Het profiel van "de" bisschop
Missiekalender
is weer uit
Dineren in de
oude watertoren
JOKE (11) EN LESLIE (8)
HIELDEN EEN BAZAR
Botulisme
Duizenden jongeren gaan
morgen (zaterdag) in Utrecht
bidden voor regering en volk
van Nederland. Voor de vijfde
keer houdt evangelist Ben
Hoekendijk (38) een One Way
Day. Vorig jaar trok die mani
festatie 12.000 bezoekers. De
organisatoren verwachten
deze keer een groot aantal, op
grond van de belangstelling
die overal in het land bij
jeugdgroepen van uiteenlo
pende kerken blijkt te be
staan.
Afglijden
De lustrum-One Way Day in
de Margriethal van het Jaar-
beurscomplex staat in het te
ken van gebed voor de natie,
die volgens de Puttense evan
gelist steeds meer afglijdt naar
immoraliteit, godslastering,
en materialistisch-socialisme.
Naar de mening van Hoeken
dijk is er nog maar weinig
christelijks aan Nederland.
„Ons land is een wereldcen
trum van drugshandel. Trekt
tienduizenden die niet voor de
mooie grachten komen, maar
voor bordelen en sexholen
waarmee de steden zijn vergif
tigd. Ik schaam mij voor de
VPRO, de godslasteringen, op
radio en tv, de VARA die de
verjaardag van Zuid-Vietnam
vierde".
One Way Day
met bidden
voor de natie
Hoekendijk hoopt dat One
Way Day een bijdrage zal
leveren om Nederland „terug
naar God" te brengen.
Er is een koor van 650 jonge
ren gevormd, dat speciaal
voor deze dag gecomponeerde
geestelijke liederen ten ge
hore gaat brengen, 's Middags
zullen jongeren twee aan twee
bijbelstudie doen (aan de
hand van een vragenlijst in het
programmaboekje) en samen
bidden.
Ben Hoekendijk: „De bijbel
vertelt ons dat kleine minder
heden door gebed en radica
lisme hele naties konden te
rugbrengen tot God. We de
monstreren tegen de verdere
afbraak van geestelijke waar
den in ons land."
Een grote staf pastorale wer
kers staat de hele dag klaar om
met jongeren in een speciale
nazorgruimte te praten en te
bidden, als zij daar behoefte
aan hebben.
PAGINA 25
Uit Engeland komt vocalist
Len Magee over, die na een
nogal stormachtig leven in de
internationale pop-scene
christen werd. Behalve zingen
zal hij ('s avonds om 7 uur) ook
spreken. Andere muzikale
medewerkers zijn; Carel
Heinsius, Dolf Vorsterman-
Van Oyen en Allette
Falkema-Everaars Tijdens
One Way Day worden opna
men gemaakt voor een gram
mofoonplaat, die twee weken
later zal uitkomen.
Wonder
De manifestatie kost naar
schatting f 100.000,-. Zo^ls elk
jaar moet dat geld door vrijwil
lige bijdragen van de bezoe
kers worden bijeengebracht.
„Elk jaar is het een wonder dat
we het geld bij elkaar krijgen."
zegt Hoekendijk. „We hebben
totnogtoe zelfs geld overge
houden, dat we aan de zending
konden geven."
Een belangrijk onderdeel van
de manifestatie is de „evange
lische beurs", waar om
streeks 80 zendings- en an
dere christelijke organisaties
met informatieve stands zijn
vertegenwoordigd.
Het programma begint 's
morgens om 10 uur. Er zijn om
11.00, 14.00 en 19.00 uur sa
menkomsten.
Tips voor deze rubriek kunt U elke
morgen tot 10.00 uur aan mij kwijt, tel.
071-144941, toestel 38. U mag ook
schrijven.
VRIJDAG 22 OKTOBER 1976
Wetenschappelijke opstellen over kerkambt
De watertoren in Boskoop, die destijds door het waterleidings
bedrijf van de Rijnstreek voor het symbolische bedrag van één
gulden aan de gemeente werd "verkocht" (de toren was overbo
dig geworden) krijgt waarschijnlijk een andere bestemming. Ik
hoorde dat er plannen zijn om in de dertig meter hoge stenen
kolos twee restaurants te gaan bouwen. Eén op de begane grond
en één boven in de kop. Het initiatief gaat uit van de kersverse
Exploitatie B.V. Boskoopse Toren, die het gebouw dan in huur
krijgt.
