PROTHESE-KUNST IN LAKENHAL Het Liefdesconcilie' toneelstuk met de geur van een opera ffil— ...en gistI toegelicht programma l DECORONTWERPER JEAN-MARIE FIEVEZ: Hier en Nu met publiek Een schoolvoorbeeld van hoe vlotte, sterke meisjes-en jongensjassen eruit moeten zien, vindt u bij de Bonneterie. College Coat WOENSDAG 29 SEPTEMBER 1976 RADIO - TV - KUNST PAGINA 5 landse Vereniging voor Orale Her- yorming (VNOH) heeft tot dusverre al bereikt dat er twee stranden in Nederland zijn vrijgegeven waar men zonder kunstgebit mag lo pen", aldus Guus Flögel, voorzitter van de Stichting. De Stichting van haar kant probeert de mensen te hervormen door middel van de kunstwerken die zij op dit gebitge- bied maakt. Aan de ene kant wor den de artistieke kwaliteiten van een kunstgebit belicht, aan de an dere kant worden de functionele mogelijkheden van het kunstgebit uit de doeken gedaan. Dat het kunstgebit in vroege tijden een belangrijke plaats in het dage lijks leven had valt af te leiden uit enkele schriftelijke overleverin gen. Bij de Romeinen betekende "Nunc est orale" niets anders dan "het is tijd voor mijn kunstgebit", en Galilei kwam, bij zijn pogingen om in de diepere achtergronden van het kunstgebit door te dringen, tot de verrassende uitspraak "Ep- pur' si muove" (En toch kan het klapperen"). In de 18e eeuw heeft een Franse markies zijn gehele le vensfilosofie weten weer te geven in het volgende gedichtje: "La vie est brève, un peu d'amour, un peu d'oralève, et puis bonjour" (het le ven is kort, een beetje liefde, een beetje kunstgebit, en dantot ziens). ling van het kunstgebit. De leden van de stichting hebben vele soor ten objekten gemaakt die het kunstgebit in al zijn facetten laten zien. Zo zijn er een fakirgebit, een koninklijk gebit, een schaakgebit, een snoep-gebitklok, een kunstge bit met huiganker, dramatische en sensuele gebitten, en nog vele an- dÓnWÉHlHÉBI Men kan zich afvragen of dit kunst te noemen is. In de eerste plaats dient dan gezegd te worden dat wij altijd spreken van een kunstgebit en niet van bv.'een reservekaak. Het kunstgebit is van zichzelf al kunst. In de tweede plaats zijn het, volgens Reneman, voorwerpen die niet gebruikt horen te worden en daarom kunstwerken genoemd kunnen worden. Om de verwarring weg te nemen tussen een kunstge bit en een kunst gebit spreekt Re neman ook liever van kunst kunst gebitten. Als u na dit verhaal er van over tuigd bent dat deze tentoonstelling een flauwe grap is en dat de geëx poseerde objecten van een slechte smaak getuigen, moet u echter toch de moeite nemen om de expositie te gaan bezoeken. U kunt dan voor uzelf uitmaken wat deze prothese kunst is, en als u zich dan nog ge nomen voelt kunt u het beste te rade gaan bij kunstgebit dragende familieleden of kennissen die, erva ren op dit gebied, het juiste advies kunnen geven. De tentoonstelling Jean-Marie Fièvez: "Als dit Liefdes concilie niet aanslaat dan komt dat niet door werkverzuim WOENSDAG NEDERLAND I 18.15 - Moderne Elektronica (les 1) (TELEAC) 18.45 - Verkeersplichten informatierubriek over het verkeer (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.05 - Van gewest tot gewest (NOS) 19.50 - PSP (POL. PARTIJEN) 20.00 - Een jonge vrouw in 1914 (dl 1) (NOS) 21.35 -Journaal (NOS) 21.50 - Den Haag vandaag (NOS) 22.05 - Panoramiek (NOS) 22.35 - Studio Sport (NOS) 23.20 - Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.00 - Avro's Sportpanorafna, bokswedstrijd Mohammed Ali - Ken Norton (AVRO) 18.45 - Ti-Ta-Tovenaar (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.05 - Ik spreekjou nog wel (5) (IKON) 19.30 - Kenmerk (IKON/kro/rkk) 20.00 - Journaal (NOS) 20.25 - Prinses Beatrix Fonds (SOCUTERA) 20.30 - Jongerendag 1976 (EO) 21.15 - Tussen twee werelden (EO) 22.45 - Tenslotte (EO) 22.50 - Journaal (NOS) LEIDEN -"Hoe meer kunstgebitten hoe groter de welvaart"Dat is de mening van Max Reneman,een van deleden van de Stichting Openbaar Kwnstgebit.die hun werk in een van de zalen van de Lakenhal expose ren. De tandartsen Guus Flogel, Wim Haak en Max Reneman vor men te zamen de Stichting Open baar Kunstgebit die zich tot be langrijkste taak in deze wereld stelt om het taboe van het kunstgebit te doorbreken Volgens Max Reneman is het elke dag weer te zien hoe het kunstgebit gediscrimineerd wordt. Zelfs in een reclame op de televisie van een of ander reinigingsmiddel voor kunstgebitten, ziet men in een glas water geen kunstgebit maar een vormpje waar het woord kunstge bit in gedrukt staat. En zo zijn er nog wel veel meer voorbeelden te noemen. De Stichting wil dit taboe uit de wereld helpen door het kunstgebit zoveel mogelijk open baar te maken. Zij heeft hiervoor een vereniging opgericht die zich daadwerkelijk met dit "openbaar" maken bezig houdt. "Deze Neder- De NOS-televisie zal vanavond in Studio Sport van 22.35 tot 23.20 uur op Nederland I samenvattingen geven van drie die avond te spelen wedstrijden om de Europacup. Dit zijn Manchester United-Ajax PSV-Dundalk en Rhoda JC-An- derlecht. Als Het Liefdesconcilie" een succes wordt,dan zal dat vooral te danken zijn aan het visuele spektakel dat de voorstelling kan bieden. Toen de Toneelraad Rotterdam het in 1893 door de Duitser Oskar Panizza ge schreven stuk voor het seizoen 197611977 aankondigdededen me teen al wilde geruchten de ronde omtrent enscenering, kostumering en illustratie. De Rotterdamse Schouwburg zou worden "omge bouwd" tot het Vatikaan, de stem van de omstreeks 1495 functione rende paus Alexander VI zou con tinu zegenend over het Schouw burgplein schallen en zelfs de ou vreuses zouden, in katholiek ponti ficaal, als levende ornamenten worden inaeschakeld. Geruchten .er waren ook plannen in die richting. Even maar. Totdat er serieus werd nagedacht en er werd besloten dat Panizza's ba rokke koortsdroom over hemelkerk en hel in een strenger kader gereali seerd moest worden. Door Frans Happel "Het is waar", zegt de Belgische decor-ontwerper Jean-Marie Fiè vez, "dat Panizza fantastische aan duidingen van beelden heeft gege ven. Maar, naar mijn mening moet het publiek toch niet naar de schouwburg komen met het idee dat de tekst onbelangrijk is. In de opvatting van regisseur Frans Ma- njnen, van mij en van alle andere medewerkenden zal het visuele een support zijn voor de tekst. Niet om gekeerd". Dat kan best. Neemt allemaal niet weg dat de jonge Belg (hij is 27 jaar) een enorme klus in handen heeft gekregen. En de hemel én het Vati kaan én de hel op een schouwburg toneel realiseren, voor een stuk dat allesbehalve klinisch geschreven isga er maar aanstaan. ADVERTENTIE MVBCitizen wereldberoemde machines te3en de scherpste prijzen Programmeerbare elektronische rekenmachine met telstrook en uitleesvenster. prijs 870,- prijs 885,- Haarlemmerstraat 167/171 071-146041 Fièvez: "De grootste moeilijkheid is de balans te vinden, de grens te trekken tussen de beelden die ge bouwd moeten worden en de beel den die je het publiek kan laten fan taseren. Je komt er dan ook niet met simpel'een leuke hemel vol aardige wolkjes, een Vatikaan met gouden muren en een hel met een gigantische open haard. Wat ik vooral in dezé produktie heb pro beren te bereiken is, wat je zou kunnen noemen, de moleculen van de atmosfeer rond de spelers van kleuren voorzien, de ruimte zicht baar maken". Jean-Marie Fièvez (die in