In Rijnsburg deur nog dicht voor de vrouw 'The Omen' is best wel eng Kerkeraad negeertuitslag enquête Hecht doortimmerd werkstuk van regisseur Donner PAGINA 23 leden hun mening hadden gegeven. Opiniepeilingen doen het gewoon lijk met minder. Het verkiezingssysteem brengt mee, dat de Rijnsburgse kerkeraad zijn samenstelling stevig in handen houdt. Dat lijkt in ieder geval de eerste vijfjaar zo te blijven. Ds. Van den Bogerd geeft gezien de demo cratische inslag van het gerefor meerd protestantisme, toe, dat een kerkeraad dient te weerspiegelen wat in de gemeente leeft. Hij wordt door de gemeente gekozen. Theocratie „Maar dat wil nog niet zeggen dat hij zonder meer moet doen wat de gemeente of een deel daarvan wil. Een kerkeraad kan in een span ningsveld komen tussen de vraag wat God in een bepaalde situatie van hem vraagt en wat een meer derheid van de gemeente zou wil len. Een kerk is ook een theocra tie". Ds. Van den Bogerd ziet buiten de kring van ambtsdragers goede mo gelijkheden voor de vrouw om zich in te zetten,bijvoorbeeld in de Vrouwendienst, maar dat is voor hem geen doorslaggevend argu ment om haar buiten de kerkeraad te houden. „Wij hebben een meele vende gemeente, waarin van alle.s gebeurt, maar toch zitten \ye-dön- stant met vacatures". Ingrijpend Er zijn dus praktische redenen om de vrouw de medeverantwoorde lijkheid te geven die, blijkens de enquete, v^len haar gunnen. Maar principiële bezwaren laten zich door „de omstandigheden" niet zomaar wegwuiven. Daarvoor is de beslissing te ingrijpend. Al moet daarbij wel gezegd worden, dat in de Hervormde Kerk landelijk ge zien alle ambten voor de vrouw voor de vrouw open staan, ook dat van predikant. De heer Van Vreedendaal blijft ho pen op een vreedzame kentering ten gunste van de vrouw. Zijn eigen vrouw: „Wij willen niet' met alle geweld vrouwen in de ker keraad. Maar een feit is dat mannen toch al zoveel te doen hebben en dat er capabele vrouwen zijn die zich op déze plaats graag beschikbaar stellen". Het gesprek van woensdagavond tussen de briefschrijvers, mede werkers aan de enquête en verte genwoordigers van de kerkeraad, in tegenwoordigheid van de kerk- visitator, kenmerkte zich, naar een van de deelnemers ons vertelde, door openheid en veel begrip voor elkaar. Inzicht Alles is op tafel gekomen wat het inzicht in de verhoudingen binnen de gemeente kan verdiepen. Aan weerskanten bestaat de uitdrukke lijke wil, onrust te voorkomen. De kerkvisitator heeft enkele tussen voorstellen gedaan. Die komen nu, met een uitvoerig verslag van het gesprek, op de agenda van de ker- keraad. S. J. DE GROOT VRIJDAG 12 NOVEMBER 1976 RIJNSBURG - Dat de zaak van „de vrouw in het ambt" ook in niet streng orthodox milieu nog altijd kan uitgroeien tot een kwestie, blijkt wel uit de situatie waarin de hervormde gemeente van Rijnsburg is terechtgekomen. De feiten: een enquete onder de belijdende leden wijst uit, dat een royale meerderheid vóór toelating van de vrouw tot het ambt van ouderling en van diaken is; 1 Desondanks besluit de kerkeraad, beducht voor mogelijke gevolgen* de vrouw buiten het ambt te houden; een aantal „bezwaarde" gemeenteleden wendt zich tot de „kerkvisita tie" - een boven-gemeentëlijk college van opzicht - met een verzoek om onpartijdige bemiddèling. burg (nog) niet wordt gebruikt. „Vooral op de scholen zit men er mee", aldus het kerkeraadsverSlag. In jeugddiensten en in andere bij zondere diensten waarvoor een ge stencilde liturgie wordt gemaakt, kan wèl uit het Liedboek worden gezongen. Een man die vele jaren in de kerke raad heeft gezeten en die met de vrouw in dit college geen moeite heeft, is de heer R. van Vreeden daal. Een meelevend man, kerk- bewust, die de voorgeschiedenis kent Hij wil er alleen met iemand van de krant over praten als hij overtuigd is van diens positieve in tentie. Het zal zes jaar geleden zijn dat op een gemeente-avond de vrouw in het ambt ter sprake kwam. Ds. Wis se, toen nog in Rijnsburg, was er niet voor. Ds. Van Gosliga, ook al weg, ontpopte zich, na zich aan vankelijk wat op de vlakte te heb ben gehouden, als voorstander. De kerkeraad nam het punt op zijn agenda. Een meerderheid zei nee. Loodje Later hebben gemeenteleden bij verkiezingen een paar keer vrouwe lijke kandidaten gesteld, maar op de dubbeltallen zette de kerkeraad dan steeds een man tegenóver de vrouw, zodat de vrouwelijke kan didaat altijd het* loodje legde. De traditie in Rijnsburg wil namelijk, dat de kerkeraad zelfzijn keuze doet uit de met medewerking van de gemeente tot stand gekomen dubbeltallen. Deze week is er, in tegenwoordig heid van de kerkvisitator ds. Keu- ning uit Noordwijk, een (besloten) gesprek geweest tussen bezwaarde briefschrijvers en medewerkers aan de enquete enerzijds en de beide predikanten, drie ouderlin gen, de voorzitter van de diaconie en de voorzitter van de kerkvoogdij anderzijds. Doel van dit gesprek was, de betrokkenen alle inlichtin gen te geven waarop zij recht heb ben. Een bespreking van de vacatu res in de kerkeraad is, hangende het gesprek met de bezwaarden, aan gehouden. Behoudend Blijkens een beknopt verslag van de laatstgehouden kerkeraadsver- gadering in het Rijnsburgse kerk- blaadje blijft het onbehagen niet beperkt tot de zaak van „de vrouw" en laat de kritiek zich moeilijk in geruststellende termen vatten. Er wordt gesproken van „een stroom van bezwaren", een „naast zich neerleggen van een duidelijke uit spraak van de gemeente", een „te summiere berichtgeving in het kerkblad", een „te behoudende wijze van kerkzijn in Rijnsburg" en van ouderlingen die ook op huisbe zoek tal van bezwaren moeten aan horen. Liedboek Een aantal briefschrijvers vroeg ook naar het Nieuwe Liedboek dat in de hervormde kerken van Rijns- R. VAN VREEDENDAAL -... handreiking. Vorig jaar kwam op een gemeente avond de zaak opnieuw ter sprake. Toen was ook het Nieuwe Lied boek een punt. Tot een oplossing kwam het niet, ook al omdat een discussie overandere zaken te veel tyd vergde. Toen in maart van dit jaar in het kerkblad een oproep stond voor kandidaten in kerke- raadsvacatures, zag een groep ge meenteleden daarin een nieuwe kans om de kerkeraad voor de vrouw toegangelijk te maken. Ruim dertig belijdende leden - meer dan genoeg voor de geldig heid van zo'n kandidaatstelling - gaven aan deze brief hun handte kening. Zij vroegen de kerkeraad tevens nu eens niet met uitsluitend gemengde dubbeltallen (men tegenover vrouw) te werken, om te voorkomen dat de vrouwelijke kandidaat weer zou afvallen. Krap De kerkeraad besloot daarop (dat was in april) tot het houden van