Ontroerende 'Rusalka' bij Opera Kwalijke wichelroedeloper bij Willem Duys Wëgë/icht fl1 programma -BEEHEH3ES*- ip: zondag naar spartner liet, helemaal vanuit Koekange, een schamper ge lach los en zei: "Dat gelooft u toch zeker zelf niet?". Hij be hoorde tot die standvastige gelovigen die niets geloven over die gevangenkampen, ook al kreeg Solzjenitsjin's eerste boek erover het nihil obstat van Kroesjtsjow zelf. Zoiets maakt mij altijd bijzon der treurig, omdat er uit blijkt dat er absoluut geen ge- spreksbasis is. Het is onge veer hetzelfde gevoel, maar dan honderdvoudig vergroot, als wanneer je in het donker een trap afloopt, nog een trede verwacht, maar dan al op de vloer blijkt te staan. Ik deed de hartelijke groeten en zei dat ik nu toch echt even tv moest kijken, omdat dat tens lotte mijn vak was, min of Dat was dus de eerste upper-cut die ik te verwerken kreeg. De tweede werd me door die me neer Dijkshoorn met zijn wi chelroede toegediend. In Amerika is hij urenlang op de televisie bezig om met behulp van zijn op ja en nee reage rende wichelroede allerlei bijzonderheden van de men sen in de zaal te onthullen. "Loopt-ie-zo?", vroeg hij dan, en dan liep hij een paar meter op de manier waarop u en ik lopen. "Ja-a-a-a", zei de aan gesprokene dan aarzelend, zo ongeveer liep hij wel. Met een beetje routine en han digheid kun je je vragen na tuurlijk wel zo stellen dat je net even vaker raak schiet dan mis schiet, en zulke es sentiële en vastliggende za ken als "hoe oud is uw klein zoontje?" moest hij wel dege lijk even vragen. Nou, van mij mag het natuurlijk, de wereld wil bedrogen worden, maar bij dat kleinzoontje van die vrouw ging hij ver over de grenzen van het betamelijke. Dat jochie, zei hij, al wichelroe- dend, is a very sick boy Het gaat de laatste tijd juist wel goed, zei oma. O nee, hij is heel heel erg ziek, zei meneer Dijkshoorn, maar ik kan hier echt niet verder op ingaan. Alsof hij dodelijk geschrok ken was van wat hij zojuist aan zijn geestesoog had zien voorbijtrekken. Een slecht mens, die Dijks hoorn, want stel dat hij inder daad "bij de mensen naar binnen kan kijken" en in staat is meer te zien dan u en ik (ondanks de bewijzen van het tegendeel die hij bij Willem Duys gaf), dan zou hij natuur lijk nooit in het openbaar, met dat jongetje en zijn ouders vermoedelijk thuis aan de buis, van zijn meerkennis blijk hebben mogen geven. Of stel dat hij, zo geschrokken dat hij zichzelf even niet in bedwang had, zijn mond Voorbij had gepraat, dan zou hij, als hij een goed vakman was geweest, ogenblikkelijk door een aantal vragen en veronderstellingen - waaruit zou blijken dat hij absoluut niets van deze grootmoeder afwist - de suggestie kunnen wekken dat het contact tus sen hem en die mevrouw kennelijk zwaar gestoord werd door een onbekend ge geven van buitenaf, zodat hij helaas niets met haar kon be ginnen en ook al het vooraf gaande van nul en gener waarde was. Sorry mevrouw. Maar dat deed onze knappe landgenoot niet, integendeel, hij zadelde oma op met de vrees dat haar kleinzoontje reddeloos