Fascinerend werkstuk van regisseur Bertolucci 'Barry Lyndon9: beeldschoon 91900 van hoge kwaliteit VRIJDAG 22 OKTOBER 1976 Maar liefst vijf en een half uur duurt de nieuwe film "1900" van de Italiaanse regisseur Bernardo Bertolucci. Uiteraard onmogelijk om een film, die zó lang duurt, in één avond te vertonen. De twee helften waarin "1900" nu is verdeeld, duren op zich al twee uur en drie kwartier, wat altijd nog een hele zit is. Een beetje jammer is het wel, want "1900" is zö boeiend dat je, na het zien van het eerste deel, de bioscoop met een wat onbevredigd gevoel verlaat in de wetenschap dat er nog zoveel interessants volgt. Temeer, daar de maatschappij die "1900" in Nederland uitbrengt het tweede deel niet eerder dan over vier a vijf weken in de vaderlandse theaters verwacht. Dat is veel te lang, in aanmerking genomen dat bepaalde rollen in het tweede deel een veel voornamere plaats innemen dan in het eerste part en daardoor in de vergetelheid zijn geraakt. Maar het is vooral daarom zo zonde omdat "1900" meer is dan zomaar een film. Het is een documentaireachtig werkstuk, een tijdsbeeld van Italië in het be gin van deze eeuw (althans in dit eerste deel; in deel twee komt de Tweede Wereldoorlog en de jaren die daaraan grenzen aan bod) dat de volle aandacht verdient. Maar laten we eerst even ingaan op de op het eerste gezicht wat raadse lachtige titel. In de eerste plaats gaat het om de geboorte van twee jongens op een landgoed in de Noorditaliaanse provincie Emilia in het begin van de twintigste eeuw. Maar het jaar 1900 heeft ook een ruimere betekenis. Het is het begin van een eeuw waarin grote veran deringen op stapel staan. Een eeuw waarin machines de plaats gaan innemen van arbeiders, ook op het land waar het in 1900 in eerste instantie om draait. Een eeuw geteisterd door twee werel doorlogen. En een eeuw, waarin twee bewegingen een grote rol gaan spelen, het fascisme en het com munisme. In het licht van die twee politieke stromingen én de tegen stelling tussen arm en rijk behan delt Bertolucci de verhouding van de twee jongens Alfredo en Olmo. Een verhouding die op zich niet onvriendschappelijk is maar waar het grote maatschappelijke ver schil toch duidelijk zijn stempel drukt. Alfredo is de kleinzoon van de bejaarde landeigenaar Berling- hieri en Olmo is de kleinzoon van de eveneens op leeftijd zijnde lan darbeider Leo Dalco. De tegenstel ling tussen de twee vrienden komt het duidelijkst tot uitdrukking als ze samen, op stap in de grote stad, een jonge wasvrouw op haar kamer bezoeken. Alfredo buit haar finan cieel slechte positie uit door haar met zijn geld tot sexuele diensten te verleiden. Als Olmo hem dat verwijt zegt hij hoogst verbaasd: "Ze is toch een hoertje?" Waarop Olmo opmerkt dat ze dat inderdaad wordt als rijke mannen als Alfredo haar geld ge ven om met hen naar bed te gaan. Hun verschil in denkwijze wordt helemaal zonneklaar wanneer blijkt dat het meisje epileptisch js. Terwijl Alfredo de benen neemt, blijft Olmo achter om het meisje te helpen. Niet alleen is de scène daarom zo essentieel, het drijft ook een wig in hun vriendschap. Olmo kiest definitief voor Anita, een felle socialiste en raakt zelf ook vervuld van de socialistische heilstaat. De wat slappe Alfredo, die wel ziet dat de welvaart oneerlijk is verdeeld, maar te weinig lef heeft om daar over mee te denken - laat staan er over mee te praten, wordt verliefd op de excentrieke bourgeoise Ada. Maar zoals gezegd "1900" is veel meer dan zomaar een verhaal van twee Italiaanse jongens. Alfredo en Olmo, maar