Ingetogen
herdenking
Franciscus
van Assisi
Heiligenlevens
door Zaal van
opsmuk ontdaan
Lezers schrijven
^smnsna»
Leidse familie toch
kampeervergunning
Loosdrechtse
Plassen
Op 3 oktober 1226 stierf Franciscus van Assisi,
een man die door zijn manier van leven be
kend is geworden tot ver over de grenzen van
zijn vaderstad, zijn volk, zijn werelddeel, zijn
tijd en de kerk waartoe hij behoorde.
Lateranen in Rome) ondersteund door de eenvoudige monnik Franci
scus van Assisi (een fresco van Benozzo Gozzoli in Montefalco).
(Overgenomen uit het leerboek Doortocht"
van drs. N. K. van den Akker)
VRIJDAG 24 SEPTEMBER 1976
De Franciscaanse broeder- en zus
terschap, die na 750jaren nog met
eerbied zijn naam draagt, bezint
zich bij deze herdenking op de
waarden die zij van haar stichter
heeft geërfd. Zij wil ook anderen
Franciscus doen kennen als een
man die ook nu de moeite van de
kennismaking waard is: een aan
stekelijk voorbeeld van evange
liebeleving.
Weerklank
Was in 1926 de herdenking van zijn
700ste sterfdag in Nederland een
grootse manifestatie van rijke
roomse trots (met massale plech
tigheden, declamatoria, toneel
stukken en congressen), de
750ste herdenking zal een veel
ingetogener karakter dragen, is
veel meer gericht op de binnen
kant van zijn boodschap dan op
de uiterlijke gestalte daarvan, en
wordt dan ook gevierd in kleinere
kringen, waar persoonlijke
woorden weerklank vinden.
Beginnen
In deze geest hebben de vier gene
rale ministers van heel de Franci
scaanse orde (franciscanen, con
ventuelen, capucijnen en regu
liere derde orde) vanuit Rome op
23 november 1975 aan al hun
broeders en zusters een brief ge
schreven om hen uit te nodigen
750ste „verjaardag" van de dood
van Franciscus, hun geestelijke
vader, te vieren. „Laten wij be
ginnen, broeders!", luidt de aan
hef van de brief, woorden ont
leend aan Franciscus zelf. Hij
sprak ze aan het eind van zijn le
ven om aan te duiden, dat hij tot
dan toe eigenlijk nog niets, of
maar heel weinig had gedaan.
In Nederland is een werkgroep
(Kommissie 750 genaamd) sinds
januari 1975 doende om een der
gelijke viering mogelijk te ma
ken. Zij meent de bezinning te
kunnen bevorderen door een
aantal projecten, waarvan som
mige van meer blijvende aard
zijn, andere een meer tijdelijk ka
rakter hebben.
Academie
Van blijvende waarde zijn de uitga
ven van Franciscus' eigen ge
schriften, van de oude levensbe
schrijvingen en van de verhalen
die over hem verteld worden.
Hierbij sluit aan de oprichting
van een Franciscaanse Academie
als centrum voor onderzoek van
de Franciscaanse spiritualiteit en
geschiedenis.
Leeszaal
Het zal, met een selecte bibliotheek
en een leeszaal gevestigd worden
in Utrecht (Deken Roesstraat 13).
Verder zijn er voor de jeugd on
derwijsprojecten vervaardigd,
een lesbrief over Franciscus en
zijn tijd voor leerlingen van de
hogere klassen van AVO en VWO
en voor volwassenen materiaal
als hulpmiddel voor bezinning
(gebedsdiensten, suggesties voor
dagen rond de bijbel en de ge
schriften van Franciscus). Tijd
schriften zullen in oktober met
themanummers over Franciscus
uitkomen (Kosmos en Oecume
ne, Tenminste, Verbum, De Ba
zuin, Franciscaans Leven, Fran
ciscus van Assisi e.a.).
Vandaag zal de KRO-televisie een
documentaire uitzenden over
Franciscus en Franciscaans le
ven. Op de dag zelf zijn er regio
nale vieringen o.a. in Rotterdam,
(voorganger mgr. Simonis),
Udenhout, Maastricht en Woer
den. Deze laatste viering zal door
de KRO-televisie rechtstreeks
worden uitgezonden.
De beschrijving van het leven
van heiligen is altijd een door
en door rooms-kutholieke
zaak geweest. Geschriften van
katholieken vóór katholieken.
