Zaterdag bij de slijter... Wat doet Pa? jgêgéjicht T oneelexpositie 'Gillen maar zo' Vanavond dus zet de kaas uit het vuistje maar klaar! De zaak Oppenheimerboeiend toneelverslag VRIJDAG 15 OKTOBER 1976 Leids Kamer koor met eigen barok- ensemble LEIDEN -Onder ruime belangstel ling gaf gisteravond het Leids Ka merkoor een kort concert in de Lo- dewijkskerk. Tevens presenteerde zich voor het eerst het Leids Baro- kensemble, zowel als instrumen tale ondersteuning van het koor, als ook solistisch met enkele muzikale kleinodiën van Bach en Purcell. In de rijke akoestiek van het neo- klassicistische interieur kwam dit nieuwe consort goed tot zijn recht, waar een groter instrumentaal en semble in de nagalm zou verdrin ken. Het Leids Kamerkoor zong Bachs 4e kantate "Christ lag in Todesban- den" en Schütz Detusches Magni ficat "Meine Seele erhebt den Her ren". Dirigent Ton Beckers, bij wij len ook altist, leidde de muzikale twee-eenheid met verve, meer nad ruk leggend op uiterlijke presenta tie dan op de diepgang, waardoor het begin van zijn carrière geken merkt werd. Hoewel de sporen er van nog steeds duidelijk herken baar waren, misten we toch de in nerlijke verfijning, waarmee we vroeger zo verwend werden. De combinatie vocaal- instrumentaal is echter een weg, waarop Beckers pas de eerste stap heeft gezet; wanneer hij en zijn reisgenoten eenmaal het juiste wandelritme hebben gevonden zul len zij het thuisfront ongetwijfeld een boeiend verslag doen van hun tocht door het land der muziek. RON HARMS. 'Are' Vier fotografen in Ars: afrekenen met grote formaten. LEIDEN - In de tentoonstellingsruimte van Ars Aemula Natura exposeren vier oud- leerlingen van de Haagse foto-academie, werk op klein formaat, bijna louter in zwart-wit en hoewel door verschillende fotografen gemaakt, zijn de geëxposeerde foto's vaak sterk verwant aan elkaar. Dat is bijvoorbeeld het geval in de bijdragen van Harry Cock en Theodoor Nieukus, met een duidelijke belangstelling in ruimtelijke orde ning en vormgeving. Zowel door Theodoor als Harry hebben een vrij directe manier van foto graferen en tonen relaties in landschappen tus sen natuur en architectuur of tussen louter na tuurelementen (lucht, bomen). Theodoor zoekt het daarbij in contrasten tussen bijvoorbeeld asfalt en gras, zonder daarbij in clichë's te ver vallen en een voorkeur voor het een of het an der uit te spreken, maar wel bewust met het accent op het spanningsveld tussen beide. Hij is de enige die ook werk in kleur heeft afgele verd. Harry Cock is op een min of meer iden tieke manier bezig, maar kent daarbij echter een grotere rol toe aan het licht. Komen mensen in het werk van de twee ge noemde fotografen niet direct voor, dat is wel bijna uitsluitend het geval bij Hans van der Meer. Veel portretten, waarvan een aantal ver moedelijk in Frankrijk genomen. Zonder meer knap werk, dat vakmanschap en een grote be trokkenheid met het geportretteerde uitstraalt. Soms ontroerend en opmerkelijk, soms zoals bij drie vrouwen in een café bijna Arbusiaans met een enorme geladenheid Wat meer moeite heb ik met het werk van Koen de Keyzer, die als enige gekozen heeft voor de toepassing van een aantal "donkere kamer technieken" en daarmee, vermoedelijke