Neder land onder andere werkte met Ad rian Brine en Paul Melton) denkt HILVERSUM - televisie uitzendingen telecisie-uitzendin- gen van NCRV's actualiteitenru briek „Hier en Nu" zullen met in gang van 9 October worden gewij zigd. De rubriek verschijnt dan in het vaste NCRV-programma op za terdagavond kort na tien uur. Het wordt een studio-uitzending met publiek. Vaste onderdelen worden een wekelijkse enquète-vraag, een actuele reportage over een persoon of een gebeurtenis aan te wijzen door de kijkers, een weerpraatje, een special en een muzikale bij terug aan de grootste produktie waaraan hij ooit heeft meegewerkt. In 1971 ontwierp hij decors en 180 kostuums voor de Walkure Natio nale Opera in Brussel. Hij: "Wagner kun je als ontwerper klakkeloos volgen, die geeft zóveel indicatie over de ziel, de emoties en de strek king van zijn werkstukken, dat je steeds weer een handvat kunt grij pen. Er zijn maar weinig schrijvers of componisten die ook het visuele van hun bedoelingen kunnen over brengen. Voor Globe heb ik de de cors ontworpen voor "Equus" van Peter Shaffer. Shaffer heeft voor het stuk uitstekend gedacht, maar visueel bracht hij weinig op. Dus begin je als ontwerper volstrekt in het duister. Panizza is echter weer drage van het farce-majeure-team. Aansluitend wordt in samenwer king met Studio-Sport een nieuw sportprogramme uitgezonden. Verder zal de NCRV de zaterdaga vond vullen met een keuze uit vier spelprogramma's, de serie „Sil de strandjutter" en de scholierenquiz „Tweekamp" in bredere opzet. Nieuw is verder een maandelijks gezondsheidsmagazin, een reeks schrijversportretten en een amu sementsserie met Joop Doderer als „Professor Vreemdeling" is tot 7 november te bezichtigen. Vooral tandartsen is een bezoekje aan te raden. JURRIAAN VAN KRANENDONK. zo'n auteur die je al lezende tegelijk een film vertoont". De eerste locatie van "Het Liefde sconcilie", de hemel, ligt volgens Fièvez het dichtste bij de humor die Panizza ventileerde. "Die hemel lijkt eigenlijk best gezellig, al trilt God's troon toch al een beetje door de satire. De hemel heb ik daarom ijl gehouden, inderdaad - een beetje - wit en wollig. Het Vatikaan vervolgens heeft wel de barokke Ook dit koninklijke kunstgebit is tot 7 november te zien in de Leidse Lakenhal. luister, maar toch met mate omdat de aanklacht van Panizza begint door te klinken, dat Vatikaan is geen droorn meer, het kan best waar zijn. Voor de hel kijken we tenslotte letterlijk in de rauwe in gewanden. De voordien gebruikte decors worden omgekeerd, het pu bliek kijkt naar de achter- en on derzijde van de staketsels, er is geen decor meer nodig, de duivel van Panizza maakt alle versiering uit den boze". Samenwerking Jean-Marie Fièvez - verderop dit seizoen zal hij nog decors ontwer pen voor Globe en voor voorstel lingen in Parijs ("Le Chanteur d'Opera" van Frank Wedekind), Brussel ("Henri II", regie Adrian Brine) en Bochum („Der Bibel", re gie Peter Zadek) - stelt nadrukke lijk dat hij in de tien jaar dat hij nu in het theater werkzaam is. nog nooit zo'n samenwerking heeft meegemaakt als in de groep van Frans Marijnen. "Normaal gaat het zo dat regisseur, acteurs en de decor- en kostuu montwerper een stuk maken, dat stuk uiteindelijk in het repetitielo kaal in een doos verpakken, over brengen naar de schouwburg, waar die doos wordt neergezet en het publiek het lint eraf mag halen. Voor "Het Liefdesconcilie" werken we nu al bijna drie weken in de schouwburg zélf, met het licht dat we nodig hebben, met de muziek die moet klinken. En door de enorme inzet van vooral Marijnen wordt er erg hard ge werkt. Dat lees je altijd kort voordat een voorstelling