verloren is, en ik durf er wat om te verwedden dat hij die truc in Amerika ook vaak uithaalt om op die manier zijn gehoor te impo neren. Laten we hopen dat oma en haar kinderen en hun kleinkind zich niet van de wijs laten brengen door deze charlatan, en laten we ook hopen dat Willem Duys nu eindelijk eens zo wijs wordt r Vuistmaker Willem Duys om zulke mensen niet in zijn programma te halen. Simon Carmiggelt hoorde er trou wens ook niet in thuis. Het was wel grappig te merken dat al zijn eigen en andermans grapjes in een doodstille put vielen - hij was te intellec tueel voor deze tribune Goed, dat was dus de tweede upper-cut die ik te verwerken kreeg: de wichelroedeloper. Door eigen onachtzaamheid bleef ik, na de Vuist, nog even nazitten, en wat overkwam me toen? Eerst de oude Marv Hammond, die klagerig in bed ging liggen, en daarna die hufter van een Merroney die onaangenaam deed tegen zijn nieuwe secretaresse. Een linkse directe op de lever, ge volgd door een rechtse di recte op de kaak toen had ik het niet meer. "Ze doen maar" dacht ik, in navolging van Carmiggelts vrouw, ik deed de toestellen uit en begaf mij ter ruste, ongeacht de Ameri kaanse presidentsverkiezin gen. Ik vond dat trouwens wel iets sjieks hebben: terwijl de hele wereld zich druk maakt over de vraag of Carter of Ford de ongewenste presi dent van de Verenigde Staten wordt, gewoon in je bed gaan liggen, "Ragtime" van Doc- torrow lezen, en de president de president laten denkend: ik hoor het morgenochtend wel, als ze klaar zijn met tel len. Voor een journalist als ik toch een staaltje van ongedachte Door Nico Scheepmaker zelfverloochening, ongeveer vergelijkbaar met de voetbal- fanaticus die gedurende de hele Europa-cupfinale met zijn ogen en oren dicht voor het toestel zit om zijn wils kracht te meten. Maar woensdagochtend zat ik om half acht natuurlijk wel pa raat, toch een beetje met het ongemakkelijke gevoel dat niljoenen anderen nu al ten de meeste winstkansen had, terwijl ik nog helemaal geen idee had maar dat werd al gauw verholpen. Met ver eende krachten had de NOS een zwaarbezette equipe sa mengesteld, die maar ten dele iets kon doen, omdat Klaas- Jan niet doorkwam via de sa telliet: de veelgeprezen wes terse technologie had op een cruciaal moment weer eens verstek laten gaan dat ge beurt vaker in Amerika dan je zou verwachten. Het eerste televisiedebat tussen Ford en Carter moest twintig minuten onderbroken worden van wege een storing, en nu dit weer. Misschien moeten we toch wat milder worden over de storingen in Hilversum. Om nog even op die drie ver schillend geaarde knock-outs terug te komen: zodra de 'in- tercommunicatie' ontbreekt tussen enerzijds een meneer aan de telefoon, of een man op het scherm, of een tv-serie, en anderzijds jezelf, dan wordt elk contact abrupt verbroken, zoals een rem geblokkeerd kan raken. Er is dan geen red den meer aan. Ik heb dat dus heel sterk met de Hammonds (ik zou, als ik een hond had en het regende, nog liever de hond uitlaten dan dat ik naar de Hammonds keek), en pre cies het tegenovergestelde