Anders besnaarde gelovigen
konden voor deze mystiek
religieuze cultus misschien
nog enig gevoel (ik zeg niet:
begrip) opbrengen, de niet-
gelovigen traden het feno
meen tegemoet met het hoofd
tot de nok toe gevuld met ver
bijstering en met de mond vol
vraagtekens.
Zoet
Al die Roomse geschriften ero
ver verspreidden een dusda
nige zoete, weemakende geur
dat zelfs de meest geïnteres
seerde leek - en me dunkt dat
ik dat ben - al heel snel de pijp
aan Maarten gaf.
Wim Zaal, zelf katholiek opge
voed, maar kennelijk daarna
op een wat andere rail verder
gespoord, heeft in "Zoek het
Koninkrijk" zo'n 25 heiligen
levens koel en bedaard bena
derd, dus zonder sidderende
devotie. Hij heeft de vaak "be
spottelijke versiersels van hun
levensloop" weggerukt om iets
dichter tot hen te kunnen
doordringenof liever: om dat
te proberen. Zaal doet dat met
een helder, vederlicht taalge
bruik, dat zeer zuiverend
werkt; hij doet het hier en
daar ook met ferme scheppen
ironie.
Bevestigend.
Zo schrijft hij over de Maria-
cultus en de daarmee gepaard
gaande verschijningen in de
negentiende eeuw: "Ze (de
verschijningen) vinden in de
kerken en op het boerenland
plaats; aan de industriële re
volutie gaat Maria in navol
ging van de kerk voorbij. Zij
spreekt bij voorkeur met on
ontwikkelde meisjes en haar
mededelingen zijn uiterst
simpel: de wereld moet zich
bekeren, anders loopt het mis,
maar een Mariakind gaat
nooit verloren.
De verschijningen nemen in
kwantiteit toe, in kwaliteit af
- in Lour des komt Maria tij
dens achttien verschijningen
niet verder dan tien beuze
lachtige zinnetjes. Zij hebben
een zuiver bevestigend karak
ter. Maria herhaalt de leer
van de kerk en voegt er hoog
stens wat vage toekomstplan
nen aan toe".
Met zijn oer-nuchtere en toch
zwierige benadering boekt
Zaal een hoogst merkwaardig
effect. Maar dat kan dan ook
alleen omdat over dit onder
werp nooit gewoonis ge
sproken; het ging altijd gep
aard met gehannes, gezwij
mel, gezemel en hysterie,
waardoor niet-katholieken
zoals Zaal terecht schrijft, bij
het woord heiligen direct gin
gen denken aan "halfzachte
nonnen met weggedraaide
oogballen
"Superstar"
Van de door Zaal ten tonele ge
voerde heiligen zijn naar
mijn smaak de beschrijvin
gen van Margarita van Cor-
tona ("Haar kuisheid was
van een hartstocht die de
hemel-zelf verontrustte")
Lidwina van Schiedam en
Theresia van Lisieux ("De
superstar van een poppen
huis") het markantst gepen-
tekend.
Wim Zaal, een naar mijn me
ning onderschatte schrijver,
heeft inet "Zoek het Konink
rijk" een opvallend en appe
tijtelijk werkje geproduceerd.
Het heeft wel iets weg van een
vervolg op zijn ronduit bril
jante Nooit van gehoord" -
essays over onbekende Neder
landse schrijvers.
Nauwgezette katholieken zullen
Zaals boek vermoedelijk wel
profaan en banaal vinden,
maar het werk is uitdrukke
lijk ook niet voor hen bedoeld.
Mij zijn de heiligen in elk ge
val wat nader gekomen.
"Zoek het Koninkrijk" (Heili
genlevens voor niet-
gelovigen verteld) door Wim
Zaal. Uitgave van Meulen-
hoff, Amsterdam. Prijs
19.50.
RUUD PAAUW.
PAGINA 19
Morgenavond 7 uur is er in de
Hartebrukerk in Leiden een jonge
renmis, te verzorgen door het jon
gerenkoor. Thema: "Wie is in Gods
naam Jezus Christus?" (Jongeren
van 15 jaar en ouder zijn nog steeds
welkom *als lid van het koor "De
Overbrugging").
Aan een zangdienst zondaga
vond om half 8 in de geref. kerk aan
de Julianalaan in Sassenheim ver
lenen de Young Credo Singers uit
Rotterdam en de Trumpets of the
Lord (Sassenheim) medewerking.
Voor de dienst (om 7 uur zijn de
deuren al open) is er ook samen
zang.
