Vacaturestop valt slecht Beleggings- bewijzen Spaar- depositos Onderzoek een 'stil gevaar' in Leiden? Heeft de kardinaal een mijter voor de zondag en een voor door de week 2 zekere vormen van beleggen bij de RPS: Beleggen bij de RPS? Zeker! Rijkspostspaarbank DONDERDAG 11 NOVEMBER 1976 PAGINA 19 Staatssecretaris Meijer - In conflict met maatschappelijk werkers - Door Godfried Heiwig Meningtin op deze pagina weergegeven zijn voor rekening van de auteurs UTRECHT - De algemeen maat- schappelijk werkers zijn in ern stig conflict gekomen met staats secretaris Meijer (CRM). De wer kers, die het tot voor kort goed met Meijer konden vinden, stel len hem verantwoordelijk voor het voeren van een "afbraakbe leid". De maatschappelijk wer kers, die gisteren op het Binnen hof demonstreerden, zijn vooral gebelgd over de vacaturestop die de bewindsman een paar maan den geleden afkondigde. Op 20 juli deelde Meijer in een brief aan de instellingen mee dat er bij het algemeen maatschappelijk werk meer arbeidsplaatsen wa ren opgevuld dan was voorzien en dat daardoor de begroting voor deze sector met drie miljoen gulden was overschreden. Omdat hij dit "onverantwoord" vindt, besloot hij op die dag zonder overleg met de betrokkenen tot een vacaturestop. "Opdat het werk er zo min mogelijk onder lijdt", is deze inkrimping gespreid over drie jaar. Dat wil zeggen dat er per jaar ongeveer 35 vacatures niet mogen worden vervuld. De vacatures, die op dat moment nog openstonden, mochten niet worden bezet. Po pulair gezegd: er moesten 100 ar beidsplaatsen worden "ingele verd". Belemmering De maatschappelijk werkers be strijden de optimistische ver wachting van de staatssecretaris dat het werk niet "al te grote schade" wordt toegebracht. Ze vinden dat hun werk een flinke "douw" krijgt en dat de voort gang van hun activiteiten "ern stig wordt belemmerd". "De hulpverlening zal een stuk min der worden. We zullen tegen huisartsen moeten zeggen: "Sor ry, we zitten vol. Stuur de mensen niet te snel door". Dat gaat tegen alle ontwikkelingen naar een nauwere samenwerking met art sen en wijkverpleegsters in. En juist op die samenwerking heeft Meijer altijd aangedrongen", zegt Marriet Fabriek, maatschappe lijk werkster in Utrecht en lid van de initiatiefgroep die de lande lijke demonstratie van gisteren voorbereidde. De initiatiefgroep heeft veel boze brieven gekregen van instellin gen die zeggen nu in de knel te komen. Zo ligt er een schriftelijke reactie van het regionaal overleg gezondheidszorg Kennemerland, een instelling die opereert in een van de vijf proefregio's die staats secretaris Hendriks (Volksge zondheid) heeft aangewezen om te experimenteren met een zeer nauwe samenwerking tussen art sen, wijkverpleegsters en maat schappelijk werksters. In de brief stelt het overleg dat "uitbreiding, ja zelfs handhaving van de werk zaamheden door de vacaturestop ernstig in gevaar komt". Ook an dere nieuwe vormen van hulp verlening worden volgens Mar riet Fabriek op de lange baan ge schoven, zoals het werken in groepen met hartpatiënten en met huwelijksproble- "In Utrecht experimenteren we met de politie. In de weekeinden konden ze noodgevallen naar een maatschappelijk werker' doorsturen. Dat was een groot succes. In drie weekeinden heb ben we 67 mensen gekregen. Maar dit experiment zal nu geen lang leven meer hebben", voor spelt Marriet Fabriek. Wachtlijsten De vacaturestop zal ook tot gevolg hebben dat men nu wachtlijsten moet instellen, vrezen de instel lingen. Marriet: "Dat is natuurlijk fnuikend. Het is onaanvaardbaar als je tegen mensen moet zeggen: komt u met