Ik ben in een hokje geschopt Van een Groningse en een Zwitserse boer (^)v_andaag^ toegelicht {.lWiï$[R!Q9ramma\ Willy Alberti vijftig jaar 11 ZATERDAG 4 SEPTEMBER 1976 Door Nico Scheepmaker Op 25 december 1960 zond de NCRV "Het besluit" uit van Kees van Langeraad en Wolf Kielich: het verhaal van het godvruchtige Groningse gezin Flikkema uit Godlinze, dat met vader, moeder en negen kinde ren en een aanvangskapitaal van 100 dollar naar Canada emigreerde. Het programma stuitte op groot enthousiasme bij de critici. In Televizier kreeg het indertijd 4 sterren (uitmun tend), en kwalificaties als: "op uitstekende wijze televisie- journalistiek bedreven, name lijk visuele en auditieve regi stratie van feiten en gebeurte nissen zonder daaraan bewust een gerichte interpretatie te ge ven", en: "daar konden geen duizend welluidende kerstlie deren tegenop". Bob Bertina noemde in zijn en thousiasme of vaderlandsliefde "Het besluit" in Filmforum zelfs "een van de beste semi- documentaire speelfilms ooit in Nederland gemaakt", en voegde daar in zijn zenuwen nog aan toe: "Kees van Lange raad is onze John Cassavetes en we hebben zijn film zonder een woord laten passeren". Kees van Langeraad is helaas niet onze John Cassavetes ge bleven, want wel won hij later nog de zilveren Nipkowschijf en verwierf hij eeuwige faam door als regisseur van de tv- reportage van het huwelijk van Beatrix en Claus de rookbom men behendig buiten beeld te houden (zoals de Canadese re gisseur van de sluitingscere monie van de Olympische Spe len er onlangs nog in slaagde de streaker weg te moffelen voor de toekijkende wereld), maar hy werkt nu voornamelijk ach ter het scherm, in tegenstelling tot John Cassavetes, wiens schitterende film "A woman under the influence" nu al vele maanden achtereen in Amster dam op het programma is ge bleven. Dat is trouwens niet de enige reden waarom die boude verge lijking de wenkbrauwen doet fronsen. De film "Shadows", waarmee Cassavetes de film liefhebbers verraste, was nog wel andere koek dan "Het be sluit". Cassavetes liet zijn ac teurs, onder wie zichzelf, vry improviseren binnen het raam van het gegeven, en bereikte overeenkomstige effecten als we later leerden kennen uit de televisierechtbank van Milo Anstadt en bijvoorbeeld Rudy Schokker van Gerben Hellinga en Pieter Verhoeff. Cassavetes maakte "Shadows" in 1959 en kreeg een tv-tegenhanger in Ri chard Leacock, die de candid camera alias de cinema verite gebruikte voor zulke fascine rende tv-documentaires als "Primary" van 1960 (waarin we Hubert Humphrey bezig zagen tegen John F. Kennedy, met als voornaamste kenmerk dat de "acteurs" de altijd aanwezige Leacock met zijn draagbare camera na enige tijd niet meer schenen op te merken, waar door een grote natuurlijkheid ontstond) en "The chair" (1963), met de doodstraf als onder werp. Nu kun je veel goeds zeggen van "Het besluit", en dat heb ik in mijn tv-kritiek voor het Utrechts Nieuwsblad op 27 de cember 1960 ook gedaan f'een van de gedenkwaardigste uit zendingen van het jaar", "zowel geestig als treffend als roerend" en de ook nu nog geldende op merking dat een eenvoudig man als Flikkema dankzij het stugge lezen in de Bijbel en zijn lidmaatschap van knapenver- enigingen in staat was zich we liswaar wat plechtstatig maar toch duidelijk en weloverwo gen uit te drukken), maar met cinema verite en candid camera had het natuurlijk niets te ma ken. Zelden heb ik mensen ca- merabewuster zien