Zondagmorgen om half 11 viert
de Hartebrug-parochie in Leiden in
de kerk aan de Haarlemmerstraat
het 40-jarig jubileum van de orga
nist Jan Schmitz. Koor, orkest en
solisten voeren de Missa in G van
Schubert uit. Het muzikale ge
deelte gestaat verder uit Allegro
van Stanley (orgel), Jesus, bleibet
meine Freude van Bach (orgel en
trompet) en Trumpet Voluntary
van Purcell (orgel en trompet). Na
de dienst kan ieder in de Romanus-
zaal achter de kerk de organist ge
lukwensen.
Gemeentedag
De Gerf. Kerk in Oegstgeest
houdt zondag een "gemeentedag"
ter vervanging van de gemeente
avonden, "die", zo verklaart een
toelichting, "niet meer passen in
het leven van deze tijd". In het pro
gramma zit ook een broodmaaltijd.
Het Rozekruisers Genootschap
vraagt aandacht voor een serie le
zingen in dit winterseizoen in 't
Raedthuys, Nieuwe Rijn 19 Leiden,
op de tweede en vierde dinsdag van
de maand (alleen in december op de
tweede en derde dinsdag). De eer
ste is volgende week dinsdag (8
uur) over "De kiem der eeuwig
heid".
Hervormde Kerk: Beroepen te
Diepenveen H. de Bie Buren, te
Rijssen en Boven-Hardinxveld; C.
den Boer Wageningen, te Steen-
wijk J. R. Smit Harlingen, te Be-
nnekom W. Arkeraats Zegveld, te
Middelburg J. Mansvelt Zijnd-
recht. Geref. Gemeenten: bedankt
voor Enkhuizen M. Mondrai Waar
denburg.
In ons land is de vijfde provin
ciale stichting Oude Kerken (na
Groningen, Friesland, Gelderland
en Holland) opgericht, namelijk in
Zeeland. Adres: Singelstraat 17
Middelburg.
De Westduitse rk bisschoppen
hebben de Keulse aartsbisscop
kardinaal Joseph Höffner tot bun
voorzitter gekozen.
Franciscus van Assisi, die
eeuwenlang de verbeelding
van vele gelovigen heeft ge
voed, was een zoon van een
lakenkoopman. Aanvanke
lijk leidde hij eeh ge\yoon le
ven, maar in 1204 werd hem
in een visioen geopenbaard
dat hij zijn leven in armoede
moest wijden aan de navol
ging van Christus.
Toen zijn vader hem onterfd
had, trok hij zich in een-
Franciscus,
zoon van
een koopman
zaamheid terug. Hij ver
pleegde zieken, herstelde
vervallen kerkjes en werd
reizend prediker. Paus Inno-
centius III hechtte zijn goed
keuring aan zijn werk en le
venswijze en dat had de
stichting van de orde der
„mindere broeders" tot ge
volg. Al twee jaar na zijn
dood in 1226 werd Franci
scus heilig verklaard.
Zijn graf bevindt zich onder de
San Francescokerk in de Ita
liaanse stad Assisi.
R. de Haas
waarnemend-
commandant
van Leidse
brandweer
LEIDEN - De ondercommandant
van de Leidse brandweer, de heer
R. de Haas, wordt met ingang van 1
oktober waarnemend comman
dant, aldus een besluit van B. en W.
De haas wordt benoemd in verband
met het vertrek op die datum van
de huidige commandant Broeshart,
die een soortgelijke baan in Den
Haag krijgt. Tot onder
commandant is benoemd de heer
Van der Staaij en tot adjunct-
hoofdbrandmeester de heer Harte-
veld.
Het gemeentebestuur heeft inmid
dels in diverse vakbladen een ad
vertentie geplaatst voor een nieuwe
commandant. De heer De Haas wil
de functie van waarnemend-
commandant in verband met zijn
pensionering maar tot 1 februari
1977 vervullen.
PSP: verkeers
maatregelen
Maredorp
nemen
LEIDEN - Het PSP-raadslid Anne
van de zande wil dat het
experiment-verkeerscirculatieplan
in Maredorp-Oost voor 3 oktober
wordt uitgevoerd. Dit blijkt uit
schriftelijke vragen, die ze heeft ge
steld aan het college van B en W.
