'Nashville' een
sfeertekening
van Amerika
Sentimenteel „sprookje"
over een mooie Assepoes
1900" toch in
Leiden terug
Zaterdag
bij de slijter...
Wat doet Pa?
B
Verrassende film van Robert Altman
99Mahogany99 met Diana Ross
Scène uit "1900" die r
LEIDEN - De directie van Lido/Studio aan de Steenstraat heeft
toch besloten "1900" (Novecento), een schitterende film van Be
rnardo Bertolucci, in Leiden terug te halen.
Het Studio-theatertje is hiervoor beschikbaar gesteld. De film met
onder andere Robert Deniro en Gérard Dépardieu duurt ruim vijf
uur en is daarom in twee delen verdeeld, waarvan het eerste nu
weer in Leiden draait.
Het beschrijft de verhouding tussen twee plattelandsjongens, de
een van arme afkomst, de ander van rijke, in een tijd, waarin Euro
pa, oorlogen ten spijt, tot ontwikkeling komt.
Als u zich hebt geërgerd aan het gigantische circus dat zich rond de Ameri
kaanse presidentsverkiezingen heeft afgespeeld. Als u stnalend hebt gela
chen om het optreden van Jimmy Carter, die in valse bescheidenheid zijn
lot in handen legde van "the great American people" dat het vertrouwen in
hem had uitgesproken. En als u met stijgende verbijstering hebt gekeken
naar het verschijnsel "miss Lilian", de moeder van Jimmy Carter, die zich
ondanks haar bejaarde leeftijd gedroeg als een complete rot en zichzelf tot
publiek bezit maakte.
(Papak PARADE, de zachtere vieux)
Dan zult u intens genieten van de
laatste film van Robert Altman
(nieuw valt nauwelijks meer te zeg
gen want de film is al zeker een jaar
klaar en al zeven maanden in Ne
derland) 'Nashville'. Want daarin
wordt op pijnlijk harde en grondige
wijze de grootheidswaanzin, waar
aan een flink deel van de Ameri
kaanse bevolking mog immer lijdt,
bloot gelegd. Nashville is, zoals be
kend mag worden geacht, de
hoofdstad van de Amerikaanse
country and western-industrie.
Hier zijn de platenstudio's, de agen
ten en hier hebben alle grote pla
tenmaatschappijen wel een bijkan
toor gevestigd. Iedere Amerikaan,
die in de country-muziek carrière
wil maken (de buurvrouw van Mary
Hartman!) moet en zal naar Nash
ville. Tennesse. bakermat van de
country. De country-muziek is
soms werkelijk ontroerend, maar in
de meeste gevallen honingzoet en
plastic.
Nashville: country westernfestival
Titel: "Mahogany"; regie: Berry
Gordy; hoofdrollen Diana Ross,
Billy Dee'Williams, Anthony Per
kins; theater Luxor; 14 jaar.
Het sprookje van Assepoes, dat
arme meisje, dat door een fee in de
grote wereld van prinsen en prin
sessen terecht komt, kennen we al
lemaal.
In deze film is Tracy (Diana Ross)
de Assepoes die ervan droomt car
rière te maken als mode
ontwerpster, maar tussen het dro
men door moet werken als secreta
resse in een deftig warenhuis.
De prins is Sean (Anthony Per
kins), die haar tot een wereldbe
roemd fotomodel maakt.
Maar dat is niet voldoende voor
Tracy, die haar vriend heeft verla
ten en Sean naar Rome is gegaan,
waar haar kostje gekocht lijkt. Ze
moet en ze zal ontwerpster worden
en met alle wilskracht die in haar is
werkt ze daar aan. Ze trotseert er
zelfs de man die haar „gemaakt"
heeft voor.
Uiteindelijk is zij dan een beroemd
ontwerpster, vooral door de finan
ciële steun van haar tweede prins,
een rijke aristocraat, en floep, daar
gaat haar een lichtje branden: zo
leuk is beroemd zijn nu ook weer
LEIDEN - Rembrandt ontmoet voor het eerst zijn toekomstige vrouw Saskia in de Leidse lakenhal. Althans deze
plaats gebruikte Jos Stelling om de ontmoeting tussen de twee, gespeeld door Frans Stelling en Lucie Singeling,
te filmen.
niet en dus vertrekt ze weer terug
naar haar vriend en vaderland om
daar een teruggetrokken leventje te
gaan leiden als steun en toeverlaat
van de man die haar echtgenoot wel
zal worden.
En zij leefden nog lang en gelukkig,
het woord „emancipatie" snel ver
getend. Tenminste zo zal het wel af
lopen, maar dat wordt de toe
schouwer geluukig bespaard.
Een fondantachtig verhaal, zo on
werkelijk als een sprookje maar
kan zijn.
De arme Tracy woont in de armoe
digste negerwijk van Chicago,
maar de kleren die zij draagt zou
den in de duurste avenues van
Rome of Parijs niet misstaan. In
consequent, al wil je nog toegeeflijk
zijnen denken „ze maakt ze zelf', ja
ja.