ook andere hoofdper sonen, zijn de symbolen van een bevolkingsgroep. De onderlinge conflicten zijn dan ook in feite bot singen tussen verschillende maat schappelijke lagen. Dat Bertolucci dit gigantische project, waar hij drie jaar aan bezig is geweest en waarbij de grootste secuurheid was vereist, tot een goed einde wist te brengen is op zich al lovenswaar dig. Maar hij is nog verder gegaan. Diverse stijlen die op de keper be schouwd eikaars tegengestelde zijn heeft hij op vloeiende wijze weten te vermengen. In het begin is "1900" van een naturalisme dat ge heel bij dat tijdsbeeld past, later als de arbeiders roerig worden, is "1900" een volksopera zoals we dat uit China kennen. Vanwege dat laatste zal ook ongetwijfeld geroe pen worden dat Bertolucci de za ken in "1900" zwart-wit voorstelt. Dat is in wezen ook wel waar, maar met hetzelfde recht kan je dat ver dedigen met het argument dat Be rtolucci door vereenvoudiging duidelijkheid weet te verschaffen. Hoe dan ook: "1900" is dankzij het voortreffelijke, ingewikkelde maar tegelijkertijd doorzichtige verhaal, dankzij het prachtige camera-werk en dankzij het uitnemende acteer werk van Robert de Niro, Gérard Dépardieu en Dominique Sanda (om er maar eens drie te noemen) één van de fraaiste, zoniet dé fraaiste film van dit jaar geworden. Zwart-wit of niet zwart-wit. Titel: "1900". Regisseur: Bernardo Bertolucci; hoofdrollen: Robert de Niro en Gérard Dépardieu; theater: Lido; 18 jaar. BART JUNGMAN Olmo Dalco (Gérard Dépardieu) en Alfredo Berlinghieri Robert de Ni ro) in een innige omhelzing nadat beiden heelhuids zijn teruggekeerd uit de Eerste Wereldoorlog Landeigenaar Alfredo Berlinghieri (grandioze rol van Burt Lancaster) wil met landarbeider Leo Dalco (rechts) toasten op de geboorte van hun kleinzoons, in het midden de gebochelde dorpsgek. Lang uitgesponnen geschiedenis van Stanley Kubrick Titel: "Barry Lyndon"; regie: Stan- Er zullen maar weinig mensen zijn ley Kubrick: hoofdrollen: Ryan die bij het zien van "Barry Lyndon O'Neal en Marisa Berenson; thea- niet zullen zeggen, dat die film ter: Luxor; 14 jaar. beeldschoon is. Maar tegelijkertijd zullen er maar weinigen zijn, die het Stanley Kubrick kunt zeggen. Een geen lange geschiedenis vinden. punt, dat overigens wel zwaar En dat is eigenlijk het enige nega- weegt, want een "zit" van 3'/2 uur tieve, dat je van deze nieuwe van vergt veel van het publiek. Van Kubrick was te verwachten, dat hij wat kritischer was geweest en dat hij de schaar wat veelvuldiger ter hand had genomen. Maar voor het overige niets dan lof voor Barry Lyndon, een pracht van een film op alle fro'nten. Van het Ierse landschap, waar het grootste deel van de buitenopna men is gemaakt, vallen schitte rende platen te schieten. Zelfs de eerste de beste amateurfilmer zal daar geen moeite mee hebben. Maar Kubrick geeft er nog een ex tra dimensie aan, die het beeld niet alleen sfeervoller maakt, maar te vens bijna surrealistisch. Voor elke sfeer gebruikt hij een bepaald beeld, zodat je zonder dat er iets wordt gezegd, al weet wat er aan de hand is. Maar niet alleen in de buitenopna men bereikt Kubrick bijna het on gelooflijke, ook de binnenopnamen zijn heel bijzonder. Dan had hij nog goede acteurs tot zijn beschikking in de personen van Ryan O'Neal, die heel knappe dingen laat zien, en Marisa Beren son, een van de weinige vrouwen die met roodbehuilde ogen nog het aanzien waard is. Aangezien zij in deze film veel huilt is dat een groot voordeel. Resten nog de klassieke muziek stukken, bewerkt door Leonard Rosenman, en