uw problemen maar over een paar weken terug. Toch zullen we in veel gevallen de boot moeten afhouden, waardoor men toch een raar beeld van ons krijgt". "Zo'n maatregel heeft een sluipend effect. De subsidie is afhankelijk van het aantal werkers. Als je geen vacatures mag opvullen, daalt het personeelsbestand en daarmee ook de subsidie. We moeten dus met minder mensen en minder geld meer werk doen, want de behoefte aan maat schappelijk werk is nog steeds groeiend", stelt ze. Staatssecretaris Meijer heeft toege zegd dat wanneer er meer dan 35 vacatures per jaar zijn, hij be paalde criteria zal aanleggen voor het vervullen ervan. Maar die normen zijn erg vaag, vindt men in het algemeen maatschappelijk werk. Marriet Fabriek: "Hij wil voorrang geven aan het werk voor de zwaksten in de samenle ving. Maar wie dat zijn, zegt hij niet. Als nu, zoals in Amersfoort, een maatschappelijk werkster in een woonwagenkamp niet mag worden vervangen, weet ik niet meer hoe zwak je dan wel moet zijn om voor hulp in aanmerking te komen". Over de hele linie moet worden be zuinigd. Is jullie kritiek niet wat overdreven? Het gaat maar om 100 plaatsen in drie jaar. Dat is toch niet veel op een totaal aantal van 1900 maatschappelijk wer kers. Marriet Fabriek: "Dat getal klopt niet. Er zijn nu al 84 vacatu res en dat aantal wordt groter. We vinden principieel dat bezuin igingen bij ons zo lang mogelijk buiten de deur moeten worden gehouden. Als we er dan toch aan moeten geloven, moeten er geen maatregelen zonder overleg wor den genomen". Rekenfout Hans Timmers van/ de landelijke organisatie voor maatschappe lijke dienstverlening Joint: "We willen niet opdraaien voor een rekenfout bij crm. Ten tweede is het aantal van 1900 maatschappe lijk werkers nog te klein. CRM doet regelmatig een beroep op ons bij nieuwe probleemsitua ties. Buitenlandse werknemers, Surinamers, werklozen, gezond heidscentra. Om daar goed te kunnen helpen hebben we zeker nog 600 man nodig". "Staatssecretaris Meijer denkt mis schien dat hij met deze vacatures top bezuinigt, dat hij goedkoper uit is. Maar nu we meer moeten doorverwijzen naar duurdere in stellingen zoals sociaal- psychologische diensten, medisch-opvoedkundige bu reau's en dergelijke, gaat het juist meer geld kosten. Het is net als in de gezondheidszorg. Als je wilt bezuinigen moetje dat niet bij de huisartsen doen. Dan gaan pa- tienten juist naar de veel duur dere specialisten". Op de voorpagina van deze krant van 1 november 1976 verscheen een artikel onder de kop: „Stil gevaar in Leiden?, dat als volgt begint: - Volgens de Groningse biochemicus Reijnders heeft er in Leiden „stilletjes" een gevaar lijk erfelijkheidsonderzoek plaatsgehad, het gaat om het zo genaamde DN A-recombinant onderzoek dat mogelijk resulta ten oplevert op medisch gebied. Erfelijke ziekten en sommige vormen van kanker zouden wel licht dankzij die resultaten in de toekomst worden genezen. Over igens wordt van de zijde van de Leidse universiteit ontkent dat de bewering van Reijnders juist is. - Einde citaat. Het artikel behandelt vervolgens uitsluitend ontwikkelingen met betrekking tot een aanvraag van een onderzoeker aan de Amster damse gemeente-universiteit een specifiek experiment op dit terrein uit te voeren. Naar mijn beste weten is een bewe ring dat te Leiden „stilletjes" een gevaarlijk - erfelijkheidsonder zoek heeft plaatsgehad, volstrekt uit de lucht gegrepen. Als lid van de landelijke commissie, belast met het toezicht op genetische manipulatie (ingesteld door de Koninklijke Nederlandse Aca demie van Wetenschappen en de Gezondheidsraad) waar