acteren dan de heer en mevrouw Flikkema en hun kinderen. Je zag hen bij wijze van spreken oplopen tot de streep die Van Langeraad ge trokken had, en dan de tekst uitspreken, die Van Langeraad eerst met hen had doorgeno men. "Wij gaan met de camera in uw oude huis staan, en dan moet u even om het huis heen lopen en door de ramen naar binnen kijken", heeft Van Lan geraad gezegd, en dat deed Flikkema dan, met de plichts bewustheid van een oud-lid van de knapenvereniging... Ik had verwacht dat de NCRV het niet bij deze herhaling ter gelegenheid van het 25-jarig be staan van de televisie zou laten, maar de Flikkema's bij wijze van Drostecacaobuseffect nog éénmaal (opnieuw) naar Neder land en Godlinze zou hebben gehaald, maar dat gebeurde niet. Er zat trouwens toch al een Drostecacaobuseffect in, toen de verzamelde familie het bandje afluisterde dat even te voren als radiogroet was opge nomen maar overbodig werd toen de Flikkema's bij wijze van verrassing in levenden lijve binnenstapten. En vond ik "Het besluit" nu nog zo goed als in 1960? Het moet toen al een we liswaar goed sluitend, maar toch traditioneel werkstuk zijn geweest, dat wat toon en aan pak (herhaling van stemmen, om maar iets te noemen) betreft aansloot bij enige decennia Ne derlandse filmdocumentaires. Maar vergeleken bij de be scheiden NCRV-televisiefilm "Jij moet kiezen Ewout" van Klaas Rusticus, die de avond tevoren werd uitgezonden, was "Het besluit" nog geen dag ver ouderd. De term "semi-documentaire speelfilm" die Bertina in 1960 op "Het besluit" toepaste, is veel meer van toepassing op "Jij moet kiezen Ewout" van 1976, waarin in samenwerking met Hotelplan getracht was om toeristische elementen te verle vendigen met een gespeeld verhaaltje. Maar o jé wat een verdriet, spelen konden zij het niet, en het opgeklopt ver haaltje strandde in een warrig taaltje... Bruintje Beer, verteld door oude heertjes, aan een pu bliek van jongeren dat bij nader inzien niet bleek te bestaan. Al thans dat hoop ik, want wat moet je met die flauwekul, die pathetiek, die Schwarmerei, in een tijd waarin ook onvolwas- senen volwassen plegen te zijn. Daar stond woensdagavond ge lukking de voorbeeldige docu mentaire over de Zwitserse boer en schilder Ernst Schau- blin van Philo Bregstein en zijn vrouw Marline Fritzius tegen over. Bregstein, die al enkele veelbesproken en veel geprezen documentaires-tv-portretten achter de rug heeft waarvan ik zelf niet zo gecharmeerd was, heeft bij de voorvertoning veel eer voor deze filmische impres sie van Schaublin en zijn vijf tien (hij schatte het aantal zelf op dertien of zo) schilderijen toegeschoven aan zijn vrouw, die zelf schilderes is. Terwijl de andere tv-films van Bregstein nogal overladen en chaotisch overkwamen, ademde dit juist een grote rust. Schaublins om geving, zijn schilderijen en ook hijzelf waren met een studieuze aandacht bekeken, in het be daarde tempo dat niet alleen bij een oude man van tachtig past, maar ook bij het landleven, en bij het bekijken van schilderij en. Schilderijen worden (over het algemeen) langzaam ge schilderd, en moeten langzaam bekeken worden, vanuit de de tails naar het totaal. Dat is een vuistregel die dikwijls wordt vergeten maar die hier conse quent en met zichtbaar succes werd toegepast. Willy Alberti wordt in oktober vijftig jaar. Een beroemd baasje in Neder land maar in de Wimkeler Prins komt hij niet voor. Wel collega Dominico Alberti (1710-1740), Italiaans