Giscard alles of niets... Vietnam: dag van nationale onafhankelijkheid DONDERDAG 2 SEPTEMBER 1976 PAGINA 19 PARIJS - Met de vervanging van de rebellerende gaullistische premier Chirac door de partijloze "technocraat" Raymond Barre lijkt de Franse president Giscard d'Estaing alles of niets te willen spelen. Slaagt premier Barre erin het Franse volk, en vooral het parlement, achter zijn bezuin igingsplannen te krijgen, dan heeft president Giscard een goede kans op een tweede ambt stermijn. Wanneer de gaullisti sche rebellie in het regerings kamp echter doorgaat en Gi- scards "opening naar links" mis- 'ukt, dan wordt zijn herverkie zing in 1980 zeer twijfelachtig. Het is kort dag voor de regering- Barre. Over anderhalfjaar begin nen de campagnes voor de par lementsverkiezingen in 1978. Voor die tijd moet Giscard in ie der geval zijn openlijke ruzie met premier Chirac uit het geheugen van de Fransen hebben gewist. Want de televisiekijkers kregen verleden week een onverwacht kijkje achter de schermen van de politieke top: zijn woede met moeite de baas blijvend las pre mier Chirac bij zijn ambtswoning de reden voor van zijn ontsla gaanvrage. "Ik kreeg van de president niet de gelegenheid om mijn taak - lei ding geven aan de regering - be hoorlijk uit te voeren". Ex- premier Chirac verwees duidelijk naar het "Giscardisme", de nei ging van de president om te rege ren zonder overleg met zijn mi nisters. Giscard bleef een paar uur later zijn zenuwen beter de baas. Maar in een gesprek dat op de radio en televisie werd uitgezonden deed hij geen moeite om zijn bitter heid te verbergen. "Premier Chi rac wilde zijn invloed vergroten ten koste van de mijne. Dat is voor mij onaanvaardbaar, even als zijn voorstel om in de herfst vervroegde parlementsverkie zingen te houden", aldus de pre sident die zijn vinnige toon com penseerde door een majesteite lijke kalmte. Twee dagen nadat president en premier elkaar de les hadden ge lezen werd de samenstelling van de nieuwe regering bekend. De Parijse beurs en de wisselmark ten reageerden gunstig op de be noeming van Raymond Barre, "Frankrijks top-econoom" aldus Giscard, tot premier en minister van Financiën. Na een maanden lange inzinking ging het we^r wat beter met de franc. Binnenkort komt in Frankrijk een "sober heidsplan" uit, dat voor een ge zonde franc en een einde aan de inflatie moet zorgen. Blijkt het plan een succes, dan heeft Gi scard een grote troef in handen voor zijn verkiezingscampagne. Hoe Barre zijn tweede grote taak het parlement, blijft voorlopig gaat aanpakken, het vergroten een raadsel. Voor Giscards poli van de regeringsmeerderheid in tieke lijfsbehoud is het in ieder geval een absolute noodzaak. Want de grootste regeringsgezinde fractie in het parlement, de gaul listische UDR, bracht Giscard in juni aan het wankelen door het felle verzet tegen het regerings voorstel om belasting te heffen op overwinsten. Premier Chirac leidde toen zijn ondergang in door het openlijk met "zijn" UDR eens te zijn. Als gevolg van die opstand in het parlement heeft Frankrijk nu voor het eerst sinds achttien jaar geen gaullistische regeringslei der meer. Als pleister op de wonde benoemde Giscard in zijn nieuwe kabinet de gaullistische coryfee Olivier Guichard tot mi nister van justitie. Bovendien liet de partijloze premier Barre weten "in zijn hart" een gaullist te zijn. Die aanhankelijkheidsbetuigingen waren voor de UDR echter geen reden om zich ronduit achter de nieuwe regering op te stellen. In een communiqué liet de gaullis tische partij weten slechts "voorwaardelijk" de regering