Evangelist
Maasbach
Gouwekerk is
godsgeschenk!"
En zo is het begonnen
21
ZATERDAG
EXTRA
Hoe is Johan Maasbach met zijn
goed-renderend Pinkster genoot
schapachtige groep volgelingen be-
In zijn eigenhandig geschreven
werkje prijs tien gulden) "Waarom
ik Christus predik"zegt Maasbach,
over zijn beginperiode, die zich in
1952 in Gouda afspeelde:
"In een gehuurde zaal ben je nooit
zo vrij, als in een eigen gebouw.
Vooral als men God wil loven en
prijzen, zoals de bijbel het ons leert,
stuit men op veel tegenstand. De
duivel schijnt dat vreselijk te haten
Zo kwam ik in Gouda terecht in de
Zeugstraat op nr. 38. Daar stond
een gebouwtje, dat al gedurende 40
a 50 jaar een evangelisatiege
bouwtje was. Toen ik naar binnen
ging, en het zag, dacht ik: 'Dit is
het
Ik kon het kópen voor 10.000 gulden.
Na de dienst ging ik even voor het
raam staan kijken van de Goudsche
Courant, die toen nog aan de Zeug
straat was gevestigd. Naast mij
stond een eenvoudige vrouw, die me
de vraag stelde of ik de man was,
die 's avonds in de Groenendaal
had gesproken.
Ik beaamde het, en zij zei mij: "Ik
ben hypotheekhoudster van het ge
bouw aan de Zeugstraat. Als u het
koopt, kunt u 8.000 gulden hypo
theek krijgen tegen 4 procent rente".
Mijn hart sprong op van vreugde en
dankbaarheid. Ik had niet eens ge
zocht, maar God had die vrouw ge
stuurd".
Later verhuisden we naar een
mooier gebouw in het Paredijs,
waar we nu nog zitten. In de zaal
van het Veemarktrestaurant hield
ik m'n eerste campagne"
Overigens is Johan Maasbach We
reldzending", een genootschap met
minstens 300.000 lidmaten - ver
spreid over de hele wereld - een
duidelijk familie-bedrijf.
Onder het aanvoerderschap van
Johan Maasbach werken zijn
vrouw Willie mee op de band opge
nomen zang, en assistentie bij "lief
desmaaltijden"), zijn zoons Robert
en David werkzaam op het hoofd
kwartier in Den Haag.o.a. drukke
rij), zijn dochter Esther en schoon
zoon Terry runnen het filiaal in
Windsor (New York, Verenig de Sta
ten), terwijl receptioniste Gonny,
samen met Esther en Helen een zin
gend en evangeliserend trio vor
men, bekend onder de naam "The
Maasbach Sisters".
Door
Theo de Jong
Foto
Martin Droog
Ja, met Gods hulp heb ik
de Gouwekerk van afbraak
gered. Begin volgend jaar
hoop ik de eerste
evangelisatie-diensten in
het gebouw te houden. Eerst
moet het dak in orde komen,
en de centrale verwarming
zijn aangelegd. Dan komt er
een levensgroot rood neon-
kruis op de hoogste toren als
een lichtend baken. En in de
kerk komt prachtig kamer
breed tapijt op de vloer:
grote bloemen op een rode
ondergrond. En het is Jezus
Christus, die dit alles moge
lijk maakt".
Evangelist en gebedsgenezer Jo
han Maasbach is nu 57 jaar. Zijn
grofgebouwde lichaam gaat
schuil in een luidruchtig geruit
pak, vervaardigd uit lichtge
vende groene garens. Zijn voeten
steken in glimmende zwart-lak
molières, terwijl rond zijn forse
torso een licht-zalmkleurig over
hemd spant. Aan zijn opmerke
lijk grote handen ontbreekt een
trouwring, al blijkt uit een ge
toonde kleurenfoto dat hij samen
met zijn vrouw Willie een vrucht
baar nakomelingsschap heeft ge
sticht, bestaande uit de zoons
David, Joy, John Robert en de
dochters Gonny, Esther en He
len.