componist, leerling van Lotti, vooral bekend als zanger en klavecinist. Behalve zijn stem heeft Willy Alberti nooit een ander instrument bespeeld. Toch was zijn boterham waarschijnlijk beter belegd dan die van Dominico. Dankzij het Napolitaanse repertoire. Hij kocht er op tijd een forse platenzaak van in Osdorp en het is daar dat hij ons ontvangt met de luidruchtigheid die Amsterdammers zo typeert. Willy heeft nog altijd de stem van het brutaal ogende gosertje, dat in zijn jonge jaren in kroegen met sen timenteel bel canto een paar stui vers extra verdiende. Want op 12- jarige leeftijd zat hij al in het vak, zong hij zelfs een rolletje in de ope rette „Rosemarie" zonder dat de arbeidsinspectie hem in de kraag greep. ik haalde heel wat centen op, maar dat zat de jongens die daar speelden natuurlijk niet lekker. Op een dag komt John de Mol naar me toe en die zegt „Zeg jongen, jij mag hier gerust komen zingen, maar dan wel samen delen hè? Ik kon toen niet weten dat zijn kleinzoon later met mijn dochter zou trouwen".Willv is populair bij een groot publiek en bij zijn collega's. Hij heeft die popula riteit ook gestimuleerd en uitgebuit door er voortdurend te zijn met een kwinkslag, iets liefdadigs of een lied. Hij doet dat met een vol ge moed maar ook met een scherp in stinct voor zaken. Op alle foto's van partijen waar showbussiness wordt verkocht staat zijn stralend lachende kop petje met of zonder dochter. Ook in de sportwereld dribbelt hij publici- teitsbewust rond als de gangmaker, de vrolijke Frans, de man die er bij hoort. Binnenkort komt er een lp van hem uit onder de titel: ,,'t Was een zo- mernachtsdroom" Artisten die in zijn 38-jarige loopbaan op een of andere manier met hem samen werkten of in zijn programma stonden, komen er op voor. Willv: „Ik heb samen gezongen met Eddv Christiani en in het begin van de oorlog met Rita Reys. Met Tom Keiling zong ik Spaanse duetjes en met Mieke Telkamp „Que Sera". Dat staat allemaal op die plaat. Rik Opera van der Linden, vroeger ook mis dienaar geweest net als ik, bege- niet wat. Het orkest tftaat onder lei ding van Harrv van Hooff. O ja, en op 16 oktober komt er een special van mij op teevee. Daar komen di verse mensen opdraven." leidt i het „Ave Maria" 1 Door Paul van Beekum Percy Kahn. Vroeger zong ik dat altijd voor heel goeie vrienden als ze gingen trouwen. Met mijn zoon samen doe ik „Me and my shadow." Herman Pieter de Boer heeft daar een tekst voor ge schreven. En met Willike „Spiegel beeld" en „Reisje langs de Rijn" Ben Cramer staat er ook op. Met hem zing ik „Comé Prima" en met mijn neef Johnny Jordaan liedjes uit het Jordaanse repertoire. Ver der houdt Ton van Duinhoven een toespraak als een Italiaanse gastar beider, dat is om te gillen en Vader Abraham doet iets, maar ik weet Willy Alberti is ooit driftig bezig geweest met opera. "Een misstap in mijn carrière. Ik ben in Nederland gewoon in een hokje geschopt en daar moet ik blijven. Ik heb Mozart gezongen, dat is toch olie voor de stem hè, maar nee, ik ben de jongen van ht Napolitaanse repertoire. Het is een keiharde wet, ook al heb ik met die opera-aria's een gouden plaat verdiend. Mensen die van het lichte genre houden draaien geen Willy Alberti. Nee, dat is een grote fout geweest. Daarom heeft die an dere plaat "Van levenslied tot ope ra" niets meer gedaan". Willy Alberti praat ook over de fees tavonden van vroeger. Ze zijn er nauwelijks meer en dat is volgens hem voor een deel