een enquête. Het resultaat sloeg elke twijfel. Het aantal voorstanders was meer dan het dubbele van het aantal tegenstanders. In september wijdde de kerkeraad e'en speciale vergadering aan de zaak. Na discussie werd een tus senvoorstel in stemming gebracht dat beoogde, enkele vrouwelijke ambtsdragers met bijzondere op dracht te benoemen, zoals voor het bejaardenwerk en het welkom aan nieiiw-ingekomen. Het veto van een krappe meerderheid hield ech ter de deur dicht. Het feit dat de meping van 2/3 van de belijdende leden die aan de en quête hebben meegedaan is „gene geerd" (een woord uit het kerke raad s verslagje in de kerkbode) en dat een jeugdouderling is benoemd zonder dat de gemeente werd opge roepen om kandidaten te stellen deed een aantal gemeenteleden be sluiten, de kerkvisitatie in de arm te Aanpassing Waar ziet de ex-ambtsdrager Van Vreedandaal, die in zijn tijd de ker keraad over zijn positieve opstel ling jegens de ambtsdragende vrouw niet in het onzekere heeft ge laten, de oplossing nu liggen? Niet in de eerste plaats in een ver andering van het in Rijnsburg geldende verkiezingssysteem, maar in de bereidheid van de ker keraad een zo duidelijk in de ge meente levende wens op een ver antwoorde wijze te honoreren. „Als de meerderheid in de kerke raad zelf tegen de vrouw in het ambt zo gering is en de meerder heid in de gemeente vóór de vrouw zo uitgesproken, dan zeg ik dat de kerkeraad een handreiking moet doen, zoals hij indertijd ook heeft besloten om in een confessionele gemeente als Rijnsburg zesmaal per jaar een gereformeerde-bonder te laten voorgaan. Als kerkeraad moetje ook rekening houden met de geweldige import in dit dorp. Die mensen komen veelal uit gemeenten met heel andere er varingen. In de gereformeerde kerk hier hebbên ze al jaren vrouwelijke ambtsdragers, en daar gaat het prima. Op de kerkeraad heb ik in dit concrete geval vooral tegen, dat hij de mening van een groot deel Ds. van den Bogerd weerspiegeling van de gemeente wegveegt. De zaak zou nog eens diepgaand en re kening houdend met alle argumen ten aan dë orde moeten komen". Geen heil In een radicale omzwaai ziet Van Vreedendaal geen heil. „Ik zóu niet graag willen dat er om .deze dingen tweespalt kwam, juist omdat de gemeente een evenwich tig beeld vertoont, Maar een zekere aanpassing aan gewijzigde maat schappelijke verhoudingen en in zichten kun je niet blijven tegen houden. De kerkeraad zal op dat punt een concessie moeten doen. Toelating van de vrouw moet op een voorzichtige manier gebeuren, waardoor de gemeente in de gele genheid wordt gesteld eraan te wennen. Ze hoeft niet de eerste zondag al de dominee naar de preekstoel te brengen. Als je elkaar een beetje verstaat en aanvoelt, is dat gevyoon geen punt. Maar er moeten in eerste instantie wel twéé vrouwen komen. Ze moeten elkaar in deze kring van mannen tot steun kunnen zijn". Ds. G. J. van den Bogerd, die met zijn collega Van Niel vóór toelating stemde, zei ons dat onder de tegen stemmers vooral „bijbelse bezwa ren" zwaar Hebben gewogen. Zij verwijzen in zo'n geval naar de be kende voorschriften van de apostel Paulus, die de vrouw in de nieuw testamentische gemeente ambte lijk geen actieve rol zou toekennen. Ds. Van den Bogerd vermoedt ook dat enkele kerkeraadsleden nee hebben