met de NOS-BBC-serie The Glittering prizes". ADVERTENTIE DEN HAAG - De Nederlandse Operastichting onderhoudt al en kelejaren relaties methetTsjechos- lowaakse nationale operagezel schap in Praag. Daarvan heeft men hier al diverse malen kunnen profi teren door middel van opera's van Janacek, geproduceerd met assis tentie van de Tsjechen en met Bo- humil Gregor, een kenner bij uit stek van dit repertoire, als gastdiri- gent. In dit seizoen is er zelfs twee keer een belangrijke Tsjechische inbreng. In het Circustheater ging de orkestbak - hij kreeg het Omroe porkest heel goed mee - en de tweede mag worden uitgeroepen tot een van de grote beeldende kunstenaars van het operatoneel. Wat Svoboda in deze "Rusalka" op het gebied van decors en belichting heeft uitgedacht en gerealiseerd grenst aan het ongelofelijke. In het bos en het kasteel, de plaatsen van handeling in deze opera, treden Scène uit Rusalka door belichting of spiegels ontsta ne, verrassende diepte-effecten en kleurveranderingen op, die het Dvoraks muziek is n ZATERDAG NEDERLAND I 15.30 15.32 16.20 17.40 18.15 18.45 18.55 - 19.05 19.35 21.35 21.50 22.20 23.20 Journaal (NOS) Studio Vrij (KRO) Klassewerk (KRO) AMRO Tennis Utrecht (NOS) Sociale Verzekeringen (Teleac) De Bereboot (NOS) Journaal (NOS) Wie van de drie (AVRO) Errol Flynn-cyclus (AVRO) Journaal (NOS) Sportpanorama (AVRO) Hier is Jose Feliciano (AVRO) Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.40 - Lied van de week (1KON-NCRV) 18.45 - TV-informatie voor Marokkanen (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.05 - Bolke de Beer (NCRV) 19.15 - Ted's s.s.t.t. Show (NCRV) 20.00 - Journaal (NOS) 20.25 - Ted's s.s.t.t. Show (vervolg) (NCRV 21.30 - Sil de strandjutter (NCRV) 22.20 - Hier en nu (NCRV) 23.00 - Hier en nu sport (NCRV) 23.25 - Hij en ik (NCRV) 23.35 - Journaal (NOS) NEDERLAND I 11.00-12.00 Eucharistievierring (KRO/RKK) 14.15 - Focus on English (Teleac) 14.30 - Wereldgodsdiensten, les 3 (herh.) (Teleac) 15.00 - Moderne electronica, les 6 (herh.) (Teleac) 15.30 - Sociale verzekering, les 8 (teleac) 16.00 - Journaal (NOS) 16.02 - Het programma met de muis (NOS) 16.27 - Beelden van het Amro tennistoernooi in Arnhem (NOS) 16.55 - Voetbal- en toto-uitslagen (NOS) 17.00 - Joodse liturgica en poëzie uit de synagoge (IKON) 17.30 - Bericht van de wilde ganzen (IKON) 17.32 - Beelden van de Europese kampioenschappen biljarten (NOS) 18.15 - Engels voor beginners, les 9 (Teleac) 18.55 - Bereboot (NOS) 19.00 - Journaal (NOS) 19.05 - McMillan en vrouw, politieserie (VARA) 20.40 - VARA's Internationale, spelprogramma (VARA) 21.50 - 2 voor 12. Kwis (VARA) 22.30 - Trouwen. Documentaire (VARA) 23.00-23.05 - Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.30 - TV-informatie voor Turken (NOS) 18.35 - Rogier van Ter Doest, jeugdserie (NOS) 19 00 - Van gewest tot gewest (NOS) 19.15 - Studio Sport met om ca. 20.00 lottogetallen (NOS) 20.30 - Artsenij, medisch informatief programma (NOS) 21.20 - Cinevisic (NOS) 21.30 - Journaal (NOS) 21 40 - Zienswijze (NOS) 22.40 - Beeldspraak (NOS) 