Ze is het volstrekt oneens met het
college, dat de verkeersmaatrege
len voor Maredorp heeft uitgesteld,
naar aanleiding van een protest van
de Hema. „Laat u de protestbrief
van één bedrijf zwaarder tellen dan
de wens van de bewoners, volko
men negerend dat deze bewoners
best rekening willen houden met
dat bedrijf?", zo vraagt Anne van de
Zande. „Of is U soms bezig eerst
meer protesten van winkeliers te
verzamelen, voordat U hierop ant
woord geeft?", voegt ze eraan toe.
„Het geeft geen pas deze buurt net
zo te behandelen als uw voorgan
gers dat deden, toen het om de
speelplaats (Van der Werffstraat
tegenover Van Tongeren) ging",
laat het PSP-raadslid het college
weten. ,-Is de projectgroep (van
bewoners) en het hele rehabilitatie-
streven er dan alleen maar voor om
de bewoners zoet te houden en ac
ties te voorkomen?", aldus vraagt
Anne van de Zande.
mm
Opnemen van brieven in deze rubriek behoeft niet te betekenen dat
de redactie het met de inhoud eens is. De redactie behoudt zich
daarenboven het recht voor om bijdragen te weigeren dan wel in te
korten.
Pieterskerk
Op zondag 19 september biedt de
Pieterskerk de argeloze bezoeker
een boeiend kijkspel. De grafzer-
kenvloer, die in verband met de uit
reiking van de Erasmusprijs (17
sept.) een grote schoonmaakbeurt
had ondergaan, ziet er nu smeriger
uit dan ooit tevoren. Modderstap-
pen bedekken een groot deel van de
kerkvloer. Daartussen liggen uitge
trapte peuken, afgekloven kippe-
bouten en achteloos weggeworpen
gebruiksartikelen. In ee n hoek van
het transept vertonen de prachtige
natuurstenen zerken grote donkere
vlekken veroorzaakt door gemorste
wijn. Doordat de wijn in het na
tuursteen getrokken is zijn de zer
ken blijven aangetast.
Tot zover deze impressie van de
aanblik die de Pieterskerk bood na
afloop van een wijkfeest georgani
seerd door de Vereniging Pieters-
LEIDEN - Dit is het Gulden
Vlies aan de Breestraat in Lei
den. C&A, dat het pand heeft
aangekocht om er een nieuwe
vestiging van te maken, heeft
besloten om gezien het histo
rische en monumentale ka
rakter van het gebouw het
Gulden Vlies en de tuin zoveel
mogelijk te ontzien. Het Gul
den Vlies zal buiten het
nieuwe winkelgedeelte blij
ven. Over een bestemming is
nog niets bekend.
Carnavalsoptocht
door binnenstad
LEIDEN - „Mot dat nou
Lei(ij)den!" is het motto van de car
navalsoptocht van de Hutspotten,
die op zaterdag 19 februari door het
centrum van de stad zal trekken. De
optocht zal groter van opzet zijn
dan andere jaren. Elke deelnemer
krijgt een opdracht een bepaald
thema met betrekking tot Leiden
uit te beelden. De stoet vertrekt
vanaf het terrein van de Doelenka-
Voor de kinderen die aan de op
tocht mee doen is er na afloop een
speciale attractie en ook de Leidse
bejaarden zullen zoals gebruikelijk
in het zonnetje worden gezet. De
Hutspotten zijn van plan om* vijf be
jaardencentra te bezoeken en een
feest te geven, waarvoor 1000 be
jaarden worden uitgenodigd. In
samenwerking met het Leids City
Centrum wordt wellicht een etala
gewedstrijd georganiseerd.
Voor de best verzorgde groepen in
de optocht worden geldprijzen be
schikbaar gesteld van 600, 400
en 250. Een jury, waarin verte
genwoordigers van de Leidse perd,
zal de groepen beoordelen.
LEIDEN/UTRECHT - De families
J. Bavelaar uit Leiden en J. Nagte-
gaal uit Breukelen moeten alsnog
een vergunning krijgen om te kun
nen kamperen op hun beider stuk
jes privé-grond aan de Loosd
rechtse plassen de in beslag geno
men tenten teruggeven. Dit besloot
de rechtbank in Utrecht bij de uit
spraak in een kort geding, dat de
heren Nagtegaal en bavelaar had
den aangespannen tegen het plas-
senschap.
Bij de behandeling van het geding
betoogde de raadsman van het
plassenschap, dat langzaam aan het
aantal kampeervergunningen
moest worden beperkt om zo
doende een beter beleid voor na
tuurbehoud te kunnen uit voeren.