Barre te steunen. Niet bepaald een zekere basis voor Giscard en zijn hervormings plannen. De president heeft nu zijn hoop gevestigd op het "linkse midden" van gematigde socialisten. Om hun steun te krij gen zal Giscard echter met ver dergaande hervormingsplannen moeten komen dan in de eerste twee jaar van zijn president schap. Maar met de huidige sa menstelling van het parlment is het voor de UDR een koud kunstje om die plannen tegen te houden. Vandaag wordt in heel Vietnam de dag van de nationale onafhankelijkheid gevierd. Op 2 september 1945 riep Ho Chi Minh in Hanoi dc Demokratische Repi bliek Vietnam uit. Het zou echter nog dertig jaar van strijd kosten om die onafhankelijkheid te verkrijgen. De betrokkenheid met die strijd is in Nederland, vooral na de Amerikaanse bombar dementen op Hanoi_in 1972, groot geweest, getuige o.a. de enorme demonstraties begin '73. Ook de hulpverlening vanuit Nederland is, vergeleken met andere Westerse lan den aanzienlijk geweest. Dit is vooral te danken aan het werk van het'Medisch Comité Neder land Vietnam, dat ook nu nog doorgaat en over enige dagen (op 6 september) weer een zending met o.a. medicamenten en in strumenten zal versturen ter waarde van ongeveer 1 Vi miljoen gulden. Om de voortzetting van deze hulp mede mogelijk te ma ken wordt van 15 tot 20 november a.s. weer een grote inzamelings actie t.b.v. het MCNV gehouden. Na de bevrijding van het Zuiden, die op 30 april '75 voltooid werd, is men op veler gebied met de wederopbouw begonnen. Ho Chi Minh heeft die bevrijding niet De^opbouw mee mogen maken, hij stierf in 4 1969. In zijn testament schreef hij echter "Onze bergen, onze rivie ren en ons volk zullen altijd blij ven bestaan. Als wij de Ameri kaanse invallers hebben versla gen zullen wij ons land tien maal zo mooi wederopbouwen". Eén van de voorwaarden hiervoor was zonder meer de hereniging van N- en Z-Vietnam. Nadat eerst de verwachting bestond dat dit nog lang zou duren, werden al in november '75 besprekingen ge houden in Saigon (inmiddels omgedoopt tot Ho Chi Minh-stad) om te komen tot een herenigd Vietnam en vrije verkiezingen voor een wetgevende vergader ing. Dit jaar zijn op 24 en 25 april de verkiezingen gehouden. De daarbij gekozen Nationale As semblee van Vietnam is op 2 juli jl. bijeengekomen in Hanoi. Bij deze gelegenheid is Vie^iam offi cieel herenigd, en is een nieuwe regering gekozen. Vietnam héét nu de Socialistische Republiek Vietnam, met Hanoi als hoofd stad. i socialistische maatschappij staat echter nog aan het begin. Weliswaar is dit proces in het Noorden reeds ver gevorderd, maar het Zuiden draagt nog de diepe sporen van het neo-kolonialisme. De econo mie was daar tot aan de bevrij ding voor een groot deel afhanke lijk geweest van de invoer van grondstoffen uit de V.S., Japan. Deze viel nu weg. Daarbij kwam nog het grote aantal werklozen in de steden (plm 3 miljoen), waar ook nog honderdduizenden sol daten, officieren en ambtenaren van het Thieu-regime bijkwa- Tot de eerste maatregelen behoor-, den o.a. de controle over de geld circulatie, het instellen van staatswinkels voor bepaalde le vensmiddelen, en het snelle her stel van wegen, bruggen en de fa brieken van levensmiddelen, tex tiel e.d. De stadsbevolking wordt gestimuleerd om terug te keren naar hun vroegere dorpen, zo die nog bestaan, of naar zg. "nieuwe economische gebieden", waar men land toegewezen krijgt. Zij krijgen enige maanden loon, voedsel en zaaigoed tot aan de eerste rijstoogst. Degenen die Vietnam na de bevrij ding hebben bezocht, is steeds de enorme werkkracht opgevallen en