23.05-23.10 - Journaal (NOS) De NCRV-tv zendt vanavcmd de eerste aflevering uit van de „Teds ss.t.t. show". Ted de Braak presenteert deze spelshow elke maand vanuit de Evenementenhal in Groningen. Drie ongehuwde dames ditmaal uit Son, Veghel en Rotterdam) moeten uit vierentwintig ongehuwde heren ieder een drietal kiezen waarmee zij het spel beginnenEén heer kiezen ze zonder hem te zien aan de hand van een persoonlijk voorwerp. De beide undere heren worden gekozen uit een veiling waarbij Ted andere veilingmeester optreedt. In de vol gende ronden valt steeds één man af, totdat tenslotte het meest ideale paar overblijft, hoewel dat in de laatste spelronde pas echt zal blijken. Aan deze spelshow werken verder mee: Thérèse Stein- metz (met „Theater van vroeger") en „Guys and Dolls". Het Orkest en de zanggroep staan onder leiding van Harry de Groot. "Teds ss.t.t. show" begint om 19.15 uur op Nederland II en wordt onderbroken door réklame en journaal. De uit Puerto Rico afkomstige zanger José Feliciano stond onlangs voorde camera's van de AVRO-televisie.Een ongeveer vijftig minu ten durend tv-programma met de 31-jarige zanger-gitarist van avond van 22.30 tot 23 20 uur via Nederland 1 onder de titel ,Hier is José Feliciano uitgezonden. Met zijn groep, bestaande uit: Richard Robinson (keybords), Harley Thomson (bas) en Larry Brown (slagwerk), brengt hij onder andere de volgende nummers ten gehore: ,Jiain" "Do a little dance", "Angela", "Chico", "Que sera", "Light my fire" en "Concierto de Aranjuez". De leer van de „chakra's" speelt bij de beoefening van yoga in veel gevallen een belangrijke rol. Volgens oosterse godsdiensten zijn deze chakra's letterlijkwielen) zeven krachtcentra in het mense lijk lichaam die door oefening kunnen worden geactiveerd, waar door tal van sluimerende vermogens in onszelf tot leven komen. Aan de discussie, morgenavond om 21.40 op Ned. II nemen onder ande ren deel: mevrouw Wiep Kik, yogalerares, en de theosoof drs. H. M. Brandt. Gespreksleider: Jack van Belle. De NOS-tv zendt morgenmiddag om 17 uur op Ned. I het eerste van twee programma's uit met Joodse muziek, poëzie en theologie van uit de synagoge van de liberaal Joodse gemeente in Den Haag. Medewerkenden: rabbijn A. Soetendorp van de liberaal Joodse ge meente in Den Haag; het Collegium Musicum Judaicum onder lei ding van Chaim Storosum, bestaande ui dé fluitiste Applelona. Klaarenbeek, de sopraan Renee Wagenaar, de harpiste Mapje Keereweer en de cellist Gé Bartman. Bewerkinginstrumentenng en composities: Chaim Storosum. In het NOS-prograjnma Beeld spraak morgenavond om 22.40 uur tfJan Cap en de Mannen van de Dam". Film waarin men de Internationale Nieuwe Scène aan het werk kan zienvoorbereidend, repeterend en bezig aan een stuk over de geschiedenis van het socialisme in België. Het gezelschap speelt overigens zowel in het fabrieksgebouw als op de scheepswerf. In de driejaar van haar bestaan heeft de groep verschillende malen geprobeerd een nieuwe aanzet te geven voor volkstoneel, dat de levende bronnen van de eigen cultuur wil verbinden