Oe flink uit de kluiten gewassen
wonderdoener startte zijn zegen
rijke werk in 1952, met een evan
gelisatiegebouwtje aan de Zeug
straat in Gouda. Tevoren voer hij
als kok/hofmeester op de
Holland-Amerika Lijn, en bracht
daarna als vertegenwoordiger
roestvrijstalen keukengerei aan
de man.
Nu, bijna 25 jaar later, mag hij zich
de trotse eigenaar noemen van de
neo-gothische Gouwekerk in
Gouda (gekocht voor de symboli
sche prijs van èèn gulden), de
voor eenzelfde som verworven
historische Havenkerk in Schie
dam, de voormalige Capitol-
bioscoop in Den Haag (verbouwd
tot bijeenkomstencentrum) een
winkel/flatcomplex in Den Haag
(waar het driftig hart van zijn
zendingsnetwerk klopt), vesti
gingen in Leiden, Utrecht, Am
sterdam, Tiel en Leerdam, en fi
lialen in India, Indonesië en de
Verenigde Staten.
Kroon op werk
.De Gouwekerk lijkt de kroon op
Johan Maasbach's aardse werken
te worden. Zelf blijft hij eenvou
dig onder dit alles. Gezeten op
een in de hoogte verstelbare
stoel, vanachter een imposant
bureau met naambord, en temid
den van talloze bureau uit verre
landen die voor een onmisken
bare bazaar-sfeer zorgen, zegt hij:
"Men zegt dat ik het Evangelie
verkoop. Dat klopt, want dat doe
ik ook. Ik geloof in hetgeen ik
aanprijs. En heeft Christus ook
niet gezegd: "Ik drijf handel, tot
ik wederkom?"
Als je niet gelooft in wat je ver
koopt, nemen de mensen 't niet
van je aan. Ik sta achter onze
blijde boodschap".
Tot voor kort spanden actiecomi-
tè's groepen uit de Goudsche
burgerij en niet in het minst de
Goudsche Courant zich een
drachtig in om de Gouwekerk
voor afbraak te behoeden. Het
neogotische gebouw werd aan
vankelijk niet door minister Van
Doorn (CRM) op de lijst van be
schermde monumenten ge
plaatst.
Het roomskatholiek kerkbestuur in
Gouda wilde, in overleg met bis
schop Simonis te Rotterdam, het
pand verkopen. Niet alleen we
gens het kostbare onderhoud,
maar ook wegens de ontvolking
van de Goude binnenstad (min
der kerkgangers). De opbrengst
zou dan goed kunnen gebruikt
voor de bouw van een nieuw
kerkje in Kort Haarlem.
Aanvankelijk zou een projectont
wikkelaar het complex aanko-
Vijf ton
Uiteindelijk kocht de gemeente
Gouda het Gouwekerk-
pastoriecomplex voor 500.000
gulden, kreeg op dit bedrag toch
nog een forse subsidie van CRM
en verkocht het geheel ten slotte
voor èèn gulden aan Johan
Maasbach Wereldzending, die
werd verplicht een restauratie uit
te voeren.
Intussen kwam de kerk - alsnog -
op de monumentenlijst te staan -
een gegeven, waaruit Maasbach
de hoop put, dat hij bij het op
knappen van het verwaarloosde
pand öök staatssubsidies mag
verwachten. Niettemin blijft het
een uitermate kostbare onder
neming voor hem, want winkel
centra en kantoorruimten bieden
nu eenmaal meer rendement dan
een kerkgebouw. Zelfs al is het
een levensblije
Pinkstergemeenschap-achtige
groepering, die Maasbach be
stiert.
Terwijl hij zijn ogen vanonder bor
stelige wenkbrauwen nadenkend
op de verslaggever richt, zegt hij:
"Ik zou in de kranten graag een
oproep willen doen aan een ieder,
die blij is dat dit prachtige mo
nument blijft behouden, en
wordt opgeknapt. Giften zijn
welkom - via de Algemene Bank
Nederland, en via de giro. Stor
tingen op gironummer 4420, ten
name van Maasbach Wereldzen-
ding/Gouwekerk zijn 't handigst.