gezegd uit solidariteit met de principiële tegenstemmers. In de geest van: als er dan nog zoveel tegenstand is, willen wij die toela ting niet forceren. Enquête Van de ongeveer 1200 belijdende leden heeft iets meer dan de helft het enquêteformulier ingevuld, compleet met naam en adres, te ruggestuurd. De heer Van Vreed endaal neemt aan, dat de kerkeraad naam en adres wilde weten om er zeker van te zijn dat de enquête binnen de kring van de belijdende leden bleef. Het aantal voorstem mers bedroeg 465, het aantal tegen stemmers 205. Er is geen reden om te veronderstellen dat de uitslag heel anders zou zijn geweest als alle Waardevolle interviews door Ab van Iperen Het vak van filmster is, vooral sinds de glorietijd van Holly wood, vreselijk geïdealiseerd. Een filmster, was een man of vrouw die in dure sleeën rond reed, de ene echtscheiding na de andere beleefde, overal ter wereld de mooiste landhuizen bezat en behangen was met goud en edelstenen. En helaas zijn er nog steeds acteurs en actrices, die aan dit droom beeld maar al te graag vol doen: Elizabeth Taylor en Ri chard Burton zijn daar voor beelden van. Ab van Ieperen, filnyoumalist, doet de lezer in zijn boek "Filmster is een vak", hiervan gauw terugko- Zijn boek is een greep uit de vele interviews die hij in de loop der jaren met filmacteurs heeft gehad. Veertien (manne lijke) "filmsterren" laat hij aan het woord. Het leuke is, dat de meesten, behalve Alain Delon en Jack Nicolson misschien een vrij "saai" leven leiden, al thans niet het leven dat men van ze verwacht. Van Ieperen laat acteurs zien, voor wie het "vak" een heel se rieuze zaak is, waarvoor hard dient te worden gewerkt. Alle bombarie en humbug is ach terwege gelaten. Maar niet alleen daarom is Van Ieperens werk het lezen waard. Hij bezorgt de lezer over zijn geïnterviewden een grote hoeveelheid gegevens, een chronologisch overzicht op van het aantal films, waarin zij hebben gewerkt. Een goed boek voor filmlief hebbers, die goede interviews willen lezen over onder ande ren Helmut Berger, Jack Ni cholson, Michel Piccoli, Ro bert Redford en Gérard De- pardieu. Jammer, dat Van Ieperen geen enkele vrouwelijke ac trice aan het woord laat. Maar als we het arsenaal van goede vrouwelijke acteurs naslaan, blijkt inderdaad, dat er maar weinigen in aanmerking ko men voor dit waardevolle boek. "Filmster is een vak", Ab van Ieperen, uitgeverij Lands- hoof, Amsterdam, 27.50. AR APOLLO 1: "Survive", dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. 2.00, 4.15, 7.00 en 9.15 UUR. 18 jaar. APOLLO 2: "Asterix verovert Rome", dag. 2.00, 7.30 en 9.45 uur, zo. 2.30, 4.45, 7.30 en 9.45 uur. AL. ASTA; "Op de rand van alles", dag. 2.30, 7.15 en 9.30 uur, zo. 1.30, 4.00, 7.15 en 9.30 uur. 18 jaar. BIJOU: "Murder by death", dag. 2.00, 7.30 en 9.45 uur, zo. 1.45, 4.15, 7.30, en 9.45 uur. 14 CALYPSO: "Het Omen", dag. 2.15, 7.15 en 9.30 uur, zo. 1.45, 4.15, 7.15 en 9.30 uur. 18 jaar. CAMERA: "One flew over the cuckoo's nest", dag. 2.00,7.00 en 9.45 uur, zo. 1.30, 4.15, 7.00 en 9.45 uur. 18 jaar. CINEAC: "The French Connec tion I", dag. 7.00 en 9.30 uur. 14 jaar. CORSO: "The good, the bad and the ugly", dag. 7.00 en 8.00 uur. 18 jaar. DU MIDI: "20.000 mijlen onder zee", do., ma., di., en woe. 8.15 uur, vr. 7.00 en 9.30 uur, za. en