Een stille liefde ;in Godswonder van Crupet Monty Python op z'n best Films deze week VRIJDAG 24 SEPTEMBER 1976 FILM PAGINA 21 1 1 Bepaalde humor lijkt slechts op twee waarderingen te kunnen re- ikenen: leuk of niet leuk. Geen tus senwegen als „wel aardig" of „het ging wel", nee kiezen of delen. De dolle pret van Sjetke van Oekel is daarvan een fraai voorbeeld. Het Nederlandse tv-kijkende publiek was in twee kampen verdeeld. Het (grootste) deel keerde zich walgend van het scherm af bij de aleen al verschijning van Van Oekel, voor de rest der natie was het een reden om er es even voor te gaan zitten. Met Monty Python's flying circus was het eigenlijk precies zo gesteld. Weliswaar is de humor wat minder controversieel als die van Wim Schippers en aanhang, maar niet temin was de waardering even scherp verdeeld. De één rolde bij kans over de vloer van pret, terwijl de ander verbijsterend en met ge fronste wenkbrauwen toekeek, alsof hij wilde zeggen: „Ik snap niet dat je daar om moet lachen". Nog minder als bij Van Oekel valt zo'n persoon uit te leggen wat er zo ko misch aan is. Kom je er bij Van Oe kel niet helemaal uit, dan kun je nog altijd terugvallen op de filoso fie die er achter zit, maar helaas is dat bij Monty Python niet, althans minder duidelijk, het geval. Het is volstrekt absurde humor, waarin alles uit zijn verband wordt gerukt of waarin een zo logische gedach- tengang wordt gevolgd dat het weer komisch werkt. Eigenlijk zijn de mannen van Monty Python de Marx Brothers van de zeventiger Zoiets zie je alleen maar op de filmMaar de aan de heilige Antonis gewijde grot in Crupet (België, tussen Na men en Dinant) is niet te geloven echt. Een grot die tijdens je vorige eeuw bovengronds gebouwd werd door de geheel ran geloof vervulde priester Gérard Chanoine. Hij liet een enorme massa stenen op elkaar stapelen, ontwierp vervol gens in de verkregen rotspartij gril lige spelonken en promoveerde veel steen tot druipsteen door rub beren stalactieten tegen het pla- foncrle plakken. Tenslotte riep hij de meeste heiligen uit de hemel en plaatste ze als levensgrote kitsch- beelden machtig in mise-en-scène. Bij de toegang verstilde pastoor Chanoine zelf tenslotte ook in gips, op de knieën, eeuwig biddend bij Zijn grot Dat heeft nog altijd resul taat, want pas bij de achteruitgang ontdekken wij de duivel, angstaan jagend, met gitzwarte vleermuis- Vleugels, gelukkig wendt hij zich ontzet af voor de zuiverheid ener jengel. Een waarlijk bovenaardse klus, die profaan veel geld kostte. Vandaar dat het ookvaanwezige beeld van de Moeder God's zelve werd voorzien van een gleuf, precies boven de na vel. Met bijgeschilderd het woordje "merci" en ergens onderaan een stalen geldverzamelaar met een deugdelijk hangslot. Fellini zou het niet bedacht kunnen hebben, dit tastbare Godswonder in Crupet, waar de Nederlandse filmer René van Nie de locatie vond voor een van de belangrijkste scè nes van zijn nieuwe speelfilm "Een stille liefde". Van Nie: "Door puur toeval zijn we hier terechtgekomen. Toen ik deze handel voor het eerst zag, dacht ik: dit kan niet, dit kan niet waar zijn". Tijdens de opnamen zet de fanta sierijke Van Nie de bizarre plek nog eens dik aan, als hij zeventig meis jes uit Crupet en verre omgeving - door de huidige pastoor van het dorp persoonlijk geselecteerd - ge kleed in witte processiegewaden, op het pleintje voor de grot in gebed laat verzinken. Keurig in slagorde, op de daartoe geëigende stoelen. Select publiek Kan men zich al enige alinea's lang afvragen met wat voor een film René van Nie (eerder in de bio scoop met "Anna", "Een kind van de zon" en ook "De vijf van de Vierdaagse") toch wel bezig is. René van Nie: "Het kind van de zon" werd prima ontvangen, maar