: Maggie's Farm, Lay lady lav, Memphis blues en bij een onvermijdelijke vergelijking - ingebakken als die grijsged- raaidenummers onderhand zijn - is Dytan toch wat ver bleekt aan de gang. En dan die voortdurend zeurende viool van Scarlet Rivera: dat vereist sterke zenuwen bij de luiste raar. Een plaat dus, alleen voor de verstokte aanhangers. H.dK. ADVERTENTIE MUZIEK SERVAAS LEIDEN een ranch vol; FOLK en COUNTRY GITAREN EKO „ranger 6" reeds vanaf: 257,— uitgezocht merkenbestand w.o EPIPHONE - YAMAHA - IBANEZ - EKO en PEARL DOE GA COUNTRYMUSIC SPELEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 13