Dat vertelde mij de Boskoopse exporteur van boomkwekerij-
produkten Van Eek. Hij zit in bet bestuur van de vereniging
"Vrienden van de Watertoren", een groep Boskopers die kost wat
kost de toren in stand wil houden. "Voor de meesten van ons is dit
niet zo maar een gebouw. Maar meer een monument waaraan we
gehecht zijn geraakt. De toren hoort net zo bij Boskoop als de
bomen".
Als de vereniging er niet zou zijn geweest zou de toren waar
schijnlijk al tegen de vlakte zijn gegaan. Want het zgn. cadeautje
van het waterleidingbedrijf Rijnstreek bleek bij inspectie toch
niet zo gaaf te zijn als bij de overdracht werd verondersteld. Er
zou zeker voor een paar ton aan gesleuteld moeten worden om er
weer een veilige toren van te maken en dat had de gemeente er
niet voor over. Nu zijn de "Vrienden van de Watertoren" met man
en macht bezig leden te werven. Zodra er duizend zijn genoteerd
is de gemeente bereid garant te staan voor een geldlening waar
mee de toren gerestaureerd kan worden.
Dat moet eerst gebeuren en pas daarna kunnen de twee torenres
taurants er in gebouwd worden. De voorlopige ontwerpen zijn al
klaar. Ze werden getekend door de Boskoper Jan Looren de Jong.
"Dat was niet eenvoudig", vertelde hij mij, "maar het was wel
een uitdaging voor me. Met zulke grillige gebouwen werk je niet
fagelijks. Er komen heel andere berekeningen aan te pas".
DRIE LAGEN
Het restaurant boven zal bestaan
uit drie lagen. Op de onderste laag de toiletten en de keuken,
daarboven het restaurantgedeelte en tenslotte een buitenterras,
waar een borreltje kan worden gedronken. Vanaf dat terras, on
geveer 28 meter boven de begane grond, zal men een blik kunnen
werpen op Boskoop en erg wijde omgeving. Ook in het restaurant
zal gezorgd worden voor een panoramisch uitzicht door het
rondom installeren van grote ramen.
Beneden in de voet van de toren, komt een wat kleinere eetgele
genheid, waar men voor een haastige hap terecht kan, een soort
snelbuffet. De twee restaurants zullen met elkaar in verbinding
staan door een lift.
Op papier ziet het er allemaal heel aardig uit maar er moeten
eerst nog wat problemen overwonnen worden. De grootste kop
zorg is voorlopig hoe men het enorme stalen waterreservoir in de
kop van de toren moet slopen. Jan Looren de Jong: "Dat vat zorgt
voor een bepaalde stevigheid van de toren. Sloop je dat ding dan
moet er een andere constructie worden bedacht om de toren
nieuwe steun te geven. Daar zijn we nog niet uit".
"Niet iedereen zal blij zijn met restaurants in de toren", vertelde
Van Eek. "Toch is dit de beste oplossing. We zijn wel verplicht het
commercieel aan te pakken. Anders haal je er de kosten van de
restauratié niet uit. Van de toren kan natuurlijk ook een soort
toeristische uitkijkpost worden gemaakt, waarin men voor een
kwartje naar boven mag. Maar dat zet geen zoden aan de dijk. Dat
moeten we maar vergeten".
DEN HAAG (ANP) - Volgens mi
nister Vorrink (Volksgezondheid)
kan het aantal door botulisme ge
dode watervogels geschat worden
op 40.000, een aantal dat overigens
"slechts bij benadering" kan wor
den aangegeven.
Zij heeft de Tweede Kamer, in ant
woord op schriftelijke vragen van
fractievoorzitter Terlouw (D'66),
meegedeeld dat het opruimen van
kadavers thans de belangrijkste
maatregel is ter vermindering van
de kans op besmetting. Nagegaan
wordt op welke wijze de doelma
tigheid van de opruimingsacties
kan worden vergroot. De kennis
over de factoren die van invloed
zijn op het ontstaan en de versprei
ding van botulisme is nog onvol
doende voor het nemen van ver
dergaande bestrijdingsmaatrege
len, aldus de minister.
ADVERTENTIE
verkrijgbaar bij o a
Focke Meltzer
Den Haag/Rijswijk
Kunsthandel Au Bon Gout
Winkelgalerij Gangetje 8
Leiden
De algemene Missiekalender en de kalender van de Nederlandse Zen
dingsraad voor 1977 zijn verschenen. Het is wederom een coproduktie,
al verschijnen ze onder eigen naam en bevat de rk. uitgave de vermel
ding van enkele heiligenfeesten. Verder zijn beeld en woord gelijk.