Dan heeft men zekerheid dat het
geld voor honderd procent voor
dat speciale doel wordt gebruikt.
Elke gift wordt met een kwitantie
verantwoord. En het is goed dat
men weet: elke gift aan ons is af
trekbaar voor de belasting.
Internationaal
Tussen twee intercontinentale rei
zen door wil de evangelist Maas
bach gaarne spreken over Jezus
Christus in het algemeen, en de
dienstbaarheid van Maasbach's
evangelisatiewerk in het bijzon
der.
Dat is toeval, want Johan Maasbach
is een druk bezet man, en vindt
nauwelijks rust in zijn Haagse
evangelisatie-bolwerk.
In de kelder wordt op uiterst-
moderne drukmachines, bediend
door psalmen-neuriënde tieners,
het alom begeerde tractaatwerk
in tienduizenden exemplaren
vervaardigd. In geluidsdichte
kamers worden cassette-bandjes
verveelvoudigd, die het oor moe
ten verwennen met programma's
als "Tommy Lee's liefdesmaal
tijd" - het produkt van een Ame
rikaanse collega-gebedsgenezer.
Vuistdikke boeken worden gere
produceerd voor naar Maas
bach's evangelie hongerende ge
lovigen in verre landen. En radio
Luxemburg zorgt dat de blijde
boodschap internationaal door
de ether vliegt. In een decent kan
toortje, aangeduid met het En
gelse bordje 'Cashier', worden de
financiële zaken afgehandeld,
terwijl in een andere vleugel be
jaarden in speciale Maasbach-
flatjes een veilige haven vinden.
Wuft
Het evangeliserend personeel ten
slotte groept tijdens het lunchuur
samen in een speciale gebeds
ruimte: een wuft vertrek met
paars langharig tapijt, en een
witte vleugel op het podium.
"Maar ook in dit vertrek is alles
op het gebed gericht", laat een
koffiekleurige assistente na
drukkelijk weten.
Maasbach is net terug van een
langdurige trip door Indonesië
met massabijeenkomsten (de
films van dit treffen worden weer
elders vertoond), en moet bin
nenkort al weer op weg naar Co
lombo, Madras, en Djakarta. Wel
licht is het daarom, dat zijn
privè-kantoorruimte een bastion
van rust en afzondering is. Men
vermag het slechts te betreden,
na eerst electronisch-beveiligde
aan een ketting te hebben ge
trokken, die is verbonden met
een metalen koe-bel, zoals ook
wel in Oostenrijk wordt aange-
troffen. Pas dan ontsluit de mees
ter de elektronisch-beveiligde
deur door een simpele druk op
een knop, die naast zijn stoel is
aangebracht.
Gouwekerk
Over zijn Goudse Gouwekerkpro-
ject is hij uiterst mededeelzaam.
Maasbach: "Ik las over de drei
gende afbraak van die kerk, en ik
vond het-doodzonde als dat ge
bouw zou verdwijnen. Ten eerste
zou ik zo'n pand, ook als ik katho
liek zou zijn geweest, nóóit heb
ben laten slopen. Ik zou met een
grote foto van die kerk naar Span
je, Italië of een ander katholiek
land zijn gegaan, om geld in te
zamëien. Rome is zó rijk
met zijn miljoenen christenen en
biljoenen, die overal in grond en
gebouwen zijn geinvesteerd
Maar ja, wat wil je. De paus be
stuurt de kerk met zijn verstand.
En ik doe 't met mijn hart.
Het allereerste evangelie werd toch
ook verkondigd door een een
voudige timmerman uit Naza
reth?"
