a G Mao Tse-toeng wekte de Chinese reus tit te J30NDERDAG 9 SEPTEMBER 1976 BUITENLAND PAGINA 9 PEKING (ANP/Reuter) - Soms meedogenloos, maar altijd vast beraden baande Mao Tse-toeng zich een weg naar het leiderschap van het volkrijkste land ter we reld. Met zijn optreden wijzigde Mao de loop van de Chinese ge schiedenis en gaf hij het interna tionale machtsevenwicht een be langrijke nieuwe dimensie. De 800 miljoen Chinezen van het vasteland wist hij door een revo lutionaire en Spartaanse aanpak tot een gedisciplineerde eenheid te smeden waarvoor hem eerbied en ontzag ten deel vielen. Vele mensen buiten China hadden het niet begrepen op de man met het vollemaansgezicht onder de linnen pet die de wereldrevolutie predikte. "Politieke macht, aldus t een van zijn meest geciteerde uit spraken, komt uit de loop van een geweer". Mao sprak uit eigen er varing. Zelden verkreeg één man zoveel macht over zoveel men sen. Het "rode boekje", met Mao's "gedachten", werd een in spirerende leidraad voor de Chi nezen zowel als voor veel revolu tionairen in het Westen. Voor de specifieke Chinese situatie schiep Mao een nieuwe vorm van communisme die bekend werd als het Mao-isme. Van meet af aan immers besefte hij dat in het voornamelijk op land bouw aangewezen China geen revolutie kans van slagen zou hebben zonder de drijvende kracht van de boeren. Deze opzet van het communisme week in es sentie af van de door de Sowjet- leiders verkondigde leer die ge stoeld is op de rol van de arbei ders in het revolutionaire proces. Agrarische hervormingen prijk ten dan ook op de eerste plaats van Mao's politieke program. SLAPENDE REUS Toen de Franse staatsman en veld heer Napoleon Bonaparte meer dan een eeuw geleden eens aan een globe draaide, zei hij: "Chi na? Daar ligt een reus te slapen. Laat hem met rust, want als hij wakker wordt zal hij de wereld in beweging brengen". Mao was de man die China uit zijn eeuwen lange slaap wekte. Onder zijn voor de buitenwereld vaak raad selachtige leiding voegde China zich bij de andere vier atoommo- gendheden, lanceerde het ruim tesatellieten en begon het aan een uitgebreid industrialiserings programma. Daarnaast werd de landbouw op revolutionaire wijze gereorgani seerd. Hierbij stond een van Mao's belangrijkste geschriften centraal: "Over het vraagstuk van de coöperatie in de landbouw", hetgeen ertoe leidde dat de col lectivisatie op het platteland in snel tempo werd opgevoerd. Tus sen de bedrijven door probeerde Mao steeds het volk in geestelijk opzicht te hervormen. Zo schreef hij "Over de correcte behandeling van tegenstellingen binnen het volk" waarmee hij de stelling uitwerkte dat ook onder het socialisme tegenstellingen zullen blijven bestaan, door de juiste behandeling waarvan de zogenaamde dialectische ont wikkeling zich voltrekt. Over igens kostte deze geestelijke her vorming zeer veel inspanning en bloed. Het belangrijkse politieke wapen- feit waarmee de wereld in de tweede helft van de 20ste eeuw werd geconfronteerd was de op komst van communistisch Chi- na, aanvankelijk hardnekkig Rood-China genoemd. De in vloed van Peking op het gebied van oorlog en vrede bleek moei lijk vast te stellen, vooral in de periode van ruim 20 jaar dat de volksrepubliek buiten de Ver enigde Naties werd gehouden. China stelde de wereld dikwijls voor raadsels, waaraan ook na de toetreding tot de VN in oktober 1971 geen einde kwam. Welis waar betekende deze toetreding een doorbreking van het Chinese isolement maar de ondoorgron delijkheid van de wijze waarop in Peking politiek werd gevoerd bleef grotendeels bestaan. Zelfs het sensationele bezoek van de Amerikaanse president Nixon in februari 1972 aan de volksrepu bliek vond in deze sfeer plaats, al werd de wereld bij die gelegen heid voor het eerst geconfron