het bleef een film voor een select publiek en dat selecte publiek is voor mij te weinig. Tenslotte finan cier ik mijn produkties zelf en nóg "Een kind van de zon" en ik zou blut zijn geweest. Met "Een stille liefde" probeer ik nu een groter Geeuwen bij niet erg geslaagde "Paper Tiger" Door aantal mensen te bereiken. Wie ge woon lekker wil kijken zal aan het avonturenelement van de film vol doende hebben, wie méér wil zien kan tussen de gebeurtenissen door zijn eigen lijnen trekken". "En stille liefde" vertelt over een gescheiden man (Cor van Rijn) die zijn zoontje nog maar nauwelijks kan ontmoeten. Hij kidnapt het kind en samen gaan ze op reis. Eerst tegen de wil van de jongen, die te rug wil, naar huis, naar zijn moeder. Later, als de vader de jongen inder daad wil terugbrengen, zijn de rol len omgekeerd. De zoon weerhoudt de vader, omdat die zijn daad met gevangenisstraf zal moeten beko pen. René van Nie, zelf een gescheiden vader met kinderen, zegt niet pre cies meer te weten hoe hij aan het idee voor het scenario gekomen is. "Ik ben eerst zeven maanden bezig geweest met een filmscript over een echtscheidingsprocedure. Ik kwam er niet uit. In die tijd trof ik wel veel mensen die sterk geïnte resseerd waren in het thema en me steeds weer zeiden: maardenk aan de kinderen, want die worden de dupe". Cor zeurt nooit De in Nederland altijd een beetje "vergeten" acteur Cor van Rijn moest de vaderrol spelen, dat stond vast voor Van Nie. "Cor is de enige man die iets tragisch heeft en tege lijkertijd ook iets komisch, die ver slagenheid koppelt aan humor. Daarbij, het is een gewéldige man om mee te werken, Cor zeurt nooit, Cor zijkt nooit, Cor is bereid om drie keer met zijn kleren aan in een beek te plompen, als dat moet, Cor rent op een snikhete dag uren lang heuvel op heuvel af tot hij 's avonds overgeeft van moeheid. De rol voor het zoontje leverde Van Nie meer problemen op. Hij hield een auditie, waar niet minder dan honderdvijftig jongetjes van een jaar of twaalf door hun ouders wer den aangedragen. Van Nie koos ("gewoon op intuïtie, het wat eigen lijk een enorme gok") het Amster dammertje Sem de Jong. En met Sem belanden we meteen bij het knelpunt probleem van de opnamen voor „Een stille liefde". Produktieleider Vincent v.d. Vliet "Met zo'n kind kun je natuurlijk niet te lange draaiuren maken, hij moet op tijd naar bed en mag niet te vroeg op". Van Nie: "Als hij niet moe is kan hij alles. Echter, Sem heeft ook zijn slechte dagen en dan lukt er soms niks. Je moet alles om dat kind heenplannen. Daarbij, buiten de opnamen, kan ik de zorg voor hem aan niemand anders over laten. En (Van Nie schatert) tijdens de opnamen heeft hij steeds een fo totoestel bij zich. Dat staat in het script. Sem wil inderdaad ook echt fotograferen. Honderd kieken per dag en die moeten allemaal afge drukt worden, allemaal. Die jongen kost me een fortuin". Cor van Rijn, getrouwd, maar geen kinderen: "In het begin had ik met Sem moeilijk contact. Waarschijn lijk mijn schuld, want ik ben nogal onhandig in die dingen. Gelukkig heb ik voordat de opnamen begon nen veel met hem gepraat en tij dens de weken dat we draaien is er iets gegroeid. Ik zeg nu: ik zou best zelf zo'n zoon willen hebben, het is een unieke jongen". Medewerking De buitenopnamen voor "Een stille liefde" vinden grotendeels in Bel gië plaats en met name in de Ar dennen. Van Nie en zijn ploeg on dervinden geweldig veel mede werking Vincent v.d. Vliet "Al moet het wat de autoriteiten betreft wel over een heleboel schijven gaan en ook het feit dat in dit land zowat iedereen tussen één en vier uur 's middags een dutje blijkt te doen, werkt nogal vertragend", niet in het minst van de bevolking in de di verse dorpjes en