Het enige opmerkelijke aan deze
film is eigenlijk het spel van
Anthny Perkins, als de gefrus-
teerde oorlogsveteraan, die een be
roemd modefotograaf werd, maar
de oorlog niet kan vergeten. Diana
Ross ontwierp de modellen, voor
deze film voor het grootste deel zelf.
Dat moet haar worden nagegeven.
Bovendien maakte zij de song "Do
you know, where you going to" tot
een hit, maar daar had zij deze film
niet voor nodig. En bovendien kan
zij acteren al is haar spel niet be
paald om over naar huis te schrij-
Dat neemt niet weg, dat „Mahoga
ny" niet de lofuitingen verdient, die
aanvankelijk over deze film werden
geuit. Daarvoor wordt er te veel met
valse sentimenten en onlogische
„toevalligheden" gewerkt.
Een sprookje, maar dan wel een
slecht sprookje. Je kunt beter „As
sepoes" nog eens lezen.
ANNEMIEK RUYGROK.
De mooie Diana Ross (foto boven)
wordt in Mahoganydoor
tegenspeler Anthony Perkins
onder) in een zwembad gewor
pen. Diana Ross speelt in Maho
ganyeen film die voornamelijk
bekend werd door de titelsong,
een fotomodel.
Misverstanden
Om meteen maar enkele mogelijke
misverstanden uit de weg te rui
men. 'Nashville' (we hebben het nu
weer over de film) is géén musical
en ook géén politieke film. 'Nash
ville' is, ja wat is 'Nashville' nu ei
genlijk? 'Nashville' is een sfeerte
kening. Fragmenten, beelden van
het gedoe rond Nashville (we heb
ben het nu weer over de stad). Een
panorama van Amerika. Want het is
fout om te veronderstellen dat het
hier enkel om Nashville zou gaan.
Nashville is een produkt van Ame
rika. Het is Amerika op zijn Ameri
kaan st. Regisseur Robert Altman
zei zelf over z'n produkt: "We are
not telling a story, we are showing".
We vertellen geen verhaaltje, maar
tonen het. Getoond worden 24
mensen. Mensen, die zoals uit de
fragmenten blijkt, min of meer met
elkaar te maken hebben.
Hiërarchie
Er is een duidelijke hiërarchie on
der de vertolkers van het country-
lied. Onbetwiste koning is Haven
Hamilton (een werkelijk fantasti
sche rol van Henry Gibson). Ook
uitermate populair is Barbara Jean,
eigenlijk de koningin van Nashville
(een rol van Ronee Blakeley, de
enige zangeres onder de acteurs en
actrices). Helaas is Barbara nogal
labiel en stort diverse malen ineen.
Iemand die dat niet zo erg vindt is
Connie Smith (Karen Black), een
zangeres van de tweede garnituur
die er op zit te vlassen de plaats van
Barbara Jean in te nemen.
In hun naturel gedrag zijn alle 24
personen onthutsend afschuwelijk.
De maniertjes die bij de sterren ho
ren, het gedrag van de mindere go
den en de 'losers' geven 'Nashville'
een ongekende indringendheid.
Het komt veel meer tot zijn recht,
dan wanneer het bijvoorbeeld in
een komische vorm zou zijn gego
ten. Helaas is er één rol die niet aan
deze lopende beschrijving beant
woordt. Het is de rol van Geraldine
Chaplin. Terwijl de anderen in hun
echtheid zo afschuwelijk zijn, is zij
in haar onechtheid afschuwelijk.
Altman heeft haar ingevoerd als
een BBC-reportster. die een pro
gramma maakt over het verschijn
sel Nashville, waarbij ze als een
rode draad door de film loopt en in
zekere zin de Europese kijk op
Amerika moet symboliseren. Ze
doet dat echter op een zo overdre
ven manier dat het in vergelijking
met de anderen haast beschamend
is haar aan het werk te zien. Het is
het enige minpunt aan de film
'Nashville' van Robert Altman.
Maar moeten we nu eigenlijk wel
spreken van 'Nashville' van Alt
man? De bijdrage aan de film van
bijvoorbeeld Karen Black en Keith
Carradirie reikt veel verder dan het
'simpele' acteren. Beiden schreven
een aantal voortreffelijke songs en
dat is in een film waarin de muziek
zo'n grote plaats inneemt, natuur
lijk niet gering. Carradine won nog
een Oscar voor zijn inderdaad
prachtige I'm easy'. Maar het doet
er ook eigenlijk niet zoveel toe om,
de bijdrage van alle medewerkers
precies te gaan meten. 'Nashville' is
gewoon een film waarin onderde
len van grote kwaliteit zijn en waar
met succes, en dat is misschien nog
wel het belangrijkste, een nieuw
soort film is gemaakt.