daarnaast de sfeer van verzoe ning ten opzichte van de aanhan gers van het regime-Thieu. Viet nam heeft zich ook niet van de buitenwereld afgesloten, maar tracht zoveel mogelijk relaties met andere landen aan te knopen. Niet alleen met socialistische landen, maar ook met het Westen Dit heeft Premier Pham Van Dong nog eens bevestigd op de conferentie van niet-gebonden landen in Colombo (Sri Lanka). Van groot belang acht men ook de contacten met de Westerse we tenschap. (Dat ook de Westerse wetenschap hier belang bij heeft bleeK wel uit de hulp die de Ita liaanse regering inriep van de Vietnamese Prof. Ton Thac Tung, toen er in Seveso het gifgas dioxine ontsnapte, dat in Viet nam in grote hoeveelheden is neergegooid. Die wetenschappelijke contacten ontwikkelen zich met name mèt Nederland. Er zijn al enige uitge breide projekten tussen Neder landse en Vietnamese universi taire instellingen. Ook de univer siteit van Leiden neemt hierin deel. Op het ogenblik zijn er bv. negen Vietnamese artsen in Ne derland voor stages, van wie twee op de Vrouwenkliniek van het AZL verblijven. Zij krijgen daar bij ook apparatuur en leermidde len. Tevens is met een projekt be gonnen om de inventaris van een polikraamkliniek in Ho Chi Minh-stad te bekostigen. Onze aandacht ligt niet alleen bij de gezondheidszorg, maar ook bij de uitwisseling van informatie over' cultqur, onderwijs, politiek, enz. Informatie over een volk dat zich op een bewonderenswaardige manier aan de gevolgen van een dertigjarige oorlog ontworstelt. In heel Vietnam zal men vandaag, het citaat van Ho Chi Minh: "Niets is kostbaarder dan vrijheid en onafhankelijkheid" kunnen zien en horen. Door steun aan de wederopbouw van Vietnam kan dit werkelijk gerealiseerd worden! MAX SPOOR Werkgroep Vietnam Leiden Diamantplein 16 Leiden Steun aan de gezondheidszorg in Vietnam is steeds ook één van de hoofddoelen geweest van onze werkgroep. Hiervoor zijn in de afgelopen vijf jaar grote inzame lingsacties gehouden. Er zijn nog veel problemen in Vietnam, zoals de bestrijding van de tbc en de malaria. Er is ook een groot ge brek aan medicamenten .en me dische apparatuur. Er wordt ech ter hard gewerkt aan de opbouw van de gezondheidszorg en ook aan de bouw van farmaceutische fabrieken om zelf medicamenten te kunnen produceren. Meningen op deze pa gina geuit, zijn voor re kening van de auteurs. Bijdragen van lezers zijn welkom. De juffrouw van het reisbureau be greep het uitstekend: „Een hotel in Florence waar geen druk ver keer langs davert." Het werd een hotel aan een plein, hotel de la Ville aan het piazza Antinon. Maar dit plein was geen plein. Het had de naam alleen te danken aan het feitdat er een kolossale kerk aan lag. Die kerk waarop ik een prachtig uitzicht had werd een kleine obsessie. Het was een ge weldig, berok gebouw met talloze zittende,'liggende en staande hei ligen waar talloze duiven hun toevlucht zochten, in knieholten, kinnebakken, tussen gevouwen handen, boven op de hoofden en tussen de plooien van wappe rende gewaden. Elke morgen werd er verwoed geluid. Dan stond een echte geestelijke d.w.z. met toog en wit boord voor de wijd opengeslagen deuren. Zijn linkerhand ondersteunde zijn rechterelleboog en zijn rechter hand ondersteunde zijn kin. Hij keek verdrietig en bezorgd naar het langs hem fazende verkeer. En natuurlijk ging ik op een mor gen kijken. De priester stapte naar voren, deed4en lampje aan dat op een kaars leek, ging naar de sacristie, kwam in liturgische gewaden terug en begon de mis. In de kerk waren vier mensen, verspreid over de enorme, prach tige, koele