de schuld van de artiesten zelf. "De artiesten prijzen zichzelf uit de markt. Een zangeresje waar je nog van gehoord hebt vraagt al 500,- voor vier liedjes. Dat kan geen ver eniging meer betalen. Jammer hoor, want daardoor ligt variété op zijn gat. Heb je wel eens gehoord van de Berdisons? Een prachtig osscadenummert maken die Zes uur trainen per dag voor één schnabbel in de maand. Wat moe ten ze dan? Voor een paar centen in een circus gaan staan, leven als zi geuners? De varité-theater-artiest, dat is over. Er wordt tegenwoordig alleen maar gezongen. De kijk- nummers zijn weg. Avonden voor de Welzijnszorg? Alleen meisjes hebben succes. En dan zitten er vaak van die opgeschoten jongens tussen, die thuis niets te vertelle hebben maar op zo'n avond herrie komen schoppen". Willy Alberti is van mening dat er in Nederland nog altijd op artiesten wordt neergekeken. "Een van de Wama's kwam een in genieur tegen met wie hij op de hbs had gezeten. Toen hij vertelde dat hij een van de Wama's was ant woordde die ingenieur "Jongen wat kan jou het schelen. Als je maar verdient". In Duitsland is dat an ders. Daar ben je Herr Künstler". Volgens Willy Alberti zit er onder de'jongere artiesten uitstekend ma teriaal. Hij noemt Lee Towers, Pa tricia Paay en Margriet Buysman van "Lucifer". Bitter laathij zich uit over de platenmaatschappijen die niet willen beseffen dat een talent geslepen moet worden. "Ik hoop dat het met Lee Towers gebeurt. Die jongen kan heel wat en staat met zijn beide benen op de grond. Moeilijk hoor. Eerst kraanmachi nist en dan in de showbusiness. Dat is een heel andere wereld. Dit is een vak van veel beloven en niets na komen". "Ik heb haar altijd voorgehouden: wees vriendelijk op de trap naar boven. Op de terugweg kom je ze namelijk allemaal weer tegen. Op momenten dat het slecht gaat krijg je tien schoppen na. Je bent zo afhankelijk van het publiek. Dat publiek is keihard. Zetillenjeopen trekkendan plotseling de handen van je weg. Ik was er eerst tegen dat Willeke in het vak ging. Ik ken de moeilijkheidsgraad van begin tot het eind. Maar ja, toen ik naar Ame rika ging, nam zij verschillende schnabbels van mij over". Onderscheidingen Willy Alberti (twee Edisons, de Gouden Harp, twee gouden platen en een platinaplaat) heeft eens het gelukzalige moment beleefd door New York te lopen en zichzelf te horen in alle jukeboxen. Dat was met het liedje "Marina" dat op de Amerikaanse hitlijst de zesde plaats bereikte. Vreugdevolle momenten in het vak datje niet kunt loslaten. "Het is net als met een wielrenner", zegt Willy, "als hy moet stoppen zorgt hij wel dat ie ploegleider wordt. Om er maar bij te kunnen blijven. Daar om, al die verhalen dat Willeke er mee stopt, onzin. Je komt er niet van los. Ze heeft nu zelf een platen- zaakje in Laren, maar blijft daar naast optreden. Maar niet alles te gelijk, daar heb ik haar voor ge waarschuwd. Ze douwen je in een hokje. Dat heb je gemerkt aan de reactie van EllenVogel op het to neelspelen van Willeke". NEDERLAND I 15.30 15.32 16.32 17.00 17.30 18.00 18.45 18.55 19.05 20.35 21.35 21.50 22.30 22.55 23.05 Journaal (NOS) Kalverliefde, film voor de jeugd (VARA) De vele gezichten van India (VARA) De film van Ome Willem (VARA) Dokter Hogg, tv-serie (VARA) Verslag van de wereldkampioenschappen wielrennen in Italië (NOS) Voorlichtingsprogramma Sociale Verzekeringen (TELEAC) TV-informatie voor Marokkanen (NOS) Journaal (NOS) Commissaris Maigret (VARA) Kinderen uit de Afrikaanderwijk gesprekken (VARA) Journaal (NOS) Hoe bestaat het Holland op z'n smalst (VARA) Man over de vloer (VARA) Simon Carmiggelt (VARA) Journaal (NOS). NEDERLAND II 18.45 - Ti-ta-tovenaar (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.05 - The Flinstones (KRO) 19.30 - De wonderlijke wereld onder water, natuurserie (KRO) 19.50 - 't Zand 33 (KRO) 20.00 - Journaal (NOS) 20.25 - Alias Smith and Jones (KRO) 21.15 - Bij ons in Amsterdam (KRO) 22.05 - Brandpunt (KRO) 22.45 - De onzichtbare Japanse heren, en bijzondere diensten, films naar Graham Greene (KRO) 23.35 - Journaal (NOS). NEDERLAND I 13.30 - Voorlichtingsprogramma: Moderne electronica (TELE AC) 14.00 - Journaal (NOS) 14.02 - Reportage van de wereldkampioenschappen wielrennen in Italië (NOS) 16.00 - Frontaal: informatie discussieprogramma (NOS) 17.00 - Voetbal en toto-uitslagen (NOS) 17.05 - Evansong vanuit de oud-katholieke Maria Magdalena- kerk in Zaandam (IKON) 17.30 - Bericht van de wilde ganzen (IKON) 18.15 - Engels voor beginners (3) (TELEAC) 18.55 - TV-informatie voor Turken (NOS) 19.00 - Journaal (NOS) 19.05 - Het wonder der natuur natuurfilmserie (AVRO) 19.30 - Cannon, Amerikaanse politieserie (AVRO) 20.20 - Nieuwe oogst landelijke televisiefinale (AVRO) 21.30 - In gesprek met prof. Dr. J. Th. R. Schreuder (AVRO) 22.00 - De zomer in het hoofd, tips voor de vakantietijd (AVRO) 22.10 - Gelijkwaardigheid (HUM. VERBOND) 22.30 - Journaal (NOS). NEDERLAND II 18.40 - Woord voor woord (IKON, KRO, RKK) 18.45 - Ti-ta-tovenaar (NOS) 18.50 - De kinderen van nummer 47a, serie (NOS) 19.15 - Studio Sport, met om ca. 20.00 trekking van de lottogetal len (NOS) 20.30 - Mannen en microben, documentaire tv-serie (4) (NOS) 21.30 - Journaal (NOS) 21.35 - De dossiers, documentaire serie (NOS) 22.35 - Gaudeamus concert in het Holland Festival 1976 (NOS) 23.05 - Journaal (NOS). Hoofdpersonen in Koos Postema's nieuwe praatprogramma zijn vanavond om 20.35 uur via Nederland I leerlingen van de vijfde klas van de Herman Oosterschool uit de Rotterdamse Afrikaanderwij k. In de serie "Graham Greene" brengt de KRO vanavond om 22.45 uur via Nederland II twee korte verhalen, te weten "De onzichtbare Japanse heren" en "Bijzondere Diensten". Het eerste verhaal be schrijft hoe een auteur tijdens zijn vislunch de andere gasten in een klein restaurant observeert. Het tweede verhaal gaat over de grote zakenman Ferraro. Als hij zich een tijdje niet zo lekkker voelt gaat hij zich wat zorgen maken over het hiernamaals. Hij consulteert tenslotte de geestelijke raadsman van zijn vrouw. "Het bestaan van verschillende omroeporganisaties is in het be lang van de kijkers en luisteraars", zo luidt de stelling van het discussieprogramma "Frontaal", dat de NOS-tv morgenmiddag van 16.00 tot 17.00 uur via Nederland I rechtstreeks van de Firato in de Amsterdamse RAI uitzendt. De stelling wordt verdedigd door de heer H. DE Boer, voorzitter van de ARP en lid van de Tweede Kamer, en aangevallen door de heer J. Rogier, oud-voorzitter van de VPRO. De getuigen van pleiter De Boer zijn VAR A-voorzitter André Kloos en prof. J. A. Stalpers. Tegenpleiter Rogier brengt als getuigen drs. J. J. Voogd en radiodirecteur van de VPRO, Jan Haasbroek, mee. De AVRO-tv brengt morgen om 20.20 uur via Nederland I de landelijke finale van de "Nieuwe Oogst"-competitie 1976 op het scherm. In De Nieuwe Doelen te Gorinchem treden daar diverse artiesten-in-spé op, die zich in