'Beste scheidsrechter van de wereld' MANSVELD NOEMT ME MR. HUMPHREY: HIJ DOET MAAR-, 'T KAN ME NIETS SCHELEN' Door Pim Stoel ZATERDAG 4 SEPTEMBER 1976 De eerste ontmoeting wordt ab rupt onderbroken door een telegram. Of Frans Derks, be kende Nederlander, maar spoorslags naar Amsterdam wil reizen om in de jury van de Nipkow-prijs zitting Te ne men. Jammer, jammer, jam mer, maar hij kan nu eenmaal geen nee zeggen Wipt, nog gehuld in trainingspak naar boven voor een snelle dou che. Terwijl zijn bezoek af reist. Een verhelderende douche naar later blijkt. Want Frans Derks, niet helemaal getikt, al vinden sommige spelers dat blijkens hun gebaren in het veld wel eens, pakt voor alle zekerheid nog even de tele foon. Verneemt van perschef Van Driel van de RAI dat de Nipkow-prijs inderdaad aan de orde is maar dat de jury al tot aan de nok toe gevuld is en de naam Derks niet op de lijst voorkomt. Geeuwend Breda een dag later. De klok wijst tien, paarden staan wat melancholiek in de schaduw van een al wat verherfste boom, de villa aan de rand van het Masbos lijkt in diepe rust. Is in diepe rust, want alleen de honden slaan aan als de bel wordt beroerd. Pas minuten later schuift een raam open, wordt een van lang blond haar voorzien geeuwend hoofd zichtbaar dat van be neden af los op de venster bank lijkt te rusten; een vage herinnering oproepend aan een ouderwetse drogisterij - in de Gouden Gaper - of was dat een stripverhaal, vroeger? Onze held ontwaakt snel. Mompelt dat hij een, twee, drie beneden zal zijn. Wil, ge legen op de bank in de huis kamer wel kwijt dat hij ge lukkig niet in die Nipkow- onzin is getrapt, al scheelde het een haartje. Frans Derks, leeftijd onbekend, arbiter, directeur van een schoonmaakbedrijf: "Volgens mij is het een geintje van Nieuwe Revu, van die Ton van Dijk. Je was nog niet weg gisteren of ik dacht, toch1 even bellen. En ja hoor, door gestoken kaart. Die Van Dijk ontkent. Maar dat is zo'n rare. En die mevrou w die voor hem werkt helemaal. Je weet wel, die altijd met iemand in het bad wil. Met mij ook een tijdje terug. Ik denk wat krijgen we nou, ik ben heus schoon op mijn lijf. Zij in de huiskamer zitten. Wachten tot mijn be zoek vertrok. Flink aan het glas natuurlijk. Lam als een toeter tenslotte. We hebben haar de taxi in moeten dra gen. Dag mevrouw. Tot ziens. De beste Argwanend: "Waarom ben jij eigenlijk hier." Blijkt tevre den met de wat vage verkla ring. "Ja, ik ben uit die belan genvereniging van ons ge stapt. Waarom. Nou, ortfdat het geen belangenvereniging Neem die laatste vergadering. Ik had me verslapen, na een stevige partij 's nachts. Kwam om een uur of een aan en wat bleek, ze hadden de hele och tend over me gepraat. Me aangevallen omdat ik inder tijd voor Leo van der Kroft geregeld had dat hij toch naar Montreal kon, met zijn vrouw, je weet hoe dat is. Wat spon- sortjes aangetrokken en zo kon Leo de Oceaan overvlie gen. Dus ik heb gezegd, he ren, jullie bekijken het verder maar. Frans bedankt Een van de beste scheidsrech ters dus niet meer in de arbi trale belangenvereniging? Derks, de wenkbrauwen fronsend maar wel met een knipoog. "Een van de beste? Dè beste". Gebiedend: "Schrijf maar op. Derks fluit in Argentinië over twee jaar omdat hij gewoon de beste scheidsrechter van de wereld Maar even later wat serieuzer "In ieder geval hebben de spelers mij tot de beste geko zen. Dat stemt tot vreugde. E i op de internationale lijst sta ik volgens mij ook bovenaan. Alleen niet letterlijk meer. Omdat ze dit jaar een alfabeti sche volgorde hebben inge voerd". Smoel Hij dreunt het lijstje op: Beek, Berrevoets, Corver, Derks, Keizer, Wellinga. Stopt. Krijgt een schooljongensach tige blik in de blauwe ogen. Vragend: "Kunnen we het niet anders doen. Dat wil zeggen jij. Als je nou gewoon dat lijstje optikt straks zonder Corver. En dan laat je mij als ik uitgesproken ben even wachten en dan zeggen: oh ja en dan hebben we Charles Corver natuurlijk ook nog". Zich verkneukelend: "Dan zou je er eigenlijk bij moeten zijn als Corver dat leest, dan zou je z'n smoel mnefpn 7ipn" Derks dus duidelijk geen fan van Corver? De arbiter "Dat mag je zeggen". Maar het waarom blijft in nevelen ge huld, komt niet tevoorschijn uit een vaag verhaal over Cor ver die niet tegen zijn verlies kan bij klaveijassen, die