ruimte. Via een uitste kende geluidsinstallatie daverde zijn sonoor stemgeluid door de kerk. Hij las de mis, zbals de'uit- drukking luidt. Het was wel wat treurig. De stem van een roe pende in de woestijn. GROOT FEEST De kerk was toegewijd aan de hei lige Cajetanus, een Italiaan die in de 15de en 16de eeuw leefde en zich inzette voor de toen al door hem noodzakelijk geachte her vorming van de geestelijkheid. Hij werd dan ook uit Rome ver dreven maar ging met zijn werk door in Napels-en Venetië. Toen hij geruime tijd dood was werd hij heilig verklaard. Deze heilige is de patroon van de kerk en 7 augustus is zijn feestdag. GEEN ABORTUS Na het evangelie hield hij een preek. De mensen luisterden bijna niet. De een had duidelijk een onderonsje met Antonius, een ander legde haar problemen uit aan de kleine H. Theresia, weer een ander stond wat te rommelen bij de kaarsen. De pas toor versaagde niet. Hij riep de beminde gelovigen op tot trouw aan de kerk. Hij veroordeelde de lichtzinnigheden van deze tijd en sprak zijn felle veroordeling uit over de abortus, die dagen zeer aktueel vanwege de ramp in Se- Ik ben er zeker van, dat Cajetanus voor de parochianen een volsla gen onbekende is, maar de dag moest gevierd worden. Op grote affiches werd het feit vermeld. Die 7de augustus, een zaterdag, waren er heilige missen om 8, 9, 10 uur en om 12 uur de hoogmis. Op de grote dag haastte ik me om kwart voor twaalf naar de kerk in dehoop nog een plaats te vinden. Om vijf over twaalf begon de hoogmis. Er waren precies, met mij erbij, tien mensen, van 'oud tot zeer oud, verspreid over de grote ruimte. Voorop zat een kor daat oud baasje, dat af en toe als dat te pas kwam „amen" riep. De droeve pastoor, in feestgewaad, deed of de kerk stampvol was. Hij heette iedereen van harte wel kom op dit grote feest ter ere van de heilige die al zoveel mensen in ziekten en andere noden gehol pen had. Zoals Cajetanus trouw was geble ven aan de H. Vader (hoewel de H. Vader van toen niet zo erg aan Cajetanus! P.W.) zo moesten ook zij, die verleiding weerstand bie den. Dat was duidelijk. De H. Mis ging weer verder. Er was niets anders te horen dan het sombere, monotone bidden van de pastoor als het narommelen van de donder na weerlicht en blikseminslag. Bij de communie nuttigde hij eerst zelf brood en wijn en daarna legde hij bij ieder een hostie op de eerbiedig uitge stoken tong. Toen kregen ze zijn zegen maar pas nadat hij ernstig en bijna berispend had meege deeld dat die dag om 17.00 uur ter ere van het grote feest een rozen hoedje zou voorgebeden worden door hemzelf en daar hoorde ie- Door Piet Wesseling dereen natuurlijk bij aanwezig te zijn. Hij ging naar de sacristie en trok bij de deur nog even aan de bel om aan te geven, dat het nu werkelijk afgelopen was. ÏNGESLAPEN Heus, het yv&s allemaal zo. Onbe grijpelijk, wereldvreemd, onzin nig. Er was eigenlijk niets; geen viering, geen ontmoeting, geen samenkomst, geen verkondiging, niets. Met de eucharistie had dit gebeuren al evenmin iets van doen. Waarom dan toch? Waarom die dorre, vergane schijn opge houden? Die merkwaardige, ver eenzaamde, schamele man die elke morgen boven aan de trap pen staat uit te kijken ol' er dan toch misschien alsjeblieft ie mand 'binnen wilde komen, leeft in een niet bestaande wereld. Hij deed me denken aan het verhaal van de herder die insliep op de dag dat hij de stal van Bethlehem had bezocht en na bijna tweedui zend jaar wakker werd. De tweede wereldoorlog was die pastoor kennelijk voorbijgegaan en andere wereldverschrikkin gen zoals in Korea en Vietnam; hij