in première gaat. maar als dit "Liefdesconcilie" niet aanslaat, dan komt dat zeker niet door werkverzuim. We zijn nu aan de try-outs toe en nog steeds - ook ten aanzien van de decors - wordt er geschaafd en veranderd". Tenslotte: "Het Liefdesconcilie" is een toneelstuk", zegt Jean-Marie Fièvez, "maar met de geur van een opera. Ik hoop dat de mensen dat ruiken". "Het Liefdesconcilie": première op 2 oktober en in de Leidse Schouwburg op 14 december. Zijn communisten te vertrou wen? Ondanks de degelijke KRO-documentaire van giste ravond weet ik het eigenlijk nog steeds niet. Hoe het Nederlandse volk over communisten denkt, werd wel duidelijk. Bijna een derde (27 procent) vindt dat ze niet te ver trouwen zijn. Vier van de tien zouden zich er zelfs krachtig tegen verzetten als de CPN in ons land aan de macht zou ko men. De overgrote meerderheid (80 procent) wijst de communis tische opvattingen zonder meer af. Dit zegt niet alles. De keerzijde van de medaille is dat 63 pro-- cent van de Nederlanders vindt, dat de CPN niet verboden moet worden. Ook is men redelijk to lerant tegenover communisti sche onderwijzers, burgemees ters, ministers en vakbondslei ders. De „koude oorlogsmentaliteit" is dus zo goed als verdwenen. Maar desondanks wordt er tegen de CPN nog altijd anders aangekeken dan bijvoorbeeld tegen een partij als de SGP. Een juffrouw uit de vele straatinter views typeerde onze houding WOENSDAG 29 SEPTEMBER Hilversum I TROS: 18.30 Nws. 18.41 De blauwe za den, hoorspelserie. 19.00 (S) Muziektrip- tiek van zeven tot tien. 22.00 (S) Bluesti- me 22 30 Nws. 22 40 Aktua III 23.00 (S) De trein van vijf voor twaalf, hoorspel. 23.55-24.00 Nws. Hilversum II VARA: 18.00 Nws. 18.11 Dingen van de dag. PP 18.20 D'66. VARA: 18.30 (S) Tussen start en finish Sport en muziek. 19.30 Vrije tijd, blije tijd. Lichte muziek. 20 00 Nws. 20.05 La Boheme 22.30Theun de Vries vertelt zijn herinneringen. NOS: 23 00 (S) Met het oog op morgen. 23.20 Den Haag vandaag. 23.52 Even ont spannen voor het slapen gaan. 23.55- 24.00 Nws. Hilversum Hl NOS: 18.03 De vakaturebank. 18.10 (S) NOS-maal. 19.30 (S) Langs de lijn. 23.02 (S) NOS-Jazz. 0.02 (S) Take it easy. 1 02 (S) Dat wordt weer nachtwerk. 4.Ö2-7.00 (S) De Achternacht. DONDERDAG 30 SEPTEMBER Hilversum I NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7 08 (S)Te Deum Laudamus. 7.30 Nws. 7 41 (S) Hier en nu 7.55 (S) Muziek in uw straatje. 8 24 Op de man af. 8.30 Nws. 8 36 Gymnastiek voor de huis vrouw 8.45 (S) Tot uw dienst. 9.45 (S) Onder de hoogtezon. 10.30 (S) Nws. 10.33 (S) Een uur natuur. 11.30 (S) Music uit film en musical. 12.00 (S) Uit het song- book van Ria Joy. 12.15 Boeren tuinder. 12.26 Med. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 (S) Hier en nu 12.55 (S) Mid- dagpauzedienst. 13.15(S)Goed gestemd. 14 00 (S) Klanksnoer 15.00 (S) Globaal. (15.30 Nws.). 17.30 Nws. 17.32 (S) Hier en Hilversum II AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnas tiek. 7.20 Dag met een gaatje. (8.00 Nws.' 8 11 Radiojournaal). 8.50 Morgenwij ding. 9 00 Dokumentair. 9.35 Waterstan den. 9.40 Schoolradio 10.00 Radio La- waaipapagaai. 10.10 Arbeidsvitaminen. (11.00 Nws. 11 03 Radiojournaal). 11 30 Rondom twaalf 12.30 Sportrevue. 