Bijbelteksten
De kalender, minder thematisch dan vorige jaren, bevat kleurenfoto's uit
het leven van volkeren in Afrika. Azië en Latijns-Amerika, waar missio
narissen en zendingsarbeiders werkzaam zijn. De foto's zijn ondertiteld
met bijbelteksten. Op de ommezijde zijn gegevens van het betrokken
land opgenomen en tevens een bondig bij belrooster.
Uitverkocht
Vorig jaar werd de gezamenlijke oplage van beide kalenders, ruim 300.000
exemplaren, totaal uitverkocht. De baten zijn bestemd voor missie en
zending.
,De AMK is verkrijgbaar bij het Centraal Missiecommissariaat, Van Alke-
madelaan 1, Den Haag en de NZR-kalender bij de Nederlandse Zen
dingsraad, Prins Hendriklaan 37, Amsterdam.
Eén van de platen uit de missie-kalender 1977.
Op de bazaar in de woning van
de familie v dHeide in de Java-
straat in Ocgstgeest kocht ik
gisteren 2 kleine schilderijen.
Een met daarop de beeltenis van
Pippi Langkous en een fnet een
paar broodjes smerende beren.
Ze werden me vakkundig aan
gesmeerd door de 8-jarige zoon
des huizes, Leslie, drie Lurven
hoog en samen met zijn drie
jaar oudere vriendinnetje Joke
Filippo, organisator van deze
buurtbazar.
„We zaten ons toch maar te ver
velen in de herfstvakantiever
telden ze. "Toen kwanien we
opeens op het idee om geld te
gaan verdienen voor de dieren
bescherming We zijn hier in de
buurt alle mensen afgeweest of
ze nog spullen voor onze bazar
hadden. En bijna iederen heeft
wat gegeven Ze vonden het een
hardstikke leuk idee van ons.
Maar er waren er ook die zo
maar de deur voor onze neus
dichtgooiden Daar schrokken
we wel een beetje van".
De bazar van Leslie en Joke
werd gisteren door buurtbewo
ners druk brzocht. Men kon er
van alles 'kopen. Kleding, kin
derspeelgoed boekenparaplu 's
een kamer een keuken en een
achterplaatsje vol. Om de ko
pers een beetje gunstig te stem
men werd door Joke kwistig
borstplaat rondgedeeld, die
oma een dag tevoren voor haar
'had gebakken. Er werd ook soep
geserveerd. De moeder van Les
lie had een grote pan klaar ge
maakt. Voor de vriendinnetjes
en vriendjes uit de buurt had
den Leslie en Joke een grabbel
ton neergezel en een loterij
georganiseerd.
In de grote spaarpot een oude
koektrommel, werden gisteren
heel wat kwartjes en dubbeltjes
gedeponeerd. Klein geld voor
kleine kinderen ..Morgen gaan
we het geld tellen", zeiden de
twee. ,JÜisschien halen we de
dertig gulden wel. Daar gaan
we dan iets mee doen voor de
honden. Die zijn net als mensen,
vinden we, en hebben dus ook
een huisje nodig. Maar veel
honden hebben geen huisje want
het hout is duur. Dus kopen wij
het maar. Dan moet er nog ge
timmerd worden. En dan zitten
de honden droog. Dan is het niet
koud meer buiten. En dan is
onze herfstvakantie voorbij."
„Als bisschoppen zijn ze naar Trente gegaan, als pastoors
zijn ze teruggekomen", zo zou koning Philips II al van de
„vaders" na het concilie van Trente hebben beweerd. In
reactie op de Reformatie werd de positie van de bisschop
op dit concilie nog eens duidelijk bepaald; de wijdende,
vermanende en toezichthoudende „presbyteris superior".
Krachtens zijn toewijding bezat hij
het recht om gelovigen te vormen
|en priesters te wijden. De bisschop
[was dus een priester met hogere,
idoor de paus verleende volmach
ten. Na het Eerste Vaticaans Conci-
(lie zou men bijna kunnen zeggen,
dat de bisschoppen „als kapelaans
zijn teruggekomen". Dit concilie
stond helemaal in het teken van het
I primaatschap van de paus en zijn
'onfeilbaarheid. De bisschoppen
kwamen er nauwelijks aan te pas.
|Het Tweede Vaticaans Concilie
|heeft het ambt van bisschop in ere
(hersteld. Beklemtoond werd toen
ÉnL, dat het ambt ontleend moet
'worden aan de benoeming door de
jpaus, uitfnondend in enerzijds de
(Canonieke zending, d.w.z. het
idoorgeven van de oorspronkelijke.