had waarschijnlijk nooit ge hoord van Robinson met zijn revolutie-scheppend boek; "Ho- nest to God", noch van de uit Amerika overgewaaide "God is dood"-theorie. Van de belang rijke conclusies van het Tweede Vaticaans Concilie was hij kenne lijk onkundig. Zijn leven is deze enorme kerk, met aan alle wan den uit hun krachten gegroeide heiligen en met die paar vaste be zoekers en door de dag heen wat toeristen die even komen kij- kenZijn leven is deze enorme kerk, mét aan alle wanden uit hun krèchten gegroeide heiligen en met die paar vaste bezoekers en door de dag heen wat toeristen die even komen kijken of wat ze zien wel klopt met wat er in hun gids staat. En was deze kerk een uitzonder ing? Allerminst. De talloze fraaie kerken in Florence, de Dom in cluis, bieden hetzelfde tafereel. Wat 't godsdienstig leven betreft stellen zij niets meer voor. "Wee U, Rijken!" Ik heb een avond doorgebracht in het grandioze paleis aan het piazza della Signoria. De kerk van de laat Middeleeuwen, en het geslacht van de Medici hebben duidelijk een monsterverbond gesloten. Alle vertrekken in het paleis zijn adembenemend mooi. Maar ook zeer rijk, walgelijk rijk En in een uiterst kostbaar aange klede kapel lees je dan teksten uit 't evangelie: „Wat baat het u als gij heel de wereld wint. maar schade lijdt aan Uw ziel?"of: „Het is voor de rijke moeilijker in de hemel te komen dan voor een kameel om door het oog van een naald te kruipen", of: „Wee U, rij ken;- gij hebt Uw loon al ontvan gen." De vrome afbeeldingen en de vele krijgshaftige taferelen hebben in geen enkel opzicht iets met het evangelie te maken. Na veel zoeken want iedereen' liep er zomaar overheen vond ik de gedenksteen van Savonarola, de plek van zijn terechtstelling. Sa vonarola was de dominicaan die tegen de rijkdom van de kerk te keer ging. Van 1491-1498 trad hij fel en onvervaard op tegen de we reldsgezindheid. De Medici wer den uit de stad verdreven en hij bestuurde feitelijk de stad. Tot hij in 1498 terechtgesteld wefd. Met behulp van de paus keerden de Medici terug en twee van hen be stegen kort na elkaar de pause lijke troon.Savonarola leefde in het klooster „San Marco" waar Fra Angelico zijn uiterste frêle subtiele en onwereldse schilde rijen op de wanden van de kloos tercellen aanbracht. Een grotere tegenstelling dan tussen Savona rola en Fra Angelico is nauwe lijks denkbaar. Florence is een schitterende stad. In sommige opzichten misschien wel de mooiste van de wereld. Zij wordt niet voor niets het Ita liaanse Athene genoemd. Er is bijna geen straat of je ziet prach tige fresco's. Dé bruggen over de Arno zijn juwelen, maar 't is ook* een verschrikkelijke stad. Niet al leen omdat de auto's ook hier, zoals overal elders hun verwoes tend werk doen. Als voetganger word je op belachelijk smalle trottoirs gedrongen, de stank is bar en de verpestende lucht vreet aan de eeuwenoude muren. Pe dante agenten lopen opgewekt langs de straten bekeuringen achter ruitenwissers te schuiven, maar dit haalt niets uit. Maar Florence is in een ander op zicht nog veel meer een ver schrikkelijke, angstaanjagende stad. Dmdat nergens het volko men failliet van de heilige, roomse kerk ?o duidelijk overal gedemonstreerd wordt. Het insti tuut heeft er definitief afgedaan. Wie het niet gelooft moet er heus eens gaan kijken. Met de beste wil van de wereld is er geen an dere conclusie te bedenken. Het spijt me wel voor die droeve pastoor die ik alle dagen zag vóór de ingang van zijn lege kerk. En voor de heilige Caietanus. Ho Chi Minh

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 17