"Bovendien", zo betoogt hij, "is
voor mij iedere gelovige gelijk. Of
hij nu roomskatholiek is. protes
tant, gereformeerd of tot de pink
stergemeente behoort. Als-ie
maar geen Mohammedaan is, of
communist. Want dat is veel er
ger
stilte vallen. Een Surinaams
meisje brengt hem geruisloos
koffie, die zorgzaam op een
thermisch-verwarmd metalen
treefje wordt geplaatst. Zo blijft
straks ook het twèède kopje
Oude kleding
Met de Gouwekerk in Gouda be
ginnen we, zo gauw we de sleutel
hebben. Maar ik heb begrepen,
dat de pastoor nog in de pastorie
woont. Trouwens, de ruimte in
die pastorie lijkt veel groter, dan-
ie in werkelijkheid is. De pastorie
krijgt voor de helft een "woon
bestemming". Een deel wordt
gebruikt voor het sorteren van
oude kleding (bestemd voor arme
mensen in India en Indonesië), en
een deel wordt gebruikt voor de
opvang van verslaafden aan
drugs."
•"Jit de woorden van evangelist
Maasbach blijkt, dat er aan de
Gouwekerk flink wat moet wor
den opgeknapt: "Het dak, de go
ten, de vloerverwarming - die ze
ker 80.000 gulden kost - en dan is
er 1200 vierkante meter vast tapijt
nodig. Daar komen bij de geluids
installatie, de elektrische instal
latie, en waarschijnlijk ook een
klein zwembadje"
Onderdompeling
Dat laatste element staat overigens
los van de sportieve inzet van
Maasbach's medewerkers. Het
bassin, van geringe afmetingen,
wordt waarschijnlijk nabij het al
taar geplaatst als
onderdompelings-mogelijkheid
voor gelovigen-in-spe, die eerst
de doop moeten ondergaan. "Al
les bij elkaar wordt het wel een
project van circa anderhalfmil-
joen gulden, al gaat daar nog wat
subsidie af. Maar ik hoop op bij
dragen van sympathisanten, en
anderen, die ons werk willen
steunen. Als je alleen al denkt,
wat 800 stoelen ons gaan kos
ten
De vorige vestiging van Johan
Maasbach Wereldzending in
Gouda, ondergebracht in een
straat achter het Goudse politie
bureau die ook wel met Paradijs
wordt aangeduid, wordt geslo
ten. "Maar dat levert ons geen
geld op. Het Paradijs-pand is
door ons gehuurd van de ge
meente. Het wordt daarna afge
broken".
Restauratie
De Gouwekerk wordt wel zoveel
mogelijk in oude staat terugge
bracht. Maasbach: "De biecht
stoelen komen terug. Ik hoop dat
sloopfirma De Waard ze nog heeft
staan. Ook de kruiswegstaties
moeten weer terugkomen, en die
mooie schilderijen van heiligen.
Maar ja, ook aan het comfort mag
niets ontbreken: er komt een se
rie moderne toiletten
Mijmerend over de feestelijke
opening van de Gouwekerk, ko
mend voorjaar, zegt hij dat wel
licht ter gelegenheid daarvan een
concert wordt gegeven door een
Amerikaanse groep Maasbach-
leerlingen. De evangelist, met ge
loken ogen: "Als jongen van ne
gen jaar had ik al een roeping, era
liep ik achter het Leges des Heils
aan. Toen was het Leger nog
blijmoedig
Ik voelde niks voor een officieel
kerkgenootschap, zoals katho
lieken of protestanten. Ik moest
zelf iets gaan doen. In mijn zaken
leven heb ik het evangelie ook la
ten meespreken - dat was al, toen
ik nog roestvrij staal verkocht.
Want het evangelie is de blijde
boodschap, en is het antwoord op
alle problemen, waarmee de
mensen worden geconfronteerd.
Christus is de hoofdpersoon om
wie alles draait. Dat zou ook in
andere kerken zo moeten zijn.
Maar helaas, te vaak hoor je nu -
God is dood. Laat 't duidelijk zijn:
met die stelling ben ik het beslist
niet eens.