als hij twee keer heeft moeten be talen, de derde keer roept dat hii od Scheveningen staat. Derks drinkt zijn koffie en leest even wat in de krant. Wordt boos als hij van de straf van zijn vriend Van Hanegem leest. Van Hanegem duidelijk een vriend derhalve. Maar zijn er ook vijanden? Derks naden kend: "Vijanden, echte, ach nee. Er zijn spelers die ik aar dig vind en er zijn er die ik minder aardig vind." Mr. Humphrey Hoe vindt hij bijvoorbeeld Aad Mansveld? Die betitelde hen\ onlangs in een stadsblad als de broer van mr. Humphrey (de lieve verkoper uit "Are you being served"). Derks: "Ja, dat heb ik gelezen. Had je die smoelen van Cor ver en Jonker moeten zien op de eerstvolgende bijeen komst van ons. Wat we nou weer over je gelezen hebben, ha, ha, ha". Zich vermannend: "Mansveld roept maar. Kan mij wat sche len. Dat onze lieve heer me een paar mooie benen heeft gegeven daar ben ik hem dankbaar voor. En ik hou nu eenmaal van extra korte broeken. Maar ik zelf en zij, wijzend naar echtgenote Leentje, weet dat ik niet zo ben. En als ik wel zo was, dan mocht het van mij op de voorpagina. Wantje bent wie je bent en daar hoef je je nooit voor te schamen Stilte. Leuk dat fluiten? Derks: "Leuk? Ja nog steeds. Het wordt mijn twaalfde of der tiende seizoen. Ik ben jong begonnen. Ik zie nog die ge zichten bij mijn eerste eredi visiewedstrijd. Wat is dat voor een snotneus. Wat moeten we daar nou mee". Een tikje uit de hoogte: "Een ding weet iedereen. Te koop ben ik niet. Een keer is me iets aangeboden. Door de tele foon. Een auto. Ik zeg laat u maar zitten Luxe Nou heeft hij zelf al een fraaie mobiel. Derks lachend: "Dat is waar. Ik schaam me er niet voor. Het is een dure, maar ik stop hem heus niet onder mijn arm weg. Waarom zou ik. Ik hou van luxe. Ik ben geen salon-rooie zoals die Joop Niezen van dat anti voetbalblad VI. Oh die is zo rood. Maar wel overal de poen meepakken. Naar Montreal gaan voor de radio. Zakken vullen. Niet dat ik daar op zich bezwaar tegen heb. Maar doe je dan niet beter voor dan je in werkelijkheid bent". Weer stilte. Een priemende blik. "Zoals jij nu doet, zoals je je haar opduwt, als Mansveld dat ziet, dan ben je er ook Een tikje nawrokkend: "Ik zag hem een tijdje na dat stukje. Bij een opening van een pa- tatkraam of zo. Ik zeg, wat sta jij nu allemaal over me te roe pen. Hij kleurt. En hij zegt dat hij het niet zo precies gezegd heeft of bedoeld. Ik zeg, luis ter goed makker, je hebt het natuurlijk wel gezegd. Maar je bent nog te stom om te weten wat je zegt Fluit hij nou nog echt graag? Derks: "Een paar weken te rug dacht ik, moet het alle maal weer. Dat kwam door Momtreal. Al die atleten op het scherm. Die hoogtepun ten. Dat ^fzien. Dat kotsend over de streep gaan, alleen maar voor zo'n gouden plak. Toen dacht ik, wat zijn voet ballers toch vaak zeikerds in vergelijking met die atleten. Maar toen heb ik me ook ge realiseerd dat de Olympische Spelen een uniek hoogtepunt vormen. Dat je dat in de ge wone sportwereld niet mag verwachten Mens Hij is niet bang om fouten te maken, het kan hem niet schelen als hij zijn blunders 's avonds op de tv herhaald ziet. Derks: "Ik ben een mens en mag dus falen. En dat ge beurt. Wat denk je van die midvoor die voor open doel mist. Of die maffe keeper die de bal tussen zijn benen door laat rollen en dan op mij af komt rennen met de woorden "buitenspel" al op zijn lippen, terwijl hij zijn ogen dicht had toen het schot afgevuurd werdZij maken fouten en ik maak fouten. Dat maakt het voetbal zo boeiend. De missers bepalen de aantrek- kelijkhed. De ingehouden adem op de tribune. De ah's en oh's als de fraaiste kansen worden verprutst. Voetbal is een door en door menselijk spel. Voetbal is een show waar we allemaal aan mee werken. Stoop zei eens een keer tegen me, Frans, eigen lijk zou iedere scheidrechter een thuisfluiter moeten zijn. Om de show voor eigen pu bliek te redden. Ik kan het na tuurlijk nooit toegeven, maai als het het fenomeen voetba: inderdaad als een zich weke lijks herhalende revu wilt zien heeft Stoop een beetje gelijk Hij is nu hoeveel jaar oud? Pats. De idylle ligt even aan scher ven. "Jij ook al? Over die leef tijd. Wat maakt dat toch uit. Schrijf je soms een keuken meidenroman. Wat is dat voor gedegenereerde journalis tieke flauwekul om