met de moge lijkheden van de hedendaagse toneelmiddelen. De samenstellers van deze film willen duidelijk yiaken dat cultuur wel een essentieel onderdeel is van de vakbeweging ZATERDAG 6 NOVEMBER 1976 Wichelroedeloper Dijkhoorn Ik geloof toch wel te mogen zeggen dat ik elke Ameri kaanse presidentsverkiezing, sinds ik volwassen ben, tot het bittere nachtelijke einde heb meegemaakt, eerst bij de radio, later bij de televisie. Hoe kwam het dan dat ik dinsdagavond en -nacht het bijltje er al zeer vroegtijdig bij neergooide? Er waren drie redenen, drie knock-outs die me geveld hadden voordat W. L. Brugsma c.s. vat op me konden krijgen. Het begon ermee dat, net toen bij Willem Duys de wichel roedeloper van start was ge gaan, een gelovige commu nist uit Koekange me opbelde om me te vragen wat ik er dan wel van vond dat Solzjenitsin een literaire prijs van 25.000 mark in ontvangst had geno men van de een of andere stichting of zoiets, die ge lieerd zou zijn met Krupp, Bohlen en wat dies meer zij. Ik vat dit gesprek nu even heel kort samen, het duurde veel langer, terwijl in de an dere kamer die meneer Dijkshoorn met zijn wichel roede in de weer was. Tja, zei ik, wat kan ik er aan doen, ik deel veel van zijn op vattingen ook niet, maar als ik u was, zou ik me vooral con centreren op wat hij over de gevangenkampen in Goelag Archipel schrijft, want dat is allemaal waar. Mijn gesprek- deze week een van Praag overge nomen produktie van Dvoraks "Rusalka" in premiere en in fe bruari 1977 krijgen we een nieuwe "Jenufa" van Janacek. Voor de stemmen hoeven we het niet te doen, die vriendschap met de Praagse opera. In "Rusalka" moeten we weer zo'n mekkerende tenor op de koop toenemen: Ivo Zi- dek, aldaar een zanger met een door staatsbeton gestutte reputatie. Een man van middelbare leeftijd in een te nauw wit pak die zich in de rol van onweerstaanbare jonge prins over het toneel beweegt en jamme rende klanken uitstoot. Dat was een voortdurende bron van hilari teit. Nee, de grote waarde, ook van de produktie, ligt in het aandeel van Bohumil Gregor en Josef Svoboda. De eerste toverde weerde fijnste uit ZATERDAG 6 NOVEMBR HILVERSUM 1 P.P.: 18.19 Uitzending van de Volkspar tij voor Vrijheid en Demokratie. 18.30 Nws. 18 41 (S) Proeflokaal, stemmingen en koersen van de samenleving. 19.30 De VARA feliciteert, verzoekplatenpro- gramma. 21.00 (S) Voor wie niet kijken wil...vele soorten muziek en informatie. (22.30 Nws.) 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.11 Aktua. 18.30 Toeraktua. 19.00 (S) Tros-Country 20.00 Nws. 20.05 (S) Concert a la carte: klassiek wenspro- gramma. 21.30 (S) Woorden in de avond: voordrachten muziek. EO. 22.00(S)Laat ons de rustdag wijden: gewijde muziek en meditatie. 22.45 (S) Reflector. 23.00 (S) Postludium: klassieke muziek 23 50 (S) Leest u mee?: Bijbellezing. 