God spreekt door z'n woord, en
door z'n geest met mij. Vooral als
ik in gebed ben. En dan ant-
Advies
In de toch kostbare Gouwekerk
zaak, die ruim een miljoen aan
investering vergt, heeft de heer
Maasbach eveneens in gebed om
advies gevraagd. De evangelist:
"Jezus heeft duidelijk 'ja" tegen
me gezegd. Toen werd het me pas
goed duidelijk, dat we dit project
niet voorbij mochten laten gaan.
De Gouwekerk is ons in de
schoot geworpen. Het is een
GodsgeschenkEn na een
kleine pauze: "Die Goudse kerk
is groot in onze ogen. Maar ook in
de ogen van God? God heeft zijn
volk door de woestijn geleid. En
hij zorgt ook dat er voldoende
geld voor de Gouwekerk komt.
Zoveel vertrouwen moet je wel
hebben".
De moderne communicatiemedia
blijven bij het uidragen van
Maasbach's boodschap niet on
gebruikt. Er zijn radio uitzendin
gen gericht op Suriname, de An
tillen, Amerika, Canada, Luxem
burg, Indonesië en geheel Afrika.
In totaal worden 50 miljoen vaste
luisteraars bereikt. Het
Maasbach-blad "Nieuw Leven"
is internationaal verkrijgbaar, en
de traktaten verschijnen in 30 ta
len. Toch zegt Maasbach: "David
telde zijn volgelingen, en het
werd hem fataal. Dat doe ik niet.
Al mogen we toch wel rekenen op
circa 300.000 sympathisanten. En
hun aantal groeit nog steeds
Johan Maasbach, die het niet bij
bidden laat, maar door handop
legging ook lichamelijke kwalen
bestrijdt, vindt dat zijn werk
geenszins 'bijzonder' genoemd
mag worden. "Ik doe iets heel
gewoons. Ik probeer iedereen
kind van God te maken. Als mijn
bede wordt verhoord, is hij gene
zen. En is iemand lichamelijk
ziek, dan red ik hem ook. Ik heb
kreupelen laten lopen, en blinden
weer ziende gemaakt. Dat alles in
de naam van Jezus Christus - hal
lelujah".
Genezen normaal
Als voorzichtig wordt geïnfor
meerd of dit sucq.es produkt was
van een moment van godsdienstige
extase, en beslist niet blijvend van
aard, is Maasbach ontzet door zo
veel scepsis. "Ik tel geen gelovigen,
en ik tel geen genezingen. Maar er
zijn talloze volgelingen hersteld.
Genezen is voor God een normale
wijze van handelen. Als we piet in
wonderen geloven - hoe kunnen we
dan kind van God worden?"
Dan, om toch ook zijn beperktheid
aan te tonen, zegt de Goudse evan
gelist: "Als ik iemand inderdaad
genees, gebeurt er wat met mij. Ik
ben niet trots, nee. Het geeft me wel
een thrill - een schok, en het geeft
me happyness - een diep gevoel
van blijdschap. En weet u dat er
zelfs mensen zijn genezen door te
luisteren naar mijn radio
uitzendingen, of naar een telefoon
gesprek met mij?"
Terugkerend tot het herstel van de
Gouwekerk in Gouda, zegt Johan
Maasbach: "God is overal. In Gou
da, en in Amerika. Hij is niet aan
afstand gebonden. Overal zijn
mensen hongerig naar de waarheid.
Wij brengen vrede in de harten, en
daar verlangen de r
Bekendste
De rustgevende blijde boodschap-
stem van Maasbach, die enkele
uren rustig-docerend gegevens
over het bijbelse werk uitdraagt,
stokt pas geruime tijd als hem
wordt gevraagd of hij nu echt de
bekendste evangelist van Neder
land mag worden genoemd.
"De bekendste van Nederland? Ik
ben de grootste van hèèl Europa, en
ook de énige die gebedsgenezing
toepast. Je zou mij op een lijn kun
nen stellen met Tommy-Lees Os
borne en Billy Graham in Amerika.
Al is Billy Graham natuurlijk de
bekendste ter wereld".
Het is duidelijk - zo blijft er zelfs na
het miljoenenproject van de Gou
wekerk toch nog wat te