alle on derzoekingen op dit gebied die nen te worden aangemeld, heb ik mij de bewering inzake het on derzoek aan de Leidse Universi teit in het bijzonder aangetrok ken en mij gericht tot de heer Reijnders zelf: - Gaarna zou ik van u vernemen wat u er toe beweegt dergelijke bewe ringen te doen en waarop u uw mening baseert dat, welk onder zoek dan ook, te Leiden stilletjes zou plaatsvinden. Ik kan mij niet aan de indruk ont trekken dat u uw informatie over de vorderingen op het gebied van het doneren van DNA geheel ontleent aan de dag- en week bladpers en niet aan de vaklitera tuur en kennelijk ook niet op de hoogte bent van het netwerk van Europese commissies dat toe zicht houdt op het betreffende onderzoek. - Hierop mocht ik het volgende ant woord ontvangen:- Waarde Rörsch, In antwoord op uw schrijven moge ik u verzoeken in den vervolge alvorens dure secre taressen plus poststukken te ver spillen, uzelf de eenvoudige vraag te stellen: is Reijnders wel juist geciteerd? Getekend L. Reijnders). - Hoewel hiermee het „misverstand" over het stille gevaar te Leiden uit de wereld lijkt te zijn geholpen, is deze kwestie voor mij nog aanlei ding tot de volgende kantteke ningen. Prof. A. Rörsch Genetic engineering (dat is net bij eenbrengen van erfelijke eigen schappen in éen organisme die van nature niet in die combinatie voor komen) is een buitenge woon belangrijke techniek waar van men grote verwachtingen heeft bij het oplossen van de vraagstellingen die in de heden daagse biologische wetenschap pen aan de orde komen. Men kan a priori echter niet volledig uit sluiten dat bij onzorgvuldig toe passing van deze techniek'een organisme ontstaat dat een be dreiging zou kunnen vormen voor de bestaande levensvormen op aarde (hoewel het onderzoek dat sinds 1974 elders in de wereld heeft plaatsgevonden op geen enkele wijze voedsel aan die ver ontrusting heeft gegeven). Men blijft niettemin waakzaam; in de Verenigde Staten en in Groot-Bnttannië heeft men zich veel moeite gegeven richtlijnen voor het betreffende onderzoek op te stellen en omwille van de uniformiteit van de reglemente ring mag worden verwacht dat deze richtlijnen over de gehele wereld zullen worden toegepast. Op nationaal niveau werden commissies ingesteld die toe zicht op het onderzoek houden en die daarbij nauw samenwerken met Europese commissies (te we ten van de European Science Foundation en de European Mo lecular Bioligy Organisation). Naar mijn mening wordt bij de reglementering van het onder zoek de grootst mogelijke zorg vuldigheid betracht en zijn er geen aanwijzingen dat de regels ergens in West-Europa worden overtreden. Niettemin blijven er artikelen zoals dat van 1 november in het Leidsch Dagblad verschijnen en ook de landelijke pers heeft aan de onderhavige hetze de nodige aandacht besteed. De heer Reijnders, die zijn twijfels over de veiligheid van het onder zoek nimmer onder stoelen of banken heeft gestoken, hierover ook zelf heeft gepubliceerd, zou in dit geval dus verkeerd geci teerd zijn. Gezien het grote be lang van het onderzoek zou men van deze pacifist mogen ver wachten dat hij, indien verkeerd geciteerd, een initiatief zou ne men, zulks te corrigeren. Dat heeft hij niet gedaan en zelfs bij een persoonlijke benadering is hij niet bereid opheldering te ge ven wat hij dan wèl in interviews naar voren heeft gebracht. Dit werpt een wel zeer schril licht op de journalistieke benader ingswijze die door mensen als de heer Reijnders wordt gevolgd om voedsel te geven aan de veron trusting over vooralsnog vol strekt theoretische gevaren van hedendaags natuurwetenschap pelijk onderzoek. Het is te hopen dat de Nederlandse dagbladpers binnenkort op een meer zorgvuldige wijze aandacht zal schenken aan de ontwikke lingen die zich momenteel op het gebied van genetic engineering en de reglementering daarvan, voor doen. A. Rörsch hoogleraar in de moleculaire genetica en biochemie. In coupures van f 1.000,- en f5.000,-. 