23.55-24.00 HILVERSUM III NOS: 18.03 (S) De rock en roll methode. NCRV: 19.02 (S) Pers Vers. 20.02 (S) sprookjesachtige karakter van het werk bijzonder goed suggereren. Rusalka is de naam van een water nimf die mens wil worden omdat zij verleifd is op een jonge prins die eens in een bron baadde. Door be tovering wordt Rusalka een "ge woon" meisje, maar na een korte flirt gaat de prins er met een ander vandoor. Rusalka keert terug - nog steeds als mens - in het water, met fatale gevolgen. De prins, door wroeging overmand, volgt haar. Niet alleen in de dekoratie van Svoboda, maar evenzeer in de regie van Vaclav Kaslik is "Rusalka" in een sfeer van ongrijpbaarheid en onwerkelijkheid gehouden. Het was een lust om naar te kijken en daarmee - ook door de vooral door Gregor uitgelokte muzikale kwali teiten - wordt "Rusalka" in deze produktie gered. ADVERTENTIE Eddy go round. 22.02 (S) Sportshow. 23.02 (S) Strictly Country Style. 23.30 (S) Late Date. 2.02 (S) Nachtexpress. 6.45- 7.00 (S) Zondagmorgen. ZONDAG 7 NOVEMBER HILVERSUM 1 VARA 8.00 Nws. 8 10 Weer of geen weer <9.00 Sportmed.) HUM. VERBOND: 9.30 Gezien, gezien? IKON: 10.00 Kerkdienst vanuit Eindhoven. 10.45 Wilde Ganzen. 10.50 (S) De andere wereld van zondag morgen. AVRO: 12.00 (S) Muzikaal ont haal. 13.00 Nws 13.10 De toestand in de wereld. 13.19 Radiojourn. 13.30- Delta. KRO. 14 00 Kruispunt. 14.30 (S) Zin in muziek. 15.00 (S) De hutsgeklutste kin derspelen. 15.20 (S) Springplank 15.50 Schrijvers op zondag 16.00 (S) Aan de lijn. 16.45 Hoe gaat het? prog voor zie ken. 17.00 Dienst van de Ger Kerk (Vrij gemaakt) te Eindhoven. IKON: 17.58 Wilde Ganzen. 18.00 (S) Van klok en kle pel. 18. .oe Mensen. NCRV: 18.30 Nws. ongelijk van kwaliteit. Wonder mooie fragmenten als het bekende "Lied van de maan" worden afge wisseld door vrij pietluttige of zeurderige muziek. Dvorak was nu eenmaal sterker in zijn symfonieën en kamermuziek, dat wil zeggen muziek waarin hij zich aan klassie ke, traditionele vormen kon hou den. Afgezien van Zidek was het vocale aandeel heel sterk: Teresa Stratas als een fluweelzachte Rusalka, Gwendolyn Killebrew in een ge weldige gezongen en gespeelde dubbelrol (heks en vorstin), een imposante waterman van Willard White, drie fraaie elfen in de per soon van Ans Philippo, Roberta Alexander en Marianne Dieleman. Vanavond weer in het Circusthea ter, vervolgens in Amsterdam. AAD VAN DER VEN 18.40 (S) Zondagavondzang. 19.10 Ame rika in de crisis (5). 19.25 (S) Kerkorgel- concert. 20.05 (S) Musica Sacra. AVRO: 20 30 (S) In de kaart gespeeld. 22.30 Nws. 22.40 Radiojourn. 23.00 Vanavond laat sport. 23.55 Nws. HILVERSUM II KRO: 8.00 Nws 8.10 Overweging. 8.15 Badinene. 9.00 Nws 9.10 Waterstanden. 9 15Laudate. 10.00 Euchar.viering. 11.00 Da Capo. 11.50 Buit. comm. 12.00 Nws. 12 10 Echo. NOS 12.20 Voor de Surina- mers in Nederl. 13.20 Prog. voor de buit. werknemers. VARA 17.00(S) Pianoreci tal 17.55 Med. 18.00 Nws. 18.15 Dingen van de dag. Aansl. Hoor nou 'ns. 18.30 Boemerang 19.00 Het Bolsjoi Theater 1900-1925 IKON: 19.30 Brood en spelen. NOS: 20.00 (S) Prom. ork. met solisten. 20.45 Journ. forum. 21.15 Het kan verke ren. 21.50 Open omroepbestel: discussie. 22.25 (S) Jazzkwintet. 23.55 Nws. HILVERSUM III AVRO: 7.02 (S) Ko de boswachtershow. 8.02 (S) Postbus 1964. 9.02 (S) Juist op zondag. 