12.45 Per saldo 13.00 Nws. 13.11 Radiojour naal. 13 25 'n Middagje AVRO 17.00 (S) Parlevinken. Overheidsvoorlichting: 17.40 Den Haag aan de lijn. 17.55 Med. tegenover de communisten erg goed: „Verbieden hoeft niet. Als ze maar zo klein blijven als Zijn communisten te vertrou wen? Zelf vinden ze natuurlijk van wel. En de geïnterviewde CPN'ers - van de Amsterdamse wethouder Van der Velde tot het kamerlid Wolff toe - deden alle pogingen om deindruk van onbetrouwbaarheid weg te ne men. of ze daarin zijn geslaagd? Ik heb steeds meer de indruk dat ze het achterste van hun tong niet laten zien. Als dat wel zo is,"dan lijden ze aan een over dosis simplisme. Want wie kan nu werkelijk de CIA, de multi nationals en de „reactie" de schuld van alle ellende in de wereld geven?. Dankzij de KRO weet ik nu heel wat meer van de communisten en het communisme af. Maar of ze te vertrouwen zijn? De KRO heeft me dat in elk geval niet duidelijk kunnen maken. Dat is jammer. Want de vraag of de communisten als regerings partners kunnen worden geac cepteerd wordt in West-Europa steeds actueler. JAN SCHINKELSHOEK HILVERSUM UI TROS: 7.02 Drie op je boterham. 9.03 (S) Pep op drie 11 03 (S) Drie draait op ver zoek 12.03 (S) Drie draait tussen de mid dag. 14 03 (S) Pop-kontakt. 16.03 (S) De Hitmeesters. Hilversum IV KRO: 7 00 Nws. 7.02 (S) Badinerie. 9.00 Nws. 9.02 (S) Aan woorden voorbij. 9.10 Echo. 9.30 (S) Onderwijsprogramma. 10.00 (S) Aubade. 12.00 (S) Rondom Haydn. 14.00 Nws. 14 02 (S) Kamermu ziek 15 00-17 00 (S) Kollage van alle daags en zeldzaam. DUITSE TV WOENSDAG 29 SEPTEMBER Duitsland I 16 15 Journaal 16.20 Liederen door Fritz Wunderlich. 16.50 Kinderprogramma. 17.05 Spelprogramma voor scholieren. 17.45 Sport. 17.55 Journaal. 17.57-18.00 Verkiezingspraatje. (Regionaal pro gramma: NDR: 18.00 Das Bremer Haus. 18.30 Akt. 18.45 Zandmannetje. 18.55 Nordschau magazine. 19 26 Feuerwache 23, tv-spel. 19.59 Programmaoverzicht. WDR: 18.00 Nieuws uit Noordrijnland- Westfalen. 18.05 Intermezzo. 18.45 Motiv Liebe 19.15 Akt. 19.45 Trick urn 4tel vor 8). 20.00 Journaal en weerbericht. Aan sluitend: verkiezingspraatje. 20.15 Deutschland vor der Wahl. 21.00 Kwi- sprogramma. 21.45 Reportage. 22.30- 22.50 Journaal, kommentaar en weerbe- aijDuitsland II 16.25 Gymnastiek voor kinderen. 16.35 Flipper, tv-sene. 17 00 Journaal. 17.10 Poppenkast 17 40 Akt. en muz. 18 20 Zwickelbach and Co. 10 00 Journaal. 19 30 Sportspiegel. 20.15 Informaties en meningen. 21.00 Journaal, met aanslui tend Verkiezingspraatje. 21.15 Pfarrer Sommrauer antwortet. 21.45 Variété. 23.15 Journaal. BELGISCHE TV WOENSDAG 22 SEPTEMBER België Nederlands 18.45 Michel Strogoff, serie 19.40 Med. 19.45 Journaal. 20.15 Publieke tribune. 20.30 Mary Tyler Moore, tv-serie. 20.55 Nationale Loterij. 21.00 Klaverweide, se rie Nederlandse tv-verhalen. 21.55 Pre miere, filmmagazine. 22.40-22.50 Jour naal. ADVERTENTIE Bijvoorbeeld de originele Exclusief voor de Bonneterie: marineblauwe College Coats, gevoerd met Schotse ruit,vanaf f190,-. Losse capuchon f 19,75. Kalverstraat/Rokin Amsterdam Gravenstraat/Buitenhof Den Haag Hoe lang de maa Itijd vanavond moet wachtenhangt af van de duur van het titelgevecht tussen Muhammed Ah en Ken Norton, dat vannacht in het Yankee Stadium te New York werd gehouden en van 18 uur op Nederland 2 door AVRO s Sportpanorama wordt uitgezonden. üNa het eten boeiende kost bij Kenmerk (Ned. 2, 19.30-20.00 uur), dat de eerste aflevering uitzendt van een serie reporta ges over Mozambique. Hierin wordt een analyse gegeven van de status van ,frontlijnstaat" die Mozambique in Zuidelijk Afrika heeft. In een extra uitzneding van de NOS-televisierubriek Pano ramiek wordt vanavond aandacht besteed aan het optreden van minister Van der Stoel in de algemene vergadering van de Verenigde Naties. De minister spreekt er namens de EG. In een vraaggesprek geeft hij hierop een toelichtingOok wordt in deze uitzending uitleg gegeven over de politieke achter gronden van de executie van drie Palestijnse guerrilla strijders in Damascus.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 5