3 jaar vast 7%%4 jaar vast 8V4%5 jaar vast <S]/2% Elke coupure kunt u tegen een andere looptijd vastzetten. U krijgt rente op rente.De rente komt samen met het gestorte bedrag aan het einde van de looptijd vrij.Tussentijdse opneming voor aankoop eigen huis mogelijk. Wilt u meer informatie over deze RPS beleggingsvormen. Vraag dan d.m.v. de coupon de gratis folders aan of bel 020 - 5 89 3137. 0017 bellen kan ook. M9% Minimum storting f 1.000,-. 2 jaar vast 7%3 jaar vast 8%4 jaar vast 8 Vi% 5 jaar vast 8%%6 jaar vast 9% Elke deposito kunt u tegen een andere looptijd vastzetten. Na de looptijd komt uw deposito automatisch vrij. Rente jaarlijks beschikbaar. Tussentijdse opneming voor aankoop eigen huis mogelijk. I Zend mij de folders plus rentetarieven LED-tL 1 Naam Straat Woonplaats Stuur deze coupon in een ongefrankeerde envelop naar de Rijkspostspaarbank, Afd. Marketing, Amsterdam. uw nationale spaar-en hypotheekbank 33IPÊ3 Kardinaal J. Willebrands. Tubbergen, in Twente (Overijssel), o.a. bekend omdat Schaepman daar geboren is, kwam een maand geleden plotseling in het nieuws. Op zondag 10 oktober is de aartsbisschop van Utrecht, kardinaal J. Willebrands, voorgegaan in de eucharistieviering, bij gelegenheid van het vierde eeuwfeest van de Pancratius-parochie. De pas toor, J. Stapelbroek, had twee dagen te voren de kardinaal naar zijn mening gevraagd over het meetrekken van ds. A. Waardenburg in de stoet van priesters naar het priester koor, over het plaatsnemen van de dominee bij deze pries ters, over het doen van een voorbede door de dominee en over zijn wens de communie mede te ontvangen. De kardinaal liet weten dat hij akkoord ging met de eerste drie punten, maar dat hij het laatste niet toestond. Aldus gebeurde. De kardinaal reikte de communie uit aan de gewone gelovigen, pastoor Stapelbroek aan de priesters en sloeg de dominee over. De komst van de kardinaal was ongetwijfeld bedoeld om de feestvreugde te verhogen, maar dat pakte wel heel anders uit. Het bericht dat aan de dominee de communie was geweigerd haalde alle belangrijke kranten. Dat had men in Utrecht niet voor zien en het secre tariaat van de kardinaal kwam dan ook met een uitvoerige verklaring. De Willibrord-vereniging van haar kant liet het er ook niet bij zitten en' prof. dr. F. Haarsma heeft meegedeeld de kwestie van de open commu nie opnieuw aan de orde te stellen. Het feit in Tubbergen is er ernstig genoeg voor. Een paar aantekeningen mogen dit onderstrepen. De eucharistieviering De eucharistieviering vindt haar oorsprong in de Joodse maaltijd van het paasfeest, waarbij gasten uitgenodigd werden en worden. Die maaltijd houdt de herinnering levend aan die eerste keer, toen de Joden weg vluchtten uit Egypte onder leiding van Mozes en Aaron. Bij die maaltijd was geen priester aanwezig, er waren geen bijzondere ceremoniën, het gebeurde niet in een speciaal gebouw, 't Was en is voor de Joden alleen maar een viering van mensen-onderweg. Wat Jezus deed op de laatste avond vóór zijn dood was hetzelfde. Een uiterst eenvoudige viering. Hij voegde er van zichzelf uit een dimensie aan toe, zoals bekend. En hij vroeg zijn leerlingen dit in zijn naam te blijven doen tot de gedachtenis'aan hem. Wat is ervan