10.02 (S) Muziek Mozaiek 11.02 (S) Juist op zondag. 11.02 (S) AVRO's sportpanorama. VARA 11 30(S)Sonne- veld was de naam. 12 02 (S) Klink Klaar. 13.02 (S) Muziek uit Studio 1. NOS: 14.02 (S) Langs de lijn. 18.02 (S) Jazz uit het Lezers schrijven Kritiek Langs deze weg wilde ik graag rea geren op een stukje van uw kunst criticus, B. Koekebakker, in de krant van 2 november jl. Het gaat hier om de recensie op het toneelstuk "Moeder, ik ga trou wen" van de toneelgroep Theater, dat op 1 november in de schouw burg werd opgevoerd. Ik vraag mij namelijk ten zeerste af in hoeverre de heer Koekebakker het stuk heeft gezien en begrepen. Het gaat hier om een jongen, voortreffelijk ge speeld door Porgy Franssen, die al les in het werk stelt om de aandacht te krijgen van zijn zelfzuchtige moeder, eveneens zeer goed ge speeld door Trees van der Donck, dit doende door steeds zogenaamd zelfmoord te plegen. Pas als Ha rold, de jongen, in contact komt met een oudere vrouw, gespeeld door Elise^Homans, merkt hij dat historisch archief. KRO: 18.30 (S) Sou venirs. 19 02 (S) Tombola. 23.02 (S) Voer voor vogels. 1 02 (S) De week in. HILVERSUM IV VERONICA 8.00 Nws 8.02 (S) Pop. klass. muz NOS: 9.00 Vroeg klassiek. 10.00 (S) Musica Religiosa. 11.00 (S) Fur Ehse. 13.00 (S) Zondagmiddagouvertu re. 14.00 Nws. 14 02 (S) Concerten op de zondagmiddag. (In de pauze a. Sport in het kort b. Praten over muziek.) 16.00 (S) Musica Nova. MAANDAG 8 NOVEMBER HILVERSUM I NCRV 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnas tiek. 7.20 Vandaag maandag. <8.00 Nws 8.11 Hier en nu. 8.30 Het levende woord 8.35 Te Deum Laudamus. 9.00 Plein pu bliek. 9.35 Waterstanden. 11.00 Nws. 11.03 Plein muziek. 12.00 Het nuttigen van etenswaren is toegestaan. 13.00 Nws. 13.11 Hier en nu met aansluitend Kunst en vliegwerk. 13.30 Onder schooltijd. NOS: 14.30 Boerenbont 14.50 Den Haag d-.ze week. 15.0C Kijk op buitenland. NCRV Leerhuis 15 42 Een goed kwar tier. 16.00 Nws. 16.03 Rozegeur en prik keldraad. 17.55 Mededelingen. HILVERSUM III KRO: 7.02 (S) Drie op je boterham. genegenheid en aandacht bestaan. Er ontstaat een liefde tussen Harold en Maud, die zover gaat dat Harold met Maud wil trouwen. Dit gaat echter niet door doordat de laatste zelfmoord pleegt. Dan blijkt dat Harold het begrepen heeft en hij gaat door met leven. Dit is volgens mij iets dat minder ernstig veel voorkomt in onze maatschappij Voorts spreekt de schrijver over het bewust geweld aandoen van de to neelmatige realiteit, dit o.a. met een gestolen zeehond, die overigens in een andere scène voorkomt dan die waar de heer - Koekebakker over spreekt. Dit is mijn inziens geen geweld aandoen want een ieder weet datje er geen echte voor kunt gebruiken en daar is het toneel voor, men geeft een suggestie. Het hele decor is trouwens een stukje vakmanschap, dat wel een pluim verdient evenals alle acteurs en ac trices. Ik zou willen eindigen met te zeggen dat dit soort toneel meer gebracht moet worden. P. van Meurs Oude Varkenmarkt 14 Leiden AVRO: 9.03 (S) 'n Goed begin. 10.03 (S) Arbeidsvitaminen. 