woe. 1.30,4.00,7.00, en 9.30 uur. AL. EURO: "Max Havelaar", dag. 1.45 en 7.45 uur, za.,-zo. en woe. 3.45 en 7.45 uur. 14 jaar. METROPOLE: "Battle of mid way", dag. 6.45 en 9.30 uur, za. en zo. 1.15,4.00,6.45 en 9.30 uur. 14 jaar. ODEON 1: "Het Omen", dag. 1.45, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.30, 4.00, 6.45 en 9.30 uur. 18 jaar. ODEON 2: "Mysterie in triplo", dag. 6.45 en 9.15 uur, za. en woe. ook 2.00 uur, zo. ook 2.00 en 4.30 uur. 18 jaar. "Rijp voor het bed", do., vr., ma. en di. 2.00 uur. 18 jaar. ODEON 3: ."Death race 2000", do., vr., ma. en di. 2.15, 7.15 en 9.45 uur, za., zo. en woe. 7.15 en .9.45 uur. 18 jaar. ODEON/THE MOVIES: 'TTriv portant c'est d'aimer", dag. 2.15, 7.15 en 9.45 uur, zo. ook 4.45 uur. 18 jaar. FILMS DEZE WEEK OLYMPIA: "Veel liefs uit Mos kou", dag. 2.00 en 8.00 uur. 14 jaar. PASSAGE: "The killer elite", dag. 2.00, 6.45 en 9.30 uur, za. en zo. 1.15,4.00,6.45 en 9.30 uur. 18 jaar. REX: "De groene baretten", dag. 1.30, 4.00, 6.45 en 9.30 uur. 18 jaar. ROYAL '70: "Meisjes achter de tralies", do., za. en zo. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, vr. 2.00 en 6.45 uur, ma. 2.15 en 8.00 uur, di. en woe. 2.15 uur, za. ook 4.30 uur. 18 jaar. ROYAL "Gok, win en sterf in Hong-Kong", ma., di. en woe. 2.15 en 8.00 uur, do., vr., za. en zo. 2.00, 7.00 en 9.30 uur. za. en zo. ook 4.30 uur. 14 jaar. STUDIO 2000: "Max Havelaar" dag. 2.00 en 8.0Q uur. 14 jaar. DE UITKIJK: "Barry Lyndon" dag. 7.30 uur (beh. di.), do., zo., ma. en di. ook 2.00 uur jaar. Blijvers TRIANON - "Max Havelaar", nog steeds boeiend naar het boek van Multatuli. Terug in Leiden Kindermatinee CAMERA - "Oom Ferdinand en de toverdrank". REX - "Robin Hood". Nachtfilms CAMERA - "Deliverance". REX - "Op de Franse toer". REX "Ik heb mijn onschuld in Heidel- berg verloren", terwijl de meeste mensen toch alleen hun hart daar verliezen. Goede films in andere steden "Serail", met Leslie Caron, een film van Eduardo de Gregorio, Ci- nétol, Amsterdam. "De huurder" van en met Roman Polanski, met Shelley Winters en Isabelle Adjani, Calypso, Amster dam. "Barry Lyndon" van Stanley Ku brick met Ryan O'Neal, Kriterion, Rotterdam. "Face to face", regie Ingmar Be rgman, met Liv Ullmann, Cinema Oscar. Rotterdam. Griezelfilms hebben tot voor nog jaar opgang maken zyn vaak zo ze niet eens zo lang geleden iets on- nuwslopend dat ze dat bij een aan- schuidigs gehad. Een deur die tal mensen wél doen. „The Exor- slechts onder luid gepiep sloot en eist" en „Jaws" waren dat genre een kaars die door een plotselinge wel de bekendste produkten. „The rukwind doofde waren in een don- Omen" zal zonder veel twijfel aan kere bioscoopzaaltje misschien wel dit tweetal kunnen worden toege- eng. Maar het was te voorspelbaar voegd. In Amerika waar de film en en figuren als Frankenstein en Dra- kele maanden geleden in premiere cula waren te onwaarschijnlijk om ging is het een kassakraker geble- werkelijk enige sporen na te laten. ^en en de uitgekiende en zeer ge- De griezelfilms die in de laatse twee raffineerde perscampagne die aan de Nederlandse premiere vooraf- Film Bunuel mag in Spanje ging („Denk er wel om..... U bent gewaarschuwd" was één van de sterkste leuzen) zal hier ook zeker veel mensen naar de bioscoop lok ken. En niet geheel