teerd met een voor Chinese be grippen verrassende openheid aan uiterlijke vormen. Strateeg Al vanuit de tijd dat hij het als guer rillastrijder met boerenlegers moest opnemen tegen beroeps militairen met moderne wapens stond Mao bekend als een uitste kend strateeg. Deze eigenschap betoonde hij bijvoorbeeld tussen de jaren 1966 en 1969 toen hij de zogenoemde Culturele Revolutie ontketende om vele Chinese lei ders met "bourgeois"- en "recht se" neigingen weg te zuiveren. Het was een periode van onder linge strijd waarin leden van de Rode Garde in het gehele land het recht op ruwe wijze in eigen hand namen. Mao kwam uit deze periode klaar blijkelijk versterkt als partijvoor zitter tevoorschijn, ofschoon hij later voor nieuwe uitdagingen werd gesteld. In het begin van de jaren zeventig bleek dat de in vloed van "bourgeois"-kringen niet volledig was weggenomen. Voor Mao was dit aanleiding op nieuw een soort van culturele re volutie te gelasten, dit keer in de vorm van een campagne tegen de oude Chinese wijsgeer Conficius en oud-minister van Defensie Lin Piao. Als politiek theoreticus paste Mao het marxisme aan bij de behoef ten van China. Na de dood van Josef Stalin ontstond daarover een ideologische strijd tussen Moskou en Peking waarbij Mao zich met kracht verzette tegen wat hij noemde het "Revisionis me" van de nieuwe Russische leiders. Het peil van de relaties met Moskou daalde tot een onge kend dieptepunt en het kwam zelfs tot gevechten aan de Russisch-Chinese grens. Com munistische partijen in de gehele wereld vielen uiteen in Moskou- gezinde en Peking-gezinde groe peringen. Het Mao-isme werd een mode-cultus onder revolutio naire studenten in vele landen. Groots leider De Chinese leider met zijn bleke, ronde gezicht en hoge voorhoofd zal de geschiedenis ingaan als een van de grootste leiders van deze eeuw. Mao was in zijn aanpak beurtelings dogmatisch en soe pel. Met typische boerenhumor zei hij eens: "Er zijn mensen die denken dat het marxisme een soort magische waarheid is waarmee elke kwaal te genezen is. Wij moeten hun duidelijk ma ken dat dogma's onbruikbaarder •k Aan het hoofd tijdens de legen darische zwemtocht over de Jangt- zijn dan koeiemest. Mest kun je gebruiken om het land vrucht baar te maken". De leiders in het Kremlin beschuldigde hij van dogmatisme, terwijl men daar juist stelde dat Mao de aarts- dogmaticus was. Vele westelijke staatslieden be schouwden de militante leer van Mao aanvankelijk als een veel groter gevaar voor de wereld vrede dan de Sowjet-variëteit van het communisme. Terwijl Mos kou pleitte voor een vreedzaam naast elkaar bestaan, noemde Mao oorlog "de hoogste vorm van strijd voor het oplossen van tegenstellingen" wanneer die in een bepaald stadium komen. "Politiek is oorlog zonder bloed vergieten" zei hij eens, "terwijl oorlog politiek bedrijven is met bloedvergieten". Onder invloed van het Russisch- Chinese geschil werd de me ningsvorming in het westen later gewijzigd, mede ook doordat premier Tsjoe En-lai bijvoor beeld de EG-landen opriep reke ning te houden met de agressie van het "Russisch revisionisme". In ieder geval zeggen militaire deskundigen het te betwijfelen of de communisten zonder de lei ding van Mao erin zouden zijn ge slaagd China te veroveren en daarna tot eenheid te brengen. gers met vleugels". In 1966 zwom de toen 72-jarige Mao de rivier de Jangtse over 15 km af - volgens Chinese persberichten in 65 mi nuten. Te zijner ere volbrachten later talloze Chinese arbeiders dezelfde tocht. Van de aan zijn leiderspositie ver bonden materiële privileges maakte Mao slechts een beschei den gebruik. Hij leidde een be trekkelijk sober bestaan in een eenvoudig gemeubileerd huis waar hij woonde met zijn vierde vrouw, de actrice Tsjiang Tsjing, met wie hij