'Nashville'; regie: Robert Altman;
hoofdrollen: Henry Gibson en Ro
nee Blakeley; theater: Camera;
leeftijd: 14 jaar.
BART JUNGMAN
VRIJDAG5NOVËMBER 1976
APOLLO 1: „Bruce Lee contra
de supermen", dag. 2.30, 7.00 en
9.15 uur, zo. 2.00, 4.15, 7.00 en
9.15 uur. 18 jaar.
APOLLO 2: „Asterix verovert
Rome", dag. 2.00,7.30 en 9.45
uur, zo. 2.30, 4.45, 7.30 en 9.45
uur. AL.
ASTA: „Op de rand van alles",
dag. 2.30, 7.15 en 9.30 uur, zo.
1.30, 4.00, 7.15 en 9.30 uur. 18
jaar.
BIJOU: „Murder by death",
dag. 2.
2.00, 7.30 en 9.45 uur, zo. 1.45,
4.15, 7.30 en 9.45 uur. 14 jaar.
CALYPSO: „Barry Lyndon",
dag. 2.00 en 8.15 uur. 14 jaar.
CAMERA: "One flew over the
cuckoo's nest", dag. 2.00,7.00en
9.45 uur, zo. 1.30, 4.15, 7.00 en
9.45 uur. 18 jaar.
CINEAC: "The French Connec-
tio Connection", 7.00 en 9.30
uur. 14 jaar.
CORSO: "Dr. No.", dag. 2.00,
6.45 en 9.15 uur, zo. 1.45, 4.00,
6.45 en 9.15 uur. 14 jaar.
DU MIDI: "20.000 mijlen onder
zee", do. 8.15 uur. vr. 7.00 en 9.30
uur, za. en zo. 1.30, 4.00, 7.00 en
9.30 uur, ma. en di. 8.15 uur,
woe. 2.00 en 8.15 uur. AL.
EURO: „Max Havelaar", dag.
1.45 en 7.45 uur, za., zo. en woe.
3.45 en 7.45 uur. 14 jaar.
METROPOLE: "Battle of Mid
way", dag. 6.45, en 9.30 uur, za.
en zo. 1.15,4.00,6.45 en 9.30 uur.
14 jaar.
ODEON 1: "20.000 mijlen onder
zee", dag. 1.45, 6.45 en 9.30 uur,
zo. 1.15, 4.00, 6.45 enm 9.30 uur.
AL.
ODEON2: "Mvsterie in triplo",
dag. 6.45 en 9.15 uur. 18 jaar.
"Rijp voor het bed", do., vr., ma.
en di. 2.00 uur. 18 jaar.
ODEON 3: "Death race 2000",
do., vr., ma. en di. 7.15 en 9.45
uur, za., zo. en woe. 7.15 en 9.45
uur. 18 jaar.
ODEON/THE MOVIES: "l'Im-
portant c'est d'aimer", dag. 2.15,
7.15 en 9.45 uur, zo. ook 4.45 uur.
18 jaar.
OLYMPIA: "The bridge over
the river Kwai", dag. 2.00 en 8.00
uur. 14 jaar.
PASSAGE: "1900, deel I (Nove
cento)", dag. 2.00 en 8.00 uur. 18
jaar.
REX: „De groene baretten",
dag. 1.30. 4.00, 7.00 en 9.30 uur.
18 jaar.
Films
deze
week
ROYAL'70: „Vrouwelijk fruit",
do., za. en zo. 2.00, 7.00 en 9.30
uur, vr. 2.00 en 6.45 uur. ma. 2.15
en 8.00 uur, di. en woe. 2.15 uur.
18 jaar.
ROYAL: „De vliegende guillo
tine", ma., di. en woe. 2.15 en
8.00 uur. do., vr. za. en zo. 2.00,
7.00 en 9.30 uur. 14 jaar.
STUDIO 2000: „Max havelaar",
dag. 2.00 en 8.00 uur. 14 jaar.
DE UITKIJK: „Intermezzo",
dag. 7.00 en 9.30 uur, do., vr., ma.
en di. ook 2.00 uur. 14 jaar.
Blijver
TRIANON- „Max Havelaar
prachtige opnamen in Indone
sië, voor eert bijzonder
boeiende film.
Terug in Leiden
Lido - "The magnificent se
ven", Western met Yul Brynner.
Kindermatinee
CAMERA- „Sjors en Sjimmy
en de rebellen".
REX: - „Robin Hood".
Nachtfilms
CAMERA -.Amarcord".
REX - Vrouwen die met de
natte vinger te lijmen zijn".
REX
„Liefde met een grote L" en dat
slaat alles".
Goede films in an
dere steden
„Barry Lyndon"van Stanley
Kubrick met Ryan O'Neal", Ca
lypso, Amsterdam, Kriterion,
Rotterdam.
„De verloren eer van Katha-
rina Blum", door Volker
Schlondorff en Margarete von
Trotta, naar het boek van Hein-
rich Böll, Studio K, Amster
dam.