ten onrechte. Vergelijken de film met „The Exor- _T eist" - een vergelijking die gemak- MADRID (AFP) - De film „Ver- kel^k opgaat, want de scenario- idiana" van de Spaanse regisseur schrijver van „The Omen" David Luis Bunuel zal na 15 jaar verboden Seilzer? heeft zeif toegegeven dat te zijn geweest, nu m Spanje ver- zijn verhaal op dat van „The Exor- toond mogen worden. cist" is gebaseerd - dan valt dat „Veridiana", die in 1961 de grote toch wel in het VOOI.deel van „The prijs op het filmfestival Van Venetie Qmen" (hetgeen het voorteken be- won, was in die tyd lovende kritiek tekent) uit. Het is allemaal wat ge- van de Spaanse pers te beurt geval- raffmeerd en het camerawerk van len tot in het Vaticaanse blad „Os- de stunts is SUperieur. De hele film servatore Romano de beschuldi- maakt geWoon een wat hechter ging werd geuit dat de film een do0rtimmerde indruk, aanval op de kerk inhield. - Het gaat in The 0men" om een De film kon buiten Spanje ver- geadopteerde zoon van de Ameri- toond worden daar de producenten kaanse ambassadeur en diens Gustavo Atatriste, er een kopie van vrouw. Het ventje ontpopt zich na had- de komst van een enge gouver nante en een zwarte hond als de duivel himself. Hetgeen uiteraard aanleiding vormt voor allerlei kwasi-religieuze verwikkelingen. Flauwekul zult u zeggen. Maar was het toeval dat, voordat ik de bio scoop binnentrad, mijn oog viel op een zojuist passerende inktzwarte hond? „The Omen": Richard Donner; theater Lido; leeftijd: 18 jaar. BART JUNGMAN Gregory Peck krijgt het in "The Omen" aan de stok met een zwarte hond, één van de voortekenen, die hem er wijzen, dat het in zijn huis niet pluis is. Maar Peck is natuur lijk weer eigenwijs. De man van de organisatie: een harde man Titel: „The man from the organi zation" - in de hoofdrollen Roger Moore en Stacey Keach - regie Maurizio Lucidi - theater: LUXOR. Een groot houten kruis komt per schip uit Sicilië in San Francisco aan. De bisschop van San Franci sco haalt het in de haven af; het kruis is een geschenk van zijn broer, Salvatore (een mafia-leider), dié eveneens in San Francisco woont, aan de vissers van deze Amerikaanse plaats. Tussen de bis schop en zijn broer botert het over igens al jaren niet. En de geestelijke ontsteekt weer in grote woede als hij merkt dat men van de gelegen heid misbruik heeft gemaakt door vele miljoenen aan heroïne (in dat kruis verborgen) het land binnen te smokkelen. De heroïne wordt ontvreemd en daarbij komen drie mannen om. Salvatore bezweert zijn broer, de bisschop, dat hij met die drgs niets te maken heeft, maar deze gelooft hem niet. Salvatore legt de zaak daarom voor aan de organisatie van mafia-leiders. Die besluiten een onderzoek te laten instellen door Ulysses (Roger Moore) een uiterst gewiekste advocaat van Engels- Italiaanse afkomst. Met zijn vriend, de woeste auto-stunter Charlie, trekt hij er op uit. Het gaat er rauw aan toe, de doden vallen bij bosjes. „The man from the organi zation" heeft hier en daar wel pak kende momenten, maar is nogal rommelig verfilmd. Vrouwen komen in het stuk vrijwel niet voor. Alleen de mafia-oudste wordt op zeker moment door een aantrekkelijke blote dame aan het onderbeen gemasseerd. Dat is alles. RUUD PAAUW

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 23