gemaakt? De tafel in de huiskamer werd een altaar. De leek, b.v. de huisvader, moest een gewijd priester zijn. De huiskamer of afgehuurde zaal werd een imposant kerkgebouw, een tempel met rijke versieringen, schilderijen, mozalken, beelden en met naar één richting gekeerde kniel- en zitban ken. Het ceremonieel werd geheimzinnig omgeven met talloze symbo len; de woorden van de „instelling" mochten slechts fluisterend uitge sproken worden. De hostie werd een sacramenteel „ding". En hoewel een sacrament per definitie een handeling moet zijn ging het „allerhei ligst sacrament" een totaal eigen leven leiden: er werd voor geknield, er behoorde een godslamp bij te branden, men trok ermee rond in proces sies, er ontstonden kloosterorden van het heilig sacrament en van de eeuwigdurende aanbidding. Bijna wurgende greep Via de eucharistie heeft de kerk als instituut een bijna wurgende greep op de mensen gekregen. De zeer harde zondagsplicht werd ingevoerd en de met minder onverbiddelijke nuchterheids wetten. Om aan de eucharis tie deel te mogen nemen moest men niet alleen gedoopt zijn, maar ook in staat van genade. Was dit laatste niet het geval dan moest er gebiecht worden. Wat er gebiecht moest worden was tot op het psychologisch onmogelijke toe gedetailleerd, vooral door een der grote kerkleraren Alfonsus de Liguon, de moralist bij uitnemendheid die door Romano Guardini eens „de grootste ramp in de kerkgeschiedenis" genoemd werd. Om de eu charistie te celebreren moest men gewijd priester zijn. Sinds Ambrozius ook nog celibatair. Als de priester gehuwd was mocht hij geen geslacht somgang meer hebben met zijn vrouw. De vrouw mocht niet op het priesterkoor komen. Zij was immers niet zuiver" Bron van onenigheid De eucharistie werd een breekpunt en telkens weer opnieuw een bron van onenigheid, soms zelfs van geweld en oorlog. De hervormden, afgesto ten door deze gang van zaken, gingen terug naar het woord. In hun kerken waren er geen grote altaren en was er geen tabernakel. Zij plaat sten de preekstoel centraal. de laatste jaren is er, vooral in ons land. een duidelijk streven merkbaar tussen de hervormden en katholieken om elkaar te vinden. Men neemt deel aan elkanders vieringen. Tussen dominees en priesters is er uitwis seling van funkties. Men zoekt aan beide kanten naar het zuivere evenge- lie, ontdaan van alle overbodige franje en bijgeloof. Men vraagt zich af wat Jezus van Nazareth werkelijk bedoeld heeft. Zelf de gastheer Wat is er nu in Tubbergen gebeurd? De kardinaal nam de uitnodiging aan. Daarmee werd hij zelfde gastheer Op t meest wezenlijke moment van het feestelijk gebeuren van de maaltijd, wordt de dominee afgewezen, m.a.w. aan tafel genodigd wordt hij overgeslagen. De kardinaal wil geen onderscheid maken, zo liet hij weten, tussen eucharistische gemeenschap en kerkgemeenschap Wel liet hij aan prof. Haarsma weten dat deze principiële houding niet zou gelden wanneer tijdens een eucharistieviering een niet-katholieke chris ten zich bij hem voor de communie zou presenteren. Hij zou er dan met aan denken zo iemand de communie te weigeren. Hij heeft dus zo luidt mijn conclusie, een mijter voor op de zondag en een voor door de week aL°Pa ,et °®enblik n°eal wa'doen rond het z.g. ethisch reveil van Van Agt. Als men binnen de katholieke kerk in Nederland van Utrecht uit ook denkt aan een „reveil" dan is het te hopen dat men teruggrijpt naar de figuur van 2000 jaren geleden in wiens naam ten onrechte zoveel onchnsthjke dogmata en wetten zijn geproclameerd. PIET WESSELING.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 19