de eerste helft van dit jaar tijdens zes regionale finales, namelijk te Breda, Hoorn, Poeldijk, Almelo, Meppel en Venray, verdienstelijk hebben gemaakt. Speciale gasten zijn morgenavond de Limburgse danstweeling Debbie en Daphne. Zij debuteerden drie jaar geleden in "Nieuwe Oogst". De laatste uitzending van de AVRO-tv-serie "In gesprek met komt morgenavond van 21.30 tot 22.00 uur via Nederlan 1 op het scherm. Marcel de Groot van Televizier Magazine zal praten met prof. dr. J. Th. R. Schreuder over geriatrie, dat wil zeggen: over de medische aspecten van het wat ouder worden in een maatschappij, die bejaarden kleineert, discrimineert en vernedert. ZATERDAG 4 SEPTEMBER Hilversum I 18.00 (S)Ekspres. 18.30 Nws. 19.00 (S) De VARA Feliciteert. 21.00 (S) Voor wie niet kijken wü. 22.30 Nws. 23.55 Nws. Hilversum II 18.00 Nws. 18.11 Aktua III. 18.30Toerak- tua. 19.00 (S) Tros-country. 20.00 Nws. 20.05 (S) a a la carte 21.30 (S) Guitaritei- ten. 22.00 Woorden in de avond. EO: 22.30 (S) Laat ons de rustdag wijden. 23.00 (S) Reflector. 23.15 (S) Postludium. 23.55 Nws. Hilversum III NOS: 18 03 (S) NOS-maal. NCRV: 19.02 (S) Pers Vers. 20.02 (S) Eddy go round. 22.02 (S) Sportshow. 23 02 (S) Late date. 0.30 Jazz-tirne. 1.02 (S) Middernacht blues. 2.02 (S) Bent u daar nog. 6.02 (S) Al wakker. 6.45 (S) Zondagmorgen. ZONDAG 5 SEPTEMBER Hilversum I NOS: 8-OONws. VARA 8.10 Weer of geen weer. 9.30 Hum. Verbond. IKON: 10.00 Kerkdienst. 10.45 Wilde ganzen. 10.50 De andere wereld van zondagmorgen. AVRO: 12.00 Muzikaal onthaal. 13.00 Nws. 13.10 De toestand in de wereld. 13.19 AVRO's radiojournaal. 13.30 Delta-zomer. KRO: 14.00 Kruispunt. 14.30 Promenadeconcert. 15.15 Aan de lijn. 16.15 Drie in twee plus een. 16.45 Hoe gaat het? IKON: 17.00 Kerkdienst. 17.58 Wilde ganzen. 18.00 Begeleiding bij het liedboek voor de kerken. 18715 Men sen. 18.30 Nws. NCRV: 18.40 Zondaga vondzang. 19.10 Om mens te zijn. 19.25 Orgelconcert. 20.05 Musica Sacra. AVRO: 20.30 In de kaart gespeeld. 22.30 Nws. 22.40 Avro's radiojournaal. 23.00 Vanavond laat sport. 23.55 Nws. Hilversum II NOS: 8.00 Nws. KRO: 8.10 Overweging. 8.15 Badinerie. 9.00 Nws. 9.10 Water standen. 9.15 Laudate. 10.00 Eucharis tieviering. 11.30 Da Capo. 11.50 Buiten lands commentaar. 12.00 Nws. 12.10 Echo. 12.20 Voor Surinamers en Antil- lianen in Nederland. 13.20 Programma voor de buitenlandse werknemers. VA RA 17.00 DezsóRanki, piano. 17.55 Med. 18.00 Nws. 18.15 Dingen van de dag. 18.40 Veertien verhalen van vandaag: de kanonnen. 18.50 De Scala 1925-1950. 19.30 Brood en spelen. NOS: 20.00 Het NOS-jazz. 23.55 Nws. Hilversum III Elk heel uur nieuws. AVRO: 7.02 De boswachter show. 8.02 Juist op zondag. VARA 11.30 Klink klaar. 13.02 NAR. NOS: 14.02 Langs de lijn. 18.02 NOS-Jazz. KRO: 18 30 Spring- 01.02 De week Hilversum IV NOS: 8 00 Nws. 8.02 Klassiek en toch leuk. 9.00 Vroeg klassiek. 10.00 Musica religiosa 11.00 Elise op vakantie. 13.00 Zondagmiddagouverture. 14.00 Nws. MAANDAG 6 SEPTEMBER Hilversum I NOS: 7.00 Gelukwens. 7.02 Nws. TROS: 7.04 Ontbijt-soos. 10.00 Kaboutertijd. 10.30 Nws. 10.33 Sphinx. 11.40 Radio volksuniversiteit VPRO: 12.00 Piet Ponskaart presenteert (1). 12.26 Med. 12.30 Nws. 12.41 Piet Ponskaart presen teert (2). 13.30 Muziek. 15.00 Permanent wave 15.30 Nws. 15.33 Waikiki. EO: 16.15 Licht en uitzicht. 17.00 EO-metterdaad- informatie. 17.05 Eigen wijs. 17.20 Over heidsvoorlichting. 17.30 Nws. 17.32 Klankbord. Hilversum II NOS: 7.00 Gelukwens. 