De raadsvrouwe van de kampeer
ders stelde daar tegenover dat haar
cliënten volgens de vergunningen-
verordening aanspraak konden
maken op een gewoonterecht, om
dat zij al vele jaren aan de plaszoom
kampeerden.
'Rustig anders
steken we
jullie neer'
LEIDEN - De officier van jus
titie heeft een jaar en vier
maanden gevangenisstraf
geëist tegen een 36-jarige los-
werkman uit Leiden, wegens
diefstal door middel van ge
weldpleging.
Verdachte was destijds samen
met een vriend de woning van
een kennis in de Joubertstraat
binnengedrongen. Onder be
dreiging met een mes dwong
hij de twee broers die daar
woonden een taperecorder,
een platenspeler en een hang
lamp af te staan. De volgende
ochtend kwam de verdachte
terug om de speakerboxen op
te halen die hij "vergeten"
was. "Rustig, anders steken
we jullie neer", hadden de
overvallers aan de broers laten
weten. Het tweetal heeft over
igens al geen beste reputatie in
Leiden. De rechter spreekt
zijn vonnis op 7 oktober uit.
en Academiewijk. Een impressie
die alleen bedoeld is ter aanduiding
van een verschijnsel: het feit dat
men hedentendage niet meer be
seft welk activiteiten uit ethisch
oogpunt wel en welke activiteiten
per sé niet toelaatbaar zijn in een
kerkgebouw als de Pieterskerk.
Een gebrek aan ethisch bdsef is te
onderkennen bij deorganisatoren
van de laatst genoemde activitei
ten. Hetzelfde geldtechter ook, en
dit is veel ernstiger, voor de nieuwe
eigenaar van het gebouw: de Stich
ting Pieterskerk. Het is immers de
eigenaar die bepaalt of de kerk al
dan niet voor bepaalde doeleinden
beschikbaar gesteld wordt.
Blijkbaar is het de stichting niet
duidelijk dat ook al wordt de func
tie van het gebouw gewijzigd
(multi-functioneel centrum) i.p.v.
godshuis) het kerkgebouw als zo
danig onveranderlijk is en hierdoor
haar specifieke mogelijkheden en
bepe-kingen blijft behouden. Er
moet rekening worden gehouden
met de sfeer die het gebouw
heeft.Een sfeer, die door de Midde
leeuwse bouwers, bewust tot stand
is gebracht. Men kan deze sfeer niet
zondermeer negeren door uitslui
tend de vloeroppervlakte van de
kerk als maatstaf voor toelating van
een bepaalde activiteit te hanteren.
Het feit dat de Pieterskerk
kelijk groter is dan het grondvlak
van de Stadsgehoorzaal wil nog
niet zeggen, dat de activiteiten die
daar plaatsvinden eveneensin de
Pieterskerk gerealiseerd kunnen
worden. In het verleden vonden
bijvoorbeeld in de Stadsgehoorzaal
huishoudbeurzen plaats. Hopelijk
ben ik niet de enige die van mening
is dat huishoudbeurzen en andere
commerciële evenementen in de
Pieterskerk niet op hun plaats zijn.
Onvervangbare cultuur
historische monumenten als de
Pieterskerk moeten met omzich
tigheid worden behandeld. De con
sequentie hiervan is dat de kerk
deuren voor sommige activiteiten
gesloten dienen te blijven. Ik acht
het gezien mijn recente ervaringen
zeer twijfelachtig, dat de Stichting
Pieterskerk deze consequentie zal
aanvaarden. Mijn verwachting om
trent het functioneren van de Pie
terskerk in de toekomst zijn dus
somber.Men zal vermoedelijk een
keihard financieel beleid gaan voe
ren om de kosten te dekken, waar
bij de kans niet gering is dat andere
belangen danig in de verdrukking
zullen komen. ILnderdaad, de ex
ploitatiekosten zijn hoog, maar dit
geldt voor alle grote gotische ker
ken in Nederland. De exploitatie
kosten van de Hooglandse Kerk
bijvoorbeeld zullen na de restaura
tie die van de Pieterskerk niet veel
ontlopen. Dit is ook het geval bij de
Oude Kerk in Amsterdam die
eveneens onlangs door een stich
ting is overgenomen; maar komt
het in de Oude Kerk voor dat men af
en toe de vloer bezaaid vindt met
afgekloven kippe-bouten? Ik raad
de Stichting Pieterskerk aan in
formatie in te winnen bij de Stich
ting Oude Kerk over een verant
woord gebruik van een Midde
leeuw kerkgebouw, met andere
woorden, wat men met een kerkge
bouw moet doén en wat men moet
laten.