Sending van de apostelen, en an
derzijds de wijding met als kern de
handoplegging door drie bis
schoppen. Het bisschopsambt
mocht dus niet langer gezien wor
den als alleen maar een verlengstuk
van het pausschap. Sterker nog: de
paus werd weer (zoals Petrus) de
macht inter pares oftewel de eerste
onder zijns gelijken.
De bisschop is autonoom hoofd van
de plaatselijke kerk aan wie de
priesters hun verkondigingsmacht
ontlenen. De collectieve verant
woordelijkheid van de bisschop
penconferentie moet dan ook wor
den gezien als zichzelf vrijwillig
opgelegd. Onverlet blijft de eigen
persoonlijke verantwoordelijk
heid. De enige aan wie de bisschop
verantwoording is verschuldigd is
de paus die hem benoemt. Om de
juiste positie van de verantwoorde
lijke bisschop weer helemaal tot
zijn recht te laten komen, zal het
begrip „Nederlands episcopaat"
minder vaak gebruikt gaan
den, zo verluidt in Utrechtse krin
gen.
In de eerste eeuwen van het chris
tendom gold het beginsel dat de
paus de bisschoppen benoemt,
slechts ten dele. Toen had de keuze
de instemming nodig van de gees
telijkheid en de gelovigen vur. het
Bisdom. Het recht om bisschoppen
te benoemen was ook vaak aan vor
sten gegeven b.v. in Spanje en Por
tugal. In Spanje heeft de regering
overigens nog op basis van het con
cordaat (verdrag) met het Vaticaan
een soort vetorecht. "Rome" wil
hiervan af om de laatste restanten
van de niet-scheiding van kerk en
staat op te ruimen.
Voordracht
Vrije bisschopsverkiezingen ko
men slechts in wat Zwitserse bis
dommen voor. In Nederland, zoals
in Engeland en Ierland, maken de
kapittels, een college van hoee
geestelijken uit het bisdom, een
voordracht. Elders bestaan nog an
dere regelingen. Sinds enkele jaren-
moet de bisschoppenvergadering
zich jaarlijks beraden over ge
schikte kandidaten en die lijst via
de nuntius naar Rome sturen.
De jongste bisschopsbenoemingen
in ons land hebben ook buiten ka
tholieke kring beroering gewekt-
niet alleen de kandidaten (voor
Utrecht overigens, nauwelijks),
maar meer nog het zonder enig
overleg afwijken van de (overigens
op niets gebaseerde) inspraak in
Rotterdam en van het in Roermond
gemaakte profiel. De inspraak
bleek een volslagen onhaalbare
kaart. De profielschets in Roer
mond klopte vrijwel in geen enkel
opzicht met de kandidaat. In
Utrecht heeft men dan ook van
beide afgezien.
"Rome"
„Rome bleef nl. gewoon op zijn
stuk staan. De paus benoemt een
bisschop op basis van de in het ker
kelijk recht aangegeven vereisten
voor geschiktheid. Deze zijn: uit
een wettig huwelijk geboren, min
stens dertig jaar oud, minstens vijf
jaar priester, van goede zeden zijn,
godvruchtig, vol zielenijver, voor
zichtig, en alle gaven die hem voor
het bestuur van het bisdom ge
schikt maken. En tenslotte docto
raat theologie of kerkelijk recht of
anders minstens goed onderlegd
zijn in deze wetenschappen.
Hoe belangrijk een bisschop ook
moge zijn. het gekrakeel rond de
Rotterdamse en Roermondse be
noemingen wordt daardoor niet ge
rechtvaardigd.
Het studiesecretariaat van de Ne
derlandse kerkprovincie heeft de
problematiek van het bisschop
sambt onderkend en eer een veel
zijdige studie aan gewijd. In sa
menwerking met het Thijmgenoot-
schap heeft dit geleid tot een bun
del wetenschappelijke opstellen,
die onder de titel „Het bisschop
sambt" bij de uitgeverij AMBO
(f 24.50) zijn verschenen.
„Communio"
De rode draad die door al deze op
stellen loopt is de eensgezindheid
van alle auteurs ten aanzien van het
profiel van de bisschop. Die moet
kunnen luisteren, in dialoog kun
nen treden met het heden en met de
geschiedenis en hij moet „commu
nio" kunnen stichten.
Ooievaar (2)
Er hebben mij nogal wat men
sen gebeld die de ooievaar heb
ben gesignaleerd waarover ik
eergisteren schreef. Ze vonden
ook dat het beest gevangen moet
worden en snel onderdak moet
krijgen voordat de winter toe
slaat en het te laat is. Dus wie
doet er wat aan?
•k Exporteur Van Eek.