11.03 Radiojournaal. 11.06 (S) Drie draait op verzoek. 12 03 (S) Drie tussen de middag. 14.03 Radiojour naal. 14.06 (S) Pop-kontakt. 15.03 (S) Pop-kontakt II. 16.03 (S) De Hitmeester HILVERSUM IV VARA: 7.00 Nws 7 02 (S) Groot en klein. 9.00 Nws. 9.02 (S) Kinderen een kwartje. 9 27 Wonen, verschil tussen huis en thuis. 9.50 Schoolradio. 10.00 (S) Phil- harmonisch orkest. 11 40 (S) Instrumen taal trio 13.20 (S) Feest der herkenning 14 00 Nws. 14.02 Keuren en kiezen. 14 30 Zijn muziekscholen elitair. Onderzoek. 15.00 (S) Radio Blazersensemble 16 00- 17 00 (S) Koningin Elisabeth vioolcon cours Brussel. Duitse TV ZATERDAG 6 NOVEMBER DUITSLAND I 17 .45 Journaal. 17 48-18 30 Sport Voet ballen. (Regionaal programma. NDR: 18.30 Der Fuchs mit dem goldenen Ohr- nng (2), tv-serie 19.00 Aktualiteiten. 19.15 Hier und heute. 19.50 Amusement en informatie.) 20.00 Journaal en weer bericht. 20 15 Spelprogramma. 2145 Trekking lottogetallen. Aansl.: Journaal en weerbericht. Daarna: Woord voor de zondag. 22 05 Nora (A doll's house), speelfilm 23.50-23.55 Journaal. DUITSLAND II 17.00 Journaal 17 05 Informatief pro gramma 18 00 S.O.S.-Charterboot!, tv- filnv 19.00 Journaal. 19.30 Licht muziek programma. 20 15 Jenseits von Eden (East of Eden), speelfilm. 22.05 Journaal? 22.10 Sport-Studio. 23.25 Plus. minus Null, tv-spel. 0.55 Journaal. ZONDAG 7 NOVEMBER DUITSLAND I 9 30 Prog.overz 9 55 Dok. serie. 10.45 Kinderprog. 11.15 Spelprog. 12.00 Journ.forum 12.45 Journ. Aansl. week- journ. 13.15 Filmrep. 14 00 Reg.journ. 14.45 Kinderprog. 15.15 Filmrep. 16.30 Golden silents, film. 16.55 Frei geboren. 17.45 Rep. 18.30 Journ. 18.33 Sportoverz. 19.20 Reportages van buit. korr.,20 00 Journ en weerber. 20.15 Tatort. 2140 Rep 22.25 Tv-kntiek. 23.10 Journ. en DUITSLAND II 9.00 Prog overz. 9 30 Evang. kerkdienst. 10.30 ZDF-Matinee. 12.00 Concért. 12 50 Wetenseh. prog 13 00 Journ. 13 02 Weekkroniek. 13 45 Kleuterprog. 14.15 Strandpiraten 14.40 Erwaehsenenspie- le. 15.10 Journ. 15.15 Liefdadigheid- sprog 15.20 Rep 15.40 Die Austernlilli, speelfilm. 17.00 Journ. 17.02 Sportrep. 18.00 Dagboek uit de kath. kerk 18.15 De Waltons. 19.00 Journ. 19.10 Bonner Per- spektiven 19.30 Kwis. 20.15 Musical. 22.15 Journ en sport op zondag. 22.30 Diskussie. 23.15 Journ. Belgische TV ZATERDAG 6 NOVEMBER BELGIE NEDERLANDS 18.00 Kinderserie 18 05 Disneyland, jeugdserie. 18.50 Ook dit is leven, docu mentaire. 19 40 Mededelingen. 19 45 Journaal. 20.15 Spelprogramma. 21.10 Nieuws m de marge 21.55 De Jordaches, tv-serie. 22.40-23.00 Journaal. ZONDAG 7 NOVEMBER BELGIE NEDERLANDS 10 00 Euchar.viering. 11 00 Confrontatie. 12.00 Journ voor gehoorgestoorden. 12.30 Kulturele agenda. 14 30 Open school. 15.00 Sesamstraat. 15.25 Rangi's vangst. 15.40 Sport 16 30 Inf. prog. 17.00 Escapade. 17 45 Voetbaluitslagen 18 10 Harmuniemuz 18 45 De avonturen van Peter Selie 18 50 Inf. prog. 19.20 Paling Ko. 19 40 Med. 19.45 Journ 20.00 Sport 20.30 Meneer gaat op jacht (Mon sieur chasse), blijspel. 22 30 Dok. 23.20 Journ. en sport.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 5