be wust, een wat ongrijpbare en ondefinieerbare sfeer oproept. Zijn "grijzen intrigeren echter vooral daar waar de foto's bijna overlopen in passe-partout en glas, waarmee een vreemde dubbele bodem wordt bereikt. Een goed verzorgde expositie, met werk op be hoorlijk niveau, die een vraagteken teken zet achter de tendens in de fotografie om louter op groot formaat te werken. Theodoor Niekus, Harry Cock, Koen de Key zer en Hans van der Meer tot en met 24 okto ber in Ars Expositiecentrum, Pieterskerk- gracht 9. Maamdag tot en met donderdag half twee tot half vijf en acht tot tien uur 's avonds, vrijdag tussen half twee en half vijf enzater- dag en zondag tussen twaalf uur en vier uur. TON VAN BRUSSEL NEDERLAND I 18.15 - Engels voor beginners, les 5 (herh.) (TELEAC) 18.45 - Bereboot (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.05 - 't Spant erom, kinderspelshow (VARA) 19.55 - De woeste, tv-film (VARA) 21.35 - Journaal (NOS) 21.50 - Haagse kringen. Achter het nieuws ontvangt in zijn onpar lementaire salon (VARA) 22.40 - Terug naar de natuur, tv-serie (VARA) 23.10 - Wie is vrij? (1), vrouwen in Zuid-Amerika (IKON) 23.35 - Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.45 - TV-informatie voor Spanjaarden (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.05 - Calimero (TROS) 19.18 - NL Disco Show (TROS) 20.00 - Journaal (NOS) 20.25 - Op losse groeven, Nederlandstalige tip- en topnummers (TROS) 21.20 - De Jordaches, tv-feuilleton (2) (TROS) 22.05 - Aktua-TV (TROS) 23.00 - O rrioeder, wat is het heet, tv-serie (TROS) 23.30 - Journaal (NOS) Sinds vorige week heeft de K RO er een nieuw televisiespel letje bijgekregen. Het heet "cij fers en letters" en Maartje van Weegen presenteert het. Je moet waarschijnlijk een hart stochtelijk schnabbelaar zijn om daar ten volle van te kunnen genieten. Wie niet wil meedoen kan beter omschakelen naar het andere net, want in beeldende zin is dit programma weinig at tractief. Twee denkende mensen die na iedere opdracht in 45 doodstille seconden cijferen en rang schikken tegen de achtergrond van een fantasieloos decor is niet boeiend genoeg om er lang naar te blijven kyken. Maartje van Weegen presenteert het programma aardig, zonder veel tekst, maar spanning levert het allemaal niet op. Je zou het mis schien een rustige aanloop kunnen noemen naar wat er la ter op de avond aan incasse ringsvermogen van de kijkers wordt gevraagd. Dat is op don derdagavond veel vechtwerk vanwege "De wrekers", die minder satire lanceren dan voorheen en dreunend geweld van vele paardehoeven van wege "Alias Smith and Jones". Van dit alles zal minder blijven hangen dan de ontroerende mooie televisiefilm "Ich will doch nur dass ihr mich liebt" van Reiner Werner Fassbinder. Een simpel gegeven uit ons ei gen dagelijks bestaan. Een jongeman bouwt een ge zinnetje op en dat lijkt hem aar dig te lukken. De maatschappij is niet tegen hem, helpt hem zelfs op weg om zich beter staande te kunnen houden. Dat hij tenslotte toch ten gronde gaat vindt zijn oorzaak in eigen labiliteit, angst en ontoerei kendheid van vermogens. Een opvallend mooie creatie van Vi- Zeplichal in de rol van Pe ter. PAUL VAN BECKUM Van 23.10 tot 2335 uur via Nederland I "Wie