stadjes waar loca ties gekozen zijn. De rijksveld wachter van Crupet bijvoorbeeld hakkeploft naar hartelust op zijn brommertje omdat het verhaal er gens een achtervolgende domme diender behoeft, de eigenaar van het hotel-café "Central" in Crupet sluit zonder morren een paar uur zijn nering, omdat "Een stille lief de" op dat moment van de opna men een potdicht, geheel verlaten café plus terras voorschrijft. Verwikkelingen met de Waalse Belgen zijn er alleen dan wanneer Van Nie in het Frans met ze moet communiceren. René mag een jon gen van de gestampte pot zijn voor wie geen berg te hoog is en geen rivier te diep, maar hij spreekt Frans als een gieter. "Ferméz la porte" roept hij de zeventig proces siemeisjes toe. Hij wil dat ze hun ógen sluiten en kijkt hoogstver- baasd als het gegiechel de eerstvol gende tien minuten niet van de lucht is, omdat sommige meisjes begrijpen dat iemand gevraagd wordt zijn gulp dicht te doen". Verder? "We werken voortreffe lijk", zegt Van Nie "Zelf voel ik ge lukkig. Zuiver, omdat ik mijn artis tieke lijn kan doorzetten. Nee! "De vijf van de Vierdaagse hoorde daar niet toe. Ach, je moet een keer be ginnen in de bioscoop en een min der gelukkige start is beter dan geen start. "Het kind van de zon'" was mijn echte binnenkomer en "Een stille liefde" is iets als een lo gisch vervolg". ,,1 op 20" De produktie kost Van Nie ƒ750.000 voor een Nederlandse speelfilm een heel redelijk bedrag, temeer als men weet dat Van Nie "1 op 20" draait, gemiddeld gebruikt hij één meter van iedere twintig meter opgenomen (16 mm) film. Van Nie: "Materiaal is het enige waaraan ik geld wil uitgeven". Aan het einde van de draaidag in Crupet wordt er niettemin cham pagne gedronken. Goedkope champagne, dat wel, met slechts drie belletjes per glas. Sem de Jong is dan al afgevoerd. Kinderbedtijd. „Paper Tiger",; Regie: Ken Anna- kin; Hoofdrollen: David Niven, Hardy Kruger; theater: Luxor; Leeftijd: 14 jaar. Frans Happel René van Nie bij de opnamen van zijn nieuwe film "Ik probeer een groter publiek te bereiken" - Het is Ken Annakin niet gelukt met „Paper Tiger" het niveau van „Those Magnificent Men in their Flying Machines" te benaderen. Was de laatste goed voor een aantal lachbuien, „Paper Tiger" is goed voor een aantal geeuwen, ten koste van de Holywood-crack David Ni- ven, Hardy Kruger (ontdekking van Stanley Kubrick) eh de kleine Ando. Niven speelt de rol van een hinkende majoor Bradburry, die zich met veel sterke verhalen tot gouvernant van cïe zoon van de am bassadeur van Japan in Kulagong heeft gepraat. Hij moet het zoontje in drie maanden de Engelse taal, gebruiken en tradities bij brengen, daar de ambassadeur eerdaags in Engeland zal worden aangesteld. Hij imponeert het zoontje met zijn sterke verhalen en slaagt er zelfs in eén keer de held uit te hangen. Een groepje revolutionairen heeft het echter op de kleine Koichi gemunt om door middel van zijn ontvoering een groepje van zestig in de gevan genis verblijvende kameraden vrij te krijgen. Bradburry wordt mede ontvoerd en dan blijkt pas, dat de sterke-verhalen-verteller een gebo ren wegloper is. WALTER OOMEN jaren, ook „twee-keuze" humor. Een lange inleiding om enigszins duidelijk te maken wat de bio scoopbezoeker kan verwachten, wanneer hij Monty Python en de heilige graal gaat zien. Voor de lief hebbers van het Engelse zestal is zo'n bezoek in ieder geval een abso lute noodzaak. De Monty python mannen zijn in hun persiflage op het epos van koning Arthr en de ridders van de ronde tafel, op hun allerbest aan de gang. Er kleeft slechts eén „maar" aan de Heilige graal. Maar dat is niet zozeer een falen, als wel een facet van de hu mor van John Cleese cs. Net als bij Woody Allen en de Marx Brothers, die