sinds 1939 getrouwd was. Deze Tsjiang Tsjing speelde later een actieve rol in de cultu rele revolutie en werd in 1969 ge kozen tot lid van het politburo. Uit drie van de vier huwelijken van Mao werden in totaal negen kinderen geboren. Deze leven al len rustig buiten de publiciteit. Opstandigheid Mao Tse-toeng werd op 26 dezem- ber 1893 geboren in de provincie Hoenan. Al in zijn jeugd was hij getuige van het ter dood brengen van opstandige boeren tijdens de periodiek terugkerende hon gersnoden in Hoenan. Hij groeide op met twee intense gevoelens: een van haat jegens zijn vader die een slechte reputatie had door Een van de laatste foto's van Mao Tse-toeng, de vermoeide revolutio nair. was gesticht) onhoudbaar. Mao besloot toen tot een actie die tot een epos van het moderne China zou worden. LANGE MARS In de nacht van 16 oktober 1934 braken ongeveer 100.000 com munistische militairen door de nationalistische omsingeling en begonnen de "lange mars". Vrouwen, bejaarden en kinderen sloten zich bij hen aan. Voortdu rend belaagd door nationalisti sche troepen trokken Mao en zijn volgelingen eerst naar het zuiden, vervolgens naar het westen langs de grens met Tibet en daarna in noordelijke richting. Deze fantastische odyssee door twaalf provincies, waarbij 18 be rgruggen en 24 rivieren werden overgetrokken, duurde een jaar. Toen men eindelijk in oktober 1935 Jenan in de afgelegen noordwestelijke provincie Sjensi bereikte, waren er nog slechts 20.000 militairen over van dege nen die de tocht waren begonnen. Deze geweldige verliezen werden voor een deel goedgemaakt door de grote aantallen boeren die zich onderweg hadden aangesloten. Dichter Ondanks de uitzonderlijke per soonsverheerlijking die rond Mao ontstond gedroeg hij zich steeds zeer eenvoudig. Hij hield ervan zich in eenzaamheid terug te trekken, hetgeen diverse ma len tot geruchten leidde dat hij was overleden. Naast zijn andere kwaliteiten was Mao een man van studie en een dichter. Hij was een verwoed lezer, niet alleen van Chinese klassieke werken, maar ook van (vertaalde) werken van Darwin, Rousseau, Montesqieu en Smith. Zijn gedichten over natuur en revo lutie schreef hij op de uiterst ver fijnde en traditionele Chinese wijze. Mao was een zware roker die een zwak had voor de sterk gekruide spijzen van Hoenan, de provincie waar hij geboren werd. Hij verkondigde eens de theorie dat men met dit scherp gekruide voedsel de beste revolutionairen kweekt. Mao was goed gebouwd, iets groter dan de gemiddelde Chinees. Ge woonlijk droeg hij het militaire standaard-uniform waarin ook andere communistische functio narissen zich graag kleden. Zijn uniform was echter altijd goed van snit en dikwijls van een af wijkende zilvergrijze kleur. Hij werd zodanig als een godheid vereerd dat de mensen die zijn "gedachten" in toepassing brach ten zich heetten te voelen als "tij zijn behandeling van gezin en knechten, en een van medeleven met alle opstandigen. Deze instelling bracht hem spoedig in contact met de denkbeelden van Soen Yat-sen, de revolutio naire leider die de keizerlijke dy nastie omver wilde werpen. Mao ontdeed zich van zijn vlecht het symbool van dienstbaarheid aan de dynastie, en sloot zich bij het uitbreken van de revolutie in 1911 aan bij de plaatselijke ver zetsstrijders. De Mandsjoe-dy- nastie werd in 1912 afgezet. Mao, die zichzelf al vroeg Marxist noemde, begon in 1920 voor het eerst arbeiders politiek te organi seren. Het volgende jaar be hoorde hij tot de twaalf leden die de Chinese communistische par tij oprichtten. Hoewel deze partij aanvankelijk de instemming had van de Kwomintang van Tsjang Kai-sjek keerde de leider van de nationalisten zich al spoedig tegen de communisten, hetgeen het begin was van het langdurige conflict waardoor het land werd