is vrij". Op de VN-conferentie in het kader van het Jaar van de Vrouw in Mexico- City bleek hoe moeilijk het is om het emancipatie-vraagstuk tot een mondiale formule te verwerken. Om te weten hoezeer de plaats van de vrouw in de samenlevingen van verschillende landen uiteen loopt,moet je ook weten hoezeer die samenlevingen uiteenlopen. De cineast Erwin Leiser heeft fat in een reeks films laten zien. Met zijn goedvinden maakte de IKON een montage van twee van zijn films. De ene werd gemaakt in de Veren igde Statende andere in PeruWe ontmoeten achtereenvolgens de jonggehuwde Amerikaanse vrouw Nancy, wonend in de luxe van een rijke suburb in Californië, een schapenfokkende vrouwencommune in Albion, weggevlucht van de stad en gevraagd, mannenmaatschappij en tenslotte - in een be hoeftige barakkenwijk buiten de Peruaanse hoofdstad Lima - de 47-jarige Dona Paquita. Zij heeft zes kinderen, maar zij had er achttien kunnen hebben: de anderen zij allen vóór hun eerste leven sjaar gestorven. Dona will staat nu in het centrum van een actieve wijkorganisatie, beheerst door het verlangen naar een menswaar dig bestaan. De vrouwen in deze drie situaties hebben één ding gemeen - dat zij allen over hun situatie hebben nagedacht. Bij een vergelijking van haar levens drong zich vanzelf fe titel van dit programma op: Wie is vrij? VRIJDAG 15 OKTOBER Hilversum I - 18 30 Nws. 18 41 Marktberichten. 18 44 Sprong in het heelal. Hoorspelserie 19.30 (S) Edwin, praten en zingen. 20.00 (S) In antwoord op uw schrijven. 21.00 beurt. 21 45 (S) Jazz 298. 22.25 Overwe ging. 22.30 Nws. 22.40 (S) Goal. pro gramma vanuit en rondom de sport. 23.55-24.00 Nws. Hilversum II - 18 00 Nws. 18.11 Embargo. (P.P.: 18.20 Uitzending van de Politieke Partij Radi- kalen) NOS: 20.00 Nws. 20.05 (S) Het tuur). 22.15 NOS-Cultuur- Alles wat cul tuur interessant maakt en internationaal gericht. 23.00 (S) Met het oog op morgen, met om 23.05 Aktualiteitenoverzicht Radio en TV, 23.20 Den Haag Vandaag en 23.52 Even ontspannen voor het sla pen gaan .23.55-24.00 Nws. Hilversum Hl - 18.03 De vakaturebank. 18 10 (S) NOS- maal. VERONICA: 19.02 (S) Veronica op drie. VPRO: 20.02 (S) VPRO-vrydag- op-drie. 23.02 Radio Vrij België. 0.02 (S) AmigosdeMusica. AVRO: 1.02 (S) Radio Pandora. 2.02-7.00 (S) 'n Nachtje AVRO. Happy sound 8 55 Eerlyk gezegd. 9.03 (S)In 10.03 (S) Muziek by de koffie. 12.03 (S) Dne tussen de middag. 14 03 (S) By Barend. 16.03 (S) De Sportshow. Hilversum IV - AVRO 7 00 Nws 7 02 (S) Reveille 9.00 Nws 9.02 (S) Klassieke pianomuziek. 9 40 (S) AVRO THEMA: Archeologie in Nederland (5). 10.00 (S) Gurre-Lieder. 12 00 (S) Pistache (14 00 Nws 14 30 Or gelconcert. 15.00 Mozartdag te Eist 16.00 In de wetenschap dat 16 20 (S) Zuid- Nederlands Kamerkoor met orgel. 16.40-17.00 Radiojournaal Duitsland I - 17.55-18.00 Journaal. (Regionaal pro gramma NDR 18 00 Sportjournaal. 18.30 Aktualiteiten. 18.45 Zandman netje. 18.55 Nordschau-magazine. 19.26 Die Unternehmungen des Herm Hanns, tv-sene. 19.59 Programma-overzicht. WDR: 8.05 t.r 18 00 Nieuw Westfalen. 18.05 Intermezzo: Die uber- lebenden der Mary Jane, tv-serie. 18 45 Cafe Hungaria, tv-serie. 19.15 Aktualitei ten 19.45 Hit urn 4 tel vor 8). 20.00 Jour naal en weerbericht. 