de Ierse muziek, uit gevoerd door de Chieftains, waar door de sfeer, die al door de beelden wordt opgeroepen nog extra wordt versterkt. Dit alles maakt Barry Lyndon tot een beeldschone film. En daarom zullen we het Kubrick maar verge ven, dat hij het snoeimes deze keer heeft thuisgelaten. ANNEMIEK RUYGROK Blijvers CAMERA - A clockwork orange", een film die enkele jaren geleden nogal opzien baarde door de gruwelijke ter reur van een straatbende. Tegenwoordig zijn we ook daar aan gewend. Stanley Ku brick maakte deze film. TRIANON - „Max Havelaar", een leerstuk uit ons koloniale verleden. Prachtige opnamen in Indonesië van Jan de Bont. STUDIO - „Poseidon Adven ture", spannende rampenfilm over een schip, dat in een zee beving terecht komt en kap seist. Kindermatinee CAMERA - „Winnetou het grote opperhoofd". REX - „Peppi en Kokki". LIDO - „Vlucht naar de hek- senberg". Nachtfilms CAMERA - „Bring me the head of Afredo Carcia". REX - „De sexsekte der zwarte r Terug in Leiden REX - „De Amazones". Goede films in andere steden „The last detail" met Jack Nicholson in Cine D, Amster dam. „Cousin, cousine" van Jean Charles Tachella in De Uit kijk, Amsterdam. „Face to face" van Ingmar Be rgman met Liv Ullman in Tha lia, Rotterdam. Haagse bioscopen APOLLO 1: „Asterix verovert Rome", dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. 2.00, 4.15, 7.00 en 9.15 uur. AL. APOLLO 2: „Geheime op dracht Lady Mariene", dag. 2.00, 7.30 en 9.45 uur zo. 2.30, 4.45 7.30 en 9.45 uur. 14 jaar. ASTA: „Op de rand van alles", dag. 2.30, 7.15 en 9.30 uur, zo. 1.30, 4.00, 7.15 en 9.30 uur. 18 jaar. BIJOU: „Murder by death", dag. 2,00, 7.30 en 9.45 uur, zo. 1.45, 4.15, 7.30 en 9.45 uur. 14 jaar. CALYPSO: „Barry Lyndon", dag. 8.15 uur, za. en zo. 4.30 en 8 15 uur 14 jaar. CAMERA: „One flew over the cukoo's cuckoo's dag. 2.00, 7.00 en 9.45 uur, zo. 1.30, 4.15, 7.00 en 9.45 uur. 18 jaar. CINEAC: „Family plot", dag. 6.45 en 9.30 uur. 14 jaar CORSO: „THE Missaouri breaks", dag. 2.15, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4.00, 6.45 en 9.30 DU MIDI: „20.000 mijlen on der zee", dag 8.15 uur, vr., za. en zo. 3.30,7.00 en 9.30 uur. al. EURO: „Max Havelaar", dag. 1.45 en 7.45 uur, za., zo. en woe. 3.45 en 7.45 uur. 14 jaar. METROPOLE: „Battle of midway", dag. 6.45 en 9.30 uur, za. en zo. 1.15,4.00,6.45 en 9.30 uur. 14 jaar. ODEON 1: 20.000 mijlen onder zee", dag. 1.45,6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4.00,6.45 en 9.30 uur. AL. ODEON 2: „Mysterie in tri plo", dag. 6.30 en 9.15 uur, za. en woe. ook 2.00 uur, zo. ook 1.30 en 4.00 uur. 18 jaar. „Mannen die de kansen grij pen", do., vr., ma. en di. 2.00 uur. 18 jaar. ODEON 3: „Peppi en Kokki bij de marine", do. t/m zo. 2.15 en 4.15 uur, ma. t/m woe. 2.15 uur. AL. „R.A.S.", dag. 7.15 en 9.45 uur. ODEON,THE MOVIES „A day at the circus", dag. 2.15, 7.15 en 9.45 uur, zo. ook 4.45 uur. AL. OLYMPIA: „De eend 2.00 B.00 Cadillac", uur. AL. PASSAGE: „Novecento (1900)", dag. 2.00 en 8.00 uur. 18 jaar. REX: „Dr. No", dag. 1.30,4.00, 7.00 en 9.30 uur. 14 jaar. ROYAL '70: „Sadistische wel lusten", do., za. en zo. 2.00,7.00 en 9.30 uur, vr. 2.00 en 6.45 uur, ma. 2.15 en 8.00 uur di. en woe 2.15 uur. 18 jaar. ROYAL: „Het onoverwinne lijke zwaard", ma., di. en woe. 2.15 en 8.00 uur. do., vr. za. 2.00, 7.0u en 9.30 uur, zo. 1.45, 7.00 en 9.30 uur. 14 jaar. STUDIO 2000: „Max Have laar", dag. 2.00 en 8.00 uur. 14 jaar. DE UITKIJK: „Legacy", dag. (beh. di.) 7.00 en 9.30 uur, ma. di. ook 2.00 uur. 18 jaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 13