ongeveer in hetzelfde genre zi- ten, treedt er na een half uur. drie kwartier een soort vermoeidheid op. Alles gaat zo snel en is zo ver warrend dat het verschrikkelijk veel concentratie vergt. Geen reden overigens om de film niet te gaan zien. Maar in de korte televisie programma's komt het allemaal wat meer tot zijn recht. Vijentwin- tig minuten is voor Monty Python net lang genoeg. Zolang we dat missen is de film een prima surro gaat. „Monty Python en de heilige graal"; regie: Terry Gilliam; thea ter: Studio. BART JUNGMAN Vier van de zes Monty Python-mannen v.l.n.r.: Michael Palin, Graham Chapman, Terry Gilliam en Eric Idle. Blijvers Kindermatinee REX - „Robin Hood" CAMERA - „Tarzan's grootste gevecht" Nachtfilms CAMERA - „Repulsion" REX - „Vrouwtjes die met c natte vinger te lijmen zijn" Rex „Duet in bed" Terug in Leiden CAMERA - „East of Eden" Films in andere ste den „Lipstick" van Lamont John son met Margaux Hemming- way, Alhambra 1 Amsterdam; „Murder by Death" van Robert Moore met Peter Sellers en Alec Guiness, Bellevue Cinerame Amsterdam; „Deep end" van Jerzy Skoli- mowski met Jane Asher, Cine- tol Amsterdam; „Nashville" van Robert Altman met Karen Black, Oscar Rotter dam: „Rebel without a cause" van Nicholas Ray met James Dean, Lijnbaan Rotterdam; „Het zevende zegel", van In- gmar Bergman met Max von Sydow, Studio '62 Rotterdam; Haagse bioscopen Apollo 1: „Commando's vallen aan", dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. 2.00,4.15, 7.00 en 9.15 uur. 14 jaar. APOLLO 2: „André van Duin's pretmachine", dag. 2.00, 7.30 en 9.45 uur, zo. 2.30, 4.45, 7.30 en 9.45 uur. AL. ASTA: „Max Havelaar", dag. 2.00 en 8.00 uur. 14 jaar. BIJOU: „Murder by death", dag. 2.00, 7.30 en 9.45 uur, zo. 1.45, 4.15, 7.30 en 9.45 uur. 14 jaar. CALYPSO: „Barry Lyndon", dag. 2.00 en 8.15 uur, zo. 2.15 en 8.15 uur. 14 jaar. CAMERA: „One flew over the cuckoo's nest", dag. 2.00,7.00 en 9.45 uur, zo. 1.30, 4.15, 7.00 en 9.45 uur. 18 jaar. CINEAC: „Family plot", dag. 6.45 en 9X30 uur. 14 jaar. CORSO: „All the president's men", dag. 2.15,6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15,4.00, 6.45 en 9.30 uur. 14 DU MIDI: „The man with the golden gun", dag. 8.15 uur, vr. en za. 7.00 en 9.30 uur, zo. 4.00, 7.00 en 9.30 uur. 14 jaar. EURO: „De tien geboden", dag. 1.30 en 7.30 uur, za., zo. en woe. 3.45 en 7.30 uur. AL METROPOLE: „Lipstick", dag. 7.00 en 9.30 uur, za. en zo. 1.30, 4.00, 7.00 en 9.30 uur. 18 jaar. ODEON 1: „Docteur Frangoise G", dag. 1.45, 6.45 en 9.30 uur, zo. ook 4.15 uur. 14 jaar. ODEON 2: „De laatste schi.etgi- ganten", dag. 6.45 en 9.15 uur, za. en woe. ook 2.00 uur, zo. ook 2.00 en 4.30 uur. 18 jaar. ODEON 2: „Wij zijn 17 en leren van alles", do., vr., ma. en di. 2.00 uur. 18 jaar. ODEON 3: „De 7de compagnie is weer boven water", dag. 2.15, 7.15 en 9.45 uur, zo. ook 4.45 uur. AL. ODEON/THE MOVIES: „Sta- visky", dag. 2.15, 7.15 en 9.45 uur, zo. ook 4.45 uur. 18 jaar. OLYMPIA: „Psycho", dag. 2.00 en 8.00 uur. 18 jaar. PASSAGE: „The outlaw Josey Wales", dag. 2.00, 6.45 en 9.30 uur, ?a. en zo. 1.15, 4.00, 6.45 en 9.30 uur. 14 jaar. REX: „De man met de wassen beelden", dag. 11.30, 1.30, 3.30, 5.30, 7.30 en 9.30 uur. 18 jaar. ROYAL '70: „De erotische dromen van Casanova", do., za. en zo. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, vr. 2.00 en 6.45 uur, ma. 2.15 en 8.00 uur, di. en woe. 2.15 uur. 18 jaar. ROYAL: „Kato", ma., di. en woe. 2.15 en 8.00 uur, do, vr. en za. 2.00,7.00 en 9.30 uur, zo. 1.45, 7.00 en 9.30 uur. 14 jaar. STUDIO 2000: „„Once upon a time in the West", dag. 8.00 uur, do., vr., zo., ma. en di ook 2.00 DE" UITKIJK: „Taxi driver", dag. 2.00, 7.00 en 9.30 uur. 18 jaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 21