20 15 Der G'wis- senwurm. volkscomedie. 21.40 Der 7. Sinn. 21.45 Reportage uit Bonn Parle- Zaterdag 16 oktober Hilversum I - VARA 7 00 Nws. 7.02 (S) Z.O. 7.30 Nws. 7 41 (S) Dingen van de dag 7 53 (S) Z.O 8 30 Nws. 8.36 Gvmn. v. d. huisvrouw 8 45 (S) ZO. 10.30 Nws. 10.33 (S) Z.I. 12.26 Med. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws 12 41 (S)In de Rooie Haan.Hitwerk en aktualiteiten 14.30 (S) Orkest Malan- do. 15.00 (S) Het zout in de pap. (15.30 Nws.) 17 00 (S) Zing zomaar simpel een melodie. 17.30 Nws. 17.32 (S) Dingen van de dag. Hilversum - TROS: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 By de tyd "sein" 8.00 Nws. 8 11 Ak- tua 8 45 Kom er maar eens by (9 35-9.40 Waterstanden). 10.00 De tien-om kinder show. 10 30 Aktua-Sport (11.00 Nws.) 11.30 Hartje Beesterzwaag OVER- HEIDSVOORL 12.49 Exportiviteiten. TROS 13 00 Nws 13 11 Aktua 13 30 Van je familie moetje het hebben. 14 30 Met een knipoog naar het theater. 15 30 Or gelmuziek 16 00 Nws. 16.30 De Europa- rade. 17.55 Mededelingen. Hilversum Dl - NCRV: 7.02 (S) Popstation. 8.03 (S) daadsene 0.50-0.55 Journaal. Duitsland II - 17.00 Journaal. 17.10 Robinzak, jonge renprogramma 17 40 Aktualiteiten en muziek. 18 20 Film met Laurel en Hardy 18 40 Manner ohne Nerven, tv-serie 19 00 Journaal. 19.30 Reportages van buitenlandse correspondenten 20.15 Der Fall Bundhund, tv-film. 21 50 Jour naal. 22.05 Kurzfilm International 2 tru- •cagefilms. 22.30 Die Strassen von San Francisco, tv-serie. 23.15 Journaal. Belgische TV VRIJDAG 15 OKTOBER Belgle Nederlands - 18.00 Mumfie, jeugdfilmserie. 18.15 Open school, informatief programma. 18 45 Overzicht van kulturele aktualitei- .en in Vlaanderen 19.10 Dokumentaire ;n show rond Miriam Makeba 19 40 Me iedelingen en weerbericht. 19 45 Jour naal. 20 15 De Flinstones, tekenfilmse rie. 20 40 Bus Rilev is back in town, speelfilm. 22.10 K.T.R.C. 22.40-22.50 Journaal. LEIDEN - "Gillen maar zo". Deze typisch Leidse uitroep dient als motto voor de tentoonstelling, die ter gelegenheid van de heropening van de Leidse Schouwburg tot en met 13 november in het K. en O.- gebouw aan de Oude Vest wordt gehouden. Een expositie over het ADVERTENTIE (Papakt PARADE, de zachtere vieux) HÉÉÉRLIJK ZITTENDE BANKENSTELLEN EN LEIDEN - Het „McCarthyisme" is genoemd naar de Amerikaanse se nator Joseph McCarthy, die in 1950 een anti-communistische heksen jacht in Amerika ontketende. Zijn acties vormden een vervolg op het door president Truman in 1947 in gestelde „Loyalty Security Pro gram", dat beoogde de overheids diensten te zuiveren van subver sieve (dus communistische) ele menten. Alger Hiss, ambtenaar van het ministerie van Buitenlandse Zaken en ex-adviseur van presi dent Roosevelt, Klaus Fuchs en het echtpaar Rosenberg zijn in die eer ste vervolgingsperiode de meest door de publiciteit achtervolgden. Als McCarthy zich ermee gaat be moeien stelt hij verantwoordelijke mannen als Owen Lattimore, gene raal Marshall en de geleerde Robert Oppenheimer in een kwalijk com munistisch daglicht. McCarthy, door de behartiging van de belan gen van het groot-kapitaal „The Pepsi-Cola-Kid" genoemd, gaat hiermee duidelijk te ver. Als hij in 1954 met Fort Monmouth het leger wil zuiveren is zijn politieke