7.02 Nws. 7.13 Ochtendgymnastiek. NCRV: 7.22 Te deum Laudamus. 7.54 Het levende woord. 8.00 Nws. 8.11 Hier en nu. 8 25 Muziek in uw straatje. 9.00 Leren zien en leren kiezen. 11.00 Nws. 11.03 De Kilima Hawaiians show. 11.30 Het nuttigen van etenswaren is toegestaan. 13.00 Nws. 13.11 Hier en nu. 13.30 Onder schooltijd. 14.30 Theaterorgelbespeling. 14.50 Den Haag deze week. 15.00 Kijk op buiten land. 15.30 In 't zilver. 17.00 Populaire klassieken. Hilversum III Elk heel uur nieuws. NOS: 7.02 Gelukwens. KRO: 7.02 Drie op je boterham. AVRO: 9.03 De negen uur-show. 10.03 Arbeidsvitaminen. 11.06 Postbus 700. 12.03 Joost mag niet eten. 14.06 Jan Steenman. 15.03 Ad Visser de hit-visser. 16.03 Cees van Zijtveld. Hilversum IV NOS: 7.00 Gelukwens. 7 02 Nws. VARA 7.04 Groot en klein. 9.00 Nws. 9.02 Kin deren een kwartje. 9.27 Wonen, verschil tussen huis en thuis. 10.00 feest der her kenning. 12.00 Tussen de middag: Rus land. 13.00 Maak eens nader kennis met14.00 Nws. 14.02 Keuren en kie zen. 14.30 Als kind liep ik de zon tege moet. 15.00 Muziek van formaat. DUITSE TV ZATERDAG 4 SEPTEMBER Duitsland I 17.45 Journaal. 17.48 Sportjournaal. (Re gionaal programma: NDR: 18.30 Flories von Rosemund. 19.00 Akt. 19.15 Amu sementsprogramma. 19.58 Program maoverzicht. WDR: 18 30 Willy Millo- witsch. Aansluitend Novellen uit de hele wereld. 19.15 Akt. 19.50Kurzvor8). 20 00 Journaal en weerbericht. 20.15 In the heat of the night. 22.05 Trekking van de lottogetallen. Aansluitend journaal en weerbericht. En: Woord voor de zondag. 22.25 Je spater der Abend. 23.25 Dusty Springfield show. 0.05 Journaal. Duitsland II 17.00 Journaal. 17.05 Informaties en me ningen uit de Bondsrepubliek. Aanslui tend Consumententips. 18.00 Kung Fu. 19.00 Journaal en verkiezingspraatje. 19.30 Upstairs and downstairs. 20.15 Dalli-Dalli, vraag en antwoordspel. 21.45 Journaal en verkiezingspraatje. 21.50 Aktuele sportstudio. 23.05 L 'Affaire Dominici. 0.45 Journaal. ZONDAG 5 SEPTEMBER Duitsland I 9.30 Journaal. 9.35-10.20 Buit. journ. 10.30 Progr.overzicht. 11.00 Inf. progr. 11.30 Gouden zondag. 12.00 Internatio nale Frühschoppen. 12.45 Joum. 13.15 Regionaal overz. 14.30 Sesamstraat. 15.00 Film. 15.30 Paardenrennen. 16.15 Intern, ruitertoemooi. 16.55 Little house on the prairie. 17.45 Documentaire. 18.30 Journaal. 18.33 Sportjourn. 19.20 We- reldspiegel. 20.00 Journaal. 20.15 Docu mentaire. 21.00 Lacombe Lucien, speel film. 23.20 Journaal. Duitsland II 10.00 Progr.overz. 10.30 ZDF- 12.20 ZondagSfconcert. 12.50 Actuel. vragen. 13.00 Journaal. 13.45 Kinder- progr. 14.10 Kinderserie. 14.35 Kinderse rie. 14.50 Documentaire. 15.20 Journ. 15.25 Actie Zorgenkind. 15.30 Duitse speelfilm. 17.00 Journaal. 17.02 Sport. 18 00 Kerk nieuws. 18.15 De Waltons. 19.00 Journaal. 19.10 Politiek progr. 19.30 Documentaire. 20.00 Derrick. 21.00 Journaal. 21.15 Gesprek met de kijker. 22.00 Documentaire. 22.30 Muziek. 23.20 Journaal. BELGISCHE TV ZATERDAG 4 SEPTEMBER Belgiè-Nederlands 18.00 De Oniksen. 18.05 De Schaaps hond. 19.00 Boekenmagazine. 19.40 Med. 19.45 Journaal. 20.15 Varètèprogramma. 21.00 Amusementsprogramma. 21.50 Man zonder land. 23.05 Journaal. ZONDAG 5 SEPTEMBER Belgiè-Nederlands 11.00 Wielrennen. 14.00 Wielrennen. 15.30 Jeugdserie. 15.45 Kinderprogr. 16.00 Doe mee. 16.30 Film. 17.00 Docu mentaire. 17.15 Suske en Wiske. 17.40 Muziek. 19.45 Journ. 20.30 Hartenvrouw. 21.20 Muziek. 22.10 Journaal.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 5