E. v. EENDENBURG
Richard Wagnerlaan 11,
Voorschoten
'In het net'
Naar aanleiding van het artikel "In
het net" in het Leidsch Dagblad
van gisteren wil ik opmerken, dat
het volgens mij vanzelfsprekend is,
dat men bij een opening (ook al
komt er geen koningin) feestelijk
gekleed gaat. Je maakt het tenslotte
niet iedere dag mee. Ik ben blij dat
wij weerde gelegenheid krijgen om
straks in het net naar de schouw
burg te gaan. Mijn collega en ik
zouden dolgraag in het lang bij de
opening aanwezig willen zijn, dus
heren wethouders; wiel wil zijn
kaart aan ons afstaan?
T. Regeer
Groenhovenstraat 26
Leiden
DeEendracht(2)
Het is onbegrijpelijk dat de heer
Mittelmeijer, de voorzitter van wo
ningbouwvereniging De Eend
racht een huis toegewezen krijgt
met zes kamers voor vier personen,
terwijl het wel voorkomt dat ge
wone mensen afgewezen worden
als de woning te groot is. Jonge
mensen worden naar de Merenwijk
verwezen, omdat er te veel wonin
gen leeg blijven staan vanwege de
hoge huren. Waarom verwijzen ze
de heer Mittelmeijer ook niet naar
de Merenwijk voor een drie- of
vierkamerwoning en geen zes ka
mers. Laten B en W hier eens goed
over nadenken.
Laten we niet denken dat dit alleen
bij De Eendracht gebeurt, er wordt
bij woningbouw gezwendeld. Het
wordt woningbouwvereniging ge
noemd, maar beter is: familie
neven-nichten-dochtersvereniging,
want wie het dichtst bij 't vuur zit,
die warmt zich 't best; 't is alom be
kend. Er wordt wel gezegd datje 24
jaar moet wezen, maar kijk in je
omgeving om je heen, dan zie je wel
wat er gaande is en dat het tijd
wordt dat er een eerlijke woonver-
deling komt. Zo snel mogelijk, dan
Mevr. Geuke-Van der Meer
J.W. Frisostraat 3
Leiden
Documentaire(2)
Naar aanleiding van de op de tele
visie uitgezonden documentaire
over Leiden, vraag ik me af of dat
nou wel zo nodig moest. Wat dach
ten ze hiermee te bereiken? Ik heb
me altijd een rasechte Leidenaar
gevoeld, nauw verbonden met de
binnenstad en ergens was ik er een
beetje trots op. En dan krijg je een
filmpje over Leiden die door het
hele land gezien wordt. We worden
afgeschilderd als een bij elkaar ge
raapt zooitje, leven van de bedeling
en wonen in krotten en zijn nog
analfabeet ook. Nou, nou, we kun
nen het er wel mee doen.
Het ontbrak er nog maar aan dat de
overige inwoners geen alcoholis
ten, dieven en oplichters genoemd
werden. Want die paar goede men
sen die Leiden nog had, zijn im
mers allemaal naar de randgemeen
ten vertrokken? Als je nu toevallig
buiten de stad bent, durf je niet
meer te zeggen dat je Leidenaar
bent, want dan wordt je gellijk met
schele ogen aangekeken. Waarom
lieten ze geen straatje zien, waar
huisvrouwen wekelijks hun
straatje schrobben en de ramen
lappen en huizen van mensen die
uit eigen middelen gerenoveerd
zijn en daarvoor niet op vakantie
zijn geweest. Die mensen zijn er
ook. Mensen die er een volkstuintje
op na houden en op die manier hun
vakantie besteden. Waarom wordt
het kaf nooit van het koren ge
scheiden? Ik ben er zeker voor dat
de hofjes en monumenten blijven,
grachtjes met hun trap- en klokge-
vels; anders zie ik in de toekomst
alles helemaal zwart in. Maar als je
het mij vraagt, ligt dat niet aan de
mensen, maar aan degenen die het
beheren.
Waarom zijn er tegenwoordig zo
veel werklozen, terwijl er werk zat
is? Omdat de overheid het wel
makkelijk vind zo. Daarom. Ik wil
hiermee alleen maar zeggen dat de
weegschaal naar mijn gevoel te veel
naar een kant overhelde. Bedankt
hoor, meneer Daalmeyer, datje van
het ene te veel en van het andere te
weinig liet zien.
Mevr. Lepelaar
Lammenschansweg 91
Leiden