iemands leeftijd te vragen". Leentje Hoelang is hij getrouwd. Derks, altijd de bohémien: "Nou ei genlijk ben ik helemaal niet getrouwd". Maar dat neemt Leentje niet. Mengt zich voor het eerst in het gesprek. "Zeg, Frans, als je je leeftijd niet wilt weten is dat jouw zaak. Maar we zijn wel getrouwd". Frans toegevend: "Okay we zijn wel getrouwd". Hij maakt nu helemaal schoon schip. "In de kerk nog wel. Gelukkig ge trouwd. Al sedert jaar en dag. Zij laat mij mijn hobby en ik laat haar de hare Maar wat is er dan zo leuk aan het fluiten? Een lang verhaal. De reis erheen. Naar Elles Be rger luisteren op de radio. Naar dat leuke spelletje "Geen ja of geen nee". Het aankomen. De officials met hun platte petten. Daar mag je niet staan met je auto want daar staan de notabelen. Ze hebben eens in de week wat te vertellen en dat doen ze dan ook De bestuurskamer. Daar komt de scheidsrechter. Handen geven. Rillend: "Ik heb altijd de nei ging om alleen de voorzitter een hand te geven en te zeg gen: lieve mensen bij deze is iedereen gegroet. Je hebt er vaak zo'n natte hand tussen en je zal altijd zien dat je daarna net een mevrouw een hand moet geven. En die denkt dan weer, wat heeft die Derks klamme handen. De sfeer in de bestuurskamer ook. De spanning op de ge zichten. Twintig minuten voor het begint beginnen ze onrustig heen en weer te schuiven. Naar de klok te kij ken. En dan naar mij te kij ken. Maar ik kan me best in tien minuten verkleden". Een tikje nijdig: "Met die ver- kleedruimtes voor ons is het vaak nog slecht gesteld. Daar moeten mijn grensrechters diep uitademen voordat ik mijn broek kan aantrekken, zo nauw is het er. Het veld op komen. Het spel aanvoelen. Intermenselijk fluiten". Wat is dat in hemelsnaam? "Dat is weten hoe de stemming ligt. De spelers in de ogen kij ken. Je hebt altijd van die pa ren op het veld die mekaar moeten afstoppen. En aan de ogen zie je wanneer het mo ment nadert dat ze elkaar zq gaan haten dat er geschopt gaat worden. De kunst is dat schoppen vöör te zijn. Pre ventief fluiten Publiciteit En de onvermijdelijke publici teit rondom het voetbalge- beuren? Derks eerlijk: "Daar geniet ik van. Dat vind ik leuk". Hij doet veel voor de minder bedeelde groepen in de maatschappij. Wil daar niet over praten. Zegt wel dat hij niet kan zien dat er twee kinderen een ijsje eten en er vijf toekijken. Dan krijgen die er van hem ook een. Wil na lang aandringen wel beken nen dat hij de meest aangrij pende zaken meemaakt. Tèn dode opgeschreven kinderen die een keer een grote voet baller echt willen ontmoeten. Hij organiseert voor gehandi capten. Treedt belangeloos op voor Adidas, peutert bij de firma vervolgens veertig paar schoentjes of shirtjes los voor een hem bekende inrichting. Derks: "Maar wat je vroeg over die publiciteit, ik meen het, ik heb er geen hekel aan. Ik zit in forums, ik geef lezingen, overal tot in het uiterste noorden. Voor kleine vereni gingen, ze mogen vragen stel len. Daar wordt dan twee uur voor uitgetrokken, maar meestal wordt het een one- man-show van vijf, zes uur". Weinig thuis Hij dus weinig thuis. Frans Derks: "Dat klopt. Heel wein ig". Hij leest intensief. Houdt zich dankzij het arbitreren in een geweldige lichamelijke vorm. Zegt; dat is belangrijk. Ik wil me af en toe een nacht volkomen vol kunnen gieten zonder daar de volgende dag last van te hebben. Dat kan je alleen maar als je je lichaam echt goed verzorgt En als straks - niemand weet het - behalve de KNVB - de leeftijdsgrens is bereikt waarop hij het zwarte pak niet meer aan mag, stort dan zijn wereld in". Derks opspringend: "Mijn we reld instorten? Ben je gek. Dan, dan, hij hakkelt even, dan ga ik toch wat anders doert. Er worden toch zoveel goede boeken geschreven, die ga ik dan lezen. En ik hou van piano spelen. Kon het aardig vroeger, daar begin ik dan weer mee, ik zal me heus niet vervelen". Misschien is het waar. Maar eerder lijkt Frans Derks.ook een van die "men on the run" voor god weet wat. Laat hij zich volledig opslokken door die bizarre sportwereld die de zondag en vaak ook de woensdagen vult. En zal hij pas, zoals dat zo vaak gaat aan die boeken en die piano toe komen als er de definitief voor rust wordt geblazen, maar dan is het spel helaas dood

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 13