verscheurd. Mao was vanaf 1927 bijna voortdu rend op de vlucht voor de natio nalistische regering in Nanking en al hadden vier afzonderlijke "vernietigingscampagnes" niet het gewenste resultaat, een blok kade door een sterke strijdmacht in 1934 maakte de positie van de communisten in het bergachtige grensgebied tussen Kiangsi en Foekien (waar een Sowjet-regiem Mao zelf legde de tocht vrijwel geheel te voet af - alleen toen hij ziek was werd hij enige weken op een muilezel meegevoerd. In Jenan legde Mao de grondslagen voor zijn succesvolle guerrilla- theorieën en -technieken. Hij gaf daaraan gestalte in de vorm van zijn belangrijkste geschriften, zoals "Over de langdurige oor log" en "Strategische problemen van de Chinese revolutionaire oorlog". In 1937 kwam opnieuw een Verenigd Front met de natio nalisten tot stand, nu om de Ja panse agressor te weerstaan. Ver scheidene geschriften en toe spraken van Mao uit deze periode gaven de wisselvalligheden weer van deze Verenigde Front- politiek die al spoedig weinig meer bleek dan een dode letter. Onderhandelingen met de natio nalistische regering, en bemidde lingspogingen van de Ameri kaanse generaal Marshall in 1945/1946 liepen op niets anders uit dan een omvangrijke burge roorlog. Niet in de laatste plaats dankzij dé onder Mao ontwikkelde organi satie en strategie wisten de com munisten hun tegenstanders in korte tijd van het vasteland te verdrijven. Op 1 oktober 1949 werd in Peking de Chinese volks republiek uitgeroepen, waarvan Mao staatshoofd werd. Zijn ideeën over de regeringsvorm had hij enkele maanden eerder al neergelegd in een belangrijk stuk: "Over de democratische dictatuur van het volk". Honderd bloemen In het begin van de jaren vijftig legde Mao Tse-toeng de basis voor de ontwikkeling van de in dustrie en de landbouw. Hij voerde hervormingen in en orga niseerde campagnes tegen ver spilling, bureaucratie en corrup tie. Ook verkondigde hij zijn be roemde stelling "Laat honderd bloemen bloeien, laat honderd scholen wedijveren". De campagne van de honderd bloemen duurde slechts een paar maanden. Vele intellectuelen die reageerden met kritiek op het communistische stelsel werden gearresteerd of als "rechtse af- wijkelingen" gedegradeerd. In het patroon van de industrie en de landbouw kwam sinds 1958 drastisch wijziging door de poli tiek van de "Grote sprong voor waarts". Volkscommunes wer den opgericht, bestaande uit reu sachtige landbouwgemeen- schappen, elk onder centrale lei ding van de partij. Aan deze voortdurende binnenlandse campagne lag Mao's theorie van de "permanente revolutie" ten grondslag. Mao's radicale politiek stuitte op veel verzet, vooral van beroep spartijmensen en pragmatische experts in de economie en „de strijdkrachten. Mogelijk uit ont goocheling hierover liet Mao eind 1958 weten niet als staatshoofd herkozen te willen worden. Zijn plaats werd ingenomen door Lioe Sjao-tsji, die in 1967 echter het be langrijkste slachtoffer van de cul turele revolutie werd. Binnens lands brak een periode van her stel en consolidatie aan. In de loop van 1960 kwam het blijk baar reeds lang sluimerende con flict tussen Peking en Moskou ge leidelijk in de openbaarheid. In dit conflict was het belangrijkste strijdpunt aan wie, op ideologi sche gronden, het leiderschap van de internationale communis tische beweging toekwam. De Chinese communisten eisten voor "het denken van Mao Tse- toeng als creatieve verrijking en verdere ontwikkeling van het marxisme-leninisme" een inter nationale ideologische rol op. Hoewel Peking en Moskou al enige jaren onderhandelingen voeren ter oplossing van de grensconflicten bestaat dit ideo logische conflict nog in volle om vang. Culturele revolutie In verschillende campagnes - di kwijls vanuit de strijdkrachten begonnen - herstelde Mao zich in de jaren zestig van de in 1958 ge leden tegenslag. Zijn persoon werd als de grote leider en het in spirerende voorbeeld steeds meer naar voren gehaald. Het hele volk werd aangespoord het denken van voorzitter Mao crea tief te bestuderen en toe te pas- In 1964 publiceerde het volksbe vrijdingsleger de eerste editie van het "rode boekje" met citaten van Mao. De eerstvolgende jaren werd het in tientallen miljoenen exemplaren herdrukt, het stan daardattribuut van al zijn aan hangers. Als individu was Mao geruime tijd uit het nieuws totdat hij zijn spectaculaire zwemtocht in de Jangtse ondernam. Die ge beurtenis viel samen met het openlijk uitbreken van de groot ste politieke campagne tot op he den, de Grote Proletarische Cul turele Revolutie, die de val van talrijke "revisionisten" uit de partij opleverde en Mao weer de onbetwistbare macht over de drieënheid van partij, regering en strijdkrachten leek te hebben ge geven. In het begin van de jaren zeventig bleek al dat het resultaat van de campagne niet afdoende was ge weest. Oude partijkaders hadden hun invloed teruggewonnen en leken voor Mao opnieuw een sta- in-de-weg, met name wat de ope ning van China naar Amerika be trof. Een nieuwe disciplinaire campagne diende zich aan, dit keer gebaseerd op een volledig afwijzen van Confucius en Lin Piao. Kort tevoren was officieel bekend gemaakt dat Lin Piao, de minis ter van Defensie die als "naaste wapenbroeder van Mao" voorbe stemd was diens opvolger te worden, bij een vliegtuigongeluk in Buiten-Mongolië om het leven was gekomen. Lin zou naar Mos kou hebben willen vluchten na een mislukte staatsgreep tegen Mao. Hij werd postuum beschul digd van het beramen van drie complotten. Pingpong-diplomatie In dezelfde tijd dat deze strijd om de hoogste macht werd uitge vochten - en geheimhouden voor de buitenwereld - spande China zich in om zijn positie binnen de wereldgemeenschap te normali seren. Kort voordat Peking in ok tober 1971 tot de Verenigde Na ties werd toegelaten (ten koste van Taiwan), opende China op unieke wijze zijn grenzen voor een groep Amerikaanse tafelten nisspelers. De gasten werden hartelijk onthaald door premier Tsjoe En-lai die verklaarde dat met de komst van de Amerikanen een nieuwe bladzij was opgesla gen in de Chinees-Amerikaanse betrekkingen. Hoewel de motieven die aan deze onverwachte "pingpong- diplomatie" ten grondslag lagen, moeilijk te doorzien waren, werd het initiatief door Washington welwillend ontvangen. Het resul taat was een verzachting van de handelsbelemmeringen tegen over Peking en het historische bezoek van president Nixon aan China, gevolgd door een legertje journalisten. Niettemin bleef Amerika een van de weinige lan den die Peking niet officieel had den erkend. Wel stelden de Ame rikanen in Peking een verbin dingsbureau in. De Chinese hoofdstad stond na het bezoek van Nixon gastvrij open voor veel delegaties uit de westelijke we reld. Met ingang van de jaren zeventig kwam binnen China de nadruk te liggen op herstel van de stabili teit, de ordelijke economische vooruitgang en de discipline. In 1970 werd de eerste ruimtesatel liet gelanceerd - zes jaar na de eerste kernproef. De tweede sa telliet ging in 1971. omhoog, waaruit viel af te leiden dat China kon beschikken over interconti nentale ballistische raketten. De 800 miljoen Chinezen zullen Mao missen. Hij immers heeft hun, na vele tientallen jaren van oorlog en onderdrukking, een vorm van rust gegeven in een klimaat waarin een betrekkelijke welvaart mogelijk is. Bezoek van Nixon: resultaat van Ping-pong-diplomatie. culturele revolutie. ,de actrice Tsjiang Tsjing,had een grote invloed op de •k Lin Piao, de figuur achter Mao: coup tegen Mao?

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 9