graf gegraven. De Zaak Oppenheimer zal echter altijd in de geschiedenis- blijven voortleven als een aaneen schakeling van vuige verdachtma kingen en grove, infame laster. Re den voor het Handke/Weiss- gezelschap om „De Zaak Oppen heimer", een verslag in negen scè nes naar authentieke documenten van de hand van Reinhard Kipp- hardt en in een vertaling van Gerrit Kouwenaaren Jean A. Schalekamp voor het toneel te bewerken. Kees Wientjes, die J. Robert Oppenhei mer speelt, heeft zeer nadrukkelijk zijn stempel op de interpretatie van de „Oppenheimer-documenten" .gedrukt. Wientjes zet een bedacht-. zame Oppenheimer neer, die uit erst gereserveerd antwoord geeft op vragen van de Veiligheidscom missie, bestaande uit Gertrud Gray (Judy Doorman), Ward V. Evans (Jaffe Vink) en TÏiomas A. Morgen, de groot-industrieel, gespeeld door Hans Brans. Ook weet Oppenhei mer vaak verrassend origineel en gevat de aantijgingen van de advo caten van de Commissie voor Atoomenergie, Roger Robb (Piet de Klerk) en C. A. Rolander (Marije Pel) te pareren. De advocaten van Oppenheimer, Herbert S. Marks -(Bram Buijze) en Ann Garrison (Jo- sine Dekker) blijven in de docu menten vocabulair ver achter bij hun opponenten. Dramatisch was dit gisteravond beslist niet het ge val. Buijze was speltechnisch be slist beter dan De Klerk, die atoomenergie-advocaat Robb ge stalte gaf. Het grootste bezwaar tegen de door de aanklager en de verdediger opgeroepen getuigen was wel, dat de meesten te snel en te oppervlakkig door hun tekst snelden. Dit documentaire toneel over het onderzoek door de „Ato mic Energy Commission" maar de loyaliteit van de fysicus Julius Ro bert Oppenheimer had echter zo veel handvaten, dat het binnen de emotionale geladenheid naar ni veau moest groeien. Die ontwikke ling kon de toeschouwer gistera vond in het LAK-theater dan ook op de voet volgenHet is een wezen lijk andere benadering. Alsof men een spin betrapt bij het weven van zijn web. BERT KOEKEBAKKER toneel, ingericht door de werk groep dramaturgie van de Leidse universiteit onder aanvoering van het schouwburgcommissielid Coby Bordewijk. Een van de on derdelen van de tentoonstelling, waaraan veel zorg is besteed, be treft de geschiedenis van het Leidse theater van 1705 tot heden. Een boeiend beeld wordt voorts gegeven van de ontwikkeling van de toneeltechnieken (op de foto o.m. een oude regenmachine) en van de theateraankleding. Het zijn vooral de vele kostuums, die deze bijzondere expositie tot een kleur rijk geheel maken. Men wordt er ook op speelse wijze geïnformeerd over het repertoire van toen en nu. De spelers en het publiek komen op deze interessante tentoonstelling eveneens aan bod. Een klankbeeld en een videoband geven aanvul lend nog enige historische en ac tuele informatie. De "dramatische tentoonstelling vol kluchtige taferelen" is dagelijks geopend van tien tot vijf uur. Ter muzikale opluistering zal op de za terdagmiddagen de Leidse trouba dour Jan van Rhenen met zijn gi taar in de naast de schouwburg ge legen K. en O.-kapel aanwezig zijn. Koningin Juliana zal vanavond voordat de musicalvoorstelling be gint een bezoek aan de theaterten toonstelling gebracht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 5